Chystané nové české dálnice: Jak probíhalo hodnocení a které tři koridory jsou nejdůležitější
Dálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSD

Analýza ukázala důležitost variant bližších Praze a Brnu. U české metropole je klíčové spojení D5 a D11.
ahoj
Domašov-Prostějov… prosím o větší detaily
jaké konkrétní plusy má blízká varianta okolo Brna Domašov-Prostějov? za mě, vidím jen 1 výhodu -> sobecký obchvat Brna. Ale nulový přínos pro Kraj. Cestou nejsou žádné lidské osídlení. Nulový potenciální rozvoje obcí. Moravský kras + vojenský újezd. Max 2 sjezdy 😀
resp. proč nevyhrála varianta Jihlava-Olomouc?
Plzeň -> Jihlava > Olomouc/Svitavy -> jedna spojitá jízda bez odbočení z dálnice. Mírnější reliéf krajiny mimo. Hodně větších měst. Neexistuje doposud žádné přímý spojení! Pro silnice č.19 je nedokončená, končí u Kunštátu? :/
Proč tah Jihlava-Znojmo-Vídeň (vlastně Praha-Vídeň) stavit o skoro 100km delší, tj. dražší i zásahem do krajiny, i kdyby to byl jen třípruh. Není lepší postavit dálnici 2+2 Troubsko-Ořechov-Syrovice, tj. protažení D73 k D52? Kdysi to tak měli v materiálech ŘSD a udivuje mě, že se to „ztratilo“. Vždyť takto by se tranzit od Jihlavy vyhnul Brnu a stálo by nás to jen cca 10km další dálnice, namísto 100km Jihlava-Stonařov-Znojmo. V ekonomickém zhodnocení „prodloužená D73 10km“ a „nová D38 100km“ je vítěz hádám jasný, takže vlastně 2v1: prodloužená D73 převede i tranzit od severu = Polsko, Hradubice, Svitavy při kratší a… Číst vice »
Ta dálnice přes Drahanskou vrchovinu je úplně na hlavu. Koho může napadnout vést dálnici do 600 m.n.m. přes relativně nedotčenou krajinu, když pro spojení Olomouce na západ bude existovat D46+D1 ve 3 pruzích dříve či později od Vyškova až po Rosice/Bíteš, a hotová D35. Tahle relace si zaslouží možná tak refresh II/150, obchvaty apod., jako spojnice mezi okresy PV a BK severně od Březiny. Krajinný zásah obrovský, finance obrovské, přínos minimální.
Na to, jak je Morava malá a bezvýznamná, tak je pěkně protkána „kapacitními silnicemi“. A jejich síť se prý ještě více zahustí! Gratuluji všem moravským krajům.
k cemu? ze to bude cela zabetonovana?
asi hodně lidí z vlády tam bydlí či má chatu
Jasně, za všechno může vláda.
Co takhle relativní decentralizace sídel na Moravě vůči Čechám?
proč vzniká tzv moravský dálniční diamant Vyškov-Zlín-Olomouc-Lipník? nestačil by tam křižovatka typu „kříž“???
Protože vést D1 napřímo kolem Tovačova by neprošlo skrz ochranu přírody.
To je tu zase naštvaných komentátorů…. Proč? Proč? Proč? Protože komise a protože průzkum. Nakonec se ukazuje, že měl Baťa pravdu. Je třeba pochválit MD pod vedením pana Kupky a vedení „nevímjaksetafirmajmenuje“ panu Mátlovi, že po letech přitlačili na své úředníky a odvádějí potřebnou a nesnadnou práci (nejen v silničním stavitelství).
A omlouvám se všem, kterým jsem se 1.4.2025 smál, že skočili na lep aprílovému žertu.
Nechápu propojení Jihlava – Chlumec. Proč neudělat prostě Jihlava – Pardubice?
Nějak mi tam chybí pár věcí:
1. Propojení Ostrov – Chomutov
2. Ústí – Liberec
3. Pardubice – Znojmo
4. Zlín , případně Vsetín – Slovensko
1. tam se již něco plánuje, ale dálnice neee , 2. tam se pomalu vylepšuje současná 1+1, 3. ta by to mělo pokrýt 37 + stále se zlepšující 38 (ano i obchvat Znojma už je v běhu) a myslím, že nepotřebujeme mít do Rakouska tolik dálnic, stačí 1+1 v pěkných parametrech . 4. tam snad něco vznikne, opět je nutná dálnice? asi ne.
A co koridor Cheb – Ústí – Liberec?
Nebo pokračování od D55 směrem do Kladska?
tak zrovna na trase Cheb – Ústí tolik problému není a některé jsou již v běhu – přípravě (Kladrubská spojka, Tunel Bílina) a nově se něco začíná tvořit v úseku Ostrov – Klášterec . Zbytek bych řekl je že v slušném stavu. Dál na Liberec je to horší
Každý blahobyt jednou skončil
Tak se tu za 30 let budeme moct zase divit, cože furt klesá počet cestujících na železnici. Ve chvíli, kdy bude pomalu do každého okresního města dálnice, jak by tu řada diskutujících chtěla, zatímco na železnici bude postavených, v lepším případě, prvních pár kilometrů VRT a zbytek sítě tradicně vedený ve stopě 19. století…
Cožpak cestující, ale náklady, čili nepoměrně těžší věci tahané neefektivně na gumových kolech po asfaltovém povrchu… A VRT, pokud postavíme akorát paralely se stávajícími „koridory“, u nichž zřídíme polní parkoviště při dálnicích, také žádným extra průlomem být nemohou. Ale tak pro chlubení se a focení (a podporu plýtvání kapacitou) možná ano, nu…
Fajn, takže nová dvojkolejka Plzeň – Příbram – Brno a nová trať Praha – Dobříš – Příbram podél D4? Na to dnes nikdo nemá odvahu.
Nejdůležitější jsou:
4 pruh od D4 na Strakonice a Passau
4 pruh Ceska lipa – Mladá Boleslav – Jičín – Nová Paka
+ rozšířit v podstatě všechny silnice 1. třídy na 4 pruhy
Nejdůležitější pro koho?
Ten Pasov ( strážný) je blbost, tam by stačilo vylepšit na 1+1, místy stoupací pruhy a pohoda..
hlavně obchvaty obcí a měst
no jasně, že hlavně obchvaty, dále nepřehledná místa, udělat šířku dle současných norem, ideálně s MUK
Doufám, že bude jasně dané, že výstavba těchto „nadbytečných“ dálnic začne až bude hotová Základní dálniční síť: D0, D3, D6, D7, D11, D35 vč. Jičín-Turnov, D49 vč. Vizovice-SK, D52, D73 Svitavy-Brno.
Chci vidět, jak se pak tyto paralelní dálnice, D19 nad Brnem a D99 pod Prahou, (ne)vyplatí ekonomicky.
Hlavně v mapách není propojení Pardubice – Znojmo.
Absolutně nerozumím tomu, proč se neřeší protažení D4 na Passau a Munchen. Zkrátí cestu na Brenner o hodinu.
A co Němci? Tam žádná dálnice..
NP Šumava..
Kvůli absenci rozumného propojení D11 a D5 u Prahy zvažuji občas cestu na západ úplně mimo Rozvadov například přes Dolní Dvořiště…
No a? I silnice nižších tříd jsou silnice. Nakonec, pořád jsou ještě jiné možnosti než auto, když vám bude nejhůře…
Chtěl bych vidět ekonomickou a environmentální přínosnost D19 nad Brnem ve srovnání s tímto:
Místo chystaného zkapacitnění D1 km 180-210, provést zkapacitnění v úseku 175-231.km (za křížení D1xD46). Rozšíření této části D1 na 3+3 a dostavba D35 bude jistě levnější, minimálně stejně efektivní a bez záboru až 70km nedotčené půdy – píšu jako člověk podporující výstavbu dálnic, protože tato D19 je rozhodně horším řešením než popsané.
Přesně tak, navíc ta předpokládaná délka 65 km je o pouhých 20 km kratších než současná trasa přes Brno. Nehledě na to, že se bude dát na Prahu jezdit i vrchem po dostavěné D35…
A to jsem ještě odhadem 15 km nezapočítal trasu po dostavěné D43.
