Automobilový průmysl Automobily

Český autoland pokořil další rekord, výroba je blízko 1,5 milionu vozidel

Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto
Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto

V Česku se loni vyrobilo nejvíce vozidel v historii a dál se prohloubila závislost ekonomiky na automobilovém průmyslu. Historicky nejvyšší loni byla produkce osobních automobilů i autobusů.

Za celý rok se v Česku vyrobilo 1,47 milionu aut, což je nárůst o 1,6 %. Vyplývá to z dat, které dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. Tuzemský automobilový průmysl roste pátým rokem za sebou, loni ale výrazně zpomalil svůj růst a je prakticky na vrcholu. Důvodem je nejen nedostatek lidí, ale i chřadnoucí poptávka po nových autech v Evropě. Dvě ze tří hlavních automobilek v Česku jsou už dnes na produkčním limitu, volnou kapacitu má jen TPCA.

Škoda Auto měla opět nejlepší rok v historii, zvýšila produkci o 28 tisíc vozů, tedy o 3,3 % (na rekordních 886 103 vozů, v roce 2017 to bylo 858 103 ks). V roce 2018 se v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech vyrobilo celkem 340 300 aut, což bylo o 3,1 % více, než předpokládal původní plán (330 000 vozů). Kolínská TPCA se v roce 2018 (po poklesu v roce 2017) vrátila k růstu výroby o 11 915 kusů tedy o 6 % a celkem vyrobila 210 993 vozidel.

Export osobních vozidel meziročně vzrostl o 25 458 kusů tedy o 2 % více, zatímco domácí poptávka o 1 870 vozů, tedy o 1,7 % poklesla.

Zajímavé jsou statistiky o výrobě nákladních aut. Tatra dodala výsledky jen do září, pak už je přestala posílat. Od ledna do září bylo vyrobeno 598 vozidel, výroba vozidel Avia skončila.

Další rekord hlásí výrobci autobusů. Za leden až prosinec bylo vyrobeno celkem 4 890 vozů, což je nárůst o 259 kusů tedy o 5,6 %. Největší částí (87,6 %) se tradičně na výrobě autobusů podílí Iveco Czech Republic (4 283 ks) a firma opět zaznamenala meziročně růst výroby 181 kusů tedy o 4,4 %.

Společnost SOR Libchavy (s podílem na celkové produkci 11,7 %) vyrobila 573 autobusů, což je o 101 kusů tedy o 21,4 % více než v roce 2017. Firma KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.

Zatímco SOR výrazně (o 147 %) navýšil domácí prodeje, IVECO vyvezlo o 95 autobusů, tedy o 2,1 %, více do zahraničí.

Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA vyrobila 1 493 kusů motocyklů tedy o 162 kusů a o 12,2 % více než v roce 2017.Nepatrně se zvýšila i produkce přípojných vozidel na 25 298 kusů.

9
Diskuze

avatar
2 Komentáře
7 Reakce na komentáře
5 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
Dash9Kubrtželezničář v důchoduPavel KlicperaPetr766 Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

ČR zatím zjevně žije především z výroby osobních automobilů (a v posledních měsících navíc asi do značné míry i spíše jen „na sklad“) – ale co bude, až to tady skončí? Jistě: mně by to už mohlo být jedno …

Kubrt
Host
Kubrt

Na sklad se (v ČR) auta nevyrábí, naopak je vyprodáno. Ale s přemírou závislosti naší ekonomiky na „automotive“ samozřejmě nelze než souhlasit. Hůř je tom jen Slovensko, kde nedávno otevřeli čtvrtou automobilku…

Pavel Klicpera
Host
Kubrt
Host
Kubrt

Myslíte, že se ty auta, až dostanou „razítko“, neprodaj? Velmi rychle. Je rozdíl dělat na sklad kvůli nedostatečné poptávce a kvůli nestihnuté homolgaci.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jistě, prodají se, ale do nekonečna se ten kolotoč točit nebude – a rozhodně jej nebudou roztáčet „šetřílkovští čecháčci“. Nebo Vy si snad kupujete nové auto každého půl roku?

Kubrt
Host
Kubrt

V tomto nejsme ve sporu, mě se taky obrovská závislost české ekonomiky na automotive nelíbí a zaděláváme si na problémy, diverzifikovanější hospodářství je odolnější vůči výkyvům a zrovna osobní auta jsou dost citlivá na oscilace ekonomického cyklu. Kromě toho, řada automotive výrob typu motání kabelových svazků, lisování koberečků apod jsou úplně zoufalé co se týká přidané hodnoty, růstu know-how, schopností a kvalifikace zaměstnanců…

Dash9
Host
Dash9

Motání kabelových svazků se už od nás přesunulo na východ – do Rumunska a na Ukrainu. Ale nevím jestli kompletně.

Petr766
Host
Petr766

V Tatre došlo i na personální změny ve vedení. Zda dobrovolně či ne nevím. Avia se tvrdilo, že o vozy nebyl zájem, jinde zase že byly objednávky na slušný počet vozů někam snad do Asie. Kdo ví…

Kubrt
Host
Kubrt

K té Avii – vyrábět v Evropě takovéhle běžné auto manufakturním způsobem, tedy draze, to nemůže fungovat.

Newsletter