Cestovní ruch Cyklistika Železnice

Cyklovůz GW Trainu pro Šumavu má povolení k provozu, vyjíždí dnes

Cyklovůz GW Trainu. Autor: Jósef Rákos
Cyklovůz GW Trainu. Autor: Jósef Rákos

Společnost GW Train Regio vyřešila problém přepravy kol na Šumavu. Drážní úřad na prahu hlavní sezony firmě odsouhlasil zahájení zkušebního provozu cyklovozů, které vznikly přestavbou slovenských poštovních vagonů z 80. let. Jde o takzvané gábiny (původní řada Gbk….). Drážní úřad je vede jako řadu Dd, typ 9-115.7.

„Mohu potvrdit, že jsme ve čtvrtek povolili zkušební provoz cyklovozů. Ve vozech nesmí být během zkušebních jízd přepravovaná žádná osoba. Zkušební provoz jsme povolili do konce letošního roku,“ sdělil mluvčí DÚ Martin Novák.
Cyklovozy může dopravce provozovat fakticky se všemi svými motoráky, povolení zahrnuje řady 654 (RegioSprinter), 628, 814 (Regionova), 810 a 816.

Podle šéfa GW Trainu Roberta Krigara vyjedou cyklovozy už v sobotu. Trať Krigar neupřesnil, dá se ale čekat, že největší uplatnění najdou na lince z Českých Budějovic na Lipno a dále na Šumavu, zvláště když vimperskou i číčenickou lokálku trápí v těchto dnech výluky. Gábiny budou moci jezdit ve zkušebním provozu až sto kilometrů v hodině, což odpovídá soutěžní podmínce kraje.

Akvizici cyklovozů zajistila pro GW Train společnost Railway Capital Jana Šatavy. Ta se zároveň v rotundě ve Veselí nad Lužnicí postarala o jejich přestavbu a zajistila i schválení u Drážního úřadu. Celkem Railway Capital nakoupila na Slovensku 12 vozů, k úpravě pro kola bylo určeno osm. Jednou z výhod vagonu je nízká hmotnost (před úpravou 14 tun), která by neměla činit motorákům GW Trainu zásadní problém.

První cyklovůz se na jihočeských kolejích objevil už v polovině dubna, Drážní úřad okolnosti první jízdy prověřuje.

 

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Srovnejte nové vozy ČD pro rozšířenou přepravu kol (Bdgmee, Bdtmeeo), a nový vůz GWTR. Myslel jsem, že cyklovozy „válečného typu“ jsou raritou dopravce AŽD, ale asi ne. ČD začaly se starým vozovým parkem, který postupně obnovují, ale soukromníci začali s novým, který nahrazují starým. Díky takovým jako Jihočeský kraj se naše země stává skládkou šrotu. Průměrné stáří vozů Arrivy, KŽC nebo Jančury předčí snad i nejstarší vozidla na síti v jiných zemích. Staré křápy nahradily už i rychlíky Plzeň – Most, které v režii ČD měly dokonce zdvihací plošinu pro vozíčkáře… Vývoj jde špatným směrem.

    • Plošina pro vozíčkáře. To je toho. Šaškárna za miliony a vozíčkář jede jednou za půl roku…

      • Je vidět, že jste vlakem nejel již dlouhou dobu, vozíčkáři jezdí stále více, s plošinou na vlaku se nemusejí starat kdy a kde vystoupí a nastoupí.

    • Z Plzně do Mostu jsou na tom cestující v některých ohledech lépe, než předtím. Kolik vozů se vejde do Bbdgmee a kolik do vozu GW? Moc toho nevíte, ale řečí máte..

      • Pouze splnili to, co platné (technické i právní) předpisy vyžadují od každého – ta „moudrost“ je tudíž normálním postupem, nikoli „ústupkem“, a nemoudří jsou právě různí „vyčůránci“, kteří si nárokují „ústupky“ v podobě nedodržování předpisů.

