Cyklostezky místo železnice? Stát před pár měsíci takovou možnost navrhoval, teď ji Havlíček kritizuje
Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077
Omezení provozu na řadě lokálek znovu otevírá diskuze o tom, zda je nevyužít na cyklostezky.
Kde je těch slibovaných 30 % nákladu přenesených z silnice na železnici? Fakt slibem voliče nezarmoutíš. Jen postupná likvidace železnic a pozemky urvat pro šmelení s pozemky.
Zrušení / omezení objednávky osobní dopravy nijak neomezuje provoz nákladní dopravy, naopak uvolňuje prostor.
Jakej stát to navrhoval. Navrhoval to Anofert (Kolovratník), Anofert (Havlíček) je proti tomu.
Ale parlament neodhlasovali usnesení, že to navrhuje.
I o zrušené tratě je potřeba se nějak postarat. Jsou tam propustky, mosty, náspy, budovy. O to se postarají vandalové, zloději nebo příroda. Likvidace stavby a uvedení do původního stavu by stála moc peněz. Přeměna na cyklostezku je způsob, jak to řešit nějak civilizovaně, ale je třeba Středočeský kraj ochoten tyhle náklady převzít? U větších měst by mohly mít zájem i obce, ale to je zlomek případů.
To ať se stará vlastník pozemků – tj. firma ČD… Neboť pak se ukáže, že žádných 500 Kč/m2 pozemků, které firma ČD požaduje z našich daní… Ale pár desítek korun by měla být zhruba částka, za kterou si příslušné obce/kraje koupí ty nevyužité pozemky od firmy ČD…
Srovnávám to s částkou něco kolem 110 Kč/m2 což dle České republiky je férová částka za pozemek pro dálnici.
Vlastníkem tratí je většinou SŽ, státní organizace, tedy stát. Firma ČD vlastní spíš pozemky ve městech, např. depa, nákladiště, je to akciová společnost, jejíž jediným akcionářem je stát. Že cena pole pro stavbu dálnice je jiná, než cena stavebního pozemku ve městě, není překvapení. O tom je diskuze jak přijít levně k pozemku pro stavbu cyklostezky.
Pano Míro… tak si přečtěte článek z letošního května.. https://zdopravy.cz/miliardovy-prodej-pozemku-ceskych-drah-jde-do-finale-transakci-se-spravou-zeleznic-resi-evropska-komise-82464/
Prý jde o 4000 ha pozemků ve vlastnictví firmy České dráhy a.s., které jsou POD kolejemi ve vlastnictví České republiky (tyto státní koleje spravuje SŽDC)…
Máte-li pravdu, že nejde o pozemky firmy ČD pod státu kolejemi, tak odkud se ve firmě ČD „domákli“ požadavku, že firma ČD a.s. žádá zaplatit nájemné po vlastníkovi kolejí, tj. po České Republice?
Tj. firma ČD a.s. CHCE PENÍZE OD České republiky…
Tady je vidět, jak idiotsky se provedlo rozdělení unitární dráhy…
Jasně. Je nutné to napravit… Mě jen vadí, že to vypadá, že náprava dřívější chyby se spíše jeví jako jakási „malá domů“, neboť evidentně je to neobvyklá (nadsazená) částka, kterou ČD požaduje…Kdyby mělo jít o naprosto poslední dotaci pro firmu ČD, tak bych se s tím i smířil = tak aby všechny dopravní firmy na trhu měly stejné podmínky bez ohledu jestli je to České dráhy či GWTR či ICOM
… Jenže to spíše vypadá, že cílem je nachystat několik (desítek) miliard v ČD, který bude spotřebován nějakou předjednanou nestandartní zakázkou … ve stylu „Faltýnek pozdravuje“….
Konkrétní příklad, že firma ČD a.s. je VLASTNÍKEM pozemků, kde jsou koleje. Lokálka Čejc-Hodonín. List vlastnictví č. 1717, obec Čejč, katastrální území Čejč… železniční koleje z katastru obce Čejč, přechází do katastru obce Mutěnice, List vlastnictví č. 350 – opět: vlastník České dráhy a.s. Když projíždím Hodonínem, tak z vlaku z TÉTO KONKRÉTNÍ lokálky (ze směru Čejč) vidávám vystupovat cestujících, kterých bývá míň než je prstů na jedné ruce… Ekonomický nesmysl, provozovat železnici, kde zastávky pro cestující jsou mimo obec (vesměs v polích), zatímco bus či spolujízdní auto zastavuje mnohem blíž potencionálním cestujícím. Takže pane Míro, Vy tvrdíte, že tyhle… Číst vice »
Cyklostezky místo nevyužívaných železnic jsou podle mě dobrý nápad. Bohužel musím potvrdit, co se píše v článku, je jich strašně málo a přitom těch tratí kde skoro nikdo nejezdí jsou tu desítky. Nechápu ale, proč je tu někteří srovnávají s vystavbou dálnic. Za cenu pouhého 1 km dalnice by se dalo na cyklostezku proměnit nekolik desitek kilometrů kolejí. Pochybuji, že by 10km cyklostezky stálo více než 100 milionů a 1km dálnice stojí průměrně tak půl miliardy. Autem jezdím rád, ale pokud někdo závidí, že se staví i cyklostezky a ne jen dálnice, je s prominutím trochu magor. Pomalá vystavba dálnic… Číst vice »
Jen připomenu – reálná čísla- u Jaroměře pro dálnici D11 bylo vlastníkovi (občanovi) pozemku nabídnuto prý 120 tisíc Kč za 0,11 ha – to je něco kolem 110 Kč/m2
Firma České dráhy požaduje za své pozemky po České republice částku 20 miliard za 4000 ha, to je 500 Kč/m2… A jestli jsou v tom balíků pozemků taky pozemky pod málo/vůbec nevyužívanými lokálkami lokálkami, tak proč platit tak PŘEMRŠTNOU sumu firmě ČD, když za pozemek pro dálnici je Česká republika ochotna dát tak PRŤAVÉ peníze???
Nějak jsou mi tyhle vaše problémy u zadnice.
