lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy vypsaly obří soutěž na nové motoráky. Poptávají až 160 jednotek za 14,5 miliardy

Motorová jednotka 844 RegioShark u Kytlic na trati z Děčína do Rumburku. Foto: České dráhy
Motorová jednotka 844 RegioShark u Kytlic na trati z Děčína do Rumburku. Foto: České dráhy
Předchozí soutěž na motorové vozy České dráhy zrušily, nabídky výrobců byly příliš drahé.

(aktualizováno 12:30) České dráhy vypsaly jednu z největších zakázek ve své historii. Ve veřejné soutěži shání výrobce, který během osmi let dodá až 160 motorových jednotek s označením DMU 120 pro nejméně 110 cestujících. Odhadovaná cena zakázky je 14,475 miliardy korun.

Zakázku vypsaly České dráhy tři týdny poté, co zrušily zakázku na celkem 60 podobných jednotek kvůli tomu, že nabídky byly příliš drahé. Do soutěže se tehdy přihlásili tři výrobci: Pesa, Newag a CAF.

Hledání výrobce motorových jednotek trvá v případě Českých drah už přes tři roky, už dříve zrušily i soutěž na dodávku vozidel pro trať Praha – Kladno.

Zakázku zveřejnily České dráhy na profilu zadavatele.

Podle informací na profilu uzavřou České dráhy s vítězem rámcovou smlouvu na dodávky po dobu až osmi let na 160 jednotek. České dráhy se zavazují, že pokud uzavřou s vítězem dílčí kupní smlouvu, objednají nejméně 33 vozidel, na další bude opce. Jednotky mají být částečně nízkopodlažní, s kapacitou nejméně 110 sedících cestujících. Nasadí je hlavně pro regionální dopravu. České dráhy už ustoupily od modelu soutěžení vlaků po menších částech a jdou cestou rámcových smluv, která umožňuje přihlášení více zájemců.

Vlaky budou vybaveny klimatizací, budou bezbariérové a snadno do nich nastoupí lidé na vozíku, rodiče s kočárky a s malými dětmi nebo cyklisté. Audiovizuální informační systém, nápisy v Braillově písmu a různé reflexní prvky usnadní cestování nevidomým, slabozrakým nebo neslyšícím spoluobčanům. Nové jednotky budou mít maximální rychlost 120 km/h a dostatečně vysoký výkon, který umožní zkrácení cestovních časů na neelektrifikovaných tratích oproti starším typům vozidel. U frekventovaných vlaků bude možné spojit až tři jednotky do jednoho vlaku.  Budou vybaveny ETCS.

„V současné chvíli poptáváme motorové jednotky, protože naši zákazníci nyní žádají obnovu starších souprav moderními, ale stále ještě motorovými jednotkami. Už nyní se ale připravujeme na možnost pořízení bezemisních vlaků. Sledujeme především vývoj a zkušenosti s bateriovými vlaky, které jsou vhodným řešením pro naši železniční síť. Tyto informace využíváme při interní diskusi o parametrech a přípravě podmínek pro provoz těchto nízkoemisních a bezemisních vlaků v České republice. Jakmile budou naši zákazníci připraveni objednat dopravní obslužnost na neelektrifikovaných tratích prostřednictvím bateriových jednotek, tak vypíšeme soutěž i na pořízení těchto vlaků budoucnosti,“ upozornil na trendy ve vývoji obnovy vlaků Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.

Modernizace motorové trakce formou nákupu nových vlaků nabrala značné zpoždění. Posledním nákupem byl kontrakt z roku 2011, v jehož rámci koupily České dráhy 31 jednotek LINK II za dvě miliardy od polského výrobce Pesa Bydgoszcz.

Dopravce šel mezitím cestou nákupu použitých vozidel: flotilu loni rozšířil o motorové jednotky řady 646 Stadler GTW po Deutsche Bahn, aktuálně poptává i použité motorové jednotky pro provoz na Šumavě, současně začaly České dráhy poptávat motorové jednotky DMU70, které nahradí regionovy a motorové vozy řady 810. Ty současně pro některé kraje modernizuje do verze s Wi-Fi či klimatizací.

Požadavky na nová vozidla:
• moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
• bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
• moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
• prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
• doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
• dostatečné velké prostory pro umístění kočárků a jízdních kol;
• moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu a ovládací prvky budou řešeny v reliéfním provedení pro orientaci hmatem.

(doplněno o další informace z Českých drah)

160 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laik

No 810 a jejich mutace se již určitě klepou strachy, skoro to vypadá že za deset let budou nahrazené a půjdou do šrotu. Anebo taky ne.

