Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

ŘSD mění podobu dálnice D3 přes Posázaví a míří znovu do procesu EIA

Výstavba dálnice D3 v ússeku Bošilec - Ševětín. Autor: ŘSD
Výstavba dálnice D3 v ússeku Bošilec - Ševětín. Autor: ŘSD

Středočeská část dálnice D3 bude mít trochu jinou podobu, než se dosud plánovalo. Ředitelství silnic a dálnic mění technické řešení dálnice na zřejmě nejspornějším pětikilometrovém úseku od Jílového po Hostěradice, jehož součástí je i tunel Luka.

Původně plánovaná podoba dálnice zafixovaná ve schválené dokumentaci k vlivu stavby na životní prostředí (EIA), která byla schválená už v roce 2012, se tak liší od podoby v aktuální dokumentaci pro územní rozhodnutí. Hlavním rozdílem je větší zahloubení dálnice a její odsun dále od lidských obydlí.
Změnu směrového vedení i úpravu výšky trasy si podle ŘSD vyžádalo město Jílové.

V některým místem dálnice poklesne až o deset metrů oproti původním plánům. Dojde tím k prodloužení tunelu Luka o 645 metrů na 1843 metrů, což ve výsledku znamená, že trasa dálnice v tomto místě nepovede na povrchu, tak jak měla původně vést, ale pod povrchem v tunelu.

„To bude mít pozitivní dopad na snížení hlukové a emisní zátěže v tomto úseku. Objektivně lze konstatovat, že veškeré změny v dokumentaci DUR byly provedeny ku prospěchu obyvatel a životního prostředí,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Součástí úseku je i most přes řeku Sázavu o délce 780 metrů, který navazuje na tunel, a dvě mimoúrovňové křižovatky (MÚK Jílové a MÚK Hostěradice). MÚK Jílové se posune a most přes řeku bude zhruba o 20 metrů kratší.

Úsek D3 kolem Jílového. Pramen: ŘSD
Úsek D3 kolem Jílového. Pramen: ŘSD

Změny ovšem znamenají, že ŘSD muselo znovu vypracovat dokumentaci EIA a poslat ji k posouzení na ministerstvo životní prostředí. Zajímavostí je, že dokumentace k aktuálním změnám má 227 MB, což je čtyřikrát víc než původní dokumentace k celému středočeskému úseku D3 z roku 2012.

„Věříme, že proces posouzení vlivu dopadu provedených změn na životní prostředí proběhne s kladným výsledkem a nezpůsobí tak výrazné zdržení v harmonogramu přípravy stavby,“ doplnil Rýdl. ŘSD proto stále předpovídá termín výstavby na léta 2024 až 2028. Zda mu skutečně věří, není jasné.

U D3 ve středních Čechách se dlouho vedly debaty o jejím vedením. Ve hře byly západní a východní varianta. K definitivnímu potvrzení a stabilizaci západní varianty došlo v roce 2015 schválením první aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Dálnice se v této variantě napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby bude mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či zmíněný most přes řeku Sázavu. Celkem jde o 58,6 kilometru rozdělených do pěti úseků. ŘSD je chce zprovoznit všechny najednou. Dálnice v této stopě má ale řadu odpůrců a její další příprava rozhodně nepůjde hladce.

Mezitím se D3 čile buduje v jižních Čechách. Dnes se slavnostně otevřelo 11 nových kilometrů mezi Ševětínem a Borkem. Tím vznikl nepřerušovaný více než 70 kilometrů dlouhý úsek D3, který vede od hranic středočeského a jihočeského kraje až k severnímu sjezdu do Českých Budějovic. Už letos v červnu se otevřel úsek Bošilec – Ševětín. Ve výstavbě pak je dalších 20 kilometrů dále na jih, konkrétně jde o obchvat Českých Budějovic (Úsilné – Hodějovice – Třebonín). Ten by měl být hotov v září 2022.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Tak dlouho se budou měnit projekty, šaškovat a žonglovat s EIA a posouvat termíny, až nakonec vyhraje ta nejblbější varianta, nebo ještě spíše se nepostaví nic.

Tomáš Gottschalk
Host
Tomáš Gottschalk

D3 přes Posázaví mi prostě pocitově nesedí.Současný stav skutečně je, že máme rozestavěné dvě dálnice na jih a ani jednu dokončenou. Takže by se spíš měla urychleně dostavět D4 a zkapacitnit stávající I/3 včetně průchodu problemtickými místy a bylo by vymalováno. Ze západní části města se pojede přes D4 a z východní po D3 přes Mirošovice. Horší než teď by to na D1 do 20. km být nemuselo.

AAA
Host
AAA

A I/3 přes Posázaví nevede? D1 taky ne?

libor
Host
libor

jenže až se dodělá D3 kolem ČB a dál do Rakous, tak už ta D4 nebude tolik ve hře pro tranzit na jih. Prostě sjíždět u ČB na I/4 se střídavým 2+1 a až pak jet po D4 to asi ne. Ještě se mezi tím dodělá další kousek D0 do Běchovic a pro sever-jih už bude nejlepší D3 i několika kruhovýma obj.

LKB
Host
LKB

Myslim,bze stredoceske useky D3 by mely byt zprovoznovany postupne jako jihoceske. Zprovoznit najednou je asi jako se bouchat kladivem do hlavy – to racionalni clovek nedela.

Miky
Host
Miky

Vzhledem k tomu, že není trasována souběžně s I/3, to nedává smysl. Snad jen úsek Jesenice-Jílové.

beedat
Host
beedat

Kompletní dálnice D3 se nedožije ani moje dcera a to je jí 5 let….

Pavel
Host
Pavel

jako se já nedožiju kompletně dobudované a zrekosntruované D1 z Prahy do Ostravy a okruhu kolem Prahy a to mi bude za rok 60 🙁 je to smutek … 30 prokaučovanejch let

Kuba W
Host
Kuba W

celého pražského okruhu se asi nedožije nikdo z nás 🙁

roman
Host
roman

Na D 1 chybí jediný úsek a ten se snad brzo začne stavět, příští rok začnou rekonstrukce na posledních úsecích které ještě nebyli rekonstruované

Přemek
Host
Přemek

Změna dává smysl snížením nivelity v celém profilu, takže hlouběji pod zem v delším tunelu, nižší a kratší most a křížení s lepší možností mimoúrovňového řešení díky zářezu. Celkové náklady by mohla snížit i výtěžnost zlata při ražbě tunelu…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

těžba zlata při ražbě tunelu? cože?

Karel
Host
Karel

Jílové, blik.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Hele. Já vím, že Jílový je zlatorudnej revír. Mě zajímá čistě to, jak si jako představujete tu těžbu během rubání tunelu.

Kubrt
Host
Kubrt

Rubanina (nebo její vybrané Au perspektivní pasáže) se rozdrtí, podrobí kyanidovému loužení, zlato se separuje z výluhu a zybtek, kyanidový kal, se uloží v odkališti, nejlépe na úpatí Medníku. Teoreticky si to představit umím, reálně je to nesmysl. Když se někdy před 25 lety začalo uvažovat o tunelu do Berouna, jedním z argumentů pro byl ekonomický benefit z prodeje vápencové rubaniny; lidi vymyslí leccos.

AAA
Host
AAA

a přitom ukládání by se konečně mohl najít štechovickej poklad, to by výtěžnost taky zvýšilo

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

A když se vyrubaný kamení prodá lufťákům do skalek…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

No právě. Mám pocit, že někteří z místních šotoexpertů se domnívaj, že u pásu za razicím štítem budou stát báby a třídit rubaninu na hlušinu a zlatý nuggety :))

Karel
Host
Karel

Tak pokud razicí štít narazí na plát zlata o síle 15 cm, tak se tomu nejspíš další postup ražby výrazně přizpůsobí. Každá těžba zlata tady začínala průzkumnou štolou.

Karel
Host
Karel

Jednoduše. Narazíte na zlatou žílu a uhnete s tunelem, kam vás dovede. 🙂

libor
Host
libor

Nevýhoda dálnice přes Jílové je i v tom, že tam z toho časem megasatelit, vetší než dnes. Bych postavil východní variantu a obyvatele Jílové a okolí bych nechal, ať si do Prahy jezdí vlakem – pacifikem… Dálnice je pro tranzit, ne pro satelity, pak se tam akorát motají…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Copak satelity, ty jsou tam i bez toho. Spíš hrozí průser logistických pekel typu Modletice a okolí… Jinak Pacifik je pro denní dojíždění nepoužitelnej, ať už kvůli rychlosti, tak kvůli tangwnciálnímu trasování. Jílový by potřebovalo zejména notně modernizovat II/105, případně nějakou novou komunikaci takových parametrů k D0.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Pacifikem opravdu ne. Byl Bych pro nějakou kolejovou variantu třeba (od voka) Jílové – Jesenice – Písnice a tam přestup na metro

AAA
Host
AAA

von pacifik není moderní příměstská železnice s osvědčenými vozidly?

Kalanis
Host
Kalanis

Staví se metro D. Natáhnout ho z Písnice kolem D3 až do Jílového = možná i podojit EU. Jako s tou plánovanou tramvají nahoře.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Metro do Jílovýho? A jinak doma všichni zdrávi? A prachama z EU bych moc neoperoval, pokud budem taková banda polorusáckejch kreténů, že si budem dokola volit Bureše, stopnou nám komplet všechno.

Karel
Host
Karel

Tak železnice už po úpatí pod Jílovým vede. Jestli se další příměstské železnici bude říkat metro, anebo ne, na tom zas tolik nesejde.

Flaky
Host
Flaky

Bydlím u Jílového a klidně mi tu dálnici postavte za domem. Hlavně ať už stojí. Doprava od Prahy na jih kolem staré benešovské je tragická a není zde žádná unikátní příroda, kterou by dálnice nějak zkazila. Naopak tu máme bordel po chatařích a Sázava je plná splašků.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ono by totiž z Jílovýho nestačilo postavit normální silnici parametrů civilizovaný II. třídy. Existují tatiž buď rozmlácené okresky, nebo nejdražší dálnice ve vesmíru (což tahle pravděpodobně bude). Jinak, vy jste ekolog či geolog, nebo z čeho že to vychází vaše tvrzení o té přírodě?

Flaky
Host
Flaky

Mám rád přírodu. Rád chodím na tůry, ale Posázaví opravdu není nic extra. Naopak dálnice nám tu zlepší prostředí. Silnice opravdu nestačí. D3 má několik významů, místní i mezinárodní. Už dávno měla stát.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

A že tam ta příroda není nic extra, to je tvrzení na základě pocitu, nebo názor založený na fundovaných vědomostech? Já jen, že údolí Sázavy v tom místě je obecně považováno za jedno z nejkrásnějších a nejzachovalejších říčních údolích v Čechách, s výskytem hodně vzácných (a v případě takovýho kandíku na Medníku i endemických) druhů. Ale třeba se odborníci mýlí, co já vím… Jinak, Jílový coby vesnice ležící asi 7 kiláků od D0 potřebuje zejména dobrý spojení s D0 a vzhledem k velikosti Jílovýcho to fakt nemusí být dálnice… Ve stejný logice bysme mohli stavět dálnici třeba do Řevnic.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Posázaví není nic extra? Mezi Kameňákem a Pikovicemi je to nejhezčí část Sázavy (119B – migračně významné území) „Naopak dálnice nám tu zlepší prostředí“ Do 2 let od postavení se začnou kupit stížnosti na nadlimitní hlučnost takže dle plánu musí pod zem (=>extremni cena). A celé to vlastně bude o tom, že i satelitáři mají právo na denní dojížďku do Prahy (kdyby nešlo o satelitáře, tak to klidně může jít východní variantou). Když tam ty parcely kupovali, tak si neuvědomovali, že všichni se na stávající silnice nevejdou.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Jo, a hlavně až tam to životní prostředí začnou vylepšovat logistický parky. Ona na tý dálnici není nejhorší samotná dálnice, ale právvě to, co vznike v okolí. A představovat si, že 10 kiláků za Prahou nepřitáhne dálnice to, co přitáhne jakákoli dálnice u jakékoli metropole, je čirá utopie.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Tohle uz je ale na mistnich samospravach co si tam nechaji postavit. Pokud se nepoucili z prebujele vystavby satelitu a hloupe si tam schvali postaveni log.centra, tak verim tomu, ze jim to lidi (starousedlici+satelitari) omlati o hlavu a hodi do toho vidle ve stylu Voda z Tetcic.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Tak vzhledem k tomu, že developeři už tam mají vcelku skoupeno, bych se docela obával „nejhoršího“…

Flaky
Host
Flaky

Nechci jezdit do Prahy autem i 90 minut, o MHD lince 332 ani nemluvě. A sorry, ale daleko hezčí je krajina mezi Čerčany a Sázavou. Nikoliv kolem Jílového. A znovu říkám, silnice nestačí a dálnice nám tu velmi pomůže.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Dokážete pochopit alespoň to, že cennost té či oné lokality se fakt určuje poněkud jinak, než tím, jaký z ní málte naprsto laický máte dojem? Jo a myslíte, že až vás to z tý slavný dálnice vyplivne na Vídeňskou (protože kam jinam, že), že nepojedete do prahy 90 minut? Tak good luck.

Greyfin
Host
Greyfin

To by mě zajímalo, kam chcete narvat východní variantu, místo I/3 ? A budete ve velkém bourat budovy. A vyústit to v Mirošovicích na D1, která nyní již nestačí ? A přidat další pruh na Průhonice je již nemožné.

bkp
Host
bkp

Už jsem se lekl, že přišli s variantou bez mostu přes Sázavu v citlivé oblasti, vyhli se geologicky problematické oblasti ( natož aby v ní plánovali tunely) a vymysleli vstup do Prahy s nějakými rozumnými návaznostmi…

AAA
Host
AAA

a kvadraturu kruhu byste si nepřál?

bkp
Host
bkp

Přeju si takový projekt dálnice, který pro samé chyby nebude potřeba desítky let shazovat že stolu. Tento to není.

Přemek
Host
Přemek

To ale s trasování respektujícím geologii nesouvisí. že? Pročpak se D8 vyhnula tunelu pod Kubačkou, když tam geologická situace měla jasné technologické řešení bez velkého navýšení nákladů? Zde je situace lepší s potenciálním výše zmíněným bonusem. Kdo ví, na jako vrstvu se po snížení profilu narazí…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Tunelu pod Kubačkou se D8 vyhla proto, že ekologové prostě nesměli mít pravdu. Nic jinýho v tom není.

jozka
Host
jozka

Dobry den, kde jste prosim sehnal tu kristalovou kouli?

MildaIV
Host
MildaIV

To se teď začnou všechny dálnice stavět pod zemí? Protože pochybuju, že by někdo chtěl za domem máít dálnici a těch míst, kde se dá dálnice vést dostatečně daleko od zastavěného území je minimum.

Karel
Host
Karel

Ještě je druhá varianta, nestavět je vůbec. Stačí počkat pár desítek let, až pomine tahle móda masového automobilismu.

Poudy
Host
Poudy

Mám doma schovaný letáček věnovaný D3 ve SČ, v něm se hejtmanka dušuje jak bude všechno hotové 2023, je starý tuším tak 3 roky.. 😀

ene bene
Host
ene bene

Proboha shoďte to už ze stolu a začněte znovu. Čím dříve, tím lépe.

AAA
Host
AAA

třeba jako postavit Budějovice znova někde u Prahy?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Co má nápad trasovat D3 přes Posázaví tak, aby to celý stálo co nejvíc, společřnýho s Budějcema?

Přemek
Host
Přemek

Sem s trasováním, co stojí nejméně. A s řádným výškopisem a zasazením do terénní dispozice. Děkuji.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

pokud umíte použít gůůgla, najdete si variantní trasování sám.

Paja
Host
Paja

Třeba že tam ta D3 vede?

Dusanh
Host
Dusanh

Proboha postavte to už!!!

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A v které variantě, té špatné nebo té ještě horší?

libor
Host
libor

bych spojil D4 – D3, BENE zkapacitnit a je to…

Stráťa
Host
Stráťa

I když si myslím že dvě dálnice na jih jsou opravdu trochu zbytečný luxus tak na jejich spojování už je pozdě při tom jak jsou D3 a D4 rozestavěny.

Flaky
Host
Flaky

Se podívejte do Polska nebo Německa. Dvě dálnice na jihu vůbec není luxus. Ještě mi chybí dálnice mezi Budějovicemi, Brnem a Budějovicemi a Plzní a nahoru kolem Karlových Varů na Ústí.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Luxus nejsou, protože každá má svý opodstatnění. Symptomatický pro českej dementov ovšem je, že jedný z nich máme hotovou půlku od jihu a druhý půlku od severu. Už jen to by mělo být dostatečným důvodem pro zrušení ŘSD a výstavby nového úřadu z čistý vody. S tím, že kdokoli, kdo na ŘSD byť jen zalejval kytky, by měl soudně zakázáno přiblížit se k té nové instituci na méně než 50 kilometrů.

libor
Host
libor

jasně, že to spojení D3-D4 beru jako vtípek

Démon
Host
Démon

Ale nejdříve SOKP 511, pak 518,519 a 520.

Paja
Host
Paja

To by bylo ideální, budem čekat na neprojednatelnou stavbu a dokud nebude, nebudem stavět nic 🙂 Wow 🙂