Infrastruktura Stavebnictví Železnice

V Plzni skončila čtyřměsíční výluka na Domažlice. Trať vede provizorní oklikou

Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC
Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC

Výluka v Plzni na domažlické trati s půlnocí po téměř čtyřech měsících skončila. Dělníci během ní přeložili na 700 metrů trati v úseku od Jižního předměstí k zastávce Skvrňany do provizorní polohy. V úterý kolej prošla finální úpravou geometrické polohy. Oznámilo to sdružení firem Swietelsky Rail a Swietelsky stavební, které v místě provádí modernizaci přesmyku domažlické trati. Akce je jednou ze staveb kompletní úpravy celého plzeňského uzlu. Konec výluky v termínu potvrdila i mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

„Máme za sebou významnou úvodní etapu, zahrnující provizorní přeložku domažlické trati včetně vybudování mostního provizoria a přeložek inženýrských sítí. To umožní plynule pokračovat zejména na mostních objektech bez toho, aby bylo nutné opět dlouhodobě přerušit provoz na trati či vlečkových kolejích,“ uvedl ředitel stavby David Sichrovský ze sdružení Swietelsky.

Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC
Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň.
Autor: Swietelsky Rail/SŽDC

Součástí provizorní přeložky je i dočasný železniční most dlouhý 42 metrů. To umožní vybudovat definitivní mostní konstrukce. Již dříve byla dokončena rekonstrukce části první traťové koleje směr Cheb. Během výluky začala rovněž rekonstrukce několika mostů – silničního v Břenkově ulici, tunelového vlečky Škoda, železničních mostů přesmyku a také nového podchodu do zastávky Skvrňany, která vznikne v nové trase domažlické trati. Zahájena byla i stavba opěrných zdí v oblasti areálu Škoda a podzemního kolektoru, raženého hornickým způsobem.

Dominantou je nový silniční nadjezd, který umožní křížení trolejbusové dopravy s plánovanou elektrifikací železniční trati na Domažlice. Celá stavba přesmyku domažlické železniční tratě vyjde na 1,085 miliardy korun, skončit by měla v listopadu 2019. Na stavbu v budoucnu naváže připravovaná modernizace a zdvojkolejnění trati Plzeň – Domažlice – státní hranice.

Přestavba uzlu Plzeň je při sečtení všech etap největší probíhající železniční stavbou v republice. Začala v roce 2011, hotovo by mělo být s koncem roku 2022. Je rozdělena do pěti staveb, aktuálně se přestavuje i jižní část nádraží, což má na starosti Metrostav. Celkem si plzeňský uzel vyžádá téměř 6,5 miliardy. SŽDC rovněž plánuje velkou rekonstrukci samotné výpravní budovy.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Přestavba uzlu Plzeň je při sečtení všech etap největší probíhající železniční stavbou v republice. Začala v roce 2011, hotovo by mělo být s koncem roku 2022. Je rozdělena do pěti staveb, aktuálně se přestavuje i jižní část nádraží, což má na starosti Metrostav. Celkem si plzeňský uzel vyžádá téměř 6,5 miliardy. SŽDC rovněž plánuje velkou rekonstrukci samotné výpravní budovy.“

    Dvě připomínky – 1) přestavba jednoho uzlu bude trvat 11 let? Jak dlouho by trvala přestavba brněnského uzlu, který je větší – 20 let?

    2) Rekonstrukce Plzně 6,5 mld. Rekonstrukce Brna min 50 mld. … k tomu taky není moc co dodat. Ano, Brno je větší, ale že by bylo 10x větší?

    • Tak s tím Brnem ještě přidejte,jak na financích,tak na čase…..,bude to katastrofa a budoucí generace bude tyhle „stavitele“ proklínat.Problém stěhování nádraží se táhne už od 20 let min.století,kdy na ulici Bašty /kousek od nádraží směr Petrov/ bydlel jakýsi zastupitel Brna a parní mašiny mu čudili do oken..Ty už dávno nejezdí a střed města je tam,kde je nyní.To je největší deviza železniční dopravy,kdy několik vlaků v krátké době přiveze velký počet cestujících do středu města.Tohle žádná jiná doprava nezvládne…Navíc,-před dnešním hl.n. je přestupní uzel na tramvaje do všech směrů,vpravo trolejbusy směr Slatina,Šlapanice ap.To vše se bude muset překopat-vidím to tak na 30 let.Navíc,odstavné nádr.B,spojení do depa H.Heršpice,čistička vozů a souprav v H.Heršpicích ad….

  • To nadrazi neskutečně prokouklo !
    Nove mosty pres Mikilaskou vyrazne zlepší průjezd pod trati na 2×2 pruhy + tramvaj..p

    • Souhlas, začíná to tam vypadat k světu, hodně se to zvedne koncem roku až se dobuduje busový terminál v sousedství stanice. Snad se dočkáme také rekonstrukce samotné budovy (vnějšek i vnitřek) a lepší nabídky služeb.

