České dráhy vypsaly velkou soutěž až na 90 lokomotiv, připravují tendr na pronájem
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
České dráhy dnes vypsaly dlouho očekávanou soutěž na dodávku až 90 nových vícesystémových lokomotiv. Současně zahájily přípravu dalšího lokomotivního tendru
„Překvapivě není v seznamu zemí, kam by měly lokomotivy zajíždět, Německo.“
No mě osobně to tedy moc nepřekvapuje. Jedninou elektrifikovanou tratí do Německa ještě nejspíš na nějakou ne zas tak krátkou dobu, bude jen trať přes Děčín a na tu jsou již Vectrony půjčené. A poté, co jim doběhne leasing, se tam právě asi dají lokomotivy z opce té smlouvy, která se teď bude soutěžit.
No, co nám v Plzni postaví?
Škoda, že se SUDOP také nezabývá výrobou železničních vozidel (lokomotiv). To by pro vás pak byli jasná jednička, ne?
A kde se píše o tom pronájmu? V tiskovce jsem nic nenašel.
Na profilu zadavatele, máte tam odkaz.
Máte pravdu. Už jsem tam. Děkuji.
Je to jen můj dojem nebo to vypadá že první tendr bere Siemens a druhý leasingovka co nakoupí u Škodovky. Nicméně beru, že ne všechny loko musí být schválené pro Německo. Tolik jich tam zase jezdit nebude.
Která leasingovka bere od Škody a co přesně od nich bere?
Poznáte ve větě budoucí čas od minulého či přítomného.
škoda oficiálně nemé co nabídnout, tvrdí, že 380 už nevyrábí
242 v expresní dopravě jsem ještě neviděl.
Občas během výluk se plecháče objevily na Ex7.
Sůra psal intenzivně…
Ale on rád překrucuje… 🙁
Si myslím, že myslel řadu 350.
Ne, fakticky to je v tiskové zprávě.
Celá ta pasáž, kterou tu tak řešíte, je slovo od slova z tiskové zprávy Českých drah.
Spojka „a“ spojuje dvě věty:
V expresní dopravě intenzivně využívané řady 150.2 a 151 byly vyrobeny v roce 1978.
Střídavé lokomotivy řady 242 byly vyráběny od roku 1975.
Hlavně ne Škodnou.
Dokud nebudou vybrané a závazně potvrzené nové Loko je o tom škoda psát 🙂 Doufám, že vyhraje někdo jiný než škoda a že stát neudělá dvakrát stejnou chybu. Nikdo jiný normální by už od firmy co tak předražila loko, by už od škodovky nic nekoupil. No obávám se, aby nekoupily zas škodovky 🙁 Vectron nebo Traxx by byl fain a logické spolehlivé řešení, ale …
Traxx ani omylem , tlapové motory se mi nelíbí. Sice čeští “skláři nebudou mít co žrát” ale asi fakt vectron u mne vítězí .
Pozor. Neplést si staré Československé lokomotivy s tlapovým motorem od strojů moderní konstrukce. Jsou tam dost podstatné rozdíly. Proto jsou oblíbené a stále se vyrábí. Bombardier Traxx P 160 (Hohlwellenantrieb) na 160 km/h. Používá se převážně v osobní dopravě (DB Regio nebo IC2). Verze P189 do 189 km/h. Na více km/h by lokomotiva nesplnila TSI. V roce 2013 při soutěži na NIMex, byl Bombardier s touto verzí lokomotivy a push-pull soupravou Twindexx vario, poražen Škodovkou 380 a jeho push-pull double deckrem. (A mezi námi. Škoda NIMexpress doteď nejezdí. Zatímco Traxxy s Twindexxem jako IC2 ano. Ale žádný zázrak to není.… Číst vice »
Jo, a co ta Vmax 115 u tlap u Traxx F140 MS u tažené lokomotivy?
Traxxy řady P nemají tlapové motory.
