Chlumec na Ústecku nechce rychlovlaky skrz město, petici podepsalo 1400 lidí
Správa železnic změnila původně navrhovanou trasu, což vyvolalo ve městě velký odpor.
Kvůli uvažované trase vysokorychlostní trati (VRT) z Prahy do Drážďan se vedení zhruba pětitisícového města Chlumec na Ústecku obrátí na právníky. Nová trasa by měla vést obydlenou částí tohoto města v Krušných horách, proti tomu se ohradili i obyvatelé a vytvořili petici, kterou podepsalo zhruba 1400 lidí. „Nechceme, aby VRT vedla skrz naše město,“ řekl starosta Roman Zettlitzer (PRO! Chlumec).
Ve studii proveditelnosti předložila Správa železnic dvě trasy. S jednou počítají města několik let, uzpůsobila tomu i své územní plány. Nová trasa by znamenala přepracování územních plánů několika samospráv a podle Zettlitzera i obrovský zásah do života občanů. V Chlumci by totiž chod jejich životů narušila už samotná stavba. Kromě těžké techniky by museli místní snášet i hluk a stovky dělníků, a to nejméně po dobu deseti let.
Kudy povede VRT, určí pracovní skupina o 19 členech, mezi nimiž jsou mimo jiné dva zástupci krajské koalice, dva členové opozice, jeden zástupce města Ústí nad Labem, pět zástupců obcí na Litoměřicku, zástupce Správy železnic a ministerstva dopravy. Chlumec, který bude podle starosty zasažen nejvýrazněji, součástí skupiny, jež se má opět sejít 9. června, není.
Jiná trasa, než nám slibovali
„My jsme byli postaveni před situaci, že trasa, která je nově nyní navržena, je úplně jiná než ta původní, která byla zakotvena v zásadách územního rozvoje Ústeckého kraje,“ uvedl starosta. „Plánuje se provoz zhruba 150 až 200 vlaků denně, převážně na nákladní dopravu, která by měla být odkloněna z Ústí nad Labem sem do klidné lokality města Chlumce,“ doplnil Zettlitzer. Město se proto na jednom ze svých minulých zasedání jednoznačně vyjádřilo proti nové variantě trasy. „Následně jsme si také domluvili právní zastoupení,“ dodal starosta. Město na svých stránkách vyčlenilo speciální sekci pro vysokorychlostní trať.
Signatář petice Vítězslav Klimeš ČTK řekl, že petice vyzývá dotčené orgány, především Ústecký kraj, krajský úřad, ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo dopravy, aby nevyslyšely záměr Správy železnic na změnu trasy, která by měla vést právě přes území Chlumce. Podle Klimeše je teď vše v rukách kraje. „To základní je, zda Ústecký kraj změnu přijme tak, jak ji navrhuje Správa železnic, nebo zda Správa železnic svůj dosavadní záměr přehodnotí, zda by toho byl schopná v tuto chvíli, a nebo až potom, co by krajští zastupitelé takový návrh odmítli,“ doplnil Klimeš. Dodal, že jako obyvatel Chlumce by se v případě schválení nové trasy bezpochyby z města odstěhoval.
Kromě dopadů na životní prostředí a zásahu do života občanů by stavba podle místostarosty Chlumce Zbyňka Špičky (Chlumecká alternativa) znamenala také pokles cen nemovitostí. „Zůstane zachována hodnota bytů na panelových sídlištích a jenom z toho důvodu, že se předpokládá útok spekulantů na skupování volných bytových jednotek, protože ti dělníci, kteří tady budou, musí někde bydlet a musí někde spát,“ řekl Špička.
Se zahájením stavby v úseku z Prahy po sjezd na Lovosice se počítá v roce 2027 a s výstavbou Krušnohorského tunelu o rok později.
ČTK