Chystá se polidštění Olšanské ulice na Žižkově. Praha schválila tendr na studii
Olšanská ulice v Praze na Žižkově. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80304683
Podle města je třeba v ulici a okolí zlepšit podmínky pro MHD, cyklisty a chodce.
Nevím, proč zrovna Olšanská – snad jen opravit povrch vozovky a chodníků. Stejně tam pěšky nikdo nechodí, když už, tak autem do okolních institucí, parkovacích ploch je podél ulice dostatek. Horší je to s průjezdností pro auta na obou koncových křižovatkách u Želivského i Jičínské/Prokopovy ulice….
Tipuju ze cena bude mit váhu tak 10-30 a zbytek bude nejake subjektivni kriterium, aby to mohl IPR dat komu chce…
Bedřich Engels .- Podíl práce na polidštění opice.
Zrovna Olšanská mi přijde jako velice povedená ulice tak jak je. Zlepšení pro MHD – Co chtít víc, než samostatné koleje uprostřed? Zlepšení pro chodce – Široké chodníky a žádné davy, protože v ulici je málo cílů, takže také dobře. Zlepšení pro cyklisty – Tato ulice nebývá přeplněná auty a díky dvou pruhům v každém směru je i předjíždění cyklistů bezpečné, takže též nevidím důvod ke změně. Naopak „horní“ Koněvova mi teď po tečh změnách přijde nepřehledná a díky tomu mnohem nebezpečnější než bývala. Píšu to jako člověk, který na Žižkov (nejčastěji právě k té Koněvově) dojíždí mhd i autem… Číst vice »
Jeden problém mě napadá: úzké nástupní ostrůvky zastávky NNŽ v Olšanské (hlavně pro směr z centra) a chybějící přechody tamtéž.
Ano, toto se bude řešit v nejbližší době nestavebními úpravami, ještě před tímto polidštěním Olšanské. Rozšíření ostrůvků a přidání přechodů teď právě proběhlo v Koněvově a myslím, že se to celkem povedlo. Chápu, že ty „šikany“ kolem každého ostrůvku nejsou pro řidiče příjemné, ale na druhou stranu zpomalují rychlost vozidel na rozumnou míru, takže se tam dá přecházet lépe. Pokud vám tedy dají automobilisti přednost. Zrovna z té Koněvovy mám zkušenost že se nikomu nechce přibrzdit a chodce na ten přechod pustit. Ale aspoň tam nikdo nejezdí 70.
To jsme to dopracovali! Automobilismus je dneska sprosté slovo!
nikoliv automobilismus…ale arogantní potřeba si autem dojet za každou cenu kamkoliv…a považovat to za základní lidské právo.
Příznivci automobilismu nepovažují za základní právo možnost jízdy autem kamkoliv, nýbrž možnost svobodně se rozhodnout, jaký druh dopravy užijí, a nebýt obcí nuceni užívat její placené služby (MHD). Nevím, proč by měla být doprava autem arogantní chování. Toto byste mohl upřesnit a uvést, co zde myslíte jízdou autem „za každou cenu“. Myslíte-li onou arogancí požadavky na zachování/rozšiřování infrastruktury, stejně arogantní jsou pak požadavky cykloaktivistů, jež jsou o to horší, že prosazují zájem výrazné menšiny obyvatel měst na úkor většiny.
A co se tyce prebujeleho automobilismu ve mestech, je to zcela na miste.
Uvědomte si, že onen „přebujelý automobilismus“ není výsledekem činnosti nějaké úzké zájmové skupiny fanatických vyznavačů automobilismu (to by pak intenzita dopravy odpovídala 60.letům 20.století), nýbrž jde o stav způsobený jednáním podstatné, nejspíše většinové, části společnosti, která automobilovou dopravu využívá. V takovém případě jde o veřejný zájem, jemuž se má vedení obcí přizpůsobit, a nikoliv se snažit o převýchovu společnosti. Je zvláštní, že zrovna lidé, kterým tento stav vadí, mají potřebu žít ve velkých městech, ke kterým rušná doprava odjakživa patří.
Jsem petrolhead kazdym coulem, ale hrozne rad bych svou plechovku nechal doma a neposkakoval v kolonach ale mhd mi proste neumi nabidnout ani lepsi cas, ani komfort ( ten bych ozelel) a cena … Ta ac mensi, nevyvazi to prvni – cas a flexibilitu.
Navíc hromadná doprava není žádná dobročinnost, ačkoliv se někdy vedení obcí tímto dojmem snaží působit, nýbrž placená služba poskytovaná za smluvních podmínek, jež zákazník většinou nemá jak ovlivnit a které často bývají kontroverzní. Například v Plzni místní dopravní podnik účtuje za jízdenky prodávané za hotovost o 2 Kč více než za jídenky zakoupené na terminálu ve vozidle, kde je možné platit jen bezkontaktními kartami, přičemž za hotovost lze zakoupit pouze nepřestupní jízdenku, kterou navíc koupíte jen v trafikách, protože prodejní automaty byly na konci roku 2011 zrušeny. Dalším nešvarem, rozšířeným i v jiných městech, je zde nutnost pro pořízení předplatného… Číst vice »
To je základní axiom života ve městě: Každý chce jezdit všude autem, ale nikdo nechce, aby mu auta jezdila pod okny.
Polidštění ve jménu pirátů = smažeme pruhy pro auta. Ulice bude suplovat chodník. Zavedeme zácpy kde nebyly. Zvýšíme exhalace.
Další magor, co vidí piráty i v lednici, kde mu kradou pivo a zužujou poličky 😀
Více pruhů ≠ plynulejší doprava.
U krátkých úseků spíš přesně naopak, protože na obou koncích vznikají nová kolizní místa.
Ale jasně, veškeré pražské problémy vznikly až v uplynulých třech letech, protože 🏴☠️!
presne na vás jsem tu čekal. díky, že jste nezklamal.
podle vás ráj na zemi nastane až protahneme dálnici se šesti pruhy přes staromak, že?
A vcem presne nema pravdu? Ok s piratama bych polemizoval, ale jinak ma pravdu soudruhu.. a rozhodne nerika nebo nepise, ze chce dalnici na staromak.. nepodsouvejte mu neco, co nerika..
Když z jeho blábolu vyhodíme Piráty, nezbyde nic. Piráti totiž mohou i za to, že mu nestojí…
Z pirátů opravdu erekci nemám jako vy. Ale když pomineme sprostoty, tak je to jediný jejich lék na pražskou dopravu – neřeší se nic. A vy tomuhle trendu tleskáte jak ovečky.
No to vidím, že z Pirátů nemáte erekci, když je obviňujete i z toho, že prší. Což vám říkám jako člověk, který piráty nevolil ani to neplánuje.
pražskou dopravu nevyřeší žádné další městská dálnice. ano, je třeba dokončit vnitřní i vnější okruh. ale hrůzy typu kolony na nábřeží aj. to nevyřeší. max. by se v tom případě mohlo podařit vykuchat a zúžit magistrálu, zitnou, jecnou, resslovu. ale to budete zase řvát.. vnější okruh sabotuji vesnice připojené k praze. a RSD. vnitřní okruh se nějak tlačí dál v administrativní fázi, jen je trochu problém s penězi. město samo na to asi mít nebude. v souběhu se stavbou decka. obávám se, že spousta věcí je dost složitá kvůli metropolitnímu plánu…a pokud stát postatni stavební úřady, tak se to vše… Číst vice »
děkuji za soudruha, tresinky jsem rozhodně nevolil, volit nebudu a věkové jsem stihnul akorát jiskru. což mi snad tak za zle mít nemůžete.
k obsahu…pokud je někdo takový tydyt, že napíše to co napíše…ulice bude suplovat chodnik…tak bohužel jediná reakce je…kam až autem potřebuje nezbytné dojet. a v kolika pruzích.
auta ve vnitřní praze nejsou řešením dopravních problémů, ale jejich příčinou. a taky příčinou, proč se už někde ani nedá bydlet…
Tak bohuzel uz dneska je zuzeni v obouch smerech v zast.Olsanska.. obavam se, ze prijde na cely usek.. jsem zvedam, co vymysli..nikomu Olsanska nevadila.. ale jen co pribyly nove domy.. bude se stavet nakladove nadrazi, tak ulici priskrtime.. to dava smysl.. ach jo.. proc to zas nenechaji na.mistnich, ale nekdo od stolu.
Jasně, místní tam chtějí dálnici, to dá rozum.
ti co na ulici budou cucet přímo, ti ne. ti co na ní přímo necumi, ti ji chtějí…(nebo alespoň dost z nich)
prostě určitě části lidí zakrnely nožičky. a jejich duše splynula s gumokolem
Tak jako ti co si tam koupili byty tak asi věděli a viděli do čeho jdou ne?To je jako koupit si byt v Legerce a řvát,že je tam provoz,hluk a prach.
Piráti nemůžou za tvůj posranej život…
Nejsem a nebudu volič pirátů, nicméně co je špatného na to, že chcete bezpečné přejít silnici, cítit se bezpečně na chodníku a mít stromy v ulici. Čím méně aut v centru, tím lépe, od toho je MHD. Asi jste (nikdy) nebyl na západě, Amsterdam, Kodaň, Oslo… Jinak by jste nepsal takové stupinosti.
Jeďte se prosím podívat do Paříže, Amsterdamu, Berlína či jiného města. Samozřejmě s hlavou mimo váš řitní otvor.
Drsný, ale pravdivý.
V Parizi a jeji blizkosti jsem bydlel stejne dlouho jako v Praze (radove jednotky let). Pozvednu hozenou rukavici a dovolim si kratce shrnout nekolik poznatku z praxe. Pariz je vetsinove placka, v Praze se clovek furt tahne nekde do kopce/s kopce. Metro ma v Praze cca dvojnasobnou vzdalenost mezi zastavkama proti parizske „podzemni tramvaji“; diky tomu se da z jednoho konce Parize na druhej dojet i o neco rychlejs na kole, nez tamnim metrem… snad jedinou vyjimkou z linek metra bylo tehdy M14 (tamni RER je nasemu pojeti metra, co do rychlosti a frekvence zastavek, o neco blize). Jizda po… Číst vice »
Jen pro informaci: kdy jste v Paříži bydlel? Doba se tam trošku změnila: https://zdopravy.cz/pariz-chce-omezit-auta-v-centru-novy-plan-pocita-s-povolenim-pro-vjezd-jen-rezidentum-a-zasobovani-81564/
Bylo to do poloviny roku 2017. Nejsou to tedy zkusenosti vyslovene vcerejsi, ale zazitku odtamtud je spousta. Kuprikladu jsem uplne vynechal nepredvidavost tamnich stavek, ktere jen za ten kratky cas pamatuji nespocet (jednou nejede sit RATP, podruhy vypadnou trictvrte RER kvuli stavce SNCF, pripadne nahodne kombinace obojiho). Obrovske diveni a odmitani autobusaku vubec vyjet, pokud v zime napadne centimetr snehu (coz pamatuju jenom v 2013). Osobne pamatuji jednu ze zklidnovacich aktivit v podobe uzavreni nabrezi na pravem brehu (nabrezi George Pompidou nekde u tunelu k Tulleries?) pro auta a predelavku na pesi zonu + plaze a posezeni, plus minus na… Číst vice »
Líbí se mi vaše vyjádření “ulice bude suplovat chodník.” Vnímáte ve městě akorát svůj pruh, možná ten vedlejší a nic jinýho. Všiml jste si někdy, jak nepřívětivá a nic nepřinášející jsou místa, kde chodník není vůbec? Je toto Váš ideál města? Fakt ne, ani ze srandy. Ještě že takhle nesmýšlí víc lidí.
Snad na podzim odtáhne, tahle parta magorů.🙏
A kam půjdeš?
Já se obávám, že ať s veřejným prostorem v téhle ulici vymyslí cokoliv, tak se tam stejně nikdo lidsky promenádovat nepůjde, protože tam nic není. Naprosto nesourodé hnusné budovy v nichž sídlí cizinecká policie, nějaký odbor Ministerstva vnitra, konzervatoř, pošta, benzínka, Sudop, a k tomu ten odporný mastodont s tisíci vesměs prázdnými „investičními“ byty. Z jedné strany je ta ulice odřízlá hřbitovní zdí, z druhé plotem nějakého prázdného pozemku. Tam by se to muselo komplet celé srovnat se zemí a postavit znovu, aby se to nějak polidštilo.
A přitom tam původně byly především sourodé budovy poštovní správy… Nicméně se též obávám, že se stanovením výšky a objemu město přichází příliš pozdě – dost drastická erupce výstavby tu již před několika lety proběhla.
Ty jsou sice sourodé, ale jejich problém (pro tu ulici) je, že nemaj žádný obchody, restaurace, atd. minimálně ne přístupný a viditelný zvenčí pro veřejnost. Když už tam nějakej takovej obchod je, je v těch novejch budovách. Plus tam nějakej pěší provoz generuje ta pošta a poliklinika, ale ty jsou jen na konci. Výška a objem tý nový výstavby tam podle mě ničemu extra nevaděj, kapacita MHD je tam slušná, problém je zas její jednoúčelovost a minimum komerčních prostor, kde by mohly vzniknout pro její obyvatele aspoň základní obchody a služby, aby nemuseli pro každou prkotinu jezdit daleko. Bez toho… Číst vice »
Místo SUDOPu by bylo krásný náměstí a navíc by se zabily minimálně dvě mouchy jednou rannou :))
Na konci ulice se místo bývalého Telecomu plánuje rozsáhlá zástavba. Ta může, nebo také nemusí, protáhnout polidštěnou část Jana Želivského jižním směrem a městský charakter přinést i do nejvýchodnější části Olšanské.