Tlapový motory už dávno nemaj.
Mám dojem že Zátopka už koupit nelze, škodovka nenabízí takže by měl být klid.
Aktivně se se Zatopkem nikam Škoda nehlásí, ale to nevylučuje, že tak relativně velká zakázka od „narodniho dopravce“ tu lokomotivu zresuscituje. Zakázka ČD je v jistém směru pro jisté kruhy zajímavější, než třeba stejně velká od DSB.
No není mi úplně jasné, co by asi od Škody měly ČD kupovat, když to není tak dávno, co viceprezident pro obchod ŠT v podstatě prohlásil, že 109E skončily a s jejím nástupcem se zatím nepočítá ( https://zdopravy.cz/rozhovor-skodovka-ma-praci-na-tri-roky-dopredu-rika-viceprezident-majer-40883/ ).
„Původně měly být lokomotivy na 230 km/h. Od této rychlosti ale firma nakonec ustoupila, aby si netříštila flotilu.“ – jo, to samozřejmě ČD a.s. mohou klidně tvrdit, ale v příloze č. 8 toho výběrka vychca*ě neuvádí konkrétní odpověď na možnost dodávky mašiny pro V = 230 km/h – pouze píší, že se na to ptali a podle odpovědi se následně zařídily. Prostě fraška…..
S fraškou souhlas. Už ta doba dodání prvních loko 40 měsíců od podpisu je šitá pro Bombardier, aby stihli vyrobit a schválit Traxxe na 200km/h. To rovnou mohli jít na ruku Škodovce a dát tam 120 měsíců. Aby to náhodou nebylo jako u ČD Carga s Bombardierem.
Já si myslím že Škoda podá nabídku. Bylo by škoda nevyužít zázemí PPF s jejich kontakty ve státní sféře, ostatní výrobci tuhle výhodu nemají. Jako vítěze však tipuji Vectron.
Odjinud – ví někdo jaká je situace s přebíráním souprav pro NIM Express? Už to Němci převzali?
Nevím, delší dobu o tom nepíšou ani Němci, říkali řady týdnů ale to bylo na konci Května. Vlaky pp trase pravidelně testují
Jezlnže jsou to Němci a jejich drážní úřad. Tu v Česku je extrém že tady nechají jezdit každé střepy a v Německu si dávají sakra pozor na cokoliv jiného než je Siemens / Stadler / Alstom. Jinak osobně si myslím že při takovém velkém tendru to asi vyhraje Siemens. Podle mě budou soutěžit mezi sebou Škoda a Siemens toho čtvrtého výrobce neznám budu muset o něm něco pogooglit.
Jestli pravidelně testují na trase tak to vypadá dobře. Dík.
Věřím, že mnozí budou na vrcholu blaha, až bude jezdit u ČD 90 koupených a 30 pronajatých Zázraků 109 E4.
Divím se, že oslovili jen 4 vírobce – nikohoho z Polska Newag, Stadler, Pesa) a Rumunska (Transmontana), nebo z Číny, Ruska, Kazachstánu, Ukrajiny… Cenové nabídky by byly jistě zajímavější
Mali by objednať s Ukrainy
Kromě té Číny bylo ostatní myšleno snad jen jako ironie.
Obávám se , že nikoliv.
Já bych tu Čínu z té ironie nevyjímal…
Kolik toho vlastně Sirius stačil „odtestovat“ za těch prvních pět měsíců, co byl „před koronou“ na okruhu?
Co vubec newag se svym griffinem, neprihlasi se? Nejak o nem neni slyset…
Nechce se jim schvalovat v jiných zemích nežli v Polsce. Stojí to prachy a výsledek nejistý.
No trochu skoda, oproti traxxu je ta masina krasavice 🙂
Na krásu se nejezdí.
Nojo, abyste se zas nezblaznili, ja ji nehodnotil jako stroj, jen rikam, ze vypada dobre.