Souhlas bude to totální zprznění celé Drahanské vrchoviny a Moravského krasu. Tzn. jednoho z mála regionů, který ještě lidskou činností zprzněný není. Doprava v tomhle směru je opravdu naprosto zanedbatelná. Místo téhle fantasmagorie by se tam mělo investovat spíš do oprav stávajících cest, které jsou mnohdy v katastrofalním stavu a obchvatů obcí. Tak aby se průjezd zrychlil/zbezpečnil a byla zajištěna co možná nejlepší dopravní dostupnost pro místní.
To by bylo fajn, jenže to není tak „mega“ a „sexy“ jako širý asfaltový lán… Oni raději nechají ostatní cesty se rozpadnout, přestože právě ty jsou úplným základem spojení míst s okolím.
Vůbec nechápu, za co jste dostal ty mínusy. Stav na většině míst v ČR svědčí o tom, že máte pravdu.
Konzument Vám plusy nedá, a na argument nemá koule.
Brutálně chybí alespoň něco málo směrem na Jesenicko, Bruntálsko, Osoblažsko…je to poměrně velký kus naší republiky, ale díky mizerné dopravní infrastruktuře roky a roky snad nejvíc strádající část naší země.
kolem Opavy pořádný obchvat ve směru Krnov – Ostrava + rychlejší spojení na Krnov a stejné spojení Olomouc – Bruntál
To je ale o obchvatech jedniček, na dálnici tam nikdy nebude intenzita. A i s těmi bude mnohdy vzhledem k terénu dost problém.
Možná nebude, ale dálnice Šumperk-Jeseník by měla vzniknout z politických důvodů. Když do té oblasti přijedete tak si nejde nevšimnout že patří spíš do polské roviny než k ČR od které je odříznutá Jeseníky. Když je bude ČR ignorovat tak si taky můžou říct že budou radši Poláci.
Za mě taky naprosto nepochopitelné.
Jako já si taky nemyslím, že tady bude reálný tunel pod Červenohorským sedlem, ale třípruh po celé délce stoupání by aspoň osobní dopravě pomohl. Eventuálně nějaké jiné řešení. Je dost možné, že tady nic nebude vycházet ekonomicky, ale to spojení je fakt jeden z hlavních důvodů vylidňování kraje, protože z Jeseníku do Olomouce dojedete za krásné 2 hodiny.
Ono by to ale ten tunel chtělo a chtělo by to taky zlepšit napojení Jesenicka na Krnov a Opavu a dál na Ostravu, včetně železnice
Už stávající závodní dráha přes hřeben CHKO ničemu nepomáhá, přírodě určitě né a dopravní dostupnosti taky né. Divím se, že tady ekologové neprotestují a nevadí jim ten hluk v nejvyšších partiích CHKO Jeseníky, ty tuny soli, tuny exhalací… Přitom v Bělé a Koutech jste v údolí a s tunelem by doprava nijak nemusela zatěžovat ty nejvyšší chráněné partie CHKO.
No a Jesenicko není jen Jeseník..z některých částí, je to v zimě klidně skoro hodina jízdy jen do Jeseníku…
Tím jihomoravským koridorem myslí tu nereálnou trasu přes Drahanskou vrchovinu? Stoupání a klesání „jak sviňa“, nadmořská výška skoro 700 m (v zimě „krásné“ nehody). Stále doufám, že toto při detailnějším plánování prostě nemůže projít…
Celá D99 na severu nedává smysl. Smysluplnější by bylo udělat D16 a tím od Řevničova přes Slaný, Nové Ouholice, Mělník, Mladou Boleslav a Jičín propojit D6, D7, D8, I/9, D10 a D35.
To by dávalo smysl odvést tranzit mimo Prahu od západu na východ a od severu.
Teď je to tak, že všechno jede po D5 na Pražský okruha zmíněný Pražský okruh to ucpává, takhle by to Prahu ve většině minulo, tedy až bude D6 dostavěna…
Vždyť to tak skoro je. Od D6 ke Slanému, po 16 k Mělníku a pak se to akorát k D11 trochu zkracuje oproti I/16.
Naopak bych řekl, že tato část D99 je nejvíce reálná a potřebná. Ta jižní část mi přijde, že je úplná utopie a nikdy to neprojde. Ovšem nikdy to nepřebere dopravu z D5-D11, ať to budete trasovat kdekoli. Tato doprava pojede úplně vždycky po pražském okruhu.
podle těchto malůvek, nedává smysl D3 Posázavím.. dávalo by smysl to napojit u Benešova na D1 respektive na ten vnější II okruh okolo Prahy. s napojením D3, D1,D12,D11,D10
Přesně. Tohle mělo napadnout plánovače už před 30ti lety.
…a u Benešova přivést na již tak dost zatíženou D1 ještě další zátěž z D3. Dá se očekávat, že význam D3 bude po propojení s rakouskou S10 dále narůstat a nelze vycházet pouze z toho, že po D3 bude do Prahy jezdit stejné množství aut, jako jezdí nyní po I/3 do Mirošovic.
Ten uvažovaný nový vnější okruh by samozřejmě mohl zátěž z D3 částečně rozptýlit, ale kdypak se asi tak může začít stavět?
V té době bude už asi dávno hotová i ta léta diskutovaná středočeská část D3.
A tak to raději všechno nasměrujeme na místo, které je beznadějně zacpané už teď.
Vy prostě nechcete řešit problémy, vy chcete stavět za každou cenu.
Ja to hlavne myslel napojit d3 na II vnější okruh Prahy , pak by nebylo třeba ničit Posázaví .. a že by se musela rozšířit D1 – u Vídně / Mnichova je taky silnice s 3+ pruhy a neni to problém ..
Důležitá je 4 prohra Vestecká spojka
Důležitá je 2+2 Vestecká spojka
Rovnou povolit 150 a vůbec se s tím nepárat…Projektuje se stejně a staví na maximální rychlost 250.
Co prosim?
fakt jo? hele já mám v normách furt jen 130.. natožpak 150
Nepovedený paskvil. Spojení krajských měst UL-LB = nula.
Tam jezdí vlak, to je v pohodě 😁
Jezdí a za mnoho nestojí. Kdyby to Ministerstvo raději řešilo. Jak úroveň samotného vlaku, tak té předpotopní trati. Ale další dálnicí se spíš zakonzervuje současný stav.
Dálnicí, jo? Aha 🙂
Podle me se velmi podcenuje budouci vyvoj – v roce 2050 bude vypadat kamionova doprava hodne jinak bude to jezdit autonome. Kamiony budou jezdit ve skupinach apod. Tim se mnohem zvysi kapacita komunikaci (dovoli to vyssi hustotu dopravy a mene nehod), tak vazne uz nedelejme hloupa opatreni jako nove a nove dalnice a giganticka odpocivadla.
Kdyz bude vyssi hustota dopravy, tak budeme potrebovat vic dalnic ne? Predpokladam, ze ty skupiny kamionu budou jezit nasackovany v pravym prubu a bude potreba je nekudy object.
Bych si dokázal představit, že budou jezdit hodně v noci a mimo špičky a třeba ve špičkách se budou dobíjet- protože by stejně staly v kolonách. Odpočívadla tak budou určitě potřeba a to i s měnírnou.
Heh, a dostaneme se s nimi přesně tam, kde jsou teď železnice, jimž se ovšem kapacita nepřidává ani na úroveň silnic I. tříd. Jestli ono by nebylo efektivnější… No nic. 🙂
Tak ty skupinky to se začlo zkoušet asi tak před 10 lety a utichlo to, ony na to platí jakési fyzikální zákony a ty ocurat nelze. Na tom to také skončilo.
Spíš budou mít kamiony křídla 😀
Za dvacet let pujdou Husakovy deti do duchodu a intenzita dopravy pak bude uz navzdycky klesat. Demografie je neuprosna.
A ekonomická efektivita těchto dálnic vyšla? To bych rád viděl, na čem to může vyjít.
Druhá věc, pokud Dopravní politika státu počítá s koncepcí rychlých spojení (VRT), tak toto je akorát její popření z jednak z hlediska přímé konkurence uživatelů (převedením dalších cestujících do aut, klidně i formou odlehčení stávajících dálnic), druhak pak formou toho, že se má oboje realiazovat z jedněch peněz.
