České dráhy vypsaly obří soutěž na nové motoráky. Poptávají až 160 jednotek za 14,5 miliardy
Motorová jednotka 844 RegioShark u Kytlic na trati z Děčína do Rumburku. Foto: České dráhy
Předchozí soutěž na motorové vozy České dráhy zrušily, nabídky výrobců byly příliš drahé.
No 810 a jejich mutace se již určitě klepou strachy, skoro to vypadá že za deset let budou nahrazené a půjdou do šrotu. Anebo taky ne.
Tohle je zakázka na velké rychlíkové motoráky takže 810 se to netýká
Preco. Pokial neprisiel RJ tak tam tie 810 jazdili.
Smysl to má, v LK máme dráty jen mezi Lib a Jabcem nad tramvají..
Je nutné mít motory i pro nižší počet cestujících, protože v sedlech a třeba i večer je to zbytečně moc kapacitní a z toho plyne drahý provoz. Čili buď dva druhy vozidel, obdobné koncepce – konstrukce nebo motor + přípojný vůz (řídící, vlek). Pro nejméně 120 cestujících jen jedno WC? Bude se také konečně řešit návrat k tomu, aby cestující si mohl u svého sedadla pověsit třeba kabát? Tedy namísto podélných polic mít opět police příčné nad sedadly? Budou také konečně prostory 1. třídy odpovídat komfortu 1. třídy nebo to stále bude jen hra na 1. třídu? Tedy lampičky nad… Číst vice »
Nevyplatí se urcite
Pardon, utekl příspěvek. Nevyplatí se určitě mít jeden druh vozidel pro sedlo a druhý pro špičku. To objednavatel nezaplatí…
Je úplně normální, že daný spoj párkrát za den v sedle jede Regina nebo 810tka..
Pravda, u soukromníka se třemi rezavými lokomotivami tohle nehrozí, já mluvím o normálním dopravci, co ty vozidla má
Mezi požadavky dopravce na nové motoráky mi chybí vandalismuvzdornost, potažmo blbůvzdornost, resp. jejich vysoký stupeň. K čemu bude pěkný moderní interiér včetně WC, když bude za čas zdevastovaný sprejery a sklorytci, a WC jen pro otrlé? Tohle opravdu není jednoduché zajistit, navíc to je dost drahé. I v Německu, kde např. dálniční odpočívadla byla vybavena tak, že na první pohled odolají řádění vandalů včetně sprejerů, jsou už vandalové zase o krok napřed. Tomu přikládám větší důležitost, než např. možnost dobíjení mobilů, online připojení a supermoderní informační systémy.
Co se děje? Že by manažerům v ČD konečně došlo, že ty skvělé vozy 810 už 45 leť dělají ostudu? A nebo už je nikdo nechce a neví, co s nimi, a konkurence tlačí ? Doufám, že noví dopravci konečně ČD převyšují a vyhrají konkursy. Ať sii ČD všechno slizne do horkého konce. Za to, co tolik let ukazují by jim to náramně patřilo!
Nedošlo, ale třeba jim to nařídit ministr, že čas od času, mají vypsat konkurs a následně jej zrušit. Ono to dává takový pocit progrese ve společnosti.
Chceš říct ……. Že co je starý 45 let je na odpis….. A dost….. I tobě možná jednou bude..
U ČD to není nic výjimečného, v roce 1994 jsem jel na rychlíku z Jeseníku vozem vyrobeným v roce 1949. A není to vlád, přečetl jsem si to na výrobním štítku! Jednalo se o kraksnu 830 čili někdejší M262. Právě ty u ČSD nahradili na místních tratí h těmi otřesnými chcipaky 810., čímž ještě zhoršili už tak pochybnou kulturu cestování. A teď mám dojem, že těmi nově vysoutezenymi jednotkami nahradí Regio Nový na tratích jako Praha – Kladno a jiných mezi okresy a lidi na lokálkách zase budou odbývat těmi hnusnymi chcipaky.
