umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

Co dál s Výtoňským mostem? Konstrukce může být nová i přes památkovou ochranu, věří Správa železnic

Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: Jan Sůra
Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: Jan Sůra

Správa železnic s největší pravděpodobností nepodá rozklad proti rozhodnutí ministerstva kultury o odmítnutí zrušení památkové ochrany železničního mostu přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem. Věří ale, že i přes verdikt ministerstva půjde stávají konstrukci vyměnit. Požaduje každopádně třetí kolej.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové rozhodnutí ministerstva aktuálně ještě studují. „S největší pravděpodobností proti němu nebudeme podávat rozklad,“ uvedla Friebová.

Včera kvůli budoucnosti mostu proběhlo jednání se zástupci hlavního města a Národního památkového ústavu. Správa železnic se po něm nevzdává myšlenky, že by most nakonec byl z velké části nový. „Správa železnic trvale zastává názor, že konstrukce mostů přes Vltavu musí být nové, což podle našeho názoru nevylučuje ani vydané rozhodnutí ministerstva,“ dodala Friebová. Vyjádření Národního památkového ústavu zjišťujeme.

Na základě všech shromážděných podkladů dospělo ministerstvo kultury k závěru, že soubor železničních mostů na trati Praha-Smíchov a Praha hlavní nádraží vykazuje znaky kulturní památky a nezbytná oprava ocelové konstrukce jedné či dvou částí soumostí neznamená zásadní ztrátu památkové hodnoty soumostí jako celku,“ uvedlo ministerstvo po rozhodnutí. Podle jeho památkářů je železniční most pod Vyšehradem celorepublikově jedinečnou technickou památkou svého druhu a zaujímá přední místo v soustavě historických pražských mostů přes Vltavu. Je podle nich i součástí pražského panoramatu s pohledem na Pražský hrad i Vyšehrad.

Celé soumostí, zbudované ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství a rozvoje železniční sítě v Praze,“ uvedla mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová.

Podle Friebové bude s hlavním městem vypisovat soutěž na podobu nových mostů, která musí respektovat požadavky železničního provozu stejně jako architektonicky, vizuálně a designově akceptovatelné řešení.

Správa železnic dlouhodobě upozorňuje, že most je ve špatném stavu a že je potřeba v místě přidat další kolej.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Znělka je ten nejmenší problém nádražích hlášení.

DPP odbornik

On radi stale vic koronavirus, ale sotousi dal resi vlaky. Kdo je asi tak bude pouzivat?

K.S.

Koronavirus není zase takový problém, problém je hysterie kolem něj. Jediné jak by mohl dělat škody je přes opakování výskytu a zvyšování, výrazné, počtu zemřelých. Ale jestliže zemře ročně, odhadem, kolem 100k lidí, tak i vzhledem ke změně demografie to nemusí být v tom vůbec poznat.

Hajnej

Nejlepší prevence proti koronaviru je vypnout televizi a pořádně si umejt ruce.

AAA

a nejezdit přecpanou veřejnou dopravou

Y.K.

Určitě. Lépe jet autem, ono teda tento měsíc u nás 7 mrtvých a 20 těžce raněných, ale co.

Hen ten oný

No jasně televize. Moderátor zpráv na Primě Roman Šebrle je taky v karanténě. Přijel z Itálie.

Hen ten oný

Vy byste si měl naordinovat preventivní dobrovolnou karanténu. Tak na 2 měsíce.

K.S.

Otázka co je pro památkáře přijatelné a co ne, pokud tam jde o pohled od Vltavy a z Vyšehradu, tak by mohla jít udělat podobná konstrukce z mírně silnějších prvků, ale trojkolejná. Nebo by se o tomto mělo začít jednat, jsem si jistý že se bude dát s Památkáři domluvit na tomto řešení. Pokud se odkazují na panorama a ne na technologii pro most použitou, tak to snad půjde, i třeba s průběžným ložem. Důležité ale bude v tom také zmínit potřebu vyšší rychlosti na Smíchov (něco se jim nabulíkuje), ale R300 to bude omezovat z obou stran. Pak je… Číst vice »

Alf

Souško učelko, prosím, máte tam chybu ve 3. odstavci 1. věta – Národní památkový most.

K.S.

Větu nechat!
Soušku předat ke školníkovi k přeřezání!

Alibaba

Bude se jim to blbě schovávat a jeřábem na vejtřesce to nezvednou. 🙂

ene bene

Takže nyní jsme dozráli do té fáze, kdy je optimálním postupem čekat až to spadne samo. Dělá to tak leckdo a osvědčuje se to, ale není to ideální řešení.

Tomáš V.

Pro zasmání uvádím stanovisko známých extrémistů, Klubu za starou Prahu (zdroj: https://www.zastarouprahu.cz/webdata/A01000B2-E6D0-4C96-8B24-0F9BAD4611D7.pdf): „(…) Klub je přesvědčen, že zachování originálního technického díla musí v tomto případě být jednoznačnou prioritou, které je třeba podřídit výsledné řešení celého technického problému. Je třeba rovněž připomenout, že v horizontu několika desetiletí se plánovaným zahloubením trati mezi hlavním a smíchovským nádražím pravděpodobně výrazně sníží potřeba kapacitního povrchového vedení v linii stávající historické trati. I z těchto důvodů považujeme obětování unikátní historické stavby utilitárnímu účelu za krátkozraké a zejména zcela zbytečné.“ Takže Výtoňský most vlastně není především most, ale klíčová součást pražského panoramatu. Ahá! A Klub se… Číst vice »

David

To je jak ty jejich kydy k projektu Evy Jiřičné naproti nákladovému nádraží na Žižkově.

robert

Řešení celého technického problému? A v čem spočívá, aniž by se na most sáhlo? 😀 😀 Co to je za klauni? 😀

Hara_Pes

Mě by zajímalo kde byli památkáři, když ODS nechalo jen tak bez povolení zbourat chráněný zimní stadion Štvanice v Praze.

žlutý klandr

Dotaz do pléna: Vidí na tom mostě někdo ten zmiňovaný pozdně-klasicistní architektonický styl ?

Y.K.

Nevím, na architekturu expert nejsem, ale podle toho že neokasicismus je třeba Eiffelova věž nebo most přes řeku Forth ve Skotsku bych laickým odhadem za typický znak považoval ty husté zdobné propojovací vazby, kterými jsou spojeny profily jednotlivých vazníků příhradové konstrukce. Že to prostě nejsou monolytické I nebo jednoduše spojené T profily, ale jsou tam stovky drobných propojek.

ene bene

Propojky nejsou prvoplánově znakem slohu, jako spíš znakem technických postupů té doby, tj. staly se vlastně druhotně i znakem slohu. Typičtější znaky slohu jsou v tvarech některých detailů…

Y.K.

No jak píšu, jen laický odhad podle společných prvků. 🙂
Pojednání bych si rád přečetl, ale nic specificky ve vztahu k ocelovým stavbám té doby nenalézám.

David

Před 15 lety prošel opravou příhradový nýtovaný most ve Vršovicích. Celá ocelová konstrukce byla otryskána pískem a provedena nová protikorozní ochrana čtyřvrstvým nátěrem. A jak vypadá dnes? Na mnoha místech je už rezavý.

Hajnej

Příhradový ve Vršovicích? Který?

Kalanis

Asi myslí ten na ulici Moskevská. Teď se pod ním prohlubovalo založení kolejiště , aby se tam ta trolej vešla nějak legálně a nechodila skrz.

Honza

Nemyslel spíš ten mostíček v Bělehradský na jednokolejný spojce Nusle – Vyšehrad? Ten se dělal někdy okolo 2000 a je taky částečně nejtovanej. Ale jsou to Nusle…
https://mapy.cz/letecka?vlastni-body&x=14.4382990&y=50.0670071&z=20&uc=

Hajnej

Asi ano, mně v první chvíli nedocvaklo, že i oblouk na Modrém mostě je příhradovina. Nevím proč mi tam naskočila ta přímopásová á la Vilémov…

David

Nedivím se, že správa železnic i po rozhodnutí památkářů trvá na nové konstrukci mostu. Rekonstrukce mostu by znamenalo vyměnit min. 63% prvků ocelové konstrukce.

Alibaba

V těch posudcích je ještě zmíněno, že je potřeba k tomu, aby jste se dostal k těm 63% prvku rozebrat navíc cca 15% dalších a to se pak ještě uvidí, kolik vad se tam ukáže navíc.
Já bych se třeba obával, až by se to nýtovalo na zpět, že se rozmlátí stará ocel, která bude mačkána novou.