      • A budou mít tramvaje zastávku před nádražím, jakože před historickým hlavním vchodem?

        • Pokud vím, tak zastávka by tam být měla (a původně ostatně i bývala).

          • Zastávky tam nebudou do doby, než se dodělá průtah městem od hasičské stanice kolem nádraží v Koterově, lobezského kolejiště k Baumaxu. Pak by silnice pod mosty u nádraží měla přestat být hlavní tepnou a měly by se přesunout zastávky před nádraží. Údajně by na to měl být prostor i připraven při probíhající reko.

            • Takže jsou zase cestující veřejnou dopravou odsouváni za automobilisty? Pochodové cvičení od nádraží na MHD je šílené. To jsou ty preference…

              • František:
                Zásadně nesouhlasim- od pochodu pod nástupišti je to par metru na tramvaj.. pro srovnani ode dveri budovy hl.n. v Praze je to asi 3x tak daleko..

    • Ještě jedna poznámka – vsimli jste si ze bourani tech vice nez stoletych mostu přes Mikulaskou nikoho neudivuje a všichni jsou radi ze se ta prujezdnost pod nimi rozsisri na 2×2 pruhy a k tomu tramvaj..
      a na proti tomu…
      když se ma zbourat velmi poskozeny a kapacitne do budoucna nevyhovujici a „jen“ cca 90 let stary libensky most v Praze – ketry ma byt nahrazen alespoň 2×2 pruhy a tramvaj – tj stejne jako v Plzni – tak je kolem toho spousta kecuuuu….
      pro rejpaly:
      v Plzni se jedna o 2 paralelni železnicni mosty a prujezdni sirku pod nimi
      v Praze se jedna o rozsireni mostu jako takového ze současného sotva 1×1 a tram na plnohodnotne 2×2 a tram., prime okoli mostu je jen byvaly brownfield s velmi silnou kancelářskou a hlavne bytovou vystavbou na obou brezich prilehajici primo k mostu… navíc v bezprostrednim (cca 1 km na obe strany – spis ještě vic) zadny jiny most v danem smeru neni…

      • Tak v Praze asi mají jiné památkáře. Ti západočeští mají v tomto více rozumu.

      • Situaci okolo Libeňského mostu taky moc nechápu, ale není „trošku“ rozdíl mezi kompletním rozšířením dost dlouhého mostu a rozšířením pár metrů široké komunikace která prochází pod mostem, což moc nesouvisí s tím jak je most samotný široký? Pokud vím například ulice Seifertova pod mostem na severním zhlaví pražského hlavního nádraží byla rozšířena také „bez keců“.

        • Twix:
          Libensky je jen železobetonový nijak zvláštní most který po celo dobu svoji existence dostával dost zabrat – byla u neho panelarna takze velka zátěž.
          Na prostě dožití- zbourat a poslavit novy a mnohem širší- jako kompromis klidne ve stejnem stylu..
          Původní most přes Seifertovku si nepamatuju – jen ze pri zatezkavacich zkouškách v horní klesne „uspesne“ prasknul – a je to uzke heslo protože je to 1×1 a tam – a bylo by potreba min 2×2 a tram (stejně jako „most“ v metru A ve stanici „Nemocnice Motol“) tam dokonce na třech mistech.. ale asi to nikomu nevadí..

      • Rozdíl je zřejmě v tom, že v Plzni chce více lidí prostor pro auta (a ani je netrápí, že tam třeba nebude zastávka), zatímco Pražané už zčásti na přidávání silniční kapacity nehledí tak optimisticky, protože vidí ten mizivý efekt. Přeloženo pro nechápavé – i přes obrovské rozšiřování silnic v minulých letech je pohyb po městě stále obtížnější.

      • Nesmíte plést hrušky a jablka. V Plzni bylo v přednádraží „hrdlo“, které teď zmizí. Nepřivede víc aut do města, jen zkapacitní a zrychlí průjezd jednoho konkrétního dopravního uzlového bodu. V Praze by zkapacitněním mostu nezískali nic, komunikace před a za ním by zůstala stejná, efekt = 0.

        • Frantisek:
          Ne tak.docela- to je dlouhodobý proces – domy z první republiky se uz stavěly na šířku ulice 2×2 a tram, 2 velké stavbstavby z 70./80. Let se stavěly dokonce na 2×2 a tram a parkoviště před, dům z 90. Let se stavěly taky na 2×2 a tram.. takže z celé.ulice zbyva zbourat 2 dílny a cca celkem 2 a 1 dum na křižovatce abysme se dostaly na skoro 80.let plánovanou a postupně rozšiřování šířku ulice v Holešovicích a na druhé straně Na Palmovce v Libni je za tv Prima z 70./80. Let předpřipravená šířka ulice na 2×2 pruhy.. takže libensky most je ve skutecnosti dlouhodobe úzké hrdlo.. ( libensky most je ve skutecnosti soustava mostu a naspu)

Newsletter

Partneři


Výběr editora