Mluvím o to, aby o eventuelních investicích do konverze na cyklostezku rozhodovali místní občané (skrz starosty/starostky, eventuelně skrz kraje) … Totiž od půlministerského stolu v Praze nečekám že dokážou, vytvořit FUNKČNÍ A SMYSLUPNOU síť cyklostezek, a to za rozumné prachy… takže hlasuji ať Ministerstvo dopravy zruší letošní plán na odkup pozemků pod lokálkami s údajným zdůvodněním že např. na cyklostezky… Za ty prachy, které nárokuje firma ČD a.s. po Ministerstvu dopravy (tj. dceřinná firma nárokuje po vlastníkovi), se mi jeví, že lepší by bylo aby o cyklostezce nerozhodovali od půlministerského stolu v Praze… Lepší ať si pozemky pod lokálkovými železnicemi… Číst vice »
Po cyklostezce jde i autem, před chvilkou cyklostezka z Berouna do Hýskova . 😀 https://www.facebook.com/nezavisliberounaci/posts/4380904725299938
na Mušově stálo 3 km cyklostezky po hrázi jezera 120 milionů
pro mě je to těžké rozhodování – – dotovat z daní vozbu vzduchu nebo cykloteroristy…………to fakt radši ty mašinky (dětem to dvakrát za rok udělá radost)
A nutí Vás (nebo mě) budovat cyklostezky na málo/vůbec používaných železničních tratích?
IMHO stačí demontovat koleje a pozemky pod koleje ať si nechá firma ČD a ať tyto pozemky nabízí na volném trhu… uvidíme kolik se najde kupců, kteří od ČD koupí pozemek pod lokálkou za 500 Kč/m2, což je průměrná cena, kterou firma ČD požaduje z našich daní (plus nájemné, které firma ČD požaduje po České republiky)
Pozemky pod dopravní cestou patří nějaké akciovce? Jsem myslel, že státu.
Prý jde o 4000 ha pozemků firmy ČD, které jsou pod kolejemi České republiky (s kolejemi prý hospodaří SŽDC)… https://zdopravy.cz/miliardovy-prodej-pozemku-ceskych-drah-jde-do-finale-transakci-se-spravou-zeleznic-resi-evropska-komise-82464/ … Ten chystaný prodej se týká obrovské výměry neboť např. všeobecně všech Stavebních pozemků (dle definice ČSÚ, asi na domky, byty, továrny,…) se za 3 roky převedlo/prodalo o něco víc než 4000 ha (celkem za roky 2017,2018,2019) A taky by bylo zajímavé znát to požadované nájemné, které firma ČD požaduje po České republice… Musí to být naprosto bizarní situace ty jednotlivé finanční pohyby sem a tam (teda hlavně sem, žádné tam) mezi Českou republikou a firmou České dráhy a.s., která… Číst vice »
Takže si raději vyberete to dražší? Nebo tratě jsou bezúdržbové? Cyklostezka se dá udržovat prorezavanim vegetace a občas opravíte diry a jednou za 20 let dáte nový asfalt komplet, samotní cyklisté dotaci na provoz nepotřebují. Do železnice za 50 let narvete 10x tolik co do cyklostezky a tu cyklostezku za rok použije určitě více lidí, než ten vlak, co vyjede dvakrát za rok, jak píšete.
Tak tady jste hodně podcenil náklady na zimní údržbu i úklid a opravy po zimě. Některé cyklostezky jsou v pohodě, jiné se jakoby drolí, občas se někde něco propadne a samo se to neopraví, zadarmo taky ne.
Proč podrobně diskutovat následné kroky, když chybí pořádné zhodnocení výchozí situace? a) Ministerstvo dopravy nemá seznam perspektivních železničních tratí a ani seznam tratí určených ke zrušení (a proto od firmy České dráhy prý Česká republika chce odkoupit celý balík pozemků pod kolejemi) b) evidentně je něco divného, neboť i za neperspektivní pozemky (tj. pozemky pod lokálkami málo či vůbec využívanými) prý firma České dráhy požaduje částku 500 Kč/m2… Což je mnohem víc než kolik činí nabídka částky za 1m2, když Česká republika kupuje pole, aby postavila dálnice Prostě se mi to jeví, že primárním motivem nejsou nějaké železniční linky či… Číst vice »
To si myslím taky. Já jen reagoval na to, že cyklostezku (jakoukoliv) stačí udržovat prořezáním vegetace a občasným zalátáním děr – opravdu nestačí. Zimní údržba a úklid stojí nemalé peníze, věčné opravy zdevastovaného mobiliáře taky.
Možná se shodnem, že od půlministerského stolu z Prahy nemá smysl rozhodovat o lokálních železnicích/(cyklo-)silnicích… Neboť na otázku jestli mají či nemají perspektivu. asi mnohem pravděpodobněji znají správnou odpověď konkrétní lidi, kteří žijí poblíž lokálních silnic/železnic, než pan půlministr.
… Tj. nechápu snahu pana půlministra, aby diktoval starostům/hejtmanům konkrétní priority při zajištění regionální (dotované) veřejné dopravy…
Ano, v tom se shodneme. Tohle diktování z Prahy celé republice bez znalosti místních problémů a specifik jsem za dob ČSSR upřímně nesnášel. A znovu se opakuji – cyklostezky (jakéhokoliv) vyžadují celoroční údržbu. Představa, že se zrušením nějaké trati a její přeměnou na cyklostezku zmizí náklady na údržbu je opravdu daleko od pravdy.
Zajímavé, někteří se tu chlubí, jak asfalt vůbec nechtějí a pak tu jiní kňučí nad rozbitým asfaltem. Vy nechodite do lesů, abyste si vsimnul, jak vypadají různé lesní asfaltky bez údržby a že úplně v klidu se po nich pohybovat dá? Tu a tam se jen zalepí největší díry a jednou za 20 let se ty významnější znovu vyasfaltuji. Můžete to vidět v každém lese. A to po tom veselé jezdí lesní technika. A vy tu děláte vědu z cyklostezek, kam ani tu lesní techniku nepustí. 😀
Chodím i jezdím. Dokonce i s dětmi. Ten asfalt na cyklostezkách není kvůli cyklistům 😃 Viděl jste někdy in line v lese? 😉
Jandero, na ten váš výplod se fakt už hodí jen Čtvrtníček:
https://youtu.be/ZxJDRwP7Qu8
Můžu se zeptat proč jsou považovány cyklostezky za cennější než dálnice? Myslím např. z hlediska ceny potřebných pozemků …Např. nedávno zde byl článek, že Česká republika chce koupit pozemek na dálnici a prý nabídla vlastníkovi (občanovi) částku 120 tisíc za 0,11 ha pozemku = cca 120 Kč/m2… (a to ještě ten občan má obrovskou kliku, že ČR chce koupit asi celý pozemek, neboť obvyklou praxí je, že si „vykousne“ z lánu jen kousek potřebný pro dálnici a znehodnocený lán si prý má nechat vlastník pole)… Pro srovnání: letos prý je předjednána transakce, kdy Česká republika hodlá od firmy ČD koupit… Číst vice »
Jenom bych doplnil další trať přeměněnou na cyklostezku a to z Morkovic do Nezamyslic na střední Moravě.