Petr Petr

Takový úkrok stranou. Budeme se tvářit, že jsem opravili starý most a přitom jsme udělali nový. Most asi nepůjde zvednout, takže budou stržené tramvajové troleje dál, ale nakonec rozumné řešení. Atrapy nýtů se dají na novou konstrukci nalepit.

sch

Ale vzhoedem k tomu, ze nutná oprava jedné si dvou částí soumostí není na prakazku ochraně možná vymyslí konstrukcí, která nějaký ten decimetr podjezni výšky přidá. Ale otázka je kam až zasahuja památková ochrana, co nová zastávka Výtoň?

Vít Jůza

Včera kvůli budoucnosti mostu proběhlo jednání se zástupci hlavního města a Národního památkového mostu. Překlep, nebo nějaká dosud nepříliš známá instituce? V obou případech ovšem roztomilé.

Ondr4H

Státem chráněný šrot, památkáři jsou v drtivém případě exoti, co by nejraději zavedli koněspřežku.

Až se něco stane , tak se zas budou deset let dohadovat kdo za to mohl.

Neodbornik

Nastesti vy nerozhodujete co je srot a co ne. Od toho sou odbornici, kteri rozhodli a ja jim verim protoze odbornik nejsem. Subjektivne mohu mit na or a to je ten ze most je sou asti panorama tu a hodnotu ma, protoze je jedinny takovy v praze. Jinak jsem take priznivcem nekonzervovat Prahu pamatkama ale iniciovat I moderni fresh zastavbu.

Ten_z_Bíliny

Ono odborníci to právě posoudili jako šrot, ale památkáři to vidí jinak, protože tu opravu a údržbu oni neplatí, takže je absolutně nezajímá, že tím zadělají komukoliv na velký trable

neodbornik

ono do toho vstupuje vice odborniku, ti odbornici co hodnotili pamatkovou hodnotu nic takoveho nerozhodli, to ze je most neopravitelny rozhodli odbornici, ktery tuto hodnotu mostu neresi, proto se delali jeste posudky jine a oponentni, ktere rozhodli jinak. Neni vse tak jednoduche jak se zda.

Alibaba

Jenže ti odborníci řeší užitnou hodnotu mostu, a ta se začíná blížit k nule, a za chvíli (odhad 5 let) bude záporná – bude ohrožovat provoz a okolí.
Na tomhle serveru se psalo o asi 3 posudcích, a žádný nebyl ve své podstatě pro zachování a opravení. Vše mělo nějaké mouchy, i ten chlap ze Švýcarska měl k opravě zásadní připomínky.

neodbornik

Ano to mate pravdu, ja take netvrdim ze se musi opravit tak jak je ted, nicmene uzitna hodnota se nerovna architektonicka apod. V praze je stovky kostelu, nektere se i casto opakuji a nemaji mnohdy zcela unikatni hodnotu, a uz vubec ne uzitnou (Praha je velmi ateisticky kraj), ale nikdo nerika aby se zbourali a postavilo se tam neco “uzitecnejsiho“. Neni to zkratka snadne v teto veci rozhodnout, a to zjevne ani pro odborniky.

Žlutý klandr

Ony ty kostely asi nehrozí zřícením a.nemaji problém s kapacitou :-)).

Alibaba

Ten most nemá architektonickou hodnotu, a SŽ slibuje, že tam postaví nově vzhledově to samé (ono se toho moc v téhle konfiguraci vymyslet stejně nedá), takže z Vyšehradu už nepoznáte, že to není ten samý nýtovaný.
Ale ty kostely nejsou na/za hranicí životnosti, a dají se opravit.
Odborníci na mosty rozhodly, památkáři jen něco plácají, ekonomicky a bezpečnostně nejsou zainteresovaní.

Ondr4H

Tak odborníci i rozhodli co budou dělat s Libeňským mostem, momentálně je to řešení stylem Senegalských inženýrů a prvotní nadšení to opravovat vyprchalo .

Vždyť ta opatření bohatě stačí na dalších deset let.

XXXD

Také si myslím. Výhlídková jízda tramvají, která se tam courá asi 10 nebo 20 km/h je opravdu neocenitelná.

Honza D.

To mi připomíná … ‚stojící se vrhli na sedící’… 😁😁

AAA

Mělo by se střídat, jsme taky unavení!

Honza D.

Je památková ochrana mostu spojená s jeho umístěním? Pokud ne, dala by se současná konstrukce použít na plánovaný most u Žlutých lázní. Šíny pro tramvaje se tam vejdou, lávka pro pěší tam je, na Výtoni se může postavit nový a bude spokojenost na všech stranách. 😀😀

David

… a navíc se ušetří 1 miliarda za nový most.

