České dráhy zrušily nákup ojetých vozů z Německa. Příliš rizikové, usoudily
Vůz řady Bpmz Deutsche Bahn. Foto: ArtVandelay13, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons
Dopravce chtěl koupit dvacet vozů.
Dopravce chtěl koupit dvacet vozů.
Jupí, tolik uvolněného šrotu! Teď může mít Žiwell minimálně deset vagónů a Banát aspoň dvacet 😀
Konečně už došlo akespoň ČD, že dělat z naší republiky vrakoviště západu je nesmysl.
Koukám, že ČD to vzdávají. Prostě o ty výkony přijdou…
A s čtyřicet let starýma německýma křápama by se tak nedělo?
Správné rozhodnutí.
Dobrý prase všechno spase – RJ
Zrovna RJ má pořád řadu vozů z různých nákupů, co ani po letech nejsou v provozu.
Ten hnůj na Smíchově…
Pokud to má být Bpmz, jak tu tvrdí Michal 82, tak ten už u RJ jezdí. Pravidelně ho potkávám na R23
Bpmz jsou velmi pohodlné vozy. Ty by u nas jeste hodne služby udělaly. Otázkou je samozřejme jejich stav.
Osobně je mám velice rád, protože jsem toho v nich najezdil fakt hodně, ale toto by opravdu nebyl dobrý kšeft. Ono to asi má nějaký důvod, proč jsou ty vozy odstavené (přestože DB FV má minimálně v sezóně nedostatek vozidel). Stav těch vozů asi nebude kdoví jaký. Navíc by to u ČD byl (narozdíl od DB) další atyp. Ty vozy by víc stály než jezdily. V momentě, kdy vám permanentně půlka vozů stojí, se vám v praxi zdvojnásobila kupní cena. K tomu se pak ještě přidají samotné náklady na opravy. To už si rovnou můžete koupit nové.
Spíš je smutné jak ČD musí na všechno dělat takhle výběrko. Docela handicap proti soukromníkům. Kdyby ty vozy chtěl Jančura, tak prostě zavolá na DB ať mu pošlou seznam toho co mají na prodej, a když se mu bude něco líbit tak se ozve.
Jo a pak vám děsně poděkují v depu.Kazdej pes jiná ves.Stačí tři verze
RS 1 a některé s neobjednatelnými díly.To je fakt pro mechanika bomba.Pak to látáte jako Jančura.Čim méně podřad tím lépe.Fandim unifikaci nakonec to dopadne tak že koupí další interjety.Ponevač to v celkových nákladech vyjde levněji.
Vsadíme se, že firma ČD (v současném uspořádání vlastnictví) už nikdy nekoupí žádné InterJety?
Alexi, být jako široko daleko zde jediny ty ekonomické teorie nejen ze chápu, ale i plně podporuji ( mluví tak třeba kolega ekonom Sedlacek), tak u politické pračky na peníze jménem CD to vyberou jinak a vyslovují si ty prachy na to taky
Proč ne?
pan garry opomíjí např. úroky, ve své úvaze
já se vsadím že jsi axel
Rozhodnutí ČD je logické. Než koupit kdovíjaké vyřazené vozy a s nimi se pak otravovat v rámci (ne)spolehlivosti, je rozumnější zainvestovat do nového. Zdá se, že u ČD už pochopili, že nejsou tak bohatí, aby si mohli kupovat levné věci.
Interjety – no nevím. Podle mě by se mělo jít cestou jednotek.
interjet je ovšem netrakční jednotka – https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zavadi-novou-znacku-interjet-pouziji-ji-pro-soupravy-od-sdruzeni-siemens-skoda-80830/ „“… Soupravy budou po pěti vozech sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů jsou ale soupravy na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou. …““!
Na druhé straně firma ČD hospodaří se základním kapitálem 20 miliard od státu, ze kterého nikdy neodvedla nám občanům ani jednu jedinou korunu dividend.
Není divu, že jiní dopravci, bez tak štědré státní podpory, to mají hodně těžké. A přesto se rozvíjejí (z privátního kapitálu) viz LEO, Regiojet, Yosaria
a případová studie konkrétní linky provovaná s použitou technikou z alpských zemí
https://ma7.sk/gazdasag/feny-az-alagut-vegen-uj-vonatok-a-csallokozben
Vy opravdu, ale opravdu nevíte o veřejné dopravě vůbec nic.
Doprava je podnikání, čili činnost za účelem zisku.
Takže když ČD podniká s kapitálem 20 miliard (a nevyplácí dividendy, neboť vlastník uplatňuje příliš pohodlné podmínky pro ČD), tak ČD je jednoznačně ve výhodě oproti firmám s privátním kapitálem.
Dividím se, že stát si z ČD bezplatně nevezme majetek, aby se znormálnil vložený kapitál za 20 miliard na 0,002 miliardy Kč = ať jsou rovné podmínky i pro všechny druhy dopravy, třeba pro automobilovou spolujízdu.
Železnici není třeba nadproporčně zvýhodňovat, zvláště dieslovou.
Základní dopravní obslužnost, objednávaná státem a kraji, nemá být zisková.
Nemáte pravdu, právní řád ČR přiznává marži cca 5%.
Nicméně já psal o tom, abychom my občané konečně něco měli ze státní firmy tj. z 20 miliard si vezměme oněch 19,998 miliardy od ČD.
Copak se dividenda vyplácí ze základního kapitálu? To by se logicky musel ten kapitál snižovat.
Ten clovek je tak uplne mimo..
Investice, která za 20 let nepřinesla ani korunu dividend je špatná investice. A Váš nekonkrétní odsudek toto nijak nevyvrací. Nebo máte nějaký konkrétní důvod proč v ČD i příští rok nechat těch 20 miliard vloženého kapitálu?
Vzít těch 20 miliard bezplatně z ČD co nejdřív, když jsou tak mizerně výkonná firma.
Výnosnost vloženého kapitálu je dosti důležitý hodnotící ukazatel.
Mně jako občanovi bohatě stačí, že máme relativně moderní vlaky, které jezdí (v porovnání s ostatními evropskými státy) víceméně na čas.
Ano, s tím souhlasím. Akorát to nesouvisí s tím jestli jste občan, ale s tím, jestli platíte tržní jízdné za tak luxusní službu jakou je cestování vlakem v ČR tj. něco kolem 8,- až 12,- Kč/kilometr ve vlaku.
Uvedené tržní jízdné zhruba vychází z využití kapacity vlaků 25% až 30%. (nejnovější údaj ČD uvádí využití kapacity na 27,1%, což je mírný meziroční pokles)
Presne a mne přijde ze cena za méně kamionu a aut s jednovalcem ns silnicích s externalit je furt dobra . To je jsko ný někdo chtěl dividendy s zisk z armády , zdravotnictví či hasičů ..
U armády, zdravotnictví, hasičů vím za co platím.
U ČD to nevím (když si srovnám s jinými dopravci, např. automobilovou spolujízdou).
Ale chápu, že pro pár tisíc šotofanatiků z https://necyklopedie.org/wiki/%C5%A0otoc%C3%ADrkev nynější líný výkon ČD má smysl, neboť tito jedinci mají svůj fetiš jako např. černou díru na peníze jménem Lužná.
To je jednoduché… Nemají generální ředitele, ředitele buch ví čeho a podobně… Veřejné přístupné informace a z těch platu se chce zvracet když vidíte co přijede na nástupiště.
Jestli si myslitele, že Jančura nedělá výběrová řízení, tak se mýlíte. Ne nutně musí probíhat dle příslušného zákona jako u ČD, ovšem tak jak jste popsal nenakupuje ani on. Vědomí, že je ve výběru víc zájemců totiž obvykle snižuje cenu.
Spise je smutne, ze delaji vyberko na ojete vozy a kdyz jim je nekdo nabidne, tak zjisti, ze jsou stare a nespolehlive a bez udrzby to fungovat nebude. To si mohli mozna rozmyslet pred vypsanim vyberka a usetrit si cas a usili.
Lepší když na to přišli teď nežli až po nákupu a dovezení do ČR.
Protože je to ackiovka vlastněná státem. Kdyby byly akcie v soukromých rukou, tak by záleželo na vedení frimy a dozorčí radě, jestli na nákup v řádu desítek/stovek miliónů výběrko udělají.