Jen bych chtěla podotknout, že o uzavření téhle tratě se snažili velice dlouho. Bohužel byla stále dost využívána. Byla to spojnice Kroměříž, Brno, Přerov, Olomouc s přestupem v Nezamyslicích pro všechny. Když to jinak nešlo ji uzavřít znenadání nehoda . A ejhle, cyklostezka.
Jestli prioritně potřebujete řešit z Morkovic dálkovou dopravu, tak D1 řeší Brno-Hulín z Kroměříže D46 řeší Olomouc … Zbývá najít řešení u Přerova…. Pokud jde o železniční dopravu, tak v čem spočívala výhoda provozu železnice z Morkovic do Nezamyslic, ve srovnání s busem z Morkovic?… S výjimkou Morkovic, totiž železniční trať objížděla jednotlivé dědiny… A kdyby dnes existovala železnice z Morkovic, tak jaký konkrétní typ vagonu byste použila, aby se to vyplatilo oproti autobusu? Myslím nejen kupní cenu vagonu, ale taky provozní a údržové náklady P.S. Zajímavé je, že z Koryčan pořád existuje železnice, ale žádný pasažér z Koryčan nejezdí… Číst vice »
Neřeším nic,jelikož my žádné řešení neovlivníme. Pouze jsem konstatovala, že tenkrát po té trati jezdilo opravdu plno lidí za prací a do škol. Ne každý měl auto a i tak ji zrušili. Pokud budou chtít rušit tratě, tak si to prosadí a my tu můžeme pouze diskutovat.
Anebo můžeme platit vyšší jízdné, aby bylo dost peněz pro dopravce i pro opravy komunikací… Koneckonců ve středních Čechách prý letos zdražili měsíční/čtvrtletní o 19% … neboť předchozí koalice ANO/KSČM/ČSSD uzavřela dlouhodobé smlouvy o dopravních dotacích, podíl dotací na dopravu stoupnul z 25% na cca 40% z celkových disponobilních výdajů středočeského rozpočtu. A bude hůř, kvůli nynějším rozhodnutí Babišovy vlády, které brzy zdraží regionální dopravu Tím chci říct, kdyby letošní zdražení měsíčních/čtvrtletních ve středních Čechách bylo vyšší, např. 30% a v této výši zdražovalo KAŽDOROČNĚ , tak by i nadále mohly málo využité lokálky asi jezdit i dál … Vlak… Číst vice »
V dnešní době bohužel stále více lidí využívá vlastní dopravu a to z jednoho z mnoha důvodů. Spoje nenavazují na MHD či bus tak jako dříve. Dokonce si přípoje tzv. ujíždí i jen 3 min.Neni tu koordinace mezi dopravci a není snaha i mezi kraji. Silnice plné, města bez parkovacích míst a přitom máme jednu z nejrozsáhlejších sítí.
Jsem ze Zlínského kraje. A poté co začala jezdit u nás Arriva, tak jsme přesedli do regionálních vlaků. „Denní“ auto jsme proto prodali. A nechali si jen „víkendové“… A souhlasím s těmi parkovišti. Ale třebas u vlakového nádraží Staré Město (Uh. Hradiště) tamní komunál zbudoval další 2 parkoviště, takže kdybychom – jako v minulosti – dojížděli na dálkové vlaky do St. Města svým autem, tak bychom mnohem snáz zaparkovali, než v minulosti. Dnes jezdíme tou Arrivou, ale pochvalu na vylepšení parkování při přestupu na dálkové vlaky jsem už slyšel od víc lidí. P.S. Znáte přestup hrana/hrana z busu na vlak… Číst vice »
Havlíček je proti rušení provozu, jenom proto, že vedení kraje je z jiné partaje. Vážení, blíží se volby…
Asi tak…
A po volbách možná začnou unikat střípky informací o nynější činnosti „„Faltýnek pozdravuje“ plus zbytku prostějovské party (jako např. Radim Fiala od Okamury)“
Kdyby byli ve Středočeském kraji trošku chytří, tak místo rušení tratí se zajímají o to, aby vedle každé té lokálky vedla právě cyklostezka. Nádherně by se doplňovaly navzájem – každý cyklista jede radši podél železniční tratě než po silnici a pak případně naloží kolo na vlak a jede zpátky, což do autobusu ani náhodou, pokud se nejedná o cyklobus s přívěsem.
Fakt StČK nemá jiný problém, než budovat cyklostezky podél neduživých tratí, aby je „zachránil“?
Dobře investované peníze generují peníze – to je princip jakéhokoliv podnikání a kraj by si měl uvědomit, že turisticky a volnočasově „živé“ mikroregiony generují nejen tržby ve vlaku, ale jsou podhoubím pro rozvoj služeb (gastronomie, ubytování, obchody…), s tím souvisí vznik pracovních míst a kde jsou pracovní místa, tam se stěhují lidé atd. – to je pak efekt nabalující se sněhové koule. Ale ano, chce to dlouhodobý plán, mít ochotu vidět dopředu a něco skutečně udělat a ne jen koukat kolik zítra přiteče peněz bez toho aniž bych hnul prstem.
Pár oblastí ve StČK, kde by takový cyklo-železniční resort mohl vzniknout místo „ohrožené“ lokálky? Kolik by byla investice a jaká by byla její návratnost?
Jo, otázky k věci… Ale obávám se, že pan T. Morávek bude spíš teoretik, neboť sám si odporuje… IMHO je velmi málo lidí s choutkami turistickými/volnočasovými, kteří by toužili se podívat na kole do míst, které můžou zhlédnout z vlaku.
