Citlivé zasazení do krajiny. Nádraží VRT pro Kolínsko a Kutnohorsko navrhne ateliér Boele

Vítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/BoeleVítězný návrh terminálu VRT Kořenice/Bečváry je od ateliéru Boele. Pramen: SŽ/Boele

Podle dopravního modelu by měl terminál denně odbavit až 3900 cestujících, převážně směrem do Prahy.

Odebírat
Upozornit na
guest
211 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Toms

Tento koncept terminálu v polích v řídce obydlené oblasti je opravdu futuristická vize co se týká využívání. Muselo by se sem nastěhovat do okolí kosmopolitní obyvatelstvo s potřebou dojíždět do kanceláře do města. V současnosti zde převažuje pomalý venkovský ráz, kdy většina lidí jsou různí řemeslníci nebo pracují v okolí. Chápu má to cílit na Kolín a Horu, ale to je zase přestup a dojezd mizernou venkovskou dopravou 8 a více kilometrů.

Jinými slovy staví se velkoměstská infrastruktura na vsi.

xyz

Nebo se to obyvatelstvo pracovně přeorientuje – ať už ti samí lidé, nebo další generace (což nastává tak jako tak).

Svým příspěvkem popíráte oficiální VRTkařské teze např. odtud https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d

Mmch. ta „mizerná venkovská doprava“ je axiom – nikde není psáno, že může jít o velmi kvalitní příměstskou dopravu.

Nemel

Stanice se mi líbí, ale místo názvu přilehlé vesnice by mi přišlo rozumnější nazvat stanici Polabí. Už jen ze samotného principu stanice VRT, která obsluhuje rozsáhlé území.

Nebo s naopak máme těšit na další takové názvy? Terminál VRT Kozodoje nebo Stanice VRT Puclíčkovice…?

xyz

Já bych dal Kolín-Pučery nebo Kolín-Kořenice.
Přeci jen k Labi je to vcelku daleko a i „VRT Polabí“ je název pro jinou VRT (pohříchu docela daleko v pořadí staveb).

Martin

Jako neni to tak zle, celkem jednoduche…

Milan

to je jak Potěmkinova vesnice, taky jí hezky natřeli.

Milan

táhnoucí se vřed v krajině lze zamaskovat stěží…

Jmeno

Vzrostlé stromy trčící z betonu, to je asi vizualizace po 20ti letech bez údržby, jinak utopie.

Vojtech

Až bude taky zastavovat VRT, tak už nebudou existovat auta, minimálně v modelu, jak ho známe dnes. Jestli to budou autonomizované prostředky na krátké vzdálenosti nebo teleportace nebo dron..

Vojtech

Vlakem na Kolín….. z nádraží Střed, v mých myšlenkách
Ti kluci z kapely Krausbery byli fakt velcí vizionáři.
Text je cca 40 let starý.

Martin

Terminal, pro dojizdejici autem a autobusy… ale za na kolinsku ma byt vrt trat na hradec, ktera krizi trat Kolin, podebrady, nymburk a take navazuje na trat Kolin, Kutna Hora, Caslav, kde by ty mesta propojila trat z jejich center s terminalem primo, tam se s tim nepocita… radsi bude odbocka na nymburk a terminal v Becvarech.., Nejsem proti, to uz mi napr. z Kolina a K.Hory prijde lepsi jet vlakem pid primo do Prahy nez k Terminalu do Becvar autem… 3’900 mi prijde dost na tento terminal, ale treba se kolem budou moci prodavat pozemky a bude to pro… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Ten počet cestujících postupně poroste. 3.900 není a nebude konstantní číslo.

Martin

Tak v te oblasti moc pocet obyvatel neroste, vse je nyni spis dojizdeni,… a tenhle terminal je na okresce z Kolina, Kutna Hora bez napojeni zel. trati, neni to uplne koser… Lepsi by byl terminal prave Kolin/Osek na hradecko-pardubicke vetvi VRT pro prestupni vazby… Pokud by se tam postavil, tak bude mnohem vytizenejsi nez zde, kde benefit bude kazit pripadne vytizeni brnenske vetve,… Ovsem nepocitat s terminalem na Hradecke trati, kde trat u Oseka krizi VRT a smer te regionalky vede do tri smeru, + D11 a dve silnice prvni tridy pobliz, celkove v teto oblasti zije cca 200’000 lidi…… Číst vice »

David Peca

Tedy zhruba jen dvacetina frekvence dorazí na terminál individuální dopravou. Proč ne,když to bude výhodné, budou lidé svoje zvyky měnit. Jinak ty terminály (pro mě zastávky) vypadají fantasticky.

Pavel

Ještě mi chybí stanice Bahno VRT s přestupem na 235. 😀

Bert

Nezapomeňte na Bošice VRT!

Nikdo

Ta regonální doprava je součastná lokálka na kreré jezdí 814 ?

smasska

Přesně tak a dle TZ tam má jet asi 3x více lidí, než z celého okolí dojede na terminál autem…

V. K.

Jestli fakt bude napojení na lokálku, tak je to jedině dobře. To mě hrozně mrzí na návrhu Terminálu Praha východ, který okolní tratě naprosto ignoruje. Přitom by se dal napojit buďto na Mochovku a nebo přímo tam vede vlečka z Msetic, kde by stačilo doplnit triangl.

X 1

Jj. V Nehvizdech se to slušně prokoučovalo.

Adam Ř

Myslím, že provoz z Lysé a Čelákovic do Brna nebude zas tak intenzivní aby bylo potřeba kvůli tomu stavět trať. A na cestu do Prahy to nedává smysl, na ty už v Polabí (na rozdíl právě od Bečvár) koleje jsou

xyz

Jestli provoz do Brna (či Ostravy apod.) nebude z Nehvizd tak intenzivní, pak docela slušně padá důvod pro jejich existenci – srov. s argumenty pro to, aby pro cesty z východního okolí Prahy právě do vzdálenějších oblastí nebylo nutné jet přes Prahu hl. n.

Adam Ř

Co když bude provoz z východní půlky StčK dostatečně intenzivní provoz na Moravu na to aby dávala smysl zastávka vlaku obsluhovaná autobusy, ale ne tolik intenzivní aby bylo nutné tu zastávku na Lysou napojovat vlakem.

xyz

Východní půlka Středočeského kraje = mj. Kolínsko, které je vhodné řešit právě Pučerami.

Totéž východní část Benešovska a značná část Kutnohorska.

Vést autobusy (zastávkové, nebo zrychlené linky? pokud zastávkové, tak příliš pomalé, pokud zrychlené, tak spíše jednoúčelové – návoz k VRT-stanice/od ní) i desítky km? Nedává mi to logiku.

Adam Ř

Dobře, s východní půlkou jsem to přehnal, jde o menší oblast. Autobusy bych si představoval primárně asi jak zrychlené, po dálnici. Konkrétně asi Nehvizdy, VRT – Lysá nad Labem, Litol, Husova – Lysá nad Labem, železniční stanice a dále to napojit na některou z existujících linek, případně alespoň protáhnout jako zastávkový spoj na Lysá nad Labem, sídliště (zároveň by to tedy sloužilo pro svoz z Lysé na stávající nádraží). Nemůžete kritizovat busy jako jednoúčelové a jako řešení navrhnout do stejné trasy vlak, to nedává smysl. Desítky km nejsou problém, busy běžně jezdí stovky. A naopak kolejové linky jezdí jednotky (krátké… Číst vice »

xyz

Právě s VRTkami už busy nebudou ty stovky km jezdit – vlaky budou bezkonkurenční, v těch relacích.

