ČSA po dvou měsících obnovily provoz, na dnešek plánují 12 letů. Návrat bude opatrnější, než plánovaly
A319, foto: ČSA
České aerolinie dnes obnovily provoz části sítě pravidelných linek. Let OK758 z Prahy do Paříže dnes vzlétl v 7:08 z
Dost mě mrzí, jak to dopadá. ČSA bych asi vytáhnul ze SW, a dál provozovat pod státem, dát to do kupy a prodat třeba do LH Group, nebo něčeho podobnýho. ALe SW zachraňovat ani omylem.
On by je take někdo musel chtít koupit. 🙁 Už se neúspěšně vystřídaly Air France a Korean, teď patří firmě spoluvlastněné Čínskou lidovou republikou (jako koncovým vlastníkem CITIC). LH Group zrovna nemá důvod, kromě vlastní LH (Mnichov, Drážďany, Berlín) do ní patří Austrian Airlines (Vídeň) a spolupracuje s LOT (Varšava, Katovice). Další základnu ve střední Evropě nepotřebuje.. Navíc bude mít teď finanční starosti na hodně dlouho.
Lufthansa má tendenci vykašlat se na AUA. Navíc takový nákup musí schválit úřady EU. Hodně naivní představa to je.
Jasně, ČSA jsou stejně české jako Škodovka, ale stejně z nich mám radost. Koupil jsem letenky na červnový PRG-BUD s rizikem, že kdyžtak těch pár korun oželím, pokud to celé nedopadne. Krásně se tu mísí ekonomická logika – nezachraňovat, nelít tam peníze nás všech a zachraňovat soukromníkovi kšeft, ale zároveň je tam ten sentiment po 95 letech historie… Asi sám nevím, jak bych se rozhodl.
No já myslím, že zrovna pod Smartwings ČSA hodně upadá. Pokud nedostane Smartwings podporu, dá se očekávat reorganizace, konkurz, apod. a značka ČSA bude na prodej a veřím, že jí někdo, kdo provozuje aerolinky koupí a bude se o ní lépe starat než Smartwings.
Jasně, i to je možnost. Napadá mne, proč když může fungovat Austrian a Swiss pod LH, proč by tam nefungovala naše malá OK… Uvidíme, tady to stejně nerozhodneme 🙂
Ano umím si to představit pod Lufthansou nebo pod LOTem. Ale Smartwings by stát neměl dát ani korunu.
Těžko teď někdo bude kupovat cizí aerolinky. Všichni mají svých starostí dost.
tak nemusí je kupovat. můžou je dostat za 1 Kč a k tomu garanci na úvěr. pořád daleko větší success než darovat peníze veklsákům a kámošům z pézétek…
ČSA, Smartwings teď létají hlavně proto, že potřebují ukázat státu a veřejnosti, že jsou zdravá a fungující firma, která si zaslouží státní pomoc. Ty lety nic nevydělají, nezaplatí se ani náklady a celá firma pořád pálí hotovost. Majitelé to nebudou dlouho dotovat, proto dali státu termín do konce června do kdy se musí rozhodnout. Je to taková komedie a hra s veřejným míněním podpořená masivní PR akcí. Vůbec bych se nedivil, že by to zabalili ze dne na den pokud by stát pomoc odmítl. Tahle firma opravdu budoucnost nemá.
a kdy by měl nastat ten pravý čas začít létat? Povíte nám? Když není nabídka, nebude ani poptávka…
U těch Vašich příspěvků se člověk musí smát nebo kroutit hlavou, jaký to hlody dokážete napsat… 😀
Pro vlastní záchranu v době omezení cest by mohli udělat zase vyhlídkáče v podobě př. Praha-Pardubice-Ostrava atd. Nadšenci i cestující by se určitě našli(sám bych je tímto určitě podpořil). Prohlídka zakoutí letiště(možností dnes bude skutečně mnoho) a následný výlet.
Jak může letecká společnost zajistit prohlídku zákoutí letiště?