JanM

Tohle je zakázka na velké rychlíkové motoráky takže 810 se to netýká

asdfr

Preco. Pokial neprisiel RJ tak tam tie 810 jazdili.

Petr Nick

Smysl to má, v LK máme dráty jen mezi Lib a Jabcem nad tramvají..

ušatá

Je nutné mít motory i pro nižší počet cestujících, protože v sedlech a třeba i večer je to zbytečně moc kapacitní a z toho plyne drahý provoz. Čili buď dva druhy vozidel, obdobné koncepce – konstrukce nebo motor + přípojný vůz (řídící, vlek). Pro nejméně 120 cestujících jen jedno WC? Bude se také konečně řešit návrat k tomu, aby cestující si mohl u svého sedadla pověsit třeba kabát? Tedy namísto podélných polic mít opět police příčné nad sedadly? Budou také konečně prostory 1. třídy odpovídat komfortu 1. třídy nebo to stále bude jen hra na 1. třídu? Tedy lampičky nad… Číst vice »

Franta Jouda

Nevyplatí se urcite

Franta Jouda

Pardon, utekl příspěvek. Nevyplatí se určitě mít jeden druh vozidel pro sedlo a druhý pro špičku. To objednavatel nezaplatí…

Inspektor státních drah

Je úplně normální, že daný spoj párkrát za den v sedle jede Regina nebo 810tka..
Pravda, u soukromníka se třemi rezavými lokomotivami tohle nehrozí, já mluvím o normálním dopravci, co ty vozidla má

Zdeněk

Mezi požadavky dopravce na nové motoráky mi chybí vandalismuvzdornost, potažmo blbůvzdornost, resp. jejich vysoký stupeň. K čemu bude pěkný moderní interiér včetně WC, když bude za čas zdevastovaný sprejery a sklorytci, a WC jen pro otrlé? Tohle opravdu není jednoduché zajistit, navíc to je dost drahé. I v Německu, kde např. dálniční odpočívadla byla vybavena tak, že na první pohled odolají řádění vandalů včetně sprejerů, jsou už vandalové zase o krok napřed. Tomu přikládám větší důležitost, než např. možnost dobíjení mobilů, online připojení a supermoderní informační systémy.

Hans

Co se děje? Že by manažerům v ČD konečně došlo, že ty skvělé vozy 810 už 45 leť dělají ostudu? A nebo už je nikdo nechce a neví, co s nimi, a konkurence tlačí ? Doufám, že noví dopravci konečně ČD převyšují a vyhrají konkursy. Ať sii ČD všechno slizne do horkého konce. Za to, co tolik let ukazují by jim to náramně patřilo!

Vlastimil Kocurek

Nedošlo, ale třeba jim to nařídit ministr, že čas od času, mají vypsat konkurs a následně jej zrušit. Ono to dává takový pocit progrese ve společnosti.

Guláš

Chceš říct ……. Že co je starý 45 let je na odpis….. A dost….. I tobě možná jednou bude..

Hans

U ČD to není nic výjimečného, v roce 1994 jsem jel na rychlíku z Jeseníku vozem vyrobeným v roce 1949. A není to vlád, přečetl jsem si to na výrobním štítku! Jednalo se o kraksnu 830 čili někdejší M262. Právě ty u ČSD nahradili na místních tratí h těmi otřesnými chcipaky 810., čímž ještě zhoršili už tak pochybnou kulturu cestování. A teď mám dojem, že těmi nově vysoutezenymi jednotkami nahradí Regio Nový na tratích jako Praha – Kladno a jiných mezi okresy a lidi na lokálkách zase budou odbývat těmi hnusnymi chcipaky.

Hans

A ještě jedna věc, kterou asi NECHCETE pochopit: život člověka se počítá standardně na asi 80 let. Jsou sice mezi námi i století, ale těm patří čest, že se tak dlouho udržují v kondici. Zato životnost stroje se technický počítá na asi 20 až 30 let, protože pak je již morálně zastaralý a většinou technický opotřebený. Jen málo strojů je tak době vymyšleno, že jsou moderní i po více, než 40 letech. Např Tatra 87 , vodárny Sigma a pod. Na ČD je to případ vozů M296 čili 854, které i po 50 létech jsou stále moderní. Zato chcipaky 810… Číst vice »

Cesta

České dráhy vypravují denně okolo 7 tisíc spojů a obnovit takto velký vozový park není tak jednoduché. Soukromí dopravci vypravují spojů podstatně méně a ani oni nemají až na výjimky nová vozidla. Ale když myslíte, že to tady pozvednou, tak prosím. V Německu bude vozidel, které DB vyřadí asi ještě dost. Ostatně, kdyby nebylo těch 810 a dalších motorových vozů, byla by spousta tratí již zrušena, stejně jako se to stalo v Polsku.