Jiřičná tam navrhovala nějaké věžáky, ale ty už tam jsou a charakteru rozšířeného centra města moc neprospívají. Ani IPR z nich při vší účtě k Jiřičné nebyl nadšený. Proto zřejmě ta regulace.
Tak ono to, že tam nic není je právě reakcí na to, jak ta ulice vypadá. Nikdo tam nechodí, protože je ta ulice šíleně nepřívětivá a tím pádem to nebude nikoho první volba na otevření svého podniku. Tahle rekonstrukce má velký potenciál (zvlášť s plánovanou výstavbou v okolí) na vytvoření velmi zajímavé, živé ulice a s tím zvednutí hodnoty jejího okolí.
Asi by se dalo spekulovat, jestli byla dřív slepice nebo vejce. Ale na té Olšanské bohužel nejsou žádné prostory, kde by mohlo něco zajímavého být, i kdyby tam nakrásně chodil korzovat celý Žižkov. Proto jsem jmenoval, co konkrétně za instituce se tam nachází. Nejsou v nich žádné prodejní prostory, všechny budovy jsou navržené zcela nepřívětivě vůči veřejnosti. Jediný prodejní prostor má ten tisícibytový mastodont a i ten je velmi skromný, přičemž ho obsadila vietnamská večerka a recepce pro krátkodobé pronájmy. Proto říkám, že bez nějakých nákladných přestaveb (k nimž by musely být svolné dané instituce) se to tam dá pro… Číst vice »
Jo, je to bída. Jedině, že by se podařilo nějaké normální budovy s komerčními prostory v parteru postavit i kolem té benzínky, místo parkoviště, atd. Furt by tam těch nepřístupných budov bylo dost, ale těch použitelných už by nebylo zanedbatelně málo. Záleží i na charakteru té zástavby místo nákladového nádraží, jestli a jak se bude vyvíjet ta oblast kolem hotelu Olšanka, atd. Ale aby se podařilo přivést tam lidi, bude toho muset do sebe zaklapnout dost. Nemožné to asi není, ale bude to vyžadovat celkem přesnou souhru mnoha subjektů.
Tak to jsou stovky, možná spíše tisíce lidí, kteří tam pracují, kteří tam přijedou (hodně z nich MHD), musí dojít od tramvaje, v poledne jdou někam na oběd.
no, to budou mít ti lidi, co bydli/budou bydlet poblíž v nových projektech, jistě radost.
protože polidsteni logicky většinou vede ke snížení kapacity pro gumokolisty.
Jaký je proboha účel Olšanské. Kdekoliv dál je třetinová propustnost.
Tak já kdybych tam bydlel, tak mám raději pod okny jeden pruh tam, jeden zpátky, než dva v každém směru…
Ono je otázka, jestli je tam vůbec takový provoz, ty navazující ulice taky nejsou všude dvouproudé v jednom směru…
A ti lidé tam budou chtít bydlet, nebo drandit po dálnici? Polidštění ve formě náhrady části parkovišť stromořadím nijak průjezdnou kapacitu nesníží.
tak budou řvát, že jim zmizela parkovací místa.
pro pořádek…ja bych s tou dálnicí s chutí skoncovat. jen se „těším“ na ten kravál.
Na Olšanskou se vykašlete a postavte radši stadion, halu nebo jiné sportoviště. Za Rakouska se postavila jedna sokolovna za první republiky druhá a teď je řicet let po revoluci a prd, ani ty staré nejsou opravené.
stadionu nebo sportovišť je celkem dost. jen se mnohdy dost kašle na údržbu či provoz.
protože patří různým spolkům, které na to nemají prachy.
Na co proboha další stadion? Víte, kolik jich v Praze je? A ten největší už léta chátrá bez využití. Nápad vykašlat se na obyvatelnost ulic a stavět místo toho další sportoviště mi přijde dost ujetý…
Ten největší je bohužel úplně nanic. Má tak přepálenou velikost, že je pro jakejkoli normální sport nepoužitelnej. A plocha se pro sport používá, chátraj jenom ty megalomanský a nevyužitelný tribuny.
