Dálniční známky stály Kremlíka místo, Babiš mluví o fúzi dopravy s průmyslem
Premiér Andrej Babiš podal návrh na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka kvůli pochybením v zakázce na IT systém k dálničním
Premiér Andrej Babiš podal návrh na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka kvůli pochybením v zakázce na IT systém k dálničním zakázkám. Prezident jeho návrhu vyhověl. K jakému termínu Kremlík skončí, zatím není jasné.
Babiš dnes Kremlíkův konec oznámil na tiskové konferenci po jednání vlády. Podle něj je důvodem právě tato zakázka. „Neinformovali o zakázce nejen vládu, ale ani dozorčí radu SFDI,“ řekl Babiš. Premiér bude usilovat o zrušení zakázky. Podle Babiše Kremlík projekt manažersky nezvládl.
Řízením rezortu dopravy pověřil Karla Havlíčka, ministra průmyslu a obchodu. Podle Babiše přitom nejde o dočasné, nýbrž trvalé řešení. Perspektivně prý může dojít k fúzi rezortů dopravy a průmyslu. Babiš přitom připomněl dřívější existenci zastřešujícího ministerstva hospodářství.
Havlíček uvedl, že spojení resortů může být ku prospěchu. Také připomenul dřívější ministerstvo hospodářství. Transformace do jednoho ministerstva byla do budoucnosti plánovaná, dodal Havlíček.
„S panem ministrem Kremlíkem se rozcházíme v názorech na tuto kvazikauzu. On si chybu nepřipouští,“ dodal Babiš. Zároveň vyzval k rezignaci i prvního náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka a šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelicu. „Není možné takto nakládat s prostředky daňových poplatníků,“ řekl Babiš.
„Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou. Proto jsem také premiérovi oponoval v otázce zrušení celé zakázky,“ reagoval Kremlík na twitteru.
O nejasnostech v zakázce za více než 400 milionů, kterou fond dopravy zadal bez soutěže společnosti Asseco Central Europe, psal deník Zdopravy.cz naposledy v pátek. Co bude dál s IT systémem na elektronické dálniční známky, Babiš neupřesnil, zákon nicméně hovoří jasně: od 1. ledna 2021 musí systém fungovat, nalepovací známky se ruší.
Kremlíka si přitom před necelými devíti měsíci přivedl sám Babiš, když ho „vytáhl“ z postu náměstka šéfa Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Kremlík vystřídal loni 30. dubna Dana Ťoka.
Oficiální vyjádření odcházejícího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka:
Oceňuji, že premiér zmínil můj tah na branku. Na Ministerstvu dopravy jsem nastartoval nebo dotáhnul spoustu věcí:
· úspěšně a bez problémů jsme spustili nový mýtný systém, mimochodem také mediálně tisíckrát zpochybňovaný a kritizovaný
· předložili jsme novelu liniového zákona, která má zkrátit přípravu staveb o tři až čtyři roky
· modernizace dálnice D1 postupuje podle plánu a skončí v roce 2021
· urychlili jsme přípravu vysokorychlostních tratí
· podařilo se nám vyjednat pro letošní rok rozpočet na dopravní stavby ve výši 93 miliard korun, který zajistí pokračování v rekordní výstavbě dálnic, silnic I. třídy a železnic
· na dálnicích se nám konečně podařilo umístit na 66 nejrizikovějších sjezdech značku STOP-PROTISMĚR
Chtěl bych poděkovat všem svým kolegům, kteří mi v nelehké roli ministra dopravy v uplynulých měsících pomáhali. Svému nástupci přeji při dořešení řady úkolů hodně úspěchů.
Jan Sůra, Jan Šindelář