ČSA se dožily 98 let. S jedním letadlem v provozu, v insolvenci a záchranou v podobě emisních povolenek
Airbus A320 registrace OK-HEU Českých aerolinií. Foto: Petr Juriš
Druhý airbus se má vrátit do provozu do konce října.
„Firma nízkou hodnotu ochranné známky vysvětluje chováním spotřebitelů, kdy si lidé vybírají leteckou společnost hlavně podle ceny letenky, ne značky.“ No jistě. Když se zredukuje servis na úplné minimum, věrnostní program za moc nestojí, cestující OK nečekaně letí s lowcostovým QS… tak tu značku opravdu už nic nedrží. Pak fakt rozhoduje jen a jen cena letenky. Ať jsem objektivní, ČSA nejsou jediné s tímto problémem a ani netvrdím, že mnoho lidí dobrovolně zaplatí víc za lepší služby. Jenže legacy aerolinky tomu jdou naproti a pak se hrozně diví, že už i firemní cestující často zvolí lowcost. S tímto přístupem z… Číst vice »
Jenže ono je to fakticky opačně. Lidi nevybírají servis a svou aerolinku, ale cenu v nabídkových portálech (drtivá většina tak činí), kde to mají krásně parametrově vyrovnané. I já tak letenky nakupuji. A to je pak těžké nějaký servis nabízet a aby udrželi konkurenci proti těm co nenabízí nic než přepravu, tak dnes jej nenabízí vlastní téměř nikdo, až na velmi vzácné výjimky (tuším KLM stále má jídlo). Výjimkou jsou byznisoví cestující, ale těch je malá menšina a létají za jiné ceny a platí to jiní. A Evropa je moc malá na to aby se běžný cestující zásadně ohlížel na… Číst vice »
To určitě nepopírám, i proto ten dovětek. Já taky začínám každé hledání na Google Flights. Ale třeba jsem měl rád Virgin America (RIP) natolik, že jsem byl ochoten plánovat cestu dle jejich letového řádu. I v Evropě jsem měl aerolinky, které mi byly sympatické, a tak pokud rozdíl v ceně nebyl závratný, byl jsem ochoten vybírat podle sympatií (a věrnostního programu). Jistě, uvědomuji si, že jsem součástí malé menšiny, ale určitě jsem nebyl sám. To už teď prakticky neplatí. Servis se srovnal, značka nic neznamená. ČSA (i další) jsou dnes prázdné pojmy, a tak opravdu nakonec rozhodne jen ta cena.… Číst vice »
Je to asi náročný byznys, hlavně příchod firem jako Ryan air, a další nízkonákladovky vytváří dost ostré konkurenční prostředí. Navíc si myslím že je správná cesta posílit na kratší vzdálenosti po Evropě rychlovlaky, radši než čekat hodinu na letišti a pak 45 minut letět do Mnichova bych jel rychlovlakem co tam rychlostí 300, 350 Km/h bude za podobnou dobu.
Tak hodně toho se již stalo. Vždyť i OK třeba běžného létalo mezi PRG a BRQ…
Driv se litalo do Brna či do Ostravy, to už se moc neděje.
Výhoda toho letadla je, že se nečeká třeba 10 let než soud umožní mít platné stavební povolení na pár km nové tratě. Nová linka je záležitost pár dní.
Navíc v tom slavným vlaku se nedá nijak líp pracovat. U Lufthansy je lepší připojení k internetu než na trase Praha-Brno. Německý ICE na tom nejsou líp. Conferencing hovor přes MS Teams tam nedáte, pracovat na něčem na cloud se taky nedá.
To jsem rád za tiché oddíly ve vlaku, pokud běžně kráfete v letadle na konferenčních hovorech 😉
Sám ve vlaku či letadle často pracuju, ale dávát v něm či v letadle Teams call, to je fakt plivanec do tváře všem spolucestujícím!
Šest hodin z Phy do Mnichova….smutná drážní realita.
Drážní realita je bohužel taková, že nejdůležitější jsou středočeské lokálky, konkrétně vedení expresů po trati Praha-Rudná-Beroun a její elektrifikaci za tímto účelem. Dále také přvedení vlaků do Vídně mimo Brno, protože tak kdysi jezdily.
Nikdo nechce jezdit do Německa. U některých je nenávist vůči Německu tak silná, že nenastoupí do vlaku, který tam někdy jezdil. Stejný motorák (řada 840) ve vlastnictví ČD je vpořádku. A kdo by vyjel do německa, tak se nemá vracet a veškerý jeho majetek má propadnout státu.
Já ČSA v tento den přeji klidné nebe, nového a spolehlivého vlastníka/investora a hodně spolupracujících airlines.
Fakt je ten, že pokud pánové Šimáně a Vik nasypaly do Smartwings group v rámci půjček miliardu, aby skupina přežila Covid a čínští spolumajitelé nic, tak prostě nebyla šance udržet obě společnosti v nějakém stabilním provozu. A majitelé odhadli, že Smart wings stojící na třech nohách (chartery, nizkonakladové linky a acmi pronájem letadel) přežije snadněji než linkový dopravce ČSA, když v jeho kategorii jsou Lufthansa, Emirates, atd výrazně větší, navíc obrovské množství pasažérů léta po evropě s nízkonákladovými dopravci (Ryan, wizz, atd.), kteří ubírají potencionální segment klientů. A držet dopravce jako Italové Al italy je nesmysl, který stojí daňové poplatníky… Číst vice »
Pane Sůro, já se moc omlouvám, ale tímto článkem v takové hezké výročí akorát každého naštvete. Bezbřehé nostalgiky starých časů ČSA opravdu nepotěší, že v něm ani řádkem nezmiňujete slavnou historii, kterou bezesporu mají. Těm, kteří věří v zachování tradice našeho letectví pod křídly Smartwings, zas bude určitě nepříjemné naznačovat, že snad majitel ČSA má na současném stavu ten největší podíl odpovědnosti, což v některých částech vyznívá, jako kritika manažerských schopností lidí, kteří z defacto ničeho vybudovali největší leteckou společnost na našem nebi. Neříkám, že informace, které uvádíte jsou lživé, to vůbec ne. Jen jsem toho názoru, že novinář s… Číst vice »
Pozitivní informaci v textu máte: OK-REQ se vrací.
Proč by někoho štval? ten článek je po právu spíš takový epitaf.
Bohužel, české aerolinky jsou víceméně u konce, a ačkoliv jim přeju, aby se dostaly znovu aspon na 50% své původní slávy, je to spíš … jen fantazie.
Oslavných článků vyjde ještě dost, až to ČSA zapíchnou.
Myslim, ze v tom je rozdil mezi novinarem a PRistou – to, co popisujete, by cekal od marketingoveho oddeleni dopravce nebo PR agentury, kterou si najme. Od novinare mi toto pojeti pride uplne v poradku, pouze vecne konstatovani. Novinar nemusi zrovna hladit po dusi.
Víte pane, ona to je realita, kam to Tvrdík dotáhl, následovaný Morelsem a Dvořákem s výprodejí za pusinku a nástupem Šimáněho, který při přebírání často hovořil, jak značku pozvedne…dnes jsou CSA na mizině se spoustou nesplatitelných dluhů, jen zázrakem ještě přežívají…to je celá podstat věci.