Letecké společnosti Letectví

ČSA vyřadily další airbus, ve flotile zůstaly poslední dva

Airbus A319 Českých aerolinií v Londýně na letišti Heathrow. Foto: ČSA
Airbus A319 Českých aerolinií v Londýně na letišti Heathrow. Foto: ČSA
Dopravce ukončil leasing dalších airbusů kvůli pandemii koronaviru.

Českým aeroliniím po dnešku zbývají ve flotile poslední dvě letadla značky Airbus. Z Prahy na britské letiště St. Athan využívané hlavně ke šrotaci letadel dnes odlétl Airbus A319 registrace OK-NEM.

Stalo se tak jen osm dní poté, co flotilu opustilo jediné dálkové letadlo A330-300. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com. Už v půlce září na stejné letiště odletěl z Prahy A319 registrace OK-NEP. Obě letadla A319 byla z roku 2008.

Airbusy dlouho tvořily základ flotily ČSA, nakoupil je ve velkém tehdejší šéf ČSA Jaroslav Tvrdík a státního dopravce v té době přivedl až k hranici krachu. Tvrdík se k ČSA vrátil oklikou zpět, přivedl čínské investory do skupiny Smartwings ovládající ČSA.

Vývoj počtu airbusů ve flotile ČSA za poslední rok zaznamenal velké zvraty. Původně měla většina strojů pronajatých od společnosti B.Aircraft odletět  pryč už loni, pak ale kvůli nedostatku letadel způsobeném uzemněním Boeingů 737 MAX ČSA svůj plán přehodnotily a nově ještě letos zařadily do flotily i Airbus A320 registrace OK-HEU. „Leasing jsme dál neprodloužili kvůli situaci s koronavirem,“ potvrdila mluvčí skupiny Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Ve flotile ČSA aktuálně zůstávají tři proudová letadla: kromě A320 ještě A319 registrace OK-REQ, který je ve vlastnictví ČSA. ČSA jsou i provozovatelem jednoho Boeingu 737-800 registrace OK-TST.

120 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
marseillan

Mockrát děkuji…

Student DR

Ještě OK-NEO

Jan

OK-NEO je ČSA také pouze pronajímáno a ČSA již před nějakou dobou oznámili, že si ponechají z Airbusů pouze OK-REQ a HEU, takže OK-NEO flotilu s velkou pravděpodobností opustí také….

marseillan

Dobrý den,jako laik a ( nadšený cestovatel letadlem u jeho okénka ) jsem pozorně sledoval vaši diskuzi a proto využiji,že je vás tu hodně …. můžete mi prosím odpovědět a.) kde bych sehnal nějakou historii o zlat.éře ČSA …….. b.) KDO lítá těmi letadly,když v podstatě nikam ,nikdo,nemůže ,zejména do ASIe = dle Flight radar = např. kolona od Černého moře – Bagdát -Perský záliv a zpět .. a jiné po celém radaru ..děkuji

Dorota

Jaromír Strejček a kol., Léta létání.

Petr

Miloš Kvapil – Dálkovy, zlatá éra ČSA (venku je 2. a rozšířené vydání)
Josef Lehanka – Na křídlech ČSA
Jan Juračka – Paměti starého práškaře: U ČSA 1999-2012

Tohle jsou moji knižní favorité, které určitě doporučuji. Ještě bych si tam dovolil zařadit od Jana Kopičky – Nahoru a dolu: Dopravním pilotem v Lybii a Indonésii, ale jeho styl psaní asi nesedne každému a je to spíš jeho vypravování, než to co se dělo u ČSA, i když to, jak rozhazoval muž s krycím jménem Luftjarda, je tam velmi dobře popsáno.

