lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy vypsaly velkou soutěž až na 90 lokomotiv, připravují tendr na pronájem

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

České dráhy dnes vypsaly dlouho očekávanou soutěž na dodávku až 90 nových vícesystémových lokomotiv. Současně zahájily přípravu dalšího lokomotivního tendru na pronájem hnacích vozidel.

Rámcová smlouva s vítězem soutěže má platit osm let a bude na dodávku 90 lokomotiv, které umí jezdit 200 km/h. Musí mít povolení k provozu nejen v Česku, ale také v Rakousku, Polsku, Německu, Maďarsku a na Slovensku. Dopravce se v zadávacích podmínkách zavazuje k nákupu nejméně 40 kusů, zbytek nemusí odebrat. Součástí zakázky je i kompletní servis na 10 let. České dráhy budou vybírat dodavatele nejen podle ceny za lokomotivu, ale i podle kompletních nákladů na údržbu. Při cenách lokomotiv a údržby jde o tendr v hodnotě výrazně přes 10 miliard korun.

„Soutěžíme dodávku moderních elektrických lokomotiv, které zajistí naši dlouhodobou konkurenceschopnost na středoevropském železničním trhu a nahradí dosluhující stroje ze 70. let. Ty už nemá cenu modernizovat ani vybavovat systémem ETCS, na který v blízké době přejde naše železnice na hlavních koridorech. Nové lokomotivy vyjedou na tratě nejdřív za 3 roky,“ říká generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský.

České dráhy před vypsáním soutěže provedly takzvané technické konzultace, kterých se zúčastnily Siemens, Bombardier, Talgo a Škoda Transportation. Podle zadávacích podmínek bude mít vítěz soutěže čas 40 měsíců na dodávku prvních čtyř lokomotiv, pak chce dopravce 4 lokomotivy měsíčně. Výrobci mají čas od začátku srpna se do tendru přihlásit a potvrdit, zda splňují podmínky, teprve pak začne výběr dodavatele.

Podle Nebeského velká soutěž povede ke snížení počtu řad lokomotiv, což se pozitivně projeví v nákladech na údržbu, pořizování náhradních dílů, v zaškolení personálu nebo v disponibilitě vozidel.

Nové lokomotivy budou třísystémové (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC), vybavené evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS i národními systémy pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Jejich výkon bude nejméně 6 000 kW, což umožní dopravit rychlík o hmotnosti až 450 tun (to je přibližně 10 rychlíkových vozů) na stoupání 6 promile stálou rychlostí 200 km/h. Elektrodynamická brzda umožní fungovat v režimu rekuperace. To znamená, že při brzdění vyrábí elektřinu, kterou vrací do elektrické sítě, a snižuje tak energetickou náročnost drážní dopravy a zvyšuje její pozitivní dopady při ochraně životního prostředí. Řídicí systém umožní komunikaci více lokomotiv a lokomotiv s řídicími vozy navzájem tak, aby mohly být využívány i u souprav typu push-pull.

České dráhy poprvé poptávají s pořízením moderních vozidel také zajištění full service od dodavatele. Postupují tak i jiné velké železnice a dopravci v zahraničí. „V případě těchto moderních interoperabilních lokomotiv má pro nás full service řadu nepopiratelných výhod. Především je to velmi vysoká disponibilita na úrovni až 98 %. Dále je to snadná dostupnost náhradních dílů a rychlé odstranění závad, které se mohou při intenzivním provozu vyskytnout. Přitom chceme, aby byl full service zajištěn v souladu se současnými trendy v našich provozech a našimi zaměstnanci. Tím zajistíme vysoký profesní růst a perspektivní zaměstnání pro desítky techniků v Oblastních centrech údržby a zároveň dobré využití našich provozů,“ říká náměstek pro provoz a člen představenstva Českých drah Michal Kraus. Vítěz soutěže tak bude zajišťovat pro České dráhy také údržbu na dobu 10 let s opcí na další pětileté období.

K nákupu i pronájem dalších strojů

České dráhy dnes současně vypsaly i další předběžné tržní konzultace na nákup dalších strojů: na pronájem až třiceti dalších vícesystémových lokomotiv na deset let. Maximální rychlost lokomotiv je stanovena na 200 km/h. Konzultace slouží k zjištění situace na trhu a možných nabídek, kromě výrobců České dráhy oslovily i leasingové společnosti. Překvapivě není v seznamu zemí, kam by měly lokomotivy zajíždět, Německo.

