České dráhy uhájily nakonec provoz na Plzeňsku a v Českém lese, získají desetiletý kontrakt

Motorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhyMotorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhy

Jednání s více dopravci stlačilo cenu zhruba o pětinu.

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
axon

skvělá zpráva, a ČD by ale měly postupně ty takzvaně aleterantivní dopravce ze země konečně vytlačit

medvěd

Sázka kraje na jistotu. Teď jen tvrdě vymáhat plnění smlouvy.

ervoš

Jako strojvedoucí OCP západ(dříve DKV Plzeň) toto vítám,že nebudu muset měnit tričko.Ještě by to chtělo vyladit přestupní vazby v Plzni.Přijedu od Domažlic a vlak na Beroun nebo Klatovy odjíždí 1 min po mém příjezdu, Bez šance na přestup.Odjíždím na Žihli a vlak od Klatov přijede 2 min po mém odjezdu.Toto je spojení v rámci kraje západ -východ a jih -sever.

Haha

Tohle je bohužel o tom, že SŽ roky slibuje, že se na 170 Plzeň – Klatovy sáhne, aby se těch pár minut ušetřilo… a skutek stále utíká do budoucnosti.

PvvS

Schválně, za jak dlouho po podpisu se vyskytnou nenadálé události a s jednotka bude nějakej problém.

tarten

„V prosinci 2023 by měla vyjet na Plzeňsku jedna nová Pesa“ – to české přechylování je čím dál tím divnější. Nemělo by se spíš napsat „jedna nová fena“? 🙂

MHD

Jedny nová Prsa.

Jiří Kocurek

Já bych nejásal, vlaky Kralovice-Mladotice obnoveny nebudou. Takže je jisté, že i Plzeňský kraj bude pokračovat v ničení železnice. Vy nevíte, co provedli s Radnickou lokálkou?

Luboš Beneš

No tak trať Kralovice-Mladotice by projel tak akorát buldozer s motorovou pilou, Radnická lokálka jede holt 2 úvratěmi, ale v taktu a jízdní doba stejná jako po staré trati.

Jiří Kocurek

Ale ten buldozer musí být železniční 😉

Ondra

Docela by mě zajímala čísla za provoz na trati 182, tedy vlaků Poběžovice-Staňkov-Holýšov.
Dovedu si představit, že kvůli špatné poloze většiny nádraží na této trati vozí vlaky spíše vzduch.
Víte někdo více?

Jelen

V Horšovském Týně je nádraží umístěno dobře. Za nízké vytížení může především malá nabídka spojů. Vazba HT – Plzeň je jinak poměrně silná.

MartinS.

No dobře? Není to úplný průšvih, ale rozhodně ne dobře. Pokud rozdělíme Horšovský Týn na 4 kvadranty, tak nádraží je na kraji toho nejmenšího, ve kterém navíc bydlí nejméně lidí. Pouze asi 1/3 osídlení Horšovského Týna to má na nádraží do 1 km, tedy 15 minut běžnou chůzí. To opravdu není ideál.

Fandík

Je to rok co jsem tam jel z Horšovského Týna na Poběžovice. Co Vám budu povídat. Končila škola a bylo tam dost naších neukaznenych spoluobčanů 😑

zdydy

takže na trati Rokycany – Nezvěstice a Poběžovice – Stankov nasadí regionovy místo šukafonu.

Daniel

Asi jo… a pak asi BR650 z Německa

Jméno*

Rokycany – Nezvěstice do budoucna 844/847, Poběžovice – Staňkov RS1, viz článek.

rozinka

RS1 ty už se přece nevyrábí. A ČD určitě nepřitáhne z Německa nějaký ojetý šrot.

