Citlivé zasazení do krajiny. Nádraží VRT pro Kolínsko a Kutnohorsko navrhne ateliér Boele

Vítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/Boele

Podle dopravního modelu by měl terminál denně odbavit až 3900 cestujících, převážně směrem do Prahy.

Správa železnice (SŽ) zná podobu dalšího nádraží na budoucí vysokorychlostní síti. Terminál VRT Kořenice-Bečváry na Kolínsku se bude stavět podle návrhu tuzemského studia Boele, které vede architekt Pavel Fajfr a které zvítězilo v architektonické soutěži SŽ.

Vítězný návrh podle SŽ porotu zaujal „dopravním řešením a citlivým zasazením do krajiny mezi obcemi Kořenice, Pučery a Bečváry“. Oceněn byl také za „vyvážený poměr mezi funkčností, technickou proveditelností a ekonomickou efektivitou“.

„Jsem rád, že právě forma otevřeného výběru vedla k návrhu, který promyšleně reaguje na potřeby dopravy 21. století a zároveň přirozeně zapadá do svého okolí. Terminál díky tomu nebude jen dopravním bodem, ale novým impulzem pro celý region,“ uvedl šéf SŽ Jiří Svoboda.

Nové nádraží vznikne na vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, konkrétně v úseku mezi Poříčany a Světlou nad Sázavou (VRT Střední Čechy), který se má stavět v letech 2030 až 2035. Má sloužit jako  přestupní bod mezi vysokorychlostní a regionální dopravou a zlepšit napojení Kolínska a Kutnohorska na Prahu a další části republiky.

Podle dopravního modelu by měl terminál denně odbavit až 3900 cestujících, převážně směrem do Prahy. Z toho 1500 pasažérů využije přestup na navazující konvenční železnici a přibližně 2150 osob na autobusy. Součástí projektu jsou i autobusová stání a parkoviště P+R pro 280 aut.

Ateliér Boele nedávno vyhrál například i soutěž na podobu nové sportovní haly v Českých Budějovicích pro 5000 diváků nebo knihovny v Chomutově, která vznikne z bývalých městských lázní.

Pokud jde o vysokorychlostní tratě, z otevřených soutěží už dříve vzešla i podoba například terminálu VRT Jihlava, Roudnice nad Labem nebo Praha-východ (Nehvizdy). Aktuálně běží i architektonické soutěže na podobu mostů pro VRT přes Sázavu a Oslavu.

Vítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVRT Střední Čechy s terminálem Kořenice-Bečváry. Pramen: SŽ
Tagy Správa železnic terminál VRT Kořenice-Bečváry VRT Střední Čechy
74 komentářů