Má taky slabý výkon.
Griffin má max. výkon 5600 kW. Tím hravě strčí do kapsy cokoliv ve vlastnictví ČD před rokem 2010.
Wow tak to je překvápko, když srovnáváte stroje, které byly již v běžném provozu před rokem 2010 s lokomotivou, která se představila v roce 2012 a začala testovat v provozu v roce 2013.
No co jsem hledal, tak ani jedna verze stejně nemá výkon alespoň 6000 kW a těch problému bude evidentně více, jak píšou ostatní. Navíc si osobně nemyslím, že taková lokomotiva se může měřit se soupeři jako je Vectron a podobně.
Respektive žádná verze nemá výkon alespoň 6000 kW a zároveň nemá maximální rychlost 200 km/h a požadováné napěťové systémy.
Nevím, ptám se – je i v jiné verzi než 3kV SS?
A co když to ČD za měsíc zruší? Nebylo by to poprvé.
A je nějak ošéfený, jak bude probíhat údržba a opravy po uplynutí těch deseti resp. patnácti let? Jestli se ty stroje mají dožít čtyřicítky, jak je u nás zvykem…
Ja tomu rozumim tak, že udrzba bude od počátku probíhat v prostorách ČD, ale po těch daných letech přejde do režie ČD, bez přímé participace dodavatele.
No Kubrte, vo tom, silně pochybuji, že by Moloch, tohle dělal ve své režii a ve svém…Mrkněte do minulosti, jak se choval, Siemens….
Nerozumím.
Zkušenost tu je, z minula…Jančura, svého času, chtěl zřídit servisní středisko s Depem v Bratislavě, pro oblast východu a severu, i jasně, že nás… S tím, že by na Vectronech, postavil svůj byznys, jenže, Siemens, si nadiktoval takové podmínky, že to bylo pro Radima, neakceptovatelné, tak, skončily u něj a jak vidno, udělaly tragickou chybu, jak ukazuje čas a vývoj….
Takže to znamená, ze se jich 90 koupí a bude je vlastnit CD a potom se k těm 90 ještě nějaké pronajmou? Chápu to dobře? Díky za odpověď 🙂
Ja som nadobudol ten dojem, že ČD má zmluvu na 90ks lokomotív a 40 musí odobrať. zvyšných 50 kúpi, až bude mať záujem.
Okrem toho si ČD prenajme ďalších 30 lokomotív na dobu 10 rokov.
Myslím, že to bude objednávka na 40. S opcí na dalších 50. A plus další na prodejem s lehce odlišnými specifikacemi.
Koupí jich 40 (a dalších 50 je opce) a taky si (možná) pronajmou až 30 ojetých loko na 10 let.
Sláva, ledy se hnuly, je to s údržbou.
Copak, další Zázraky 380 už nebudou? Já četl kdysi, jak to bude superlokomotýva co bude brázdit koleje Evropy :))
Třeba se JedinýSprávnýVýrobce pochlapí a k soutěži se přidá…
No, ne že bych mu to nepřál, ale s čím by se mohl přidat?
Lokomotiva 380. Má tři systémy 200 to umí Pushpull to taky zvládne a smí to dle norem jezdit po celé Evropě.
A pročpak nejezdí? :)))
Celá Evropa, kromě Francie, Španělska, Itálie, bývalé Jugošky…
Nejsem si ale jist, jestli na „staré schválení“ smí ŠTRN vyrobit další kousky.
Jinými slovy – nemusela by se schvalovat znovu a podle dne platných TSI? Pak bych si dovolil tvrdit, že by se musela kompletně překopat a to prostě nejde časově zvládnout…
Nejspíš jen s komletovanim finálního výrobku a s to 10 letou údržbou.
Budou. Na ty je šité to druhé výběrko. „Překvapivě není v seznamu zemí, kam by měly lokomotivy zajíždět, Německo.“ To je jasná indicie.