Vyhlídkový let by určitě udělat mohli, ale dovedete si představit kolik by stála letenka? a kolik by se asi tak našlo za tu cenu zájemců?
Já myslím, že fanoušci by ten let vyprodali, ale ani tak by to žádný velký byznys nebyl. Mají teď jiné starosti.
Soudě dle „výletu“ strojem A330, za cenu kolem 3k,- odhaduji, že let byl zhruba v ceně nákladů(dnes cena paliva je také jinde). Porhlídka letiště by snad nepřesáhla tisícovku a uspořádat to jako celek by nebyl neřešitelný problém, když se většina zaměstnanců nemá do čeho pustit. Ale zkuste lepší nápad, než kácet cizí myšlenku.
A330 není provozuschopná a není jejich. Oni jsou na hraně bankrotu. Tohle jim opravdu nepomůže, jen lidi budou kritizovat, že za ty 3K by je Wizzair dokázal dopravit až do Kazachstánu, nebo na Island…
Tak srovnávat výlet (tehdy ve flotile „novou“) A330 s obyčejným B737 je poněkud mimo. Ten zájem byl hlavně proto, protože proletět se na přískocích jen tak A330 bylo něco extra.
Exkurzi pořádá samo Letiště (https://www.prg.aero/exkurze) a technicky by nebylo možné aby je masivně dělala jakákoliv letecká společnost.
O A330 nelze vůbec uvažovat a největší exotika co mají k dispozici je ATR. A tam se moc lidí nevejde.
330 byl pouhý příklad, že to šlo, popravdě bych preferoval Átro, na vyhlídku je mnohem lepší- výhled i sedadla 2+2.
Pokud je chtějí majitelé zachránit, potřebují sáhnout do peněženky, nebo si najít investora. Doufám, že jím nebude stát.
S tím souhlasím, to není přeci v rozporu s tím, co jsem uváděl. Jen další cesta, jak částěčně si pomoci.
I tolik opěvovaný Ryanair si půjčuje, tak proč by nemohli jiní..
https://zdopravy.cz/ryanair-jako-bojovnik-proti-statni-pomoci-ziskal-uver-od-velke-britanie-49075/
Tak ono půjčit si za standardnich podmínek pro všechny versus chtít VIP podmínky a neomezené množství od státu bez povinnosti vracet je obrovský rozdíl. Navíc Smartwings nechtějí ani sdělit čísla, plány, nic, chtějí jenom peníze a vyhrožují, tohle se mi nelíbí.
Mně by ani VIP podmínky pro Ryanair nevadily. Platí to VB a ne český daňový poplatník. Navíc Ryanair je dopravce s velkou budoucností.
Já v médiích zaznamenal 100 mil USD, což mi přijde konkrétní. Plány co kdy kam se chtěj rozlitavat jsou veřejné, koneckonců i zde se o tom píše. O Raynairu jsem se také nedočetl žádný konkrétní plán co s těma penězna bude dělat.
Nejsou konkrétní, neví se nic, jen to, že chtějí aby je stát koupil. Nechtějí říct jak jsou na tom finance, kolik komu dluží a plány do budoucna nekomunikuje. Co bude se zaměstnanci, kolik jich propustí, co letadla,, otázek je plno. Na tom jejich Facebooku se jich fanoušek ptal na to jak to plánuji s dálkovou flotilu a oni se mu v odpovědi vysmali a ať se obrátí na příslušné oddělení ve firmě. Tenhle arogantní a tajnustkarsky přístup zaplať a neptej se kolik mi je proti srsti. Ryanair žádné plány nedává, protože si půjčuje peníze ve standardním programu, na který má… Číst vice »
tak on Ryanair může zastavit letadla, protože vlastní asi 70% procent flotily se kterou běžně létá. QS měl jedno jediné a to je již dávno zastavené…
Tak oni si bohužel ten nový start udělali těžký. Sami říkají že do konce června skončí, pokud jim stát nepomůže a média to posílají dál. kdK bude za téhle situace riskovat nákup letenek s nimi?
