Čínský letoun C919 získal souhlas se zahájením sériové výroby
Letadlo má být konkurencí pro A320 a B737.
Čínský úřad pro civilní letectví vydal certifikát, který umožňuje zahájení sériové výroby dopravního letadla čínské výroby C919. Oznámil to dnes výrobce letounu, firma Commercial Aviation Corporation of China (COMAC). Letoun C919 má jednu uličku a je konkurentem letadel Airbus A320 a Boeing 737.
První zákazník aerolinky China Eastern Airlines by měl svůj první letoun C919 převzít příští měsíc. Zahájit letecké spojení novým letounem by měly aerolinky v první polovině příštího roku.
Letadlo C919 obdrželo v září typové osvědčení, že je bezpečné pro létaní. Doposud však musel každý vyrobený model získat samostatné potvrzení od regulačního orgánu k letu, což zpomalovalo výrobu. V západních zemích se obvykle typový certifikát i certifikát umožňující sériovou výrobu udělují zhruba ve stejnou dobu, upozornila agentura Reuters.
Analytici společnosti Jefferies minulý měsíc uvedli, že COMAC podle nich do roku 2030 zvýší výrobu zhruba na 25 letadel C919 ročně. To je méně, než kolik činí měsíční výroba srovnatelných letadel Airbus a Boeing.
Letoun C919 se montuje v Číně, jeho výroba je ale vysoce závislá na součástkách ze západních zemí, včetně motorů či avioniky. Dodavateli jsou firmy GE, Safran a Honeywell International. Přísná americká pravidla pro udělování vývozních licencí zpozdila získávání dílů a jsou vážným rizikem pro případné zvýšení výroby, dokud se Číně nepodaří nahradit zahraniční motory a komponenty domácí technologií.
Státní společnost COMAC letadlo vyvíjela od roku 2008. Letoun se stal nedílnou součástí pekingské iniciativy „vyrobeno v Číně v roce 2025“, jejímž cílem je dohnat sofistikované technologie a pomoci zemi stát se soběstačnou.