Na jednu stranu Slavie, na druhou O2 arena. Další stadion snad nepotřebujeme. Jednak si na sebe těžko vydělá a druhak zabere hodně místa u centra, kde je zrovna nedostatkové. Vždyť samotný Žižkovský stadion Viktorky si má problém ospravedlnit svoji existenci ekonomicky a zatím to vypadá že s koncem ligového fotbalu už pomalu pozbyde smyslu a jedna z budoucích vlád na radnici se ho zřejmě zbaví. Jeho okolí totiž velmi úspěšně rozprodali, včetně toho parku. Sám bych tam nejradši viděl lesopark pro volnočasový odpočinek, nemusíme zastavovat přece každý metr volné plochy. Samotná budova NNŽ by měla dostatečné využití. Místo toho tam… Číst vice »
Budu hádat: ulici vydláždí, zúží na jeden pruh pro auta, přidají cyklopruh po obou stranách, stromořadí a možná zatravní TT. A vizualizace budou mít ten žlutohnědý nádech a budou na nich korzující maminky s kočárky.
IPR a jiní se netají tím, že z toho chtějí mít druhý Václavák, místní „přirozené“ centrum čtvrti. Takže nějak tak to bude vypadat.
Až to na to dláždění by to byl ideál.
Ještě nějaké vandoory, a na lavičkách posedávající hipsteři popíjející kávu v bambusovém kelímku. A pár lidiček na elektrokoloběžkách.
Já už to vidím: ulice se bude redukovat na jeden pruh pro auta plus cyklopruh, rozšíření chodníků na dvojnásobek, zatravnění tram pásu a snad nějakou novou řadu stromů.
A na tom je něco špatně? Tam se jako chodec nedá pohybovat. A do centra je to fakt blízko.
Nedá? Chodníky jsou po obou stranách, relativně široké, bez překážek v podobě parkovišť, popelnic a jiných. Jen je tam nedostatek přechodů pro chodce, ale to vyřeší kýbl barvy a snížení obrubníku, na to není třeba zadávat studie a architektonické soutěže. A cyklisti se tam díky dvou pruhům pro auta také nemají úplně špatně.
Spíš je tam hodně parkovišť a málo stínu stromů. To je hádám to, co se bude řešit. Čtyři pruhy podél tramvaje, s ohledem na nová sídliště, nejspíše zachovají. Tady ničemu nepřekážejí. Místo parkoviště stromořadí a kolopruh, bych to viděl. Garáží už by mělo být kolem dost.
Bohužel nezachovají. Už teď kolem zastávek Nákladové nádraží se bude zužovat do jednoho pruhu, zastávka se bude rozšiřovat a hlavně přechod pro chodce bude v zájmu bezpečnosti zúžen pouze na jeden pruh. Něco jako horní Koněvova. Toto už prošlo dopravní komisí.
Zbytek ulice bude asi následovat v podobném duchu. Zajímavé to ale bude až za nějakých 10-20 let až vyroste celá nová čtvrť v okolí NNŽ. Paradoxně jediná věc, která by mohla zachránit dopravní situaci je ta, že se většina bytů prodá jako investiční, ale reálně tam nikdo bydlet nebude. Ale že tahle investománie vydrží tak dlouho si taky nemyslím.
Je fakt, že ta ulice je teď pro chodce nebo cyklisty velmi nepřívětivá. Ale i když se ji podaří zpříjemnit, což nebude vzhledem k výchozímu stavu velkej problém, zůstane otázka, jestli kolem bude dostatek smysluplnejch cílů takový cesty. A vytvořit takový cíle, nebo aspoň prostor pro ně, už tam bude obtížnější. Zejména pro chodce. Na kole už má člověk akční rádius větší, tam se dá uvažovat o tom, že by mohlo být lákavý ji projet celou, aniž by v ní měl člověk start nebo cíl cesty. Ale ani to nebude nijak jednoduchý. Na druhou stranu není moc co ztratit, protože… Číst vice »
No kéž by.
Jinak v Praze se ze dvoupruhů obvykle dělá jednopruh+parkování. Neznám místo, kde se by zúžila ulice kvůli něčemu jinému než zase kvůli autům.
Ehm … kvůli autům … fakt je, že teď na Plzeňské tam ze 2pruhu vznikl 1+1 cyklo+1 parkovací. Takže pokud tam člověk nikdy nebyl, tak by si mohl říci, že to je ten případ. V opačném případě by si položil otázku, kdo by té pr..li světa chtěl proboha parkovat a proč. Takže reálným, a nedělám si iluze že zamýšleným, výsledkem je vyšší komfort cyklistů, kteří vpravo mají celý volný pruh. I když on si ten pruh své využití najde, je málo lepších fleků kde na neurčito a grátis odstavit nějakou rozpadající se plečku. Jestli to je pro vás případ situace… Číst vice »