„Chaos už překročil meze.“ Radní chystají ofenzivu botiček, čtvrtina aut parkuje v Praze nelegálně

Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1

Nasazení botičky se špatně parkujícím řidičům v Praze prodraží o dva nové poplatky.

Odebírat
Upozornit na
guest
311 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Bílý

Po 35 letech naprosté anarchie a zvůle řidičů je pozdě začít Čechy vychovávat. Po „revoluci“ padly veškeré zábrany a abychom nebyli „jako oni“ rezignovalo se na vymáhání zákonů a trestání jejich porušování. Špatně parkující auta se měla odtahovat a hlavně nikdy nevydávat zpět majitelům. Ty dobré prodávat v dražbě, ty které jezdí jen proto, že majitelé uplatili STK, šrotovat. Ale aby to bylo znát a mělo výchovný efekt, muselo to být tak deset tisíc aut denně jen v Praze. Za pár let by se bývali Češi naučili parkovat zcela příkladně. Bohužel, teď už to nezvratně směřuje někam k Haiti –… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Váš nápad je v ostrém rozporu se základními principy práva a zjevně vychází z naprosto nulového právního povědomí.

Jiří Bílý

Parkování velké části řidičů je v ostrém rozporu se základními principy práva a zjevně vychází z naprosto nulového právního povědomí.

Jiří Bílý

Rakousko je v ostrém rozporu se základními principy práva a zjevně vychází z naprosto nulového právního povědomí.

„V Rakousku republice začala letos platit novela zákona o silniční dopravě, podle níž úřady zabaví auto řidiči, který překročí maximální rychlost v obci o 80 km/h a více a mimo obec o 90 km/h a více.

VOZIDLO SE POTÉ PRODÁ V DRAŽBĚ.

Tyto limity se ale o 20 km/h snižují v případě, že byl přistižený řidič v minulosti kvůli dopravnímu deliktu soudně trestán, například za účast na ilegálních silničních závodech, nebo mu byla v posledních čtyřech letech udělena pokuta za rychlostní přestupek.“

https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-nekompromisni-rakouska-policie-sebrala-cechovi-auto-za-rychlost-40480888

Viktor Šedivý

To jsem zvědav, kdy si někdo uvědomí, že chodci ošlapávají obecní chodníky a to není zadarmo a že takový chodec, to je vlastně pohyblivý zábor veřejného prostranství, což hlavně v centru je pěkně drahá věc …

Y.K.

Vy jste někdy viděl „bydlet“ chodce na nějakém fleku chodníku, celé noci, celé dny, jako by to bylo jeho?

Honza

Jo, jeden bydlí u vstupu do metra na Ípáku, ze severu už obrůstá mechem.
Ale dejchá a tvrdí, že nic nechce.😆

Michal Bartoníček

A aut budete preferovat mýtné za minutu nebo za kilometr?

Poutnik99

V tom případě by muselo pro motoristy vzniknout výkonové zpoplatnění za každý pohyb. Chodec “neparkuje”

Honza

Čtu tady hrozně blábolů a nesmyslů, tak jen pro upřesnění na botičky a odtahy je prostě zákon, nejde obout auto, které tvoří překážku a nejde odtáhnout auto, jak si kdo zamane. Aby šlo odtáhnout auta, která stojí a jen nemají zaplaceno, musí se změnit zákon, konkrétně (§27, 361/2000), většina nezaplacených aut je ve fialových zónách (dz IP11, ta se prostě odtáhnout nemůže), modrá zóna(IP12) se odtahnout může, ale ne vždy je to technicky možné. Místní musí tlačit na komunální politiky aby požadovali více odtahových vozů a více strážníků, kteří odtahy nařizují. Na Praze 1 jezdí jen 2 odtahovky, na Praze… Číst vice »

superhero

Jste poměrně zasvěcen do podrobností. Máte přehled i o tom, jaká je kapacita odstavných parkovišť pro odtahy? Nebyl by to nakonec další jen ztěží řešitelný problém? Jednou popisoval na TW p. Ptáček náklady spojené s odstavnými parkovišti.
Na druhou stranu odtah má bezesporu ten nejlepší výchovný efekt i když jeho použití je dost omezené.

Honza

Úplně přesně nevím, kolik má Praha odtahových parkovišť, na P1 je Těšnov, na P2 Lublaňská, pak se vozí auta na Chodov, nebo na Kundratku. Na každém parkovišti je hromada vraků, co se stáhly z ulic a které čekají na další vyřízení, což tu kapacitu zmenšuje.
Další vraky se odváží někam do Dubče. A počet míst si vůbec netroufám odhadnout, ale tuším, že se mluvilo o 2.500, jestli to je aktuální, nebo to byl jen blábol, to opravdu nevím.

123

Technická … u slučování je to už max 25 litrů .. ale musí se chtít.

Honza

Ano, přesně, úřad MŮŽE udělit pokuty i 25k, ale taky nemusí. Umíte si představit, jak se úředník na úřadu dohaduje se všemi těmi chudáky, co mají na auto třeba za 3mega, ale už nemá na zaplacení parkovného?
Nebo příslušníci ukřivděný, ukřičený a ublížený menšiny, jak tihle něco někde platí?

Honza

Jinak odtah v Praze stojí 2.150,-
Den na odtahovém parkovišti 250,-
Po 3 dnech 400,-/den
Pokuta za přestupek max 1.500,-
https://www.sshmp.cz/

Michal

A odtahovat se zacne kdy sakra??

PeDazOl

Nejsou lidi… 🙂

Honza

Přesně, ona ta práce není úplně lákavá. Dřív měli odtaháři bonusy za každé odtažené auto, tak se snažili, dneska nic navíc nemají. Taky je to docela nebezpečné, musíte být opatrní, abyste někomu auto nepoškodil, nebo to cestou neorval.
K tomu musí být strážník, který danou problematiku ovládá. Ta kombinace, aby to všechno skvěle klaplo, je docela náročná.

XXyy

Mě už tady ti zelení uchyláci přestávají bavit, jaký parkování soukromého majetku una veřejném prostranství??? Je třeba si uvědomit, že to prostranství je nás všech i těch co máme auta a pan Hřib ať si laskavě přestane hrát na to, že Praha je jeho – náplava jeden. A pan Ryvola si asi taky myslí, že Praha 1 je jeho majetek. Jako na Praze 1 chápu, že nějaké omezení asi má být když je to centrum, ale přestaňte nám vy pokrytecký rádoby zelení aktivisti diktovat co máme a čím jezdit. Prosávat parkovací oprávnění to jo co? Ale udělat parkovací místa to… Číst vice »

Bohumil Pokorný

A mohl byste sem dát věcný návrh,jak a za jaké peníze ta parkovací místa vytvořit?V konkrétních lokalitách?Tak,aby se dostalo na každého?

KarelzNádraží

Tak já si celkem dobře pamatuju kolik bylo proslovů o tom jak magistrát bude diktovat developerům jak mají stavět u každé stavby v centru velkokapacitní garáže. A kolik, že jich za těch 20-30 let máme? Tak asi ty na Staroměstské a pak tak nějak nevím.

Radek

Vždyť sám v tom svém příspěvku argumentujete proti sobě. „Je třeba si uvědomit, že to prostranství je nás všech i těch co máme auta“ – ale tuhle službu můžou využívat pouze ti, co mají auta a navíc nebyli dostatečně zodpovědní, aby si sami zajistili jejich parkování. Byty tady přeci taky nerozdáváme zdarma, tak proč bychom měli rozdávat parkování? Tak přestaňte fňukat, že je na Vás někdo zlý a přijměte osobní zodpovědnost za vámi vaše nároky.

Michy

Když nutně potřebujete auto, zajistěte si vlastni stání/garáž.

hroch.obojzivelny

Tak dejte stání do dražby a lidi je budou kupovat. V čem je pořád problém…?

Mimochodem, v Praze je celá řada komerčních parkovišť „za plotem“ i parkovacích domů, kde si můžete trvale pronajmout místo. Někdy jen garantované (že bude vždycky pro vás někde volno), někdy dokonce pevně vyznačené jen pro vás. Platí se tam tržní nájemné a zájem je velký. Proč to někde jde a někde ne? Ptejte se na své radnici.

Jan T.

Pane, vy jste ukázkový bolševik. Na začátku komunistické heslo „prostranství je nás všech“, zřejmě bez pravidel podle toho kdo jak chce, nejlépe zadarmo a bez zodpovědnosti. A hned za tím, že demokratický zvolený zástupce nemá právo rozhodovat o své gesci. A ještě kádrujete lidi podle toho kdo se kde narodil, Hřib mimochodem bydlí a pracuje v Praze už posledních 15 let, ne-li víc. Ta vaše většina s autama bydlí na vesnici, ve městě většina používá MHD, kola a pěší dopravu na chodníku, kde řidiči bezohledně a často bez postihu parkují. Logicky v husté zástavbě je prostor omezený a nemůžete nárokovat… Číst vice »

Sněhulák

Tak proč je v Praze tolik registrovaných aut, když tam všichni jezdí MHD.
Plné ulice zaparkovaných aut, které na víkend odjedou budou určitě přespolních.
Měli byste si v té Praze udělat pořádek mezi sebou a neobviňovat z počtu „pražských“ aut lidi odjinud.

Y.K.

Firmy. Plné ulice jsou klasická iluze, že to jsou všichni. U nás (Vinohrady) má totálně plná ulice kapacitu asi 35 aut. A je tu 14 čísel popisných po cca 20 – 25 bytech. Tedy necelá 2 auta na dům. Většina fakt auto nemá. Co by tu s ním dělala?

Michal Bartoníček

Na MHD bych být vámi nenadával. Nebýt jí ani byste nevyjel z garáže.
Dnes se lidi ve městech dusí vedrem. Tak si musíte vybrat, jestli chcete parkovat nebo se chladit.

Roman osobně

Ta „automatická“ mluvící reklama je už moc i na mně.

Martin

Vtipný jsou SUV lidí z vesnic, hodíš na kraji Prahy na chodník a čau. MP reaguje pouze na zavolání. A když zavoláš, jsi za prudiče.

hroch.obojzivelny

Nikoliv. Prudič je ten, kdo zastaví provinilého řidiče a začne mu promlouvat do duše. Naopak ten, kdo počká za bukem a pak informuje policii, se nazývá udavač.