Co je na tom za jasnou indicii?
Není německo? To se snad zbláznili?
Je to na použité lokomotivy. Existuje někde 30 nyní jezdících škodovek?
Možná ze seznamu vypadlo, ale já Německo teď v seznamu vidím… Navíc – chtít lokomotivu pro Rakousko a nepožadovat přitom Německo, to by mi přišlo velmi „originální“…
Je to tam od začátku jen spousta lidí neumí číst, Pro Německo bude bohatě stačit dodávka nových lokomotiv. A pronájmu by si požadavkem Německa vyblokli polovinu trhu.
Proč? Škoda 109E je v Německu již schválená.
Co je překvapivého na tom, že druhá zakázka bude jiná než ta první a vynechá třetí u nás nejméně využitelný systém logicky ten německý?
Německo tam sice není ale je tam Rakousko a tam je systém stejný jako v Německu. (myšleno napájecí soustava)
Hmm… to je zajímavý.
Ale co si tak vzpomínám, tak 380tka byla v Rakousku schválena docela snadno (alespoň co se týče techniky). To až v Německu to drhlo….
samozřejmě pomíjím ten spor s Bombardierem…
15kV/16.7Hz je pro brněnské metro?
tohle napětí mají dráty do znojma
Jak to vypadá se soutěží na motorové jednotky například pro Vysocinu a další kraje? Nějak se slehla zem mi přijde..
Spise bych rekl ze cekaji jak to dopadne s vlaky z ŽOS Martun a ZSSK.
Dunihlavy už jezdí asi 8 let, na ty se určitě nečeká.
Dunihlavy spíš nejezdí.
To samé platí o motorových jednotkách pro trať 120 z Prahy na Kladno. Taky je ticho po pěšině…
Přihlásil se pouze Newag, následně to vyberko ČD zrušily…
Zrušily jej po 2,5 letech “ soutěžení“…. Je to, velká škoda, ale, prostě, nemají zájem, to je prosté….
Předpokládám, že to spadne celé, Arrivě…
Kdo chce bydlet v tendru 😀 😀
Jak jsou na tom vůbec soutěže na třívozové pantery a motorové jednotky? Nikde jsem o nich nic nečetl.
Taky na to čekám, v krajích by dle smluv měly začít jezdif většinou od GVD 2023 a to už není za nějakou extra dlouhou dobu
Pantery se už vyrábí a po motorácích se pravděpodobně slehla zem.
Třívozové ne, pouze jejich kratší verze.
Jsem zvědav, kolik let ještě bude trvat, než se někdo u nás zase odváží koupit čistě střídavou mašinu. Dnes bych do toho ani já nešel, ale pohne-li se přepínání…
Tak cenový rozdíl jeslí střídavě nebo kombinace není vky a minimálně Polsko stejnosměrné zůstane hodně dlouho.
Polsko nebude přepínat nikdy, taky proč by to dělalo. Já je uvedeno výše cenový rozdíl je zanedbatelný takže nejspíš nikdy.
Nikdy neříkej nikdy.
Ale jistě. To že Polsko přepínat v blízké době nebude je jasné…
Pokud bude 250 km/h na CMK tak je to nemine, minimálně jako ostrovní provoz
Nevím, ale 9MW příkonu VR soupravy sólo je síla, nehledě, když se spřáhnou dvě. Pak to vychází na 6000 A přes trolej
Což trolej nezvládne, pokud to nemá být silnostěnná coulka trubka z mědi. Nezbyde jim než omezovat výkon při poklesu napětí, takže z těch 18 MW využijou třetinu a budou rádi.
Samotné Polsko není důvodem, aby 100% parku lokomotiv mělo 3kV
Tak ještě jednou cenový rozdíl j zanedbatelný, takže je naprosto zbytečný si snižovat použitelnost lokomotivy. Krom toho kolik si myslíte, že toho u nás bude za 3 roky přepnutýho?
Siemens Vectron MS.
(AC+DC) AC=6400kW, DC=6000kW. Vmax=200km/h. ETCS, LZB/PZB, Mirel, SHP, Euro-Signum a další.
Cena = cca 110 mil. Kč
Siemens Smartron
(AC) 5600kW, Vmax=160km/h. Pouze ETCS, LZB/PZB.
Cena = cca 65 mil. Kč.
Siemens Vectron AC High power
(AC) 6400kW. Vmax=200lm/h, ETCS, LZB/PZB, Euro Signum/ZUB, Mirel a další.
Cena = cca 88 mil. Kč.
Poznámka: ceny jsou orientační a odvislé od jednání či množství.
Tak pokud bychom brali ty ceny vážně, tak je ten cenový rozdíl docela značný, když Vectron jen na AC stojí 80% toho který zvládá i DC. Nicméně kolik lokomotiv čistě na AC by ČD v nejbližší době využily? Aktuálně není žádná dálková linka, na které by stačily jen lokomotivy na AC, a než se to přepne alespoň k Praze, tak jich moc ani nebude. Takže kupovat lokomotivy čistě na AC není v tuto chvíli pro ČD relevantní možnost.
Také je mi jasné, že dnes, ani za pět roků ČD čistě AC lokomotivy potřebovat nebudou. Tedy pokud je nehodlají provozovat výhradně na území Německa nebo Rakouska.
Když už, tak by uživily snad Siemens Vectron DM (Dual Mode) AC 2400kW + diesel 2000kW, Vmax=160km/h. Například na rychlíky Brno – České Budějovice/Plzeň. Ale víc se toho asi nenajde.
Ten předchozí přehled, jsem zde dal jen pro zajímavost.
Dokud nebude ČR/SR 100% na AC, tak se čistě AC lokomotivy kupovat nebudou.
Tak nejde jen o cenu strojů, které musí kromě střídaviny navíc zvládat i stejnosměr. Značným důvodem pro přechod je potřeba dostatku energie, kterou lze odebrat, ze stejnosměru 3000 V toho zas tolik nedostanete. A těch důvodu je samozřejmě víc např. menší přenosové ztráty a podobně.
Překvapuje mne ze se konzultací zúčastnila i Škoda vzhledem k tomu že se segmentu lokomotiv nechtěla již věnovat, ale je pravda že až 90ks už není nějaký špatný počet na to aby se jim nevyplatilo modernizovat řadu 380.
Byla by škoda pokud by u nás zanikla výroba lokomotiv, počítám, že toto je na dlouho dobu poslední šance na úspěšnou moderní českou lokomotivu.
Zaručený odběr je jenom 40 kousků …
Což je pořád velkej kšeft…
Jojo, Škoda bude chtít prachy, co nalila do derivátu 380 pro Německo, zase zpátky. Takže vítěz je dle mého názoru předem jasný:-).
Na vývoj nové lokomotivy rozhodně ne, a ani bez vývoje ne.
Tak chtěli jsme soutěže, tak tady už podle mě české dráhy nemohou být, aby podporovaly vývoj českých výrobků. Když ostatní kupují číny.
Je naprosto běžné že jednotliví výrobci na dodávkách spolupracují. Jinak samozřejmě Škoda jasně deklarovala, že o další výrobě vlastní lokomotivy neuvažují.
Zase by škoda mohla nabídnout novější evoluci 380ky E4 a následně by se mohla vypsat zakázka na sjednocení řád. Tojest předělání 380 E1 na E4 a kšeft je na světě.
A mít tu 110 lokomotiv +/- jedné řady by nemuselo být od věci. I ESa byly poruchový, tak třeba i tohle se dotáhne do něčeho, za co se nebudeme muset nějak stydět a bude to fungovat spolehlivě.
Hurá hurá a ještě jednou hurá. Doufám, že to projde bez větších problémů a koupí se kvalitní stroje za férovou cenu.