Ta linka by přinejmenším částečně mohla vést přes Nehvizdy NAMÍSTO trasování přes Mstětice.

A pokud by to vyšlo cca takto https://mapy.com/s/fajuvulunu (resp. O. K., asi by to od Nehvizd k Čelákovicím muselo být pozvolnější kvůli sklonu) tak by i za cenu určitého prodloužení trasy dávala celá linka větší smysl než přes Mstětice.

xyz

** a k té „kapacitě, která mezi Prahou a Lysou není nazbyt“ – srov. s idejemi tam nacpat všechny vlaky směr Mladá Boleslav, namísto vybudování nové rychlé tratě podél D10.

Přičemž právě i regio. vlaky od Všejanské spojky by při neexistenci té rychlé tratě podél D10 mohly mít vhodnou návaznost směr Morava u Nehvizd (srov. s R22, která i ve VRTkovém stavu dojede do Kolína a tam bude mít přípoj na Brno leda tak se všemi rychlíkovými zastávkami).

xyz

*** a ještě jeden kapacitní dovětek – lze to brát naopak – jestliže od Nehvizd ku Praze bude čtyřkolejná VRT, ale už v téhle části nebude 320 km/h, tak se vyloženě nabízí, aby rychlá vrstva směr Mladá Boleslav (dle oficiálních plánů, tzn. jen Všejanská spojka, ne nová trať podél D10) jezdila z Prahy po VRT do Nehvizd a až za nimi odbočila směr Lysá – M. Boleslav.

Vč. přestupů od Mladé Boleslavi/Lysé v Nehvizdech na VR-vlaky směr Brno, Ostrava atd.

Adam Ř

Dává mi o hodně větší smysl kapacitu věnovat pro významný dopravní směr Praha – MB – Liberec než pro malý vláček Lysá – Praha-východ s řádově nízkými tisíci denně.

Jo, dostat rychlou vrstvu na VRT by mi smysl dávalo, asi by se na to hodil plánovaný sjezd na Nymburk. Ale i poté mi dává větší smysl kapacitu věnovat S2 a S22, než polozapomenutému vláčku s nízkými tisíci lidí denně

xyz

„Nízké tisíce lidí denně“ jsou irelevantní, pokud by pro ten „vláček“ šlo o mezilehlou a ne koncovou stanici, což by šlo.

Adam Ř

Myslím, že nadále budou. Podobně jako jezdí busu Praha – Budějovice, přestože vlaky jsou rychlejší.

Ok, to asi není podstatné teď rozhodnout.

Daniel Jablonecký

Nejen to. Dokonce je v jednom z plánů i protažení rychlíkové linky Rumburk – Česká Lípa – Kolín až do Uhlířských Janovic s návazností právě v Kořenicích na VRT směr Brno.

smasska

To je plánováno kde? Mají plánované vozy na tu šílenou lokálku přechodnost?

Daniel Jablonecký

Oč je trať Kolín – Uhlířské Janovice jiná než trať Česká Lípa – Mladá Boleslav?

xyz

Z hlediska třídy zatížení o nic, viz můj odkaz výše.

xyz

Proč opakovaně předpokládáte neměnný stav t-014 v úseku Kolín – Pučery?

Jistě že tam mají přechodnost https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/trz.pdf

Třída zatížení C2 jak na t-014, tak i všude mezi Nymburkem a Rumburkem.

smasska

Protože pustit velká těžší vozidla na šedesátkovou lokálku je nesmysl z hlediska efektivity. Jaký jiný stav mám předpokládat, co se kde plánuje? Aby ta trať byla konkurenceschopná IAD nebo i busu z Kolína, musí se postavit v nové stopě. Mne fakt fascinuje, když někdo plácne terminál do řídce osídlené oblasti do polí, kde to trefuje pomalou dlouhou lokálku, a myslí si, že na něj ti lidi z celého perimetru toho regionu budou jezdit tou lokálkou, a ne autem nebo vymetacími busy (srov. uváděný modal split pro terminál, kde je malý podíl IAD těžce mimo).

xyz

I modernizace ve stávající stopě může zvýšit rychlost o několik desítek km/h a nebude z toho „pomalá lokálka“.

Obraty souprav R22 v Kolíně jsou nyní 1,5 h (!), tzn. dost času dojet do Pučer nebo i dále.

Jiný

Teprve teď jsem si ověřil, že v Kolíně je to kolejově možné, nicméně nedovedu si to představit.

diem72

Kříží přes střední zhlaví celou stanici … včetně koridoru

diem72

Prosím Vás … na lokálku zde nude napojení pouze „přestupem“, nikoliv přejezdem souprav z VRT na ni nebo naopak. Kolejové propojení tam sice bude, ale pouze služební (údržba, opravy)

Karl vB.

Fascinujou mně ty vzrostlé stromy na parkovišti na obrázku 5/6.
V Německu se se zastávkama této důležitosti nijak architektonicky necrcaj, ale na rozdíl od našich stromů (za jak dlouho asi tak vyrostou do podoby na presentaci?) tam parkoviště pro auta zastřešujou solárníma panelama. Takže když je v létě horko, je auto aspoň ve stínu, nebo je v případě extrémního počasí chráněno před kroupami. Stanice MERKLINGEN na A8:
https://www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de/fileadmin/bilder/20-NEUBAUSTRECKE_WENDLINGEN-ULM/Merklingen_Bahnhof/2023/20231228_Bahnhof_Merklingen_Arnim_Kilgus_DJI_20231228144035_0007_D.jpg

Daniel Jablonecký

To je smutné, že „se v Německu se zastávkama necrcaj“, ale je to jejich věc. Já jsem naopak rád, že my si hodnotu krajiny uvědomujeme, vážíme si jí a že s tím naši architekti umí a chtějí pracovat.

Karl vB.

Vyhlašovat architektonickou soutěž na kdejakou boudu v polích je samozřejmě možné, pak se ale nesmíme divit, že to kvůli procedurám dlouho trvá a stojí víc, než v zahraničí.
Typizace a standardizace užitkových staveb na železnici se používala už před 150 lety z důvodu úspory investičních nákladů. Každá železniční společnost měla svůj manuál typizovaných, případně modulových staveb s typickým architektonickým výrazem.
Bylo by zajímavé v budoucnu porovnat realizační náklady a užitnou hodnotu u zastávky VRT DB Merklingen a VRT SŽ Kořenice-Bečváry.

Petr Šimek

Twl, co já se tady v diskuzi nedozvím. Konečně uděláme něco dobře, dokonce lépe než v Německu (stromy >>> fotovoltaika). A zase je to špatně. Lidi jako vy jste přesně důvod, proč u nás nemůžeme mít nic pěkného.

A ty vaše kecy o architektonických soutěžích tomu jen dávají korunu. Stanic VRT je pár a rozhodně si zaslouží architektonickou kvalitu ze soutěží, které ji navrhnou na míru dané lokalitě. Typizovaný boudy nikdy nedopadnou dobře, pokud to není zastávka pro nějakou lokálku…

Adam Ř

Jako obecně souhlasím, že je dobré dělat kvalitní architekturu a soutěž kvituji, ale zrovna panely na parkoviště mi dávají smysl. Je to P+R, nikoliv náměstí, takže tu estetiku není potřeba tolik hrotit. Stromy jsou dražší na údržbu, negenerují energii a neposkytují celoplošný stín.

