Cyklodepo na Těšnově odbavilo přes 30 tisíc zásilek. Další vznikne na Andělu

Depo nákladních kol na Florenci. Pramen: IPR PrahaDepo nákladních kol na Florenci. Pramen: IPR Praha

V cyklodepu na Těšnově působí osm logistických společností, které podle vedení města významnou měrou přispívají ke kvalitě života v Praze.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rudolf

30 tisíc zásilek za 6 měsíců??? To je 170 zásilek denně. Tak to se opravdu vyplatí…..

Socha

Z těch dotací by se dal udělat třeba krásný projekt na nákladní tramvaje. Škoda, že to v Drážďanech nějak nedopadlo, ale stále věřím, že to má budoucnost. Na druhou stranu, vsadím se, že o pracovní místa cyklodoručovatelů byla rvačka, hned bych se přidal.

MaT

Tak ty nákladní tramvaje v Drážďanech jen převážely nějaké díly mezi dvěma závody Volkswagenu. Jak by to bylo použitelné pro doručování zásilek tedy nevím nevím… Co když by adresát nebydlel u té trati? A zatímco by kurýr/řidič tramvaje předával zásilku, tak všechny další tramvaje (i osobní) za ním by stály? 🙂

Socha

O tom konceptu jsem cosi věděl. Myslel jsem to spíš ve větších měřítkách, např. pokud si mezi sebou nějaké dva podniky v Praze převážejí materiál, polotovary, či zboží po silnici, může se k nim postavit tramvajová smyčka, třeba za ty dotace, když neví, co s nimi. Nebo by přímo fungovaly nějaké všeobecné nakládkové a vykládkové smyčky.

M19

Tak se přidejte. Když vás neodradí platové podmínky, lidí jistě nemají dosti…

Willy

Je to především o tom, že čuchají dotace z Národního plánu obnovy. Jinak je podíl těchto kol na „snižování uhlíkové stopy, zvyšování bezpečnosti i úbytku aut v centru města“ zcela mikroskopický a neměřitelný. Jo, kdyby se elektrifikovala flotila rozvozových dodávek zmíněných firem, to už by šlo považovat za skutečný přínos pražskému ovzduší.

pilotWeb

Přesně, hrozně mě mrzí že se někde tímto praktičtějším směrem. Cyklo může zůstat jako ideál pro ostrovní rozvozy v kancelářských sub čtvrtích.

J.D.

Nevím jestli mikroskopický, ale měřitelné to je zcela určitě, vzhledem k tomu, že se to měří.

Willy

Kolik CO2 nebo aut se tedy kvůli cargo kolům ušetřilo, když „se to měří“? A kolik aut se muselo zbytečně rozjíždět, když je blokovalo cargo kolo, kolik bezpečnostních incidentů při tom vzniklo?

J.D.

Pokud ani neumíte článek dočíst, nemám potřebu vaše rádoby vychytralé otázky řešit. Reagoval jsem především na onu absurdní lživou „neměřitelnost“. Málokteré odvětví tak moc měří snad úplně vše co měřit lze, jako jsou právě přepravní společnosti.

mirek

„kolik aut se muselo zbytečně rozjíždět“ – on je někdo nutí do toho centra jezdit? Proč se neptáte, kolik tramvají nebo cyklistů zbytečně blokují auta a kolikrát se kvůli nim oni musí zbytečně rozjíždět?

Willy

Ať tedy omezí autům do centra vjezd, já nebudu proti. Ale do provozu jaký je, navíc přidat cargo kola situaci s ovzduším leda zhorší, viz výše.

MaT

Jak to ta elektrokola zhorší? Auta v centru stejně často o moc víc než třeba 20-30 km/hod nejedou. Jak rychle myslíte, že může je takové kolo nebo elektrokolo?

Já jezdím po Praze docela dost na kole (bez baterie) a spíš se mi často stává, že mě zdržují auta…

Franta F

Dovedete nekdy pochopit, ze v Praze v sirsim centru jsou mista kde se bez auta neobejdete, je to v kopci, na mhd pesky 10min, jste osoba 60+ se snizenou pohyblivosti a potrebujete jet do centra k lekari ?

Jaaaa

Kolik vás takovejch bude? Snad nechcete říct že celá magistrála…

Jiří Otmar

Celý projekt je bez dotací. Firmy platí nájem, který akorát tak pokryje provoz depa. Město na tom nevydělává, tak jako na nájmu parkoviště, co tam bylo před tím, ale ani neprodělává. Dnes depo na Florenci pokryje méně než 1 % všech rozvozů, ale byl to první výkop, aby město i firmy zkusily, zda je toto použitelná cesta. A nejde zdaleka jen o emise, ale především o problém s parkováním dodávek na chodnících, přechodech, v jízdních pruzích apod.

Willy

„Počítá i s podporou nejméně 3 106 vozidel s alternativním pohonem pro podnikatele včetně tisícovky cargo e-kol.“ https://zdopravy.cz/praha-ma-ziskat-17-miliardy-na-elektrobusy-z-narodniho-planu-obnovy-miliardy-pujdou-do-dobijecich-stanic-77549/

Jakub P

A proto to první depo ukončilo zkušební provoz a přešlo do pravidelnýho a chystá se další v okamžiku, kdy celej ten plán je ještě furt ve fázi návrhu a zdaleka není jistý, jak nakonec dopadne… To fakt dává smysl.

Je samozřejmě možný, že nakonec z toho plánu bude příspěvek na pár daších cargo kol do tohoto nebo některýho z budoucích dep, ale tvrdit, že se to celý dělá především kvůli těm (ani v tuto chvíli stále zdaleka ne jistým, natož když chystali a otvírali to první depo na Těšnově) dotacím je absurdní demagogie.

Jan Pytela

vysvětlíte mi, jak elektrifikace dodávek zajistí úbytek aut?

Willy

Myslím, že jsem psal o „přínosu pražskému ovzduší“, pane Pytelo.

Jaaaa

Elektrododávky nemají pneumatiky? Nestojí věčně tam, kde se stát nesmí?

Baraba

Uvědomuje si někdo, že těch 30.000 balíků není ani denní počet rozvezených zásilek v Praze?

VencaM

Na a? Ale je to o 30000 případů stání na chodníku míň. Začít se nějak musí.

pilotWeb

A kde stojí (a bohužel taky jezdí) ta „kola“?

Mickey

Kolo rozbije chodník stejně jako dodávka? Kolo zabere tolik místa jako dodávka? Ve Vysočanech podél Sokolovské by mohli chodci vyprávět…

Franta F

Az tyhle eko vlhke sny budou fungovat bez dotaci, nebo ne ? 😉

Jakub P

Jasně, že jo. Ale to není u prvního pilotního projektu vůbec důležitý. Jakou část z počtu balíků doručených v úplně celý Praze to dělá ostatně nebude důležitý ani pro regulérní provoz. Je klidně možný, že to v celopražskejch číslech bude menšina vždycky a přesto to hodně pomůže v těch nejhustších částech… Fakt to není buď všechno nebo nic, s dnešní technikou není problém kombinovat, obsluhovat kolama ty části města, kde je to výhodnější a v těch, kde jsou podmínky jiný, zůstat u dodávek (ideálně je nahradit elektrickejma verzema). Co bude zajímavý je jakej podíl to bude mít v „rajonu“ těch… Číst vice »

Jan Novak

Uvědomujete si, že je to o 5,24 tun emisí CO2 méně, přímo v centru města?

František

dle meho by melo byt dulezitejsi zminit, o kolik mene prachu se rozvirilo + snizilo mnozstvi sazi z naftaku, smradu po chloru a NOx, v ramci te „uspory“

Martin

Pokud by se v Praze uklízelo stejně jako v libovolném evropském městě na západ od našich hranic, bylo by polétavého prachu o mnoho méně. Ale v tomhle jsme prostě Ukrajina.

mic

jasně, elektrocyklista nedýchá, neprdí a elektřina v nabíječce prostě JE…
navíc dokážu odhadnout, kolik toho ten kolař odvozí…
dost bych se divil, kdyby v prase ubyla alespoń jedna dodávka, nebo´t ty mají své optimalizované trasy. jen několik lehčích balíčků te´d odvezla elektrokola, která jsou ovšem v provozu jaksi navíc…

Jakub P

A řidič dodávky nedýchá a neprdí? Jasně, že elektrokolo taky potřebuje elektřinu a suroviny na výrobu baterií. Oproti elektrododávce, která váží o řád víc a spoléhá čistě jen na elektromotor (žádné přišlapávání) je tý elektřiny a surovin na baterie mnohonásobně míň. O dodávce se spalovacím motorem pohybující se přískoky v centru města s neustálým startováním a vypínáním motoru se snad ani bavit nemusíme. Optimalizované trasy těch dodávek jsou navěky vytesány do kamene a nemohou se měnit, nebo je ty firmy můžou kdykoli změnit v reakci na to, že v nějaké oblasti prudce ubylo zásilek, které tam ta dodávka poveze, třeba… Číst vice »

mic

potíž je, že kolař odveze jen vybrané lehčí zásilky. pro ty ostatní tam stejně musí jezdit dodávka.
a chci vidět ty kolaře v listopadu, až bude čtvrtý den chcát při teplotě +2.
jako sranda dobrý, ale systémový řešení to není…

já taky někdy jezdím do práce na kole, mám to 20km, ale rozhodně bych na tom kole nechtěl být závislý. jsem moc rád za systémovej vlak o kterým vím, že mě sveze když to budu potřebovat. třeba v tom listopadu.

Jakub P

Jedna z těch firem tam má kolo, který zvládne 300 kg 1,5 metru vysokou europaletu.