Velká obnova lokomotivní flotily Českých drah je tématem u státního dopravce posledních několik let, dosud ji ale firma vyřešila jen pronájmem lokomotiv Siemens Vectron. Své plány firma několikrát změnila, například původně měly být lokomotivy na 230 km/h. Od této rychlosti ale firma nakonec ustoupila, aby si netříštila flotilu.

České dráhy mají v současnosti 294 elektrických lokomotiv 17 různých typů. U stejnosměrných a střídavých lokomotiv je průměrný věk 35 až 42 let. V expresní dopravě intenzivně využívané řady 150.2 a 151 byly vyrobeny v roce 1978 a střídavé lokomotivy řady 242 byly vyráběny od roku 1975.

118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
XXXD

„Překvapivě není v seznamu zemí, kam by měly lokomotivy zajíždět, Německo.“

No mě osobně to tedy moc nepřekvapuje. Jedninou elektrifikovanou tratí do Německa ještě nejspíš na nějakou ne zas tak krátkou dobu, bude jen trať přes Děčín a na tu jsou již Vectrony půjčené. A poté, co jim doběhne leasing, se tam právě asi dají lokomotivy z opce té smlouvy, která se teď bude soutěžit.

Luděk S.

No, co nám v Plzni postaví?

XXXD

Škoda, že se SUDOP také nezabývá výrobou železničních vozidel (lokomotiv). To by pro vás pak byli jasná jednička, ne?

Alex

A kde se píše o tom pronájmu? V tiskovce jsem nic nenašel.

Alex

Máte pravdu. Už jsem tam. Děkuji.

Vnější pozorovatel

Je to jen můj dojem nebo to vypadá že první tendr bere Siemens a druhý leasingovka co nakoupí u Škodovky. Nicméně beru, že ne všechny loko musí být schválené pro Německo. Tolik jich tam zase jezdit nebude.

Lektor

Která leasingovka bere od Škody a co přesně od nich bere?

Vnější pozorovatel

Poznáte ve větě budoucí čas od minulého či přítomného.

kakov

škoda oficiálně nemé co nabídnout, tvrdí, že 380 už nevyrábí

CeV

242 v expresní dopravě jsem ještě neviděl.

Anonymní alkoholik

Občas během výluk se plecháče objevily na Ex7.

Mýval

Sůra psal intenzivně…
Ale on rád překrucuje… 🙁

CeV

Si myslím, že myslel řadu 350.

X 1

Ne, fakticky to je v tiskové zprávě.

Jiří Kocurek

Spojka „a“ spojuje dvě věty:
V expresní dopravě intenzivně využívané řady 150.2 a 151 byly vyrobeny v roce 1978.
Střídavé lokomotivy řady 242 byly vyráběny od roku 1975.

CeV

Hlavně ne Škodnou.

Marek

Dokud nebudou vybrané a závazně potvrzené nové Loko je o tom škoda psát 🙂 Doufám, že vyhraje někdo jiný než škoda a že stát neudělá dvakrát stejnou chybu. Nikdo jiný normální by už od firmy co tak předražila loko, by už od škodovky nic nekoupil. No obávám se, aby nekoupily zas škodovky 🙁 Vectron nebo Traxx by byl fain a logické spolehlivé řešení, ale …

Ketchup1970

Traxx ani omylem , tlapové motory se mi nelíbí. Sice čeští “skláři nebudou mít co žrát” ale asi fakt vectron u mne vítězí .

X 1

Pozor. Neplést si staré Československé lokomotivy s tlapovým motorem od strojů moderní konstrukce. Jsou tam dost podstatné rozdíly. Proto jsou oblíbené a stále se vyrábí. Bombardier Traxx P 160 (Hohlwellenantrieb) na 160 km/h. Používá se převážně v osobní dopravě (DB Regio nebo IC2). Verze P189 do 189 km/h. Na více km/h by lokomotiva nesplnila TSI. V roce 2013 při soutěži na NIMex, byl Bombardier s touto verzí lokomotivy a push-pull soupravou Twindexx vario, poražen Škodovkou 380 a jeho push-pull double deckrem. (A mezi námi. Škoda NIMexpress doteď nejezdí. Zatímco Traxxy s Twindexxem jako IC2 ano. Ale žádný zázrak to není.… Číst vice »

Já, kdo jiný

Jo, a co ta Vmax 115 u tlap u Traxx F140 MS u tažené lokomotivy?

Pezos

Traxxy řady P nemají tlapové motory.

pejan

Tlapový motory už dávno nemaj.

Jarda V.

Mám dojem že Zátopka už koupit nelze, škodovka nenabízí takže by měl být klid.

Kubrt

Aktivně se se Zatopkem nikam Škoda nehlásí, ale to nevylučuje, že tak relativně velká zakázka od „narodniho dopravce“ tu lokomotivu zresuscituje. Zakázka ČD je v jistém směru pro jisté kruhy zajímavější, než třeba stejně velká od DSB.

XXXD

No není mi úplně jasné, co by asi od Škody měly ČD kupovat, když to není tak dávno, co viceprezident pro obchod ŠT v podstatě prohlásil, že 109E skončily a s jejím nástupcem se zatím nepočítá ( https://zdopravy.cz/rozhovor-skodovka-ma-praci-na-tri-roky-dopredu-rika-viceprezident-majer-40883/ ).

Dušan

„Původně měly být lokomotivy na 230 km/h. Od této rychlosti ale firma nakonec ustoupila, aby si netříštila flotilu.“ – jo, to samozřejmě ČD a.s. mohou klidně tvrdit, ale v příloze č. 8 toho výběrka vychca*ě neuvádí konkrétní odpověď na možnost dodávky mašiny pro V = 230 km/h – pouze píší, že se na to ptali a podle odpovědi se následně zařídily. Prostě fraška…..

Alex

S fraškou souhlas. Už ta doba dodání prvních loko 40 měsíců od podpisu je šitá pro Bombardier, aby stihli vyrobit a schválit Traxxe na 200km/h. To rovnou mohli jít na ruku Škodovce a dát tam 120 měsíců. Aby to náhodou nebylo jako u ČD Carga s Bombardierem.

Laik

Já si myslím že Škoda podá nabídku. Bylo by škoda nevyužít zázemí PPF s jejich kontakty ve státní sféře, ostatní výrobci tuhle výhodu nemají. Jako vítěze však tipuji Vectron.
Odjinud – ví někdo jaká je situace s přebíráním souprav pro NIM Express? Už to Němci převzali?

Kirak

Nevím, delší dobu o tom nepíšou ani Němci, říkali řady týdnů ale to bylo na konci Května. Vlaky pp trase pravidelně testují

Kirak

Jezlnže jsou to Němci a jejich drážní úřad. Tu v Česku je extrém že tady nechají jezdit každé střepy a v Německu si dávají sakra pozor na cokoliv jiného než je Siemens / Stadler / Alstom. Jinak osobně si myslím že při takovém velkém tendru to asi vyhraje Siemens. Podle mě budou soutěžit mezi sebou Škoda a Siemens toho čtvrtého výrobce neznám budu muset o něm něco pogooglit.

Laik

Jestli pravidelně testují na trase tak to vypadá dobře. Dík.

Já, kdo jiný

Věřím, že mnozí budou na vrcholu blaha, až bude jezdit u ČD 90 koupených a 30 pronajatých Zázraků 109 E4.

Urban Transport Lover

Divím se, že oslovili jen 4 vírobce – nikohoho z Polska Newag, Stadler, Pesa) a Rumunska (Transmontana), nebo z Číny, Ruska, Kazachstánu, Ukrajiny… Cenové nabídky by byly jistě zajímavější

Jozef

Mali by objednať s Ukrainy

PatriK

Kromě té Číny bylo ostatní myšleno snad jen jako ironie.

Ketchup1970

Obávám se , že nikoliv.

eLKá

Já bych tu Čínu z té ironie nevyjímal…
Kolik toho vlastně Sirius stačil „odtestovat“ za těch prvních pět měsíců, co byl „před koronou“ na okruhu?

Ondra L.

Co vubec newag se svym griffinem, neprihlasi se? Nejak o nem neni slyset…

Já, kdo jiný

Nechce se jim schvalovat v jiných zemích nežli v Polsce. Stojí to prachy a výsledek nejistý.

Ondra L.

No trochu skoda, oproti traxxu je ta masina krasavice 🙂

Lektor

Na krásu se nejezdí.

Ondra L.

Nojo, abyste se zas nezblaznili, ja ji nehodnotil jako stroj, jen rikam, ze vypada dobre.

Filias

Má taky slabý výkon.

Jiří Kocurek

Griffin má max. výkon 5600 kW. Tím hravě strčí do kapsy cokoliv ve vlastnictví ČD před rokem 2010.

XXXD

Wow tak to je překvápko, když srovnáváte stroje, které byly již v běžném provozu před rokem 2010 s lokomotivou, která se představila v roce 2012 a začala testovat v provozu v roce 2013.

XXXD

No co jsem hledal, tak ani jedna verze stejně nemá výkon alespoň 6000 kW a těch problému bude evidentně více, jak píšou ostatní. Navíc si osobně nemyslím, že taková lokomotiva se může měřit se soupeři jako je Vectron a podobně.

XXXD

Respektive žádná verze nemá výkon alespoň 6000 kW a zároveň nemá maximální rychlost 200 km/h a požadováné napěťové systémy.

Honza D.

Nevím, ptám se – je i v jiné verzi než 3kV SS?

Já, kdo jiný

A co když to ČD za měsíc zruší? Nebylo by to poprvé.

náhodný kolemjdoucí

A je nějak ošéfený, jak bude probíhat údržba a opravy po uplynutí těch deseti resp. patnácti let? Jestli se ty stroje mají dožít čtyřicítky, jak je u nás zvykem…

Kubrt

Ja tomu rozumim tak, že udrzba bude od počátku probíhat v prostorách ČD, ale po těch daných letech přejde do režie ČD, bez přímé participace dodavatele.

Mirek111

No Kubrte, vo tom, silně pochybuji, že by Moloch, tohle dělal ve své režii a ve svém…Mrkněte do minulosti, jak se choval, Siemens….

Kubrt

Nerozumím.

Mirek111

Zkušenost tu je, z minula…Jančura, svého času, chtěl zřídit servisní středisko s Depem v Bratislavě, pro oblast východu a severu, i jasně, že nás… S tím, že by na Vectronech, postavil svůj byznys, jenže, Siemens, si nadiktoval takové podmínky, že to bylo pro Radima, neakceptovatelné, tak, skončily u něj a jak vidno, udělaly tragickou chybu, jak ukazuje čas a vývoj….

Ondra

Takže to znamená, ze se jich 90 koupí a bude je vlastnit CD a potom se k těm 90 ještě nějaké pronajmou? Chápu to dobře? Díky za odpověď 🙂

ICE_Laco

Ja som nadobudol ten dojem, že ČD má zmluvu na 90ks lokomotív a 40 musí odobrať. zvyšných 50 kúpi, až bude mať záujem.
Okrem toho si ČD prenajme ďalších 30 lokomotív na dobu 10 rokov.

Radiátor

Myslím, že to bude objednávka na 40. S opcí na dalších 50. A plus další na prodejem s lehce odlišnými specifikacemi.

Kubrt

Koupí jich 40 (a dalších 50 je opce) a taky si (možná) pronajmou až 30 ojetých loko na 10 let.

bkp

Sláva, ledy se hnuly, je to s údržbou.

pejan

Copak, další Zázraky 380 už nebudou? Já četl kdysi, jak to bude superlokomotýva co bude brázdit koleje Evropy :))

hedonism.bot

Třeba se JedinýSprávnýVýrobce pochlapí a k soutěži se přidá…

eLKá

No, ne že bych mu to nepřál, ale s čím by se mohl přidat?

Kirak

Lokomotiva 380. Má tři systémy 200 to umí Pushpull to taky zvládne a smí to dle norem jezdit po celé Evropě.

pejan

A pročpak nejezdí? :)))

Jiří Kocurek

Celá Evropa, kromě Francie, Španělska, Itálie, bývalé Jugošky…

eLKá

Nejsem si ale jist, jestli na „staré schválení“ smí ŠTRN vyrobit další kousky.
Jinými slovy – nemusela by se schvalovat znovu a podle dne platných TSI? Pak bych si dovolil tvrdit, že by se musela kompletně překopat a to prostě nejde časově zvládnout…

Lektor

Nejspíš jen s komletovanim finálního výrobku a s to 10 letou údržbou.

David

Budou. Na ty je šité to druhé výběrko. „Překvapivě není v seznamu zemí, kam by měly lokomotivy zajíždět, Německo.“ To je jasná indicie.

Kubrt

Co je na tom za jasnou indicii?

jan

Není německo? To se snad zbláznili?

Radek

Je to na použité lokomotivy. Existuje někde 30 nyní jezdících škodovek?

eLKá

Možná ze seznamu vypadlo, ale já Německo teď v seznamu vidím… Navíc – chtít lokomotivu pro Rakousko a nepožadovat přitom Německo, to by mi přišlo velmi „originální“…

Lektor

Je to tam od začátku jen spousta lidí neumí číst, Pro Německo bude bohatě stačit dodávka nových lokomotiv. A pronájmu by si požadavkem Německa vyblokli polovinu trhu.

XXXD

Proč? Škoda 109E je v Německu již schválená.

Peeetr

Co je překvapivého na tom, že druhá zakázka bude jiná než ta první a vynechá třetí u nás nejméně využitelný systém logicky ten německý?

Tomariero

Německo tam sice není ale je tam Rakousko a tam je systém stejný jako v Německu. (myšleno napájecí soustava)

Mýval

Hmm… to je zajímavý.
Ale co si tak vzpomínám, tak 380tka byla v Rakousku schválena docela snadno (alespoň co se týče techniky). To až v Německu to drhlo….

samozřejmě pomíjím ten spor s Bombardierem…

petr 5

15kV/16.7Hz je pro brněnské metro?

Ondřej

tohle napětí mají dráty do znojma

Pavel

Jak to vypadá se soutěží na motorové jednotky například pro Vysocinu a další kraje? Nějak se slehla zem mi přijde..

Kirak

Spise bych rekl ze cekaji jak to dopadne s vlaky z ŽOS Martun a ZSSK.

Kubrt

Dunihlavy už jezdí asi 8 let, na ty se určitě nečeká.

X 1

Dunihlavy spíš nejezdí.

Cargo

To samé platí o motorových jednotkách pro trať 120 z Prahy na Kladno. Taky je ticho po pěšině…

Kubrt

Přihlásil se pouze Newag, následně to vyberko ČD zrušily…

Mirek111

Zrušily jej po 2,5 letech “ soutěžení“…. Je to, velká škoda, ale, prostě, nemají zájem, to je prosté….
Předpokládám, že to spadne celé, Arrivě…

K.S.

Kdo chce bydlet v tendru 😀 😀

Lektor

Jak jsou na tom vůbec soutěže na třívozové pantery a motorové jednotky? Nikde jsem o nich nic nečetl.

Tomariero

Taky na to čekám, v krajích by dle smluv měly začít jezdif většinou od GVD 2023 a to už není za nějakou extra dlouhou dobu

Kirak

Pantery se už vyrábí a po motorácích se pravděpodobně slehla zem.

Lektor

Třívozové ne, pouze jejich kratší verze.

ene bene

Jsem zvědav, kolik let ještě bude trvat, než se někdo u nás zase odváží koupit čistě střídavou mašinu. Dnes bych do toho ani já nešel, ale pohne-li se přepínání…

Tomariero

Tak cenový rozdíl jeslí střídavě nebo kombinace není vky a minimálně Polsko stejnosměrné zůstane hodně dlouho.

Lektor

Polsko nebude přepínat nikdy, taky proč by to dělalo. Já je uvedeno výše cenový rozdíl je zanedbatelný takže nejspíš nikdy.

Mýval

Nikdy neříkej nikdy.
Ale jistě. To že Polsko přepínat v blízké době nebude je jasné…

Pitrys

Pokud bude 250 km/h na CMK tak je to nemine, minimálně jako ostrovní provoz

Zdendik

Nevím, ale 9MW příkonu VR soupravy sólo je síla, nehledě, když se spřáhnou dvě. Pak to vychází na 6000 A přes trolej

Jiří Kocurek

Což trolej nezvládne, pokud to nemá být silnostěnná coulka trubka z mědi. Nezbyde jim než omezovat výkon při poklesu napětí, takže z těch 18 MW využijou třetinu a budou rádi.

ene bene

Samotné Polsko není důvodem, aby 100% parku lokomotiv mělo 3kV

Lektor

Tak ještě jednou cenový rozdíl j zanedbatelný, takže je naprosto zbytečný si snižovat použitelnost lokomotivy. Krom toho kolik si myslíte, že toho u nás bude za 3 roky přepnutýho?

X 1

Siemens Vectron MS.
(AC+DC) AC=6400kW, DC=6000kW. Vmax=200km/h. ETCS, LZB/PZB, Mirel, SHP, Euro-Signum a další.
Cena = cca 110 mil. Kč

Siemens Smartron
(AC) 5600kW, Vmax=160km/h. Pouze ETCS, LZB/PZB.
Cena = cca 65 mil. Kč.

Siemens Vectron AC High power
(AC) 6400kW. Vmax=200lm/h, ETCS, LZB/PZB, Euro Signum/ZUB, Mirel a další.
Cena = cca 88 mil. Kč.

Poznámka: ceny jsou orientační a odvislé od jednání či množství.

XXXD

Tak pokud bychom brali ty ceny vážně, tak je ten cenový rozdíl docela značný, když Vectron jen na AC stojí 80% toho který zvládá i DC. Nicméně kolik lokomotiv čistě na AC by ČD v nejbližší době využily? Aktuálně není žádná dálková linka, na které by stačily jen lokomotivy na AC, a než se to přepne alespoň k Praze, tak jich moc ani nebude. Takže kupovat lokomotivy čistě na AC není v tuto chvíli pro ČD relevantní možnost.

X 1

Také je mi jasné, že dnes, ani za pět roků ČD čistě AC lokomotivy potřebovat nebudou. Tedy pokud je nehodlají provozovat výhradně na území Německa nebo Rakouska.
Když už, tak by uživily snad Siemens Vectron DM (Dual Mode) AC 2400kW + diesel 2000kW, Vmax=160km/h. Například na rychlíky Brno – České Budějovice/Plzeň. Ale víc se toho asi nenajde.

Ten předchozí přehled, jsem zde dal jen pro zajímavost.

Filias

Dokud nebude ČR/SR 100% na AC, tak se čistě AC lokomotivy kupovat nebudou.

XXXD

Tak nejde jen o cenu strojů, které musí kromě střídaviny navíc zvládat i stejnosměr. Značným důvodem pro přechod je potřeba dostatku energie, kterou lze odebrat, ze stejnosměru 3000 V toho zas tolik nedostanete. A těch důvodu je samozřejmě víc např. menší přenosové ztráty a podobně.

Tomariero

Překvapuje mne ze se konzultací zúčastnila i Škoda vzhledem k tomu že se segmentu lokomotiv nechtěla již věnovat, ale je pravda že až 90ks už není nějaký špatný počet na to aby se jim nevyplatilo modernizovat řadu 380.

Matoo

Byla by škoda pokud by u nás zanikla výroba lokomotiv, počítám, že toto je na dlouho dobu poslední šance na úspěšnou moderní českou lokomotivu.

žlutý klandr

Zaručený odběr je jenom 40 kousků …

Šalinář

Což je pořád velkej kšeft…

Bram

Jojo, Škoda bude chtít prachy, co nalila do derivátu 380 pro Německo, zase zpátky. Takže vítěz je dle mého názoru předem jasný:-).

Lektor

Na vývoj nové lokomotivy rozhodně ne, a ani bez vývoje ne.

jan

Tak chtěli jsme soutěže, tak tady už podle mě české dráhy nemohou být, aby podporovaly vývoj českých výrobků. Když ostatní kupují číny.

Lektor

Je naprosto běžné že jednotliví výrobci na dodávkách spolupracují. Jinak samozřejmě Škoda jasně deklarovala, že o další výrobě vlastní lokomotivy neuvažují.

Ten_z_Bíliny

Zase by škoda mohla nabídnout novější evoluci 380ky E4 a následně by se mohla vypsat zakázka na sjednocení řád. Tojest předělání 380 E1 na E4 a kšeft je na světě.

Ten_z_Bíliny

A mít tu 110 lokomotiv +/- jedné řady by nemuselo být od věci. I ESa byly poruchový, tak třeba i tohle se dotáhne do něčeho, za co se nebudeme muset nějak stydět a bude to fungovat spolehlivě.

Radiátor

Hurá hurá a ještě jednou hurá. Doufám, že to projde bez větších problémů a koupí se kvalitní stroje za férovou cenu.