Jinak řečeno – cyklostezka podél silnice/železnice není moc lákavý turistický/volnočasový cíl…
Zato taková cyklostezka podél řeky/vodní plochy jako turistický/volnočasový cíl…. to je mnohem atraktivnější, např. pro rybáře nebo si zaplavat….
Jako přesně tak. Nechapu to vaše srovnávání dálnic a cyklostezek, ale tady máte naprostou pravdu.
Jako že rybáři se vším tím svým vybavením pojedou na kole místo autem?
I takových několik znám. Záleží na tom, co všechno si berou i na zvyku a kdoví na čem ještě. Já jim nerozumím, ale neodporuju. 😉
On má hromadu problémů…hlavně těch daleko dražších než nějaké lokálky…
V minulosti byla řada tratí v soukromých rukou. Když vzkvétaly, nakupovaly novější vozidla, rozšiřovaly provoz. Když neprosperovaly, tak buď majitelé řešili lepší napojení do jiného směru, nebo je rozprodali. Mašiny a vozy jezdily jinde, koleje prodali do hutí. Nikdo tehdy neřešil, zda se to obyvatelům líbí. Tu dobu mi popisovala babička mnohokrát, než před několika lety ve věku 102 let odešla. Nepřála si , aby se někdy ty časy (obecně) vrátily. byly to 20. a 30 roky minulého století.
Pája napsal: „V minulosti byla řada tratí v soukromých rukou. Když vzkvétaly, nakupovaly novější vozidla, rozšiřovaly provoz. Když neprosperovaly, tak buď majitelé řešili lepší napojení do jiného směru, nebo je rozprodali. Mašiny a vozy jezdily jinde, koleje prodali do hutí. Nikdo tehdy neřešil, zda se to obyvatelům líbí.“ To je ovšem těžké zkreslení tehdejšího stavu. Když neprosperovaly, což byla většina lokálek, snad až 95%, tak byly převzaty státem. Masová zestátňovací akce zahrnující 48 nerentabilních tratí proběhla za I. republiky podle zákona 156/1925. Skutečně zrušené lokálky do r. 1938 byly jen dvě: úzkorozchodka Ondrášov – Dvorce a Kuřim – Veverská Bítýška.… Číst vice »
Ještě jsem zapomněl dodat, že v letech 1854 – 1875 nebyly v monarchii vůbec žádné státní železnice. Teprve až po slavném krachu na vídeňské burze (1873) byl v r. 1877 přijat tzv. sekvestrační zákon, který umožňoval ztrátové soukromé železnice zestátnit. Toho zákona nakonec bylo začátkem 20. století využito i při zestátnění velkých a jistě prosperujících soukromých společností včetně velké trojky KFNB, StEG, ÖNWB/SNDVB. A po r. 1918 se v Československu pokračovalo zestátněním BEB a ATE; kvůli zestátnění ATE se v pražském parlamentě čeští a němečtí poslanci dokonce porvali…
Hlavně koho to zajímá. Když chci do prirody, tak chci do prirody, třeba na louku. Proč by tam mely byt koleje. Ty jsou asi tak stejně zajímavý prvek v krajině jako sloupy s elektrickým vedením. Možná se někdo ukájí nad lessm nebo loukou rozriznutou kolejemi, ale bude to minimum lidí. Běžný člověk chce do přírody. Louku rozpulenou potůčkem chápu, ale kolejemi? To je fakt romantika jak stehno. Už vidím, jak za tím beru holku. 😀
no to bych rád viděl kolem Pacifiku (horního i dolního)
Tam na kole – zpátky vlakem?
no hlavně kam by se to tam vešlo
Mohl byste nám tu nastínit, jak byste si to jako představoval v praxi, zejména třeba takový výkupy pozemků?
Cyklista píchne, a bude táhnout ten krám na nějakou zastávku…sedne na vlak…
Někteří asi i s defektem, ale já takhle s vysypaným zapouzdřeným středem cestoval 3 vlaky celé odpoledne, protože přímo jezdí mračno autobusů a ty přece stačí – pokud nevezete kolo, nebo kočárek. A je to přece jen 18 km. Pak buď máte štěstí na šoféra, nebo smolík a program na několik hodin. Vlak a bus opravdu nenabízí totéž.
to si holt zaplaťte asistenční službu
Hmm a co budete dělat, když si rozbijete kolo někde u Orlické prehrady nebo uprostřed hlubokých lesů v Brdech nebo někde na Kvildě? To budete čekat, až postaví koleje? Od tohodle jsou asistenční služby nebo známý na telefonu. A nebo prostě zatnete zuby a půjdete pěšky s kolem v ruce pěšky, kdyz jste kolenovrt a nemá pro vás čas hodnotu a hlavně nechcete platit nic navíc. Fakt nechápu co čekáte, nejste první ani poslední, komu se kdy rozbilo kolo. Pokud nemáte na to, zaplatit si v takovém případě odvoz, tak si najděte nějaký levnější koníček, nebo na kole jezdete jen… Číst vice »
Já nepíšu nic o tom, že bych čekal, až někdo postaví koleje 🙂
Ale stezujete si, že jste nemohl přímým busem a musel vlakem objíždět. Takže jste měl kliku, že tam vubec koleje byly a ještě vám to není dost. Nebo se mají všude postavit koleje, pro případ, že cyklista pichne a nemá náhradní duši? 😀 Jako chlape, nechápu vás, když se bojíte riskovat a nechcete s sebou vozit nářadí nebo náhradní duše nebo máte tak mizerný kolao, že se vám kazdou chvíli vysypou ložiska, tak prostě jezdete na kole jen podél těch železnic a hotovo. Vy budete spokojen a my ostatní si to uděláme po svém. Jednou jsem jen kvůli debilní duši… Číst vice »
Duše vozím 2, nářadí taky. Po zkusenosti s defektem obou kol současně. Pod lampou v cizím městě v sousedním okrese před 30 lety jsem lepil a lepil… Střed se mi vysypal za mých naježděných 150 000 km poprvé a navíc bez varování na novém kole 3 týdny po garančce. To je prostě něco, co u nového kola moc nečekáte. Reklamaci u prodejce uznali, tudíž jsem v tom opravdu nevinně. A fakt jsem měl kliku, že tam bylo nádraží. V tu chvíli jsem pochopil, že místní jezdí víc busem kvůli tomu přestupování. Ne, že by bus milovali, ale neradi přestupují. To… Číst vice »
Proč cyklostezku? Kdyby tam bylo místo, tak je rozumnější trať zdvoukolejnit.
