Chystané nové české dálnice: Jak probíhalo hodnocení a které tři koridory jsou nejdůležitější

Dálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSDDálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSD

Analýza ukázala důležitost variant bližších Praze a Brnu. U české metropole je klíčové spojení D5 a D11.

Centrální komise ministerstva dopravy schválila minulý týden studii proveditelnosti na stavbu dalších až 500 kilometrů nových dálnic. V pondělí ministr dopravy Martin Kupka projednal vybrané koridory se zástupci Asociace krajů a Svazu měst a obcí, podle zápisu z jednání nikdo nevznesl zatím žádné připomínky.

Jak už deník Zdopravy.cz informoval v úterý, studie prověřila možnosti dalšího rozvoje kapacitních dálničních spojení s cílem posílit propojení krajských měst a odlehčení Prahy a Brna.

D99, D20 a další. ŘSD má schválený plán na 500 km nových dálnic. Podívejte se, kudy povedou

Dopravní projektanti ze společností Pragoprojekt a AFRY zahrnuli do analýzy i posílení přeshraničních spojení, počítali také s budoucím rozvojem rychlých železničních spojení a vysokorychlostních tratí.

Závěrečné multikriteriální hodnocení zahrnovalo technická, ekonomická, dopravní a environmentální kritéria. Do něj postoupilo celkem devět následujících dopravních koridorů:

  • Okruh kolem Prahy v bližší poloze (PHA I)
  • Okruh kolem Prahy ve vzdálenější poloze (PHA II)
  • Propojení Plzeň – Písek – Veselí/L. – Jihlava
  • Propojení Jihlava – Chlumec/C.
  • Propojení Jihlava – Olomouc (vzdálenější poloha od Brna)
  • Jihomoravský koridor (bližší poloha od Brna)
  • Brno, jihovýchodní tangenta
  • Spojení Mladá Boleslav – Jičín
  • Spojení Hradec Králové (D11) – Vamberk

U Prahy i Brna se hodnotily dva konkurenční návrhy lišící se vzdáleností od obou měst. Lepší hodnocení přitom získaly varianty k oběma městům vždy bližší.

Okruh kolem Prahy, propojení Plzeň – Jihlava a Jihomoravský koridor přitom získaly celkově nejlepší hodnocení ze všech navrhovaných koridorů. Analýza však připouští, že výsledky byly těsné.

Studie také počítala s „krizovým scénářem“, kdy se do analýzy nezahrnula výstavba nových silnic I. tříd. V tomto případě se jako nejpotřebnější ukázala kombinace třech koridorů. Jde o severní část okruhu Prahy mezi dálnicemi D5 a D11, propojení Plzeň – Jihlava – Chlumec nad Cidlinou a Jihomoravský koridor.

Plánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSDPlánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSDPlánované dálnice - kapacitní komunikace k roku 2050. Zdroj: ŘSD

Studie počítá s návrhem všech tras v dálniční čtyřpruhové kategorii D26 s maximální rychlostí 130 km/h. U spojení Mladá Boleslav – Jičín a Hradec Králové – Vamberk však Ředitelství silnic a dálnic následně uvedlo, že potřebu plného dálničního profilu zde nepředpokládá a v dalším zkapacitnění bude postačovat střídavý třípruh.

Centrální komise na nakonec podpořila další přípravu následujících pěti koridorů. U nich bude v příštích desetiletích probíhat rozpracování tras do většího detailu ve formě vyhledávacích studií a projednávání s územními plánovači všech dotčených krajů a obcí.

Chystané dálnice a orientační délka trasy

D99 Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I) 205 km

D20 Plzeň – Písek – Jihlava (D1) 185 km

D19 Domašov (D1) – Prostějov (D46) 65 km

D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2) 15 km

D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35) 85 km

Tagy centrální komise ministerstva dopravy nové dálnice ŘSD ŘSD ČR
226 komentářů