Udavač se na rozdíl od prudiče vystavuje mnohem nižšímu riziku konfrontace a tudíž nemusí být vybaven až tak vysokou dávkou osobní statečnosti. Tato výhoda je však jen zdánlivá. Pokud příslušná záležitost doputuje do správního řízení, pak má provinilý řidič možnost nahlédnout do spisu a případně si přímo na úřadě pořídit kopii záznamu o přijatém oznámení, kde je uvedena totožnost udavače.

Radek

To je zase terminologie jak z minulého režimu. Připomínáte mi chcimiry, kteří říkají, že by se Ukrajina v zájmu míru měla vzdát. Zkratka problem není v agresorovi/respektive v tom kdo porušuje pravidla, problem je v tom kdo se brání. To byste takto uplatňoval ve všech sférách legislativy? Když jste svědkem trestného činu tak je správné se nezapojit a mlčet? Asi máme proste jiná měřítka osobní odvahy. Díky Bohu, ze tady v minulosti byli lidé, kteří nemlceli a upozorňovali na porušování zákonů i v případě, ze to společnost prehlizela.

hroch.obojzivelny

To muselo dát práci naroubovat na to ještě Ukrajinu.

Jinak těch lidí, za které děkujete bohu, opravdu nebylo zrovna málo. Viz cibulkovy seznamy.

Radek

Právě, že ani ne, vždyť ty argumenty jsou hrozně podobné. Ukrajina by se neměla bránit vs společnost by měla zavírat oči před porušováním zákonů menšiny. To budete kritizovat přepadeného, že se bránil? Je to bizarní. Pokud daná legislativa většině společnosti nevyhovuje, tak ji může změnit, ale řešením přeci není si selektivně vybírat, která pravidla se dodržovat mají a která ne.

hroch.obojzivelny

Ty argumenty nemají společného vůbec nic, je to jen váš oslí můstek. Zjevně snaha použít argumentační faul tzv. přerámování narativu, ale moc to ještě neumíte. Každopádně debata je off-topic, takže v ní s vámi odmítám pokračovat.

Radek

Člověk, který z z agresora dělá oběť a z toho, kde se agresorovi postaví, dělá zločince tady bude něco vykládat o argumentačních faulech. Co se ještě dneska člověk nedozví. (btw úplně stejné nesmysly, jakými dezoláti rámují ruskou válku na Ukrajině – Rusko jako oběť západu apod, gratuluji, můžete si s nimi podat ruku).

Y.K.

A co ten řidič po zjištění toho kdo přestupek nahlásil udělá? Dopustí se dalších porušení zákonů ve jménu msty? Má to být vyhrožování?

Jaksi tady úmyslně obracíte váhu občanských povinností. Zákony by se měly pokud možno dodržovat. Pokud jsem načapán při nedodržování, tak ponesu následky. Upozornit na nedodržování zákona není ani trestné, ani společensky negativní, opak je pravdou, tolerování přestupků drzé menšiny rozkládá společnost.

Jan T.

Někteří arogantní občané mají plnou hubu práv, ale povinnosti žádné. A dodržovat zákony mají jen ti ostatní, ne oni sami, když se jim to nehodí. Což kupodivu funguje právě v tom Rusku a proto mají společnost v rozkladu a chtěli by jí rozkládat i dál po Evropě, protože závidí, že nám to tady ještě jakž takž dobře funguje.

KarelzNádraží

a pak dostanete za uši od měštáků co jste si dovolil jim zavolat, že někdo blbě parkuje a ještě vás dají do správního řízení na čtú. Tak 1 rok zpět bylo na čt nebo novinky úplně nevím jak pána takhle pěkně sepsuli. Takže linku 156 fakt nevolat minimálně v Praze ti práci obecní policie opravdu dělat nechtějí.

Michal Bartoníček

Jak se nazývá ten, kdo porušuje zákon?

Ketchup1970

Přestupce

KarelzNádraží

Zkonfrontuje tě úřadník z ČTÚ Český telekomunikační úřad jelikož a nýbrž špatně parkování není ohrožení života, zdraví a majetku takže na špatně parkující vozidla Pražská MP nejezdí. Dostanete tedy flastr za zneužívání linky MP. To, že je to proti pořádku a zákonu je fajn, ale MP jezdí jen jak jsem psal. Podle zákona o MP je MP v podstatě pravou rukou starosty takže by měla řešit hádky mezi sousedy o jabka, psa co skáče přes plot sousedovy do ovsa a podobné akce. Jenže to v Praze ne. V zásadě je linka 156 v Praze zbytečná s ohledem na fakt, že… Číst vice »

Sněhulák

Takhle se lidé z vesnic nechovají, to jsou pouze náplavy, které jsou takhle zvyklí z města.

Nose Peak

A pronajmout si parkovací místo dcerku nenapadlo?

Michal Bartoníček

Za to by musela platit. A to se jí nechtělo.

Radek

Platit za využití veřejného prostoru je zcela nesprávné. Platit za pronájem prostoru, který chci využít ke svému soukromému užívání, je nesprávné. Podle vzoru kdo nekrade okrádá rodinu.

Michal Bartoníček

Vy jste se měl narodit min. o 80 let dříve.

Doyl

A co takhle navýšit parkovaci mista a ne je ubírat. Se sazbou na pulhodiny trba za 50

Daniel

Dobrý nápad, např. na čtyřproudové silnici budou vždy dva pruhy parkovací. To by mohlo fungovat. Na okruhu bych krajní pruhy vyhradil jen pro parking a bude.

hroch.obojzivelny

Možná si myslíte, jak hrozně odstrašující příklad záboru jízdních pruhů jste napsal. Ale v podstatě totéž už se na mnoha místech stalo přimalováním nápisu „BUS“.

Michal Bartoníček

To je v pořádku, autobusy jako prostředek hromadné osobní dopravy mají mít přednost a vyhrazené pruhy.

KarelzNádraží

Jako ten od Šutky na Kobyliské náměstí který tam celkem pracně TSK postavilo, vykoupilo pozemky, za hodně peněz přeložili technickou infrastrukturu. dokonce udělali podklad, aby vydržel zátěž autobusů a předpokládajíc, že řidiči autobusů budou pruhem jezdit udělali zbytek komunikace obvyklým způsobem a řidiči autobusů co myslíte jezdí tím pruhem? Ale kdeže proč, za zastávkou pod šutkou přejedou před semafory rovnou do levého pruhu a levým pruhem jedou, až na Kobyliské náměstí. Pruh pro busy byl nákladem desítek milionů Kč udělán naprosto zcela zbytečně a ještě navíc busy ničí ten levý pruh, protože na takovou zátěž není stavěný. Je pak úsměvné… Číst vice »

Michal Bartoníček

Navýšit? A kde?

Jitka

Hlavně existuje metro a tramvaje .to říkám všem kravatakum.co parkují na chodníku .na přechodech.na modrých zónách atd.a odtah je taky ucinny

Air Traveller

Mila Jitko, kdy jsi naposledy jela v Praze MHD?

Kdyz ctu prispevky jedincu jako vy, tak mam pocit, ze prave lidi, kteri tady vykrikuji nejvic o tom, jak by lidi meli jezdit MHD, tim MHD vlastne vubec nejezdi.

Jan T.

MHD jezdí většina obyvatel Prahy a dojíždějících. Protože pokud by chtěli jen autem, tak se půl dne ani nehnou z místa. Jedna tramvaj v centru pobere tolik lidí kolik tvoří šňůra aut od Rudolfina až Národnímu divadlu.

KarelzNádraží

Mínusy bych typl co do MHD vlezli tak naposledy po roce 1990. Než začnete mínusovat běžte se podívat jak je to v MHD v Praze. Vlaky plné, MHD plná. Plno spojů zrušeno a na další se nevyjíždělo takže také zrušeno. Pokud by Pražská MHD měla absorbovat vlhké sny Pražských radních a to jak dopravu z Středočeského kraje tak z Prahy jako takové tak by jsme se museli vrátit u MHD k jízdním řádům z roku 1989. A vlaky koukněte kolik jezdilo vlaků v roce 1989 a kolik dnes poptávka je X násobná mrkněte ráno na vlak třebas Praha Klánovice někdy… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Milá Jitko, svými příspěvky jste mi mimoděk připomněla jednu scénu z filmu Na samotě u lesa.

Martin

Ano, je spousta lidí, co přijedou do Prahy autem, nechají ho stát na sídlišti místním pod okny a jdou na metro. Taky skvělá varianta.

jardaVi

Ta místa na sídlišti jsou nějak vyhrazená?

Honza V.

Doufám, že radní Ryvola bude ty prohrané soudy platit ze svého.

Jitka

A proč.vzdyt má pravdu.kravataci jezdí po jednom.sedi si a jsou líný jezdit metrem

Jmeno

Neco se nauc,najdi si lepší práci a budeš moct být taky kravatak…koukám že mas dobrou schizu z kravataku

Tom

Přesně. Parkování nedodržují jen kravataci. Zbytek je ok.

Radek

Naučte se k lidem chovat slušně a s respektem, i když s jejich názory třeba nesouhlasíte. Můžete začít tím, že lidem které neznáte vykáte, nikoli tykáte.

Air Traveller

a vis, ze je to oresne naopak?

mszi kravatakama je procento tech, co dojizdeji MHD, asi nejvyssi?

Radek

To bych docela rád viděl podloženo nějakými daty. Čímž to nezpochybňuji, nicméně by mě dost zajímalo z čeho vycházíte a jak to ve skutečnosti je.

Air Traveller

uplne jednoduse … vidim nas management (a ostatni zamestnance), a v predchozich firmach totez.

autem jezdilo naproste minimum lidi. nejzadanejsi benefit byl sprcha a satna, plus prostor na kola.

Radek

No dobře, ale tak to je nějaké Vaše empirické poznání, což může a nemusí být shodné se skutečností. Jen mě zajímalo, jestli na to máte nějaká data.

Air Traveller

jeste bych k tomu pridal jednu vec – mezi kravatakama je celkem dost lidi s aspon stredoskolskym a casto i vysokoskolskym vzdelanim. a “zdravy” pristup k zivotu a ohleduplny pristup k zivotnimu prostredi (a to bez jakehokoli despektu k tem druhym jmenovanym) preci jen prevlada u vzdelanejsi casti populace, nez u hospodskych povalecu 🙂

platamond

Zdravý přístup převládá, jo to ano. Ale nesmí dojít na debatu, že by nechyli auto doma a jezdili MHD, nedej bože pracovali bez klimatizace (byť uznávám, že spořeba klimy by se mohla slušně krýt fotovoltaikou). Atd.

KarelzNádraží

Jednoduché váží si svého času znám minimálně 8 svých klientů kteří jedou do práce i z práce do centra vlakem, protože co? Protože je ze své zastávky za cca 15-20 minut na masně nebo hlaváku a za dalších cca 10 minut v kanceláři nebo před offisem. Zkuste to z Úval, Běchovic, Dolních Počernic, Kyjí nedáte to a dokonce to nedáte ani MHD myšlen BUS + metro třebas z těch Kyjí, dolních Počernic dokonce ani z okolí Libeňského nádraží. Takže ano já třebas znám lidi co nechají svou káru v garáži a jedou hromadou do centra do kanclu.

Radek

Já neříkám, že to tak není. Jen by mě zajímalo, jestli jsou k tomu nějaká data.

XXyy

A proč bychom měli jezdit smrdutým a špinavým metrem?

Kkarel

Nebylo spíše efektivnější ty auta odtahovat(samozřejmě taky pěkně zpoplatněně)? Auto s botičkou blokuje silnici mnohem déle.

Honza V.

Kdyby se začalo důsledně pokutovat, tak do měsíce bude klid.

Jitka

Ano důsledně a odtah

Jaaa

Se slučováním pokut? Asi ne…

Air Traveller

pokuty za parkovani se snad slucuji?

ale no tak …

Embrosil

Ano, ve správním řízení se pokuty za parkování v rozhodnutí o přestupku provozovatele vozidla slučují.

Air Traveller

to fakt? jako ze kdyz tam nekdo parkuje na modry sedm dni po sobe a sedmkrat dostane pokutu (protoze na noc odjel a rano prijel) a dostane to do spravniho, tak dostane pokutu za jeden prestupek?

no, maucta … to je ulet.

superhero

Technologie odtahu se sice zlepšují, ale tuším, že by to bylo nejspíš logisticky a kapacitně (personálně, časově) v tomto množství nemožné. Jeden odtah = 2-3 lidé minimálně na hodinu v čudu. Botička zabere zlomek času a můžete to sekat jako baťa cvičky. Čistě hypoteticky kdyby se odtahy ztrojnásobily oproti aktuálnímu stavu, tak prostorově by se ty odtažené auta na záchytných parkovištích zase nejspíš neměly kam vlézt. Což je paradox. Co pak? Házet do Vltavy? Rovnou sešrotovat? V USA začali nasazovat Inteligentní sloupky s kamerou a údajně jim to dramaticky snížilo počet nelegálně zaparkovaných aut. https://municipalparkingservices.com/solutions-safetystick Shrnutí ve videu https://vimeo.com/969207890, začátek… Číst vice »

jardaVi

Ano šrotovat rovnou na místě, nebude recidiva…

Alibaba

Neustále se zvětšuje kapacita silnic na příjezdu do Prahy, furt se něco rozšiřuje (dálnice). A Pražáci se diví, že se nedá nikde zaparkovat, když kdejaký vidlák může v pohodě do Prahy dojet. Nikdo nechce redukovat magistrálu, aby skrz Prahu nebyly takové proudy, které pak hledají, kde auto nechat.

Ondra

Já to říkám pořád, mýto v centru a spousta problémů s automobilovou dopravou zmizí

Daniel

A ještě budou peníze do rozpočtu.

Jmeno

Blbost

Air Traveller

a lidi by se tedy do prahy dostali jak?

Alibaba

Takový ošklivá slovíčka… 🙂

KarelzNádraží

Tak nejdřív celý okruh jak ten vnější D0 a pak ten vnitřní MO a pak je možné zavést toto a také dostatek parkovišť na vhodných místech jako je třebas parkovací dům na konečné Černý most.

Lubomir

Praha není skanzen … Praha nemá stabilní počet obyvatel …. města rostou, roste počet lidí, roste počet lidí v předměstích …ale fanatickí vyznavači indukce nejsou schopni kauzálního uvažování, a dospět k závěru, že i pri stabilním počtu aut na obyvatele a při stabilní frekvenci využívání aut na obyvatele, nebo dokonce i při jeho poklesu, hold automobilová doprava narůstá s absolutním počtem lidí v aglomeraci …a že pokud má město růst (a ne stagnovat nebo dokonce upadat), tak musí zákonite také odpovídajícím tempem růst kapacita infrastruktury

Jan Novak

tak ze bychom treba na Vinohradech zbourali kazdy druhy dum, ne?

Sněhulák

A nebo rovnou celou prahu, pak by tam nic nezbylo ani silnice ani kolony.

Alibaba

O tom že není skanzen bych si dovolil pochybovat. Moc toho zbourat, aby se tam plechoví miláčci vešli vám nepovolí.
Myslíte si, že si pražáci přejí, aby se do Prahy hrnulo ještě více aut, že chtějí nárůst dopravy směrem do centra? Mimopražcí to chtějí, o tom není pochyb.
Ale je na pražících, jestli dovolí všem vjezd do Prahy nebo je donutí používat MHD. Primárně by to v praze mělo bát omezením kapacity komunikací a nebo mýto nebo kombinace. A čím míň parkovacích míst v centru pro mimopražské, tím lépe, ale i vnitropražské dopravě by to prospělo..

Karel R

Dneska kvůli špatně zaparkovaným autům nejezdí autobus 194 přes Malostranské náměstí. Není to kvůli výkopu, ale kvůli zaparkovaným autům na zákazu zastavení kvůli výkopu..

https://pid.cz/zmena/marianske-namesti-smer-nemocnice-pod-petrinem-31943-2/

Daniel

„Není možná, určitě závidíte autofilům autíčka a nemáte na něj, nebo jste zelený mozek“ jsou nejčastější odpovědi těchto hříšníků. Zabavovat auta a bude klid.

PetrK

závist je takový univerzální „argument“ těch lidí, kteří nedokážou pochopit, že někdo může mít i jiný názor – a pochopitelně pak závist uvedou jako jediný motiv, jelikož sami jsou tímhle nejvíce puzeni a jiných motivů nemají

šílenýšotouš

Petrolhead: zaparkuje svůj pickup SUV traktor (kterym v životě nevezl žádnej náklad) tak, že autobus neprojede.
Taky petrolhead: „AlE jÁ nEmůŽu JeZDIt SoCkou, vŽdyŤ Má PoŘád zPoŽDěnÍ a NěKdY ANi nEjeDe 😡!“

Petr

A pak se nelibě nese, že se parkuje „Na pražáka“. 😀

Lukáš Kníže

Hurá! Včera bylo pozdě.

Lubomír

Příspěvek ruské štětky smazán, uživatel trval zablokován.

Vasek

Britští studenti tu bordel dělají, ale spíš po hospodách bez aut. Zásadní problém nepředstavují.

soumar

Namotat do parkování rasismus a ještě proti občanům Velké Británie je výkon hodný pitomce.
(promiňte, pane Sůro, nešlo jinak)

Tom

Lubomíre, věřte, že prezidentů je Praze poměrně velmi málo. Pokud odtáhnou všechny, kteří nejsou prezidenti, tak budou ulice v podstatě zcela prázdné. Vyřešit, kam zaparkuje magistrát, všechny odtažené, kdo nejsou prezidenti, bude poměrně oříšek i pro p. Hřiba, jehož názory jsou někdy velmi nečekané a neotřelé.

Průvodce původní Aleš

Kdo je podle Vás prezident a současně není britský občan? Nemáte to v hlavě nějak pomotané?

mgr.pavel

Hele, není vaše příjmení Volný?

Od toho exota bych podobný xenofobní výlev čekal..

Filip Jirsák

Škoda, že tu není tlačítko pro nahlašování komentářů, takže tu tenhle hnůj bude viset zbytečně déle, než si toho všimne někdo z redakce a zabanuje vás.

Michal Bartoníček

Nechal bych ho tady jako odstrašující příklad. 🙂

Filip Jirsák

To nefunguje. Je to stejné jako s tím parkováním. nejdřív to udělá sem tam někdo, ale když to není trestané, odváží se další – a za chvíli se kde kdo tváří, že parkovat na chodníku je základní lidské právo.

Michal Bartoníček

Máte pravdu, něco na tom bude.

ondral9

botičky jsou určitě reseni a to mnohem efektivnější, nez nějaké rozesílání pokut. bydlím na západní P3, samozřejmě v nedeli po praci tam hledam místo jak vampir, protoze zony na obou stranách jsou obsazeny bolty, wolty, skutry! mimochodem ty skutry mne pěkně toci taky, neplatí ale umí se postavit tak, ze zaberou 2 mista! co se tyce pana Hriba a jeho nazoru o veřejném prostoru a soukromem majetku, zřejmě ma v jistém smyslu pravdu, i když je to trošku proletarske na dnešní dobu, protoze zapomnel na fakt, ze odvádíme dane aby nam ten verejny prostor neschnil, niceme, jsem přístupný diskuzi o… Číst vice »

Filip Jirsák

Daně platí všichni, ne jen řidiči aut. A z daní se mají platit věci, které jsou prospěšné pro společnost a bylo by neúčelné, aby si to platil každý sám. To ale pro dlouhodobé parkování aut neplatí – to je čistě soukromý statek, jedno auto, jedno parkovací místo a naopak ho nechcete s nikým sdílet. Parkování na ulici má být naopak dostupné primárně pro ty, kteří tam nebydlí – pro zásobování, kurýry, řemeslníky, návštěvy. Dostali jsme se do absurdní situace, kdy na parkovacích místech na ulici jsou dlouhodobě odložená auta, která tam stojí hodiny, dny nebo i týdny. Ti, kteří by… Číst vice »

Daniel

Chodci mají podle „moudrých“ automobilistu jezdit auty. Protože chodit pěšky je pro socky.