A pokud nejsou úplní debilové, tak nějakou formu soutěže udělají. Že o soutěžích v soukromém sektrou zaměstnanci ČD nemají tušení ještě neznamená, že v soukromém sektoru výborové řízení neexistuje.
přesně ČD prodat (privatizovat)! Dokud má ještě nějakou hodnotu…
Vozy, které nemají bouchací dveře, stahovací okna a mohou jezdit více než 120/140 km/h jsou podezřelé a do vozového parku našeho národního dopravce se nehodí.
Dočetl jste článek až do konce? Doslova je tam zmíněno přebírání souprav ComfortJet…
Bezpochby je to nadsázka na adresu všech milovníků Béček, kterým vadí cokoliv jiného než kupíčko a záclona v okně.
Jenže většina těch vozů na prodej u DB má zalamovací dveře nebo stahovací okna, pokud nemají nějakou dožilou klimatizaci, ta je pak samozřejmě při nefunkčnosti samozřejmě mnohem lepší než stahovací okna, o tom nás RJ často přesvědčují.
20 vozů, to jsou 4 nové interjety.
Ano, máte ten výpočet, 20:4=5 správně. Gratulujeme.
Interjety stály 2,99 miliardy, tj. 60 milionů za 1 InterJet.
Pokud starší vagony z Německa plus jejich uvedení do provozu stojí 6 až 8 milionů Kč, tak ten poměr zní: za 20 starších vagonů by byly 2 InterJety a kousek
Nevím, neznám, ale není 60 mega za jeden málo? Chápu že je to netrakční,ale ETCS atd. Říká se že ty nové Pesy stojí 90 mega za jednu, což mi zase přijde docela dost.
Je mi to jedno, protože krom pražského příměsta nikdo, kdo je při smyslech, nekoupí nové vlaky. Čili nedožiju se žádných dalších nových vagonů.
Ono je těžké nakupovat novou drahou techniku, když náklady na přepravu osoby na české železnici jsou někde kolem 8 až 12 Kč/km, ale jízdné je zhruba 1,5 Kč/km.
Ty náklady platí při průměrné obsazenosti 25% až 30% kapacity vlaku
No… Jakože… Co si budeme. Je rozdíl mít za cenu 200 mega (cena, se kterou se původně pro nákup počítalo) 20 starších vagónů a nebo jen vagóny 3 i když zcela nové…
Základem je nabízet to co zákazník chce/bude chtít a co je schopen zaplatit.
Životnost je taky věc… jo aha, tak to nic. Ech…
Běžně tady jezdí na větší vzdálenosti bdmtee, u kterých jediné, co funguje spolehlivě, je kontrola lístků. Přitom jsou to vozy, kde by bylo adekvátní jezdit zdarma (zvláště v létě), jelikož tam nic není a přesto něco blbne. ALE, kupovat ojetiny ze zahraničí nebudeme, protože je to rizikové. Lepší výmluvu ČD nemá? Vždyť na výmluvy jsou experti.
souhlasím, ALE, Bdmtee mají „zadarmo“ kdežto za ty ojeté německé by museli 10M za kus zaplatit, plus další investovat do opravy/reko. Takže řekněme že okolo 15M by mohli mít velice slušný vůz. To není úplně málo, takže jde o to kolik mají „volných“ peněz…
Možná k tomu přispělo to že v poslední době nějak nejsou moc volné kapacity na opravy/reko vozů, opakovaně měli v poslední době problémy že jim to nedělali včas ani pořádně…
Bdmtee mají „zadarmo“. Ano, ale já se bavím o sobě. Proč bych měl v roce 2023 platit za cestování touto soupravou? Pokud by to nebylo zdarma, tak aspoň to pořádně zlevnit.
Kolenovrty vypakovat. Dotované osobovzduchovoziče omezit minimálně o třetinu, a uvolnit místo na kolejích dobře platícím nákladům, kde to nejvíc ušetří zdroje ničení životního prostředí.
A každému kdo dovrší 18 let věnovat elektromobil. A po 10 letech provozu další.
Problém je v tom, že ty vzduchovoziče jezdí obvykle tam, kde žádná nákladka není.