František Máchal

Tak treba právě v knize Nahoru a dolů je hezky popsáno, jak se na tom drancovaní ČSA podíleli odboráři, kteří si obecně tak často a rádi pletou výkon svých pracovních povinností s pozicí vlastníka firmy. Pamatuji si, jak odboráři pořádali stávky a akce typu „go slow“ a pak vítali Tvrdíka jako člověka co tomu konečně rozumí, kdyz vyšel vstříc odborovým požadavkům na navýšení mezd… Domnívám se, ze odbory si můžou s Tvrdíkem podat ruce

Petr

Sice mi tam situace s odbory přišla trochu zvláštní, ale upřímně jsem této pasáži nevěnoval příliš pozornost. Spíš jsem věnoval pozornost období 2011-2012, kdy přišlo masivní propouštění „za staré křivdy“.

kanafasik

Smutné, ale všechno jednou končí. Zůstanou jen hezké vzpomínky na zlatá léta ČSA. Zhasněte, tohle fakt už nemá cenu. R. I. P.

Anonymus

Proc vlastne majitele Smartwings neprodaji aerolinku nekomu jinemu?

Big Fat Fabulous Woman

Třeba proto že by jí nikdo v současné době nechtěl ani za 1Kč?

Anonymus

To si nemyslim
Ta aerolinka ma obrovskou hodnotu. Spis co je motivace majitelu v tuhle chvili. Vzdyt je jasne,ze se prohlubuji ztraty. Oni mysli,ze je zachrani stat?

kulhán

Prosímtě, psal si že nerozumíš letectví a teď píšeš že má SW obrovskou hodnotu.
Jak si na to přišel? To si jen myslíš a nebo to někde psali? Pak kde?
Teď zcela vážně: Kolik je ti let?

Anonymus

Tak obrovskpu hodnotu v tom smyslu, zr kdybyste prisel za Simanem a Tvrdikem ze chcete 100% akcii, tak vam to za 1 kc opravdu neprodaji. Predpokladam,ze nekolik set milionu korun by si rekli. Je to jen muj odhad. Letectvi nerozumim,tak treba se pletu.
Jsem dospely a svepravny clovek 🤣

Dorota

Říci si mohou o co chtějí, ale musí najít blba kdo jim to dá.

noerf

Tak vyřazení airbasů se dalo čekat, jen je zbzdilo omezení létání pro 737 max. Pokud se pamatuji, tak po vstupu TS (dnes SWG) do ČSA bylo v plánu létat jen s letadly boeing. Otázka spíše zní, jak se majitelé staví ke značce ČSA. A tady mám pocit, že ji dlouhodobě spíše chtějí utlumovat a nikoliv rozvíjet. Na rozdíl od značky smart wings a charterových letů.

Jana

On vstoupil Air Transat do CSA? Kde se o tom da precist vice? A kde jste vzal ze se Air Transat prejmenoval na Sunwings? To je cele nejaky nesmysl

noerf

Omlouvám se, TS jsem myslel původní název skupiny Travel service, zkratkou SWG jsem myslel nynější název holdingu Smart wings group.

Ondra

To ale došlo každýmu, jehož mozek alespoň reaguje na světlo a tmu.

Y.K.

Nemyslím, že chtěli značku ČSA utlumit. Dokonce ČSA měli už teď někdy dostávat první A220, konec 2020 (podle mě, dost logicky s tím končí k tomu načasované leasingy), což asi hned nedopadne, protože počítám, že není čím platit, minimálně dokud se provoz a cashflow poněkud nerozhýbe. SW teď mají celkem přebytek flotily zaparkovaný v PRG, letadla aktuálně problém nejsou a s uschopněnými Maxy to bude ještě výraznější. Problém je, že lidi nelétají (v dostatečném počtu).

chris

Letadla uzemnila každá společnost, spousta z nich i letadla vyřadila. Mladší piloti najít nová místa někde jinde samozřejmě nemůžou a letušky také ne, nikdo dnes nebere, pouze se propouští a omezují úvazky. Starší a zkušení se klepou o práci, neví, jestli je nebude čekat bílá obálka s několika strohými větami…Spousta šikovných lidí už v letectví nedělá a to je velká škoda. Museli nechtěně odejít. A jak bývalo zvykem, v nejhorším nakonec jít kamsi do Afriky, anebo létat kdesi u malé low cost v Asii, to už je také minulost…nikde nic…

Anonymus

Jit do armady nebo letat pro logisticke firmy typu DHL? Zacit pracovat jako instruktor v leteckych skolsch? Jit na Urad letectvi apod?

