Další africká země bude mít rychlovlaky. Egypt se dohodl se Siemensem na stavbě 460 km k Suezu
Siemens podepsal dohodu o výstavbě vysokorychlostních tratí v Egyptě. Foto: Siemens Mobility
První trať spojí přístavy u Středozemního a Rudého moře, Siemens mluví o „Suezu na kolejích“.
Tak s lehkou znalostí věci jsem zvědav jak bude trať vedena nestabilním územím poušté a to jak geologicky, tak polticky. Nicméně tímto projektem se pojem „rozvojová země“ v souvislosti s naší (ne)schpností dostavět cokoli nepříjemně rozléhá v uších…aspoň v mých určitě..
Pokud budeme vycházet z geologie severní Afriky, tak nestabilních pouští tam bude minimum. Spíše to budou suchá skaliska do výše několik sto metrů a i dvouleté metrové průrvy. Do toho několik kilometrů široký Nil a jeho ramena. Plus bažinatá oblast v šíři asi 50km. Je nutno počítat se skutečnosti že se tam při deštích objeví řeky v místech, kde by je nikdo nečekal. Místní vědí kde, kdy se mohou ale také nemusí objevit. Dále to jsou klimatické podmínky v podobě teplotních rozdílů ve dne a v noci. Chlapi z dopravních staveb Olomouc, při práci v Libyi (před r.1989), mi vyprávěli… Číst vice »
Trasa mě trochu překvapila. Čekal bych, že první volba padne na severojižní spojení zalidněným údolím Nilu.
Jak je uvedeno v článku, tato první trasa má suplovat průplav osobní i nákladní dopravou.
Než to postaví, tak už to tam začne být pomalu neobyvatelné.
Asi proto staví rychlé trati…aby spojovala obyvatelná místa…
Jinak pro zajímavost – kromě rychlovlaků se v Káhiře a okolí už staví 2 tratě monorailu s celkovou délkou skoro 100 km a průměrnou rychlostí kolem 60 km/h (po městě – to se podobá rychlosti některých rychlíků v ČR ve volné krajině). Taky rozsahem celkem úctyhodná stavba.
Průměr 60 km/h dokáže i osobák Kolín-Praha. Bohužel ale máte pravdu a R Brno – Olomouc dosahuje jen o málo vyšší průměrné rychlosti (66 km/h)
Tady to má asi docela dobrý potenciál. Líbí se mi i Hurghada – Luxor. To by jim umožnilo vytáhnout víc peněz z turistů.
U nás asi nikdy. Už je líp?
Není to úplně fér srovnání. Egypt má přece jen 100 milionů obyvatel. Trať navíc vede nezastaveným územím. Já jim v tom fandím.
Na druhou stranu ty naše investice do sítě a provozu úplně efektivní nejsou. Investujeme kolikrát stovky milionů do tratí, kde provoz vlakem nedává žádný smysl a pak ty peníze chybí na tratích, kde by to naopak smysl mělo.
Je to tak, ale pořád je to celkem neporovnatelné. Hustota osídlení, míra právní ochrany případných odpůrců, přírody atd., geografické podmínky, to vše je prostě úplně jiné.
Egypt – a nic proti němu nemám – je víceméně vojenská junta a trasa vede územím nikoho, nedělám si iluze, že tam budou probíhat nějaká složitá jednání, spíš to prostě někdo nakreslí do mapy a pošle tam bagry. To je prostě výhoda autoritářských zemí, když jsou peníze a vůle, ledacos lze dělat bleskově. To v našem prostředí úplně říct nelze, a asi je to dobře.
Ale kecy. Naprostá většina peněz ska do koridoru.
Ale v porovnání HDP je to 250 vs 300 miliard USD. Takže srovnání celkém fér je.
Kolik vesnic, řek a kopců je po cestě? Přes Vysočinu a po rovině v poušti udělá docela velký rozdíl v ceně.
Myslím, že poušť bude mít taky nějaké specifické nepříjemnosti. O tom, že výstavba v ČR je dražší se určitě hádat nebudu a těch razítek kolem 🙂
A my jsme zase ekonomicky dost napřed, v srdci 500milionové EU, s velkým tranzitem a nestíhající infrastrukturou, s příslibem zaplacení většiny ceny tratí z EU,..