Air Traveller

parkovani ma byt dostupne pro ty, co tam nebydli …

… nekterym lidem boj proti autum uz opravdu zatemnil mysleni.

Michy

„Parkování na ulici má být naopak dostupné primárně pro ty, kteří tam nebydlí – pro zásobování, kurýry, řemeslníky, návštěvy.“
Když už někoho citujete, nevynechávejte záměrně slova tak, aby jste posouval význam sdělení.

Air Traveller

to je uplne fuk – i kdybych ten cooy paste udelal i stema kuryrama, na veci to nic nemeni 🙂

Leinad

Kdo tam bydlí, ten může mít svou garáž nebo místo na svém pozemku.

Air Traveller

jj, v centru mesta… to nevymyslis 🙈

Leinad

Tak v centru města je parkování trošku dražší, vybudovat podzemní garáž a nezbourat při tom památku vedle něco stojí, ale provozovatelé si nestěžují na fronty zájemců.

Viktor Šedivý

Ale to je samozřejmé, že veřejné komunikace by měly sloužit především dopravě – tedy zejména těm, co potřebují zaparkovat na desítky minut nebo hodiny. A ať parkují klidně zdarma.

Ovšem parkování na týdny či měsíce by vůbec nemělo být na běžných komunikacích možné – to už není doprava ale zábor prostranství. A je jedno kdo kde bydlí.

Filip Jirsák

Tomu zatemněnému myšlení se jinak říká také logika nebo smysluplnost. Samozřejmě dává největší smysl místa na ulici vyhradit pro krátkodobé parkování, kdy potřebujete vyložit/naložit náklad nebo cestující a zase jet. Protože v takovém případě by byla největší režie s tím, když zaparkujete někde dál. Představte si, kolik by toho asi tak obsloužil pošťák nebo kurýr, když zaparkuje o několik ulic dál a pak vás ponese pěšky několik minut dopis nebo balíček. Naopak když to auto stojí před barákem několik hodin, dnů nebo týdnů, není ta režie s tím, že dojdete pěšky nebo MHD třeba z 10 minut vzdálené garáže, je… Číst vice »

ondral9

no, zda se, ze se neshodneme. Vam se nelibi, ze mam auto v tydnu zaparkované, a jezdim do prace ekologicky, Vam se nelibi, ze platite stejne dane jako ja, protoze auto nemate, Vam prijde normalni, ze na verejnem prostoru, je proste potreba vytvaret nutne prostor po podnikavce ruzneho typu. Nikde jsem ve Vasi kritice nenasel nic o nejakem radu, o tom ze jsou nejake dopravni znacky, pravidla, ze by se tyto mely dodrzovat. to co rikate je z 90% anarchizmus, ve kterem nenabizite zadne smyslupne reseni, jen vytvarite, a to i jinych vlaknech a diskuzich, jakysi protitah, kde uplne unika… Číst vice »

Jaaa

Poněkud proletářské je za levno očekávat drahou službu. Takovou službou dneska parkování v Praze je.

Jitka

To samé na Praze 2.vypatlany bolty.wolty.skutry a další rádoby podnikatele

MP22

Ten stav do kterého se to dostalo, je již naprosto absurdní. Nedivím se, že nás turisti z Ameriky pokládají za něco jako Rusko.. 🙂 dnes když člověk vyrazí i do Polska, tak se nestačí divit jak slušní jsou tam řidiči, alespoň co se týče center měst a nejenom pro parkování. Jsme společně se Slováky opravdu národem lopat.

superhero

Jj, například v polském Krakově je nelegálně zaparkované auto v centru naprostý ojedinělý úkaz. Velkou část práce odvádí hlídka místní MP, která je dedikováná jen na centrum města. Nikde jinde se nehne. Je naprosto běžné, že tam zásobovač s dodávkou veze balíky s ledem uprostřed července do kavárny na rudlu, poté, co legálně zaparkuje za rohem.
Stejně to dělají zásobovači tržnic v šiřším centru. Na vlastní oči jsem viděl, jak zásobovač zaparkuje legálně 150m od tržnice a všechen náklad převeze na rudlu. Naprosta většina těch, co v Krakově parkovali nelegálně byli turisté s českou, maďarskou, slovenskou nebo německou SPZ-kou.

Michal Bartoníček

Oni si umí zjednat pořádek. Ale my se tady pod rouškou svobody bojíme udávání. 😛 😀

Michal Bartoníček

No, absurdní. Přijde mi to, jako kdyby se tlusťoch probral, že už váží 200 kg a teprve teď s tím chce něco dělat. Jak jsem psal, tohle se mělo zatrhnout už na začátku.

hroch.obojzivelny

Jistě jste o tom již před válkou hovořil s panem okresním hejtmanem.

Michal Bartoníček

Před válkou? Okresním hejtmanem? 😄

hroch.obojzivelny

Ano, v době, kdy tuto větu autor napsal do svého klasického díla, probíhala válka a existovali okresní hejtmani.

Ve škole jste to brali, ale asi jste byl zrovna na záchodě.

Michal Bartoníček

Aha, dobře. Tak se zase vraťte k tématu a o válce se bavte jinde. 😉

a8n

Myslíte zemi, kde je stále i bez místní úpravy legální parkovat na chodníku?

Sněhulák

Asi nejste držitelem řidičského oprávnění, jinak byste věděl, že to legální není.

a8n

Ono se to pravda dalo interpretovat dvěma způsoby. Měl jsem na mysli Polsko.

Honza V.

Ale ono to souvisí. Když nejsou zákazy zbytečně přehnané, tak pak mají větší váhu a dají se lépe vymáhat.

Ondra

V Praze je to fakt úžasný. Vysvětluju paní co vystoupila z SUV, že parkovat před školou na přechodu není dobrý nápad. Dostanu zdvižený prostředníček. Okolo jde pán a celé to komentuje: “no a jako kde má paní zaparkovat” ?

Michal Bartoníček

Tak tak. A co má potom člověk dělat, když se mu dostane téhle odpovědi? Pokrčit rameny a jít dál? Zavolat policii?
Poslední týden jsem volal MP několikrát. Pravidelně na šikmých čárách parkuje jedno konkrétní auto. Vždy nadiktuju stejnou RZ. A parkuje tam pořád. 😀 No co, tak prostě ty měšťáky budu otravovat dál. 😀

Dachs

Stejná zkušenost. Nějaký mladík obě řidičky upozornil, že pozor na Měšťáky – že jsou opodál, ale vzápětí kolemjdoucím mentorem se stal shodou okolností místní zastupitel, který hájil parkování dvou mamataxi v podobě velkých SUV: a) v zastávce autobusu, b) o kus dál na žluté – obojí poblíž školy. Přijel autobusák, tu první řidičku vytroubil, protože nemohl zajet do zastávky, byla z toho eruptivní reakce první řidičky…no zajímavé divadlo. Tuto neúctu k pravidlům snad spoluvytváří sociální postavení. Lepší dámy, no.

Petr

Nějaká slušná, že stála na silnici. 😀

David

Jakmile odešla, tak jste ji nakreslil klíčem na kapotu či dveře diamant?

Michal Bartoníček

Zasloužily by si to. Ale je to řešení?
Teď jsem se vrátil domů a znovu jsem volal MP na stejné místo kvůli stejnému auto. Prostě jak u blbých na dvorečku. 😀

hroch.obojzivelny

Jen tak dál. Ono časem měšťáky to Vaše práskání přestane bavit natolik, že na Vás někoho sami upozorní… A pak bude Vaše snaha po zásluze oceněna.

PetrK

proč vykáš? jsme na internetu

moc rád bych viděl situaci, kdy bys kdekoliv na západě od tohohle středoevropského balkánu dostal za špatné parkování pokutu, co bys pak místnímu policajtovi vysvětloval… litoval bys nejvíce toho, že jsi porušil pravidla, nebo že tě někdo nahlásil?

Michal Bartoníček

No tak upozorní. Nemám se na rozdíl od některých za co stydět. 🙂

Martin Hanzal

Jasně, autobus plnej lidí přece počká, až madam odvede to smrádě do šatny… Patriku, ty jsi normální klaun 🙂

Radúz Dostal

Stejně je to zvláštní, že někde se porušováná pravidel takto toleruje ale jindy se trvá na striktním dodržování, viz loňská kauza kočárku v autobuse.

Leinad

Podle mě botičky nemají smysl.
1) auto překáží = odtáhnout. (Případně zkusit vylustrovat, zavolat řidičovi ať si okamžitě přijde)
2) auto nepřekáží. Naopak, musí podle úředníků na daném místě zůstat co nejdýl (majitel chce jet, tak místo toho pujde na policejní stanici). = proč je na daném místě zákaz, jaký je materiální aspekt?

Jarda

Toto ovšem podporovatelům policejního státu nevysvětlíte.. někteří by nejraději snad sekali ihned ruce.

Michal Bartoníček

Tak řekněte, jaký trest za porušení zákona na vás platí, když nemáte pevnou vůli pravidla dodržovat?

jardaVi

Postavit mu auto před vjezd do garáže?

Honza

Máte legrační představu. Kde je vaše číslo uvedeno? V registru vozidel? Polovina aut je registrována na leasingovku, tam provozovatele zjistím jak? Nebo je auto na někoho z druhý strany republiky, pojede jako hlídka do Ostravy zvonit na někoho, kdo zaparkoval v Praze?
Nebo všechny ty taxi a deliverky, ty jsou registrovaný na firmu, která nemá ani telefon na netu a sídlo má někde na virtuálu.

Leinad

Zatímco se strážník pokouší zjistit, je objednaná odtahovka. Pokud je auto psané na příbuzbého, tak ten snad řekne „vyřídím mu to.“

hroch.obojzivelny

Zbytečná diskuse, jdu pryč. Tady probíhá jakási bizarní manifestace příznivců policejního státu s nulovým právním povědomím a pochybným morálním kreditem. Ti, co na vás reagují, si pojem materiálního aspektu přestupku ani nevygooglili, pro volání „zničte automobilismus“ taková znalost ostatně není potřeba. Takhle nějak to mohlo vypadat za Klémy, ovšem tehdy ještě automobilismus moc nebyl.

soumar

Obecně je dnes doprava extrémně levná. Nejen zábor parkovacího místa, ale i jízdenka MHD nebo třeba benzín (cca 9 Kč litr za socíku odpovídá skoro stovce teď). Studenti a důchodci jezdí za nesmyslně nízké ceny; mj. i proto studenti téměř nestopují. Jako dřívější stopař a dnes stopařům zastavující vidím trend zcela jasně.

Z toho všeho plynou všechny tyhle problémy; doprava je nadužívána, protože zákazníci nenesou její náklady. Ani ty ekologické.

Takže za mě je řešením zdražení. Parkovacích míst, paliv i jízdenek MHD/VHD. Ač řidič, začal bych u těch parkovacích míst, protože přesunem části cestujících do HD se ušetří místo.

Neonym

Jojo, udělejme z mobility (VHD i IAD) věc dostupnou pouze pro ty majetnější, vůbec si tím nezaděláme na žádný problém.

Leinad

Já jsem pro, i když by se musely promyslet důsledky.
Zdražovat každý rok o nějaké drobné víc než inflace.

Viktor Šedivý

To je ovšem posun asi tak sto padesát let zpátky, kdy každý pracoval buď na poli za chalupou nebo v manufaktuře v nedalekém městečku.

soumar

Chápu, že vás (i mě) jakožto milovníka dopravy obecně to frustruje, ale rozmach dopravy je limitován místem a ekologií.
A optimální alokace zdrojů je tržní a tedy přes peníze. Coby řidiči (který na to asi doplatí víc než zákazník MHD) se mi to nepíše s radostí, ale je to tak.

Radek

Souhlas. Příliš velkou část nákladů v mobilitě za nás nese erár, což vede přesně k těm důsledkům, které popisujete.

Herold

Není snad jedna z hlavní rolí státu péče o infrastrukturu?

Radek

Jasně, souhlasím, to se přeci ale nevylučuje, ne?

Jaaa

Úkolem státu je i péče o staré a nemohoucí. To ale neznamená, že mají každej dostat na erár vilu s bazénem.

PetrK

o tu infrastrukturu, která se musí furt opravovat kvůli nerespektování pravidel točvolanty?

soumar

Stačí si připomínat, že peníze „erární“ jsou ve skutečnosti peníze z našich daní, které bychom si mohli užívat jinak.

Radek

Je to tak. Dokonce jsou to peníze, který by mohly zůstat v kapsách daňových poplatníků, kteří by se samo rozhodli, na co je chtějí použít.

Herold

Momentálně je mezi daňovými poplatníky docela velká poptávka po stavbě dálnic a silnic, pokud vím…

Radek

Asi nerozumím, proč do toho motáte dálnice. Poptávka je a taky vláda opakovaně deklaruje výstavbu dálnic jako jednu ze svých priorit. Výše Vám píšu, že nerozporuji, že stát má za úkol pečovat o infrastukturu. To ale přeci ještě neznamená, že každému před dveře jeho bytu zadarmo postavíme dálnici + heliport. Pouze jsem souhlasil s uživatelem Soumar, že „Příliš velkou část nákladů v mobilitě za nás nese erár, což vede přesně k těm důsledkům, které popisujete.“

mic

No jo, ale za těch komárů nebylo třeba tolik dojíždět. Práce byla i na venkově a nakoupit se taky dalo takřka kdekoli.
Dneska když citelně ztížíte dopravu, tak to zavání průserem… Celá společnost dneska stojí na tom, že si můžu kamkoli dojet.

Jaaa

Ta společnost na tom stojí, protože se tomu pomáhá.

Určitá míra mobility je nezbytná, ale nemusí to ve všech případech být na prvním místě zrovna automobilita.

Jirka

A. 9 kč za litr za socíků? Já teda pamatuju 2,40 později nějakých 5 korun a 9 to bylo až těsně před převratem, takže aktuální cena okolo 40 Kč cca odpovídá… B. Ano, přesun cestujících do VHD má být prioritou, ale různé „optimalizace“ dělají pravý opak a doslova nutí lidi jezdit autem. Třeba v ostravě neustálé prodlužování intervalů, kruté podvečerní osekávání spojů, navyšování přestupů a jejich absolutní nekoordinace, vyhlídkové okružní jízdy městem namísto rychlých spojení, v neposlední řadě cena naprosto neodpovídající četnosti spojů v porovnání s jinými městy a PR založené na propagaci lží a polopravd – pak se radní… Číst vice »

Klondajk

Nepamatujete si.
Do roku 1964 Normal 4,40
1964 – 1974 Special 2,40
1975 – 1978 Special 4,00
1979 – 1980 Special 6,50
1981 – 1989 Special 8,00
1990 poslední pevná cena 15,00

Jirka

Kde je rozpor? Vždyť jste potvrdil přesně to co jsem napsal.

Michal Bartoníček

Doufám, že se tenhle parkovací komunismus zatrhne. Nejenže jim není blbý ten zákon porušit, ale ještě se budou vztekat, že na jeho porušení mají právo a trest je neoprávněný. Když můžu pravidla dodržovat já, svede to každý bez trapných výmluv.
„Vždyť ty stojím chvíli.“
„A kde mám jako zaparkovat? Podívejte se, kolik je tady aut.“
Mělo se hlídat, aby ty meze nebyly vůbec překročeny. Jenže drtivé většině je porušení pravidel úplně jedno a ten, kdo je vymáhá, je škůdce a bonzák.

soumar

Parkování na chvíli je v pohodě. Horší jsou ty plechovky používané jen každý druhý pátek a přes zimu vůbec. Zabírají jen místo.

Michy

Když to udělá na dané ulici jeden řidič za hodinu, na pět minut, tak to v pohodě být může.
Jenže současný stav je deset aut různě blikajících a stojících „na chvilku“ na chodníku.

…takže čas pro lidské pochopení bohužel skončil.

soumar

Přesto bych šel cestou zpoplatnění parkovacího prostoru. Na chvilku je každý schopen těch pár korun vytáhnout, zejména když to jde v aplikaci třemi tapnutími (jak se řekne česky „tapnout“?).

Nechápu třeba nemožnost krátkodobého parkování na modrých zónách. Někde.

Michal Bartoníček

V Brně na Malinovského náměstí před občerstvením Carmel je přechod a okolo něj šikmé čáry. Jednou jsem tam napočítal 7 aut na blikačkách. Asi nemám dostatečně nízké IQ, abych tohle ignorantské chování pochopil.

Leinad

Přitom zrovna tyhle víkendové plechovky není potřeba mít pod voknem aby soused záviděl.
Řidič dojede mhd ke garáži. Pokud náhodou potřebuje odvést babičku ve skříni a jiné mhd těžko převozitelné, tak zajede před barák(kde zastaví pro naložení). V neděli obráceně, vyhodit babičku a jet do garaže.

Michy

Oni mají ale právo parkovat, kde uznají za vhodné.
Jinak jejich staří rodiče umřou hlady a děti zůstanou bez vzdělání.

MLKR

Opravdu není v pohodě zaparkovat na přechodu před školou SUV, přes které nejde vidět dospělého člověka, natož dítě. Byť jen na 5 minut.

Pavel

Současně s plánovaným zdražením parkování by mělo dojít i ke zdražení MHD. Dnes je z 80 – 90 % dotovaná. Tedy je to obrovská díra na peníze, kterou chce Hřib zaplatit z poplatků za parkování.
Taková komunistická hřibovina.

Lukáš Novák

Parkování je dotováno víc, vy komunisto.

Air Traveller

no, to neni 🙂 to je jenom utkvela predstava zavistivcu, co by taky chteli v praze parkovat za par supu, ale jaksi na ne nevyzbylo.

mgr.pavel

Kolik stojí komerční zábor 10-15 metrů asfaltové plochy v centru města – na hodinu, na den, měsíc, či rok?

A kolik zaplatí rezident a kolik návštěvník, pokud zabere prostor svým autem po takovou dobu?

P.S.: já v Praze parkovat nechci, nejsem závistivec.

Y.K.

Ó, Hřib vymyslel dotovanou MHD. Bravo k brilantnímu myšlení.

Michal Bartoníček

Hřib působí i v Hořovicích nebo ve Frýdku-Místku, kde cestující za jízdu neplatí vůbec?

Tonda Sehnal

V civilizaci se právě MHD zlevňuje, aby ekonomicky motivovalo vůbec do města autem nejezdit.
V ideálním případě v městě auto vůbec nemít. Žil jsem v Praze bez auta, je mi 40 a žloutenku jsem z toho nikdy nedostal.

Švára

S tím parkováním to ještě bude zábava. Parkovací téma řeší i můj švára, takto zastupitel pražské periferní městské části.Taková ta vesnice, která byla k Praze přifařená někdy před 50 lety. Zóny tam samozřejmě (ještě) nemají. Centrum obce je v podstatě vesnická zástavba, tam každý parkuje ve dvoře nebo za plotem na svém pozemku. Pak je tam novodobá výstavba rodinných domů, tam každý parkuje ve své garáži nebo řadovkáři na svém pozemku před domem. Pak je tam developerská bytová výstavba, ty baráky už mají podzemní parkování, případně menší byty si musely povinně koupit parkovací místo se sklápěcím sloupkem venku. No a… Číst vice »

MP22

Vinoř?

Daniel

Krásně napsáno. Ze socialismu jsou zvyklí zaklekávat, znárodňovat a vyvlastňovat, tak tady po kouskách okupují obecní pozemky. Kdo nemůže parkovat na svém pozemku, či placeném stání, neměl by mít právo používat auto. Kdo chce opice, musí být na banány. A tvrdě po těchto zlodějích pozemků dupat. A stejně tak po kamionových komunistech, co parkují kde se jim zachce.

bifidus

To není správné. Ti lidé z paneláků jsou občané obce, platí daně, obec na ně bere peníze od státu. Ta obec jim částečně patří. Mají poslat zastupitelstvo k čertu.

digi

Roztomilá demagogie… na občany co auto nevlastní, obec žádné prachy nebere?? Nebo jak přesně je v rozpočtové určení daní definováno vlastneni či nevlastneni auta??