poletucha15

Anonyme, díky za tvoje genialni typy. Armada nas nechce, protoze si tam vychovavaj svoje lidi. Mj. logicky na tech par 410 pretlak by byl beztak takovej, ze by se tam veslo jen par lidi. Firmy typu DHL a cargo maj lidi taky vic nez dost s ohledem na globalni situaci toho trhu tzv: na celym svete je takovej pretlak pilotu, ze clovek s par stovek hodinama na 737 diru do sveta neudela – pritom ale splaci ve vetsine pripadu dluh za typovku na 737. Cargo spolecnosti chtej FAA papiry, takze to je taky z vetsi casti bez sance. Instruktor leteckejch… Číst vice »

poletucha15

A samozrjme tipy. Pardon… nechal jsem se unest 🙂

Anonymus

Ja nerikam, ze vsichni piloti a letusky najdou mista u techto firem,ale jednotlivec ano. Kdo chce,tak to zkusi… treba to nevyjde,ale zkusi to.

kulhán

Ty se taky prober, to je jako teď shánět práci jako čišník v hospodě!

Luki

Ty se prober. A jiných desítek tisíc lidí z průmyslu nebo zemědělství se po tom slavným plyšáku někdo ptal kam půjdou?

Y.K.

Nevím jak si představujete hledání práce v kolabujícím odvětví, kde se propouští a nebo jsou lidi na neplaceném volnu.
https://www.eurocockpit.be/news/redundancy-tracker-european-pilots-losing-their-jobs

Anonymus

Uz jsem odpovedel, ale jeste me napada,ze je spatne, ze abyste ziskal pilotni licenci na nejaky typ letadla,musite zaplatit obrovskou castku. To driv nebylo,ne? Piloti byli produkovani ze skol a z armady zdarma. Proto tvrdim, ze osobni letecka doprava a mysleni dopravcu by se melo zmenit, ze tohle je vlastne spatne nastaveny

poletucha15

predevsim by meli zmenit logiku dopravci s cenou letenek a staty se zakony k zamezeni podnakladovych cen. Pak se totiz lita do spanelska za 300,- a logicky kdyz ten dopravni prostredek stoji miliardu a pul, papiry na to milion a pul… do toho je mesicni rezie v deseti milionech, tak i kdyby to litalo plny ten mesic za tu cenu tak to nemuze bejt vydelecny. Cesky drahy ted celi zalobe z bruselu za to, ze prodavali jizdenky (a to jen nejakou dobu) pod cenou. RYR a nizkonakladovky tohle delaj pravidelne uz X let, jen to v letecky doprave nikdo neresi… Číst vice »

Anonymus

Ja myslim, ze letecti dopravci neplati licence pilotum jen proto, ze nemusi. Ne ze si to nemohou dovolit, ale nemusi.pilotu je dostatek,stalo se z toho povolani,kdy pilotem se chce stat spousta lidi. Nastal boom v aeroklubech atd. To driv nebylo. Naopak porovnejte jina odvetvi, kde firmy sami nabizi, ze strojvudcum nebo ridicum tramvaji ci autobudu zaplati skoleni,ale ti pak musi zustat x let u daneho zamestnavatele. Letecti dopravci v Evrope tohle asi neresi nikde piloti se jim sami nabizi…

poletucha15

Ani jedna z tech veci co tu pisete nestoji miliardu a pul jako jedno letadlo (mozna ani vsechny dohromady vlastne) licence pro jednoho cloveka nestoji milion + udrzovaci rocni vycviky. Ridicak na autobus, tramvaj, kamion stoji to co stoji udrzeni uz platny kvalifikace pilota na pul roku – rok, s tim rozdilem ze ani jeden z nich nemusi dalsi rok na podobny prezkouseni a dokazovat nejaky znalosti / dovednosti. Jsou to uplne rozdilne obory a castky. Mam pro tobe podobny jednoduchou radu – kdyz clovek nevi o cem je rec, neni od veci se zamyslet zda je opravdu ten komentar… Číst vice »

kulhán

Spousta těch kluků co si udělala instruktorské papíry ač se sami drželi beranů jak vožralej zábradlí a šli lítat hodinu za 400kč je jejich blbost a problém. Říká se tomu finanční negramotnost. Pro nezasvěcené, hodinou instruktorovacího letu zaberete 2-3h. A ještě cesta na letiště. A jejich argument? “Potřebuju hodiny” Blbost, už několik let platí, že hodiny na prskoletu nikoho nezajímají.

poletucha15

Kulhane ale ja nerikam, ze je to dobrej napad.
Vidim to stejne jako ty, dle myho nema delat instruktora nekdo kdo ma sam par stovek hodin.