Hans

Další, kdo jaksi nedovede nebo NECHCE pochopit jednu věc; Už v roce 1974, kdy se začly chcipaky 810 tehdy jako M152 vyrábět bylo jasné, že to jsou zmetky s otřesnou kulturou cestování a ČSD je prostě NEMELY NAKUPOVAT! Měly si vynutit výrobu vozů s lepším interiérem a pohrozit ZASTAVENIM provozu i na hlavních tratích. Smluvní pokuty za nedodržení kvalitního zpracování byly vymahatelné i tehdy. Nakoupilo se 600 zmetků a ab si svou chybu nemuseli přiznat, snaží se nám vnucovat, jaké jsou ty chcipaky jedinečné a nejlepší, i když ví, že je nikdo nechce. Navíc už 30 let máme kapitalistický tržní… Číst vice »

Cesta

O současném kapitalistickém tržním mechanismu si nedělám žádné iluze. A zvlášť ne o tom českém. V roce 1974 tady například byla v kapitalismu založená firma ČKD. Přežilia socialismus a vyrobila spoustu lokomotiv, než současný kapitalistický mechanismus stačil zlikvidovat. Zajímalo by mě, kolik let vám tehdy bylo, že tak přesně víte, jak to tady tehdy chodilo a co ČSD mohly nebo nemohly. A taky se omlouvám, že některé věci nechápu. Vy máte zřejmě patent na rozum.

Radiátor

Doufám, že tentokrát vyjde. Ať se vybere v podstatě cokoliv tak to bude velký krok nahoru v kvalitě cestování.

pkajetan

nebojte, ani tentokrát to nevyjde

Luboš Beneš

Tak kdypak to zruší….vysoká cena…. úzké dveře…..malý počet zájemců……nevyrábí to Škoda…. nějaké další důvody?

ušatá

Kéž by to konečně nějaký náš výrobce vyhrál a vrátili jsme se zase z pověsti kolonie do země, kde se také něco dělá a kde lidé něco umí a ne že si hrají jen na práci, která nic nevyžaduje, ale za to musí být velké peníze.

JanM

Poslední takový počin byla 843

Lemmy

Zajímalo by mě, zda jste si takhle pouštěl hubu na špacír, když jsme okupovanou kolonií opravdu byli.

Inspektor státních drah

Nemusel.
Protože jsme možná byly okupovanou kolonii ( fakticky ty ruské vojáky většina lidí nikdy nepotkala nebo max na silnici při přesunu techniky), ale byly jsme ve většině potřebného soběstačnou zemi, strojírenskou velmocí a jedním z největších výrobců kolejových vozidel které jsme vyráběli i na vývoz a to nejenom do států warsavske smlouvy.
Nebyly jsme montovanou západu a kolonii Německa jako dnes

ušatá

Vždy!

julio

Ak by napríklad vyhrali ŽOS Vrútky, určite by sa zvýšila kvalita cestovania. Všetci by radšej cestovali autami.

Petr

Nemám strach, to budou zas motoráky, jaké svět neviděl. 🙁

Leinad

Proč se požaduje „jednotka“?
Chci nafťák s kapacitou X míst. Vyhrát může cosi nedělitelného (článkový vůz) nebo výrobce který dodá sólo řidičák a sólo motorák.

ABC

sólo řidičák a sólo motorák …. a bude po spojení průchozí?

medical_examiner

Co by nebylo, 854 průchozí čelo má, i když jen jedno…

ušatá

A proč ne? To snad není problém?!

Inspektor státních drah

To je nutné proč?

Jiří Kocurek

A když bude v jednom voze plno, tak si přejdeme v následující stanici. Nádhera.

Leinad

Průchodnost by mohla být v požadavcích. Kdyby byla, stale může být motorak s jednou kabinou(81–717.1) motorak s průchozí kabinou (854) nebo článkový vůz.

Kubrt

A on někdo něco takového vyrábí? Kromě problémů s průchodem by to bylo o podvozek a kabinu dražší.

Vojtěch

PESA vyrobila řidiči vůz 401M (SA123) k 214M (SA106). Neuspěšný napad – existuje pouze 5 ks.