Nejde jen o osobní dopravu.
Pokud jde o tu nákladní, tak pak je to v rozporu s dopravní politikou o to víc, neboť v té se stále uvádí jako cíl přesun nákladní dopravy na železnici.
Jenže už i na úrovni EK si přiznávají, že přesun nákladu na železnici je utopie. Podíl železnic spíše klesá než stoupá. A aby se to změnilo, tak by to vyžadovalo mnohem radikálnější řez, než je nějaký green deal, na který evropa nemá a a v dohledné době mít ani nebude.
O jaký řez se jedná?
Vyzadovalo by to: 1) ohromne investice a dotace jak vystavby, tak provozu, aby to bylo konkurenceschopne 2) vyrazne zjednoduseni povolovaciho a vyvlastnovaciho rizeni (á la Polsko) 3) znevyhodneni ostatnich druhu dopravy (silnicni a castecne letecke), coz EK jde zdaleka nejlepe, hazet klacky pod nohy. Cili bych cekal nejakou formu povolenek (dane jsou skarede slovo), na silnicni dopravu, aby se mohl financovat bod 1. Spolehlive vyzkouseno v energetice. Velkou cast vybranych penez pozere retezec politici – spekulanti – banky – ruzni esg vyzirkove. Vysledkem bude zdrazeni vseho a presun 10% nakladu na zeleznici. Cili: Chtěli jsme to udělat co nejlíp, a… Číst vice »
Mýtné bych nespojoval tolik se znevýhodňováním, už vůbec ne s jakoukoli daní, mýtné je výkonový poplatek za každičký kilometr, poplatek za plundrování našeho okolí a ničení infrastruktury. Strašení zdražením všeho je naprosto neopodstatněné, naopak místní producent by dostal příležitost. A to, co se tady nevyrábí, to si zaplaťme, ať nepřesouváme problém na své děti.
S mýtem jako takovým nemám vůbec problém – klidně bych ho rozšířil na všechny silnice, technologie na to je – odstupňovat – nejlevnější dálnice, nejdražší trojky… a srovnat ceny a podmínky s okolními státy, abychom nebyli eldorádem pro balkán,. Ale obávám se, že přesun zboží ze silnic na železnici je už trochu jiný level, který se v podstatě povedl jen ve švýcarsku a pouze za specifických podmínek a ze specifických důvodů – jinde, a to ani v bohatších státech než jsme my, se to nepodařilo. Samozřejmě se dá tranzit výrazně regulovat (je to vidět i v Rakousku), ale to asi… Číst vice »
Souhlas, až na ty specifické podmínky. Jedinou specifickou podmínkou Švýcarska je vztah jednotlivce k okolí.
Aby se to změnilo, vyžadovalo by to třeba při plánování investic do dopravní infrastruktury investovat víc do železnice než do silnic. To, že podíl železnice spíš klesá než stoupá, není žádný přírodní jev. Je to „překvapivý“ důsledek toho, že se v Evropě třicet let preferovaly silnice před železnicí. Aby se to změnilo, musí se změnit ty preference (prakticky, ne jen v proklamacích), a pak to samozřejmě bude mít ještě značnou setrvačnost. Takže ta koncepce, o které je článek, by nebyla vytvořená způsobem „všude, kde se dá na mapě udělat dost tlustá čára, naplánujeme dálnici“, ale bylo by to „toto jsou… Číst vice »
V absolutních číslech jsou ty investice srovnatelné, bohužel železnice vytrvale prokazuje dost mizernou efektivitu využití těchto peněz, takže „není vidět“ skoro žádný pokrok…
Samozřejmě, protože
1. po bolševikovi byl vnitřní dluh na silniční síti čtvrtinový oproti železnici (ta byla ve stavu z roku 1950, zatímco silnice byly všechny s bezprašným povrchem a drtivá většina se dvěma plnohodnotnými jízdními pruhy).
2. Investice do železnice převyšují ty do silnic posledních cca 5 let. Za pět let se to 70leté zpoždění prostě dohnat fakt nedá.
Kde máte tu vytrvale mizernou efektivitu? Koukněte se na počty cestujících, spousta tratí přepraví mnohonásobně víc lidí než dálnice a ještě přitom zabere méně prostoru.
To by se musely změnit preference lidí, kteří si zbytečně objednávají spousty krávovin na internetu a musí to mít hned druhý den doma.
Přesně. Stavba dalších a dalších komunikací je řešení následků, nikoli příčiny.
Jenže článek není o stavbě, ale o plánování. A součástí plánování by mělo být klást si takové otázky, jako jestli chceme pořád tak protežovat automobilovou dopravu. Pokud ji budeme protežovat méně, jak se to projeví na poptávce? Nezačnou pak uživatelé preferovat jiné druhy dopravy?
Vam vozi Alza domu rovnou kamionem? Nebo si myslite, ze na zaklade vasi objednavky ve fabrice jeste vecer nakladaji? 🙂
Kamiony fakt kvuli eshopum vic nejezdi.
To ne, ale… Těch kamionů, které doplňují zásoby ve skladech musí jezdit více. To stejné se týká dodávek, třeba ve městech. To už vůbec nemluvím o platformách jako Vinted, kde se děje přesně ten případ, co popisujete.
Objem přepraveného zboží je pořád stejný, bez ohledu na to, jestli vám to domů doručí druhý den, za týden nebo jestli si to koupíte v kamenném obchodě.
Navíc ty kamiony to vezou od výrobce do centrálního skladu e-shopu, a ten je jen jeden nebo jich je pár a už je dávno u dálnice. A pak do dopravce veze z toho centrálního skladu e-shopu na své doručovací depo, a k tomu rozhodně nepotřebuje spoustu nových dálnic.
Nemusely. Podívejte se na ty mapy pořádně, kde je váš dům a kde jsou ty dálnice.
Přesně tak. Koncepce dopravy musí být jednotná, ale to nechce chápat ani tak geniální instituce neschopných nýmandů, jako je CK MD, natož politici.
Silnice jsou vlastnostmi jako Ethernet a železnice ATM. Co v komerčním prostředí zvítězilo je jasné.
Zvítězilo to, co je víc dotované. Otázka je, proč dopravu auty dotovat.
“Jenže už i na úrovni EK si přiznávají, že přesun nákladu na železnici je utopie.”
A máte zdroj? A mohl bych ho vidět?
Nedělá se pro to vůbec nic, takže ano, efekt je teď nulový. Ale vy budete tvrdit že bude potřeba mnohem více.
A ne, není to pravda, protože tam, kde se to zkoušelo (Švýcarsko), to funguje.
Takže prostě kecáte a zdroj nemáte.
Švácarsko je jediný stát, ve kterém se to jakžtakž podařilo (a ani tam ne tak, jak si to malovali) – jinde, ani v bohatších státech než jsme my se to nedaří. Obávám se, že je to boj s větrnými mlýny. Buď se půjde cestou nějaké regulace, aby se podmínky srovnaly s okolními státy (výše mýta, jeho rozšíření na silnice nižších tříd, sjednocení zákazu jízd), se kterou bych rozhodně neměl problém, anebo to bude regulace tvrdší, ale kde budou náklady mnohem vyšší….
Plošné zavedení mýta (s možností měnit cenu podle použité silnice a podle času) je potřeba tak jako tak. A pak se dá výše mýta různě měnit, přičemž náklady jsou stále stejné.
Hlavně tu návratnost nepočítají lidi ze SŽ, tam vždycky vyjde, že se rozšíření/elektrizace nevyplatí. Jedibe co se vyplatí je za miliardu opravit nějaký vesnický nádraží
Doufal jsem v D66, bylo by to taková romanťárňa ala route sixty six, no ale když si toho šneka dáte v protisměru tak to bude taky zajímavý zážitek
To teda nevím, až bude obchvat Příbrami, tak I/66 bude mít nějaké čtyři kilometry, ale dálnice by se tam postavit dala. 😀
Jihlava – Znojmo vůbec nic? Aspoň přidat někde pruh na předjetí kamionu….
