Letecké společnosti Letectví

Čínské aerolinky poslaly Boeingu účet za MAXy, Smartwings sčítají škody

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Tři největší čínské aerolinky poslaly oficiálně žádost o kompenzace společnosti Boeing za škody, které jim způsobilo odstavení letadel 737 MAX. Odškodnění bude chtít většina dopravců, kterým MAXy stojí na zemi, dosud ale nepostoupili do fáze, že by poslali do Boeingu fakturu.

Čínská státní agentura Xinhua informovala, že od společností Air China, China Eastern a China Southern oficiálně odešel do Boeingu dopis s žádostí o proplacení škod, které dopravcům vznikly.

Zpráva přichází v době čím dál napjatějších americko-čínských vztahů. Tomu odpovídají i některé citace v čínských médiích. „Musíme použít formu trestu a vysvětlit Američanům, že jejich metody utajování a podvádění za účelem jejich obohacení nejsou férové,“ citovala agentura AP čínské státní Global Times. Zmiňovaná pasáž ale později ze stránek Global Times zmizela.  Boeing žádosti čínských dopravců nekomentoval s vysvětlením, že neřeší vztahy se svými zákazníky přes média. Čínské aerolinky neuvedly, o kolik žádají.

Čínský letecký úřad byl prvním, který uzemnil Boeingy 737 MAX po druhé nehodě v Etiopii. V Číně je na zemi aktuálně 96 těchto letadel, v žádné jiné zemi jich není více. Čínský regulátor má být zapojen i do nového schvalování letadla po softwarových úpravách. Vztahy s Čínou se vyhrotily v době, kdy tamější trh stále velmi roste. Boeing odhaduje poptávku z čínského trhu během příštích dvaceti let na 7000 letadel.

Česká letecká společnost Smartwings zatím účet do Boeingu neposlala. Firma ale podle mluvčí Vlaďky Dufkové počítá s tím, že bude požadovat vzniklou škodu. „Máme sestavený speciální tým za účasti poradenské společnosti EY, který dává dohromady veškeré náklady související s uzemněním Boeing 737 MAX,“ uvedla mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.  Smartwings kvůli odstavení letadel musejí navyšovat základní kapitál. Firmě se podařilo většinu letadel nahradit pronájmem jiných strojů, v létě bude nakonec létat celá skupina s 64 letadly.

Zpráva přišla den před vrcholným setkáním amerického federálního leteckého úřadu FAA s jejich zahraničními kolegy na téma nové certifikace MAXů. Podle agentury Bloomberg šéf FAA Daniel Elwell nehodlají nové schvalování uspěchat. „Pokud bude trvat rok, abychom měli naprostou jistotu ukončit uzemnění letadel, tak to bude prostě rok,“ řekl Elwell na dotaz, jak bude nová certifikace trvat dlouho.

6
Diskuze

avatar
4 Komentáře
2 Reakce na komentáře
6 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
CapitanntomášGeorgY.K.thegrid Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Capitann
Host
Capitann

na scitani skod u smartwings si muzou najmout jardu tvrdika alis luftjardu nebo take agenta kgb! ten yb to tem amikum spocital

Y.K.
Host
Y.K.

Při současném stavu obchodní války mezi USA a Čínou se nelze divit, že v Číně nebude mnoho pochopení pro zamražené investice. Trump s banem na Huawei tyto vztahy asi dost přiostřil.

Jinak ty kompenzace obecně budou dost zajímavé, jistě něco na co v takovém rozsahu Boeing nemá prostředy, tak to jsem opravdu zvědav jak tím probruslí.

thegrid
Host
thegrid

Tak to mě nenapadlo že se Američanům může kauza Huawei tyhle vrátit.

tomáš
Host
tomáš

Ty kompenzace budou určitě velmi zajímavé, jen aby nebylo pro pár leteckých společností příliš pozdě.
Kryje v tomto případě něco pojištění? Bylo by divné, kdyby s tak velkou mírou rizika nebyl
Boeing a aerolinky na něco podobného pojištěni…

Georg
Host
Georg

u boeingu je to spis nedbalostni trestni cin a na to se pojistit neda. 🙂 u aerolinek netusim, jestli nekdo umi nabidnout pojisteni kryjici takovyto velky pruser…

tomáš
Host
tomáš

Pojišťovny jsou na velké průsery pojištěný u zajišťoven

Partneři



CSCARGO