Infrastruktura Železnice

Další investice do plzeňského uzlu. Výpravní budova projde opravou za půl miliardy

Výpravní budova Plzeň, hlavní nádraží. y Josef Klozar [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], from Wikimedia Commons
Výpravní budova Plzeň, hlavní nádraží. y Josef Klozar [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], from Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá další velké investice v Plzni. K několik let probíhající velké přestavbě celého uzlu přibudou zřejmě za rok a půl další velké práce na samotné nádražní budově.

SŽDC už vybrala projektanta celé akce, která má stát půl miliardy korun. Projekt opravy a modernizace zajistí podle registru smluv za 25,5 milionů korun bez DPH společnost Sudop Praha.

SŽDC připravuje kompletní obnovu výpravní budovy včetně rekonstrukce obvodového pláště, střechy, interiréru nebo modernizace veřejně přístupných prostor pro zvýšení komfortu pro cestující. „Cílem rekonstrukce je vybudovat nové nebo zrekonstruovat současné komerční prostory a prostory pro cestující ve stylu moderních  evropských nádraží,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Odhadované náklady na přestavbu jsou 503 milionů korun.

Secesní nádražní budova prošla už částečnou rekonstrukcí v letech 2011-12 ještě v době, kdy patřila Českým drahám. Teď se má udělat zbytek. Podmínkou je zachování její stávající podoby: budova z roku 1907 navržená architektem Rudolfem Štechem je kulturní památkou.

SŽDC počítá s tím, že stavební práce začnou v roce 2020, hotové mají být v roce 2023. Tou dobou by už měla být kompletně hotová modernizace celého železničního uzlu, která komplikuje kvůli rozsáhlé stavební činnosti provoz na této trati. Cestujícím na konci června skončila čtyřměsíční výluka vlaků na Domažlice, stavební práce pokračují dál. Podle SŽDC mají na přelomu listopadu a prosince  skončit hlavní stavební práce na rekonstrukci jižní části plzeňského hlavního nádraží včetně výměny druhého mostu přes Mikulášskou ulici. Současně s touto železniční stavbou dojde také k výrazné modernizaci a rozšíření silniční komunikace, která probíhá pod oběma mosty, což pozitivně ovlivní plynulost i bezpečnost automobilové dopravy v této lokalitě. Ukončení prací na jižním mostu se předpokládá během prázdnin, zprovoznění Mikulášské ulice pro veřejnost je plánováno na 31. srpna 2018.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Čekám, kdy se zřítí budova českobudějovického hlavního nádraží …

  • Opravte také výpravnu Praha-Vyšehrad,hlavnímu městu dělá akorát ostudu a ti,co jedou vlakem,si na žalostný stav ukazují prstem.Pokud patří „zahraničnímu investorovi“,sebrat a znárodnit bez náhrady.Děkuji.

    • Vyšehrad je zralej na demolici… bohužel. Rekonstrukce už stejně původní tvar nevrátí, je to před spadnutím

    • Ta asi patří soukromníkovi, takže je to vina nečinnosti místně příslušného stavebního úřadu, který měl majitele už dávno donutit k rekonstrukci.

  • Fotografie je samozřejmě staršího data,dnes to v Plzni hl.n. vypadá jinak….nové podchody,které zde vůbec nebyly,nová nástupiště,info systém ad….Před 2-ma lety jsem hrál v odbavovací hale na piano,doufám,že tam po „rekonstrukci“ zůstane….
    Také věřím,že do cesty cestujícím nepostaví přihlouplé obchody jako v Praze hl.n…Stejně tam nikdo nic nekupuje.

  • Vybudovat nebo zrekonstruovat prostory ve stylu moderních evropských nádraží ???
    Tu šanci už dávno propásli.
    Nové komerční prostory pod kolejištěm měli vzniknout při budování podchodů mezi nástupišti a nově postaveným autobusovým nádražím.
    Dobrým příkladem je např. nádraží v Salcburku.

  • Předpokládám, že ve výsledném stavu bude stanice opravdu na evropské úrovni – že tam opět budou obchody a více možností občerstvení jako kdysi, ne jako to trapné okénko dnes a trafiky, často všechny zavřené ve stejný čas, že cestující nebudou muset posedávat na zemi a na schodech jako holubi, a že že tam budou cenově přijatelné toalety, přístupné i po 19:00 hodině..

    • Jo,s těmi toaletami a lavičkami samozřejmě souhlas,sem tam i nějaké občerstvení a další náležitosti,které cestující vlakem využije.Pochybuji ale o nějakém „obchodu“ s luxusním zbožím,hadrami nebo botami.

  • Hezký, ale stejně bych byl radši, kdyby se z Plzně dalo dojet nějak civilizovaně na západ.

    • No,škoda „Západního expresu“,který jezdil do Paříže i za komunistů,hned bych jel….Tenkrát to nešlo,vízum hned tak někdo nedostal……

        • Děkuji za opravu,trochu jsem si to popletl….Ale bral bych tohle spojení,tenkrát to nešlo.V 80-tých letech jsem často jezdil za dcerou do Chebu,takže jsem tento vlak dost využíval.Dlouho tenhle vlak tahaly plzeňské „albatrosy“498.1.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora