Citlivé zasazení do krajiny. Nádraží VRT pro Kolínsko a Kutnohorsko navrhne ateliér Boele
Vítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/Boele

Podle dopravního modelu by měl terminál denně odbavit až 3900 cestujících, převážně směrem do Prahy.
Fascinujou mně ty vzrostlé stromy na parkovišti na obrázku 5/6.
V Německu se se zastávkama této důležitosti nijak architektonicky necrcaj, ale na rozdíl od našich stromů (za jak dlouho asi tak vyrostou do podoby na presentaci?) tam parkoviště pro auta zastřešujou solárníma panelama. Takže když je v létě horko, je auto aspoň ve stínu, nebo je v případě extrémního počasí chráněno před kroupami. Stanice MERKLINGEN na A8:
https://www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de/fileadmin/bilder/20-NEUBAUSTRECKE_WENDLINGEN-ULM/Merklingen_Bahnhof/2023/20231228_Bahnhof_Merklingen_Arnim_Kilgus_DJI_20231228144035_0007_D.jpg
Az se za sto let lidi podivaji na vsechny tyhle nesmyslne maluvky co plati SZDC, tak si budou klepat na celo stejne jako my u pohlednice Ripu s tunelem v puli.
Moment, to VRT nadrazi Korenice neni vtip?
Ja myslel ze VRT ma profrcet bez zastaveni,… anebo to jsem si vylozil jen spatne ze v olomoucke aglomeraci neni zadna VRT stanice a pocita se tu s prujezdem vrstvy Varsava-Viden? (Tj. dle navrhu linek pokud olomoucak nebo prerovak bude chtit VRTem cestovat do Rakouska nebo Polska, tak bude muset nejdriv courakem popojet do Ostravy nebo Brna, aby nasledne nasedl na vlak, ktery mu profrcel ‚pod okny‘)
(Pozn. 2: nadrazi Prerov ani Hranice ani Olomouc nebudou na VRT, pouze k nim budou sjezdy. Takze zde zastavi jen lokalni vnitrostatni vrstva)
Nebojte se, bude tam zastavovat jen 1 linka s 1 párem spojů za hodinu.
Což mmch. při úhrnných 3900 lidech za den znamená cca 110 – 120 lidí na vlak (celkový obrat nástupu + výstupu), což při zohlednění směru špičky znamená, že ve špičce to může být i 200 nebo i více lidí, pro které tak příslušná linka bude muset být dimenzována.
Celkově je pro mě až zarážející, že taková příměstská stanice má mít jediný pár za hodinu.
Kdyby se ukázal ten nepravděpodobný případ, že by skutečný obrat několikanásobně předčil odhad, mohla by tam zastavovat i linka R33.
On se ten případ může neukázat PRÁVĚ PROTO, že tam bude jen 1h takt.
Jinak, viz vytížení I/2 i kdyby v oblasti Bečvár.
A jinak, ani R33 nepřinese rychlé spojení s Brnem.
Jo, jet někam do poli autem a jeden vlak za hodinu je určitě lepší, než zkusit – ja nevím, třeba Kolín
Dva za hodinu ve špičce jsou minimum a taky to tak nakonec dopadne.
Nebojte se, v těchto zastávkách budou stavět jen některé vlaky. A jinak mimořádně důležitá zastávka pro obsluhu tohoto (zapomenutého) regionu. To je také smyslem výstavby nových rychlých tratí, propojení naši vlasti a odstranění vnitřních periférií.
U nádraží bude pořádné parkoviště a stanice regionálních autobusů pro okolí. Své cestující si samozřejmě najde i navazující lokálka. A pokud vlastníte stavební pozemky v okolních obcích, máte vyděláno. Za půl hodiny v centru Prahy, kdo by nechtěl.
Tak porad je to vetsi pocet nez kolik vlaku na VRT zastavi v olomoucke aglomeraci (nula)
Vlaků na VRT v Olomouci zastaví 0 protože tam žádná VRT není: je to přeci jen poměrně malé město a je na docela slušné trati už teď. Pokud myslíte vlaky které v části trasy povedou na VRT, tak ty tam mají stavět všechny, alespoň dle dokumentu z roku 2022. Do Polska ani Rakouska tam ale opravdu nic nepojedez mezinárodní expresy patří hlavně na VRT
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkové+vedení_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb
Nebo kolik jich zastaví na letišti…
VRT stanice v olomoucké aglomeraci se jmenuje Přerov.
