Co s ošlapným? Úřad ho i napodruhé zrušil, SŽDC musí vzít v potaz úroveň stanic
Nádraží v Turnově. Foto: České dráhy
Správa železniční dopravní cesty nedokázala ani napodruhé obhájit svůj pohled na ošlapné před Úřadem pro přístup k dopravní infrastruktuře. Správci
Doufám, že v kalkulaci budou i přístřešky resp. jejich velikost (nepohodlí za deště a úplau). Mohlo by to zlomit současný trend jejich rušení či nahrazování pidipřístřešky, vhodnými tak asi na málo frekventovanou zastávku trmavaje. 😉
Naopak dát ponižující koeficient za nefunkční výtah či eskalátor, pomočený podchod atp. a mohlo by to kvalitu stanic SŽDC postrčit zase blíže západnímu nebo dokonce dálně východnímu standardu (ale to bych chtěl moc). 🙂
Nevím, jak může SŽDC stále připravovat ošlapné jako samostatný poplatek, když Evropský soud vydal rozhodnutí, že je ošlapné součástí poplatku za dopravní cestu, viz. https://zdopravy.cz/prulom-oslapne-je-soucasti-poplatku-za-dopravni-cestu-rekl-soud-ceska-novela-jde-proti-tomu-31362/
Na Slovensku je soucasti vypoctu DC zastaveni vlaku ve stanici. Takze neco podobneho…
Nemělo by se spíš než s hmotností vlaku počítat s počtem míst ve vlaku? A jestli se bude počítat jen s místy na sezení, nebo i s místy na stání je už jen detail.
Očekávám, že bude stanovena sazba (několik stupňů) úměrná vybavení konkrétnímu vybavení stanice.
To také není úplně šťastné řešení, celkově by SŽDC měl motivovat dopravce spíše k tomu, aby navyšovali kapacitu vlaků přidáváním dalších vagonů, než aby zaváděli další 3-4vz spoje.
Druhá věc je, že když je stanice hodně využívána, tak je pro SŽDC snažší pronajmout komerční prostory na různé trafiky, občerstvení, restaurace, takže z ní mají více příjmů i bez ošlapného.
Mně to asi není jasné. SŽDC tedy chce říct, že do dnešního dne provozovala stanice na vlastní náklady? To se mi nechce věřit. Pokud by to tedy mělo být součástí poplatků za DC, tak by se v podstatě o to, co si řekne za provoz stanice na trase, měla ponížit platba za DC. Takže by prakticky celková cena měla zůstat stejná, ne?
Tak hlavně do dneška (do nedávna) provozovaly stanice (ve smyslu baráky a vše okolo) České Dráhy. A jak je měly zaúčtované, to se musíte zeptat jich.
A dopravci (v závazku) samozřejmě tento poplatek rozúčtují svým objednavatelům. Tedy krajům, potažmo Min. dopravy. Takže státu.
Přelévání grošů z kapsy do vrecka. Teda, kdo toto vymyslel. 😉
Koza se nažere, vlk ožere a dojná kráva chcípne.
Kolik bude stát administrace takového poplatku?
Nebude lepší znovu rozporcovat medvěda a dát SŽDC (Vy-šílené správě) z eráru rovnou víc peněz?
tak „vymyslely“ to České dráhy, které chtěly jako „majitel“ žst Lberec účtovat ošlapné společnosti Rail trans (provozovala vlaky na trati Liberec – Zittau – Varnsdorf) už před deseti lety.
Tehdy to považovaly za prima nápad, jak si přivydělat
Nečiň to, co nechceš, aby tobě činili jiní. Zaseješ vítr, sklidíš bouři.
>> Teda, kdo toto vymyslel.
Zkusme tu odpověď hledat. Tohle vypadá na nějakého přepočítávače v kanceláři, který potřebuje oddůvodnit svoji existenci i svého přepočítávacího oddělení a tak vymyslel suprové zlepšení. Na tu byrokracii (zase) dojedem 🙁
Pokud by to mělo být za zastavení vlaku …. tak se bude jen přibržďovat … i vážně vzato, rozpočítávejte pak všechny ty zastávky na znamení.
To by spíš mohli kategorizovat podle výšky nástupní hrany. Třeba 550 mm nad TK => koeficient 1,0; 350 mm => koef. 0,5; udusaná hlína => koef. 0,2. Snad by to bylo pro SŽDC motivační. 🙂
Asi se neshodneme, ale za udusanou hlínu by měl být koeficient nula. Děravé gumáky za 20 % ceny nových? Vždyť do nich teče!
Nechtěl jsem být tak krutý. Třeba v Lužné u Rakovníka to má možná navodit patřičnou retro-atmosféru u návštěvníků muzea už před vstupem. 🙂
Možná kdyby těch 20 % platila SŽDC dopravci…