Cyklistika se v Praze brala jako rekreace. Pro nás je to ale hlavně doprava, říká náměstek Hřib

Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) v pátek na pražské Malovance osobně instaloval značku zakazující vjezd kamionům nad 12 tun do širšího centra města. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNáměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) v pátek na pražské Malovance osobně instaloval značku zakazující vjezd kamionům nad 12 tun do širšího centra města. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Na nové bezpečné cyklostezky často není politická vůle. Ubírají totiž parkovací místa i jízdní pruhy.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír

Pražská koalice s Piráty byla velkou chybou.
Snad po dalších komunálkách už Hřib zmizí v ústraní.
Navždy.

PetrH

S kým chcete vládnout? Ani s ANO a těmi dvěma onucemi nemáte ani polovinu zastupitelů. Naštěstí. A bude to ještě horší, jak voliči ODS i ANO vymírají.

původní Jakub P

Hezkej soubor výmluv. Je fajn, že asi pomalu jako možná první komunální politik ve vedení Prahy začíná chápat potřebu pořádný a bezpečný infrastruktury pro lidi na kolech. Ale bohužel si při tom jedním dechem všemi prostředky vytváří alibi, aby to nemusel prosadit do praxe…

Petr

Byl jsem za Zdeňka Hřiba jako náměstka pro dopravu rád, ale zatím je to teda zklamání. Přehlídka prázdných slov, zatímco realita je odlišná. Chystá se třeba kompletní rekonstrukce ulice Jana Želivského a zatímco Praha 3 měla návrhy, jak uspořádání ulice posunout do třetí dekády 21. století, tak Magistrát trvá na zachování uspořádání a la rok 1980, tedy městská dálnice pro auta a nevyhovující až nedůstojné podmínky pro chodce. Pan náměstek teď z výletu v Paříži fascinovaně posílá na Twitter fotky oddělených cyklostezek a tzv. školních ulic, jako by o nich slyšel poprvé v životě. Když byl do funkce jmenován, tak… Číst vice »

Kalkulačka

Možná je to tím, že si po volebním výprasku uvědomil, že Pražáci nejsou jen banda zelených pumpiček a uřvaných komoušků, který běhaj po magistrále se stupidníma transparentama, ale že většina voličů chce něco jiného. Pak taky můžou brát Piráty jako seriózní stranu.

Ono by vůbec bylo vtipný, kdyby všichni ty účastníci zklidňovacích pochodů za 30 museli napřed ukázat občanky, jestli jsou vůbec z Prahy a ještě lépe výpis z katastru, že jim tu vůbec něco patří, když se k tomu chtějí takto vyjadřovat.

původní Jakub P

Výpraskem myslíte to, jak minulá koalice získala stejně nebo dokonce ještě o pár mandátů víc než v předchozích volbách? To, co v Praze rozhodlo o změně koalice na magistrátu nebyly nějak výrazně jiné hlasy voličů, ty ve výsledku umožňovaly několik možných většinových kombinací (pokud bychom uvažovaly zastoupené strany a hnutí v zastupitelstvu samostatně), ale spojení se Top09 a lidovců s ODS v rámci trojkoalice Spolu.

PetrH

Protože Pospíšil vyvelrybařil krajské sdružení a najmenoval si tam úplně jiné zastupitele za topku než minule…

původní Jakub P

JJ, doufám, že se jim to v příštích obecních volbách vymstí.

Osamělý Vlk

Tak je to částečně dáno i koalicí se zaostalou ODS. Ale samozřejmě to nemůže být výmluva, proč věci dělat špatně. Je třeba konečně s podmínkami pro lidi pohnout, a nemusí jít nutně o oddělenou infrastrukturu pro cyklisty. Stačí zavést jako základní rychlost 30.

