lot
Letecké společnosti Letectví

Ryanair jako bojovník proti státní pomoci získal úvěr od Velké Británie

Ryanair a jeho Boeing 737-800. Foto: Ryanair
Ryanair a jeho Boeing 737-800. Foto: Ryanair

Letecká společnost Ryanair vystupuje jako hlavní kritik státní pomoci dopravcům v době pandemie koronaviru, sama ale využila úvěr ve výši 600 milionů liber z britského státního programu Covid Corporate Financing Facility na podporu firmám postiženým pandemií.

Vyplývá to z oznámení o výsledcích za celý finanční rok 2020, který trval do konce března letošního roku. Fond slouží pro úvěry firmám, které byly před vypuknutím krize zdravé, z oboru ve Velké Británii půjčky využily například již Wizz Air, easyJet či British Airways.

Šéf Ryanairu Michael O’Leary opakovaně deklaroval, že hodlá u soudu napadnout všechny případy evropských aerolinek, kterým stát pomůže. Úvěry se státní garancí z britského fondu ale za takovou pomoc nepovažuje, řekl ve vyjádření pro server Politico. Podle něj jde o peníze z programu, který má jasná pravidla pomoci.

Ryanair dnes zopakoval, že má jednu z nejlepších pozic pro to, aby současnou krizi zvládl. Firma má aktuálně na účtech 4,1 miliardy eur, navíc 77 % letadel patří přímo dopravci. Takový poměr vlastních letadel ve flotile je unikátní a firmě dává možnost půjčit si další peníze zástavou za letadla. Pro srovnání: tuzemské Smartwings, u kterých by Ryanair v případě státní pomoci rovněž tento proces napadl u soudu, nevlastní jediné letadlo.

Největší evropský letecký dopravce uvedl, že díky škrtání nákladů se mu podařilo výrazně snížit měsíční částku, kterou spotřebuje bez ohledu na to, že nelétá: z 200 milionů eur v březnu na 60 milionů eur v květnu. „Po této krizi budeme silnější než dosud,“ uvedla firma v prohlášení. Firma oznámila, že propustí kolem tří tisíc lidí.

Michael O’Leary plánuje obnovu letů na červenec. V celém finančním roce očekává přepravu celkem 80 milionů cestujících namísto původně plánovaných 154.

Podle dnes zveřejněných výsledků firma přepravila v uplynulém finančním roce 149 milionů cestujících, o 4 % více než o rok dříve. Příjmy rostly rychleji: o desetinu na 8,49 miliard eur. Je to především díky nárůstu příjmů z prodeje dodatečných služeb. Firma loni zvýšila svůj zisk o 13 % na 1,002 miliardy eur.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
M H

Vzhledem k tomu, že „sama ale využila úvěr ve výši 600 milionů liber z britského státního programu Covid Corporate Financing Facility na podporu firmám postiženým pandemií“, nejde o podporu selektivně poskytovanou aerolinkám, ale podporou poskytovanou všem firmám bez ohledu na to, co dělají. Tedy z hlediska Smartings by na ekvivalentní úrovni bylo žádat o podporu v rámci programů COVID.

François

Bohužel, odpovídající plošný program na záchranu velkých společností u nás chybí. COVID Praha je limitován částkou 15 mil. na subjekt a COVID III je určen pro subjekty do 500 zaměstnanců. To je podle mého názoru důvod, proč se hledá mimořádný způsob záchrany Smartwings Group. U nás zkrátka nemáme žádný program podpory velkých podniků, ačkoliv i ty byly současnou krizí masivně zasaženy.

Armin

Baví mne, že to říká zrovna Ryanair, jenhož byznys model je postaven na dojení eráru dlouhodobě.

Mart_n K.

Že by se v propálených nákladech v přepočtu na letadlo dostat RYR někam na úroveň Smartwings? Buď někde dělám chybu nebo jsou měsíční naklady Smartwings opravdu nízké (i díky podpoře státu) nebo podhodnocené. Pokud mají stejné podmínky jako konkurece – je to dobrá zpráva.

SW:
150milczk/35letadel = 4milczk/letadlo

RYR březen:
200mileur/450letadel*27převodnaczk= 12milczk/letadlo
RYR květen
60mileur/450letadel*27převodnaczk= 3.6milczk/letadlo

Počet letadel je odhad z wikipedie, částky z článků na zdopravy.

Netris

Ryanair má mnohem vyšší náklady na personál (vyšší mzdy, víc zaměstnanců), víc pokladen, větší zákaznickou podporu atd.

Tadeáš

Takže oni pomoc nepotřebují, ale protože je to výhodné tak ji vyuzijou, výhodně si půjčí a investují to do firmy. Taky dobrý, ale vlastne je to v pořádku, ten program pomocí je tam jasně daný, limitovaný a je pro všechny, žádná VIP firma jako u nás s neomezenou částkou,kterou tam stát dolije,stačilo ČSA a miliardy které se tam už utopily před pár lety.