Radek

Jinak skvěle problémy parkování (a jejich spirálovitost) nejen v ČR popisuje Peter Bednár, kdyby to někoho zajímalo, tak doporučuji třeba zde: https://smichovreviewofcities.substack.com/p/misto-k-parkovani?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR27k1g64Y9A1tajcKqhBTxXQMTqR6UNSn_Jy-_TZyc2lcX5bnAAnqa4h30_aem_0ENQvIGJKSoF4qjGHbJ10w

M82

Opět jsem se nechal okrást o svůj čas a přečetl si tenhle pamflet a u Vídně již po několika jiných nesmyslech předtím přestal… No možná by pan Bednár když tam tak rád jezdí mohl rozvést jak tam není to dotované parkování, kdy rezidenti pokud se splní vlhké sny Zdendy Hřiba budou platit ve Vídní výrazně méně a hodinové parkování na ulici je ve Vídni již nyní levnější než v Praze.

vbba

Parkování ve Vídni na ulici stojí okolo 30kč/ 30 min. Tedy, ne všude jsou tam ceny nižší než v Praze. To jednoduše není pravda. Pokuty za špatné parkování jsou ve Vídni srovnatelné s Prahou.
A míst na ulicích není mnoho, parkování v garážích je již mnohem dražší, než na ulici.
A pokud zmíníme daně, tak ty jsou v ČR obecně nižší než v Rakousku.
Dálniční známka na rok stojí v Rakousku o 900.- Kč víc než v ČR.

smasska

Nižší daně v Rakousku než v ČR jste vzal kde? Víte, že třeba v té Vídni platíte i místní daň na rozvoj metra?

vbba

Čtěte pozorně, a nelžete. Nic takového jsem nenapsal. Impertinentní tón Vaší reakce není slušný ani zdvořilý.

Radek

Slovo impertinentní jsem si musel vygooglit. Díky za rozšíření obzorů.

David

Jenomže v Čechách máme o dost menší příjmy, takže by jim to mělo odpovídat. Máme vycgodni platy, ale máme platit západní ceny. A to i na tom západě je kolikrát levněji než u nás. Hanba všem co normálního občana takhle okrádají. I my z vesnice z našich daní platíme fajnový život Pražáků. Jelikož Praha je největším příjemcem dani z celé republiky.

vbba

Reagoval jsem na text:” hodinové parkování na ulici je ve Vídni již nyní levnější než v Praze.” To prostě není zcela pravda.

M82

Pokud budu pocitat periferie typu Kobylisy, Vysocany, tak ano tam je parkovani levnejsi, ale jinde je proste drazsi ci podobne a pokud pan Bednar tvrdi, ze mesto Viden nizkym parkovnym nekonkuruje parkovacim domum, tak proste lze. A tahat do toho dane ci pokuty je zbytecne, protoze to muzeme vztahnout rovnou na kupni silu a to parkovne uz bude ve Vidni vlastne mnohem levnejsi.

Radek

Máte pravdu, že taky nerozumím, kde zrovna k té tržní ceně ve Vídni přišel. Nicméně krom toho je tam i spousta zajímavých myšlenek, třeba toto: „Z poplatků za užívání automobilů se nejen neplatí MHD, ale sotva pokryjí jen škody a zranění, které auta přímo spáchají. Automobilová doprava vytváří negativní externality na úrovni pěti procent českého HDP. Ze všech poplatků, které řidiči zaplatí se pokryje pouze 48 procent celkových nákladů na automobilovou dopravu, méně než zaplatí uživatelé MHD. Tato data nejsou od think tanku Zelených, má je na stránkách přímo Ministerstvo dopravy.“ Ale tak asi každý vidíme, to vidět chceme.

M82

Opet se muzeme pustit spolu do nikdy nekoncici debaty… Ale ted je otazka jestli k tem negativnim externalitam mame zapocitan take prinos, ktery lide a tim padem nas stat ziskava diky tomu, ze se pouzivaji auta… Ale tech nesmyslu a zavadejicich veci je tam vice, takze si muzeme samozrejme kazdy vybrat, ale pokud proste chci na neco utocit, tak bych si mel byt jisty, ze nepouzivam nesmysl a zavadejici veci, protoze pak ten clanek postrada jakoukoliv hodnotu.

Radek

Tak ty pozitivní externality je termín, který jsem viděl snad jen u Vás, žádnou studii ani data jsem na to neviděl (vy předpokládám take ne), která by dokazovala nějakou kauzalitu a její velikost mezi používáním aut a většími ekonomickými odvody statu (teď samozrejme nemyslím daně z pohonných hmot apod, ty jsou předpokládám započítány v te studii z níž se cituje). Tak o tom těžko můžeme vést diskuze. S tím zbytkem víceméně souhlas, jen me zaujalo, ze to okamžitě berete jako útok. Možná to vysvětluje i agresivitu vašich odpovedi.

M82

Tak jakákoliv mobilita pracovní síly bude jistě mít svá pozitiva. Stejně tak jako mobilita zboží. Koukat se na svět tím, že automobilismus pouze škodí a nepřináší žádná pozitiva není asi úplně správný pohled a pokud chci uvádět negativní věci, tak bych k tomu měl uvést i ten přínos. Pokud si člověk přečte několik článků pana architekta na téma parkování a auta, kde chybí jakákoliv objektivita, tak ano beru je jako útok, protože nic jiného to není.

Radek

No jo, jenže nad čím chcete debatovat v momentě, kdy nemáme v rukou žádná data. Ano, pravděpodobně IAD s sebou ponese i pozitivní externality, ale zkrátka nemáme změřeno, jak velké či malé jsou v porovnání s jinými typy dopravy a jak velká část z nich je kauzální či korealční. A bez znalosti tohohle je ta diskuze planá a bezpředmětná. Pracujeme zkrátka s tím co máme, máme vyjádřeny negativní externality z podkladu ministerstva dopravy a ty zkrátka pro IAD vychází tak, jak vychází. Nic víc, nic míň. Jinak vytýkám před závorku, že nezpochybňuji přínosnost aut, jako takových. Mnoha lidem velmi usnadňují… Číst vice »

PetrH

Simpsonovi:
“Máte 30 minut na odstranění auta”
“Máte 10 minut”
“Vaše auto bylo odtaženo”
“Vaše auto bylo slisováno do krychle”
“Máte 30 minut na odstranění krychle”

Eda

A pokud parkují nepředpisově na chodníku, tak klidně i nějaký poplatek za jeho ničení. Stačí pár měsíců a na novém chodníku jasně vidíte, kde je oblíbené místo pro takové nelegální parkování. A s živelným rozvojem různých rozvážkových služeb je toto velký problém. A Praha jen čumí – jak zde již bylo uvedeno, největším problémem je neschopnost Prahy vymáhat předpisy.

Pavouk

To bohužel opravdu není jen v Praze, to je úplně všude v ČR.
Třeba u nás ve Volarech na Šumavě bych v každou chvilku nalezl tak asi 20 až 50 nesprávně parkujících aut.
Výskyt Policie je tu vzácnější, než výskyt ledních medvědů a radnice dlouhodobě dělá, že nic nevidí – parkování, černé skládky, apod.

Eda

Ano, není to jen doména Prahy. Jedná se o obecný problém. Navíc to bývá i na stejných místech a ani bych se nedivil, že i u stejných lidí. Problematická místa určitě zmapována jsou, tak by stačilo jen opakovaně „prudit“. Ono pokud dostane dotyčný pokutu či botičku po x-té na stejném místě opakovaně krátce po sobě, tak mu to možná dojde. U botičky nebo odtahu je ta výhoda, že to stojí následně čas (a otravování se s nějakým vyřizováním), kterým se vždycky dotyční rádi ohánějí, že pospíchají. Ale i samotné řešení přestupku na místě zabere čas a to bude vadit více… Číst vice »

Frantík

U těch rozvážek by to nebyl takový problém kdyby mohli využívat místa pro zásobování. Nemyslím legalizaci, ale to, že ta místa pro zásobování jsou obsažena kdo ví kým.

Eda

Ano, v tom máte pravdu a také jsem o tom psal ve druhém komentáři výše. Ale to úplné řešení není. Mám práci nedaleko jedné vcelku populární provozovny a i když je pár desítek metrů daleko volné parkovací místo, tak stejně musí zajet až k té provozovně. Buď zaparkují přímo na chodníku nebo částečně na chodníku a částečně na silnici nebo dokonce na chodníku a přechodu, což je prasárna nejhrubšího zrna.

FrantaM

Podle mě jsou kromě toho strojníka, který umí s botičkou, potřeba ještě tři strážníci. Jeden co umí číst, druhý co umí psát a třetí co zná někoho, kdo umí telefonovat.

none

Není tomu tak

FrantaM

To byl vtip

Leinad

To je fakt, nedávno jsem viděl takové nakládání auta na Václaváku.
Dva strážníci MP všechno vyfotí, čtyři zaměstnanci soukromé odtahovky nakládají(zatímco pátý – řidič na ně čumí a kecá s měšťákama).

Dan

Pokuta za špatné parkování by měla být shodná s pokutou za jízdu MHD bez platného jízdního dokladu

Jan

Myslíte 10 tisíc + odstranění daného automobilu?

Dan

Abych to upřesnil, tak myslím pokutu bez patřičně uhrazeného poplatku za parkování.

XYZ

Mela by byt nekolika nasobne vižší

mgr.pavel

Proč shodná?

V MHD zabíráte dost malý prostor, bez zaplacení lístku.

Na ulici zabíráte autem mnohem větší prostor, bez zaplacení parkovného (jaká je vlastně parkovací sazba za parkování na chodníku..?)

Ondřej

ANO
TOP 09 (2x)
Zelení
Praha Sobě
Piráti
ODS (4x)

Fantastická shoda. Respekt všem. Tak snad to Slávek nezablokuje…

Kolemjdoucí

ex-ANO, pan Ryvola z ANO vystoupil.

libcha

Dobrý počin. Dalším krokem by mohlo být vyřešit ta místa, kde je parkování zažitým zvykem, byť je to nelegální. Nedávno se to elegantně zabetonovalo tím, že se v takových místech vyznačily modré zóny.