Ale i u těch, kde kolaři berou jen malý balíčky platí, že tý dodávce, která tam pojede s těma velkejma, výrazně ubydou zastávky na trase a zvládne tím pádem delší , takže těch dodávek stačí míň. I to je pro město přínos.

Jackub

Čemu vadí CO2 v centru města? 🤔

Franta F

1+

Jan

Stejně to do toho depa musí nějak přivézt a je otázka kolik času zabere to překládání zásilek. Nebylo lepší mít radši elektrododávku která do rozveze s minimálními emisemi už z normálního depa? Na elektrifikaci jsou tyhle rozvážkové služby ideální kandidáti. Navíc elektromotor má podstatně větší účinnost než člověk 🙂

Jakub P

Elektrododávka řeší jen emise, ale už ne zabraný prostor. A v centru je problém obojí.

pilotWeb

Jenže jednu dodávku nahradí desítky těch „kol“, takže zabraný prostor je spíše větší. Navíc je to často nově zabraný prostor na chodnících a pěších zónách, kam si ani dodávky netroufly mimo vymezené časy. Alespoň jsem ještě na Václaváku nepotkal dodávku sjíždějící chodník, zato DHL „kolo“ několikrát.

Mickey

Jenže to kolo ten chodník nepoškodí tolik, jako dodávky. A že jich každý den na chodníku potkám mnoho.

Jan Pytela

Jestli jste v životě nepotkal bílou dodávku na chodníku, tak asi žijete v jiném městě.

pilotWeb

Rozhodně potkal, mnohokrát, zaparkovanou. Ještě ale ani jednu co by jela po chodníku suverénně dolů po Václaváku, nebo Žitnou.

Jakub P

A jak myslíte, že se na tam ta zaparkovaná dodávka dostala, aniž by po tom chodníku aspoň pár metrů jela? Myslíte, že je tam skládaj jeřábem, nebo maj levitační zařízení vestavěný v těch dodávkách? Nebo že by je shazovali z vrtulníku? To mi přijde v centru města docela riskantní…

pilotWeb

Na Václaváku jsem dodávku na chodníku nikdy nepotkal (na chodníku, na pěší zóně mezi 8 a 10 ráno ano). Na té Žitné na ten chodník najedou rychlostí cca 2 kmph a zůstanou stát. Ten DPD expert to po tom chodníku dolů mastil 20+.

Jakub P

Já zase viděl ostře najet na chodník dodávku a naopak kurýři na kolech, který potkávám, tak když už jedou po chodníku, je to opatrně a v blízkosti chodců rychlostí chůze. Tím samozřejmě nevylučuju, že jste potkal na tom DHL kole opravdový hovado. Je jich mezi kurýry dost i v autech, bylo by divný, kdyby se mezi ty na kolech nedostali. Ale furt platí, že takový bezohledný hovado spíš nadělá míň škody na dopravním prostředku, kterej váží i s nákladem a s ním nižší stovky kilo, než s prostředkem, kterej váží i prázdnej hodně přes tunu a má o dost větší… Číst vice »

Jan Novak

Stejně, jako to musí dovézt na každé jiné „normální“ depo, kde to ti kurýři musí také roztřídit. Jen místo 120 kurýrů, kteří si sbírají z pásu svoje zásilky, tak si 6 kurýrů rozebere svoje zásilky v mikrodepu.

Radek

Kdyby to nedávalo smysl, tak by do toho firmy nešly.

Jirka

V okolí Florence je rovina. Na západ od Smíchovského depa jsou slušné kopce, takže depo bude asi sloužit jen pro Smíchov.

pilotWeb

Je to jedno, to jsou v podstatě malé elektro dodávky bez kabiny, kopce tomu tolik nevadí. Výhoda pro dopravce je že můžou legálně do pěších zón a semi-legálně na chodník.

MaT

Jak jako „semi-legálně“ na chodník? Já jako cyklista na chodník legálně nesmím a tahle přerostlá kola tam jako „semi-legálně“ můžou? Tak to se mi tedy moc nelíbí…

Jakub P

Afaik na chodnik smej uplne stejne jako normalni kola. Tedy kdyz je to povoleny znackou, nebo kdyz je obsluha vede (pouzitelne jen u tech, jejichz konstrukce takovy vedeni umoznuje)

Jakub P

Smíchov určitě, ale Malá Strana, Podskalí a nábřežní část Novýho Města taky nejsou nijak extra daleko a jsou po rovině nebo skoro po rovině.

Jak to bude na druhou stranu do kopců na Malvazinky a podél Plzeňský se samozřejmě uvidí. Ale zrovna Plzeňská nestoupá nijak extrémně, tam je o dost horší než kopec ten hustej automobilovej provoz, krpál je jen od ní napravo (směrem z centra).

Rajče

Určitě zajímavý nápad.

Facepalm

A bílý dodávky nebudou mít co žrát!