Leinad

Nevím o tom, že by to někdo vyráběl, ale to není důvod to z výběrka vyřadit. Naopak, kdybych věděl co je nejvýhodnější, nemusím soutěžit.
Mělo by to asi větší výrobní náklady, takže by to asi kvůli ceně nevyhrálo, ale kdyby to existovalo ať se to předvede.
Mimochodem metro 8171 byl případ – není to jednotka, je to N motorových vozů, s jednou nebo žádnou kabinou.

O.K.

A shinkansen série 0 byly 2 motorové vozy s kabinou a 22 motorových bez kabiny… Neříká se náhodou tomuhle jednotka? Nebo je snad žabotlam/tornádo/doplňsi dvě lokomotivy a 2 vagonky*? :)))

*ano ve skutečnosti je, stejně jako např. TGV jsou dvě lokomotivy a 8 vagonků, HST dva dýzly a 8 vagonků, ICE obdobně, ale tak nějak se tomuhle uspořádání říká jednotka

Quantim

Nějak mi nesedí závazek na odebrání 33 kusů, v zadávací dokumentaci je hned v úvodu bodu 1.3 psáno, že se nezavazuje k ničemu, jen předpokládá první kupní smlouvu na 33 kusů, obdobně byl ve zrušené zakázce předpoklad na 16 kusů

tuKabel

Škoda Transportation již stihla podat na tuto diskriminační soutěž žalobu, nebo se teprve chystají? Ale nebojím se, když dokázali postavit ŘÍP-1, DMU je sranda projekt.

Kubista

Vlastně ani nemusíme číst článek pojednávající o nákupu DMU, když si stejně můžeme bezmyšlenkovitě uhodit na našeho zlého výrobce EMU, který s tím nemá nic společného 🙂

Lukáš

To bohužel má. Protože po převzetí vagónky Vítkovice (vyráběla Ešusy a motoráky pro Finsko), tak jako první zařízly výrobu motoráků, že to bude dělat PRAS (PARS) Šumperk. Jak to nakonec skončilo víme všichni.

4918

814

Kodl

Tomu rikam inovativni mysleni, nakupovat v 21. stoleti motoraky. Ceska republika takto zustane navzdy beznadejne zaostala a turisti z okolnich zemi se k nam budou jezdit divat, jak ze to drive za cisare pana ve stredni Evrope fungovalo. Opravdu smutne cteni.

Haha

A co by měla kupovat? BMU budou taky, nebojte. Ale třeba v Libereckém kraji není ani metr trolejí – co tam mají ČD kupovat jiného?

XXXD

Vy jste tedy mimoň. Dieslové vlaky jezdí i ve vyspělých zemí a železničních velmocí. Samozřejmě v budoucnu by bylo hezké mít naprosto bezemisní vlaky, ale to opravdu není v nejbližší době reálné.

Kodl

Doporucuji vam, zdrzet se za a) invektiv a za b) se zajet podivat minimalne nekam do zapadnich zemi, jako je napriklad Nemecko ci Spanelsko. Trend neobkecate a diselove vlaky umiraji a vymrou. Pote bych take doporucil se zajet podivat napriklad do Ciny ci Japonska, abyste si uvedomil, jak jinde vypada 21. stoleti.

Haha

Bavorsko je málo západní?

Já, kdo jiný

Je. Elektrizace tratí pomalá, dvoukolejné tratě vybavené jednosměrným zab.zař. ze 70. a 80. let, ramenná mechanická návěstidla na koridoru (Regensburg Ost), podudržovaná infrastruktura s množstvím poruch, do které se snaží nacpat čím dál tím větší množství vlaků.

Je zvětšující se počet mešit znakem západnosti?

XXXD

Evidentně se asi ve většině těch zemí moc nebyl, když tu plácáte takové nesmysly.

XXXD

*Evidentně jste

Růža

Kodl,jste obyčejný demagog. Víte jakou má hustou železniční síť třeba ve Španělsku? Tam vlastně žádný lokálky nemají. Mají tam úplně jiný požadavky na kolejová vozidla.

Vlastimil Kocurek

Je to přesně tak.A vůbec není důležité, co je dnes, ale co bude až se rozbalí ten bilionový balík EU. Ten nepřijde proto, aby všechno se dělalo jako doposud, ale aby se všechno změnilo.

4918

Já jel ve Španělsku Motorákem

jva

Kde mají tak hustou síť lokálek jako u nás (bez ohledu na vytíženost)? Jistě, půlku zrušíme, můžeme ty perspektivní drátovat (třeba z peněz nyní slibovaných na zabezpečení tratí, kde na křižování – pokud není fíra sebevrah – stačí noty a v případě echt mimořádonosti mobil na dispečera).