Ve stávajících planech jsou obchvaty a úpravy křižovatek. Průběžně se to hýbe. Největší brzda je chybějící obchvat Znojma. Nicméně to pořád bude jen 1+1.
jestli jsem se správně díval, tak zbytek obchvatu znojma + pokračování na Hatě už je střídavý třípruh. To samé by pak chtělo od Znojma do Jihlavy. Přeložka ze Stonařova je zatím 1+1, ale třeba se nad tím ještě někdo zamyslí (stejně jako na úseku I/53 Lechovice – Pohořelice, kde by mělo být 2+1)
To se uvidí po dokončení D52 a navazující rakouské části. Předpoklad je, že se na ni přesune část tranzitu, která by tam teď musela jet 35 km po zoufale přetížené silnici. Ale jak velká část to bude, se uvidí až po dokončení.
Jinak pokud vím, tak je připravena stavba přeložky I/38 v úseku Jihlava – Stonařov, což nebylo součástí této studie.
JJ ty plány už tu byly publikovány, ale stavět to komplet v nové stopě jako 1+1 na 90kmh je úděsné… na několik desetiletí to „zabetonuje tuto podobu… kdyby aspoň taková ta 2+1 15,25m/110kmh… vždyť je ten „vyasfaltovaný“ povrch jen o 35% širší, žádná tragédie, v ceně to bude ještě menší rozdíl…
Celý to spojení od HK na Vídeň je děsný. Od Havl.Brodu na Jihlavu celou cestu v koloně… A pak pokračovat na Vídeň přes Brno…. protože na Znojmo to vychází hůř.
Na úseku od Moravských Budějovic na jih ke Znojmu už se nejspíš všechny přeložky (Blanné-Vranovská ves; obchvaty Kasáren a Olbramkostela) budou navrhovat v kategorii S 15,25/110. Je na to schválená studie. Od MB na sever k Jihlavě je bohužel zatím v plánech jen 1+1. Ale alespoň pouze s MÚK, to je myslím nejdůležitější.
Celé to tu zaasvaltovat. A může se tu navést odpad ze západu.
jděte se léčit…
tak „asvaltové“ obklady by asi prospěly 😀
A po vyléčení může jít dělat navigátora toho odpadu. 🙂
Léčit z názoru? Neužili jsme si to 40 roků?
Když jsem tu prvně zahlédl vaše příspěvky pod nicke Stern, myslel jsem si, že jste tehdy pouze měl špatnou náladu, teď se ale začínám klonit k názoru, že to asi bude váš životní styl.
Skoro bych řekl, že už tady stejný člověk dříve byl, akorát pod nickem „Hask“ nebo tak nějak. Agresivní tón, sprostá mluva a názorový směr „Fyjalo octup“, všechno sedí.
Klíčové co nezazniva je, že je to nadstavba všeho, co se dosud plánuje, tj. např. všechny silnice I. třídy v těch osách se dostaví, to by pak mělo předurčit i prioritizaci, pokud se podaří prosadit průchodnost územím…
Já jsem příznivce dálnice, ale jste si jistí tím vedením nad Veverskou Bítýškou ? Ta krajina tam je docela komplikovaná a kopcovitá. Jsou i levnější varianty vedení…..Jen říkám 🙂 .
Jaké, povídejte…
Hm, myslím že tam ta spojka je dlouho prosazovaný koridor „alternativní R43“ odpůrců průchodu Bystrcí… tak snad to mají aspoň trochu „prostudované“ z hlediska průchodnosti/proveditelnosti… i když tedy rychlý pohled do mapy ukazuje na potenciální problém Veverská Bítýška…
To území mezí Bíteší, Bítýškou, Kuřimí a Tišnovem je takové hodně mrtvé, klikaté silničky a průjezdy prostředkem obcí, ale zase rovnou plnotučnou dálnici??
Myslím, že nejsou. Stejně tak tím vedením té druhé části drahanskou vrchovinou na Prostějov. 😀 To musel navrhnout nějaký teoretik. Tohle se nikdy neprosadí ani nepostaví. Myslím, že to není ani moc potřeba .. Když už, tak by mi tam dávaly smysl pořádné silnice první třídy bez průtahů obcemi. Ale dálnice je úplně mimo. 🙂
Já si myslím že se trošku přeceňuje ten výstup, protože je to nějaká ideová studie toho co by bylo potřeba, prostě není to detailní a proto by mě zajímalo, jestli se dá někde aspoň nějaký výstup z té studie dohledat, ať už nějaké manažerské shrnutí nebo celá studie, protože jsem se to snažil dohledat na mnoha místech a nepodařilo se mi to zatím najít.
Toto je předčasný únik nějakého staršího materiálu (například třípruh na I/73). Představeno to má být oficiálně v řádu týdnů.
Na té „ideové studii“ se dělá už několik let. Poprvé o ní mluvil Mátl na podzim 2023 v nějakém rozhovoru a výstup měl být do konce roku. Tady jde o to, že stále jde jen o nějaké stručné předčasné soupisy, v detailní formě by měly být k dispozici až na oficiální prezentaci v květnu, pokud si dobře vybavuji.
Předně by se měly dostavět rozestavěné úseky dálnic jako je D6, D7, D3, D11, D52, D49 a pouze pak začít s novými stavbami. Tak jak se staví aktuálně všude, nebude hotovo nikdy nikde…
Trošku mi připadá, že jste se probudil dnes z několikaletého kómatu, protože jinak si nedokážu vysvětlit to přehlédnutí zásadního zrychlení v přípravě a výstavbě úseků základní dálniční sítě.
Hlavně až po dostavbě základní dálniční sítě a většině plánovaných obchvatů měst by se mělo udělat sčítání dopravy a pak teprve na základě dat naplánovat případné další stavby. Tato studie je totální nesmysl. Většina plánovaných koridorů jsou jen vyhozené peníze, zdvojující jiné plánované stavby,nebo vedoucí úplně mimo skutečně frekventované tahy.
To je názor zobrazující českou malost. Nové dálnice podle velikosti českých měst. Ach jo. Jsme tranzitní země. Všichni cestující ve směru sever-jih. Kde je dálnice Pardubice – Jihlava? Nebo Svitavy – Brno?
Mně na mapce chybí pokračování R73 od Moravské Třebové na sever do Klodzka a Wroclawi – napojení na polskou S8 (trasa exteritoriální dálnice Wien – Wroclaw).
https://mapy.cz/zakladni?l=0&source=base&id=2242472&x=16.6849937&y=49.8307616&z=12
Přímá dálnice Pardubice – Jihlava by byla těžko obhajitelná kvůli průchodu CHKO Železné hory. Místo toho máte v textu (naneštěstí ne na obrázku, ale zatím to není oficiální výstup od MD ani ŘSD) napsáno, že byla schválena trasa v koridoru Jihlava – Chlumec nad Cidlinou.
Podobně Svitavy – Brno. Už v 90. letech na VŠ mi říkali spolužáci z Letovic, že nechápou, kudy by se tam měla vést dálnice. Tak místo toho máte oprášenou SMV v podobě čtyřpruhové I/73 vedené Boskovickou brázdou.
Jihlava – Chlumec je naprosty nesmysl – doufam, ze to jeste prehodnoti.
zejména ve světle dostavby D11 to nesmysl není – a jak je psáno výše, přes CHKO (v ose Pardubice Jihlava) to je NO-GO…takže buďme rádi aspoň za to..
No, to jsou ale dost chabé náhražky. Jako jo, lepší než nic, ale jen náhražky, způsobující okliku…
Jestli dobře chápu psaný text, tak jsou to plnohodnotné dálnice. Je případně bude ještě nějaký koncept pro Silnice pro motorová vozidla? Já tak nějak z logiky věci předpokládám, že tam „spadnou“ všechny věci co se nevešly pod čáru. Takže například Mladá – Boleslav – Jičín nebo tak trochu pokračování Hradec Králové (D11) – Vamberk a spoustu dalších z rozšířeného seznamu. Zároveň bude i nějaká hierarchizace silnic první třídy, protože budou některé kde budou vyšší parametry (více stoupací pruhů nebo třípruh, MÚK atd) a prioritu než jiné a musí to mít koncept jako celek. Dám zajímavý příklad co se v celkovém… Číst vice »
D99 na Jih od Prahy je tedy vlhký sen, tunel u Mníšku pod Brdy a pak přechod Vltavy směrem k D3 je velmi komplikovaná trasa. S20 od Plzně k Písku je nejbližší realizovatelnost spojnice v tomto kvadrantu. Dál na Jihlavu dává smysl i když se nabízí diskuze o Humpolci.
Taky bych čekal trasu od Písku trochu severněji. Tedy Plzeň – Písek – Sezimovo Ústí – Humpolec – Chotěboř – Chrudim – Pardubice – Hradec Králové.
Vlhké sny má spousta lidí ráda…
Když tam kde by měla být je vojenské cvičiště a pracoviště „V němých“.
Ze strategického hlediska chybí spojení Šumperk – Jeseník. Rozumím hledisku, že teď tam ta doprava není. Jenže tento region se potřebuje rozvíjet, což bez dobrého spojení nejde.
Jo, bohužel ta část Slezka za Červenohorským sedlem je poměrně izolovaná od zbytku republiky.
Kdybychom chtěli být šetrní vůči přírodě, tak tunelová železnice na 120 km/h z Bělé pod Pradědem do Koutů nad Desnou by výrazně pomohla zpřístupnění toho regionu pro turisty ze střední a jižní Moravy, a asi i z Pardubicka.
Což ale bude těžko řešit dálniční studie.
A jak bys tu dálnici nebo spmv provedl? Zrušil celou CHKO? Jediné řešení je tunel a ten na projednání a zaplacení je na 20 let a víc.
Stačil by 14km obchvat Šumperka, Rapotína a Velkých Losin. A zhruba to stejné z druhé strany u Jeseníku.
Pro přírodu a CHKO není asi nic horšího než nechat stávající silnici, v parametrech závodní dráhy, přes hlavní hřeben CHKO Jeseníky. Ten hluk v nejvyšších partiích, tuny exhalací, tuny soli…Tunel zde by prospěl přírodě i lidem.
A co alternativní trasa kolem Hanušovic, přes Ramzovou na Žulovou a do Polska? S odbočkou do Jeseníku kolem Lipové-Lázně. Ramzovské sedlo je o 250 m níž než Červenohorské, tam by se to mohlo obejít i bez dlouhého tunelu, navíc tato trasa by se mohla téměř zcela vyhnout CHKO Jeseníky.
Nedovedu si ji představit. A tunel(y) by také byly potřeba.
Dálnice přes Ramzovou? To je hodně ujetá představa.
A kde na to vzít? To je taková plytká otázka…
Peněz je všude dost.
Bylo. Nevyužilo se. Hlavně určité 8-leté období, které vyvrcholilo majstrštykem v podobě dotace na linku na chleba. Vše v době, kdy v okolních státech čerpali jak diví na dopravní infrastrukturu. Ale když se spravuje stát jako (moje) firma, jak říkal ten pán …
Otázka je dobrá, bylo by správné mít poctivou analýzu co nás bude stát stavba (včetně slušně odhadnutých problémových míst, kde bude muset být z ekologických důvodů např. tunel apod. viz dnes třeba řešení Bystrc na I/73), dále kolik bude státu údržba a na druhé straně, by rychlejší silnice měly přinést menší potřebu řidičů a rychlejší obrátku vozidel a jejich nižší potřebu a např. lepší dělbu práce a distribuci pracovních míst po ČR. To bylo taky třeba dát na do slušné analýzy. Mimochodem dnešní možnosti výpočetní techniky včetně AI by mohly slušně napovědět a pomoci dát výsledky.
No přece od uživatelů, jak to je běžné u vyspělých západních zemí, třeba Francie a Itálie, už nikoli u mentálně a technologicky zaostalého Německa. Takže mýtné je dobrá cesta jak vůbec zjistit co stavět, ono už spousta dnešních dálnic jsou vyhozené peníze. Systém je postavený tradičně na tom, že je něco zadarmo, u nás dálnice.
Já bych třeba uvítal tzv D13… Dálnici Liberec-Karlovy Vary….. Vím, že mezi Chomutovem a Kláštercem se má rozšiřovat silnice na dvouproudovku a co se týče mezi Kláštercem a Ostrovem nad Ohří, tak tam bych si uměl představit tunel, který by se pak v Ostrově napojil na současnou silnici ….. Ale asi možná píšu sci-fi jako Jules Verne 😀
Již je v plánu od Klášterce do Ostrova střídavý třípruh, mimo obce a i tunelem 😉.
čtyřpruh bude jen z KV-Ostrov a potom snad Klášterec-Teplice/Ústí. No a ten kousem mezi Ostrovem a Kláštercem udělaj jako třípruh.
Tak ten 4 pruh z KV do Ostrova a Chomutov – Teplice už je dnes jen to kazí Bílina.
Bohužel z přehledu je patrné, že asi vypadla opět dálnice D73 (dnešní sil. č. I/43) a to Brno – Svitavy. Dnes je to již dopravně úplná katastrofa, denně jsou v Zelené vlně kolony, mnoho nehod a sil. I/43 je velmi přetížená. Škoda. Je slibována od roku 1985.
Myslím, že tato trasa nebyla předmětem tohoto dokumentu.
Ta už se připravuje
s tou se už počítá a řeší se. Na stránkách ŘSD najdete letáky, kde se data dokončení pořád posouvají 😴 https://letaky.rsd.cz/Upload/Stavby/487/inoletak_s73-troubsko-boritov-A5.pdf
Když si zadáte do Google vyhledat „ŘSD D43“ a zobrazite si zprávy, tak zjistíte, že se řeší hlavně nesouhlas místních samospráv.
Jo kamaráde, to se postaví až bude hlavním městem republiky Morava Brno 😎
Mapku, která je součástí článku, jste viděl? 😉 Tu zelenou čáru mezi Brnem a Boskovicemi, která pokračuje jako fialová až k Moravské Třebové, jste viděl? 😉
Škoda chybějícího prodloužení D11 v trase Opava Bruntál Rýmařov Zábřeh. Ostrava by získala alternativní příjezd. Navíc by se Nízký Jeseník stal dostupnějším.
Neprůchodné vzhledem k terénu a nákladům
To ale Domašov – Prostějov přes Drahanskou vysočinu taky
No tam jsem to vůbec nepochopil… trasa téměř pustinou…
No tak když už bychom uvažovali hodně strategicky, tak domluvit se s Poláky na propojení Opava – Krnov – Prudnik – Nysa – A4 a také Nysa – Kladsko – Náchod by mohlo být zajímavé pro oba státy.
Ona by tam úplně stačila nová silnice Mohelnice – Rýmařov kolem Uničova, zvlášť po dostavbě D35. Pak nemá být ta oblast tak izolovaná, když jedna z hlavních silnic se tam klikatí přes Šumperk a Jeseníky.
Kolikrát jsem si říkal, že jedenáctka HK-Vamberk je zralá na pořádné zkapacitnění, konečně si toho někdo všiml. Za mě severní tangenta určitě ve ctyřproudu a dále až do Vamberka minimálně střídavý třípruh. Akorát škoda, že nyní čerstvě dokončené / v blízké době realizované stavby (obchvat Doudleb, Častolovic) se zkapacitněním bohužel vůbec nepočítají.
Stejne jako byl opakovaně zamítnut obchvat Žamberka. Variantu “Polák s dálnici v bobosove” nikdo neřeší.
Ale je tam v plánu spousta obchvatů,takže se z Rychnova nad K. dostanete po I/36 až na dálnici D35 max.přes 1 vesnici.
A co takhle silnici I/13 na D13 z Chomutova až za Teplice (napojit na D8 směr Ústí ./L.) To je ostuda. Jedno 50-tisícové město za druhým a silnice děs běs. Sice 4-pruh, ale jen někde, plus kruhové objezdy a v Chomutově dokonce železniční přejezd. A povolená rychlost pouze 90 km/h. No – Čechystán, co chtít víc.
Obchvat Brna na severu přes mnohé zdejší komentáře je potřeba.
Hlavně konečně napojit Drahanskou vrchovinu která je co by kamenem dohodil od Brněnské a Olomoucké aglomerace a přesto je naprosto zapomenutá.
Neříkám že to má být D26/130, ale určitě to je potřeba
Dopravně obsloužit Drahanskou vrchovinu a snažit se přetáhnout tranzit z Ostravy na Jihlavu přes Protivanov mi přijde jako dvě hodně odlišné, skoro bych řekl nesouvisející věci. Už vidím běloruské elektro-kamiony (časově to bude snad už po válce a s novými technologiemi pohonu), jak se nadšeně ženou na 4 kilometrech do 400 m. převýšení od Plumlova, aby těch 400 metrů zase sjeli na 5 km u Rájce-Jestřebí 😀
hele mě ani ne, nějak to tam znám a fakt mi nepříjde, že by to byly Tatry, stačí jen dobré trasování..
A kde je tranzit tam se začnou uchycovat služby což postupně rozvine celý region.. navíc se od tam zkrátí dojezdové doby, což hodně pomůže..
Dokladem takového rozvoje je třeba ta D1. Rohlenka a benzínky přinesly … rychlé občerstvení na Rohlence a benzínky.
Okružní trasy prodlužují cestu, vhodnější by byly rovné propojky např. D38 jako spojka D1 a D11
To bude řešit D37 Chlumec Jihlava,
Tak utopické představy bychom měli na papíře. A co dál? 😀
No jestli chtějí do 2030 dostavet aktuální plány dálnic tak to už moc času od tehle studií nemají. První úseky by se měli začít stavět už za 6 let aby nebyla nula. A 500 km s lepší legislativou není taky moc. To se dá stihnout celkem rychle. Určitě ne do roku 50.
Ale možná by bylo lepší to s těmi dalnicemi už neprehanet a část peněz odklonit do železnice aby se začalo s těmi vr úseky a to v nějakém solidním tempu tj alespoň 70-100 km ročně.
tak ono je ještě ve hře spousta obchvatů měst a obcí na mnoho km silnic prvních tříd, kde nyní běží příprava a vlastně se i čeká až nepoteče tolik peněz do staveb současných dálnic. Takže i s úbytkem dostavby plánované dálniční sítě, určitě bude co stavět…
Na železnici není problém nedostatek peněz ale neschopnost je rozumně použít. Dokud se SŽ nenaučí s penězi za které ŘSD staví desítky kilometrů dálnic udělat víc než opravit nádražíčko tak jim rozhodně nepřidávejme. Lepší než ty peníze dát SŽ je i nechat je v rozpočtu a snížit schodek.
O zásadních stavbách rozhoduje MD, centrální komise.
Železnice u nás moc nedává smysl, malá sídla, roztříštěnost.
Drahý nesmysl. A k ničemu.
Tak koukám, že to nebyl apríl…
Takže kdopak nám tu tvrdí, že točvolanti a betonová loby nám tu nevládne? A ještě si na spoustě míst stěžují, že tam jsou zácpy, které si sami sobě způzobují.
Nějaká ekologie jde do háje, ekonomika taky, protože určitě nebude pak dálniční známka za 20 000,-Kč, zabereme další zemědělskou půdu, elektromobilita to nezachrání aneb velký valivý odpor a nedostatek elektrických zdrojů.
Asi začnu fandit Patrikovi…
Spíš byste měl fandit tomu, aby vedení SŽ převzal někdo jako Radek Mátl, a staré žáby byly vyhozeny z pramenů, na kterých sedí.
A zmůže tam něco bez politické a ekonomické podpory?
Jen pro info, Již letos bude mít ČR víc km dálnic v přepočtu na obyvatele, než má Německo. Aktuálně je v ČR extrémní sucho, ale u nás se budou stále betonovat tisíce hektarů………….
Ano, to je nepříjemné, ale dokážete zakázat lidem a firmám, aby si kupovali auto a používali? Ne? Tak pak ať jezdí mimo místa, kde jiní žijí a plynule s nejmenší spotřebou. No a možná, že pak dojde i na ta opatření proti suchu.
To je pořád dokola. Není třeba nic zakazovat. Stačí aby platili spravedlivé náklady.
Rozhodně nejsme tak bezmocní, jak se tady pořád snažíte naznačovat.
Nejsme schopni ani poctivě platit poplatky za český rozhlas a televizi. Jak chcete řešit používání silnic?
Ten návrh je pro mne velkým zklamáním a doufám, že bude přepracován. Mělo to být spojení krajských měst, ale nakonec to řeší jen jak odklonit provoz od Prahy a Brna. O dálnici Plzeň -Písek-Jihlava není sporu a zbytek prosím znovu a lépe!
Doufám, že bude pro neekologičnost zahozen. Jako apríl jsem to bral.
A spojka Jihlava-D11 (Chlumec nad Cidlinou) vám přijde špatná? Zajisti propojení ČB-Jihlava-Hradubice a tím i Rakousko-Polsko v této stopě
Tu společně s D20 považuji z navrhovaných dálnic za nejpotřebnější – podle mého by pak asi ani nebyla taková potřeba „vnějšího“ okruhu Prahy mezi D5 a D11 a možná ani nějaká (za mne dost těžko realizovatelná) spojnice D1 a Olomouce
D46 nestačí?
Za mne právě stačí – přijde mi zbytečné dělat spojku z D1 od Velké Bíteše do Olomouce.. Pokud bude spojka D1-D11 (a s tím i D35) + I/73, tak bude směr na Olomouc vyřešen…
Přesně tak, vnější okruh Prahy má smysl severní částí, jižní polovina přes Posázaví a Vltavu je podle mě i neprosaditelná
Teď jsem jel po dlouhé době době z Pardubic do Jihlavy a šílený zážitek – sice uznávám, že byl pátek, takže se silnější provoz dal čekat. Ve všech parametrech (výškové a směrové uspořádání, šířka) naprosto nevhodná silnice (zejm. od Slatiňan po Jitkov) na to co tam jezdí (kamiony se dřevem atd.), takže rychlost 40-60. A troufnu si tvrdit, že po dokončení D11 to bude ještě horší…
Prostě jste rozežranej, protože očekáváte všude 130.
nejlepší chodit pěšky co?
Kéž by. Podle mne by stačila D20 a místo D99 jen spojky, např. 16/I jako severní náhrada D99 by dostačovala.
Já vidím jako smysluplnější udělat D38 Jihlava-Kolín-MB plus k tomu dotáhnout I/12 SMPV 2+2 od Prahy do Kolína. Vznikne tím další alternativa přetížené D1 i D11 a smysluplné severojižní spojení mimo Prahu a Brno.
Řeší to jak odklon provozu od Prahy a Brna, tak spojení některých krajských měst, přičemž prioritu dostala řešení těch nejpalčivějších problémů.
Kdyby to bylo, jak píšete, tak by nebyla D20, ale D19, která by spojila Prahu s Humpolcem nejkratší možnou trasou. D20 naopak usnadní i spojení Plzně s ČB a ČB s Jihlavou, odkud bude možné pokračovat na Hradubicko, jak popsal kolega PetrN.
Za mě dobrý a doufám, že se těchhle dostavěných dálnic ještě dožiju.
Krajská města v Čechách jsou příliš malá na dálnice mezi nimi. I ta Plzeň-Písek-Jihlava je nesmysl, to povede řídce osídlenou krajinou. Naštěstí na to nebudou peníze.
D20 neni planovana primarne pro spojeni plzne a jihlavy jako takovych, ale odkloneni tranzitu od prahy.
No jasně, na papíře to je takhle. Ale reálně stavět tak dlouhou dálnici jen kvůli tranzitu je nesmysl. Vsadil bych se, že tranzitu že západu na Moravu a dál tam tolik není, aby se to nějak zaplatilo.
Samozřejmě když je cílem vyhodit peníze na betonovou lobby, je to něco jiného.