V tom je celá koncepce VRT u nás nesmyslná. Místo propojení významných měst je uvažována z okraje Prahy do Ostravy či zahraničí. A zastávky a terminály uprostřed ničeho jako bonus
Těmi couráky myslíte rychlíky s rychlostí kolem 200 km/h do Bohumína nebo Břeclavi?
Nějaké mezinárodní spoje jsou přesto uvažovány i přes Olomouc, Hranice a Přerov.
Co mají říkat třeba ve Zlíně nebo Karlových Varech?
Tak je třeba daňovému poplatníku pustit žilou, ne?
Vzhledem k času, který stráví cestující z KH a Ko v současném rychlíku když jede do Prahy, což je drtivá většina cestujících (obráceným směrem je to zlomek), tak se na to všichni, až na pár pošuků, vybodnou aby se plácali do (pardon) přiblblých Kořenic.
Že se s vámi neporadili, že? Mohli si ušetřit spoustu práce.
Zrovna Kutná Hora je vyhledávaný turistický cíl. Dosud i z přinejmenším části Moravy dosahovaná spíše s přestupem v Kolíně. Jestliže přes Kolín už většina rychlých vlaků nepojede, má smysl i VRT-stanice pro Kutnou Horu přímo na té VRTce.
A v Kolíně že nastupuje málo lidí do vlaků směr Brno či Ostrava? Nemyslím si.
Spíš naopak, přes Kolín má jet 5 párů rychlíků za dvouhodinu (Valašské „expresy“, Svitavy a část Vysočin). Vyhýbat se mu má expresní vrstva.
Pro ty všechny samozvaný odborníky v komentářích. Důvod těchto menších stanic na VRT je technický a bezpečnostní, ne nějaký napojení Kotěhůlek v blízkosti, nebo náhodný rozhodnutí SŽ.
Jednou za pár km je nutné mít stanici pro případ problému, aby bylo kde zastavit, odstavit vlak nebo bezpečně vyložit cestující. A když už se to staví, tak se k tomu za minimální nárůst nákladů přistaví i výpravní budova, aby to aspoň někomu mohlo sloužit, a nebylo to jen pro krizový případ, který může nastat párkrát do roka. Nejdražší na tom stejně je ta infrastrukturní část a samotná výpravka tvoří minimum nákladů.
Souhlasím. Technická a provozní potřeba výhybny ev. včetně předjízdných kolejí či odbočky z VRT na regionální trať směrem do Kolína je provozní nutnost a budovala by se tak jak tak. S minimem nákladů navíc, se výrazně zlepší dopravní možnosti blízkého okolí a tím i lokální socio-ekonomický efekt. Jen podotknu, že například na Německé VRT VDE8 z Leipzig/Halle do Ebensfeldu (-Norimberka), jsou výhybny s předjízdnými kolejemi každých 20-30km, ovšem bez obsluhy pro cestující. Na trati z Frankfurtu do Kolína nad Rýnem si taktéž mnoho lidí klepalo na čelo, když vznikla stanice Montabaur. Zastavuje tam sice v průměru každý čtvrtý vlak ale… Číst vice »
Na té VRT přes Durynský les měla sloužit cestujícím stanice Ilmenau-Wolfsberg, ale během stavby se rozhodlo že bude jen neveřejná. Možná škoda, jsou tam lázně a technická univerzita, kam jezdí studovat i dost Bavorů. Pak jsou tam spojky ve vrcholovém úseku a dále stanice Theuern kde by nástup asi smysl nedával (ostatně vedle jsou sjezdy do Coburgu a využívají se). Stanice Montabaur je aspoň uzlem s konvenční železnicí, na rozdíl od sousední Limburg Süd, což je čistě VRT stanice (asi jediná v Německu), ale není to nikde v polích.
Kromě Limburg Süd určitě i Allersberg, Kinding.
Ale tam staví i (a nebo jen?) DB Regio, ačkoliv technicky je to stanice na VRTce 🙂
Měšto Montabaur je velké asi jako Velké Meziříčí, nebo Tachov. Stanice tam vznikla z politického zadání, podobně, jako se u nás maluje VRT do Mostu…
V tom případě by to ale mělo mít více než jednu předjízdnou na směr…
Nejde o provozní zázemí pro nějaké pravidelné obratování, jde o řešení občasných poruch vozidel
Jenže to vozidlo s poruchou tam pak bude překážet zastavení pravidla. Přinejmenším nějaký odstavný šturc je potřeba, jinak to obě funkce plnit nemůže.
