Co dál s Výtoňským mostem? Konstrukce může být nová i přes památkovou ochranu, věří Správa železnic

Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: Jan SůraŽelezniční most mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: Jan Sůra

Správa železnic s největší pravděpodobností nepodá rozklad proti rozhodnutí ministerstva kultury o odmítnutí zrušení památkové ochrany železničního mostu přes Vltavu

Správa železnic s největší pravděpodobností nepodá rozklad proti rozhodnutí ministerstva kultury o odmítnutí zrušení památkové ochrany železničního mostu přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem. Věří ale, že i přes verdikt ministerstva půjde stávají konstrukci vyměnit. Požaduje každopádně třetí kolej.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové rozhodnutí ministerstva aktuálně ještě studují. „S největší pravděpodobností proti němu nebudeme podávat rozklad,“ uvedla Friebová.

Včera kvůli budoucnosti mostu proběhlo jednání se zástupci hlavního města a Národního památkového ústavu. Správa železnic se po něm nevzdává myšlenky, že by most nakonec byl z velké části nový. „Správa železnic trvale zastává názor, že konstrukce mostů přes Vltavu musí být nové, což podle našeho názoru nevylučuje ani vydané rozhodnutí ministerstva,“ dodala Friebová. Vyjádření Národního památkového ústavu zjišťujeme.

Na základě všech shromážděných podkladů dospělo ministerstvo kultury k závěru, že soubor železničních mostů na trati Praha-Smíchov a Praha hlavní nádraží vykazuje znaky kulturní památky a nezbytná oprava ocelové konstrukce jedné či dvou částí soumostí neznamená zásadní ztrátu památkové hodnoty soumostí jako celku,“ uvedlo ministerstvo po rozhodnutí. Podle jeho památkářů je železniční most pod Vyšehradem celorepublikově jedinečnou technickou památkou svého druhu a zaujímá přední místo v soustavě historických pražských mostů přes Vltavu. Je podle nich i součástí pražského panoramatu s pohledem na Pražský hrad i Vyšehrad.

Celé soumostí, zbudované ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství a rozvoje železniční sítě v Praze,“ uvedla mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová.

Podle Friebové bude s hlavním městem vypisovat soutěž na podobu nových mostů, která musí respektovat požadavky železničního provozu stejně jako architektonicky, vizuálně a designově akceptovatelné řešení.

Správa železnic dlouhodobě upozorňuje, že most je ve špatném stavu a že je potřeba v místě přidat další kolej.

Tagy ministerstvo kultury Národní památkový ústav památková ochrana Správa železnic Top Vyšehradský most Výtoňský most
77 komentářů