No když se podíváte na každodenní situaci okolo Ořechu na D0, tak to takový nesmysl není – polovina toho, co tam denodenně stojí (již od D5) by jela po D20. Pokud Rumuni, Bulhaři, Maďaři a Srbové budou do západní Evropy jezdit přes nás (což se zhusta děje) místo přes Rakousko, kde je to kratší, tak se s tím musíme vyrovnat. Nebo to udělejme jak Rakušáci, vypráskejme to z dálnic a D20 být nemusí 🙂
Pokud vámi uvedené kamiony jezdí přes Česko, je to asi tím, že tu mají nakládku, nebo vykládku, případně logický tranzit. Pokud byste se postavil na A1/A8 u Lince, nebo A8 mezi Salzburgem a Mnichovem, tak byste u kamionů z těchto zemí patrně zaznamenal podobnou četnost. Ono to bude zřejmě dáno hlavně výší personálních nákladů a větší flexibilitou řidičů z těchto zemí. Osobně pochybuji, že by někdo z Bukurešti/ Budapešti jel do Frankfurtu, Porýní, nebo NL přes Česko. Pokud by ovšem měl cíl v Berlíně, nebo dál na sever v některém z přístavů Baltského, nebo Severního moře, je trasa přes Česko… Číst vice »
Bohuzel nemate pravdu. Jsme pro ne ciste tranzitni zemi, bezne jezdi belgii, francii holandsko pres cr bez nakladky/vykladky. Je to dano benevolenci u nas, v rakousku po nich jdou tvrdeji, od vazeni pres prestavky, technicky stav, zakazy jizd atd…
Mínus beru zpět a dávám vám plus.
Pokud má pro ně Česko oproti Rakousku, nebo Německu tzv. „přidanou hodnotu“ v nevymáhání pravidel, tak je to pro nás velmi špatné vysvědčení a bohužel nás to řadí i do jejich mentální sféry.
Občas se projedu po rakouské A8, německé A94 a A8 a ty RO, BG a H kamiony tam vidím skoro ve stejném poměru, jako domácí A/ D, proto jsem to tak napsal.
Tuto (podobnou) trasu navrhoval již v 30 letech J. A. Baťa….takže nic nového. Škoda, že Praha na to neslyšela (všechny cesty musí přece vest do Prahy…)
Sorry, ale Baťova dálnice byl vlhký sen, čára v mapě, která neměla žádný realistický základ (a taky shodou okolností končila ve Zlíně…)
Ne, končila až na Podkarpatí.
Ovšem jediné město na trase byl Zlín. Byl to prostě nesmysl od neodborníka na dopravu.
Všimněte si, že se pak začala plánovat dálnice Praha Brno skoro v dnešní stopě.
Oni musí v Praze počítat co jede napříč republikou. Škoda Libic.
Trasování tzv. „Baťovy dálnice“ nebylo dobré, protože se vyhýbala velkým sídlům. Přechod na Slovensko po hřebeni pohoří Chřiby byl, s ohledem na jejich problematickou geologii a zabezpečení zimní údržby mezi Zástřizly a Žlutavou, také úlet.
Jednalo se o tehdejší politické zadání – spojení západního a východního konce tehlejšího, velmi dlouhého Československa z Chebu do Velkého Bočkova (UA).
https://batuvregion.cz//pinFiles/43/1188×621-JEV3Qg5NbtguvZjOpDQr7akT-1-CAqEdvMEKgiv4QHthouOLihW-dalnice.jpeg
Mnohem racionálnější trasování měla tzv. „Dálková silnice Plzeň – Moravská Ostrava“, kterou se bohužel také nepodařilo zrealizovat. Jsou patrné jen některé úseky, např. na silnici I/19 mezi Orlickou přehradou a Milevskem, nebo II/150 u Prostějova – Mostkovic.
Argument s krajskými městy mně nenechává chladným. Počet krajjů je přiliš vysoký a měl by být redukován. Je to totiž drahé.
Jiná věc je propojení významných aglomerací
Větší patlanici vymyslet nemohly. Propojení Plzeň – Jihlava, které nevede přes Budějovice.
Žádná dálnice na propojení Vídeň – Wroclaw.
Možná kdyby bylo lepší propojení jednotlivých krajských měst, tak by nebylo potřeba stavět druhý pražský okruh.
Zrovna ta Plzeň – Jihlava, tak jak je, je zajímavý kompromis. Ono to táhnout více na jih? Same nevýhody. kudy? přes CHKO Třeboňsko? Tím zase delší trasa. Kdyby byla více severně (Tábor), byla by sice kratší, ale zase další nevýhody ve směřování na jih.. Takže trasa I20 – II159 – I23 – a pak nějak k D1 je naprosto OK
to jo, každopádně propojení krajských měst v podstat. každopádně velký pražský okruh nahradí. Nakonec asi stejně vznikne původní baťova varianta jižně od Prahy a severně od Brna, jen to bude po kouskách… 🙂
Proč ale nepokračuje až pod Brno.Takhle to úsek Jihlava-Brno zahltí ještě víc, že ani tři pruhy nebudou stačit.
tak zase směr na Jihlavu dává možnosti – D1 směr Brno nebo I38 (třeba časem SMV38) směr Kolín (Pardubice, HK)
Je v plánu D37 z Jihlavy na D11 u Chlumce nad C.
D20 protne D3 a navíc z Písku bude 3proudá. Takže vyřešeno. Mezi krajskými městy není zas až takový provoz, aby museli být spojeny dálnicemi, protože sami jsou centry.
A Budějovice se nenapojí přes D3?
Vídeň – Wroclaw má jezdit už po železnici (i kapacita by se tam mohla najít), není nutná dálnice.
Z Budějovic do Veselí je to po dálnici nějakých 20 – 25 minut. V čem je problém? Do Brna z Budějc se běžně jezdí směrem na Tábor a Pelhřimov. Po výstavbě této dálnice se výrazně zrychlí cesta a ubude nutnost použít D1 a nebo jižní cestu přes Třebíč.
Lukáši, nemáš šanci….je to tu na diskuzi samý Pražák….😎
Pražák nejsem, D20 na Budějovice by mi taky pomohla 🙂 ale trasování na Veselí – JH – Jihlava celkem chápu, je to přijatelný kompromis… jak je psáno výše, Veselí – ČB 20 minut…
Proč by 30km po dálnici mělo trvat 20 minut? To je průměr „hezkých“ 90kmh… leda tak kamionem.
Proč není na mapě pokračování D49 směr Slovensko? Alespoň jako třípruh? To už se od této stavby upustilo?
Jako pořádná komunikace někde mezi makovským sedlem a starým hrozenkovem (včetně) by se tam namalovat mohla. Ale asi došla fixa…
… a nebo nápady 😀
S Moravou se nepočítá, kamaráde….
Ta je pořád v plánu.
Slováci to napojení do roku 2050 stejně nevidí. Tak proč bychom tam zbytečně stavěli dálnici? Bychom na tom byli jak Poláci u Lubawky.
U Lubawky to zpoždění není tak velké. Co potom mají říkat Rakušáci na naši D52?
A na D3 budeme na již zmíněné Rakušáky čekat zase my.
Prostě někde a někdy se začít musí, nemůže se stále jen čekat a na něco vymlouvat. To by se pak nemuselo postavit ani nikdy nic.
Souhlas, někde se začít musí. Od hranic se slovenskem to je jen asi 23 km na slovenskou D1. To se dá při cestě do Tater vydržet.
Pěkně lžete, naopak uvažuje se o zařazení R6 do staveb, kde bude využit slovenský „liniový zákon“ pro urychlení přípravy a výstavby. Dokonce se mluví o plnohodnotné 2+2, takže žádný ½ profil. Jsem si dost dobře jistý, že dovede-li tam jedna strana logických a bezpečných 2+2 druhá postaví stejně, viz Lubawka
Z hlediska taktiky výstavby I/73 Bystrcí je zveřejnění této mapky totálně na hlavu. Roky se tvrdí, že I/73(D43) nemůže vést/nepovede koridorem kolem Veverské Bítýšky a pak se prohlásí, že tam ta silnice povede stejně.
Toho až se chopí NIMBY v Bystrci, tak jim už definitivně nikdo nevysvětlí, že ten tunel Bystrcí potřebují tak jako tak oni i všichni ostatní na severu…
A ještě D11 z Opavy k Hradci vrchem okolo Červené vody
Proč, pro těch pár aut? Byl jsem několikrát na Červenovodském sedla na běžkách a jezdilo jen několik aut za hodinu.
To je tak hezká cesta, tedy zhruba na úrovéň Vamberka, že by byla škoda si ji neprojet a táhnout se po dálnici. Druhá věc je rozdělení krajiny a přetrhání cest zvěře. Například zamýšlená dálnice mezi D1 a D5 dává velký smysl pro pohyb velkého mnozství aut právě mezi těmito dálnicemi, ale na I/11 takový provoz není, a já upřímně doufám že u toho i zůstane.