Proč byste měl? Na tom je nejlepší to, že nemusíte. Pokud je pro Vás riziko, že narazíte na Bdmtee tak problematické, můžete zvolit jiný způsob dopravy. Určitě Vás nikdo nebude nutit platit to Bdmtee. A já bych si přál také lepší soupravy, ale ČD do toho jít nechtějí, protože třeba by pak museli investovat nemalé prostředky, aby to vůbec mohlo vyjet, tak jak to bylo u Steidleru (nebo jak se to píše)
To už jsem slyšel několikrát. A bohužel, kdybych mohl zvolit jiný způsob dopravy, tak to dávno udělám. Jenže, do Brna je to jaksi z ruky, takže jinak to prostě nejde. A když už musím nemalé množství času, chci aspoň v něčem průměrném, což bdmtee není ani zdaleka.
A co je nezbytné proto, aby ta souprava mohla vyjet? Těsnící okna, fungující topení a možnost otevřít dveře očividně ne.
Pak nezbývá nic jiného, než individuální doprava (pokud nemáte řidičák, tak spolujízda)…
Ale upřímně, kolikrát se Vám stalo, že byste jel něčím, že byste musel jet tím Bdmtee? Jasně, bohužel jsou v některých vlacích řazeny, ale jak často a v jakém množství? Pokud nezbyde místo, tak holt někteří nešťastníci tím musí jet (pokud nechtějí stát v uličce v něčem lepší), ale prostě to není „standard“… Za mě třeba mnohem horší je situace na Svitavách, kdy už jako běžné řazení je vlak poskládaný z béček. Tam prostě žádná na výběr nemáte. Béčko, nebo nic. A jezdí to několik měsíců…
Promiňte, ale jezdím pravidelně po S6. Tam tento typ vozu je vždy Bdmtee. A pokud je to nějaký hybrid, tak nějaká dieselová rachotiny (854 apod.), které nejsou o moc lepší.
Tipuju, že hlavní kámen úrazu je v té poslední větě. To, že je maj „zadarmo“ je určitě hezký, ale klíčový bude, že je maj teď, maj k nim správný papíry a můžou je nasadit okamžitě…
To, že tyhle ojetý by byly citelně lepší je fajn, ale pokud by se na jejich zprovoznění mělo čekat podobně dlouho jako na výrobu nových vozů, nemusí to být dobrej kšeft.
Trošičku zapomínáte na dnes už pro všechny aktéry železničního trhu povinné nařízení 402/2013, které nařizuje při jakýchkoliv změnách sytému zajišťování bezpečnosti posoudit tuto změnu z hlediska rizik. A právě zařazení nových vozidel do provozu je jednou z nejtypičtějších změn jak z pohledu držitele (rizika plynoucí z odchylek legislativních požadavků jedné či druhé země, možná potřeba změn konstrukce či doschválení něčeho), tak i dopravce (odlišná obsluha – tj. nutnost seznámení zaměstnanců, možné jiné nároky na provozní záležitosti – odsávání WC, dobíjení baterek, atd. atd.) a stejně i ECM (možné atypické údržbové lhůty, atypické komponenty vyžadující atypickou údržbu, potřeba nových přípravků, diagnostických… Číst vice »
OK, ale proč se to nedělá u souprav, které jsou v provozu? To by se pak zjistilo, že ČD mají hromadu souprav, které tyto podmínky nesplňují. Např. zmíněné bdmtee nebo 810/814.
Protože 402/2013 je šitá na ZMĚNU – lidově řečeno má zaručit, že i po změně bude železniční systém min. stejně bezpečný (ideálně bezpečnější) než před změnou. Prostě se udělal řez / střih / bod nula, říkejme tomu jak chceme, a všechny změny od tohoto data musí být posouzeny. Oním datem byl pro Evropu 24. duben 2009 vydáním nařízení 352/2009, ale v ČR se na to roky sr..o (i když evropské předpisy pro nás platí prioritně) a oficiálně lze za nedodržování uvedeného třeba pokutovat až od února loňského roku, kdy bylo povinné řízení rizik dle 402/2013 zahrnuto do zákona o dráhách…… Číst vice »
Jediný správný postup je objednat třeba sto těch Comfortjetů tak aby se docílil výrazně nižší ceny. České dráhy nikdy nejednali správně a nesmyslně snad schválně objednávali málo navíc různých vozů jako by nechtěli šetřit a do budoucna přemýšlet rozumně tak aby se jim dobře prováděl servis stejných produktů
České dráhy to dělají především proto, aby naštvali Vás, pane Řediteli Zeměkoule.