A ještě jedna věc, kterou asi NECHCETE pochopit: život člověka se počítá standardně na asi 80 let. Jsou sice mezi námi i století, ale těm patří čest, že se tak dlouho udržují v kondici. Zato životnost stroje se technický počítá na asi 20 až 30 let, protože pak je již morálně zastaralý a většinou technický opotřebený. Jen málo strojů je tak době vymyšleno, že jsou moderní i po více, než 40 letech. Např Tatra 87 , vodárny Sigma a pod. Na ČD je to případ vozů M296 čili 854, které i po 50 létech jsou stále moderní. Zato chcipaky 810… Číst vice »
České dráhy vypravují denně okolo 7 tisíc spojů a obnovit takto velký vozový park není tak jednoduché. Soukromí dopravci vypravují spojů podstatně méně a ani oni nemají až na výjimky nová vozidla. Ale když myslíte, že to tady pozvednou, tak prosím. V Německu bude vozidel, které DB vyřadí asi ještě dost. Ostatně, kdyby nebylo těch 810 a dalších motorových vozů, byla by spousta tratí již zrušena, stejně jako se to stalo v Polsku.
Další, kdo jaksi nedovede nebo NECHCE pochopit jednu věc; Už v roce 1974, kdy se začly chcipaky 810 tehdy jako M152 vyrábět bylo jasné, že to jsou zmetky s otřesnou kulturou cestování a ČSD je prostě NEMELY NAKUPOVAT! Měly si vynutit výrobu vozů s lepším interiérem a pohrozit ZASTAVENIM provozu i na hlavních tratích. Smluvní pokuty za nedodržení kvalitního zpracování byly vymahatelné i tehdy. Nakoupilo se 600 zmetků a ab si svou chybu nemuseli přiznat, snaží se nám vnucovat, jaké jsou ty chcipaky jedinečné a nejlepší, i když ví, že je nikdo nechce. Navíc už 30 let máme kapitalistický tržní… Číst vice »
O současném kapitalistickém tržním mechanismu si nedělám žádné iluze. A zvlášť ne o tom českém. V roce 1974 tady například byla v kapitalismu založená firma ČKD. Přežilia socialismus a vyrobila spoustu lokomotiv, než současný kapitalistický mechanismus stačil zlikvidovat. Zajímalo by mě, kolik let vám tehdy bylo, že tak přesně víte, jak to tady tehdy chodilo a co ČSD mohly nebo nemohly. A taky se omlouvám, že některé věci nechápu. Vy máte zřejmě patent na rozum.
Doufám, že tentokrát vyjde. Ať se vybere v podstatě cokoliv tak to bude velký krok nahoru v kvalitě cestování.
nebojte, ani tentokrát to nevyjde
Tak kdypak to zruší….vysoká cena…. úzké dveře…..malý počet zájemců……nevyrábí to Škoda…. nějaké další důvody?
Kéž by to konečně nějaký náš výrobce vyhrál a vrátili jsme se zase z pověsti kolonie do země, kde se také něco dělá a kde lidé něco umí a ne že si hrají jen na práci, která nic nevyžaduje, ale za to musí být velké peníze.
Poslední takový počin byla 843
Zajímalo by mě, zda jste si takhle pouštěl hubu na špacír, když jsme okupovanou kolonií opravdu byli.
Nemusel.
Protože jsme možná byly okupovanou kolonii ( fakticky ty ruské vojáky většina lidí nikdy nepotkala nebo max na silnici při přesunu techniky), ale byly jsme ve většině potřebného soběstačnou zemi, strojírenskou velmocí a jedním z největších výrobců kolejových vozidel které jsme vyráběli i na vývoz a to nejenom do států warsavske smlouvy.
Nebyly jsme montovanou západu a kolonii Německa jako dnes
Vždy!
Ak by napríklad vyhrali ŽOS Vrútky, určite by sa zvýšila kvalita cestovania. Všetci by radšej cestovali autami.
Nemám strach, to budou zas motoráky, jaké svět neviděl. 🙁
Proč se požaduje „jednotka“?
Chci nafťák s kapacitou X míst. Vyhrát může cosi nedělitelného (článkový vůz) nebo výrobce který dodá sólo řidičák a sólo motorák.
sólo řidičák a sólo motorák …. a bude po spojení průchozí?
Co by nebylo, 854 průchozí čelo má, i když jen jedno…
A proč ne? To snad není problém?!
To je nutné proč?
A když bude v jednom voze plno, tak si přejdeme v následující stanici. Nádhera.
Průchodnost by mohla být v požadavcích. Kdyby byla, stale může být motorak s jednou kabinou(81–717.1) motorak s průchozí kabinou (854) nebo článkový vůz.
A on někdo něco takového vyrábí? Kromě problémů s průchodem by to bylo o podvozek a kabinu dražší.
PESA vyrobila řidiči vůz 401M (SA123) k 214M (SA106). Neuspěšný napad – existuje pouze 5 ks.
Nevím o tom, že by to někdo vyráběl, ale to není důvod to z výběrka vyřadit. Naopak, kdybych věděl co je nejvýhodnější, nemusím soutěžit.
Mělo by to asi větší výrobní náklady, takže by to asi kvůli ceně nevyhrálo, ale kdyby to existovalo ať se to předvede.
Mimochodem metro 8171 byl případ – není to jednotka, je to N motorových vozů, s jednou nebo žádnou kabinou.
A shinkansen série 0 byly 2 motorové vozy s kabinou a 22 motorových bez kabiny… Neříká se náhodou tomuhle jednotka? Nebo je snad žabotlam/tornádo/doplňsi dvě lokomotivy a 2 vagonky*? :)))
*ano ve skutečnosti je, stejně jako např. TGV jsou dvě lokomotivy a 8 vagonků, HST dva dýzly a 8 vagonků, ICE obdobně, ale tak nějak se tomuhle uspořádání říká jednotka
Nějak mi nesedí závazek na odebrání 33 kusů, v zadávací dokumentaci je hned v úvodu bodu 1.3 psáno, že se nezavazuje k ničemu, jen předpokládá první kupní smlouvu na 33 kusů, obdobně byl ve zrušené zakázce předpoklad na 16 kusů
Díky za upozornění, měli jsme to v textu nejasně napsáno. Povinnost 33 vozidel není, ale pokud uzavřou alespoň jednu kupní smlouvu, bude na nejméně 33 vozidel.
Škoda Transportation již stihla podat na tuto diskriminační soutěž žalobu, nebo se teprve chystají? Ale nebojím se, když dokázali postavit ŘÍP-1, DMU je sranda projekt.
Vlastně ani nemusíme číst článek pojednávající o nákupu DMU, když si stejně můžeme bezmyšlenkovitě uhodit na našeho zlého výrobce EMU, který s tím nemá nic společného 🙂
To bohužel má. Protože po převzetí vagónky Vítkovice (vyráběla Ešusy a motoráky pro Finsko), tak jako první zařízly výrobu motoráků, že to bude dělat PRAS (PARS) Šumperk. Jak to nakonec skončilo víme všichni.
814
Tomu rikam inovativni mysleni, nakupovat v 21. stoleti motoraky. Ceska republika takto zustane navzdy beznadejne zaostala a turisti z okolnich zemi se k nam budou jezdit divat, jak ze to drive za cisare pana ve stredni Evrope fungovalo. Opravdu smutne cteni.
A co by měla kupovat? BMU budou taky, nebojte. Ale třeba v Libereckém kraji není ani metr trolejí – co tam mají ČD kupovat jiného?
Vy jste tedy mimoň. Dieslové vlaky jezdí i ve vyspělých zemí a železničních velmocí. Samozřejmě v budoucnu by bylo hezké mít naprosto bezemisní vlaky, ale to opravdu není v nejbližší době reálné.
Doporucuji vam, zdrzet se za a) invektiv a za b) se zajet podivat minimalne nekam do zapadnich zemi, jako je napriklad Nemecko ci Spanelsko. Trend neobkecate a diselove vlaky umiraji a vymrou. Pote bych take doporucil se zajet podivat napriklad do Ciny ci Japonska, abyste si uvedomil, jak jinde vypada 21. stoleti.
Bavorsko je málo západní?
Je. Elektrizace tratí pomalá, dvoukolejné tratě vybavené jednosměrným zab.zař. ze 70. a 80. let, ramenná mechanická návěstidla na koridoru (Regensburg Ost), podudržovaná infrastruktura s množstvím poruch, do které se snaží nacpat čím dál tím větší množství vlaků.
Je zvětšující se počet mešit znakem západnosti?
Evidentně se asi ve většině těch zemí moc nebyl, když tu plácáte takové nesmysly.
*Evidentně jste
Kodl,jste obyčejný demagog. Víte jakou má hustou železniční síť třeba ve Španělsku? Tam vlastně žádný lokálky nemají. Mají tam úplně jiný požadavky na kolejová vozidla.
Je to přesně tak.A vůbec není důležité, co je dnes, ale co bude až se rozbalí ten bilionový balík EU. Ten nepřijde proto, aby všechno se dělalo jako doposud, ale aby se všechno změnilo.
Já jel ve Španělsku Motorákem
Kde mají tak hustou síť lokálek jako u nás (bez ohledu na vytíženost)? Jistě, půlku zrušíme, můžeme ty perspektivní drátovat (třeba z peněz nyní slibovaných na zabezpečení tratí, kde na křižování – pokud není fíra sebevrah – stačí noty a v případě echt mimořádonosti mobil na dispečera).
Budete se divit, co všechno bude reálné a v poměrně brzké době. Nyní je přelomová situace. připomíná to myšlení okolo Koňské povozy versus vlak. Také předpokládali, že koňské povozy budou ještě sto let. A za pár let bylo hotovo.
Ano však právě proto, že ještě jezdí, ale prostě ve vyspělých zemích , speciálně Francii a Německu, se to rychle změní.
Jenže v ČR je trochu jiná situace a opravdu se mi nezdá, že by byla vůle rušit lokálky. Jinak například k tomu Německu, tak to není zase tak dávno, co taky objednávali nové dieselové jednotky.
Sledujte i jiná zpravodajství, uslyšíte hlasy ze Západu, že Evropa se musí změnit teď nebo nikdy, a ty změny budou (ač se to Česku nelíbí) skutečně zelené, a ty motoráky budou tady pak za nějakých dvacet let něco jako pěst na oko.
Nebo právě naopak?
Kazdy, kdo slysi hlasy, by mel zmenit medikaci nebo lekare.
Pane kocourek vy se radši moc nevyjádřujte
Jakože se místo nich mají nakoupit kloubové autobusy?
Elektrobusy.
Paja, zrušme veškeré neelekteifikovane tratě a jezdeme elekteobusy už se těším na cestování po libereckém kraji
Já si také myslím, že jsou to vyhozené peníze. Přeci bychom to ještě 20-30 let vydrželi s osmsetdesítkami.
přesněji ještě 31let, 50 let už mají za sebou, ale dalších 31 jistě dají. tj 50+31 = 81(0)
Je to tak, je to šílené. Tím spíše, že do Česka nyní přijdou velké peníze EU na dopravu.
Tým „velké peníze z EÚ“ ste mysleli, že ich ČR najprv pošle EÚ a potom vám ich EÚ určí na dopravu? Sledujte cestu peňazí, to nie sú peniaze EÚ, to sú peniaze ČR poslané EÚ a po zaplatení EÚ darmožráčov bude znížená suma poslaná späť do ČR.
Tak hlavně aby něco vybrali a ne že zase prohlásí že je to moc drahé a stahnou nabídku. Když něco vysoutěží tak alspoň budou české dráhy mít co nabídnout proti konkurenci a třeba kraj bude akceptovat i vyšší cenu. Nejlepší by bylo kdyby na to dostali dotaci z eu a potom by nemohli soukromníci na ně.
Že by kraj akceptoval vyšší cenu – v to nedoufejte. A po covidu už vůbec ne. Rozpočty budou napnutý tak že budeme rádi, když se podaří odjezdit všechno to, co jezdí dneska. Ale spíš čekám redukce.
Modrý kabaret zase pobavil. 😀 😀 To, že je nyní ve světě období levných státních dluhů ještě neznamená, že se tihle taky svezou. Než to teoreticky dosoutěží, tak bude úplně jiné období.
Bude se to soutěžit tak dlouho, dokud nebude mít vítězství v kapse JSVŽV.
Spíš zvýšený dluhový limit projí provozem po covidu. Pár nějakých nových něčeho koupí na politickou objednávku, prostě bussines as usual po celou dobu existence po 89.
Jakou pokutu chystá Středočeský kraj pro ČD za opakované nedodržení dohody ohledně nových motoráků Praha-Kladno?
A opravdu nějaká taková dohoda je?
Ano, požadavek kraje vedl k vypsání VŘ před třemi lety a je součástí i nové smlouvy: https://zdopravy.cz/az-50-milionu-na-pokuty-rocne-stredocesky-kraj-ukazal-smlouvu-s-ceskymi-drahami-37389/
přísné pokárání
Dohoda padá v moment, kdy nejsou peníze…
a stejnou „cenu“ bude mít i ona rámcová smlouva…. tj. ani ne papíru na kterém je napsána
Doufejme že české dráhy tímto podpoří české ručičky a ne že to půjde zase do ciziny
Konkrétně jakého výrobce dieselových vlaků máte na mysli?
Škodovka má jistě nějaké vizualizace. 😀
No jasně, vezmou skříň z Pantera, vrazí tam motor a jedou 😂
Upřímně by mne zajímala vizualizace dieselového Pantera.
Místo pantografu bude komín a bude to celé v Najbrtu . Schváleno za dvacet let a za třikrát tolik ale bude to 🙂
Spíše mne zajímá umístnění motoru. Přece jen v současné kostře není moc místa na motor. Leda, že by byla odstřelená část interiéru.
Jediný pořádný se u nás vyrábí v České Lípě, musela by to být velká zakázka, aby mělo smysl je tam udělat komplet a ne jen skříně. Problém je v tom, že mají na několik let vyprodáno, tak by si museli počkat.
Je to čistě teoretická úvaha, ale podvozky, dvoukoli a power pack by se tak jako tak k finální montáži přivezly odjinud, takže „kompletní výroba“ DMU v ČL by nebyla úplné sci-fi. Větší komplikací v te úvaze je, že jednak Bombardier už DMU dlouho nevyrábí a zejména, že převzetí železničních aktivit Bombardieru Alstomem poněkud zamícha kartami.
Máme dva flexibilní výrobce co by to zvládli s prstem v nose . První je SOR Libchavy – ti umí naftu i s bateriema a vymění jen kola a Škoda má dokonce dvě želízka . Panter a místo trafa motor anebo tramvaj . Jako jediná na světě by byla s motorem. A ještě by to připomínalo zvláště v podání SORu inovovanou 810ku tak by mohli správná srdce plesat .
Jediný kdo by to mohlo splnit jsou zos Vrútky takže raaldim boss žije ještě pořád v ceskoslovensku
Pochybuji že nějaký výrobce stihne tak rychle vyvinout odpovídající vozidlo. Celá skupina Škoda se zaměřila na vývoj a výrobu elektrických jednotek a ve středně dobém horizontu to nevypadá že by mělo být jinak. Už se nehlásí ani do výběrek na elektrické lokomotivy. Naposledy nově vyráběné vozy typu DM12 z let 2004-2006 pro finské železnice už nesplňují normy. Rovněž CZ Loko se bude orientovat spíše na modernizace a výrobu velkých dieselových lokomotiv. Maximálně licenční výroba.
Váš telefon je Jablotron, žeano?
Srovnávate dvě nesouměřitelné věci. Spotřební elektroniku jsme v Č(SS)R nikdy nevyráběli, nemáme v tom tradici. Naopak české strojírenství bylo známé po celém světě a úspěšně jsme jeho výrobky vyváželi i do západní ciziny. A kolejová vozidla, trolejbusy a autobusy jsme si celá desetiletí vyráběli a vyvíjeli sami pro sebe ale i pro celé RVHP a půlku světa.Takze tenhle obor umíme ( uměli jsme ) a patřili jsme v něm ke světové špičce. Vyvinout moderní motorovou jednotku čistě české výroby by jistě šlo, a mohla by směle konkurovat těm německým krámům. K tomu ovšem chybí vůle ,politické zadání je lézt do… Číst vice »
Od Němců jsme dřív kupovali vagóny čistě na POLITICKÉ ZADÁNÍ, zatímco teď kupujeme dle VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ.
No hlavně aby se tentokrát přihlásil (a vyhrál) JSVKV!
Můžete mi rict, co by tento vyrobce mel nabidnout?
Teda pokud nemyslite Vrútky. 😀
Nějaký pěkný výkres?
a správně široké dveře
No jasně, to už se může rovnou příhlásit váš oblíbený SUDOP, tam je asi tak stejná šance, že se přeorientují z projektování na výrobu motoráků jako že je začne vyrábět Škoda.
To je zajímavý nápad. To by chtělo nějakou studii.