Pokud se platí kartou, není problém to dostat zpět. jako větší problém vidím nejistotu, kdy se dají očekávat změny podmínek vstupu, času letů, apod. Za této situace něco plánovat dopředu nemá moc smysl.
Trochu mimo téma výše uvedeného článku. Je to strašné, jedna airline za druhou hlásí masové propouštění, redukci počtu letadel, vyřazování typů, atd. Situace se uvolňováním opatření proti COVID zlepšuje, myslím tím vztah k omezování určitých osobních svobod, běžných návyků. Ale ekonomicky, si myslím, že jsem zajeli na začátek dlouhého černého tunelu. Někde na konci je světlo, ale nikdo neví, jestli ten tunel má 1Km nebo 20 Km a jak rychle tím tunelem projedeme.
Já myslím, že většina lidí co by normálně někam letěla třeba na dovolenou, tak za stávající situace a podmínek nepoletí nikam. Analytici předpovídají bankrot 1/3 aerolinek. Kdo má ve flotile menší letadla bude ve výhodě. Ta velká se budou špatně vyprodávat.
Load faktor je mizerný, je to pod 50%. Ty lety si na sebe ani nevydělají. To jen potvrzuje, že v nejbližších letech bude celý obor silně ztrátový.
A jaký LF jste čekal na prvních letech při těch všech omezeních v souvislosti s COVID-19? Přece si nemůžete udělat kompletní obrázek o vývoji v letectví na základě 3 letů.
Trend je jasný, velká vlna krachů leteckých dopravců teprve přijde.
Asi hloupá otázka, ale co je Load faktor? nejsem z oboru tak mě to zajímá. Díky za odpověď 🙂
Obsazenost letadla.
obor bude ztratovy, mimo dvou airlines alitalia a smrtwings…tam potecou miliardy prutokovym ohrivacem…
A pak cedníkem…
Já tak nějak pořád doufám, že když už tam ty miliardy potečou, tak to nebudou miliardy nás všech.
On to je začarovaný kruh pro všechny aerolinky. Letenky na let se normálně prodávají dlouhé měsíce dopředu, takže začít zlepšovat load faktor nově rozlétané linky bude trvat týdny, těžko za týden, dva vyprodat všechny frekvence. Předpokládám, že všechny aerolinky potí krev, aby odhadly potenciál bez jakýchkoliv dlouhodobějších čísel na kterých by se predikce daly stavět. A někde začít musí.
A jak to víte jaký je LF?
nabourávají se aerolinkám do rezervačních systémů 😀
Líbí se mi, že na doprovodné fotografii z webu ČSA je v rukách letušek k vidění standardně servírované občerstvení. 😀
Neví někdo jak to vypadá s počty cestujících?
Skvělá práce a držím palce! Ať to létá a je dost cestujících.
Já jsem normálně naměkko. Ta tři letadýlka vzdalující se teď na radaru od Prahy mi udělala snad větší radost než otevření hospod.
Fandim a preju hodne cestujicich, ale moc tomu neverim. Nechapu, kdo by letal v dnesni dobe, kdyz musite do karanteny nebo na testy… ale drzim palce vsem dopravcum ( nejen letevkym), at svoje mezinarodni linky zvladnou.:)
Kdo ma udaje o poctu cestujicich prvnich leteckych linek, napiste.
Tak treba lidi co muzou pracovat z HO, tak ty treba karantena az tak trapit nemusi. Myslim ze lidi se najde dost. Sam uz mam nekolik letenek na druhou pulku roku
Ok,jasny. Drzim palce. Bylo by i super,kdyby se humbuk kolem statni pomoci vuci Smartwings utisil. Kdyz jim linky budou vydelavat, tak to bude jako driv.
🙂
Nic už nebude jako dřív a v letectví už vůbec ne. Tam se zrychlil vývoj, malé a střední firmy skončily, skončí a velké zůstanou – minimálně Lufthansa, British, KLM/AF, Ryanair, wizzair, ty dvě poslední mají hromadu peněz, vatu, jak řekla naše ministryně spravedlnosti