Erik85

Nepřitáhnou. Uvolní se jimi kupované RS 1 jako nové z jiných výkonů, kde díky nárůstu počtu cestujících nasadí nové Pesy. Smůla co? Zase to kopnutí nevyšlo. 🙂

Jiří Kocurek

An ale kopal do odpůrců ojetých RS1, pro které nejsou dostatečně české, ale příliš neměcké, olítané a vyřazené šroty. Narozdíl od stejně starých motoráků, které jsou dostatečně české, protože je koupily ČD jako nové.

rozinka

A odkud se prosím pěkně uvolní ty nové RS1?
Že by snad už konečně přestali ČD provozovat tyto smradlostroje na t Česká Třebová – Zábřeh

T448

Předpokládal bych, že z Vysočiny.

Tomariero

Tam mají sice přijít nové Pesy, ale RS1 se mají pak přesunout na jiné tratě v rámci kraje Na obou tratích na Vysočině nahradí Pesy motorové vozy Stadler RegioShuttle (řada 841). Ty ale neskončí, čeká je posun na tratě 240 (Brno – Jihlava), 250 (Havlíčkův Brod – Tišnov) a Křižanov – Studenec, kde nahradí stroje řad 814 a 854.)

rozinka

Takže do Slavonic a Ledče bude jezdit co? A na Vysočině už jsou dnes RS1 také ojeté, byly koupeny před x lety.

Tomariero

Do Slavonic a do Ledče budou jezdi právě nové jednotky řady 847.
Jinak velice pravděpodobně budou ty jednotky pro Český les ojeté z Německa, případně pronajaté (je vypsané výběrové řízení na pronájem DMU). potažmo se tam přesunou ty co jezdí aktuálně ve středočeském kraji které nejsou pod dlouhodobou smlouvou pokud se nic nezměnilo.

rozinka

Takže to budou ojeté šroty z Německa.

Gargy

Tady je vůči ČD někdo zaujatý

rozinka

Ale kdeže, já jen nevěřím, že by ČD dělali to samé jako zlý soukromníci, jak nám vtloukají do hlavy ČD fans.

Gargy

Aha

MHD

Demagogie. Nikdo ti do hlavy nic nevtlouká. Jsou tu pouze tvé příspěvky opačného tvrzení.

Daniel

Víte, odkud přesně jsou ty RS1? Také z Badenska-Wurttemberska jako RS1, které jezdí v úseku Plzeň-Plasy a Česká Lípa-Louny-Postoloprty, Louny-Kralupy?

Monczka

jaký je rozdíl mezi žralokem 844 a 847?

Jirka

to by mne také zajímalo

Daniel

847 má trochu jinou formu. Věřím že to bude ještě modernější než 844, který je taky celkem moderní.

Daniel Jablonecký

Jste osel, pane, a navíc to celé překrucujete.

Daniel

Na trati 183 budou taky jezdit RS1 místo 814 a 842? Nebo budou tam jiné motorové vozy? Děkuji.

Jméno*

Na trati 183 budou jezdit vozy řady 847 (až dorazí). Do té doby tak nějak SQ.

Vamid

Už teď to na plzeňském nádraží nevypadá špatně, vesměs moderní vozy. A další dobrá zpráva k tomu

Gargy

CO nabídla arriva své popelnice ř. 845?

rozinka

Tady je někdo proti Arrivě zaujatý.

Kubrt

Ty nemohla nabídnout, když nesplňují zadání.. Ale tak proč si nekopnout.

Pat

Řekl bych že Desira

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Takže 814 na věčné časy…

Gargy

asi neumíte číst co?

Radek

Četl jste to?

Jiří Kocurek

Já jo a vzpomněl jsem si na Praha-Kladno. A říkám si, zda je 714+Bdtn+Bdtn lepší nebo horší než Regionova.

http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-29514/

rozinka

Budou tam mít jednotky jaké svět neviděl.

Erik85

HighJet? 6 tříd, kino,… jo, byl tu jeden co sliboval…:-)

Luboš Beneš

Jojo, vlk taky sliboval…. ale fakt je, že kromě rychlíků na Budějice to už z Plzně jde jet slušně jako člověk.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ano četl.
Taky ale vím jak to chodí…

Vojtěch Suchan

Kde je tam nějaká 814? 814 nahradí 844 a 847 kompletně, 810 nahradí 841. V Plzeňském kraji nebude zasmluvněné jediná regionova.