Jen rikam, ze pokud ti anonym rekne ze si ty lidi maj udelat papiry tak to neni tak jednoduchy a neni to zadarmo.

Anonymus

Stejny princip jako u leteckych dopravcu. Pokud pilot,profik, dostal ted vypoved a chtel by ucit jako instruktor v letecke skole,pricemz musi zaplatit 150 tisic kc,tak je to asi taky spatne. A tp musi v kazde letecke skole platit? Nejsou skoly,kde skola sama uaplati a ten instruktor tam pak uci x let naoplatku? Prijde mi,ze poletucha vsude hleda prekazky jenom.

poletucha15

Ja na tebe a ty tvoje vylevy fakt nemam – pokud nejsi troll, tak je to hodne smutny.

Viki

Troll by měl pádnější argumenty.
On je bohužel hloupý a ještě nemá šajn o dopravě.

Viki

Je vidět, že maš přehled v letectví 😂😂😂

Anonymus

Nemam. Naopak. Nerikejte mi, ze pilot od sveho mladi do duchodu je jen pilotem, ze nikdo nikdy nezmenil zamestnani. Pokud ale mate pristup jako Poletucha15, tak praci nenajdete. Vsude jen duvod, proc praci nesezenes. Samozrejme nekdo muze odejit pracovat do zahranici, nekdo kvuli rodine se nemuze prestehovat ani z Prahy jinam do Cech… ale ja to myslel jednotlive. Co jine obory? Taky strojvudci ztraceli praci a nasli jinde na jine pracovbi pozici v oboru nebo u jine firmy.

poletucha15

Hele frajere, ja mam prace 2. A to jen abych si zaplatil typovku a najem, po X letech kde jsem venoval cas a penize vycviku. Takze nez tu zacnes poucovat tak se nad sebou prosim zamysli… Tech kluku jako ja je mnohem vic a chtel bych videt tebe, jak po X letech investovanejch penez a vycviku nakluses makat do skladu. Spousta z nas nema ani na najem natoz platit si nekde dalsi novy kvalifikace, jsme na neplacenym volnu bez jakykoliv mesicni podpory. Je mi lito, ze existujou takovy jedinci jako ty a tobe podobny. I tak ti ale nepreju to… Číst vice »

Anonymus

Je mi to lito,ale ja nerikam,ue pilot musi jit delat do skladu. Zajimal jsem se o jine pozice v oboru. Letecky odvetvi je bohate rozmanity a mate stesti,ze je spousta jinych pozic v letectvi placenych. Jen v Cechach je hodne vyrobcu letadel, spousta leteckych skol, soukromych business jetu atd. To v rade oboru neni. Kdyz nekdo chce pracovat v uzsim oboru,treba v jaderne energetice,takovy vybet opravdu nema.

poletucha15

pointa je takova, ze bohuzel nemate prehled a zcela evidentne si ani neuvedomujete zavaznost situace. Dost zacinam pochybovat i o vasi svepravnosti – bohuzel. Letecky obor je v soucasny chvili v komatu, vetsina lidi z letiste je vyhozena, vetsina lidi u vyrobcu letadel je vyhozena, vetsina lidi u leteckych dopravcu je vyhozena. Bud to nebo dlouhodoby neplaceny volno, nezavisle na pozici v letectvi. V business jetu je doslova par mist rozdeleny vetsinou mezi lidi davno predem. Letecky skoly dojizdi svoje aktualni kurzy a dalsi jsou v nedohlednu. Nejsou to vymluvy, ta prace v tom oboru jednoduse neni a dalsich X… Číst vice »