Petr Šimek

Od kdy jsou stromy čistě estetická záležitost? Ano, správně, není to náměstí. Je to uprostřed krajiny. Ty stromy tam jsou z mnoha důvodů, ať už estetických, tak i ekologických. Zakomponování dopravních staveb do krajiny je velmi důležité, bohužel u nás často opomíjené…

Adam Ř

Každé místo je uprostřed krajiny, to nic neznamená. Pokud jde o ekologické dopady, napadá mě asi milion míst kde by stromy měly větší pozitivní dopad a zároveň byly levnější na výsadbu a údržbu. Třeba namísto nějaké solární elektrárny, jejíž projekt se zruší ve prospěch elektrárny nad parkovištěm

Adam Ř

Jo a jako bonus by takové stromy nemusely být prořezávané a mohly by mít nějaký podrost, což je činní ekologicky mnohem lepšími. To že by na parkoviště nepršelo a nekadili ptáci je už jen třešnička na dortu

Petr Šimek

“Každé místo je uprostřed krajiny, to nic neznamená” no, tak tohle je dobrá perla, horší prohlášení za dnešek už doufám neuvidím.

Zcela evidentně absolutně netušíte, jak funguje krajinářská architektura a jak zasahovat do krajiny tak, abychom si ji úplně nezlikvidovali. Prosím, nechte práci pro architekty architektům…

A fotovoltaiku (ne soláry) si dejte třeba na parkoviště u Kauflandu a ne do volné krajiny…

Karl vB.

Ono to parkoviště se střechou s fotovoltaikou zároveň slouží i jako nabíječka elektromobilů po dobu, kdy je tam elektroautoauto odstavené.
https://www.swr.de/swraktuell/baden-wuerttemberg/ulm/merklingen-ladepark-elektroautos-100.html

Adam Ř

Snažíte se tvářit že městská krajina neexistuje? Či že nemá cenu se o ní starat?

Architektům nevěřím, na to abych jim věřil dělají příliš mnoho nepraktických a příliš mnoho ošklivých staveb.

Většina Kauflandů roste na kraji volné krajiny. Volné krajiny máme v Česku strašnou spoustu. To neznámá že o ní nemáme dbát, ale není to tak podstatné jako dbát o města kde na malé ploše žije většina populace.
Fotovoltaika se dává do volné krajiny úplně běžně a bude se s tím pokračovat.

Karl vB.

Záleží pouze na osobní představivosti každého jedince. Typizované a modulové objekty vůbec nemusejí být ošklivé, o tom se můžete přesvědčit pohledem na historické nádražní budovy na Dráze císaře Františka Josefa. https://md.gov.cz/getattachment/d8f2fc38-1e4e-4834-b25f-39d0667f3205/preview_image.aspx Pokud to zvládli před více, než 100 lety, proč by to měl být problém dnes? Typizace prvků ovlivňuje cenu, rychlost a jednoduchost výstavby i následné údržby. Vzhledem ke stavu státní kasy se VRT budou stavět v režimu PPP, takže úspory tohoto druhu, které nebudou mít negativní vliv na traťovou rychlost, jsou na místě. Ono, než k zahájení stavby dojde, tak se cena díky inflaci ještě zvedne (a čím později… Číst vice »

Honza

Se divím na to kolik je v ČR odborníků na VRT, že tato země nemá ještě ani km. Pro kritiky – podívejte se do jízdních řádů třeba TGV ve Francii. Najdete tam spoje, které během 30 min. mají 3 zastávky. Je to logické. Více zastávek v široké metropolitní části (v tomto případě Praha a STČ kraj) a následně dálková jízda do jiné metropolitní části velkého sídla…

Martin

Tak ono se o ni mluvi 30 let, za tu dobu hodne lidi co ji chteji si zjisti hodne informaci…

TnM

Moment, to VRT nadrazi Korenice neni vtip?
Ja myslel ze VRT ma profrcet bez zastaveni,… anebo to jsem si vylozil jen spatne ze v olomoucke aglomeraci neni zadna VRT stanice a pocita se tu s prujezdem vrstvy Varsava-Viden? (Tj. dle navrhu linek pokud olomoucak nebo prerovak bude chtit VRTem cestovat do Rakouska nebo Polska, tak bude muset nejdriv courakem popojet do Ostravy nebo Brna, aby nasledne nasedl na vlak, ktery mu profrcel ‚pod okny‘)
(Pozn. 2: nadrazi Prerov ani Hranice ani Olomouc nebudou na VRT, pouze k nim budou sjezdy. Takze zde zastavi jen lokalni vnitrostatni vrstva)

xyz

Nebojte se, bude tam zastavovat jen 1 linka s 1 párem spojů za hodinu.

Což mmch. při úhrnných 3900 lidech za den znamená cca 110 – 120 lidí na vlak (celkový obrat nástupu + výstupu), což při zohlednění směru špičky znamená, že ve špičce to může být i 200 nebo i více lidí, pro které tak příslušná linka bude muset být dimenzována.

Celkově je pro mě až zarážející, že taková příměstská stanice má mít jediný pár za hodinu.

tarten

Kdyby se ukázal ten nepravděpodobný případ, že by skutečný obrat několikanásobně předčil odhad, mohla by tam zastavovat i linka R33.

xyz

On se ten případ může neukázat PRÁVĚ PROTO, že tam bude jen 1h takt.

Jinak, viz vytížení I/2 i kdyby v oblasti Bečvár.

A jinak, ani R33 nepřinese rychlé spojení s Brnem.

David

Jo, jet někam do poli autem a jeden vlak za hodinu je určitě lepší, než zkusit – ja nevím, třeba Kolín

Michal M

Zkus – projet Kolínem k nádraží a tam zaparkovat.

Stráťa

Kolínem nepotřebuje jezdit autem, to je městečko kde je všechno v docházkové vzdálenosti.

Adam Ř

A co lidi z okolí Kolína?

Daniel Jablonecký

Dva za hodinu ve špičce jsou minimum a taky to tak nakonec dopadne.

smasska

V tom případě se vám nevejdou rychlé vlaky na Brno v plánovaném počtu (nepojedou-li ty dva pomalé 5 min od sebe). Na Praha – Kolín heterogenita cestovní rychlosti dělá problémy, tady trojnásobný rozdíl cestovní rychlosti mezi jednotlivými trasami kapacitu nesníží? Prostě nemůžete jezdit neomezeným množstvím pomalých a rychlých tras po stejné trati při zastavování u každé vrby, když se zbytkem jedete 300 bez zastavení. Dvěma pomalými trasami za hodinu jste vyžral kapacitu pro další minimálně čtyři rychlé…

xyz

Pak se to dá řešit jinak – aby buď nebyly různé rychlosti souprav (300 vs. jen 200 – 230), anebo paradoxně aby u Pučer zastavovala jedna dálková linka se soupravou na 300 km/h, ale ne ta na 200 – 230 km/h, čímž by se to vyrovnalo. A navíc by se tím vyřešilo to spojení Kolín(sk)a s jižní Moravou, které se po dokončení VRT výrazně zhorší co do konvenčních tratí. P. S. Už jsem dřív psal – smysl by mohlo mít zastavování jedné z mnoha rychlých linek u Pučer, jiné zase u Velkého Meziříčí, jiné případně u Jihlavy (kde to paradoxně… Číst vice »

smasska

Na střídavé zastavování po úsecích na trati dlouhé 200 km při rychlostech 200/230/320 jako prostředku pro rovnoběžný grafikon rovnou zapomeňte. Tím tu kapacitu vyžerete ještě více. Pokud chcete více zastavování, tak musíte jít cestou homogenizace rychlostních profilů, což znamená pápá pro nejrychlejší vrstvu, aby vůbec něco projelo.