Kamui

Já jsem zvědav co se všemi těmi 814 bude. Jestli šroťák, nebo odprodej někam na Balkán.

Ondřej

Já doufám, že s nimi budou nahrazovat 810.

Gargy

mužou nahradit 810 jinde

Jiří Kocurek

Šroťák. Balkán kupuje nové.

Daniel

844 na trati z Rokycan do Nezvěstic nebo i do Radnic a Bezdružic? Kde budou jezdit ty 847?

Jméno*

844/847 budou jezdit v celku Plzeňsko, tj. tratě 160, 175, 176, 177 (Plz-Bezdružice), 181, 183, 184 (jen úsek Tachov – Planá). Žádný jiný typ vozidla se v této oblasti vyskytovat nebude.

Daniel

Ale 844 jezdí na P3 do Domažlic a částečně směr Plasy a Žihle. Kde jinde budou jezdit? Není tolik 844 v Plzni….

Kubrt

A co si takhle ten článek přečíst a zkusit ho pochopit?

Daniel

Hä? Ve článku není napsané kde budou jezdit 844

T448

Pak to nějak nesedí na ten počet 11 ks. To je trochu málo na všechny výše uvedené tratě.

Vojtěch Suchan

Od GVD 2023 bude Radnice – Bezdružice jedna linka s 847.

Jméno*

Ano, ale 847 tam nebudou od začátku, dočasně tam budou i jiné druhy vozidel, které v kraji již jezdí.

Daniel

Takže 810 + 814 než budou 847?

Jméno*

814 nikoliv, nestihne vyjet jízdní řád (je konstruován na vyšší rychlost než 80km/h). Předpokládám kombinace 842/844, ale je to jenom na chvilku.

Daniel

Ale v současnosti jezdí 814 do Bezdružic a Radnic

xyz

Vždyť vyšší rychlost se dá uplatnit jen mezi ejp – pňo tedy cca v 1/4 jízdní doby. Tak jako tak to ty 2hodiny budou.

xyz

To budou mít strojvedoucí radost. Dvě hodiny jízdy tam a dvě zpátky. Nejlépe v kasičce a s naprosto směšným nereálným 3minutovým obratem na D3 s ohlašovačkou jako je teď.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No, není…
A bude to tak?

Diesel

Samá lokálka kde nikdo nejezdí a soupravy by tam měli jezdit velký jak na rychlíku do Moskvy. To se to rozdává když to není z mého.

Vojtěch Suchan

jé, lokálkobijci jsou tady :DDD Tak znova. Kraj tam objednává to, co od něj voliči čekají, a chce zajišťovat kvalitní VHD odpovídající 21. století.

Jelen

Můžete mi říct, na které lokálce v Plzeňském kraji „nikdo nejezdí“? Taková tam vážně žádná není.

Erik85

Jejda, to bude mít jeden uschlý hrozen dnes špatné spaní…před pár dny porážka ARRIVY ve zlínském kraji, předtím KH kraj a teď tohle…🤣

Tomariero

můžu info k té porážce Arrivy na Zlínsku, nikde to nemůžu najít

Vtvt

Připojuji se.

Erik85

Jednání zastupitelstva Zlínského kraje. ČD měly na provozní soubory A a C smlouvu jen na 4 roky s opcí na 6 let, kterou kraj nevyužil a udělal nový rozstřel. V něm ČD podaly lepší nabídku než Arriva… kraj k tomu určitě vydá tiskovku.

rozinka

Taky jsme nedávno četli, že to Arr ve Zlínském kraji vzdá a uteče…a ono nic.

Vtvt

Arriva ve Zlínském kraji jezdí na linkách na jihu a východě ZK, v souboru B. Pan Erik85 mluvil o jiných linkách.

Jarda

Poslední dobou toho ČD obhajují hodně. Je nějaká stránka, kde pujde vidět jaký dopravce má na jak dlouho jakou trať, případně jeli vysoutezenn novy kontrat?

Plecháč

Něco takového existuje, ale je to interní materiál ČD.