Máte pravdu, teď koukám do vizualizací a jsou tam zřejmě na Pražském zhlaví štrucy (na každé straně jeden), ve směru na Brno jen odvraty. Štruc u západní koleje (té kde se běžně jezdí Praha > Brno, tedy se na něj bude muset couvat) je o něco delší a je z něj možnost přejet na konvenční trať dolů. Bohužel na vizualizaci nejsou kolejové spojky, ale dávaly by smysl za Brněnským zhlavím, aby si služební jízdy ze spodní tratě ušetřily úvratě. Jo a proč není možné od Prahy přímo dojet na nějaký štruc, to mi není jasné.
https://vrtky.cz/documents/159614952/180044789/01_Page_1.jpg/d8221168-c1ef-4b45-984a-a43df70127e9?t=1750153548202
Takže ta stanice vzniká v místě údržbové základny?
Navíc těmi „Kotěhůlkami“ je Kolín, který o dálkové vlaky v naprosté většině linek s existencí VRT přijde.
Nicméně bohužel, v té VRT-stanici u Kolína žádné dálkové vlaky (které by dojely hodně rychle do Brna i dál) stejně zastavovat nemají.
Ta „naprostá většina“ bude necelá polovina, že?
Směr Brno zmizí všechny (tedy všechen 2h takt, který tam zastavuje) expresní spoje.
Směr Olomouc jen 1h takt a navíc couravější (všechny rychlíkové stanice až po Olomouc, ne jak dosud s pásmováním v České Třebové, kdy po ni nebo naopak za ní se jede expresně – viz střídání u Valašského vs. Slováckého expresu). A směr Ostrava již bez přímého spojení.
Já nejsem drážní expert, jako vy, ale život mně naučil, že týden je někdy dlouhá doba, za kterou lze provést mnoho radikálních rozhodnutí. Proto si myslím, že v roce 2025 spekulovat o tom jaké vlaky budou kde jezdit, nebo (ne)zastavovat na nějaké vsi u Kolína za 10 let, za situace, kdy se o VRT zatím pouze žvaní a ještě se fyzicky ani nekoplo, je poněkud nadčasové.
Domnívám se, že to taky trochu zlepší projednalnost. Každá nová trať má své odpůrce a když je nejbližší zastávka 50 km daleko tak dvojnásob. Vlastně mi přijde fér, že z té tratě lidi v jejím okolí budou něco pozitivního mít.
Ostatně tím přínosem argumentují i VRTkařské prezentace.
3900 cestujicich mi prijde az neuveritelne malo na VRT. Opravdu ma tato zastavka nejakou realnou navratnost? VRT si predstavuju, ze jezdi mezi metropolemi, ne mezi vesnicemi.
Zase na druhou stranu to srovnejte s mezinárodním letištěm kdesi na jihu Čech. 😁
To že se v ČR postavil jeden nesmysl není důvod proč stavět další.
Tam z těch baráku uprostřed ničeho toho zase o moc víc nevytáhnete…a i to lidé tam budou muset autem. Takže to nádraží asi bude par palet po stranách koleji jako nástupiště a parkoviště pro tisíc aut.
Benefitem je, že se prudce zlepší dopravní dostupnost. S tím jak budou dojíždět do Prahy se vesničanům zvedne životní úroveň a samozřejmě nádraží podnítí bytovou výstavbu v okolních obcích.
Takže dnes 3.900 a za 20 let… podívejte se na některé obce, které ve druhé polovině 19. století vyhrály pomyslnou železniční loterii a dnes jsou z nich města.
Pro šotouše: skokový nárůst cestujících bude určitě i na lokálce do Uhlířských Janovic 🙂
To ale zase smrdí železniční indukcí… A to taky nechceme…
Kolik by pro vás bylo dostatečných?
Nicméně je zajímavé, že 3900 je tedy O. K., zato 4000 – 5000 u Velkého Meziříčí bylo nedostatečných: https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/doprava-zeleznice-vrt-vysokorychlostni-trat-terminal-velke-mezirici-vysocina-projekt.A200306_537608_jihlava-zpravy_mv
Protože V. Meziříčí bude lépe obslouženo přímou linkou z centra až do Brna, která u V. Bíteše na VRT také najede.