xyz

Asi jste neporozuměl textu z mého předchozího komentáře. Ne po úsecích, ale po jedné stanici: – jeden pár za hodinu mezi Prahou a Brnem zastaví pouze u Pučer – další pár pouze u Jihlavy – ještě jiný pár pouze u Velkého Meziříčí atd. Mmch. (i když i toto tu nepíšu poprvé) celkově je pro mě zajímavá ta myšlenka, že např. na lince Praha – H. Brod – Brno, která po VRT pojede víc než půlku trasy (od Prahy ke Světlé a od V. Bíteše k Brnu), „nesmí“ jet souprava pro 300+ km/h, zato např. na lince Ex22 Praha – po… Číst vice »

Daniel Jablonecký

S tím souhlasím. Ovšem 2 za hodinu nejsou neomezené množství. To je množství omezené na 2 za hodinu. 😉

xyz

Přesně tak, navíc srov. s tím předpokládaným „neomezeným (resp. skutečně hodně vysokým – 6+ spojů za hodinu v každém směru) množstvím“ linek, které (při obdobně vysokém počtu VR-jednotek) posviští 300+ km/h po VRT, bez zastavení mezi Prahou a Brnem, a vejdou se do pražského a většinově i brněnského uzlu (?).

Daniel Jablonecký

Nehledě na to, že ten pomalejší vlak v Kořenicích uhne a rychlej ho předjede, takže nějaké omezení rychlé vrstvy bude fakt marginální.

xyz

Ano, to je další možnost.

Nebo pokud by nějaký úsek VRT v terénně příznivém úseku (typicky právě odtud směrem na Prahu) byl cíleně vybudován jako čtyřkolejný pro letmé předjetí.

smasska

To není žádná příměstská stanice, je to pláclý terminál do pole s roztroušenou zástavbou kolem a fantasmagorickými představami o přestupu 1500 lidí denně na lokálku s vmax 60, přičemž efekt indukce IAD z okolí je v TZ naprosto potlačený…

xyz

Však srov. s Tullnerfeldem, Allersbergem (ale spíš s tím prvním).

Těch 60 km/h na té lokálce je teď, směrově zrovna okolo té stanice je ta lokálka hodně přímá.

smasska

Tullnerfeld má obsluhu jednou za hodinu?

xyz

Dálkovými spoji ÖBB ano.

No a regio. spoje lze do určité míry přirovnat k t-014 (zejména analogie Kolína k Tullnu je zde docela přesná – zejména pro cesty z Tullnu do vzdálenějších rakouských, příp. německých, destinací).

smasska

Ale no tak, máte tam pásmové Sp, které z pohledu Tullnerfeldu tvoří v úseku Vídeň – St. Pölten úplně stejnou vrstvu obsluhy jako zastavující vlaky ÖBB plus navíc vás ve Vídni dovezou jinam (efekt Masaryčka, ale výrazně silnější). To že Tulln je hned vedle napojený tratí za pár minut (tohle Kolín fakt nevyhraje), která navíc jede souběžně ve směru přepravní poptávky a že tam z (mnohem více osídleného než v Kořenících) okolí jezdí mraky busů a aut?

smasska

Když už chcete Tullnerfeld k něčemu přirovnávat, tak korektní by to funkčně bylo k hypotetickému terminálu Praha východ, přes který by zajížděly vlaky z tratě 232.

xyz

K němu určitě ne; právě mj. pro chybějící vazbu na příměstskou/regionální železniční dopravu.

xyz

Jo pardon, na ty jsem zapomněl.

Takže 2x za hodinu.

Já ale nepíšu o žádné „výhře Kolína“, tzn. opět „reagujete“ na něco, co nepíšu a ani si nemyslím.

Směr přepravní poptávky je sám o sobě hodně silný k nebližší VRT-stanici.

Ty „mraky busů a aut“ můžou jet i ke stanici Kolín-Kořenice. Principiálně v tom není rozdíl

Pavel

Nebojte se, v těchto zastávkách budou stavět jen některé vlaky. A jinak mimořádně důležitá zastávka pro obsluhu tohoto (zapomenutého) regionu. To je také smyslem výstavby nových rychlých tratí, propojení naši vlasti a odstranění vnitřních periférií.
U nádraží bude pořádné parkoviště a stanice regionálních autobusů pro okolí. Své cestující si samozřejmě najde i navazující lokálka. A pokud vlastníte stavební pozemky v okolních obcích, máte vyděláno. Za půl hodiny v centru Prahy, kdo by nechtěl.

TnM

Tak porad je to vetsi pocet nez kolik vlaku na VRT zastavi v olomoucke aglomeraci (nula)

Adam Ř

Vlaků na VRT v Olomouci zastaví 0 protože tam žádná VRT není: je to přeci jen poměrně malé město a je na docela slušné trati už teď. Pokud myslíte vlaky které v části trasy povedou na VRT, tak ty tam mají stavět všechny, alespoň dle dokumentu z roku 2022. Do Polska ani Rakouska tam ale opravdu nic nepojedez mezinárodní expresy patří hlavně na VRT

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkové+vedení_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb

TnM

VRT Hana povede v idealnim centru olomoucke aglomerace o cca 300 tisicich obyvatelich, kde kazdy by to mel na terminal kolem 15 minut jizdy autem anebo idealnim Os vlakem (pokud by na koridoru u Rokytnice vznikla zastavka). To je asi jako terminal Praha vychod. Pocet lidi obslouzenych asi jako v pripade Plzen hl.n. a vice nez v pripade Usti nad Labem VRT (kde maji stavet vsechny linky). Presto o vybudovani logickeho terminalu „Olomouc-Prerov“ ani zminka. Ale zato se bavime o Korenice-Becvary pro obsluhu polnosti na Kourimsku. Cechocentricka parodie. Ktery z ministru tam ma chalupu? Ale to je to stejne jakoze… Číst vice »

Karl vB.

Vy snad chcete, aby do toho rychlovlaku projíždějícím zalidněnou oblastí střední Moravy nastupovali lidi? Neskutečné! 🙂

xyz

Kouřimsku? Do Kouřimi má ta stanice podobně daleko jako do Kolíně.

Když už, tak stejně jako „Kouřimsko“ lze tu stanici vymezit na „Kolínsko“. A hned by to znělo jinak, že.

TnM

Ani ne. Pořád je to venkov o pár desetitisících obyvatel v roztroušených vesničkách.
Olomouc – 103 tisíc obyvatel
Přerov – 41 tisíc obyvatel
Kolín – 33 tisíc obyvatel

Potenciální přestupní terminál na koridoru Olomouc-Přerov u Rokytnice: osobák do Přerova pojede 5 minut, do Olomouce 10 minut.

Kořenice: Regionova do Kolína jede přes 20 minut.

xyz

Město s desítkami tisíc obyvatel NENÍ „venkov“.

P. S. Svoji nelibost s neexistencí jakékoliv VRT-stanice např. u Tovačova nebo Oder jsem psal už dříve. Ale je to falešné dilema vůči vhodné existenci VRT-stanice co nejblíže Kolínu.

xyz

P. S. neřešte aktuální dobu jízdy Regionovy po pomalé trati z Kořenic do Kolína, ale jízdu třebas bezzastávkového spoje (např. prodloužený R22) po zmodernizované trati mezi Kolínem a VRT-stanicí.

Dzan

Vzhledem k tomu že ČR neni schopná tohle postavit je ta hádka jen o teorii.

218

Hana zas má „moravocentricky“ hustší dálniční síť než Belgie,no.. 😀

xyz

Od chvíle, co se ta „erka“ okolo Prostějova bere za dálnici, tak ano… (úzká, obvykle max. 110 km/h)

David

Nebo kolik jich zastaví na letišti…

Daniel Jablonecký

VRT stanice v olomoucké aglomeraci se jmenuje Přerov.

Dzan

V tom je celá koncepce VRT u nás nesmyslná. Místo propojení významných měst je uvažována z okraje Prahy do Ostravy či zahraničí. A zastávky a terminály uprostřed ničeho jako bonus

TnM

Prerov neni na VRT. Dokonce ani nema oboustranne sjezdy (ty maji jenom Hranice, ktere ale uz jsou od Olomouce i Prerova mnohem dal). Tj. vlak co sjede z VRT aby zastavil v Prerove, tak pak na VRT najede zase az v Brne.

smasska

Vy tu aglomeraci moc neznáte, co? A že Přerov není jejím centrem ani těžištěm, taky nevíte, že?

Daniel Jablonecký

Není. To ale neznamená, že tam nemůže pro danou aglomeraci být nádraží. A Olomouc jako nádraží na trati s rychlostí 200 km/h není žádná tragédie. V Liberci nebo ve Varech by za to byli radostí bez sebe.

smasska

To znamená, že tam pro danou aglomeraci bude nádraží… které bude pro danou aglomeraci nevhodné. Bravo.

RDP

Za půl hodiny ….a jak dlouho budete čekat na tu správnou dobu k odjezdu ?
Do dostupnosti si musíte připočítat čekání na spoj

smasska

Možná bych byl radši, aby stovky miliard stát směřoval spíše do obsluhy regionů, kde žijí ti lidi, než těch zapomenutých. Nemohou mít všichni stejně.

Náhodný Kolemjdoucí

Těmi couráky myslíte rychlíky s rychlostí kolem 200 km/h do Bohumína nebo Břeclavi?
Nějaké mezinárodní spoje jsou přesto uvažovány i přes Olomouc, Hranice a Přerov.
Co mají říkat třeba ve Zlíně nebo Karlových Varech?

TnM

Ano. Spolu se zapoctenim rozumneho casu na prestup se bude jednat o prodlouzeni cestovani o hodinu i dele. Uplne zbytecne.

Distribuce

Tak je třeba daňovému poplatníku pustit žilou, ne?
Vzhledem k času, který stráví cestující z KH a Ko v současném rychlíku když jede do Prahy, což je drtivá většina cestujících (obráceným směrem je to zlomek), tak se na to všichni, až na pár pošuků, vybodnou aby se plácali do (pardon) přiblblých Kořenic.

Daniel Jablonecký

Že se s vámi neporadili, že? Mohli si ušetřit spoustu práce.

xyz

Zrovna Kutná Hora je vyhledávaný turistický cíl. Dosud i z přinejmenším části Moravy dosahovaná spíše s přestupem v Kolíně. Jestliže přes Kolín už většina rychlých vlaků nepojede, má smysl i VRT-stanice pro Kutnou Horu přímo na té VRTce.

A v Kolíně že nastupuje málo lidí do vlaků směr Brno či Ostrava? Nemyslím si.

tarten

Spíš naopak, přes Kolín má jet 5 párů rychlíků za dvouhodinu (Valašské „expresy“, Svitavy a část Vysočin). Vyhýbat se mu má expresní vrstva.

Honza

No vzhledem k tomu, že nejvíce i ty dálkové spoje přeplňují každodenní cestující z Pardubic a Kolína do Prahy a zpět, tak ty expresní spoje nahradí další jiné spoje, které tyto masy budou muset obsloužit. A VRT do Pardubic či Hradce Králové je daleká budoucnost…

Dzan

Daleká budoucnost je i jakákoli souvislá VRT trať u nás…

Ojin

V Kolíně jde ovšem často o přestupy směr Nymburk, Mladá Boleslav apod. – záleží, jestli je terminál nabídne, smysl by to dávalo.

xyz

To je další paradox https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

význam Kolína pro tranzitní dopravu znatelně poklesne, přesto tam mají R22 a R23 nadále začínat/končit jízdu…

Matty

Myslím si, že nejlepší by bylo VRT Haná zaústit do Přerova. Nebo udělat terminál Haná, někde u Rokytnice u Přerova, kde by byla patrová stanice aneb v přízemí dnešní koridor a v patře VRT.
Zastavovat by tam mělo všechno (krom Sprinter), protože dojezd tady není jenom Olomouc a okolí, ale i další krajské město Zlín.
Za sebe by se mi více líbilo VRT zaústit do Přerova. Prostě německý/italský styl, s buď současným rozšířeným nádražím nebo s podzemní stanicí.

TnM

To o cem pisete se nestane, protoze uz jsou rozpracovane plany ktere toto neumoznuji. Nicmene do planu VRT Hana vlozit „patrovou stanici“ (v podstate dve jednoduche zastavky spojene prestupnim krckem a s nejakym jednoduchym prijezdem z prilehle D55) u koridoru u Rokytnice by melo byt stale mozne.
Nevim nakolik zde hraje roli profesni slepota, ego a nebo jen nedostatecna neznalost lokalnich politiku co vlakem nejezdi, a tedy netusi co se na ne chysta. Ze Olomouckym krajem bude projizdet napojeni na okolni svet, ktere ale Olomoucko uvidi jen z okynka.

Vojtech

Zaústění vrt do Přerova = to je ten oficiální důvod, proč vrt na 300 z Brna je pomalejší, než reko na 200.
Jen matematika, odbočení do Přerova hl.n. A najetí zpět je +6-8 minut jízdní doby = vlak za tu dobu ujede cca 40 km/h po VRT… neboli rychlozastávka nad Přerovem či směrem k Holomóci je optimální varianta. Místní obslužnost zajistí panteři nebo busy či auta, protože okolo jede D1 a D55.
Těch 8 minut rozdílu navíc = to jsme tu VRT na Ostravu nemuseli stavět, to stačí trať na 160

Martin

Ano, v Prerove to prekvapuje, pac se terminal postavi v Hranicich, a do Olomouce odbocky, ale ze z Olomouce vede trat na Otrokovice, Zlin, U.Hradiste, ktera v Prerove krizi vrt se s terminalem neuvazovalo, i kdyz z Hranic je to kousek…

Petr Šimek

Pro ty všechny samozvaný odborníky v komentářích. Důvod těchto menších stanic na VRT je technický a bezpečnostní, ne nějaký napojení Kotěhůlek v blízkosti, nebo náhodný rozhodnutí SŽ.

Jednou za pár km je nutné mít stanici pro případ problému, aby bylo kde zastavit, odstavit vlak nebo bezpečně vyložit cestující. A když už se to staví, tak se k tomu za minimální nárůst nákladů přistaví i výpravní budova, aby to aspoň někomu mohlo sloužit, a nebylo to jen pro krizový případ, který může nastat párkrát do roka. Nejdražší na tom stejně je ta infrastrukturní část a samotná výpravka tvoří minimum nákladů.