Kdyby byli trošku, zruší 40 úředníků (pracovních míst) a rázem ročně ušetří min. 20 milionů korun. Jako např. kraj Jihočeský:
https://budejcka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/32238-krajsky-urad-chce-do-konce-roku-zrusit-40-pracovnich-mist-usetri-pres-20-milionu-korun.html
A těch ušetřených 20 milionů má pak kraj vrazit do zoufalých lokálek typu Mochov nebo Lužec?
Ono je spíš hodně hloupé, že ty ušetřené peníze z lokálek někdo nakonec nejspíš úplně v klidu vrazí do úředníků.
Pokud vím, tak letos v srpnu se ve Středočeském kraji zdražovaly měsíčních/čtvrtletních jízdenke v průměru o 19%
… Jestli nedojde k úsporám (např. na téměř liduprázdných vlacích jako je vlak z Dobříše, když vyjíždí tak v průměru je využit cestujícími ze 4% kapacity) , tak cestující v regionální středočeské dopravě čeká brzy další zdražení jízdenek.
… A to se vyplatí!!! (ironie)
Když jsem jezdíval na kole, tak jsem nejraději jezdil cestami co vedly přes lesy, louky, třeba po trase turistické značce a fakt mi nechybělo, že vedle není železnice. Chtěl jsem do přírody, ne jezdit kolem kolejí. A neznám nikoho, kdo by na kole jezdil kvůli kolejím. A když jsem toho měl dost, byl jsem rád za silnici, po které jsem dojel domů. Proč bych měl ještě platit za vlak? Když jdu na kolo, tak jdu na kolo, ne za nějakým vlakem. Nemáte dost zkreslené představy? Možná vás přepadá euforie, když vidíte koleje v krajině, ale já teda mnohem radši vidím… Číst vice »
Mluvíte sám za sebe. Ne za rodinu. Vlak dost zásadně prodlužuje možnost výletu s dětmi, protože auto za námi samo nepřijede. Aspoň to naše ne. Tím samozřejmě auto s nosiči nezavrhuju, jen upozorňuju, že zůstane tam, kde ho nechám/e a ještě k tomu je nutné absolvovat jízdu mezi množstvím takyřidičů. Po celém týdnu je člověk rád, když ta věc zůstane o víkendu v garáži nebo před ní. Averzi na ty spěchající mám už dlouho a denně. Proto se snažím silnici aspoň občas vyhnout a nejsem sám. Na nádraží to daleko není, ale na kole to mám oproti autu klidně za… Číst vice »
A jak Váš názor souvisí s trasováním cyklostezky těsně podél trasy lokálkové železnice? Nijak, že…
viz úvodní názor, který rozpoutal diskuzi: „(…)aby vedle každé té lokálky vedla právě cyklostezka.(…)“
„(…)každý cyklista jede radši podél železniční tratě než po silnici (…)“
To opravdu až zavání „úchylkou“, když prý kdosi vyžaduje, aby při jízdě na kole, jezdil jen a pouze po takové cestě, která těsně kopíruje trasu nějaké železniční koleje. Asi aby se nebál či co -.)
P.S. pan autor toho nahoře uvedeného názoru opravdu mluví o kolejích, nikoliv o zastávkách veřejné hromadné dopravy
Podsouváte mi něco, co jsem já nenapsal.
Takže rád jezdíte vlakem. Já zase jako Pražák si rád zařídím v přírodě a na vikendyvytahnu auto. Někdy rád jedu mimo dalnici, abych se projel zajímavější cestiu Každý máme to svoje. Jak to ale souvisí s nesmyslným vykrikem pana Morávka o tom, že se mají podél železnic stavět cyklostezky? To je nějaký sen lidí, jet 30km kolem kolejí? 😀 A jinak nevím ale tuhle jsme s kamarádem byly na Padrťských rybnících a auto za námi nepřijelo, potvrzuji, došli jsme k němu normálně zpátky pěšky. Pěkná prochazka na 15km, auto jsme nechali v Teslínách a bylo tam takových víc. 🙂 Jak… Číst vice »
Každý má své důvody. Řekl bych to tak, že jsem se do vlaků pokorně vrátil. Možná je to vzrůstající agresivitou na silnicích, možná mi vadí ty zácpy i ráno, když nejmladšího vedu do školy, možná už nejsem úplně nejmladší , možná nějakým tím úmrtím na silnici z okolí, nebo kombinace – nevím. Bydlím v krajském městě na druhém konci republiky. Auto nezavrhuju, jen už k němu necítím to, co za svobodna v mládí. Těžko se to vysvětluje.
Lokálky..snad tratě regionální…nesmysl předělávat na cyklostezky..to je zase móda.
To je zase móda jen tak nesouhlasit, bez ohledu jestli máš argumenty, nebo né.
Asi nejzdařilejším počinem v této oblasti co znám je bývalá pražská odbočka Turnovsko-kralupsko-pražské dráhy zvaná stará Vítkovská trať, která vedla podél vrchu Vítkov a částečně i tunelem pod Vítkovem. Dneska je z ní hojně využívaná cyklostezka. Nicméně oproti těm diskutovaným tratím ve Středočeském kraji je tato přímo v centru hlavního města.
dřiv jezdili na kole hlavně číňani a teď to došlo až k nám 🙂
Z té Číny sem už jde skoro všechno. 🙂
Divný, že tam nikdo nezkopírovall ř. 810.
v té době když vznikla ještě vládl Mao-Ce-Tung a číňani jezdili výhradně na kolech a o výrobě kopii čehokoliv se jim tak mohlo tak jen zdát
Oni holt kopírují smysluplné věci.
Ne? Prodáme lacino…
Za chvíli budou čínani kopírovat náš čínský porcelán…:-)
Opravdu trapná šaškárna, ale proč měnit osvědčené postupy, které spolehlivě fungují na tu třetinu české populace, co reaguje na světlo, žejo?
Je to kampaň…
Účelovka!
Jsem zvědavý, jak zde místní šotoustvo začne nápad na cyklostezky bránit. Pokud jde o srovnání s autobusem, tak by započítávali u autobusu i oděr pneumatik. Pokud jde o srovnání kolo – vlak, tak už se ekologické argumenty moc nehodí, nebo se mýlím?
cyklostezku beru, ale prosím pražce vytrhat a štěrk jemný dosypat. Aslfaltu netřeba…. Tady na střední Moravě ovšem žádná taková nevznikla ani nevzniká….
Bohužel pravidla jsou nastavený tak, že se vypatí asfaltovat. Protože asfalt znamená, že se tam můžou pinožit i inline bruslaři, takže synergie a multifunkcionalita!
Především ten asfalt přijde dráž, takže lepší kšeft. Stejně jako řada kruhových objezdů.
Jako ten proslavený v Olomouci u Globusu…
Myslíš ten se dvěma větvemi? Ten je fantastický.
Přesně ten 😀
No, jen o tom to není, i když to je taky „argument“. Jde o to, že když se např. třeba coby obec rozhodnete budovat cyklostezku, tak dotaci dostanete jen na tu asfaltovou. Šotolinovou si musíte zacvakat ze svýho.
Taky je dobrý kšeft zesilování mostů. V Praze na docela podařené cyklostezce v Hloubětíně, která vede po trase bývalé vlečky ČKD, se musel pro tento účel zesilovat most přes Poděbradskou třídu. Opravdu, říkal to reportér ČT, když se cyklostezka otvírala.
Most, po němž byly dopravovány např. skupiny lokomotiv, každá o váze přes 110 tun, musel být pro jízdu cyklistů zesílen. A to se vyplatí!
Tak to bylo za Béma, žejo. Máte vy vůbec představu, kolik toho sežere takovej Kolibřík?
Tak o tom jsem neslyšel. Ale dává to smysl. Zatímco lokomotivy jsou dnes lehčí jak dříve, hmotnost cyklistů roste. Nemluvě o elektrokolech.
Taky preferuji při jízdě na kole pěšinu nebo šotolinou cestu, splyne pěkně s přírodou, je levnější a daleko ekologičtější. Mínusující jsou zřejmě ten typ metrosexuálů, co chce do přírody ale potřebuje ji mít celou zabetonovanou.
Je pravda, že dokud jsem byl zdravotně v cajku a jezdil na kole, tak mi dvě hodiny v lese, kde byli náročnější terén, utekly mnohem rychleji jak jízda po silnici.
Byl i náročnější…
A nebo chtějí někam dojet a nehonit před tím kondicku na terénní cestu. Ne všude jsou rovinky. Nebo chtějí ujet více km a ne klickovat po pesinkach, protože by pak nestihli vše co chtějí stihnout (protože si třeba nechtějí privstat a přitom chtějí stihnout prohlidku hradu v rámci vyletu). A nebo se chtějí podívat i do měst a vesnic, kde v Evropě většinou je povrch z asfaltu, ale věřím že někde v Africe budete spokojen s přírodními povrchy. A i taková jizda z kopce rychlostí přes 50km za hodinu je bezpečnější na asfaltu. A je řada dalších důvodu pro asfalt.… Číst vice »
Asfalt je nesmysl jak ekonomicky, tak ekologicky. Dnes je drtivá většina kol trek/kross/horské včetně elektro verzí. Galuskáři jezdí téměř výhradně po asfaltech z důvodu komfortu jízdy a dosažené rychlosti (najetých km). Další věc je stavební použitelnost, pokud nějakou stezku zpevníte makadamem a štěrkem, kdykoliv za pár let její účel můžete změnit, nebo ji „odhrabat“ a začít třeba zalesňovat apod. U Asfaltu zase stojíte před tím, že jej musíte někam odvozit a obtížněji odstraňovat, nehledě obecně k nutnosti dodržování cestářských norem pro asfaltové povrchy.
Svým postojem k jízdě na kole jsou Češi evropská výjimka. Ve většině evropských zemích je kolo považováno za rovnocenný dopravní prostředek. U nás se většina argumentace odehrává v duchu „jízda na kole je rekreace“.
Po zrušené trati Hostašovice – Nový Jičín dnes už neštěkne ani pes. Obyvatelé Nového Jičína využívají cyklostezku ve stále větším počtu (určitě větším než kolik jich využilo 10 párů vlaků s 810).
Na hostašovickém nádraží uprostřed lesů je útulný bufet s příjemnou obsluhou a sortimentem, takže rodinný výlet na kolech nebo in-linech je proti prázdnému vlaku zvláště v této covidové době jasným přínosem.
Vy to tady schytáte, tady se to nesmí, o Hostašovce takto mluvit 🙂
Zásadní problém hostašovky byl, že se nespojil s tratí do Suchdola (jediné providitelné řešení tunel pod městem). Obvykle se mluví, že lokálky vedou daleko od nějakých obydlí a nejsou ideální v docházkové vzdálenosti, ale zrovna tato trať vedla skrz obce a potenciál by tam jistě byl.
Momentální problém cyklostezky (ale třeba se to časem dopracuje) je tom, že končí v Hostašovicích na nádraží a dál jen silnice I/57 a dostat se do Krhové je hazard se zdravím.
A zase to kouzelné slovo potenciál. Prd potenciál. Když máš na trase tři obce, každou dlouhou podél tratě jak písnička, a v každé z nich je jen jedna zastávka, zatímco autobus tam staví vždycky několikrát, tak tam potenciál není. Tedy byl by, pokud by ten vlak stavěl častěji, ale i tak by rekonstrukce trati pro 5000 obyvatel (když počítám i Hostašovice a Mořkov, pro které na přímou dojížďku moc vhodná nebyla, bez nich jen nějakých 1700) po trase byla vyhozením peněz komínem. Autobus to obslouží stejně rychle a levněji, o lepším intervalu nemluvě.
Jenže kam dáš své kolo,nooo?
A co když budeš mít v sobě 12 dvanáctek, to ti bude Regiosuk dobrej.
Když pod něj z toho kola nespadnu.
Jojo…12x 12° je nejméně 2,5 promile alkoholu v krvi…
Takhle to nefunguje. Na vš nás učili, že docházková vzdálenost je 800m, a na vlak lidi dojdou mnohem radši dál, než na autobus.
Ironie, předpokládám….
Taky doufám. I když myšlenka, že 200 metrů na autobus půjdu zamračený, zato 700 metrů na vlak rozesmátý, je rozhodně zajímavá. Co na tom, že za tu dobu už budu autobusem v cíli, když budu nešťastný.
Nás zase na střední učili, že ke stanici metra jsou lidé ochotni dojít mnohem dál, než ke stanici autobusu či tramvaje. Prostě nějaký psychologický efekt nebo tak něco.
U metra to funguje, protože je opravdu rychlé a jezdí nepřetržitě. U lokálky, která skomírala po celou dobu své existence, nikoliv.
Jojo…ale zkuste jet metrem z Bartolomějské na Anděl.
Tramvaj 9 jezdí každou chvíli hned od Národního divadla, kdežto nejbližší metro – hledej šmudlo!
Z Bartolomějské se vždycky jezdilo antonem! 🙂
Národní třída – záleží na tom, kam jste do té Bartolomějské chodil. …. Na „čtyřce“ pana rady Vacátka / Korejse sídlila KS SNB hl.m. Prahy a StČ kraje – alias StB ….
Ne. Byli jsme naproti v kostele sv. Bartoloměje.
Jako tohle může fungovat v případě, že je daný dopravní prostředek výrazně rychlejší, má kratší interval, nebo jede bez přestupu. Rozhodně to nejde aplikovat na relace typu Hostašovice – NJ.
Nebo o hodně lacinější, muhehehe…
Opravdu nechápete rozdíl mezi lokálkou Nový Jičín – Hostašovice a projet “ půl Prahy“ metrem??
Ale tak např.maminka s kočárkem by se alespoň prošla a nástup do šukafonu by byl jistě mnohem zajímavější, než do LE Setry.
To není ironie, ale realita … například v nedávné minulosti se nedovolovalo postavení nové zastávky blíže obci / osídlení, pokud by nová zastávka byla blíže než 2 nebo 3 km od té stávající (nepamatuji si to přesně, roky ubíhají) – takto totiž někdejší Správa Severozápadní dráhy v Praze odůvodňovala zamítnutí návrhu / požadavku na zřízení nové zastávky ….
A proč tu zastávku chtěli, když na vlak chodili rádi?
Aby měli blíž vlak a ne jen autobus 🙂
No je vidět, že asi nevíte, co znamená slovo potenciál. Kolik obyvatel má Nový Jičín a kolik z nich bydlí řekněme do 10 min pěšky od bývalého horního nádraží? A kolik obyvatel je v Bludovicích? Tvrzení, že tam potenciál ŽÁDNÝ není, jak sám uvádíte, je lež jak Brno.
A jestli si myslíte, že autobus, který má cestou milion zastávek a na každé zastavuje a odbavuje několik lidí, je atraktivnější, než vlak, tak jste na omylu.
Aha. A kolik z těch tisíců obyvatel Nového Jičína má potřebu jezdit právě sem? Všichni, a nejlépe 2x denně, ne?
Počkej, až sem během noci vleze Ušata a všechny tyto “ škodlivé názory“ tady všem pohaní.
A nevíte co se stalo Štěpánovi?
Odhaduji že tady je, jen už ne pod Štěpánem….
Jakoby se stalo.
Nikolikerověk.
V Novém Jičíně jste asi nikdy nebyl, protože pak byste tady neblábolil o propojení lokálek (včetně tunelu).
Kdybyste někdy byl též na nádraží v Hostašovicích, tak byste netlachal, ale věděl, že po podjetí tratě a necelém kilometru navazuje lesní asfaltka na cyklostezku 6016 Pustevny – Val. Meziříčí, resp. po projetí lesem opačným směrem od žst. a překročení I/57 se dostanete na 6175, která z obce Hostašovice pokračuje jako 6214 do Lhotky, kde navazuje na dálkovou Cyklostezku Bečva. V Jasenici se pak též dá odbočit na 6217 do Val.Meziříčí.
Do Krhové přes les to jde z Hostašovic.
Na kole moc ne. Jezdí se přes Byninu, i když ani tam to není asfalt.
Jasně, potenciál na dopravní proudy Hostašovice – Studénka…
Já fakt nevím, jestli to náhodou není ironie. Není, že?
Že o ní neštěkne pes není vůbec pravda. Cyklostezka vede maximálně tak k vámi zmiňované hospodě, ale pak už není kam dál pokračovat, zkrátka cyklostezka absolutně k ničemu. Možná tak pro obyvatele Nového Jičína, aby se mohl svézt kamsi k Hostašovicím, tam se otočit a jet zpátky. Vlaky tu aspoň nějaký smysl měly. Bohužel nebyly vedeny jako přímé do ValMezu, což byla největší chyba, která mohla za nízké využití. Ale místo toho, aby se to vyřešilo jednoduše, tak se raději trať zrušila a tím se dopravní obslužnost této lokality razantně zhoršila. S argumenty, že trať vedla mimo obce to na… Číst vice »
Kdybyste někdy byl též na nádraží v Hostašovicích, tak byste netlachal, ale věděl, že po podjetí tratě a necelém kilometru navazuje lesní asfaltka na cyklostezku 6016 Pustevny – Val. Meziříčí, resp. po projetí lesem opačným směrem od žst. a překročení I/57 se dostanete na 6175, která z obce Hostašovice pokračuje jako 6214 do Lhotky, kde navazuje na dálkovou Cyklostezku Bečva. V Jasenici se pak též dá odbočit na 6217 do Val.Meziříčí. Přestože vlaky měly návaznost na vlaky do/z Val. Meziříčí, nebyly využívány. Přímé spojení Nového Jičína a Val.Meziříčí totiž bylo pácháno nejméně 30 páry přímých autobusových spojů. Po zrušení tratě… Číst vice »
Tu trať odnesla voda (a když se tak stalo, nikomu z místních to nijak nevadilo). Stávající bus linka nabízí spojení, jaké ta trať nikdy nenabízela, takže o zhoršení obslužnosti území nelze hovořit. Trať končila na sídlišti – no právě, s nulovou vazbou na cokoliv jiného v NJ.
