Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Dokončení D3 u Tábora odloženo na neurčito. Ministerstvo doporučuje vyvlastnění

Dálnice D3, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dálnice D3, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Řešení skoro půl kilometru dlouhého zúžení dálnice D3 u Tábora se znovu ztratilo v mlze. Letitou dálniční ostudu dále konzervuje nejnovějšího rozhodnutí ministerstva dopravy, které v případě dálnice plní roli stavebního úřadu. Ministerstvo aktuálně dle oznámení na úřední desce přerušilo před rokem obnovené stavební řízení.

Důvod je stále týž: spory o sjezd s majiteli přilehlých nemovitostí. Provoz na zánovní dálnici je už léta kvůli tomu sveden do levého pásu (bráno od Prahy). Spory se vlečou od roku 2004, kdy se ukázalo, že Ředitelství silnic a dálnic při proměně obchvatu Tábora v dálnici s původním sjezdem nepočítá. Sjezd vedl přes čerpací stanici k prodejně motocyklů Petra a Pavla Bratránkových. Jenže zatímco pumpa byla jako dočasná stavba bez potíží odstraněna, motocentrum zkolaudoval táborský stavební úřad jako stavbu trvalou.

Majitelé motocentra pak s tímto argumentem uspěli u soudů včetně Nejvyššího správního a zablokovali stavební povolení na dotčený úsek dálnice. Podle soudních verdiktů muselo ŘSD nabídnout řešení, a to v první řadě dopravní, popřípadě finanční.

Silničáři přitom zřízení sjezdu nepřipouštějí, odvolávají se mimo jiné na technické normy. Usilovali proto o obnovení příjezdové cesty k areálu odzadu od Tábora, což se mimo jiné setkalo s odporem obyvatel čtvrti Měšice a řešení odmítli i majitelé (dnes už jich je více). Na řadu proto přišla finanční nabídka, jenže strany se nedohodly. ŘSD ale nechalo obnovit stavební řízení s argumentem, že splnilo podmínky soudu a řešení nabídlo.

Odboru infrastruktury a územního plánu MD to ale zjevně nestačilo a právní výklad ŘSD neuznal. Dál trvá na tom, že v případě nemožnosti postavit sjezd musí investor vlastníky odškodnit. Ministerstvo zároveň dalo ŘSD radu, aby podalo k vyvlastňovacímu úřadu žádost o vyvlastnění, a to buď věcného břemena sjezdu nebo samotných pozemků. Poukazuje na novelu zákona o urychlení výstavby infrastruktury, která umožňuje začít stavět ještě před skončením vyvlastnění. Stavební řízení je tak přerušeno do doby, než ŘSD předloží kopii žádosti o vyvlastnění. Lhůtu má do konce února příštího roku. Otázkou nicméně je, zda lze „urychlovací“ zákon aplikovat na pozemky, které stát ke stavbě dálnice vůbec nepotřebuje.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
David
Host
David

Tak vám povím jaký výsledek v této kauze vyplívá. Ano ředitelství silnic a dálnic počítalo se zbouráním čerpacích stanic, ale to bylo vše. Následné do dělání úseku.
Stavební úřad Tábor už v době povolení stavby, počítal s rozvojem města, a následně přilehlých obcí. Proto mohl stavbu povolit, a zkolaudovat.
Otázka spíše vzniká kdo by si měl zaplatit vzniklé škody, a kdo si zaplatí příjezdovou cestu od Měšic. Majitel motocentr, nebo město.
Rozvoj a pokrok nezastaviš ani v odlehlých oblastech.

liberal shark
Host
liberal shark

Dle mého názoru je to typický případ škody, způsobené nesprávným úředním rozhodnutím. Škodu by měl majitel pneuservisu vymáhat po městském úřadě v Táboře a ten pak po dotyčném úředníkovi stavebního odboru.

liberal shark
Host
liberal shark

Nějak se nám ten institut vyvlastnění rozmáhá. Soudruzi úředníci by si měli přečíst ústavu Ćeské republiky.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Berte to jako mírnou nadsázku – ale zajímala by mě přibližná suma finančních (popřípadě ekologických) dopadů, které blokáda způsobila tím, že tam všichni musí brzdit na 80 a znovu se rozjíždět (už nějakých šest let).

