umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Automobilový průmysl Automobily

Český autoland zařadil zpátečku, produkce klesá. Výroba autobusů naopak dál roste

Výroba autobusů ve společnosti Iveco Czech Republic. Foto: Jan Sůra
Výroba autobusů ve společnosti Iveco Czech Republic. Foto: Jan Sůra

Roky růstu českého automobilového průmyslu jsou u konce. Produkce osobních aut v Česku za první pololetí klesla o 1,3 % na 747 tisíc vozidel. Data o výrobě za prvních šest měsíců dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Pokles podle statistik zaznamenaly obě největší tuzemské automobilky: Škoda Auto vyrobila 470 tisíc vozidel, o 1,5 % méně než před rokem. Hyundai Motor Czech snížil výrobu o 6,3 % na 160 tisíc vozidel. Roste naopak výroba v kolínské TPCA, která vyrobila 117 tisíc vozidel, o 5,9 % více než před rokem.

Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele celého sdružení, jde o očekávaný pokles. „Z dat od našich členů i veřejných zdrojů již delší dobu sledujeme snížení tempa růstu autoprůmyslu z předchozích let. Z pohledu českého autoprůmyslu je ale pozitivní, že i přes výraznější pokles odbytu zejména v EU se tento trend zatím do tuzemské výroby nijak dramaticky nepromítá,“ řekl Petzl. Podle něj se tak ukazuje velmi dobrá konkurenceschopnost českých vozidel v Evropě a jejich stabilní odbyt na důležitých trzích, především pak v Německu. Na export mířilo 93 % aut vyrobených v Česku, vývoz klesl o 0,9 %.

Celková produkce silničních vozidel, bez nákladních aut, v prvním pololetí meziročně klesla o 1,3 procenta na zhruba 766 000 vozů. Tuzemští výrobci nákladních aut – Tatra a Avia – přestali data o své výrobě zveřejňovat poté, co se firmám ze skupiny Czechoslovak Group přestalo dařit.

Nadále roste naopak produkce autobusů, celkem výroba stoupla o 6,6 % na 2531 autobusů. Vysokomýtské Iveco vyrobilo 2 256 autobusů (+ 6,4 %), na export šlo 2 307 autobusů (+5,3 %).  Rozdíl mezi exportem a vyrobenými autobusy je způsoben expedicí vozidel vyrobených loni v závěru roku. Společnost SOR Libchavy na trh dodala 262 autobusů, když se jí s 226 prodanými kusy dařilo především na tuzemském trhu (+ 32,9 %)

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jackub

Pokles o 1,3 % je „zařazení zpátečky“??! 🤔🙄

Mirek Zv.

Kouzelníci z Vysokého Mýta víc vyvezli než vyrobili.

Ludwig

Ano, to je logické, ale ta věta smysl nedává.

Martin V.

Vysvětlení je sice jasné a logické (Škoda a Iveco bus vykazují rozdíl mezi výrobou a prodejem, všem ostatním sedí naprosto přesně výroba = tuzemský prodej + export). Ale když napíšete „Vysokomýtské Iveco vyrobilo 2 256 autobusů (+ 6,4 %), z nichž 2 307 exportovalo (+5,3 %).“, tak mi to připomíná ten jeden starý vtip: Sedí fyzik, biolog a matematik na zahrádce před restaurací a pijí pivo. Pozorují přitom vchod do protějšího domu, kam chodí lidi. Za dobu, co tam sedí, do domu vešlo 6 lidí a vyšlo jich z něj 7. Po pátém pivu ti tři řeší, jak správně pozorování… Číst vice »

Partneři


Czechtoll

pst
podcast