„Chaos už překročil meze.“ Radní chystají ofenzivu botiček, čtvrtina aut parkuje v Praze nelegálně
Nasazení botičky se špatně parkujícím řidičům v Praze prodraží o dva nové poplatky.
Radní pro dopravu pražských městských částí 1-10 došli ke shodě, která není v pražské dopravní politice příliš častá. Týká se provozu botiček pro špatně parkující automobily. Navrhují mimo jiné vznik dvou typů nových poplatků. Vedle pokuty by řidiči hradili manipulační sazbu za nasazení/sejmutí botičky a denní poplatek za její „vypůjčení“.
„Shodli jsme se, že v dopravě v Praze musejí nastat skutečné změny, neboť chaos v ulicích už překročil všechny meze,“ uvedl radní Prahy 1 Vojtěch Ryvola.
Podle něj dosahuje v centru Prahy průměr nepoctivých parkování 20-25 procent. „Musí skončit éra, kdy se nepoctivost vyplácí,“ volá radní.
Polovina lidí přiznává, že nezaplatí za parkování, pokud se v systému nevyzná
Nápravou by podle společného dopisu primátorovi mělo být svěření provozu botiček městské společnosti Správa služeb hl. m. Prahy. Sama městská policie totiž nemůže vybírat správní poplatek, pouze pokutu.
Nákladově přitom nejde o levnou záležitost. Manipulace, dojezd při osazení a sejmutí se nyní neplatí a podle radních činí z nasazování botiček neekonomickou formu prevence špatnėho parkování.
„Botičková auta se proto využívají převážně jako auta klasicky hlídková a osazuje se spíše ze setrvačnosti,“ konstatují radní.
Strojník a policista
Radní uvádějí, že při provozu botičkových aut městskou společností by v autě postačil jeden zaměstnanec bez výcviku a vybavení městské policie a jeden strážník místo dnešních dvou.
„Do poplatku za botičku by se mohla započítávat denní sazba půjčovnėho, neboť je nelogické dostat botu a po x dnech zaplatit stejně jako za hodinu špatného stání,“ uvádí se v dopise.
Radní se domnívají, že teprve poté budou botičky efektivní. „Dokázali bychom tak řidiče odradit od špatného parkování lépe, nežli se spoléhat pouze na rozdávání pokut monitorovacim vozem,“ konstatuje se v dopise.
Praha se chystá letos na podzim systém parkování reformovat, součástí má být i výrazné zdražení. Politici městských částí by podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba měli vysvětlovat lidem, že je normální za parkování na ulici platit, protože jde o uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru. „Bez odvahy městských částí k tomuto kroku ale problém vyřešit nelze,“ uvedl již dříve Hřib.