Anonymus

Ok, tak vidim,ze mate aktuakni info. Je mi to lito. Myslel jsem, ze letectvi obecne nabizi prace dost stale. Nedavno i ceska firma uvedla na trh letadlo,ktere je na pul auto a na pul letsdlo a pry sibo zakazky stezovat nemuze. Stejne tak vyrobci dronu jsou v pohode. Proste technicky rozvoj stale funguje,aspon tak jsem to myslel. Drzim palce,at vam to dobre dopadne

Dominik

Dobrý den, jsem ve výcviku a dělám to při práci jako vy nebo ostatní. Plně souhlasím s tím, co jste psal. Místa v letectví nebudou ještě dlouhou dobu. Jen jsem se chtěl zeptat, vy jěstě po 10 letech v oboru platíte dluh z typovky? Jestli ano, tak to není žádná sláva. Přeju hodně štěstí při hledání práce.

poletucha15

Dominiku, nesplacim 10 let typovku, ale 10 let jsem delal v oboru i jiny pozice i z toho duvodu jsem v kontaktu s lidma v podstate skrz cely tohle odvetvi.
Tobe preju to samy, ja uz praci mam.

Hodne stesti s vycvikem

poletucha15

Jinak jen splatka typovky na 737 je zhruba na 5 let. Dalsi milion to mas jen do vyberka a dolitani MEP IR (3 roky).
Preju pripadne hodne sil pri splaceni pujcky na typovku – pokud clovek nema penize a vydelava si na to postupne klidne se mu to na 10 let protahne. 😉

Já, kdo jiný

Držím vám palce, ať ten marasmus přežijete.

poletucha15

Diky!

Vazim(e) si kazdy normalni reakce a podpory!

poletucha15

A jen pro tvoje info, vetsina z nas posilal CV do vsech moznejch a nemoznejch oboru.

IT, autodoprava, nakladni doprava, vlakova doprava… jakmile mas v papirech pilota – nikde do kanclu te nevemou, protoze ocekavas ze za rok pujdes pryc.

Muzu ti rict, ze jsem klidnej clovek a u takovejch jako ty mam problem udrzet nervy na uzde.

Anonymus

Drzim palce,at to dobre dopadne. Ja se ptal na moznosti, jestli piloti letusky atd mohou jit jinam v oboru, protoze letectvi nabizi sppustu placenych pozic. Ale pokud pilot boeingu hleda praci jako pilot boeingu jenom,tak je to asi limitujici. Nikoho jsem nastvat nechtel,ale chtel jsem jen vedet,kam ti lidi mohou jit pracovat.

poletucha15

Pilot je vetsinou docela inteligentni bytost a tak neni jedina dalsi pozice co hleda jen pilot boeingu.

Ver mi.

Y.K.

Základ neporozumění asi bude v tom, že pilot si určitě práci na přežití najde, jsou to vzdělaní lidé. Problém je, že veškerá investice do kariéry skončí spláchnutá do záchoda. Asi jako kdyby právník z drahé prestižní americké školy a stále s nesplaceným dluhem šel řídit autobus. Druhý problém je, že až se letectví oživí, nebude kvalifikovaný personál, schopného pilota si nevyrobíte za týden.

poletucha15

Y.K – díky, pekne napsano.

Y.K.

Musíte si uvědomit, že pilotní licence není jako univerzitní titul. Něco co získáte na do smrti. Je ti živý a neustále udržovaný profesionální status. Chvíli nesedíte za berany a vše nasbírané začne ztrácet platnost. Něco za pár měsíců, něco za rok. Po pár letech nelétání můžete začít skoro od začátku. Udržet licenci a rating bez zaměstnání jako pilot je finančně extrémně zatěžující (pokud jeden není multimilionář).

Anonymus

Dekuji za vysvetleni. Bohuzel z toho citim,ze je to spatne nastsveny a i kdyz piloty obdivuji (proudovych letadel i tech malych cesen a kluzaku), tak to na me pusobi, ze letecti dopravci jen zneuzivaji toho, ze se chce stat kazdy pilotem a ridit velke letadlo. Jeste mi odpovezte nekdo,jak je to s pilotama u cargo dopravcu jako DHL? Tam taky ten pilot si sam platiblicenci,nebo prispivaji firmy na liceni?

