Český autoland pokořil další rekord, výroba je blízko 1,5 milionu vozidel

Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda AutoVýroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto

V Česku se loni vyrobilo nejvíce vozidel v historii a dál se prohloubila závislost ekonomiky na automobilovém průmyslu. Historicky nejvyšší

V Česku se loni vyrobilo nejvíce vozidel v historii a dál se prohloubila závislost ekonomiky na automobilovém průmyslu. Historicky nejvyšší loni byla produkce osobních automobilů i autobusů.

Za celý rok se v Česku vyrobilo 1,47 milionu aut, což je nárůst o 1,6 %. Vyplývá to z dat, které dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. Tuzemský automobilový průmysl roste pátým rokem za sebou, loni ale výrazně zpomalil svůj růst a je prakticky na vrcholu. Důvodem je nejen nedostatek lidí, ale i chřadnoucí poptávka po nových autech v Evropě. Dvě ze tří hlavních automobilek v Česku jsou už dnes na produkčním limitu, volnou kapacitu má jen TPCA.

Škoda Auto měla opět nejlepší rok v historii, zvýšila produkci o 28 tisíc vozů, tedy o 3,3 % (na rekordních 886 103 vozů, v roce 2017 to bylo 858 103 ks). V roce 2018 se v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech vyrobilo celkem 340 300 aut, což bylo o 3,1 % více, než předpokládal původní plán (330 000 vozů). Kolínská TPCA se v roce 2018 (po poklesu v roce 2017) vrátila k růstu výroby o 11 915 kusů tedy o 6 % a celkem vyrobila 210 993 vozidel.

Export osobních vozidel meziročně vzrostl o 25 458 kusů tedy o 2 % více, zatímco domácí poptávka o 1 870 vozů, tedy o 1,7 % poklesla.

Zajímavé jsou statistiky o výrobě nákladních aut. Tatra dodala výsledky jen do září, pak už je přestala posílat. Od ledna do září bylo vyrobeno 598 vozidel, výroba vozidel Avia skončila.

Další rekord hlásí výrobci autobusů. Za leden až prosinec bylo vyrobeno celkem 4 890 vozů, což je nárůst o 259 kusů tedy o 5,6 %. Největší částí (87,6 %) se tradičně na výrobě autobusů podílí Iveco Czech Republic (4 283 ks) a firma opět zaznamenala meziročně růst výroby 181 kusů tedy o 4,4 %.

Společnost SOR Libchavy (s podílem na celkové produkci 11,7 %) vyrobila 573 autobusů, což je o 101 kusů tedy o 21,4 % více než v roce 2017. Firma KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.

Zatímco SOR výrazně (o 147 %) navýšil domácí prodeje, IVECO vyvezlo o 95 autobusů, tedy o 2,1 %, více do zahraničí.

Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA vyrobila 1 493 kusů motocyklů tedy o 162 kusů a o 12,2 % více než v roce 2017.Nepatrně se zvýšila i produkce přípojných vozidel na 25 298 kusů.

Tagy Sdružení automobilového průmyslu Výroba automobilů
9 komentářů