Realista
Host
Realista

Jsme (my řidiči) akorát rukojmimi pánů majitelů… Ani bych se nedivil kdeby jim to tam někdo zapálil.

liberal shark
Host
liberal shark

Nikolivěk. My řidiči jsme obětmi konkrétního stupidního úředníka stavebního úřadu v Táboře, který uvedl majitele dotčeného pneuservisu v omyl.

David
Host
David

Všechno je to podfuk, celé to bylo ruka ruku, když i staré báby (Promiňte) z Měšic věděli že ty čerpací stanice jsou dočasné a majitelé servisu přesto postaví, věřím že kdyby se řádně prolézli archív, tak najdou i papír kde je to všechno dáno a majitelem podepsáno. Jako obchodní plán měli dobrý, ale.

Jaklik
Host
Jaklik

Nechápu jak můžou udělat z obchvatu města který byl postaven ještě před dálnicí najednou dálnici s poplatkem, to samé se stalo ve Veselí nad Lužnicí. Až po vlně nevole obyvatel a města ministerstvo couvlo a od poplatku zatím upustilo. Obchvat města má zůstat obchvatem a bylo by po problému. A mohla zůstat benzinka i motocentrum samozřejmě se sníženou rychlostí na 100 km/h.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Berte to z opačné strany: onen obchvat byl postaven jako budoucí dálnice, nejprve možná v polovičním profilu (historii toho úseku neznám). Tedy obchvat bez poplatku byl jen dočasnou výhodou pro místní, bez nějakého „nároku“ na trvalý status quo.

(také mohli dát ten obchvat s poplatkem už od začátku – tak by se vám to líbilio více?)

David
Host
David

Asi nějak tak, to přesně bylo.

Jaklik
Host
Jaklik

Tak to přesně nebylo, když byl postaven obchvat ještě se o D3 ani nevědělo. A co se týče poplatku? Když byl zaveden okamžitě bylo Veselí nad Lužnicí zavaleno zpět dopravou jako kdysi když obchvat vůbec nebyl a v Táboře to bylo obdobně. Jsem místní vím o čem píšu 😉

Paja
Host
Paja

No to evidentně nevíte. D3 byla v plánu dálnic od roku 1963, jestli si správně pamatuju. A nejen obchvat Tábora, ale i Veselí nebo Ševětína se stavěly v polovičním profilu budoucí dálnice.

David
Host
David

Co na to říct, nějak tak to bylo. Děkuji

Jaklik
Host
Jaklik

Trošku sporné…
Výstavba dálnice byla plánována od roku 1987. V roce 1988 byla zahájena stavbou obchvatu Tábora, který však po zprovoznění nebyl označen jako dálnice. Vládním usnesením z února 1997 č. 86 byla dálnice vyjmuta z dálniční sítě, o dva roky později pak vládním usnesením č. 741 z července 1999 (za nesouhlasu MŽP) opět zařazena do dálniční sítě.

David
Host
David

Použití obchvatu v Táboře je zatím pro osobní auta bez poplatků. Do kdy, nevím. Moc lidí se zpoplatnění obchvatu nesouhlasí, osobně taky ne. Jak je na tom kamionova doprava, zda v těchto úsecích už platí míto nevím. A jak to mají momentálně zavedené ve Veselí netuším. Směr Č. Budějovice posledních roky dávám přes Týn n. Vltavou, Hluboká,a tradá pryč.

MichalM
Host
MichalM

Je tam souběh D3 a nějaké silnice 1. třídy, proto je tam kus bez poplatků pro osobáky.

Desper
Host
Desper

Achjo, kdy se žurnalistika naučí dávat odkazy na mapu do článků 🙁

libor
Host
libor

Veřejný zájem a hotovo, vždyť je to zoufalost… někdo nejspíš udělal chybu

K.S.
Host
K.S.

Nelze používat veřejný zájem na to že někdo z úředníků něco zdrbal a teď to někdo chce lepit, to si totiž začínáte hrát na sakra tenkém ledě, to už může pak za veřejný zájem prohlásit klidně i demolici půlky ulice kvůli parkovišti, s institutem vyvlastnění a veřejného zájmu se musí velmi velmi opatrně a zacházet s ním jako se šafránem. Taky by se dal úsek dálnice deklarovat jako silnice 1. třídy, jako to asi bylo v minulosti a značkou na ní zvýšit rychlost na 120km/h.

MichalM
Host
MichalM

Ať je to co chce, tohle úřady nejsou schopné vyřešit snad 10 roků. Nějaké řešení – jehož primárním cílem je funkční dálnice – se najít už dávno mělo.

K.S.
Host
K.S.

Samozřejmě, ale nejde prostě používat veřejný zájem na řešení takové obrovské krpy, tu má řešit buď dohoda, nebo soud.

Neználek
Host
Neználek

Ať je situace po právní stránce jaká je, podle mého názoru, po technické stránce dopravní omezení ve směru do Prahy nedává smysl. Existující současné omezení rychlosti přece může být aplikováno na celou šíři dálnice ve zmíněném úseku ve směru do ČB, umožňující bezpečné odbočení či výjezd od zmíňených objektů, než se celá záležitost po právní stránce vyřeší. Chápu, že majitelé objektu jsou nenažraní a z chyby úředníků chtějí vytřískat co nejvíce, ale zdaleka to nemusí po dopravní stránce znamenat současný komplikovaný stav.

noerf
Host
noerf

Neználek: Souhlasím, že dálniční pás ve směru na Prahu by mohl fungovat normálně, v pásu na České Budějovice by mohl být dočasně zúžení na jeden pruh a odbočovací a připojovací pruh k motocentru.
Jan Mráček: Podle územního plánu se dala na daném území postavit pouze dočasná stavba. Bohužel stavební úřad města Tábor stavbu zkolaudoval jako trvalou.

K.S.
Host
K.S.

Když jsem říkal že ten urychlovací zákon se bude zneužívat, to se na mne na internetu snesla všude vlna kritiky, teď to tu je černé na bílém.

Tady se podle mne nabízí celé dvě možnosti. Buď ŘSD zajistí výstavbu nové příjezdové komunikace, nebo přemístění prodejny s tím že zbuduje novou budovu a potřebné zázemí. Jiné morální řešení není.

Jan Mráček
Host
Jan Mráček

Tak si říkám… Když pumpa byla dočasnou stavbou, počítalo se asi nejspíš s tím, že se sjezd časem zruší. Pokud se s tím počítalo, tak se táborský stavební úřad nemohl „jen tak“ splést, když motocentrum zkolaudoval jako trvalou stavbu. Docela by mě zajímalo, jestli se někdy vyšetřovalo (pokud už to dávno není promlčené), který úředník tohle zpackal (ať už z nedbalosti, nebo tím, že šel někomu na ruku) a všechny ty finanční výdaje bych mu pěkně přeúčtoval. Že stát není už dlouhá léta schopen tenhle problém vyřešit je jedna věc, druhá věc je, že jsem nikde nezaznamenal, že by se… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Pokud se podíváte na mapu, tak kolem areálu vedla stará cesta Měšice – Smyslov a je možné že tam někdo v 70.-80. nechal postavit nějakou halu JZD, nebo něco podobného, nebo v době povolení té stavby nebyl ještě institut dočasné stavby. Silnice tam byla v roce 2003, starší mapa dostupná na katastru je někdy ze 60. tam je cca 30 let okno kdy se mohlo dít bůh ví co. A pokud došlo k tomu že někdo postavil nějakou šopu jako trvalou stavbu, tak to při přestavbách, kdy se to prověřuje asi méně, nikdo neřešil. Problém našeho katastru je ve 40… Číst vice »

Gejza
Host
Gejza

Dálnice je tam cca od poč. 90. let. Myslím, že to motocentrum tam vzniklo až po dálnici.

K.S.
Host
K.S.

To musí říct někdo místně znalý, já jenom navrhuji možné příčiny k prověření 😀 . Zejména u staveb z 90. může být problém. Ještě mne napadá jestli to nemohlo vzniknout tak že tehdy to byla silnice 1. třídy ale o 4 pruzích, nebo platily jiné normy atd. Pokud se to bralo třeba podle faktického stavu, tak tam by mohl být také zádrhel. Další problém by mohl být v tom že se neprověřovalo do hloubky to, na co se objekt napojuje. Je tu prostě příliš mnoho možností. Počkejme na soud a finální výsledek.

Desper
Host
Desper

Když vidím co je možné na D46, tak se divím, že tady jsou nějaké problémy

Kajman
Host
Kajman

Byla to silnice I. třídy.

Partneři



CSCARGO