MP22

No třeba přímo před přechodem pro chodce nebo v křižovatce. To že jsme jako společnost zlegalizovali stání 50 cm od přechodu pro chodce a to klidně přímo před školou je důkaz naší dementality. A není to autofilstvý, je to neschopnost řešit problémy.

Jan T.

Já bych v ulicích rád viděl více odtahů plus samozřejmě účtování ceny za úkon, čas odstahové služby a čas uskladnění vozidla na sběrném místě. To by mělo být automatické minimum kromě samotné pokuty za špatné parkování. Ale hlavně to začít postihovat. Jak známo porušování pravidel se děje ne hlavně kvůli malé pokutě, ale kvůli mizernému procentu vymáhání těch pravidel, stejně jako u jiných zákonů a trestů za jejich porušení.

Michal M

Tak ono aut s lístečkem položeným na RZ nebo jinou kulišárnou vídám taktéž docela dost. Na nečitelnou RZ by měl automaticky vyjíždět zásahový vůz poskytovatele anebo měšťáci.

Jan T.

Já naštěstí ne, to už častěji vidím auto úplně bez značky. Samozřejmě by se to dalo automaticky zpracovat tím autem, co už dnes monitoruje parkování v zónách. Což mi připomíná jak se slibovalo, že tyhle kontrolovací auta budou umět hlásit i přestupky mimo vyznačené zóny, tak kde to vázne?

Jan Pytela

Tohle je ještě jednodušší, stačí aby ty experty chytla s tou “vylepšenou” RZ při jízdě PČR a můžou jít na půl roku jezdit MHD

David

Ja bych v Praze videl rad i vic odtahu i v ramci cisteni ulic a ne to, ze mozna provozovateli vozidla poslou nejaky oznameni o prestupku.

A je mi jedno, je ty auta co tam zustavaji jsou lidi v exekucich a nebo soucasti nejakyho neuzavrenyho dedickyho rizeni. To auto uplne krasne muze hnit na odstavnym parkovisti a ne v ulicich mesta.

Y.K.

Někdy je to opravdu neuvěřitelné, zaparkovaná zůstane už u polovina aut při čištění, což považuji za totální aroganci. Už ani ulici uklidit nepovažují za důležité, hlavně aby se nemuselo vyklidit místo. Řešil bych to kromě odtahu odebráním parkovací karty na rok, při opakování na 2 roky, při dalším opakování navždy. Překvapuje mě, jak jsou v tomhle městské části vlažné a v podstatě současný stav toretují, protože byly časy, kdy se prostě vše odtáhlo a pak teprve uklízelo. Teď se různě snaží smetáky dostat pod auta, místo aby to vyčistlili strojně.

ToMa

Z mé zkušenosti dávají často značku o čištění pozdě. Dle zákona musí značky dát minimálně týden předem. Je možné, že neodtahují, protože vědí, že by případné spory prohráli.
To že občas zůstane auto pochopím, také třeba na čtrnáct dní odjíždím, ale nechat ho tam, když vím že bude čištění? To nepochopím, čisté ulice by snad chtěl mít každý

Jaaa

Z mé zkušenosti přijde často nějaký vykuk a značky násilím odstraní – jako třeba při prořezávce stromů – asi chce, aby mu na auto spadla větev.

Jinak pokud vím, stačí to dát vědět týden dopředu na úřední desce a nazdar.

ToMa

Kolikrát jste naživo viděl, že by značky někdo úmyslně odstraňoval?
Víte to špatně:
Bylo-li dočasně zakázáno nebo omezeno stání nebo zastavení silničních vozidel podle odstavců 1 až 3, musí být příslušná dopravní značka na pozemní komunikaci umístěna
a) nejméně 7 dní před prvním dnem dočasného zákazu nebo omezení, nebo
b) bez zbytečného odkladu po nabytí účinnosti opatření obecné povahy, není-li možné dodržet lhůtu podle písmene a).
Bod b) se týká například nouze, havárijí a podobně.

Jaaa

Sorry, ale pokud jsou všechny značky naházené do chodníku, zatímco podstavce zůstaly na místech, asi nejde o přírodní úkaz.

Y.K.

Tady rozhodně týden předem jsou. Jedno dvě auta bych pochopil, někdo zapomene, někdo není delší dobu doma, ale jako půl ulice, to je trochu moc. A to tam neustále najíždí auta „helé prázdno“, klidně to prdnou před kropicí vůz, to už člověk kouká s otevřenou pusou.

David

Ono to není tak, jednoduché. Jelikož existuje Soudní judikatura a město nemůže jen tak, při blokovém uklízení auto odtáhnout. Pouze přemístit uklidit pod ním a pak vrátit zpět s listeckem. Jinak by porušili zákon.

Y.K.

No právě, někdo vykastroval zákon ve prospěch vykuků. To je hodně špatně. Preferuje společenské ignoranty. „Hlupáci“ si přeparkují.

Petr

Nevím teda jak to v Praze funguje teď, ale když jsem jezdil do Prahy za princeznou asi před 4 roky tak jsem za parkování prostě neplatil ať jsem stál kde jsem stál. Jezdil jsem tam 1-2x týdně, vždycky stál přes noc a pokutu jsem za ten rok dostal 1x. Fakt prostě je, že když dostanete občas pokutu tak při ceně někde až 80kč/h se to prostě vyplácí 😀

roman

Pokud máte ještě třeba cizí SPZ, tak máte prakticky vyhráno … nikdo nebude posílat oznámení o přestupku někam do Puchova či Michalovic.

Zajímavé ale je, že pokud zaparkujete blbě ve Vídni, tak do 1-2 týdnů máte doma dopis ve 2 jazycích.

Michal M

No možná to bude tím, že v noci (20:00-8:00) a o víkendech se za parkování v modré zóně neplatí (takže tam ani nejezdí ani to sledovací auto). S tím parkováním jsi tím pádem žádnej rebel nebyl…
(Ale to stání přes celou noc ti závidím, to má málokdo takhle silný. 👍)

Air Traveller

v modre zone se plati neustale.

vyjimkou je rano mezi 6 a 8 rano, kdy je mozne v modre zone parkovat bez placeni.

p.ondrash

Nemáte pravdu… před barákem máme modrou a platí se jen v pracovní dny 8-20h. Donedavna jsem bydlel na Praze 10, tam je to včetně noci k zaplacení.. Každá čtvrť to může mít jinak..

Air Traveller

no jo, je to tak … aby se v tom clovek vyznal 🙂

Jan T.

Ano, každá MČ si to upravuje jak chce, obvykle (teda aspoň u nás) to je na žádost rezidentů. Tam kde je víc plno, tak chtějí posouvat, respektive zkracovat čas, kdy se může parkovat bez poplatku, typicky o víkendu.

Pražec

V noci se platí.
Ale předpokládal jsem, že se v noci nekontroluje.
Chyba lávky, kontrola ve tři ráno, pokuta.

adam

zaleží na zoně. někde se přes noc platí, někde ne.

Martin

Za mě je velmi špatně nastaveno placeni modrých zón. Pokud musím, v případě služebního auta, mít toto auto ve mzde 1% jeho hodnoty, vyplatí se mi stále stát na modrých zónách bez zaplacení. Pokud se toto změní a bude možnost koupit si oprávněni i bez této podmínky, najednou přibude velké množství novych abonentu.. nyní je to nastaveno velmi špatně… +do dnes nechápu možnost zakoupit si oprávněni za celou Prahu..

Neonym

Botička je ten nejhorší způsob boje proti špatnému parkování, když auto parkuje někde, kde nemá, tak tam někomu/něčemu překáží. Instalací botičky zajistím, že tam bude překážet déle (někdy mnohem déle). Radní by se měli zaměřit na to, abychom uměli bez botičky vymoct pokuty za špatné parkování.

Michy

Jenže dokud se nezlepší vymáhání pokut, je to lepší, než nic.
Pro tyhle lidi je největší trest, když s tím autem nemůžou odjet a ještě to musí řešit.

Neonym

Jenže pokud takto „vyřešíme“ např. auto stojící na chodníku, tak tím trestáme i chodce, kteří po něm jdou. Odtah je nejlepší řešení, pokud neumíme vymoct pokutu zpětně. Kompletní přeúčtování nákladů na odtah v plné výši samozřejmě na majitele vozidla (+ pokuta).

Neonym

Jenže odtah v Praze, to je scifi. U práce jsme s kolegy řešili auto, které přes rok stálo v křižovatce, kde po změně značení parkovacích míst (ta se přesunula na druhou stranu silnice) tvořilo překážku. Po neuvěřitelně dlouhém dopisování si a volání s MP se to nakonec vyřešilo „jinak“ a auto bylo posunuto na parkovací místo ve fialové zóně poblíž, kde stálo bez RZ ještě další dva roky. Tohle opravdu řešit neumíme.

coolio

Protože z odtahu jim nekoukají prachy.
Celé je to jen zdanění těch, kteří musí auto používat.

mgr.pavel

Není lěpší změnit zákony tak, že špatně parkující auto skončí odtažené na záchytném parkovišti na kraji města, a bude vydáno až po zaplacení pokuty?

Nějaké námitky, že manipuluji s majetkem fyzické osoby mi přijdou liché. Pokud tím majetkem explicitně porušuji zákony..

Pražák

ideální by měl být odtah. Samozřejmě, tak aby se ekonomicky vyplatil Praze.

Pája

To jinde mají. Hříšnik pak platí pokutu, odtah a uskladnění vozu, i když ten poslední poplatek se může jmenovat různě.

Pražec

A co na to pan primátor? 🤭

Petr

jste článek nečetl?

Johnny

Hlavně tiše, ať se děda neprobudí.

Jarda

Ten už snad v tomto věku řidičák nemá …

haxor

Podle neověřených kuloárních informací má údajně skepsi.

rogo01

Tak to je z možných diagnóz ještě ta nejlepší.

Radek

Tržní cena parkování a přísnost vůči těm, kteří porušují pravidla. Pak bude nabídka a poptávka v rovnováze, tzn. každý, kdo bude chtít zaparkovat, tak si to místo bude moct zaplatit.

Air Traveller

ou je … zase ma tra “trzni cena parkovani”. to uz tu dlouho nebylo.