Y.K.

Nemám kompletní přehled, cesty jsou různé. Někde najímají hotové piloty s ratingem, někde zajistí rating a zajímají je hodiny a „životopis“, někde nabízí i možnost „stát se pilotem“. Ale v posledním případě frekventantům samozřejmě výcvik nějakým způsobem naúčtují. Ta poslední varianta je docela riziková (ne každý se to obrovské spektrum znalostí zvládne naučit a začne umět aktivně využívat), to asi zase hobby pilot, co jde po malých krůčcích už řekněme u IFR ratingu může zjistit, kde má limity vstřebávání informací a vyhodnotit rizika selhání lépe než někdo kdo začíná od píky a nemá moc představu co vše se bude muset… Číst vice »

Anonymus

Diky

Ivo

A ještě jedna poznámka. Podle mne je špatně, že Ryanair, asi i další aerolinky si piloty pronajímají. Tohle by mělo být IATA nebo jiným úřadem zakázáno. Jak z důvodu bezpečnosti, tak byznysu.

Ivo

Neda mi to abych vstoupil do diskuze. Vycházíte že současné situace. Myslím, že až pandemie zmizí, létat se zase bude. Ale spousta věcí bude jinak. Pokud budou chybět piloti s propadlými licencemi, vzniknou školy s obnovením profesionalnich licenci. Ty budou mít trenažéry i dopravní letadla. Platit je budou letecké společnosti. Samozřejmě to bude plynulý nárůst, cestování se bude navyšovat ročně o cca 20-30%. Ještě poznámka k Maxum. Všude se píše o puštění do provozu, ale nikde ani zmínka o výcviku pilotů na trenažérech a v letadle Max… Kolik hodin na trenažéru, kolik v letadle. Máte někdo prosim informace??

Dorota

Tak hochu já jsem dělal v letectví plných 45 let a nikdy jsem nic jiného nedělal a ani mě to nenapadlo a jsem rád , že jsem v penzi a nedožil se jako zaměstnanec současné doby.

Michal

R.I.P. Rad jsem s ČSA létal v 90. a nultých letech. A310 v Bangkoku nebo New yorku. Byla radost tam vidět brand ČSA. Už je to jen vzpomínka. Škoda jich, dělali Česku a Československu dobrou reklamu.

aldas

Bohužel, od nástupu Luftjardy došlo k cílené a postupné likvidaci nejen značky ČSA, ale i k obrovskému a lacinému výprodeji majetku, aby se CSA dostaly levně do rukou SW. Anabáze s Korejci je názorným příkladem. Z původního a opravdu velmi dobrého jména ČSA, nezbylo nic. Nyní ČSA předčí i celá řada různých afrických společností, což bývalo dříve nemyslitelné…stalo se skutečností.

Anonymus

Souhlas, ze prodej CSA a pak se to dostalo do rukou Smartwings, nebyla nahoda.

Já, kdo jiný

Z 50 letadel sešup na 5, to je fakt smutný.

kanafasik

Tak tak. Potkat letadlo ČSA kdekoliv ve světě, bylo jako potkat kus domova. Možná nostalgie, ale hodně lidí to tak mělo.

Dorota

A na konci listopadu vyřadí i zbývající dva.

Petr

Jestli myslíte A319 OK-REQ, ten jim patří. Všechna předchozí letadla byla majetkem leasingových společností.

Anonymus

Kdyz maji elomomicke problemy,proc neprodaji to letadlo? Kolik by za to dostali penez? Simane chce 2 miliardy zaruk…

kulhán

Prosímtě opět nesmysl: kdo si dnes koupí letadlo? A když koupí, tak za hubičku. Všude jich stojí stovky, stejně jako autobusů. To je důvod proč se šrotují 12let starý letadla. Přečti si ten článek ještě jednou a zamysli se nad tím.
Když čtu tvoje přispěvky, tak mi přijde že jsi absolutně nepobral co se děje s dopravou ve světě.