Kebab

O to totiž ve finále jde. Zavést 30 a tím získat důvod se vyfláknout na infrastrukturu pro cyklisty s tím, že přece není potřeba, když se jezdí jen 30. To samé se dá tušit u plánovaných sdílených zón. Prostě se to “vyřeší” značkou, jak je v tomto státě obvyklé, stejně jako následné divení, že se nevyřešilo vůbec nic.

původní Jakub P

A nebo naopak. Skutečnost, že kde nebude adekvátní oddělená infrastruktura pro lidi na kolech, tam bude třicítka, i kdyby to byla výpadovka směřující k dálnici, zajistí, že nebude automobilová lobby tak tvrdě blokovat jakoukoli reálnou cykloinfrastrukturu…

Lukáš Kníže

Souhlas. Po Scheinherrovi se mi stýská. Byl to technik a přímý člověk. U Hřiba mám stále počit, že se něčemu vyhýbá, něco skrývá a pořád se vymlouvá. Nevidím u něj vizi, tah na branku.

původní Jakub P

Na druhou stranu Scheinherr byl ten, kdo si myslel, ze barva na asfaltu musi jako infrastruktura stacit. Coz je v teto oblasti u namestka pro dopravu velky hendikep. Hrib si aspon zacina uvedomovat, ze nestaci. Jestli to dotahne do realizace je samozrejme dalsi otazka.

Mimopražský

Ty malůvky na silnicích a příslušná ustanovení v paragrafech beru jen jako náplň práce pro jinak zbytečné úředníky. Cyklista má být vidět a chovat se předvídatelně pro všechny v jeho okolí. A také používat mozek, byť mi připadá, že nasazený polystyrenový bezmozek v řadě případů ten mozek vysává se všemi důsledky z toho plynoucími.

Jindřich

Nedávno jsem četl, že v ČR jezdí na kole asi 60 % obyvatel. Takže za těmito agresivní výplody je zase jen uřvaná menšina. Asi jako kdysi kuřáci.

Dachs

Titul demagog roku si vás asi rychle najde. Směšujete s rekreační jízdou na kole v přírodě, kde se cyklistika setkává s mimořádnou oblibou.

Mimopražský

Asi Vás zklamu. Kolo a elektrokoloběžku používám prakticky denně, pokud není špatné počasí. Ale používám mozek.

Joe

Čili jste účastník silničního provozu a ty vaše malůvky a buzerace úředníků pro vás platí stejně jako pro autaře, kamioňáky, motorkáře atd. Dokážu si představit, že s tou koloběžkou jezdíte jako tradiční stereotyp obtížného cyklisty, na kterého každý nadává a jednou se vám to jistě „vyplatí“, kor bez škopku na hlavě.

Michal Bartoníček

Zatím to tak nevypadá.

PetrH

Asi s tím kolem a koloběžkou jezdíte po chodníku, tak ty malůvky nepotřebujete… tohle dělá hodně dospělých arogantních agresivních chlapů.

PvvS

A klik procent obyvatel plave ? Neměly by se místo cyklostezek stavět spíš pruhy pro plavce ?

Vladimír

Zvlášť pro styl prsa, znak, kraul i motýlek.

Michal Bartoníček

Jste nějakým záhadným způsobem zaměnil cyklisty za řidiče v IAD. To jsou nepředvídatelní bezmozci.

Frantík

Jak se chovají v autě, tak se chovají na kole (ti samí řidiči)

Filip Jirsák

Problém je, že jako cyklisti ohrožují především sami sebe, a v menší míře také okolí. Jako řidiči ohrožují nesrovnatelně více okolí, sami sebe jenom v řádově menší míře.

Změna je za rohem

Asi takhle z pohledu bezpečnosti a praktičnosti a lákavosti pro mikromobilitu:
Piktogram<Nic<Pruh pro cyklisty<Pruh se sloupky < Zcela oddělená cyklostezka

Bylo by fajn, kdybychom v ČR konečně plnohodnotně nakoukli do urbanismu 21. století ve vyspělém světě a přešli z bodů 1-3 do bodů 4-5. Ovšem to by tady nesměly být politické částečně dezolátské populistické partaje typu ANO nebo nově Motoristé sobě, které si našli třídního nepřítele (nejen) v cyklistech a hrají na "konzervativní" sentimentální autíčkářskou vlnu.