Rada pro ministerstvo: když už je to teda jako myšleno vážně, tak si odpustit vydání 1.4. Já se u toho docela zasmál…
taky jsem si na ten článek 1.4 vzpomněl a bral jsem ho tenkrát jako aprílový žertík od redakce. V předvedeném plánu je hodně zvláštností, každopádně je to nástřel, který se ještě hodněkrát změní. V těchto případech to stejně bude u nás podobné jako u staveb pyramid nebo katedrál. Projektant a kdo stavbu začne, se dokončení díla stejně nedožije…. 🙂
třeba to byl záměr, aby se u části společnosti ušetřilo za zdraví, prostě si řekli, to je apríl a žijou si v klidu dál
Příkladná mezirezortní spolupráce mezi dopravou a zdravotnictvím, vskutku…
taky jsem si na ten článek 1.4 vzpomněl a bral jsem ho tenkrát jako aprílový žertík od redakce. V předvedeném plánu je hodně zvláštností, každopádně je to nástřel, který se ještě hodněkrát změní. V těchto případech to stejně bude u nás podobné jako u staveb pyramid nebo katedrál. Projektant a kdo stavbu začne, se dokončení díla stejně nedožije…. 🙂
Škoda chybějícího tunelu pod Červenohorským sedlem a dálnice do Polska.
Ten tunel by měl být železniční, kamiony pak můžou jezdit na ROLA.
Jesenicko bohužel nadále odříznuto od rychlé dopravy.
Silnice přes Červenohorské sedlo je možná největší neúcta k přírodě, CHKO i lidem v ČR. Za mne tam taková závodní dráha skrz hlavní hřeben CHKO nepatří a bohužel ani neřeší špatnou dopravní dostupnost Jesenicka.
Ach jo. D20 …. 1/73…. na to už je škoda slov. Koncepčnost je v téhle zemi sprosté slovo.
co je na D20 špatného?
Špatného na ni právě není vůbec nic. Byla za socika plánovaná jako 4 pruh, následně zrušeno. Zahájíme přestavbu před Budejcemi a ejhle, bude dálnice. To samé 1/73. Je potřeba jako hrom. 2+1 je totální paskvil.
Pokud vím, I/73 bude čtyřpruh a nejspíš i SMV oproti původně plánovanému třípruhu. Oproti I/43 úplně zlatá silnice.
A sever republiky je zase opomíjený. Jako vždy. Pro pražáky asi neexistuje.
Je to tak, původně navrhované spojení Liberce a Ústí nikde …
Přitom je to tak jednoduché. Minimálně mezi Děčínem a Novým Borem se budou stavět nové silnice, proč je rovnou nestavět jako čtyřpruh.. Z Boru do Svoru čtyřpruh je. Další je prakticky od Jitravy do Liberce (jen je potřeba rozšířit most u Bílého Kostela). Pak by zbývalo nějakých 23 km mezi Jítravou a Svorem, a napojení Děčína na D8, které už se řeší.
Co místo dalšího okruhu radši zkapacitnit I/16, která už v podstatě jako severní a západní okruh Prahy slouží?
No proto se před 5 lety postavil úzký paskvil (pohrobek úsporných opatření Víta Bárty) Slaný-Velvary. (Ale Pán Bůh zaplať i za ten paskvil……)
Ha, tak ten původní článek fakt nebyl apríl. Super, škoda, že chybí severní d13, ale do 2050 bude co stavět. Pořád lepší než jen opravovat nádraží a dělat vizualizace.
Nic tam nechybí, vy máte problém jet po současné silnici?
Tak když jiný rozvoj točvolanti z MD nedovolí, tak se jen opravují budovy…
Tak vám tam nic nechybí,ale obyvatelé těch 6 statutárních měst by s váma asi nesouhlasili. Z Karlových Varů do Děčína je velký provoz a 140 km zabere si 2 hodiny. To vážně nestačí. Protáhnout D13 až na D35 by bylo ideální.
A co kdyby napřed zlepšili směrové poměry železničních tratí?
Jaká je informační hodnota věty „v pondělí ministr dopravy Martin Kupka projednal vybrané koridory se zástupci Asociace krajů a Svazu měst a obcí, podle zápisu z jednání nikdo nevznesl zatím žádné připomínky“. Asi to ještě od pondělka opravdu nestihli. Kromě krajů tady máme obce, vlastníky pozemků a samozřejmě také Miroslava Patrika…
Je dobře, že se ŘSD v předstihu snaží o nějakou koncepci, která pokud bude objektivní určitě může předem připravit obce a obyvatele (ale také developery, spekulanty s pozemky/místní politiky a jejich rodiny) na zvýšení kvality dopravní obslužnosti daného regionu (a na zvýšení hodnoty jak nemovitostí, tak stavebních pozemků, zejména orné půdy – oblast D8 Praha-Nová Ves budiž varováním, kam může vést chamtivost venkovských pepíků, když se jim najednou díky dálnici zvýší cena pozemků, které následně skoupí developeři a logistické společnosti) a s tím související sekundární rozvoj (developerskě projekty, logistické areály, nová pracovní místa a nové ubytovny pro levnou zahraniční pracovní… Číst vice »
Za prvé tohle je pravý opak koncepce. Koncepce by zjišťovala, co je účelné a proč, tohle zjišťuje, co je možné. Za druhé koncepce z principu nemůže být objektivní – koncepce říká, jaká máme přání, což je věc hodnot, tedy subjektivní věc.
Hm, takže antikoncepce!😃
Měla byt použita proti vzniku Jirsáka
S Aglomeračním okruhem se počítá jako s dvoupruhovou silnicí.
Já doufám, že jen hodně rozhicovali troubu a dostali z toho úžeh…
Propojení Chomutova s KV bylo schválené CK MD před pár měsíci a nebylo předmětem teto studie, která měla za úkol vyhledat nové tahy. Výchozí mapový podklad již doposud připravovaných tahů je zastaralý, proto tam to spojení Chomutov-KV není zaznačené, bude v podobě část čtyřpruh a mezi Kláštercem a Ostrovem střídavý směrově dělený třípruh v režimu silnice pro motorová vozidla. Je to třeba na webu ŘSD v mapě projektů…
Je trochu nešťastné že se mapa v této podobě s naprosto evidentními chybami v zelených a fialových čarách (již dříve schválené tahy) dostala ven…
Proč se I/73 zase změnila na 3-pruh??
Přijde mi, že v Praze jim nedochází důležitost tohoto spojení, která naroste s dotažením D35 od Hradce ke Svitavám. Vždyť toto je koridor Bratislava/Vídeň-Brno- Hradec/Pardubice-Náchod/Krkonoše/Liberec.
Navíc mi zde chybí zkapavitnění ve stopě Hotlerovy dálnice dál na Kladsko, vždyť Poláci plánují 4 pruhy směr Králíky!
Naopak dálnice na Prostějov asi dlouho nebude zapotřebí, možná nikdy. Po dokončení D1 u Přerova dojde k výraznému poklesu dopravy po D46 Vyškov-Prostějov-Olomouc. Stane se z ní regionální spojka mezi těmito městy a Brnem, směr na Prahu z Olomouce převezme D35.
omluva za překlepy, na mobilu se to píše hůř🫤
No oni hlavně od severu přivedou Poláci dálnici …
Klídek, propojení D35 s polskou S8 od Klodzka řeší separátní studie zadaná v minulém roce, proto není zde znázorněno. I/73 bude celá ve čtyřpruhu, zde jde o zastaralý mapový podklad. Je to o těch nových modrých tazích. Ty jiz pripravované, tj zelené a fialové některé neberte vážně…
Nezměnila. Plánovači vycházeli ze starších podkladů a asi nebyl čas to opravit 🙂
Protože vás není tolik točvolantů, aby se tam vyplatila dálnice. Kolik jste ochoten zaplatit za dálniční známku? 20 000,-Kč?
Klídek, nic se nezměnilo, jde jen o starý mapový podklad, některé zelené a fialové barvy neberte vážně. Tato studie je o nových, doposud nepřipravovanýc tazích, a ty jsou značené modře…
Ale je to hodně odflaknuté, když vypustíte mezi veřejnost takto zásadní dokument a je v něm tolik chyb.
Je to amatérismus, ale co vim tak toto není ofiko verze mapy.