Dáte jim na to? Uděláte něco se svojí gramatikou?
ano, dráhi nejednali….
Sto ? A není to málo ? Co rovnou sedmset ? Vůbec nevadí, že by i s přivřením všech očí a okamžité náhrady vseho a všude by byla práce na dálkovině tak pro 50 ?
Super. Alespoň, že ČD stačilo se spálit jednou.
Tohle by byl fakt průšvih, nestandartní stření várka německých kdoví jak dlouho pojízdných vagonů z kopřiv.
Proc ale to vyberko vypisovali, kdyz zadne “sroty” kupovat nechteli…?
Nejspíš proto, že chtěli vagony v použitelném stavu, které stačí „humanizovat“ a můžou hned jezdit. No a našli bazarovou voňavku, od které dal ruce pryč už nejeden kupující.
Wohoooo, s béčky na věčné časy! Co na tom, že i ty rekonstrukce z devadesátek (Aee, Apee, Bee a Bpee) už taky nejsou v nejlepší kondici, protože to jsou v základu vozy ze šedesátek. A ani ty comfortjety tohle nezachrání. Shrňme si to… Kmeny na R Labe, Vysočinách, Hradečanech, Vltavách, R11, Bouzovech, některých Svitavách, jeden pár Moravanů, náhrady na Západních expresech a Jižních expresech, posily i náhrady na Ex1, Ex2 či Slováckých expresech… na všem najdeme v roce 2023 nerekonstruované ypsilony. Jasně, o něco z toho ČD přijdou (R9), ale přesto je denně v provozu těch starých vozů stále ještě… Číst vice »
Na Hradčanech už ypsilony nejezdí (pouze náhrady)
Oficiálně ne, ale třeba ty AB tam vídám docela často. 🙂
Co se vám nelíbí na Bee238, Apee140, nebo co to je apod?
Já neříkám, že se mi nelíbí. Jen už je na nich znát jejich věk (vznikly z vozů B(h) z let 1965-1974) a opotřebení. Některé i na koridoru poskakují jako po trati někde na Balkáně, některé jsou zase zevnitř děsně oprýskané. Kvalita podobná ex. DB lehátkům od RegioJetu. 🙂
Jo asi s Béčky na věcné časy.. trochu mi to připomíná to hledání té bájné ojetiny po důchodci, do které stačí jen naskočit a pár let nerušeně jezdit. Je jasné, že ojetina nebude v úplně top stavu a bude muset na nějakou formu repase. Funkčních vozů se nikdo rozumný zbavovat nebude. Pokud je tedy 1ks ojetiny za nějakých 10M a i kdyby +10M/ks nasypou do repase podvozků el. instalace a ineriéru, mají za kolik cca 1/2? ceny nového vozu, vagon který směle nahradí na dobrých 10-15 let Béčka.
Na polovině z toho skončí Panteri, které zbudou z prohraneho výběroveho rizeni á Severní Čechy. Je to šílené, ale ze zdroje jedna paní povídala a druhá drhla hadrem podlahu na vedení CD už je to i potvrzené… jen Škoda, ze to RegioJet neprevezme o 2 roky dříve 😹 Ze jsou to regionální vlaky, není důležité. Popr je možný tuningové par sedaček na 1. Třídu😺
Proč minusy? Výčet je přesný…nepropaguji zde nákup vozů z „DB“, jelikož o nich vim kulové (kdo z Vás chytráků je podrobně viděl?). Ale že v roce 2023 bude stěžejní řadou A149, B249, B209 a na spoustě vlaků idiotské Honneckery…no to o něčem vypovídá…
Problém byl (bohužel) v požadavcích zadání soutěže, kdy ČD, a.s. striktně trvaly na tom, že vozy již budou z výroby vybaveny systémem TB0, což je selektivní ovládání dveří standardu DB AG, tím pádem nebylo možné koupit ojetiny ÖBB.
Přitom nebyl problém tam po nákupu ojetin tento systém ex-post doplnit – to se již totiž aktuálně děje u velkého počtu řad vozů pro dálkovou dopravu v poslední , mj. právě ex-Bmz ÖBB, kde se doplňuje systém TB0/TBS/SSOD/LAT.