Gouda

To je ale vaše subjektivní pořadí. Pro mě jako zdatného cyklistu je ve většině případů nejpohodlnější a nejbezpečnější ono „nic“, tj. jízda po silnici s auty. Na silnici má cyklista jasně dané místo, a pokud je silnice dostatečně široká, nijak nepřekáží motorovému provozu.

Na cyklostezkách (jakéhokoliv typu) se pohybují nebezpeční neschopní cyklisté, bruslaři, koloběžkáři, a podobně. Cyklopruhy, v jakékoliv formě, pak obvykle ubírají místo silnici, a tím likvidují nejbezpečnější a nejpohodlnější prostor pro mě.

PetrH

Taky jsem jezdil v 90. letech na kole hojně po silnicích a to i na hlavních. Úplně bezpečně jsem se necítil ani při daleko nižším provozu než dnes (v noci se mi pravidelně zdálo, že mne srazil zezadu náklaďák) a když jsem jel náhodou s někým autem, přál bych vám slyšet ty reakce na jiné cyklisty. Hysterčení „zase cyklista!“ od žen bylo ještě relativně mírné.

původní Jakub P

Jinymi slovy neumite jezdit po meste s jinymi lidmi na kolech. To je mozne a u urciteho typu nadsenych cyklistu caste. Ale mozna by bylo dobre si priznat, ze takovych je vas malo a svet se netoci kolem vas. Ze pro mesto a jeho rozhodovani jsou daleko dulezitejsi, protoze nasobne pocetnejsi kidi, kteri kolo pouzivaji nebo by pri lepsi infrastrukture pro ne pouzivali, uplne jinak. Verejne komunikace proste nejsou uzavreny zavodni okruh. Plati to pro ridice aut, plati to pro rychle cyklisty. Pokud chcete jezdit rychle, chapu, je to fajn konicek, najdete si pro nej vhodny prostor. Ale na cyklostezkach… Číst vice »

Gouda

Na silnici mohu na kole obvykle jet svou maximální rychlostí zcela legálně. To je ideální stav.
Problém je, že pomalí cyklisté nesmí na chodník. Musí být na cyklostezce nebo na silnici. A tam překážejí. Dokud neexistuje možnost, aby pomalý cyklista jel po chodníku, jsou cyklostezky k ničemu.

Frantík

Tak ale pokud nejedete odstavném pruhem, zdržujete ty za sebou… Na což samozřejmě máte právo, silnici využívat můžete pokud není souběžně cyklostezky.

Gouda

Pravidlo o povinnosti použít souběžnou cyklostezku už v zákoně po nedávné novelizaci není. Takže silnici mohu využívat nezávisle na tom, jestli je vedle cyklochodník nebo nějaká podobná překážková dráha „pro cyklisty“.

Jenda

Mně teda piktogram přijde naopak často jako nejlepší možnost — nikomu nic nepřikazuje, jen doporučuje, ale upozorňuje na to, že „tady opravdu můžou jezdit cyklisti“. Například ve Vyšehradském tunelu a navazujícím nábřeží (Výtoň – Mánes – Divadlo) na mě pravidelně někdo pořvával že „támhle máš cyklostezku“ (myšlen asi tehdejší zákaz průjezdu Vyšehradským tunelem po chodníku a pěší zóna na náplavce), po instalaci piktokoridorů to přestalo. Úplně stejně na mě teď občas někdo volá na magistrále a já si přeju aby tam konečně byly piktokoridory. (i předsazená stání na některých semaforech v tomto směru pomohla)

Jarda

Tak ještě zařídit, aby brali cyklisty do autobusu 😉

ABC

když je to doprava, tak ať se cyklisti na kole dopravujou, ne.
mě taky auto neberou do běžného vlaku

Honza V.

Pěší doprava je taky doprava. Je to argument, aby lidé nesměli do žádného dopravního prostředku?

Kalkulačka

Lidé tam smějí, ale ne s jinými dopravními prostředk.