Vlastimil Kocurek

Budete se divit, co všechno bude reálné a v poměrně brzké době. Nyní je přelomová situace. připomíná to myšlení okolo Koňské povozy versus vlak. Také předpokládali, že koňské povozy budou ještě sto let. A za pár let bylo hotovo.
Ano však právě proto, že ještě jezdí, ale prostě ve vyspělých zemích , speciálně Francii a Německu, se to rychle změní.

XXXD

Jenže v ČR je trochu jiná situace a opravdu se mi nezdá, že by byla vůle rušit lokálky. Jinak například k tomu Německu, tak to není zase tak dávno, co taky objednávali nové dieselové jednotky.

Vlastimil Kocurek

Sledujte i jiná zpravodajství, uslyšíte hlasy ze Západu, že Evropa se musí změnit teď nebo nikdy, a ty změny budou (ač se to Česku nelíbí) skutečně zelené, a ty motoráky budou tady pak za nějakých dvacet let něco jako pěst na oko.

ušatá

Nebo právě naopak?

jozka

Kazdy, kdo slysi hlasy, by mel zmenit medikaci nebo lekare.

4918

Pane kocourek vy se radši moc nevyjádřujte

Lemmy

Jakože se místo nich mají nakoupit kloubové autobusy?

Paja

Elektrobusy.

4918

Paja, zrušme veškeré neelekteifikovane tratě a jezdeme elekteobusy už se těším na cestování po libereckém kraji

Vašek

Já si také myslím, že jsou to vyhozené peníze. Přeci bychom to ještě 20-30 let vydrželi s osmsetdesítkami.

libor

přesněji ještě 31let, 50 let už mají za sebou, ale dalších 31 jistě dají. tj 50+31 = 81(0)

Vlastimil Kocurek

Je to tak, je to šílené. Tím spíše, že do Česka nyní přijdou velké peníze EU na dopravu.

julio

Tým „velké peníze z EÚ“ ste mysleli, že ich ČR najprv pošle EÚ a potom vám ich EÚ určí na dopravu? Sledujte cestu peňazí, to nie sú peniaze EÚ, to sú peniaze ČR poslané EÚ a po zaplatení EÚ darmožráčov bude znížená suma poslaná späť do ČR.

Jan K.

Tak hlavně aby něco vybrali a ne že zase prohlásí že je to moc drahé a stahnou nabídku. Když něco vysoutěží tak alspoň budou české dráhy mít co nabídnout proti konkurenci a třeba kraj bude akceptovat i vyšší cenu. Nejlepší by bylo kdyby na to dostali dotaci z eu a potom by nemohli soukromníci na ně.

David

Že by kraj akceptoval vyšší cenu – v to nedoufejte. A po covidu už vůbec ne. Rozpočty budou napnutý tak že budeme rádi, když se podaří odjezdit všechno to, co jezdí dneska. Ale spíš čekám redukce.

Hezky česky

Modrý kabaret zase pobavil. 😀 😀 To, že je nyní ve světě období levných státních dluhů ještě neznamená, že se tihle taky svezou. Než to teoreticky dosoutěží, tak bude úplně jiné období.

Luděk S.

Bude se to soutěžit tak dlouho, dokud nebude mít vítězství v kapse JSVŽV.

Hezky česky

Spíš zvýšený dluhový limit projí provozem po covidu. Pár nějakých nových něčeho koupí na politickou objednávku, prostě bussines as usual po celou dobu existence po 89.

Panda

Jakou pokutu chystá Středočeský kraj pro ČD za opakované nedodržení dohody ohledně nových motoráků Praha-Kladno?

Lektor

A opravdu nějaká taková dohoda je?

Panda

Ano, požadavek kraje vedl k vypsání VŘ před třemi lety a je součástí i nové smlouvy: https://zdopravy.cz/az-50-milionu-na-pokuty-rocne-stredocesky-kraj-ukazal-smlouvu-s-ceskymi-drahami-37389/

ABC

přísné pokárání

Haha

Dohoda padá v moment, kdy nejsou peníze…

ABC

a stejnou „cenu“ bude mít i ona rámcová smlouva…. tj. ani ne papíru na kterém je napsána

RADIM BOSS

Doufejme že české dráhy tímto podpoří české ručičky a ne že to půjde zase do ciziny

Panda

Konkrétně jakého výrobce dieselových vlaků máte na mysli?

asdfg

Škodovka má jistě nějaké vizualizace. 😀

Jiří 24

No jasně, vezmou skříň z Pantera, vrazí tam motor a jedou 😂

Jiří 3

Upřímně by mne zajímala vizualizace dieselového Pantera.