X 1

Souhlasím. Technická a provozní potřeba výhybny ev. včetně předjízdných kolejí či odbočky z VRT na regionální trať směrem do Kolína je provozní nutnost a budovala by se tak jak tak. S minimem nákladů navíc, se výrazně zlepší dopravní možnosti blízkého okolí a tím i lokální socio-ekonomický efekt. Jen podotknu, že například na Německé VRT VDE8 z Leipzig/Halle do Ebensfeldu (-Norimberka), jsou výhybny s předjízdnými kolejemi každých 20-30km, ovšem bez obsluhy pro cestující. Na trati z Frankfurtu do Kolína nad Rýnem si taktéž mnoho lidí klepalo na čelo, když vznikla stanice Montabaur. Zastavuje tam sice v průměru každý čtvrtý vlak ale… Číst vice »

Twix

Na té VRT přes Durynský les měla sloužit cestujícím stanice Ilmenau-Wolfsberg, ale během stavby se rozhodlo že bude jen neveřejná. Možná škoda, jsou tam lázně a technická univerzita, kam jezdí studovat i dost Bavorů. Pak jsou tam spojky ve vrcholovém úseku a dále stanice Theuern kde by nástup asi smysl nedával (ostatně vedle jsou sjezdy do Coburgu a využívají se). Stanice Montabaur je aspoň uzlem s konvenční železnicí, na rozdíl od sousední Limburg Süd, což je čistě VRT stanice (asi jediná v Německu), ale není to nikde v polích.

xyz

Kromě Limburg Süd určitě i Allersberg, Kinding.

Twix

Ale tam staví i (a nebo jen?) DB Regio, ačkoliv technicky je to stanice na VRTce 🙂

xyz

Mmch. abychom poměřovali srovnatelné, tak ideálně podobně velkou zemi (i když – pravda – tam bez 300 km/h), tak dejme tomu Tullnerfeld, „Weststeiermark“, „Lavanttal“ (nakonec pod názvem. St. Paul).

Karl vB.

Měšto Montabaur je velké asi jako Velké Meziříčí, nebo Tachov. Stanice tam vznikla z politického zadání, podobně, jako se u nás maluje VRT do Mostu…

xyz

Ta stanice tam byla fůru let -(na původní trati) jen se mírně přesunula + zaústila to VRT, která by tudy vedla tak jako tak.

Vojtech

U těch předjížděných kolejí dostavět perón není neřešitelné. A to východnímu Německu hodně pomůže

A u trati Frankfurt -Kolín je přece legendární americká základna… protože tam jedna z těch předjížděných stanic

Tomáš Záruba

V tom případě by to ale mělo mít více než jednu předjízdnou na směr…

Adam Ř

Nejde o provozní zázemí pro nějaké pravidelné obratování, jde o řešení občasných poruch vozidel

Tomáš Záruba

Jenže to vozidlo s poruchou tam pak bude překážet zastavení pravidla. Přinejmenším nějaký odstavný šturc je potřeba, jinak to obě funkce plnit nemůže.

Adam Ř

Máte pravdu, teď koukám do vizualizací a jsou tam zřejmě na Pražském zhlaví štrucy (na každé straně jeden), ve směru na Brno jen odvraty. Štruc u západní koleje (té kde se běžně jezdí Praha > Brno, tedy se na něj bude muset couvat) je o něco delší a je z něj možnost přejet na konvenční trať dolů. Bohužel na vizualizaci nejsou kolejové spojky, ale dávaly by smysl za Brněnským zhlavím, aby si služební jízdy ze spodní tratě ušetřily úvratě. Jo a proč není možné od Prahy přímo dojet na nějaký štruc, to mi není jasné.

https://vrtky.cz/documents/159614952/180044789/01_Page_1.jpg/d8221168-c1ef-4b45-984a-a43df70127e9?t=1750153548202

Náhodný Kolemjdoucí

Takže ta stanice vzniká v místě údržbové základny?

xyz

Navíc těmi „Kotěhůlkami“ je Kolín, který o dálkové vlaky v naprosté většině linek s existencí VRT přijde.

Nicméně bohužel, v té VRT-stanici u Kolína žádné dálkové vlaky (které by dojely hodně rychle do Brna i dál) stejně zastavovat nemají.

tarten

Ta „naprostá většina“ bude necelá polovina, že?

xyz

Směr Brno zmizí všechny (tedy všechen 2h takt, který tam zastavuje) expresní spoje.

Směr Olomouc jen 1h takt a navíc couravější (všechny rychlíkové stanice až po Olomouc, ne jak dosud s pásmováním v České Třebové, kdy po ni nebo naopak za ní se jede expresně – viz střídání u Valašského vs. Slováckého expresu). A směr Ostrava již bez přímého spojení.

tarten

Takže místo 8 párů dálkových vlaků za dvouhodinu jich bude 5. To je u mě většina. Ostrava má přímé spojení i nadále, ale s úvratí v Přerově. Nad těch 5 projíždějících ještě hodinovka do Mladé s dvouhodinovkou do Liberce a dvouhodinovka do Ústí nL. Co by za to jiná města dala.

xyz

Pardon, tu R18 jsem přehlédl https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

Nicméně to tím pádem bude echt-courák, mmch. časově nekonkurenceschopný i co do spojení Novojičínska (Suchdol/Studénka) s Prahou.

Karl vB.

Já nejsem drážní expert, jako vy, ale život mně naučil, že týden je někdy dlouhá doba, za kterou lze provést mnoho radikálních rozhodnutí. Proto si myslím, že v roce 2025 spekulovat o tom jaké vlaky budou kde jezdit, nebo (ne)zastavovat na nějaké vsi u Kolína za 10 let, za situace, kdy se o VRT zatím pouze žvaní a ještě se fyzicky ani nekoplo, je poněkud nadčasové.

Adam Ř

Domnívám se, že to taky trochu zlepší projednalnost. Každá nová trať má své odpůrce a když je nejbližší zastávka 50 km daleko tak dvojnásob. Vlastně mi přijde fér, že z té tratě lidi v jejím okolí budou něco pozitivního mít.

xyz

Ostatně tím přínosem argumentují i VRTkařské prezentace.

kesua

3900 cestujicich mi prijde az neuveritelne malo na VRT. Opravdu ma tato zastavka nejakou realnou navratnost? VRT si predstavuju, ze jezdi mezi metropolemi, ne mezi vesnicemi.

Happy

Zase na druhou stranu to srovnejte s mezinárodním letištěm kdesi na jihu Čech. 😁

Stráťa

To že se v ČR postavil jeden nesmysl není důvod proč stavět další.

David

Tam z těch baráku uprostřed ničeho toho zase o moc víc nevytáhnete…a i to lidé tam budou muset autem. Takže to nádraží asi bude par palet po stranách koleji jako nástupiště a parkoviště pro tisíc aut.

Pavel

Benefitem je, že se prudce zlepší dopravní dostupnost. S tím jak budou dojíždět do Prahy se vesničanům zvedne životní úroveň a samozřejmě nádraží podnítí bytovou výstavbu v okolních obcích.
Takže dnes 3.900 a za 20 let… podívejte se na některé obce, které ve druhé polovině 19. století vyhrály pomyslnou železniční loterii a dnes jsou z nich města.
Pro šotouše: skokový nárůst cestujících bude určitě i na lokálce do Uhlířských Janovic 🙂

Ferda

To ale zase smrdí železniční indukcí… A to taky nechceme…

Dzan

Zas tak optimistický bych s těmi dojížděči nebyl. Ta časová ztrata na cestě bude pořád dost velká, zejména diky popojizdeni po Praze

xyz

Kolik by pro vás bylo dostatečných?

Nicméně je zajímavé, že 3900 je tedy O. K., zato 4000 – 5000 u Velkého Meziříčí bylo nedostatečných: https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/doprava-zeleznice-vrt-vysokorychlostni-trat-terminal-velke-mezirici-vysocina-projekt.A200306_537608_jihlava-zpravy_mv

Tomáš

Protože V. Meziříčí bude lépe obslouženo přímou linkou z centra až do Brna, která u V. Bíteše na VRT také najede.

Náhodný Kolemjdoucí

Třeba chtějí spíš do Prahy než do Brna?

xyz

Přesně tak. Nebo do Jihlavy.

Navíc s tou linkou do VM-„města“ je to tak jako tak falešné dilema, protože její existence se nevylučuje s existencí VRT-stanice u Velkého Meziříčí přímo na VRT.

Tomáš

Viz odpověď výše Náhodnému kolemjdoucímu.
Ano, relace VM – Jihlava pomocí VRT obsloužena nebude, to snad nebude taková tragédie.

xyz

Jde o relaci, kterou železnice dosud vůbec neřeší, tzn. je to dost nevhoné.

Tomáš

Do Prahy na ten vlak můžou přestoupit někde v Osové Bítýšce nebo kde ta linka bude stavět i pro přestup od Tišnova. Jde právě o tu linku, která od Prahy i Brna bude využívat VRT a Vysočinu obslouží po stávající trati přes Žďár a Havl.Brod, a která zastaví i v terminálu Bečváry-Kořenice. Kdyby byla ještě samostatná VRT stanice u VM, tak by musela být nějaká další linka, která by tam zastavovala a byla by tím zpomalována.

xyz

A pak z Osové Bítýšky jet po staré/pomalé trati až ke Světlé. Na D1 můžou najet hned u města.

Mmch. do Osové Bítýšky je to docela zajížďka zpět.

U VM může zastavit jakákoliv libovolná VRT-linka (stejně jako jiná taková linka zastaví u Jihlavy). Není nutné zavádět novou (mmch. tuto nepravdu jsem viděl i v ofiko-prezentaci).

xyz

P. S. Pro ten přestup v Osové Bítýšce vůbec nepotřebují občané Velkého Meziříčí mít VRT za městem. Vůbec z ní nebudou mít přínos. Přínosem pro ně budou jen úseky Praha – Světlá a V. Bíteš – Brno.

xyz

P. S. č. 2: přičemž ta linka nepojede velmi rychle ani po té VRT, protože jednak zřejmě nebude mít soupravu na 300+ km/h (což by linka zastavující u Vel. Meziříčí na VRT spíše měla) + bude zastavovat i u Kořenic.

A ta ironie, že ta linka přes Žďár ani v té době „nebude smět“ zastavit u Křižanova, aby ten přípoj od Prahy směr Velké Meziříčí aspoň mohl být o to rychlejší bez zajížďky mezi Svinami a Osovou Bítýškou (a pak vracením se zpět po téže trati!).

Martin P

Dobrý den. Domníváte se, že vytíženost této zastávky a přepravní proudy budou natolik silné, že je nutné pár kilometrů od Prahy budovat tuto zastávku pro extrémně drahý dopravní systém jako je VRT? Pořád mi přijde, že mnohým stále nedochází jak drahé VRT budou jak z hlediska pořízení tak z hlediska údržby tratě a vozidel. Tento případ mi přijde jako kdyby letadlo do Londýna přistávalo v Plzni, Norimberku… Mnozí snad nevyšli z dětských her s lokomotivou Tomáš, mi připadá…

David

#potencial?

Pořád nechápu, proč zrušili Pořičany, kde mohl být parkovací dům, kancly, obchoďák.

Doufat, že někdo pojede sem a ne do Kolína kde je vlak co par minut? Nebo, že někdo radši přistoupí na VRT u Nehviz, místo toho aby dojel na parkoviště do Čerňáku?

Tím plánováním dělají vše proto, aby VRT nikdy nebyly.

Swarrior

Ty Nehvizdy stačí. Už teď než se z jihu Prahy dokodrcám na hl n. tak jsem autem zákonnou rychlostí za Humpolcem. Místo kodrcání do Nehvizd budu autem na kraji Brna… škoda 🙁

X 1

Stanice/výhybna s předjízdnými kolejemi a abzweigem na regionální trat do Kolína by se z důvodu technické a provozní potřeby budovalo tak jak tak. Tento konkrétní terminál nebude žádná megastavba ale jen to nejnutnější.

xyz

Není to pár km od Prahy.

A speciálně kousek od vámi zmiňovaného Norimberka je na 300km/h-ové VRT stanice Allersberg.

Marťas

To bude krásná VRT… Praha – Nehvizdy – Pučery – Světlá nad Sázavou – Jihlava – Velká Bíteš – Brno…😂😂. Samá centra a než se vlak rozjede, už aby brzdil… Tak snad budou i nějaké VRT expresy, co to střihnou rovnou…

PepaM

A copak teď na konvenčních tratích zastavují EC v Pečkách nebo Velimi? Ne. To že je někde stanice/zastávka rozhodně neznamená, že v ní musí všechny vlaky stavět.

vlachjan

Ono to bude podobné jako ve Francii – většina vlaků to prosviští. Je to prostě taková úlitba lidem, co žijí mimo velká centra, aby si mysleli, že jim ta VRTka také může potenciálně něco přinést.

Jan

Jinde ve světě je na VRT pomalá vrstva naprosto běžná věc.

Průvodce původní Aleš

V Japonsku máte mezi Tokiem a Ósakou tři vrstvy Šinkansenu.

xyz

https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

Žádná linka nebude zastavovat tak jak píšete.

Mj. ani ve Světlé + pak u Jihlavy.

Dzan

Je to celkem jesno, jak citlivě se zasadí nadraží do fiktivní trati.

X 1

To tvrdil i císař pán. Na kočár s koňmi nedal dopustit.
Ale když ona ta železná dráha nakopla průmysl a obchod, který do císařské pokladny přinesl tolik potřebné finance, tak ji holt musel strpět.

tarten

Jste si jistý, že to císař pán tvrdil? Můžete to něčím podložit?

Sumeček

VRT by se teď měly dát k ledu a peníze přesunout do obrany. To teď bude mnohem důležitější.

Náhodný Kolemjdoucí

Než se tohle bude stavět, tak tu bude dávno Andrej vykřikovat něco o neutralitě jako jeho slovenský kolega.

Milan

Než se tohle bude stavět? Myslím, že tak daleko neviděla ani Libuše.

xyz

Přitom to je ta „Ficova neutralita“ – asi taková, jakou rusové požadují po Ukrajině.

Tedy reálně být proruský.

tarten

Přál bych si, aby odstavení toho „našeho“ mnichovanského populisty od moci trvalo déle, než jen do podzimka.

Radoslav

Proč? Po volbách přece nastoupí Babiš a ihned zařídí henten mier. Žádná obrana nebude potřeba.