Dopravní obslužnost se zhoršila? Přes 30 párů spojů v PD, přes 10 párů v S i v N, to aby šli Hodslavičtí s Bludovickými protestovat aspoň k Jelenímu příkopu. A samozřejmě ty autobusy na tom sídlišti zastavují taky, navíc jedou i z centra, takže zajistí obsluhu podstatně větší části NJ bez přestupu, k tomu umožní přestupy i na další linky, které kolem původního Horního nejezdí. Včetně vlaků z nádraží Město.
Občas by to chtělo vytáhnout si tu hlavu z železničního pozadí a podívat se na reálný svět.
V roce 2121 taky neštěkne pes po cyklostezce…
Buď by ho přejel vlak nebo by ji vůbec nenašel…
A co vede z hostašovického nádraží dál? Kudy mám na kole s rodinou pokračovat? Jen se ptám, na mapě to nevidím.
po podjetí tratě a necelém kilometru navazuje lesní asfaltka na cyklostezku 6016 Pustevny – Val. Meziříčí, resp. po projetí lesem opačným směrem od žst. a překročení I/57 se dostanete na 6175, která z obce Hostašovice pokračuje jako 6214 do Lhotky, kde navazuje na dálkovou Cyklostezku Bečva. V Jasenici se pak též dá odbočit na 6217 do Val.Meziříčí.
Ano, opravdu, v okolí Hodslavic se nenašla jediná jiná polní cesta, kterou by šlo vyasfaltovat….a proto se musely sundat koleje, abychom mohli jezdit na výlet „donikam“, protože v celém perimetru města nešlo stánek s pivem vybudovat jinde…opravdu gratuluju, fenomenální úsudek….a když ji náhodou chcete využít, tak kamkoliv dál na ValMez musíte po výpadovce,… a to nezajímá nikoho…..
V době po ropě se nám lokálky určitě budou náramě hodit…ale, zatím je to dobré jezdíme auty většinou po jednom…
Jo to určitě. Jako konespřežná dráha?
V době „po ropě“ se spíš budou hodit ty cyklostezky.
nastoupí opět pára 🙂
Kdepak, uhlí není klimaticky neutrální. Natož mazut. A dřevem to není ono.
Steampunk forever!
Tak upřímně dvacetitunová 810 vezoucí 3 lidi nic extra úsporného není 😉
Podle Zdevy bude „doba po ropě“. Takže předpokládám, že bude předělána na šlapání nebo možná na jádro. 😉
RegioMouse Nuclear! Pilotní projekt na podbrdské trati Lochovice – Zadní Třebaň. První GVD se započtením relativistických efektů zkracování délek a dilatace času úspěšně zpracován a po složitém jednání s odbory schválen. Malý krůček pro železnici a veliký skok pro krajinu pod Brdy!
810 na dřevoplyn.
…byste se divili, jaká samo-domo udělátka jezdí po neprovozovaných tratích např. v Indočíně nebo na opuštěných sibiřských úzkorozchodkách…
To se vychytá s dodávkou 400 ks hybridních vozů, které už budou vybaveny veškerým komfortem (především nízkopodlažním nástupem a vakuovým záchodem).
V150 udělá svoje…
https://i.ibb.co/8bx6Bq3/630-scifi-a.gif
Ale ten výjev jak budou do šukafonu lejt ten úplně poslední kýbl nafty na světě ten bych rád zažil 🙂
Ano, tou dobou ještě budou šukafony po 45. „faceliftu“ stále v provozu.
Do posledního šukafonu budou lít poslední kýbl nafty, zatímco ostatní šukafony už budou po rekonstrukci na vodíkový pohon. 🙂
A kam jinam bys chtěl ten poslední kýbl nafty světa nalít? Zasloužil by si to někdo/něco víc?
Chválím, že o tom píšete, ale obávám se, že spousta čtenářů si to spojí s vaší zaujatostí před parlamentními volbami 🙂
mám lepší nápad, co přestavět všechny cyklostezky na železnice? novou síť cyklostezek bychom mohli vybudovat zrušením silnic… 😀
PS: to je satirická narážka, na vytrvalou společenskou potřebu rušit železnice, aby se mohli přestavět na cyklostezky…….
Taky se nemusí přestavět na nic a nechat zarůst…
No…v tomto případě to satira nebude… 😀
https://mapy.cz/s/nagecusoro
Když už ta satira a ironie – chcete VRT do Brna ?
Nasypte na D1 potřebnou vrstvu štěrku, položte kolejnice, postavte TV a je TO …
😀 to je dobrý, dám si to do příští pětiletky 😉
Což je dohromady dobrý nápad.
Už tím, že nebude potřeba řešit trasování a výkup pozemků.
musely by se asi bourat ty nové nadjezdy. měl jste s myšlenkou přijít dřív
To jsou drobnosti 🙂
Ve Středočeském kraji jsou stovky „osad“ bez železniční dopravy. Není důvod, aby zrovna ty dvě na Rožmitálsku měly mít nějakou výhodu oproti ostatním, když dotace na jednoho cestujícího vycházejí v řádu stovek korun na spoj.
Njede o to, že by ty tři vesničky přišly o vlak, ale o to, že se tam nepočítá s náhradou (mikro)busem. Je otázka, kolik lidí tam ten vlak využívalo, ale nějaká obsluha by tam být měl, byť formou radiotaxi.
S taxi souhlasím. Ale vlak pro ty jednotlivce (opravdu to jsou 2 – 3 lidi) je nesmysl.
Souhlas, Rožmitál takové zrovna má, pokud to někdo neutnul.
To je docela odpovídající řešení.
Omyl. Další level budou maršrutky.
Maršutka je v zásadě OK… Problém nastane, jestli maršutka bude provozována nějakým ex-taxikářským „zm*dem“… Takže nadsazené částky skrz fixlování s měřidlem, jízda oklikou aby naskákali km….
To měla být ironie… :-/
Taky je tam stovky osad bez vody a kanalizace. Můžeme na to kašlat a přestat dotovat stavby těchto věci. Vždyť se přece můžou odstěhovat do Prahy…
V Praze taky není ještě na spoustě míst kanalizace 😀
Snad to jednou Kladno jakožto metropole oblasti, zajistí:)
Proste ANO… co na to rict…
… že se blíží volby 😀
a proto nikdo teď neudělá nic nepopulárního.
Havlíček je tragédie i na poměry ANO.