Radek

Tak holt jsou pravdy, které se v čase víceméně nemění a je dobré si je připomínat. Třeba ta, že rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou efektivněji zaručuje tržní hospodářství spíše než centrálně plánované. Ale koneckonců nemusíte na mě přeci reagovat, pokud Vás to otravuje, zavřete oči a čtěte jiné komentáře.

Elvis

Myslite to trzni hospodarstvi, ktere je na „trhu“ parkovani na ulici v monopolnim postaveni?… .Nebudte zbytecne skromnej, tahle „pravda“ je na Nobelovku…

Radek

Tak i monopoly se při dobré vůli dají dělit. Třeba České dráhy by o tom mohly vyprávět. Vidíte, pravda je na Nobelovku, přitom v ČR se tohle snažíme popřít a jsou to kupodivu tzv. „pravicové“ strany, které jsou v tomto popírání nejhlasitější.

digi

Monopol??? Ono není možné parkovat auto nikde jinde než na veřejné ulici?? Garáž neexistuje?? Parkování na soukromém neexistuje???

Herold

Co když si voliči tržní cenu parkování nepřejí? Co s tím?

Radek

No tak pak se tržní parkování pravděpodobně nezavede, to je jednoduché. Jen by pak voliči neměli být překvapení, že není kde zaparkovat, když odmítají řešení. Ta subvence parkování je totiž sama o sobě (spolu)příčinou nedostatku parkovacích stání.

Michy

Tak budou holt dál nadávat a kroužit…

p.ondrash

Tak to už víme, že je blbost.. zato jako rozený obyvatel Prahy chci, aby druhé vozidlo bylo zpoplatněno stejně jako u nerezidenta bez ohledu, že to vlastní jiný člen domácnosti s pobytem. Stručně: Levně zaparkovat jen jedno vozidlo/ domácnost.

Radek

To nevím, jestli to víme nebo nevíme. Mám pocit, že jediné co víme je, že systém, tak jak je teď nastavený je naprosto nefunkční a vede k neefektivitám.

ToMa

Proč není tržní cena za MHD? Proč není tržní cena za vlak? Nebo třeba za školu, nemocnici atd? Jsou to také služby občanům

Radek

Tak někde tržní ceny za vlak jsou, že jo. A co zrovna u komerčních vlaků funguje velmi dobře, je dynamická cena v závislosti na poptávce. Proč by např důchodci měli jezdit ve špičce, apod. Stejně tak proč by parkování měli blokovat lidé, kteří auto použijí párkrát do měsíce lidem, kteří jej potřebují každý den třeba kvůli práci? Každopádně ten nejdůležitější argument mi osobně přijde v tom, že zkrátka pokud máte nějakou omezenou komoditu, tak těžko uspokojíte její poptávku, pokud ji budete nabízet pod tržní cenou. Představte si, že by stát stavěl byty a prodával je hodně hluboko pod tržní cenou… Číst vice »

ToMa

Cena za vlak není v Česku nikde tržní (stejně jako za silniční dopravu). Poplatky za dopravní cestu zdaleka nezaplatí infrastrukturu, naopak zaplatí daleko menší část, než platí silniční doprava.
Pokud chcete mít tržní ceny veřejného prostoru, proč nechcete např. chodníky dražit? Přece je to také veřejný prostor a není ho vždy dostatek.
Prostor ve městě má být využit tak, jak si přejí obyvatelé, ne nějaký chytrák v diskuzi co ví nejlépe, jak mají žít ostatní. Vzhledem k tomu, že většina lidí tam parkuje, tak si zjevně přeje, aby se parkovat dalo

Radek

Měl jsem za to, že některé rychlíkové tratě (typicky Praha – Ostrava) jezdí bez dotací. Pokud tomu tak není, tak se omlouvám za mystifikaci. Každopádně můj point byl jinde. řijde mi, že se snažíme postavit vajíčko na špičku a rozčilujeme se, že nám to nejde. Prostě nelze (respektive teoreticky asi lze s extrémně vysokými náklady a komplikacemi, čili reálně de facto nelze) uspokojit poptávku po parkování, pokud budeme „dotovat“ jeho cenu – viz alegorie s bydlením. Jinak nevím, proč se rozčilujete, nikomu nic nenutím, pouze jsem napsal svůj názor, to snad není trestné, ne? A ano, máte samozřejmě pravdu, že… Číst vice »

Y.K.

To nemáte pravdu, spoje tzv mimo objednávku, nebo na vlastní riziko jsou tržní a bez dotací.

Stavba a údržba infrsatruktury je něco jiného, ale nějak jsem si nevšiml, že by se ve městech platilo mýto plně kryjící náklady na údržbu silniční sítě. Poplatek za parkování není cena za infrastrukturu ale jakýsi poplatek za zábor místa.

MajT

Zkuste se třebas zamyslet proč. Napovím vám, když nebude v Praze MHD za rozumnou cenu, tak si lidé z nějaké části pořídí auta, čímž stoupne provoz a poptávka po parkovacích místech. No a není tohle náhodou přesný opak toho co si radnice přeje?

Herold

No, a pokud lidé z aut přejdou do MHD, která už dnes nestíhá, tak nastane co?

Radek

Dostaneme se tam, kam směřují západní města? Mrkněte na jejich modal splity, třeba tam najdete i nějaké odpovědi.

Nose Peak

Ne. Dostaneme se tam, co východní města. Budem jezdit maršrutkama…

Radek

Zajimave. Historicky máme podobný urbanistický a historicky vývoj měst jako západní Evropa, ale najednou kupodivu nás trend bude směřovat směrem jako města na východě. Řeknete mi, myslíte si, ze kvalita MHD a vůbec podmínky mobility včetně mentality je v ČR podobnější Vídni nebo spíše Tbilisi či Vladivostoku? Nebo na základě čeho přicházíte s tak odvážnou teorii?

Stráťa

No koukám na modal split podobně velkých měst jako naše „velká“ města a nepřijde že by bylo o co stát – máme proti západním městům poměrně malé procento IAD a naopak vysoké MHD a pěší dopravy.

Radek

Jojo, však to jste určitě opakovaně četl, že máme velmi kvalitní MHD. Já to myslel ve smyslu k těm obavám, co se stane pokud lidé používající IAD by někam měli přejít. A zjevně je tady nápadně veliký prostor k růstu v cyklodopravě, kde se ty města pohybují cca mezi 10 – 20 % modal splitu. Jinak co se týče IAD tak třeba Praha má myslím podobná čísla jako Vídeň nebo německá města, ale Brno je na tom podstatně hůř. Takže tak.

ToMa

Jak psal Herold, pokud všechny dostaneme do MHD, tak MHD zkolabuje. Často někdo tvrdí, že nebudou auta, bude místo na MHD, ale kde vezmete vozidla a řidiče?

Radek

Proto západní města rozeznávají více typů dopravy než jen MHD a IAD. Např. v Praze 20% cest autem jsou do 2 km. To je velký prostor v modal splitu, který celkem jednoduše může nahradit něco efektivnějšího (nebo alespoň část).

Jaaa

Nezkolabuje, je vás autíčkářů v Praze asi 10 – 20 % ze všech cest.

Mendy

A není problém spíš to, že 12 % obyvatel ČR žije v jednom městě?

Jaaa

To taky, ale nejde o problém pouze Prahy, ale všech center.

Stráťa

Naopak urbanizace je cesta jak se zbavit závislosti na autech. Čím hustější osídlení tím snáze a lépe se obsluhuje veřejnou dopravou.

Dálnice

Tržní cena za základní vzdělání pro děti. Tržní cena za ošetření pro nemocné. Tržní cena za zaparkování auta na ulici. Teď upřímně: Vám to přijde souměřitelné?

ToMa

Nepřijde, ale kde je ta hranice, kdy už to není služba státu a má to být čistě tržní a kdy ještě je? Proč někteří tvrdí, že jeden ze způsobů dopravy má být čistě tržní a ostatní mohou zůstat dotovány?

Radek

Mj v té rivalitnosti. Představte si, že by stát začal těžit lithium a následně jej prodával pod tržní cenou. Myslíte, že by jej bylo dostatek pro uspokojení poptávky? Nebo stejně tak z byty, že by stát současnou „krizi“ bydlení řešil tím, že by vybudoval stovky tisíc bytů, které by pak rozdával lidem výrazně pod cenou, protože „občané si to žádají“. Přišlo by Vám to jako rozumné řešení, které uspokojí poptávku na trhu bydlení?

Y.K.

Něj mi uniká pointa. Parkování nekryje náklady na infrastrukturu pro automobily, nedělá z něj tržní systém, řeší jen a pouze zábor místa, kterého je ve městě nedostatek a které auta zabírají velmi neefektivně.

Dálnice

Ta hranice je presne tam, kam ji posuneme. zakladni vzdelani a zdravotnictvi bezplatne (tedy samozrejme platite zdravotni pojisteni) a parkovani cim dal tim vice trzni… Snad vam dochazi, ze clovek je trochu vic nez kus plechu. Nebo?

hroch.obojzivelny

Ano. To všechno by bylo zcela v pořádku.

Air Traveller

hele, a proc ne? mistni volaci po trznim parkovani si to predstavuji, jako hurvinek valku.

vetsinou jim nabehnou zilky, jakmile se zmini, ze kdyz trzni osrkovani, tak i trzni mhd. jsem pro.

tak at si to vyzkousi. treba se jim pak v hlave rozsviti.

Y.K.

Já bych tak nejásal. Existují města, kde tržní MHD funguje, není levná, ale ani nesnesitelně drahá, provozovat auto je tam násobně dražší protože nějaký placený flek co stojí stejně jako nájmené bytu není snadné pořídit (většinou nějaké stohování), poplatky, kilometrické mýto na rychlostních komunikacích (např. Japonsko). Ono je opravdu někdy těžké si představit co vše v tržní ceně je (třeba v té dotované ceně MHD u nás je i údržba kolejové sítě a metra, tedy infrastruktura, tedy ne jen jízda z A do B), IAD zase v palivech platí část nových staveb mezi městy, hlavně částečně dálnice, ale údržba, mětská… Číst vice »

Air Traveller