Milan

Tak, tak. Však i pomerančová přehazovačka uspěla s tímto volebním programem. Vše zvládla hravě do 24 hodin od zvolení.

TPal.

Klobouk dolů, mně se líbí ta snaha o krásný design. 🙂

Jen se zeptám, toto nádraží má zlepšít obslužnost Kolína, přičemž tady bude zapotřebí ještě jeden přestup. Opravdu se pro lidi cestující z Kolína do Prahy (příp. opačně) vyplatí jet přes tuto stanici? Připadá mi, že bude lepší spíš jet po současném koridoru přímo do Kolína.

Matyáš

Tohle nebude primárně pro lidi z Kolína – ti už mají přímé spojení do Prahy po koridoru.
Pokud ale bydlíte v nějaké z menších obcích v okolí Kolína či Kutné Hory, tak na ten vlak stejně pravděpodobně pojedete autem. Pak už dává smysl místo do Kolína jet… sem 🙂

Michal M

Proč by se pro obsluhu Kolína stavělo nádraží někde v polích?

xyz

Protože je to v rámci VRT nejblíž.

Dzan

Protože VRT česká verze absolutně mijí významná sídla

Bohdan

Taky si rikam… zastavka uprostred niceho, pripomina mi to metro na Letnany… pokud nepotrebuji jet z Kolina primo na Zahradni mesto, proc bych jel takto? Klasicky vlak z centra do centra, ne na Zahradni mesto, kde ani neni metro, abych mohl rychle pokracovat dal… Nemluve o (jak se mi zda) zpomaleni provozu na lince Praha – Brno, tech zastavek je tam za mne fakt moc. Mezi Milanem a Rimem se stavi v zasade v Bologni a Firenze (mezi nimi je 79 km) a to je to celkem pres 500 km. My tady dame na 200 km dalsich 5 zastavek? Dava… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Ano, dává. A zastavování vás nemusí trápit. Ze všech linek – a že jich bude několik – tam bude stavět jen jedna. A určitě to nebude ta do Varšavy, Budapešti nebo Vídně.

Dzan

Ty linky wava a spol co popisujete neobslouží ani Brno, což je dost smutné. Ale naštěstí VRT česko nezvladne postavit

Daniel Jablonecký

Návrhy, které jsem viděl já, Brno obsloužily. Zřejmě existují i jiné návrhy.

Náhodný Kolemjdoucí

U komerčních spojů se snad moc nepočítá, že by zajížděly do Brna, ale budou používat spíš jen terminál Vídeňská.

xyz

U komerčních spojů si toho rozhodnou jejich provozovatelé.

tarten

Brno-Vídeňská je v Brně stejně jako Praha-Libeň je v Praze. Jestli nějaké vlaky budou stavět ve Vídeňské a ne na hlavním se teprve uvidí, moc jich ale nebude.

Argo

Podle plánu jenom na vídeňský budou stavět vlaky nové třídy Sprinter (dva za hodinu, Berlín-Vídeň a Praha-Ostrava). Expressy a pomalejší zajíždí v brně do centra.

Dzan

Libeň zas tak na okraji není jako je plánovaná Vídeňská

tarten

Libeň je od hlavního i od středu města dvakrát dál než Vídeňská.

Pavel

Pokud budou v Brna cestující… a nádraží…
Ostatně, proč by vyprodané vlaky přímé linky z Berlína do Vídně musely zastavovat v Praze nebo v Brně? Dnes tato linka taky nejezdí přes Českou republiku a letadla nemají mezipřistání v Praze.
Pojedu holt do Vídně dalším vlakem o 10 minut později.

xyz

Dnes nejezdí přes Česko (teda kromě toho 1 Railjetu), přesto má poměrně četná zastavení i na rakouské i německé straně.

Mezipřistání letadel je daleko větší časová přirážka než dodatečné zastavení vlaku = nesouměřitelné.

Dnes ty vlaky přes Česko nejezdí, ale s VRT (prý) budou.

Dzan

Terminál Vídeňská je totéž co neobsluha. Kodrcat se hodinu přes celé město na nějaký terminal je dost ANTIatraktivní

xyz

A navíc si i předem vybrat, jestli mířit na Vídeňskou nebo jet o 30 (ne-li méně) minut dříve/později z hl. n.

tarten

V Brně se jezdí rychlostí 3 km/h? Tak to je rarita.

Dzan

Když si přičtete zácpy, prostoje mezi přípoji a malou časovou rezervu tak se v rámci vnitroměstské cesty na tu hodinu snadno dostanete

tarten

Když to máte v Brně tak špatně zařízené, použijte vlak.

xyz

Však ano – ideálně z centra – resp. kdyby už odsunutě, tak v rámci „jižní ho centra“, ale ne Vídeňské (odkud mmch. bude problém dostat stovky lidí zaráz, kteří tam konkrétním Sprinterem přijedou a vystoupí z něj).

Dzan

A který? 😀

Daniel Jablonecký

Ne, to nádraží nemá nemá zlepšit oblužnost Kolína.

smasska

To se mi ulevilo, že v takovém případě všichni zaplatíme (daněmi a nižší kapacitou VRT) zlepšení obslužnosti megalopole mezi Bečváry a Kořenicemi.

xyz

Tedy Kolína, že.

Vícenáklady na nástupiště a budovu jsou v kontextu nákladů na celou VRT zcela marginální.

A k té kapacitě – napadá mě takové „kdo chce moc, nemá nic“ – komu nestačí např. 4 páry velmi rychlých vlaků za hodinu, ale potřeboval by jich 6 nebo víc, ale za cenu toho, že mezi ně se už nic pomalejšího nevejde, nemusí mít nakonec nic – proč by s výstavbou něčeho takového měli souhlasit občané dotčených obcí, když jim to nic nepřinese?

smasska

Jakého Kolína? Vlakem na do Kořenic to rychlejší než autem nebude a se všemi přestupy bude pomalu pořádně výhodnější jet rovnou po staré trati.

xyz

Kolína coby okresního města, a to ve věci možnosti napojení na síť VRT (tak proklamovanou jako lék na vylidňování venkova, zajištění mezistátního spojení atd. atd.).

xyz

Pozn. stejně jako Tullnerfeld neslouží pro jízdu z Tullnu do Vídně, tak je „vlamováním se o otevřených dveří“ psaní o tom, že by terminál u Pučer měl sloužit jízdě z Kolína zrovna do Prahy.

smasska

Plus ještě upozorňuji, že železniční Kolín generuje spoustu cestujících na přestup, ti do Kořenic nepojedou.

xyz

Lze tam protáhnout přinejmenším část spojů dosud končících v Kolíně, viz výše.

Nebo se zeptám jinak – R22 dojede do Kolína a tam… co? Žádný rychlý přípoj na Brno, i do Ostravy jen „pomalík“…

Dan S.

Tak chválně nakolik se budou vzrostlé stromy na vizualizaci blížit realitě

Tomáš

Spíš mě dostává, že kvůli železnice se bude sázet tolik stromů (jasně proč ne, je to ekologické a dobré – nejsem proti naopak), ale u dálnice to nikdo tak neřeší (zelené pásy nic moc a u benzínky vám takový zelený „obal“ neudělají)

Tomáš Záruba

To spis ti gentlemani v oblecích na kolech. 🙂

Fíra šukafonu

Doufám, že vůbec. Sázet něco takového u VRT je úplně na palici. Asi toho padá na koleje zatím málo. 🙁