Pe.tr

Místo pantografu bude komín a bude to celé v Najbrtu . Schváleno za dvacet let a za třikrát tolik ale bude to 🙂

Jiří 3

Spíše mne zajímá umístnění motoru. Přece jen v současné kostře není moc místa na motor. Leda, že by byla odstřelená část interiéru.

Od lesa

Jediný pořádný se u nás vyrábí v České Lípě, musela by to být velká zakázka, aby mělo smysl je tam udělat komplet a ne jen skříně. Problém je v tom, že mají na několik let vyprodáno, tak by si museli počkat.

Kubrt

Je to čistě teoretická úvaha, ale podvozky, dvoukoli a power pack by se tak jako tak k finální montáži přivezly odjinud, takže „kompletní výroba“ DMU v ČL by nebyla úplné sci-fi. Větší komplikací v te úvaze je, že jednak Bombardier už DMU dlouho nevyrábí a zejména, že převzetí železničních aktivit Bombardieru Alstomem poněkud zamícha kartami.

Pe.tr

Máme dva flexibilní výrobce co by to zvládli s prstem v nose . První je SOR Libchavy – ti umí naftu i s bateriema a vymění jen kola a Škoda má dokonce dvě želízka . Panter a místo trafa motor anebo tramvaj . Jako jediná na světě by byla s motorem. A ještě by to připomínalo zvláště v podání SORu inovovanou 810ku tak by mohli správná srdce plesat .

4918

Jediný kdo by to mohlo splnit jsou zos Vrútky takže raaldim boss žije ještě pořád v ceskoslovensku

AlaskaRailroad

Pochybuji že nějaký výrobce stihne tak rychle vyvinout odpovídající vozidlo. Celá skupina Škoda se zaměřila na vývoj a výrobu elektrických jednotek a ve středně dobém horizontu to nevypadá že by mělo být jinak. Už se nehlásí ani do výběrek na elektrické lokomotivy. Naposledy nově vyráběné vozy typu DM12 z let 2004-2006 pro finské železnice už nesplňují normy. Rovněž CZ Loko se bude orientovat spíše na modernizace a výrobu velkých dieselových lokomotiv. Maximálně licenční výroba.

Jiří Kocurek

Váš telefon je Jablotron, žeano?

Inspektor státních drah

Srovnávate dvě nesouměřitelné věci. Spotřební elektroniku jsme v Č(SS)R nikdy nevyráběli, nemáme v tom tradici. Naopak české strojírenství bylo známé po celém světě a úspěšně jsme jeho výrobky vyváželi i do západní ciziny. A kolejová vozidla, trolejbusy a autobusy jsme si celá desetiletí vyráběli a vyvíjeli sami pro sebe ale i pro celé RVHP a půlku světa.Takze tenhle obor umíme ( uměli jsme ) a patřili jsme v něm ke světové špičce. Vyvinout moderní motorovou jednotku čistě české výroby by jistě šlo, a mohla by směle konkurovat těm německým krámům. K tomu ovšem chybí vůle ,politické zadání je lézt do… Číst vice »

Panda

Od Němců jsme dřív kupovali vagóny čistě na POLITICKÉ ZADÁNÍ, zatímco teď kupujeme dle VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ.

Luděk S.

No hlavně aby se tentokrát přihlásil (a vyhrál) JSVKV!

Milos

Můžete mi rict, co by tento vyrobce mel nabidnout?
Teda pokud nemyslite Vrútky. 😀

švestka

Nějaký pěkný výkres?

ABC

a správně široké dveře

XXXD

No jasně, to už se může rovnou příhlásit váš oblíbený SUDOP, tam je asi tak stejná šance, že se přeorientují z projektování na výrobu motoráků jako že je začne vyrábět Škoda.

Luděk S.

To je zajímavý nápad. To by chtělo nějakou studii.

XXXD

Že jo. Zpracovat ji přece SUDOP taky může a zaplatit by to mohly ČD. Je přece v jejich zájmu, aby se tato skvělá společnost začala zajímat i výrobou kolejových vozidel a ČD tak od nich mohly také odebírat jejich skvělé produkty stejně tak, jak již to dělá dlouhá léta SŽ (SŽDC).

Luděk S.

Kamarádi se neopouští!

Luděk S.

