ČSA se dožily 98 let. S jedním letadlem v provozu, v insolvenci a záchranou v podobě emisních povolenek
Druhý airbus se má vrátit do provozu do konce října.
Přesně před 98 lety založila tehdejší československá vláda Československé státní aerolinie, předchůdce dnešních Českých aerolinií. Tuzemský dopravce, který skončil v insolvenci, je tak stále mezi pěti nejstaršími a stále aktivními leteckými společnostmi.
Výročí nezastihlo ČSA v nejlepší formě, dopravce řízený a vlastněný skupinou Smartwings Group to připomenul nakonec krátce odpoledne na sociálních sítích. Na dnešek měla společnost plánované lety do tří destinací: do Moskvy letadlem Smartwings, do Paříže a Kyjeva s Airbusem A320. Ten zůstává stále jediným letounem, který mají ČSA nyní v provozuschopném stavu.
Zatímco na počátku ČSA byly velké plány, současnost a budoucnost dopravce je značně nejistá. Jasněji má být nejdříve v únoru, do kdy musí Smartwings předložit reorganizační plán.
ČSA aktuálně létají pouze s pronajatým letadlem Airbus A320 registrace OK-HEU, jejich vlastní Airbus A319 OK-REQ je mimo provoz od začátku srpna. I proto si musí dopravce půjčovat letadla od Smartwings. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková uvedla, že A319 by se měl vrátit do provozu na konci října.
Firma v létě zrušila objednávky na nové airbusy. V záchranném plánu Smartwings na jaře uvedly, že ČSA budou i nadále využívat pronájmy strojů od jiných dopravců. Z ČSA se tak stává hlavně virtuální dopravce.
Pandemie koronaviru přinesla ČSA téměř smrtící ránu, kvůli velkým ztrátám je majitel poslal do insolvence. V provozu dopravce drží nezvyklý příjem: prodeje emisních povolenek. Těch má dopravce přiděleno výrazně více, než jich aktuálně potřebuje. Proto může přebytky prodávat. Vzhledem k současné situaci na trhu jde o hlavní aktivum firmy.
ČSA podle znaleckého posudku od Grant Thorton nemohou na své stáří a tradici příliš spoléhat při oslovování zákazníků. Ochranná známka má podle znaleckého posudku Grant Thorton hodnotu pouze devět milionů korun, celkově firmu ohodnotili na počátku září na 172 milionů korun. Firma nízkou hodnotu ochranné známky vysvětluje chováním spotřebitelů, kdy si lidé vybírají leteckou společnost hlavně podle ceny letenky, ne značky.