ÖBB zadne ojetiny na prodej nema, takze to je hodne teoreticka diskuze.
STaci doplnil to ovládání….
Namísto úplně šrotace Bdmtee. Měly sešrotovat jen skříně a podvozky poslat do Astra Arad, Rumuni by jim na nich postavili vozy s cenou kolem 40 milionů za kus. Což v době kdy úplně nový vůz stojí mezi 50 a 60 miliony za kus není úplně špatné.
Dobrý vtip. Těch 10-20 milionů co by ušetřili by šlo velmi rychle do údržby, protože spolehlivostí a kvalitou na tom Astry moc dobře nejsou.
Hm, v době nedostatku vozů ještě dávat nějaké další pryč je ideální řešení.
No počkat. Tohle už se přece děje. Vždyť brněnské honekry už ČD prodávají. 😀
Je to špatně.
Z dlouhodobého hlediska asi dobré rozhodnutí, ale z krátkodobějšího škoda. Dokud jezdí béčka a podobné krásy, byly by německé reko z 90. let značný pokrok.
Kolik z nich by jezdilo? Položil jste si tuto otázku?
K okamžitému překlenutí „vozového hladomoru“ by to zcela jistě sloužit nemohlo.
Možná, že si ČD na základě dosavadní praxe s dodavatelskýmí ŽOS spočítaly, za jakou dobu po ukutečnění případné koupě by tyto vozy prošly lokalizací a navíc je otazné, jestli by potom ty vozy byly použitelné hned – bez následných reklamací.
Zřejmě v té době už bude Škoda chrlit jeden Jet za druhým a vozy uvolněné z nejvyšší kategorie vlaků následně kaskádovitě zaplní díry v nižších úrovních, které jsou v současné době zalátány koženkami.
Škoda, furt lepší než B249
Není. Nejistá investice s vysokým rizikem
Při dnešních dodacích lhůtách a kvalitě prováděných oprav, je to myslím rozumné řešení,aby staly v kopřivách ,Radimovi to stačí, ten je přebarví na žluto a šrot nechá dojezdit tak jak to půjde, jak ostatně celý jeho vozový park tomu odpovídá….
Na řadě je Radim. 🙂
Tak určitě, skočí po tom jak zelenář po skořápkách
Jančura tady nedávno uvedl, že bude pořizovat pouze nová vozidla:
„Doposud jsme byli nuceni kupovat z ekonomických důvodů zejména starší vlaky, naopak od tohoto roku už máme strategii pouze nových souprav.“
https://zdopravy.cz/jancuruv-novy-plan-do-deseti-let-chce-predstihnout-ceske-drahy-185423/
U Jančury bych si nebyl jistý úplně ničím.
U Jančury si nemůzete bejt jisti, že vám proplatí jako dodavateli včas fakturu nebo že vám jako zaměstnanci přijde mzda v pořádku a včas. Jeho bláboly o strategii pouze nových souprav mne nechává chladným.
A pořád ten blbábolící neschopná poloidiot dokolázal víc než většina těch, kteří přesně vědí jak provozovat vlaky – ti kteří nikdy neměli ani vlastní vagon.
😀 😀
To už říkal tolikrát, navíc i ty nové Astry jsou takové šroty. Jedinná dobrá věc na nich jsou sedačky. V poruchovosti je z vozového parku RJ předčí právě pouze ojeté německé vozy libovolného typu. Ale ty aspoň mají tu výmluvu že jim je 50 let, těm astrám je sotva 10 let.
Vše je otázka ceny a možného uvedení do provozu. Vzhledem k aktuálnímu nasazování vagónů, snaze expandovat na linku Praha – Berlín se určitě vagóny hodí. Jiná věc je, že má sposty vagónů , které čekají na rekonstrukci a uvedení do provozu. A o nákupu nových vagónů, kterých mělo být 300 se přestalo mluvit.
Na linku do DE kupovat to, cim ani nemci nejezdi, tak to urcite.
A nejezdí s tím z jakého důvodu?
Tam určitě bude podmínka, ze s nimi nesmí do Německa… ( i když je nezákonná, ale to si DB umí osefovat značným zpřísnění kontroly například) . Tak tyto. Vozy by nechal do ČR SR a Polska a rakouské do Německa… RJ to umí zpehazet rychleji než odstavné nadrazi Jih…