Česko-polsko-švýcarská bitva o tramvaje pro Prahu. Ve finále miliardové soutěže jsou tři výrobci

Tramvaj T3R.P u Štefánikova mostu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvaj T3R.P u Štefánikova mostu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V soutěži překvapivě chybí dva největší evropští výrobci kolejových vozidel.

O dodavateli nových tramvají pro Prahu se rozhodne mezi třemi výrobci. Nabídku do finální části miliardové soutěže podaly nakonec česká Škoda Transportation, švýcarský Stadler Rail a polská PESA Bydgoszcz. V soutěži překvapivě nejsou dva největší evropští výrobci kolejových vozidel, Alstom a Siemens. Ti přitom o soutěž projevili zájem a prošli kvalifikací.

Jména soutěžících potvrdily deníku Zdopravy.cz samotné firmy i Dopravní podnik hl. m. Prahy. Zatímco PESA a Škoda se hlásí samostatně, Stadler Rail do soutěže poslal sdružení složené ze svých firem Stadler Praha, Stadler Polska, Stadler Bussnang a Stadler Rheintal AG.

Tři soutěžící v tendru na tramvaje jsou na české poměry nezvykle vysoký počet, většina tuzemských zakázek skončila soutěží jedné či dvou firem. Překvapením je neúčast Alstomu, který chtěl v případě vítězství využít pro výrobu svůj závod v České Lípě. Firma nepodání nabídky vysvětluje obavami z nereálně nízkých cen.

DPP vypsal soutěž na nové tramvaje loni v listopadu po více než deseti letech. S vítězem tendru uzavře rámcovou smlouvu na až 200 nízkopodlažních jednosměrných tramvají. Závazně odebere 40 tramvají. Předpokládaná celková hodnota zakázky je 15 miliard korun v případě odebrání všech 200 vozidel.
Nové tramvaje mají mít délku do 32 metrů a kapacitu 220 cestujících, z toho 60 sedících, přičemž alespoň 60 % sedaček musí být po směru jízdy. Prvních dvacet tramvají by chtěl DPP odebrat během roku 2025. Dodavatele bude vybírat podle deseti kritérií, cena má váhu 50 procent.

Ostrava jména soutěžících neuvádí

Jde o druhou největší tramvajovou zakázku v Česku v tomto tisíciletí po nákupu tramvají ForCity pro Prahu. Velká soutěž na tramvaje běží i v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava ale na rozdíl od Prahy neposkytuje během soutěže žádné informace. Podle informací deníku Zdopravy.cz nabídku podaly jen Škoda a Stadler. PESA potvrdila, že v soutěži není.

Hodnotící kritéria pro výběr nových tramvají pro Prahu

Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek podle ekonomické výhodnosti, a to na základě deseti hodnotících kritérií.
Hlavním kritériem s váhou 50 % bude celková nabídková cena za celý předmět plnění, tj. za 200 vozidel včetně příslušenství. Dalšími dílčími kritérii jsou:
-garantovaná cena za specifikované náhradní díly s váhou 10 %, přičemž se jedná o 29 trakčních motorů, 20 vozových baterií, 27 čelních skel, 1097 kompletních tramvajových kol a jeden přechodový měch,
-celková hmotnost vozidla s váhou 5 %, přičemž za nejlepší nabídku bude považována ta s nejnižší hmotností nabízené tramvaje,
-obsaditelnost vozidla při pěti cestujících na m² s váhou 6 %,
-rozsah nízkopodlažní plochy tramvaje z užitečné plochy vozidla pro stojící cestující s váhou 5 %,
-průměr nových kol s váhou 6 %, přičemž kola nových tramvají nesmí mít méně než 64 centimetrů,
-vybavení vozidla elektromechanickou brzdou s váhou 5 %,
-použití náprav s váhou 4 %, tj. zda účastník tendru nabízí vozidlo s mechanickým propojením kol na ose přímou mechanickou vazbou (nápravou),
-použití ekologického chladiva v klimatizaci s váhou 2 %,
-délka záruční doby s váhou 7 %.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp nové tramvaje pro Prahu Pesa Bydgoszcz Škoda Transportation Stadler Rail
155 komentářů