Dachs

Třeba na místo pro kočárek? (Viz známá kauza o počtu, kolik jich vlastně smí ten který typ autobusu vzít na palubu. Takže kvůli nasáčkovaném cyklistovi v autobusu bude nutné čekat na další spoj, což na kraji Prahy může být i 30 minut?) Když bude řidič nucen prudčeji zabrzdit, kolo jako sejme stojící i sedící lidi okolo, nebo právě kočárek? K tomu nikdo nestojí o důvěrný otisk zablácené galusky, k němuž při manipulaci s kolem může dojít raz dva. Myslete trochu! 😛 A poučte své cyklokolegy, že v metru jsou piktogramy, na které plošině lze a na kterých NELZE přepravovat jízdní… Číst vice »

mgr.pavel

Diskuze ode zdi ke zdi. NIKDO zde nevolá po právu cyklisty se vmáčknout do každé soupravy. Podobně jako jsou pravidla pro kočárky která až na fakt výjimky (viz vaše kauza, je JEDNA, neděje se denně) lidi respektují, tak klidně můžou být pravidla pro převoz kol, s body typu (neúplný seznam): 1) při omezené kapacitě má kočárek nebo vozíčkář vždy přednost, i před již přepravovaným kolem (jehož přepravující musí vystoupit a uvolnit tak místo) 2) přeprava jen na vyznačených místech 3) řidič má právo vyloučit z přepravy kola špinavá, ohrožující cestující,.. (doplňte si podmínky jaké chcete) Plošné právo přepravit kolo vždy… Číst vice »

Vaclav

V USA je bezne, ze autobusy maji vpredu z venku drzak na 3 kola. Sam jsem tam kolo daval, je to rychle a pohodlne. Divim se, ze to neni obvykle v Evrope.

Michy

To je fakt držák na kola? 🙂
Sleduju občas nějaké video ohledně MHD v severní Americe, a furt jsem si říkal, k čemu tu věc vepředu mají…

Frantík

Já si myslím že by nebyl problém povolit přepravovat kolo, pokud to kapacita dovoluje (a pokud ne, na vhodné zastávce si vystoupit).

Mimopražský

Ono se to v některých specifických případech za určitých podmínek dá. Pokud přijdou a slušně požádají.

PvvS

Na kole se jezdí, kolo se nevozí.

původní Jakub P

Zkuste to vyprávět v Kodani. Kde pochopili, že snadná možnost vzít kolo do vlaku je obrovskej přínos pro cyklodopravu i pro železniční dopravu. Že tyhle dva dopravní prostředky jsou nejsilnější, když spolupracujou, místo aby si konkurovaly. Trochu jinak, ale v principu taky spoluprací cyklodopravy s veřejnou dopravou na to jdou v Nizozemí, kde sice ve špičkách kola do vlaků neberou, ale zase stavěj na nádražích luxusní podzemní a jiné garáže pro kola, někdy i s víc jak 10 000 místy.

PetrH

Řeč je o městských autobusech. A ty jsou převážně malé.

V tom vlaku je zas problém, že ve špičce je fakt narvaný a přednost mají holt lidé, kteří taky platí víc než to kolo.

původní Jakub P

Jak pisu, zaridit snadnou kombinovatelnost ku prospechu vsech jde i bez toho, aby to kolo muselo ve spicce do vetsiho dopravniho prostredku.

prt

Proč a kde?

Ondra

Jediná změna oproti dřívějšku je, že se cyklodopravě víc mluví. Jinak přibylo převážně hodně cyklopruhů. Za ty jsem rád ale svoje děti tam vzít nemohu. Chtělo by to aspoň jednu propojenou stezku sever-jih. Bohužel, zatím to je tak, že se cyklisté mixují s chodci, nebo s auty.

Honza V.

Navíc se pomalí chodci mi mísí s rychlými chodci, staří chodci s mladými chodci, Na vozovce zase velká auta s malými auty, černá auta s červenými auty. Není možné, aby úplně každý měl svoji vlastní segregovanou síť komunikací.

mgr.pavel

Jak to že to není možné? V zahraničí to oddělování druhů dopravy celkem dobře funguje. Anebo jsme opět „specifický trh“..?