Jsou tam rozdíly, na obě strany.
Ba, ba. Egypt má víc obyvatel, Švýcarsko je bohatý, Polsko je placatý… Jen proti nám se všechno spiklo a proto u nás VRT bejt nemůže.
No my jsme taková malá zemička, takže mějme malé ambice, co třeba zvýšit rychlost na nějaké lokálce na 60 km/h?
Nejlepší bude nadávat každému, kdo se snaží, to aby se snažit přestal dřív než začne.
A my škarohlídi tak měli pravdu hahaha.
Sarkasmus.
Ani není třeba snít o VRT, mně by úplně stačilo, kdyby se v okolí velkých měst všechno zdvojkolejnilo, upravilo na rychlost 120+ a zavedl taktový řád s minimálním intervalem 1 hodina. Každodenní dojíždějící by to velice docenili a možná by jich razantně přibylo.
To jsou trochu odlišné věci, třeba řešit dojíždění na krátké vzdálenosti, tak pak i mezi metropolemi.
To zajisté 😁
Na krátké vzdálenosti se jezdí Os a Sp, ale mezi metropolemi expresy různých označení a názvů.
Ono je tak nějak potřeba obojí. A navzájem se to musí doplňovat, nikoliv vylučovat. Dálkové vlaky a husté příměsto na jedněch kolejích, to moc nefunguje.
Zajisté.
Mno, ono, v Rusku maji smele plany, co se infrastruktury tyce take, ale realizace je pomala, zdlouhava.
Navic to, ze v Egypte nevladne islam, je jen otazka mocenske sily vojenske junty. Nezapomente na to, ze je to sotva 10 let, kdy prave tato junta zlikvidovala vladu islamu.
Kazdou chvili to tam muze byt naopak.
Tady jde spíš o to, jaká je struktura vládních výdajů. Kdybychom měli populační strukturu jako v Egyptě, tak se nám uvolní půlka peněz z důchodového systému, tj. 250 miliard ročně a můžeme stavět až do aleluja.
Srovnávat není co. Je to o penězích a přístupu, ne o počtu obyvatel. Naše území je v středu Evropy, protnuté spoustou tranzitů, a děje se něco? Pro byrokraty je důležité jen přežít volební období.
Před pár lety v Německu dokončená, stavebně velmi náročná VDE 8, kde je polovina trasy buď v tunelech nebo na mostech, vyšla v průměru na 650 mil Kč/km…i když se stavěla 20 let. U nás se za to jen sotva opraví…
Ale jo, už se to hýbe dopředu. Sice ještě envyjely bagry, ale příprava už se sune. Jen ta příprava není nijak moc vidět, protože … no voda taky teče z kohoutku, trubky v zemi nejsou vidět.
Tak za 30 let by se mohlo už jezdit po zrychlené trati Praha – Lysá – Nymburk – Hradec Králové, tunelem Praha – Beroun…
Na to, že podle plánu z roku 2010 už měl tunel Praha – Beroun dávno stát 🙂
To je až děsivá představa s tím tunelem. Hold co neudělá jeden Bárta a neschopnost najít na to finanční opodstatnění. Dnes už se tyhle stavby naštěstí počítají jinak a snad bude.
Jo, tak Barta je taky super vymluva. Pred deseti lety byl pul roku ministrem dopravy a tady jsou lidi, ktery se tvari jakoby snad zapalil knihovnu v Alexandrii.
Jenže ten člověk (Bárta) nechal zastavit většinu běžících staveb a zastavit veškerou přípravu staveb. Takže když po něm přišel další ministr a bylo období konjunktury, tedy dost prostředků na stavby, tak nebylo co stavět. Peníze byly ale stavby připravené k zahájením rovnali = 0. Tunel Praha – Beroun odpískal taktéž ministr Bárta. Někdo z jeho úředníků mu řekl, že je to drahé a EU se na tom nebude podílet. Později se zjistilo, že u dotační komise EU žádný záznam o jednání na téma tunelu Praha – Beroun neexistuje. Dalším faktorem byla skutečnost, že se nikdo nepozastavil nad výpočtem efektivity. Nikdy… Číst vice »