CZ LOKO vyhrálo zakázku na modernizaci „kocourů“ Českých drah
Dodávka má být dokončena do roku 2024.
Společnost CZ LOKO získala další velkou zakázku na kompletní modernizaci lokomotiv řady 742. Českým drahám promění celkem 14 hnacích vozidel lokomotivní řady 742 na EffiShunter 1000M. Budou vybavené například i evropských zabezpečovačem ETCS.
Vítězství v soutěži vypsané loni v červenci oznámilo CZ LOKO. Hodnota zakázky je 684 milionů korun. První vozidlo dopravce převezme do konce února 2023, poslední pak do konce roku 2024.
„Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M zapadá do naší Strategie 2030, během které chceme obnovit významnou část našeho vozidlového parku. Společně s řadou 750.7 budou určeny pro výkony v nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem ETCS. Pod jeho výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025,“ vysvětluje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
Pro CZ LOKO nejde o neznámý projekt: podobnou proměnu lokomotiv řady 742 přezdívaných například jako kocour či bangle, provedla už pro ČD Cargo a další dopravce. Z lokomotiv je po modernizaci lokomotiva 742.71X. Po padesáti kusech ČD Cargo soutěží dodavatele dalších třiceti lokomotiv.
Prakticky nové vozidlo
Řada 742 se vyráběla v ČKD v letech 1977 až 1986. „Komplexní modernizace vychází z řady EffiShunter a s ohledem na náklady na vývoj a dodací doby komponentů je tento typ vysoce unifikovaný, byť na vozidle bude spousta dalších změn díky využívání v osobní přepravě. Nabízíme nejen rozumný poměr cena/výkon při současném extrémním růstu cen komponent, ale také splnění náročných termínů dodání a očekávané úrovně kvality,“ říká Josef Gulyás, místopředseda představenstva a generální ředitel CZ LOKO.
Při komplexní modernizaci vznikne prakticky nové vozidlo. Nad rámec standardních komponentů a výbavy je vybaveno zabezpečovacím systémem ETCS, online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám. I tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h.
České dráhy budou EffiShuntery 1000M využívat pro zajištění vozby při napěťových výlukách, pro technologické a provozní jízdy na tratích s ETCS. Mají jezdit také v čele nehodových vlaků, využijí je i pro další služební potřeby.
Společnost CZ LOKO už se stejným projektem uspěla v soutěži nákladního dopravce ČD Cargo, s nímž v roce 2018 uzavřela kontrakt na modernizaci 50 lokomotiv této řady. Další kusy pak vlastní dopravci CER a Rail Cargo Carrier, smlouvu podepsal také ostravský ODOS.
„Komplexní modernizace a výroba nových univerzálních vozidel nezávislé trakce je náš hlavní výrobní program s vlastním know-how. Nyní ho rozšiřujeme o hybridní a duální vozidla s cílem co nejefektivnějšího a nejekologičtějšího provozu. I lokomotiva řady EffiShunter 1000M má po modernizaci výrazně nižší emise než původní řada 742 jezdící na českých kolejích více než 40 let,“ uzavřel Josef Gulyás