(jasně, prostoru je málo, nelze oddělit všechno a všude a úplně, ale to co jste napsal je alibismus)

Frantisek

Původně bylo vše smícháno, pak začala být oddělována jízda od chůze. Pokud by z lidí nebyli děláni neurotičtí individualisté, mělo by to v zásadě stačit. Hlavní proudy na ideálně samostatnou kolejovou trať, a zbytek už se nějak poskládá. Ovšem, dokud bude kdekdo toužit po vlastním „náklaďáku“, jimž se dnes mnohé osobní vozy blíží, máme problém – především s prostorem, ale i se zdroji.

Mendy

Původně nebylo možné dosáhnout rychlostí vyšších než v řádu nízkých desítek km/h. Takovou možnost máme teprve od 19. století. Mnoho měst je starších.

PvvS

Chudáci chodci byli utlačováni jezdci na koních..

původní Jakub P

Hlavně je potřeba ujasnit si priority. U nás je bohužel pohodlí (a dojem rychlosti) řidičů aut výrazně nadřazen bezpečnosti bezmotorové dopravy. Jasně, všude se oddělená infrastruktura nevejde a někde je třeba lidi na kolech promísit s auty. A opravdu to používají i v Nizozemí nebo v Kodani, tedy v místech, která jsou v infrastruktuře pro cyklodopravu nejdál, a samozřejmě i v té spoustě dalších měst, která nám v tomto ujela nedávno. Ale v těch civilizovaných městech to řeší tak, že pokud se oddělené řešení nevejde a lidi na kolech musí jet společně s auty, zpomalí tam ta auta. Na 30,… Číst vice »

Osamělý Vlk

Chodců se nezbavíte, a je to tak dobře. Problém je spíš chování některých lidí za volantem.

Tonda Sehnal

Bylo řečeno mnoho ale nedozvěděl jsem se vůbec nic.
I přes (téměř jeden tisíc) zbytečných slov zůstává stále faktem, že cyklopruhy uprostřed silnice jsou pro mě jako cyklistu tak nebezpečné, že raději pojedu při krajnici nebo po chodníku.
Toliko k té bezpečnosti.

Kalkulačka

Na chodníku nemáte na kole co pohledávat, tolik k dodržování zákonů.

mimochodem

Dalek jsem tomu, abych fandil nejakymu extra praseni, presto vsak u jizdy po chodniku jiste zalezi na okolnostech.
Pokud je chodnik dostatecne siroky, nebo na nem neni moc chodcu, nemam s tim zadny problem, ba, jsem za to i rad.
Typicky treba v obcich, kde je prutah frekventovane silnice a chodcu zhruba nula.
Neco jinyho je zas treba v Praze natriskana pesi zona nekde v centru, kde honem pospicha nejaka rozvazkova sluzba, aby pokrm nevychladnul, a lidi div nepokosi…

Safra, lidi, uvazujte nad nejakou tou materialni strankou prestupku, jestli je nejakou cinnosti fakt nekdo omezen/ohrozen, nebo absolutne o nic neslo.

Změna je za rohem

Ohrožují a vytlačují cyklisty ze silnice, vyhánějí je z chodníků a cyklostezky nechtějí. Petrolheads v ČR. Bohužel, stále u moci.

mgr.pavel

Prosím, pomozte mi vyřešit (hypotetické) dilema: mám dodržovat zákony a využít nebezpečný cyklopruh uprostřed silnice nebo podél podélného parkování a riskovat tím své zdraví či někdy i život, nebo mám porušit zákon a jet opatrně po volném chodníku kde nikdo nejde?

Bohužel další možnosti nejsou k dispozici (typu oddělená bezpečná cykloinfrastruktura nebo bezpečnější alternativa v sousedních ulicích).

Nechci zde obhajovat cyklisty co jezdí mezi chodci jak o závod. Jen KDYBY řidič auta nebo i chodec měl podobně mizerné možnosti jako cyklista, tak by najednou bylo křiku..

Frantisek

Kdyby někteří řidiči neprasili na silnici tak, jako někteří cyklisté na chodníku, že. Ještě před poměrně málo desetiletími nebyl s jízdou na kole po silnici větší problém. Kam jsme to jen dospěli, že najednou tyto vesměs zbytečné problémy máme… A jo, musíme čím dál víc všeho vozit po silnici. Musíme?