Že jo. Zpracovat ji přece SUDOP taky může a zaplatit by to mohly ČD. Je přece v jejich zájmu, aby se tato skvělá společnost začala zajímat i výrobou kolejových vozidel a ČD tak od nich mohly také odebírat jejich skvělé produkty stejně tak, jak již to dělá dlouhá léta SŽ (SŽDC).
Kamarádi se neopouští!
Nesmysl. Správná je pestrost, aby si cestující užil různé vláčky.
Navíc je to výhodné i pro výrobce.
Obávám se, že to tak u modrogumu dopadne. 7*680, 7*Taurjet, 1 kasandra,…
Těch 20 ks 380 je výstřelek. Tedy nikoliv cenou a kvalitou. Leč počtem. 7 by jich úplně stačilo.
Tak jak se sluší na „v podstatě dokonalou lokomotivu“.
Dělá se to na 40 roků, tudíž by se hodilo mít výkon aspoň 1000 kW a rychlost 160, aby to mohlo i na mimošpičkové Os na koridor. A během 20 roků už by mohl být standart u Sp na rovných tratích po modernizaci. Vždyť v Německu se toto dělalo již před 25 lety.
Ne. Takové tratě budou pod dráty.
Už tady někdo psal v minulosti, že v Evropě motorová trakce v osobní dopravě přežívá akorát u nás na východě a v Německu. V zemích jako Rakousko, Itálie, Francie jsou tratě které mají smysl pod drátem a jezdí tam EMU, a ostatní tratě jsou opuštěné/zrušené.
Motorová trakce má významný podíl i v té Itálii a Francii, dále v Británii, Irsku, Dánsku.
V Itálii mají snad asi 3 tis. km neelektrifikovaných tratí, což je mnohem méně než u nás.
Ale pořád se i v Itálii najdou neelektrifikované páteřní tratě s větším provozem, viz např. Empoli-Siena, tratě na Sardinii…
Prozatím, ale věci se budou měnit, jen u nás budeme zase všechno dělat tak, jako se dělalo doposud. Či-li co je dnes je úplně jedno.
Celý můj život řeší dráhy tento problém. Několik desítek let se tomu říkalo „náhrada nevyhovujících vozů řady M 262.0“ a poté co tyto vozy (navzdory dlouhověkosti) přece jen vyšuměly do nirvány, musí se tomu říkat už jinak, ale je to pořád ten stejný nedostatek. Koupí se prototyp, nebo i třeba menší série několika desítek vozů a pak se zjistí, že to zase není ono, a problém se řeší dál.
Tak je asi na časem přestat kupovat prototypy a vozidla jaké nikdo nikdy neviděl.
Jo , a přivézt desetiletími ověřené 845…
Což by ale ve výsledku bylo, jako si umýt boty od bláta, a šlápnout do exkrementu…
No jo no všechno to komunisti pos**li když nevyrobili 400 ks 860 od té doby je to furt dokola
Hmm, to uz by stalo za obnoveni vyroby ve Studence nove verze rady M286 pro 21stoleti. Nizkopodlazne wifi a vysokorychlostni otvirani dveri a LED osvetleni strojovny uz jsou banality:-)
Pominu-li, te se ve Studénce dávno nic takového nevyrábí, tak prosím už nic takového. Je to relikvie reálného socialismu 60. let, tak to nechme na nějaké jízdy pro ty, kdož po té době pláčou a netahejme to do současnosti. Dávno už to mělo být pryč, ale chápu zoufalství tuzemské dopravy, tak to hold nějaký pátek bude jezdit.
Ale nic takového ani v moderním pojetí.
Dnes je pondělí, poctu tedy vzdejme pondělku :-)))
Vzdávat pátku hold v pondělí je vpravdě pošetilé.
Bav se s volem o sobotě, když jde v pátek na porážku
Tohle všechno vzniklo ta že komunisti zakázali výrobu 860 kvůli jejich tankům
https://www.youtube.com/watch?v=8FjywBCv_8E
Neříkám, že by mělo ne až tak bohaté Česko vyhazovat za nejmodernější a nejdražší věci jako je vodík či celobateriové vlaky, ale při nákupu úplně nové generace bezdrátových vlaků, které tu pak budou fungovat nejméně dalších 40 let, by se mělo od staré nafty přejít alespoň na ten zemní plyn (kompatibilní s i u nás vyrobytelným bioplynem), kterého světové zásoby jsou přibližně na 2x delší dobu než u té ropy.
no konce zasob ropy bych se jeste chvili neobaval.
já bych se teda obával. za posledních 30 let už měla zaručeně dojít hned několikrát!
V 70. letech bylo ropy ještě víc, přesto přílišná závislost na dovozu paliv poslala hospodářství Západní Evropy do kopru, a vzpamatovali se z toho až po masivní domácí výstavbě jaderných elektráren.
V 70. letech bylo víc ropy v zemské kůře, ale ne na trhu.
A možnosti přísunu jsou už dnes podstatně více diverzifikované
To myslíte vážně ???
Jasně, budeme jezdit tak dlouho na naftu, pokud se bude těžit.
Ustřihněte bioplynu dotace a skončí. Navíc nejsme schopni ho vyrobit tolik, aby mohla u nás skončit nafta.
Celosvětové zásoby ropy jsou ohromné a majitelé z toho královsky žijí. Jedni se topí ve zlatě, jiní za to řinčí zbraněmi. A až se zvrátí situace v největší studni na ropu na světě Venezuele bude teprve veselo.
Neříkám tím ale, že pálit ropné deriváty je něco dobrého.
No řekl bych, že až dojde ropa (respektive už předtím, když už bude málo ropy), bude mít ČR daleko větší problémy k řešení než pár motoráků bez nafty.
No konečne…! 😀
Jako já, když si každý rok slibuji, že si konečně koupím nejlevnější Oktávii. Když do ní pak sednu, zjistím, že za ty prachy je to pekáč..
a taky děláš dokolečka soutěž aby ti jí někdo dodal nejvíc za 199 tisíc? 🙂
A výsledek je jaký? Prodlužujete životnost stávajícího auta nebo kupujete ojetiny nebo zkoušíte výběrko opakovat za jiných podmínek (třeba víc kusů do fleetu)?
Hledám lidi, se kterými bych za rozumných podmínek sdílel a podpořil třeba elektromobilitu, ale to je asi v dnešní době nereálné.
Elektromobily jsou nereálné do doby srovnatelných parametrů.
Až bude taková elektrická Fabie mít dojezd 1000 km a cenu 350 000,-Kč, můžeme se začít bavit.
A kromě toho bude potřeba vyřešit vysloužilé baterie a pravidla při požáru…
Tak to budeš hledat dlouho.
Většina lidí má zdravý rozum a ty elektrické krámy nechcou ani dotované.
CityGo za půl mega koupí jen totální blázen
Škodovka je jedna z nejdražších značek na světě.
Takže Mercedes CLA stojí obdobně jako v losím testu nedávno propadlý Superb…
Doufám že nové motoráky se počítají jako náhrada za ty ..zkur regionova.160 ks to by byla paráda, a sem pro aby se koupily regiosharky ,už je zná obsluha a dílna.
Regiosharky? No jsem laik a ne z provozu, ale zrovna moc dobrého jsem o nich neslyšel/nečetl, stejně jako o minimálně většině železničních vyrobků pšonků. I ten koncept už asi není nejnovější. Z druhé strany to bude levnější než něco od CAF apod., ale to se pak samozřejmě projeví na kvalitě.
moc bych si pral, aby CD konecne meli lepsi „stroje“ to co leckde jezdi je fakt katastrofa…
Když jsem psal u lokomotiv, že soutěžit po kouskách je nesmysl, jak ekonomický, tak technologický, spousta diskutujících si ťukala čelo.
To jsem zvědav, jaké úvahy si přečtu nyní.
modří si argument určitě najdou 😀
Sázky kdy to zruší? 😀
Za 3 měsíce?
Za 1/2 roku.
Do vánoc.
Letošních nebo příštích?
Do švestek.
Švestky už zrají…
Po žních!
Bylo by to krásné, ale řekl bych, že čím větší zakázka, tím větší pravděpodobnost, že padne na financích.
Je to rámcova smlouva, realizovatelná postupně v reakci na získané kontrakty, takže neni treba mít hned zajištěné financování na celou dodávku. Snad už to dopadne.
to ovšem neřeší cenu za kus….
No jo, chce to sebevědomeho dopravce, s rozumně vysokou „zarucenou objednávkou“. V tom ČD udělaly pokrok, 33 je více než 0 u poptávky na nějaké EMU před časem.
Na financích padají i ty malé zakázky