Anonymus

Ja nerozumim letectvi. Tskze to letadlo ma hodnotu 0 korun? To jako vazne? To se mi ani nechce verit. A kdo plsti sesrotovani? To plati csa a kolik? To mi prijde ujety. Bych ocekaval, ze nekolik stomilionu za letadlo dostat musi…

Jan

Letoun OK-NEM je byl majetkem státní společnosti B. aircraft (to byla vytvořená společnost, která někdy v roce 2013 koupila od ČSA letadla, aby ČSA měly cash). B. aircraft prodal letadla firmě, která se zabývá šrotováním letadel, takže v praxi to vypadá tak, že když ČSA skončí leasing, letoun přelétnou do Anglie a tam si ho firma, které bylo letadlo prodané, sešrotuje. Odstraní se motory a některé části, které se dají znovu použít a tyto se později prodávají jiným aerolinkám….

Anonymus

Dikym takze to letadlo vubec ČSA nepatri, patri leasingove firne. Proto CSA nemuze nic prodat, ani utrzit.

Vana

Samozřejmě že nemá hodnotu 0, akorát není poptávka, takže se mohou akorát chlácholit nějakou hodnotou, ale reálně ho neprodají. V případě těch, která jsou na leasing, přirozeně nic prodat nelze, protože to CSA nepatří.

Jan

Na tom jedinem Airbusu, ktery firma vlastni, je bohuzel zastavní právo, takze prodat nejde.

Jan

Včera jsem koukal do rejstříku a už na něj zástavní právo není…

Ivo

Podívejte se kolik je letadel na amerických hřbitovech, myslím dopravních.

Bifidus

Účetní hodnota a tržní cena jsou dva velmi odlišné pojmy.

Dorota

To na tom nemění nic, že se jich zbaví. Když budete mít doma 5 aut a s jedním nebo dvěma za celý rok nevyjedete, tak proč je doma držet, když nebudete mít na zaplacení základních životních potřeb.

kanafasik

Oba dva ne, ale třeba zredukují letku o polovinu

Viki

To už má Air Explore a nebo Go2Sky víc letadel než slavné ČSA hihi

Petr

Go2Sky vrátil osvědčení leteckého přepravce na konci září. ACMI leasingy prostě teď nejedou. Co tak nějak matně vím, tak Air Explore létá/l z Bratislavy do Splitu pro cestovky aby měly aspoň nějaký příjem.

kulhán

Go2Sky pořád mají licenci a letadla stojí v PZY. Odkud máš tyto nesprávné informace? Nelítají, jsou uzemněné a lidi čekají doma, nebo někde pracují.
Dokonce tento týden jsou piloti v CATC na simulátoru.

kulhán

Tak žádná licence se nevracela, tak asi tak.

kulhán

Hele o tom že vratili licenci se nepíše, píše se že se vrátí.
To je rozdíl. Buď neumíš číst a nebo to nechápeš.

kulhán

A pochybuju, že teď na podzim létá nějaká cestovka do Splitu. To možná v srpnu, září.
Aktuální info je, že Air Explore a SW se teď tahají o nějakou práci na letadlo dvě v Iráku.

Peetr

Do Iraku… tak urcite

Jana

To jsou ty lety z Erbilu do Nemecka co letaji Smartwings kazdy tyden?

kulhán

To nevím, ale kasal se pan Klein majitel Air Explore, že má velké zkušenosti z Iráku, že to dostane, takže to vypadá na nový kšeft.
Ale jak si to stojí dnes, to nevím.

Petr

Od července do září Air Explore skutečně do Splitu z Bratislavy létal.

kulhán

Ale ty si v minulém příspěvku psal, že létá, to je rozdíl a velký když teď napíšeš že létal. Akorát vaříš z vody.

Jakub

Není OK-TST už zase zpět u SW?

Petr

Podle toho, co vím, tak TST nosí barvy Smartwings létá i na jeho linkách, nicméně piloti a posádka jsou ČSA.

Ogden

Ano, je to tak. Nevíte někdo, jak je to s ATR? Většinou stojí kolem hangáru F nebo odstavené na 22.

Petr

V součastnosti létají OK-NFU a OK-NFV. Ostatní se asi vrátí leasingovkám.

Anonymus

To je bordel.