Kalkulačka

To je stejné jako když na křižovatce svítí červená a vidím, že ze zeleného směru nikdo nejede, tam taky můžu porušit zákon a jet, když přece nikoho neohrožuju?

Mendy

Aby se nejednalo o porušení zákona, vymysleli jsme doplňkové šipky.

mimochodem

Poslyste a co je to ten zakon? To vymyslel nekdo zeshora a neda se s tim hnout, nebo je to nejaka uprava, kterou si lide sami pro sebe vymysleli a muzou si s tim hnout, byla-li by k tomu vule? V civilizovanych zemich existuje treba moznost odboceni vpravo na cervenou za predpokladu, ze neohrozi/neomezi… neprilis prekvapive se tam zadnej armagedon nekona. V Parizi je cervena na semaforu s trochou nadsazky toliko doporucenim, prasi se tam docela bezne, zvlast, kdyz semafory jedou ve dne, v noci, a proste je naprosto nutny zastavit vozidlo na hlavni silnici ve tri rano a pustit… Číst vice »

původní Jakub P

To odbočování aut doprava na červenou v některých státech USA je bohužel každoročně vykoupeno řadou lidských životů. Takže to bych za příklad nedával. Maximálně za příklad, jak to nedělat.

Oproti tomu ta Paříž zavádí značky, které umožňují brát lidem na kolech červenou na semaforech jako značku vedlejší a v tomto případě se to docela osvědčuje. Protože kolo není auto, v provozu se každé chová jinak, jinak interaguje s ostatními, atd.

Kalkulačka

Všechny zákony vymyslely lidi. Mě by se třeba líbilo vrácení povolené rychlosti v obci na 60 a v noci mimo obec na neomezeno…no ale taky holt při jíudě autem musím dodržovat jiné limity.

Ještě teda dřív platilo, že když někdo někoho sejmul za volantem ožralý tak to byla polehčující okolnost, to bych teda nevracel a sám za volantem nikdy nepiju, ale zároveň jsem dneska viděl zahrádku plnou cyklistů a hádejte jaký nápoj konzumovali…

Leinad

Pokud se ti při tom povede nikoho neohrozit a neomezit, nebudu proti.

Gouda

Já se jako cyklista cítím mnohem bezpečněji na silnici mezi auty, než na všelijakých cyklopruzích, cyklochodnících, a podobně. A z velké části za to mohou sváteční cyklisté, bruslaři, koloběžkáři, běžci a chodci.

Jsem za to, aby se pcyklisté a další mikrodoprava mohli ze zákona pohybovat po chodníku omezenou rychlostí, třeba 10 km/h. Potom se můžeme začít bavit o tom, že cyklopruhy/stezky k něčemu budou. Momentálně jsou místem, kde musí spolu žít cyklisté s obřím rychlostním rozdílem, a to bezpečné rozhodně není.

PetrH

Zní to hezky, ale otvírá to Pandořinu skříňku, že nás tedy cyklisté na chodníku budou ohrožovat ještě víc než dnes. Ten rychlostní limit nebude nikdo dodržovat, stejně jako se nedodržuje 5 km/h ve Vyšehradském tunelu. Nebo 20 km/h na pěší či obytné zóně – víte třeba, že takový limit je? Češi jako zaostalý národ umí pravidla akorát obcházet, ne dodržovat. Pamětníci starých časů říkají, jak si hráli na silnici, dneska děti namalují panáka na chodníku a za den je to přestane v tom provozu cyklistů bavit. Osobně už se pomalu děsím, kdy začne dítě chodit, protože i se psem se… Číst vice »

původní Jakub P

Tak on ten 5 km/h limit ve Vyšehradským tunelu je kapitola sama pro sebe. Limit, kterej musel vymyslet někdo, kdo na kole nejezdí. Protože balancovat na kole v 5 km/h, navíc v tak omezeným prostoru, vůbec není triviální záležitost. Těch 10 km/h by bylo reálně o dost jednodušších a přitom furt rychlost, ze který člověk na kole zastaví téměř na fleku.