Další komplikace pro VRT do Ústí. Stát selhává v dialogu, stěžují si obce a podaly žalobu

Vizualizace vedení trati VRT Podřipsko. Foto: Rusina Frei ArchitektiVizualizace vedení trati VRT Podřipsko. Foto: Rusina Frei Architekti

Obce a města upozorňují na nevyhodnocení dopadů kvůli novému terminálu.

Plány na novou  vysokorychlostní trať (VRT) z Prahy do Ústí nad Labem a dál do Německa narazily znovu u obcí a měst ve Středočeském a Ústeckém kraji. Sdružení měst a obcí KORIDOR D8 a obec Přestavlky společně podaly  žalobu na 5. aktualizaci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, která má umožnit vedení VRT.

Důvodem žaloby není podle sdružení rozporování zvoleného trasování, ale selhání státu v komunikaci s obcemi ohledně možných rizik, která přinese neřešený souběh vysokorychlostní trati (VRT) a dálnice D8 a nevyhodnocení dopadů Terminálu Roudnice VRT.

„Na rozdíl od vedení Správy železnic si nemyslíme, že je žaloba běžným prostředkem komunikace. Ale když selže všechno ostatní, nezbývá než použít právní nástroje. A právě v takové situaci jsme se ocitli,“ říká předseda SMO KD8 Martin Klečka.

Sdružení se obává, že při přípravě Správa železnic nevyhodnotila dopady budovaného terminálu v Roudnici. U něj má vzniknout parkoviště pro tisíce aut „Samosprávy zastávají názor, že VRT může být motorem udržitelného rozvoje pouze tehdy, bude-li okolí stanic plánováno jako kompaktní, dopravně dostupná zástavba. I odborná veřejnost se shoduje, že bez koordinace (minimálně na krajské úrovni) hrozí  tzv. sídelní kaše,“ dodal Klečka.

Podle žaloby nedošlo ani k vyhodnocení souběhu VRT a dálnice D8 v ochranném pásmu národní kulturní památky Říp. „Například v úseku Mnetěš–Vražkov–Straškov dochází ke kumulaci dvou liniových staveb v mimořádně prostorově stísněném území přímo pod horou Říp – přičemž obce Vražkov a Straškov zde dělí pouhých 550 metrů,“ podotkl Klečka.

Posledním impulsem před podáním žaloby byla architektonicko-krajinářská studie, v které tato lokalita nebyla identifikována jako problematická. Podle obcí stát dlouhodobě ignoruje závazky, které opakovaně veřejně přislíbil ministr dopravy Martin Kupka. Za hlavní problém označují pak neschopnost Správy železnic.

Obrázky s rychlovlaky za čtyři miliony korun. SŽ představila obcím novou studii, „citlivě“ v ní rozpůlila kopec

„Je dlouhodobě neudržitelné, aby sliby ministra Kupky dané obcím Správa železnic neplnila. Věříme, že žaloba je jasným signálem, že situace je opravdu vážná a je nutné jí začít neprodleně řešit. Pokud budu sliby ministra Kupky plněny, jsou obce žalobu připraveny stáhnout,“ dodal Klečka.

Tagy Koridor D8 Správa železnic VRT Podřipsko
14 komentářů