Třeba chtějí spíš do Prahy než do Brna?
Přesně tak. Nebo do Jihlavy.
Navíc s tou linkou do VM-„města“ je to tak jako tak falešné dilema, protože její existence se nevylučuje s existencí VRT-stanice u Velkého Meziříčí přímo na VRT.
Dobrý den. Domníváte se, že vytíženost této zastávky a přepravní proudy budou natolik silné, že je nutné pár kilometrů od Prahy budovat tuto zastávku pro extrémně drahý dopravní systém jako je VRT? Pořád mi přijde, že mnohým stále nedochází jak drahé VRT budou jak z hlediska pořízení tak z hlediska údržby tratě a vozidel. Tento případ mi přijde jako kdyby letadlo do Londýna přistávalo v Plzni, Norimberku… Mnozí snad nevyšli z dětských her s lokomotivou Tomáš, mi připadá…
#potencial?
Pořád nechápu, proč zrušili Pořičany, kde mohl být parkovací dům, kancly, obchoďák.
Doufat, že někdo pojede sem a ne do Kolína kde je vlak co par minut? Nebo, že někdo radši přistoupí na VRT u Nehviz, místo toho aby dojel na parkoviště do Čerňáku?
Tím plánováním dělají vše proto, aby VRT nikdy nebyly.
Ty Nehvizdy stačí. Už teď než se z jihu Prahy dokodrcám na hl n. tak jsem autem zákonnou rychlostí za Humpolcem. Místo kodrcání do Nehvizd budu autem na kraji Brna… škoda 🙁
Stanice/výhybna s předjízdnými kolejemi a abzweigem na regionální trat do Kolína by se z důvodu technické a provozní potřeby budovalo tak jak tak. Tento konkrétní terminál nebude žádná megastavba ale jen to nejnutnější.
Není to pár km od Prahy.
A speciálně kousek od vámi zmiňovaného Norimberka je na 300km/h-ové VRT stanice Allersberg.
To bude krásná VRT… Praha – Nehvizdy – Pučery – Světlá nad Sázavou – Jihlava – Velká Bíteš – Brno…😂😂. Samá centra a než se vlak rozjede, už aby brzdil… Tak snad budou i nějaké VRT expresy, co to střihnou rovnou…
A copak teď na konvenčních tratích zastavují EC v Pečkách nebo Velimi? Ne. To že je někde stanice/zastávka rozhodně neznamená, že v ní musí všechny vlaky stavět.
Ono to bude podobné jako ve Francii – většina vlaků to prosviští. Je to prostě taková úlitba lidem, co žijí mimo velká centra, aby si mysleli, že jim ta VRTka také může potenciálně něco přinést.
Jinde ve světě je na VRT pomalá vrstva naprosto běžná věc.
V Japonsku máte mezi Tokiem a Ósakou tři vrstvy Šinkansenu.
Ano a na kazde zastavce aglomeraci ~1M lidi…
https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
Žádná linka nebude zastavovat tak jak píšete.
Mj. ani ve Světlé + pak u Jihlavy.
Je to celkem jesno, jak citlivě se zasadí nadraží do fiktivní trati.
To tvrdil i císař pán. Na kočár s koňmi nedal dopustit.
Ale když ona ta železná dráha nakopla průmysl a obchod, který do císařské pokladny přinesl tolik potřebné finance, tak ji holt musel strpět.
Jste si jistý, že to císař pán tvrdil? Můžete to něčím podložit?
VRT by se teď měly dát k ledu a peníze přesunout do obrany. To teď bude mnohem důležitější.
Než se tohle bude stavět, tak tu bude dávno Andrej vykřikovat něco o neutralitě jako jeho slovenský kolega.
Než se tohle bude stavět? Myslím, že tak daleko neviděla ani Libuše.
Přitom to je ta „Ficova neutralita“ – asi taková, jakou rusové požadují po Ukrajině.
Tedy reálně být proruský.
Přál bych si, aby odstavení toho „našeho“ mnichovanského populisty od moci trvalo déle, než jen do podzimka.
Proč? Po volbách přece nastoupí Babiš a ihned zařídí henten mier. Žádná obrana nebude potřeba.
Tak, tak. Však i pomerančová přehazovačka uspěla s tímto volebním programem. Vše zvládla hravě do 24 hodin od zvolení.