  • Ano, GW sice není dokonalý, má toho na zlepšování hodně. Z pozice běžného cestujícího: například jsem mnohokrát vysvětloval cestujícím, že průvodčí fakt nepřijde a že si ten lístek musí koupit v té bedýnce sami, ale to ublíženectví ze strany modrých gum je roztomilé.

  • Já tomu sice nerozumím, ale budou mít zapojeny teda brzdy a ty hydraulické hadice u regio sprinteru nebo ne.

  • To schválení je pro OSŽ těžká rána. Vždyť se vyhlíželo nezvládnutí léta ze strany nového dopravce a chystání se „na záchranu“ šumavských lokálek v režii Molochu….

      • Fakticky vzato nastavil kraj absolutně nesmyslně kapacitou vlaků. Na trati Volaly – Strakonice je 65 lidí velmi mnoho, na trati Cicenice – Volary optimum, na trati České Budějovice – Volary je potřeba počítat v létě s kapacitou cca 300 – 350 lidi.
        Nové cyklovozy mají výhodu v lehkosti a ukazuje se, že i neotřelé řešení může být dobré.

        • Re.
          Řešení není nové.
          Kdyby na osž vystrčily hlavy ze zadnic a rozhlédly se po světě, tak by uviděly jak dokáže železnice fungovat
          Již mnoho let se s podobnou konstrukcí můžete setkat na úzkorozchodkách ve Švýcarsku. Řešení je to tedy vyzkoušené a funkční.

          • No jo, ale třeba stadlery jsou přímo konstruované pro tahání nákladů.

    • Ó, jé, zase kecy jednoho káčkařskýho frustrovanýho substráta. Oni už nezvládají teď, takže je to úplně jedno. A vůbec, co si mají cyklisté vozit zadek, každej má kolo za desetitisíce, tak ať koukaj šlapat 😀

      • Frustrát Modrogumní Apolo: Já s nima jel, a nevím, v čem by to mělo být horší, než před tím jízda s ČD.
        Ta vaše 810ka mě opravdu nechyběla.

        • Škoda, že to tam teď ty slavné 810, případně nová „super řada“ 816 zachraňují… Ale chápu, je tam všude WiFi, takže je to teď ten nejvíc nejlepší dopravce. Celé je to jedna velká komedie za naše peníze…

        • Chlape jen pro info 810 = 816 obalená upravenou plechařinou + vypnutá klima :)) a přeštětkované na GW train
          jezdím s tím každý den do práce

    • Pokud se to tu GW Trainům sesype jak domeček z karet, pak to tu ČD myslím nebude chtít zachraňovat. Zachrání to ale Jihotrans se svými autobusy a peníze tedy zůstanou u jedné firmy.

      • Netvrdím, že je to tam teď bez problémů, ale troufám si prorokovat, že nezesype.
        Uvidíme časem, kdo měl pravdu…

        A ČD by se rádo vrátilo, jakožto „zachránce“, o tom nepochybuji….

        • Lze v to nesesypání doufat.
          Jsem tu dost pravidelným cestujícím a doufám v to, že tu vlaky fungovat budou. V současnosti se ale sám raději vyhýbám trati 194, kde měly problémy i ČD s podstatně vyšší kapacitou pro lidi i pro kola.
          Průšvih je v tom, že ten kdo by to měl řešit, nedělá lautr nic – myslím tím objednavatele, Jihočeský kraj. A jakoukoli samostatnou aktivitu ani očekávat nelze.

          • To, že nic není vidět navenek, neznamená, že se to neřeší. Nebo jak byste si řešení představoval? Že za zpoždění cyklovozů vypoví JčK smlouvu GWTR?

            • Jihočeský kraj je svou nečinností známý už dlouhá léta. Třeba zbytečnou výluku mezi Vimperkem a Strakonicemi začal kraj řešit až poté, co se ozvalo město Vimperk.
              Na kraji tu sedí typičtí úředníci, řídící se heslem – co tě nepálí nehas.
              Jinak si myslím, smlouvu GW Trainu opravdu nevypoví, ani kdyby 90% cestujících vozily náhradní autobusy. Vypovězení smlouvy se tato firma opravdu bát nemusí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora