Conrad Vorlauf bude nejstarší provozní parní lokomotivou v ČR, začala soutěž na renovaci
Národní technické muzeum odstartovalo proces, na jehož konci se mají znovu zaskvět v plné kráse tři vzácné parní lokomotivy: 411.019
Národní technické muzeum odstartovalo proces, na jehož konci se mají znovu zaskvět v plné kráse tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Muzeum vypsalo na renovaci soutěž, předpokládané náklady činí 21 milionů.
Dva ze tří zmíněných strojů, Conrada Vorlaufa a Ušatou, chce přitom muzeum rozpohybovat vlastní silou. Pokud se to podaří, bude Conrad Vorlauf vůbec nejstarší provozuschopnou parovkou v tuzemsku. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).
„Cílem projektu je zlepšení podmínek uchování tří lokomotiv, zastavení jejich degradace a jejich uvedení do vystavovatelného stavu, v případě dvou z nich i návrat do provozuschopného stavu. Všechny tři lokomotivy budou následně umístěny a prezentovány v Železničním depozitáři NTM v Chomutově,“ uvedl šéf železničních sbírek NTM Michal Novotný. Pro lokomotivy bude v depozitáři vyčleněn a upraven prostor, který bude veřejnosti přístupný v sezoně v pravidelných otevíracích hodinách. Obě provozní lokomotivy mají být příležitostně nasazovány na nostalgické vlaky.
Lokomotivy vyvolaly v minulých měsících nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela loni na Vánoce.
Malá mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích. Právě její renovace vyjde nejlevněji, odhad činí 3,3 milionu. Muzeum nežádá její zprovoznění, chce jí uvést do vystavovatelného stavu a mít možnost ji přesouvat po kolejích po vlastní ose. Ušatá si vyžádá 9,5 milionu, Conrad Vorlauf dle předpokladů 8,3 milionu. Hotovo má být do dvou let od podpisu smlouvy.