Petr

Vzhledem k Vaší aktivitě pod každou smutnou zprávou o ČSA si dovolím tvrdit, že pořád menší, než ve Vaší hlavě (viz. Váš komentář o tom, co by měl pilot bez práce dělat).

Anonymus

Ja se ptal, nevidim do toho. Kdyz ale pilot chcecdelat jen pilota u Smartwings Group a nikde jinde, pak je to tezky.

Petr

Když do toho nevidíte, tak proč se vyjadřujete k problematice, které nerozumíte?

Anonymus

Protoze me to zajima. Doprava obecne. I lajk muze mit nazor

Petr

Ale pokud se chcete zapojovat do diskuzí, tak se vždy vyplatí si danou problematiku nastudovat aspoň trochu do hloubky.

Anonymus

Tak ono moc informaci o tom, jak co funguje neni. V mediich dulezitych informaci velice malo a casto odbornici si i protireci. Jako s covidem. Tolik protichudnych nazoru…

Aleš

Ať už někdo zhasne konečně

Jakub

Tři proudová letadla…hodně smutný.

Petr

Na jednu stranu ano. Na druhou se zase není čemu divit. Celá skupina Lufthansa také bude provozovat jen 80 letadel, což je při její velikosti a rozsahu velmi malé číslo. Přes 125 letadel půjde pryč.

Krtek

Jenze ono tohle nesouvisi ani tak s morovou epidemii, jako se systematickou snahou soucasneho vlastnika (mam neobytny pocit ze z nejakych naprosto zvracenych pohnutek) poslat ČSA do kopru… zabalit to se cti a bez poskozeni kdysi vyhlasene znacky, tak na to uz je pozde

Rossec

První likvidační megaránu dostaly ČSA 2004 – 2006

Anonymus

Csa nepotrebuje letadla, kdyz je ma Smartwings. Firma je to jedna a ta stejna.

Jan Mlynář

Tak to je prudký omyl. Házet do jednoho pytle chlívek Smartwings s ČSA.To je jako srovnávat ČT a TV Barrandov…

Anonymus

Ma to stejne majitele. Je to jedna firma. Nicim se nelisi. Je to propojeny.

J.R.

Krom toho, že nevím proč by současný vlastník ČSA ve stavu v jakém je kupoval , pokud by ji jako značku chtěl zlikvidovat. Značka byla na ČSA v době koupě to jediné co mělo ještě nějakou cenu. To, že se utlumuje provoz je bohužel smutná skutečnost, ale utlumování značky ČSA je bohužel na místě, ono totiž koupí ČSA se ty miliardové dluhy značky po skvělých manažerech Tvrdíkovi a Dvořákovi nevynulovaly. Nejsou to české dráhy ve vlastnictví státu aby si peníze prostě vycucali z daní.

Jan Mlynář

V době „koupě“ bylo ČSA v kladném hospodářském výsledku plus 570 mil Kč. Současný majitel ve ztrátě. V den převodu akcií vysál z účtu ČSA 2 mld kč, které dodnes dluží. Jsou to veřejně dostupné informace…

Zapecnik

Ano, pote, co rozprodam absolutne veskery majetek, vcetne pocitacu na planovani letu, tak se na jistou dobu do plusu dostat lze.

Pepa

A kde je prosím získáme? Ty informace myslím?

Bilbo

Můžu se zeptat kde je tato „veřejně dostupná informace“ veřejné dostupná?

Anonymus

To by me taky zajimalo.

Ivo

Mělo by to být v hospodářské zprávě k příslušnému roku..

MartinS.

Tam to je, jenom se tam píše něco úplně jiného 😉

MartinS.

Z veřejně dostupných informací plyne, že pohledávky za ovládající osobou byly v roce 2018 podle účetní uzávěrky 250 mil. To nevypadá jako 2 mld. A v době koupě mohly být ČSA v kladném hospodářském výsledku, což byly i na konci roku 2018, ale byl jen 287 mil. a nějak zapomínáte, že si sebou nesly neuhrazenou ztrátu z předchozích období ve výši téměř 5 mld. a to splácejí ze zisku, takže stejně jako 267 mil. za rok 2017 i těch 287 mil. za rok 2018 zahučí v těch 5 mld. ztráty.