Jiří Šrámek

Součástí památkové ochrany je, bohužel, i panorama a to, jak do něj ten šrot zapadá. To by přestěhováním přestalo fungovat. Jedině, že by byl nahrazen novým, vizuálně shodným, či velmi podobným.

Alibaba

Taky by se jim mohl cestou při stěhování rozpadnout. 🙂

Mirvald

Myslím si, že konstrukce je nýtovaná. Plány snad existují. Jen nahradit staré druhy železa novým. V tom snad není problém.

roman

problémem je ten že je to vyhazování peněz oknem.Rekonstrukce bude stát ty samé peníze jako nový most jenomže nikdy nebude mít ty samé parametry jako nový most a ještě se co 20-30 let bude muset kompletně opravovat aby se nerozpadl.

most

pokud má stavba památkovou ochranu, už z principu není její údržba vyhazováním peněz oknem, ale povinností vlastníka. Zřejmě protestujete proti památkové ochraně tohoto konkrétního mostu, což je věc jiná. Doufám, že se shodneme, že institut památkové ochrany staveb je prospěšná věc.

Jiří

Teoreticky, prakticky to nefunguje. My řešili barák v centru, taková zapadlá ulička, nemohli jsme ani nechat vyměnit okna za dřevěná eurookna, jen renovace za nesmyslnou cenu. Obdobně omítka, jen stejný materiál, jako proč, jakou hraje na pohled roli, jestli je to moderní materiál nebo starej šunt s nízkou životností a vyšší cenou. Ve stejné ulici je obchod s chlastem a velkou výlohou, obchod s oblečením si dal nad vstup velkoplošnou reklamu, hospoda udělala na fasádě místo pro piva a popelníky, ale to asi neva, každý kdo jde okolo určitě řeší chemické složení omítky. Naštěstí jsme to prodali a je klid,… Číst vice »

Bram

Problém je, že i most přes Labe v Neratovicích (viz zde: https://www.hrady.cz/index.php?OID=9710 ) vyrobený cca v roce 1989 prošel nedávno rozsáhlou opravou, během níž byl několik měsíců vyloučen provoz. To prostě není tak, že se postaví most a půl století se na něj bude kašlat a pak se bude další půl století kňourat, že most je ve špatném stavu a pak se most zavře. Takže po třiceti letech se mosty opravují a mnohé mosty už po třiceti letech jsou zcela na odpis, což se týká ale mostů betonových. Ocelový most pod Vyšehradem vydržel ale 120 let…

Lada

A nový most by podle vás byl bezúdržbový? Zajímavá logika…

Alibaba

Nový most nebude bezúdržbový, ale dneska se mosty navrhují právě i s ohledem na budoucí údržbu, hlavně tak aby tam bylo co nejméně skrytých a nepřístupných míst, kde by se usazoval bordel (držela vlhkost), který pomáhá vzniku koroze.

Hajnej

Nový most může být řešen tak, že jej bude možné udržovat mnohem snáz. A hlavně nebude tím stoletím pronesenej.

Robert Šalda

Když už je tedy zbourání starého mostu a jeho nahrazení novým svařovaným mostem neprůchodné, viděl bych jako optimální vybudovat vedle současného mostu jednokolejný most. Následně starý most rozřezat a vybudovat na jeho místě kopii mostu současného, avšak rozměrově upraveného tak, aby vyhovoval současným normám. Na setkání, které se uskutečnilo před měsícem se ředitelka NPÚ vyjádřila v tom smyslu, že pro památkáře by mohlo být přijatelné při zachování památkové ochrany mostu vybudování kopie. Myslím že to, že by kopie byla o něco širší a upravena pro možnost elektrizace 25 KV by už nemusel být takový problém. Důležité pro ně bude, aby… Číst vice »

Radim

Myslím si, že světu vládnou finančníci, nikoliv památkáři.

Jiří Šrámek

Omyl, pane. Světu vládnou byrokraté.

Honza D.

S nýtovanou konstrukcí je problém, jelikož na to firmy nejdou zařízené a skoro nikdo to neumí. Ostatně při rekonstrukci haly na Wilsonu památkáři dovolili na určitých místech kde to není vidět nahradit nýty šroubovým spojem, přičemž viditelná část měla půlkulatou hlavu aby působila zdáním nýtu.