Nesmysl. Správná je pestrost, aby si cestující užil různé vláčky.
Navíc je to výhodné i pro výrobce.

Leinad

Obávám se, že to tak u modrogumu dopadne. 7*680, 7*Taurjet, 1 kasandra,…

Luděk S.

Těch 20 ks 380 je výstřelek. Tedy nikoliv cenou a kvalitou. Leč počtem. 7 by jich úplně stačilo.
Tak jak se sluší na „v podstatě dokonalou lokomotivu“.

Džamel

Dělá se to na 40 roků, tudíž by se hodilo mít výkon aspoň 1000 kW a rychlost 160, aby to mohlo i na mimošpičkové Os na koridor. A během 20 roků už by mohl být standart u Sp na rovných tratích po modernizaci. Vždyť v Německu se toto dělalo již před 25 lety.

Kamui

Ne. Takové tratě budou pod dráty.

Už tady někdo psal v minulosti, že v Evropě motorová trakce v osobní dopravě přežívá akorát u nás na východě a v Německu. V zemích jako Rakousko, Itálie, Francie jsou tratě které mají smysl pod drátem a jezdí tam EMU, a ostatní tratě jsou opuštěné/zrušené.

Kubrt

Motorová trakce má významný podíl i v té Itálii a Francii, dále v Británii, Irsku, Dánsku.

bkp

V Itálii mají snad asi 3 tis. km neelektrifikovaných tratí, což je mnohem méně než u nás.

Panda

Ale pořád se i v Itálii najdou neelektrifikované páteřní tratě s větším provozem, viz např. Empoli-Siena, tratě na Sardinii…

Vlastimil Kocurek

Prozatím, ale věci se budou měnit, jen u nás budeme zase všechno dělat tak, jako se dělalo doposud. Či-li co je dnes je úplně jedno.

ene bene

Celý můj život řeší dráhy tento problém. Několik desítek let se tomu říkalo „náhrada nevyhovujících vozů řady M 262.0“ a poté co tyto vozy (navzdory dlouhověkosti) přece jen vyšuměly do nirvány, musí se tomu říkat už jinak, ale je to pořád ten stejný nedostatek. Koupí se prototyp, nebo i třeba menší série několika desítek vozů a pak se zjistí, že to zase není ono, a problém se řeší dál.

Od lesa

Tak je asi na časem přestat kupovat prototypy a vozidla jaké nikdo nikdy neviděl.

Adamgolias

Jo , a přivézt desetiletími ověřené 845…

medical_examiner

Což by ale ve výsledku bylo, jako si umýt boty od bláta, a šlápnout do exkrementu…

4918

No jo no všechno to komunisti pos**li když nevyrobili 400 ks 860 od té doby je to furt dokola

Richard P.

Hmm, to uz by stalo za obnoveni vyroby ve Studence nove verze rady M286 pro 21stoleti. Nizkopodlazne wifi a vysokorychlostni otvirani dveri a LED osvetleni strojovny uz jsou banality:-)

Od lesa

Pominu-li, te se ve Studénce dávno nic takového nevyrábí, tak prosím už nic takového. Je to relikvie reálného socialismu 60. let, tak to nechme na nějaké jízdy pro ty, kdož po té době pláčou a netahejme to do současnosti. Dávno už to mělo být pryč, ale chápu zoufalství tuzemské dopravy, tak to hold nějaký pátek bude jezdit.
Ale nic takového ani v moderním pojetí.

Jan Semela

Dnes je pondělí, poctu tedy vzdejme pondělku :-)))

David

Vzdávat pátku hold v pondělí je vpravdě pošetilé.

ABC

Bav se s volem o sobotě, když jde v pátek na porážku

4918

Tohle všechno vzniklo ta že komunisti zakázali výrobu 860 kvůli jejich tankům

Peeetr

Neříkám, že by mělo ne až tak bohaté Česko vyhazovat za nejmodernější a nejdražší věci jako je vodík či celobateriové vlaky, ale při nákupu úplně nové generace bezdrátových vlaků, které tu pak budou fungovat nejméně dalších 40 let, by se mělo od staré nafty přejít alespoň na ten zemní plyn (kompatibilní s i u nás vyrobytelným bioplynem), kterého světové zásoby jsou přibližně na 2x delší dobu než u té ropy.

Dalibor

no konce zasob ropy bych se jeste chvili neobaval.

ABC

já bych se teda obával. za posledních 30 let už měla zaručeně dojít hned několikrát!

Peeetr

V 70. letech bylo ropy ještě víc, přesto přílišná závislost na dovozu paliv poslala hospodářství Západní Evropy do kopru, a vzpamatovali se z toho až po masivní domácí výstavbě jaderných elektráren.

Kubrt

V 70. letech bylo víc ropy v zemské kůře, ale ne na trhu.

ABC

A možnosti přísunu jsou už dnes podstatně více diverzifikované

Vlastimil Kocurek

To myslíte vážně ???

Vlastimil Kocurek

Jasně, budeme jezdit tak dlouho na naftu, pokud se bude těžit.

Od lesa

Ustřihněte bioplynu dotace a skončí. Navíc nejsme schopni ho vyrobit tolik, aby mohla u nás skončit nafta.

Celosvětové zásoby ropy jsou ohromné a majitelé z toho královsky žijí. Jedni se topí ve zlatě, jiní za to řinčí zbraněmi. A až se zvrátí situace v největší studni na ropu na světě Venezuele bude teprve veselo.
Neříkám tím ale, že pálit ropné deriváty je něco dobrého.

XXXD

No řekl bych, že až dojde ropa (respektive už předtím, když už bude málo ropy), bude mít ČR daleko větší problémy k řešení než pár motoráků bez nafty.

Urban Transport Lover

No konečne…! 😀

1a1=11

Jako já, když si každý rok slibuji, že si konečně koupím nejlevnější Oktávii. Když do ní pak sednu, zjistím, že za ty prachy je to pekáč..

ABC

a taky děláš dokolečka soutěž aby ti jí někdo dodal nejvíc za 199 tisíc? 🙂

Alf

A výsledek je jaký? Prodlužujete životnost stávajícího auta nebo kupujete ojetiny nebo zkoušíte výběrko opakovat za jiných podmínek (třeba víc kusů do fleetu)?

1a1=11

Hledám lidi, se kterými bych za rozumných podmínek sdílel a podpořil třeba elektromobilitu, ale to je asi v dnešní době nereálné.

medical_examiner

Elektromobily jsou nereálné do doby srovnatelných parametrů.
Až bude taková elektrická Fabie mít dojezd 1000 km a cenu 350 000,-Kč, můžeme se začít bavit.
A kromě toho bude potřeba vyřešit vysloužilé baterie a pravidla při požáru…

Inspektor státních drah

Tak to budeš hledat dlouho.
Většina lidí má zdravý rozum a ty elektrické krámy nechcou ani dotované.
CityGo za půl mega koupí jen totální blázen

medical_examiner

Škodovka je jedna z nejdražších značek na světě.
Takže Mercedes CLA stojí obdobně jako v losím testu nedávno propadlý Superb…

Jerry

Doufám že nové motoráky se počítají jako náhrada za ty ..zkur regionova.160 ks to by byla paráda, a sem pro aby se koupily regiosharky ,už je zná obsluha a dílna.

XXXD

Regiosharky? No jsem laik a ne z provozu, ale zrovna moc dobrého jsem o nich neslyšel/nečetl, stejně jako o minimálně většině železničních vyrobků pšonků. I ten koncept už asi není nejnovější. Z druhé strany to bude levnější než něco od CAF apod., ale to se pak samozřejmě projeví na kvalitě.

Dalibor

moc bych si pral, aby CD konecne meli lepsi „stroje“ to co leckde jezdi je fakt katastrofa…

CeV

Když jsem psal u lokomotiv, že soutěžit po kouskách je nesmysl, jak ekonomický, tak technologický, spousta diskutujících si ťukala čelo.
To jsem zvědav, jaké úvahy si přečtu nyní.

asdfg

modří si argument určitě najdou 😀

asdfg

Sázky kdy to zruší? 😀

Já, kdo jiný

Za 3 měsíce?

Jan Semela

Za 1/2 roku.

Jenda-71

Do vánoc.

medical_examiner

Letošních nebo příštích?

Hodně štěstí

Do švestek.

David

Švestky už zrají…

ABC

Po žních!

BoH

Bylo by to krásné, ale řekl bych, že čím větší zakázka, tím větší pravděpodobnost, že padne na financích.

Kubrt

Je to rámcova smlouva, realizovatelná postupně v reakci na získané kontrakty, takže neni treba mít hned zajištěné financování na celou dodávku. Snad už to dopadne.

ABC

to ovšem neřeší cenu za kus….

Kubrt

No jo, chce to sebevědomeho dopravce, s rozumně vysokou „zarucenou objednávkou“. V tom ČD udělaly pokrok, 33 je více než 0 u poptávky na nějaké EMU před časem.

_Pavel_

Na financích padají i ty malé zakázky