Co dál s unikátní laminátkou? O její opravu a zprovoznění má zájem ČMŽO
Firma má zkušenosti z oprav čtyř desítek laminátek, vyhrála i soutěž na odkup lokomotivy.
Lokomotiva S699.001 je po včerejším přesunu z Plzně již v depozitáři Národního technického muzea (NTM) v Chomutově. V příštích měsících by se ale mohla dočkat přesunu do Přerova, opravy a návratu do provozuschopného stavu.
Usiluje o ni společnost Českomoravská železniční oprava (ČMŽO), která má s opravami laminátek dlouholeté zkušenosti. Firma jich za posledních dvacet let opravila kolem čtyř desítek. „Je to lokomotiva, která nás hodně zajímá. Vyhráli jsme výběrové řízení na její odkup z Techmanie, ale Národní technické muzeum uplatnilo svoji opci,“ řekl jednatel ČMŽO Petr Loucký.
Lokomotiva není v aktuálním stavu pojízdná. Náklady na opravu odhaduje Loucký na 13 -15 milionů korun. Zprovoznění lokomotivy bere spíše jako splnění snů i završení dlouholetého programu oprav laminátek v ČMŽO. „Sloužila by jen k nostalgickým jízdám,“ dodal Loucký. To, že zájem ČMŽO je vážný, ukazuje i detailně zpracovaný záměr opravy, který firma zpracovala a redakci poskytla.
Jednání o opravě a pronájmu probíhají
S NTM proto chce jednat o možnosti získat lokomotivu do dlouhodobého pronájmu výměnou za její opravu. „Model, že by vozidlo zakoupené Národním technickým muzeem bylo na základě smluvního vztahu zapůjčeno ČMŽO ke zprovoznění za možného finančního přispění NTM a k následnému provozování ČMŽO v souladu s platnou legislativou, byl ústní návrh předložený ze strany NTM ČMŽO. Takovéto řešení jsme tedy neodmítli, ale naopak ho sami navrhli a pevně věříme, že jednání v této věci budou s ČMŽO pokračovat,“ uvedla mluvčí NTM Jana Dobisíková.
Lokomotiva je zapsána na seznamu kulturních památek a Národní technické muzeum ji získalo na základě předkupního práva ministerstva kultury. Podle NTM jde o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území České republiky.
„Jde o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na našem území, trakce, která bude v nedlouhé budoucnosti ovládat celé naše území. Vedle svých rozměrových a výkonových superlativů je lokomotiva nesmírně cenná též pro svůj ikonický design, za který vděčí designérovi Otakaru Diblíkovi, který pro stavbu skříně lokomotivy použil tehdy nový a nepříliš vyzkoušený materiál – skelný laminát, díky kterému se podařilo vytvořit z lokomotivy doslova umělecké dílo,“ píše NTM o lokomotivě.