Kubrt

Nedělejte z toho nytovani stavbu raketoplánu; dneska se nytovane ocelové konstrukce nedělají a lidi to neumí, ale když se na to zvládli zaskolit dělníci před 150 lety, naučí se to i ti dnešní.

Honza D.

…a švadleny naučíme používat šlapací singrovku…😁

AAA

a pradleny valchu

Kubrt

Tak já netvrdím, že nytovani tohoto typu konstrukce je časově a materiálove efektivní záležitost a osobně bych tam raději viděl nějakou soudobou konstrukci, ale na druhou stranu nesdílím ani názor, že nytovana konstrukce je nerealizovatelná jen proto, že 60 let se to už nedělá.

Bram

Jenže ono se to těch šedesát let stále dělá. Jinak by nešla žádná nýtovaná konstrukce opravit.

XXXD

Tak pokud by se současná konstrukce nahradila novou, vzhledově téměř totožnou, tak je to přijatelné. Pokud by se ale měla opravovat současná konstrukce, která by pak ovšem ve výsledku byla z velké části také nová, byla by to naprostá blbost a naptostý vyhazov peněz k tomu. Tak by se řádný hospodář určitě nechoval.

Hen ten oný

Vyrobit vzhledově shodnou mostní konstrukci rozšířenou na tři koleje. Tu umístit na dočasné pilíře vedle stávajícího mostu. Během několika dnů rozřezat a shodit starý most a po částech lodí odvozit. Novou konstrukci přesunost na stávající (event. rozšířené) pilíře. Nereálně? Pak vezměte diplomy a výuční knížky a běžte fofrem dostudovat do Číny.

Tomáš V.

V Čínské lidové republice (jediná Čína je Taiwan!) jsou sice mistři rychlého stavění, panují ale velké otázky ohledně toho, jak je výstavba kvalitní (především dílensky, zpracováním, konstrukčně). Mimo dopravních staveb se tam občas stávají pěkné věci, pády celých bytových domů atd. To samo o sobě není v rozporu s tím, co píšete, ale tu podělanou diktaturu bych si za příklad vážně nebral. Most na Výtoni je starej šrot (podle mě navíc není nijak krásný, panorama z mého osobního pohledu naopak dost kazí), ale na operace, které popisujete, není žádná návštěva ČLR nutná. 🙂 A opět věc, která sice s Vaším… Číst vice »

Kubrt

Jednou u nás měli přednášku nějací odborníci na beton z ČLR a od té doby se nedivím, že jim občas nějaký ten barák spadne; ten jimi prezentovany beton pro zbt konstrukce musel zkarbonatovat za 10 let, ale hlavně že použili maximum popilku a minimum slinku.

Hen ten oný

Chcete říct že v Čínsku neumějí stavět mosty?

K.S.

Souhlasím, možná by stálo za to ten stav pojmenovávat jak je. Pokud je to s betonem tak jak říkáte, tak by mne zajímala výdrž těch jejich VRTek. O elektrárnách v Africe, které jsou v podstatě předražený šrot, se už mluvilo před lety (větší průšvih než ta česká v Turecku), provozovatelné tak na polovičku výkonu či méně, lokomotivy pro Lotyšsko (nebo to byla Litva?) také průšvih, uvidíme jak dopadnou jednotky pro Leo, ale také bych neřekl že to bude nějaká velká sláva. Toho arognaství je u nás také dost, například neustálé snahy házet problémy na ekologické organizace, přičemž primární problém je… Číst vice »

Aleš

Naprosto nereálné, protože to památkovej ústav nedovolí.

pony

Kombinace nové konstrukce, která ale bude stejná jako stará (tedy ignorovat nějakých 120 let pokroku) mi taky nepřijde jako ideální postup řádného hospodáře.

XXXD

Rozhodně netvrdím, že se nemůžou použít nové technologie naopak jsem proti použití starých, jen to zkrátka chce, aby to vypadalo stejně, jinak to přes památkáře neprojde. A evidentně slovo památkářů má v téhle republice bohužel největší váhu. Osobně bych nejradši nějakou úplně novou konstrukci, která se vysoutěží.

Radek

Provoz na místě nám od doby stavby několikanásobně narostl. Proto se most začíná nyní loučit. Je nesmysl postavit tam totéž s nedostatečnou nosností a životností.

Alibaba

Je to nesmysl, ale památkářům to nějak nedochází.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast