Automobily

Dacia předstihla v Česku Hyundai, poprvé je mezi třemi nejprodávanějšími. Ústup dieselů zrychlil

Dacia Duster, foto: Dacia
Dacia Duster, foto: Dacia

Nejkratší měsíc v roce přinesl na českém trhu s novými osobními vozy velké překvapení. Vůbec poprvé se mezi tři nejprodávanější značky v Česku dostala Dacia.

Rumunská automobilka patřící pod Renault odsunula z bronzové pozice Hyundai. Vyplývá to z dat o registracích nových aut, které zveřejnil na základě údajů z centrálního registru vozidel Svaz dovozců automobilů.

Rumunská značka porazila korejskou velmi těsně: zatímco Dacia zaznamenala 1424 nových registrací, Hyundai 1417. Dlouhodobě se ale potvrzuje trend, že Dacia na českém trhu výrazně roste, zatímco Hyundai ztrácí. Pro srovnání: v únoru 2013 Dacia prodala 260 aut a měla podíl 2,46 % trhu (9. místo), Hyundai měl 9,89 % trhu s 1081 prodanými auty. Teď mají obě značky 7 % trhu.

Dacii se na českém trhu daří, všechny její modely patří ve své kategorii do pětice nejprodávanějších. Dokker byl v únoru například nejprodávanější v kategorii MPV. Letos celkově prodeje rostou o 18 %.

Českému trhu nicméně dál vládne Škoda, která má přes 30 % trhu a rostla i v únoru. Na druhém místě je Volkswagen. V únoru ale prodeje aut poklesly o 1,2 %.

Statistiky navíc ukazují další velký odliv zákazníků od motorů s pohonem na naftu, jen v únoru v meziročním srovnání v Česku klesly prodeje o čtvrtinu, jejich podíl na trhu s novými auty klesl poprvé pod třetinu. Podle statistik se za únor prodalo 6180 aut s naftovými motorem, o 24 % méně než před rokem. V absolutním vyjádření jde o pokles o více než dva tisíce vozů. Tržní podíl naftových motorů spadl na 30,59 %.

Z nafty se stalo u osobních aut v poslední době nechtěné palivo, zákazníky může odrazovat od nákupu i obava z možných regulací, a to zejména v zahraničí. Řada měst už oznámila, že starší vozy na naftu do svého katastru nevpustí. Pád prodejů aut na naftu je celoevropský.

Ještě více je vidět pokles v dlouhodobějším horizontu. Zatímco pár měsíců po vypuknutí aféry Dieselgate se zdálo, že prodeje nijak neovlivní, poslední vývoj ukazuje pravý opak. Ještě v roce 2016 měla auta se vznětovým motorem 42 % českého trhu. Pokles naftových motorů ale neznamená, že by tuzemští zákazníci masivně přecházeli k autům na alternativní pohon, pouze roste podíl benzínových motorů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
asdf
Host
asdf

Dacii to přeju, nabízí docela dost muziky za málo peněz.

petr.r
Host
petr.r

Zákazníci nepřecházi k alternativnímu palivu z důvodu nedostatečných financí.

Partneři



CSCARGO