D99, D20 a další. ŘSD má schválený plán na 500 km nových dálnic. Podívejte se, kudy povedou

Plánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSDPlánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSD

Rozsáhlou studii schválila centrální komise ministerstva dopravy.

Ředitelství silnic a dálnic obdrželo první klíčový souhlas pro plánování dalších dálnic v Česku. Centrální komise ministerstva dopravy schválila minulý týden studii proveditelnosti na stavbu dalších až 500 kilometrů nových dálnic.

Jde o výstupy z rozsáhlé studie „Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční sítě ČR“, kterou pro ŘSD na základě veřejné soutěže připravilo sdružení firem AFRY CZ a Pragoprojekt. Dílčí výstupy z celého materiálu unikají na veřejnost již přes rok, nyní je poprvé ale jasné schválení centrální komisí s dílčími úkoly.

Studie stanovila 500 kilometrů možných nových dálničních úseků, které se mají stavět v dalších dekádách po dokončení základní dálniční sítě. Materiál vycházel z dopravních modelů i stávající situace v dopravě.

Mapu schválených dálnic naleznete zde, ve výřezech je dále zvlášť česká a moravská část. Plánované spojení Jihlavy a Pardubic zatím v mapě ŘSD zakresleno není. Plné rozlišení naleznete ve formátu PDF zde.

Plánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSDPlánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSDPlánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSD

Bylo to opravdu důkladné prověřování různých variant,“ uvedl pro Zdopravy.cz generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle něj nemusí být všechny navržené úseky nakonec postaveny jako dálnice, ale může stačit kapacitní silnice I. třídy.

ŘSD nyní čeká další krok: sestavit seznam nových dálnic podle priorit k výstavbě a začít jejich možné umístění v území řešit s dotčenými obcemi a městy.

Součástí analýzy nejsou silnice a dálnice, o jejichž umístění je již rozhodnuto, ale ke stavbě dojde nejdříve ve 30. letech. To je případ D73, tedy spojnice Brna s dálnicí D35 nebo rozšířené silnice I/13.

Plán nových dálnic počítá hlavně s tím, aby ulevil Praze a Brnu od tranzitní dopravy. Podle Mátla dopravní zátěž tranzitní dopravy zejména ve směr od jihovýchodu na západ neustále roste.

Dosud prakticky všechna míří po Pražském okruhu. Ani ten podle studie i po dokončení nebude stačit. Proto studie navrhuje vnější okruh Prahy, na severu ohraničený Mělníkem, na jihozápadě Zdicemi, na jihu Benešovem a na západě Českým Brodem.

Umožnil by, aby auta z různých směrů do okolí Prahy vůbec nezajížděla. Mátl současně připouští, že půjde o nejsložitější část k získání souhlasu, protože jde o velmi zastavěné území. Pracovní označení okružní dálnice je D99.

Nejdelším souvislým úsekem by mohla být nová dálnice pracovně označená jako D20. Vedla by z Plzně okolo Písku, Vltavu by překonala mezi Bechyní a Týnem nad Vltavou a dál přes Veselí nad Lužnicí by pokračovala směrem k Jihlavě.

Pro spoustu aut, které přes nás pouze tranzitují, to umožní zcela minout Prahu. Do řady regionů by dálnice přinesla nový rozvoj, protože jsou nyní špatně dopravně napojené,“ říká Mátl.

Okolí Brna

Nová dálnic má vzniknout i u Brna, z D1 ve směru od Prahy by se napojila na budoucí silnici I/73 severně od Brna. Má ulevit především dopravě po budoucí silnici I/73, která povede ještě na území Brna.

Celá analýza je zaměřena z velké části na propojování páteřních dálnic. V seznamu tak je například propojka D11 a D1 mezi Chlumcem nad Cidlinou a Jihlavou nebo z D1 do Olomouce přes Boskovice. V návrhu je i dálnice mezi Mladou Boleslaví a Jičínem nebo z Hradce Králové na Vamberk.

Další informace z klíčového schváleného dokumentu přineseme v následujících dnech.

Navrhované úseky
D99 Středočeský okruh kolem Prahy: 205 km
D20 Plzeň – Písek – Jihlava 185 km
D19 Domašov (D1) – Prostějov
D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2)
D38/37 Jihlava (D1) – Chlumec nad Cidlinou (D11)/Pardubice (D35) (není zakresleno v mapě)

Tagy centrální komise ministerstva dopravy Doporučeno nové dálnice ŘSD ČR
405 komentářů