Další komplikace pro VRT do Ústí. Stát selhává v dialogu, stěžují si obce a podaly žalobu

Obce a města upozorňují na nevyhodnocení dopadů kvůli novému terminálu.
Plány na novou vysokorychlostní trať (VRT) z Prahy do Ústí nad Labem a dál do Německa narazily znovu u obcí a měst ve Středočeském a Ústeckém kraji. Sdružení měst a obcí KORIDOR D8 a obec Přestavlky společně podaly žalobu na 5. aktualizaci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, která má umožnit vedení VRT.
Důvodem žaloby není podle sdružení rozporování zvoleného trasování, ale selhání státu v komunikaci s obcemi ohledně možných rizik, která přinese neřešený souběh vysokorychlostní trati (VRT) a dálnice D8 a nevyhodnocení dopadů Terminálu Roudnice VRT.
„Na rozdíl od vedení Správy železnic si nemyslíme, že je žaloba běžným prostředkem komunikace. Ale když selže všechno ostatní, nezbývá než použít právní nástroje. A právě v takové situaci jsme se ocitli,“ říká předseda SMO KD8 Martin Klečka.
Sdružení se obává, že při přípravě Správa železnic nevyhodnotila dopady budovaného terminálu v Roudnici. U něj má vzniknout parkoviště pro tisíce aut „Samosprávy zastávají názor, že VRT může být motorem udržitelného rozvoje pouze tehdy, bude-li okolí stanic plánováno jako kompaktní, dopravně dostupná zástavba. I odborná veřejnost se shoduje, že bez koordinace (minimálně na krajské úrovni) hrozí tzv. sídelní kaše,“ dodal Klečka.
Podle žaloby nedošlo ani k vyhodnocení souběhu VRT a dálnice D8 v ochranném pásmu národní kulturní památky Říp. „Například v úseku Mnetěš–Vražkov–Straškov dochází ke kumulaci dvou liniových staveb v mimořádně prostorově stísněném území přímo pod horou Říp – přičemž obce Vražkov a Straškov zde dělí pouhých 550 metrů,“ podotkl Klečka.
Posledním impulsem před podáním žaloby byla architektonicko-krajinářská studie, v které tato lokalita nebyla identifikována jako problematická. Podle obcí stát dlouhodobě ignoruje závazky, které opakovaně veřejně přislíbil ministr dopravy Martin Kupka. Za hlavní problém označují pak neschopnost Správy železnic.
„Je dlouhodobě neudržitelné, aby sliby ministra Kupky dané obcím Správa železnic neplnila. Věříme, že žaloba je jasným signálem, že situace je opravdu vážná a je nutné jí začít neprodleně řešit. Pokud budu sliby ministra Kupky plněny, jsou obce žalobu připraveny stáhnout,“ dodal Klečka.