Dokončení D3 u Tábora odloženo na neurčito. Ministerstvo doporučuje vyvlastnění

Dálnice D3, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDálnice D3, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Řešení skoro půl kilometru dlouhého zúžení dálnice D3 u Tábora se znovu ztratilo v mlze. Letitou dálniční ostudu dále konzervuje

Řešení skoro půl kilometru dlouhého zúžení dálnice D3 u Tábora se znovu ztratilo v mlze. Letitou dálniční ostudu dále konzervuje nejnovějšího rozhodnutí ministerstva dopravy, které v případě dálnice plní roli stavebního úřadu. Ministerstvo aktuálně dle oznámení na úřední desce přerušilo před rokem obnovené stavební řízení.

Důvod je stále týž: spory o sjezd s majiteli přilehlých nemovitostí. Provoz na zánovní dálnici je už léta kvůli tomu sveden do levého pásu (bráno od Prahy). Spory se vlečou od roku 2004, kdy se ukázalo, že Ředitelství silnic a dálnic při proměně obchvatu Tábora v dálnici s původním sjezdem nepočítá. Sjezd vedl přes čerpací stanici k prodejně motocyklů Petra a Pavla Bratránkových. Jenže zatímco pumpa byla jako dočasná stavba bez potíží odstraněna, motocentrum zkolaudoval táborský stavební úřad jako stavbu trvalou.

Majitelé motocentra pak s tímto argumentem uspěli u soudů včetně Nejvyššího správního a zablokovali stavební povolení na dotčený úsek dálnice. Podle soudních verdiktů muselo ŘSD nabídnout řešení, a to v první řadě dopravní, popřípadě finanční.

Silničáři přitom zřízení sjezdu nepřipouštějí, odvolávají se mimo jiné na technické normy. Usilovali proto o obnovení příjezdové cesty k areálu odzadu od Tábora, což se mimo jiné setkalo s odporem obyvatel čtvrti Měšice a řešení odmítli i majitelé (dnes už jich je více). Na řadu proto přišla finanční nabídka, jenže strany se nedohodly. ŘSD ale nechalo obnovit stavební řízení s argumentem, že splnilo podmínky soudu a řešení nabídlo.

Odboru infrastruktury a územního plánu MD to ale zjevně nestačilo a právní výklad ŘSD neuznal. Dál trvá na tom, že v případě nemožnosti postavit sjezd musí investor vlastníky odškodnit. Ministerstvo zároveň dalo ŘSD radu, aby podalo k vyvlastňovacímu úřadu žádost o vyvlastnění, a to buď věcného břemena sjezdu nebo samotných pozemků. Poukazuje na novelu zákona o urychlení výstavby infrastruktury, která umožňuje začít stavět ještě před skončením vyvlastnění. Stavební řízení je tak přerušeno do doby, než ŘSD předloží kopii žádosti o vyvlastnění. Lhůtu má do konce února příštího roku. Otázkou nicméně je, zda lze „urychlovací“ zákon aplikovat na pozemky, které stát ke stavbě dálnice vůbec nepotřebuje.

Tagy D3 Ministerstvo dopravy ŘSD Tábor
30 komentářů