Klobouk dolů, mně se líbí ta snaha o krásný design. 🙂
Jen se zeptám, toto nádraží má zlepšít obslužnost Kolína, přičemž tady bude zapotřebí ještě jeden přestup. Opravdu se pro lidi cestující z Kolína do Prahy (příp. opačně) vyplatí jet přes tuto stanici? Připadá mi, že bude lepší spíš jet po současném koridoru přímo do Kolína.
Tohle nebude primárně pro lidi z Kolína – ti už mají přímé spojení do Prahy po koridoru.
Pokud ale bydlíte v nějaké z menších obcích v okolí Kolína či Kutné Hory, tak na ten vlak stejně pravděpodobně pojedete autem. Pak už dává smysl místo do Kolína jet… sem 🙂
Proč by se pro obsluhu Kolína stavělo nádraží někde v polích?
Protože je to v rámci VRT nejblíž.
Taky si rikam… zastavka uprostred niceho, pripomina mi to metro na Letnany… pokud nepotrebuji jet z Kolina primo na Zahradni mesto, proc bych jel takto? Klasicky vlak z centra do centra, ne na Zahradni mesto, kde ani neni metro, abych mohl rychle pokracovat dal… Nemluve o (jak se mi zda) zpomaleni provozu na lince Praha – Brno, tech zastavek je tam za mne fakt moc. Mezi Milanem a Rimem se stavi v zasade v Bologni a Firenze (mezi nimi je 79 km) a to je to celkem pres 500 km. My tady dame na 200 km dalsich 5 zastavek? Dava… Číst vice »
Ano, dává. A zastavování vás nemusí trápit. Ze všech linek – a že jich bude několik – tam bude stavět jen jedna. A určitě to nebude ta do Varšavy, Budapešti nebo Vídně.
Ty linky wava a spol co popisujete neobslouží ani Brno, což je dost smutné. Ale naštěstí VRT česko nezvladne postavit
Návrhy, které jsem viděl já, Brno obsloužily. Zřejmě existují i jiné návrhy.
U komerčních spojů se snad moc nepočítá, že by zajížděly do Brna, ale budou používat spíš jen terminál Vídeňská.
U komerčních spojů si toho rozhodnou jejich provozovatelé.
Brno-Vídeňská je v Brně stejně jako Praha-Libeň je v Praze. Jestli nějaké vlaky budou stavět ve Vídeňské a ne na hlavním se teprve uvidí, moc jich ale nebude.
Podle plánu jenom na vídeňský budou stavět vlaky nové třídy Sprinter (dva za hodinu, Berlín-Vídeň a Praha-Ostrava). Expressy a pomalejší zajíždí v brně do centra.
Pokud budou v Brna cestující… a nádraží…
Ostatně, proč by vyprodané vlaky přímé linky z Berlína do Vídně musely zastavovat v Praze nebo v Brně? Dnes tato linka taky nejezdí přes Českou republiku a letadla nemají mezipřistání v Praze.
Pojedu holt do Vídně dalším vlakem o 10 minut později.
Dnes nejezdí přes Česko (teda kromě toho 1 Railjetu), přesto má poměrně četná zastavení i na rakouské i německé straně.
Mezipřistání letadel je daleko větší časová přirážka než dodatečné zastavení vlaku = nesouměřitelné.
Dnes ty vlaky přes Česko nejezdí, ale s VRT (prý) budou.
Terminál Vídeňská je totéž co neobsluha. Kodrcat se hodinu přes celé město na nějaký terminal je dost ANTIatraktivní
A navíc si i předem vybrat, jestli mířit na Vídeňskou nebo jet o 30 (ne-li méně) minut dříve/později z hl. n.
V Brně se jezdí rychlostí 3 km/h? Tak to je rarita.
Ne, to nádraží nemá nemá zlepšit oblužnost Kolína.
Tak chválně nakolik se budou vzrostlé stromy na vizualizaci blížit realitě
Spíš mě dostává, že kvůli železnice se bude sázet tolik stromů (jasně proč ne, je to ekologické a dobré – nejsem proti naopak), ale u dálnice to nikdo tak neřeší (zelené pásy nic moc a u benzínky vám takový zelený „obal“ neudělají)
To spis ti gentlemani v oblecích na kolech. 🙂
Doufám, že vůbec. Sázet něco takového u VRT je úplně na palici. Asi toho padá na koleje zatím málo. 🙁