Andrej Veliký

Uhájili, ale bez režijek, stejně jako na P1. Sorry jako, nádržáci.

Jméno*

To není pravda, režijní jízdné neplatí pouze na VYSOUTĚŽENÝCH smlouvách (v současné době pouze Panteři linka P2, do budoucna pak i Panteři linek P1 Horažďovice a P1 Cheb, toto jsou přímá zadání.

Kubrt

Tato smlouva bude brutto nebo netto?

Jméno*

Brutto, nicméně vzhledem k tomu, že se jedná o přímé zadání, je toto z hlediska nutnosti uznávání režijního jízdného ČD irelevantní.

Kubrt

Takže kraj bude poskytovat benefit široké rodině zaměstnanců pohrobků ČSD.

Jméno*

Ano. Když se jedná o přímé zadání, tak s tím nelze nic udělat, tak je v současné době postaven zákon.

Daniel

Zkuste ten článek přečíst a zkuste ho pochopit!

suri

To co píšete je kravina. Jestli někde něco platit bude nebo nebude nezáleží na způsobu zadání zakázky, ale na tom, co bude ujednáno ve smlouvě. A téměř jistě se bude jednat o brutto smlouvu podobně jako na P2, kde si kraj vyhradí rozhodování o tarifu. Dopravce je jen od toho, aby jezdil, jak kraj bude pískat a kraj za to dopravci zaplatí dohodnutou cenu.

Aaabbb

Achju 🙂

Aaabbb

Proč v takřka každé diskuzi, co tu je, někdo tohle už trapné téma zmíní? Každý zaměstnavatel poskytuje svým zaměstnancům nějaké benefity. Světe div se, i soukromí autobusoví či železniční dopravci. Co je na tom špatného?

Vašek

Dokonce i IDPK má zaměstnanecký tarif na všechny vlaky a bus po celém kraji. Ironicky ale nezahrnuje Plzeňskou mhd takže pro místní pořád k ničemu.

babilon

Když už jste začal další kolo kolovrátku – každý normální zaměstnavatel poskytuje benefity ze svého. Je to jako bych dostal volňáska do fitka a fitko za to nedostalo zaplaceno.

Míra

Kdybyste pracoval pro to fitko jako trenér, tak by to bylo dokonce žádoucí.

rozinka

Ale to by pak byl jejich zaměstnanec. Babilon zmiňuje případ, kdy někdo pracuje pro jinou firmu a fitku by za tento jeho benefit nedostalo zaplaceno.

***** Petr

Ale každý zaměstnavatel benefity platí že svého a neobtezuje tím objednavatele a zákazníky. Většinou ze zisku . To ČD taktéž nezná .

MartinS.

Ty benefity dává ten zaměstnavatel z peněz v sociálním fondu nebo ze svého zisku. Ne, že poníží tržby, které má předat objednateli.

Martin.K

A jak to dělají státní zaměstnavatelé? To přece vždycky nějakým způsobem půjde ze státních peněz. Představte si, že pokud pracuji na státním hradě, zámku nebo i v krajských či městských muzeích, tak já (i moje rodina) má zdarma vstupy do těchto zařízení. A nikdo proti tomu neprotestuje. To byl jen jeden příklad, rozhodně by se jich našlo daleko více. Obdobně i privátní autobusoví dopravci zpravidla jako benefit poskytují přepravu svými spoji (včetně objednávaných) zdarma. A nikomu to nepřijde divné. Nedávno jsem to viděl v inzerátu ARRIVY (přeprava vlaky a autobusy Arriva v ČR zdarma – tedy vyjma Plzeňského kraje).

rozinka

Pokud SPÚ ve svých hradech umožňuje svým zaměstnancům vstup zdarma, je to benefit, protože žije z tržeb za vstupné.
Pokud ČD ve krajských vlacích umožnuje svým zaměstnancům jízdu zdarma, je to parazitování, protože z tržeb za jízdné nežije.

Oce

Nota bene když stejně drtivá většina provozních zaměstnanců dojíždí do práce autem, že? Ono když máte nástup někde v tramtárii ve 2-3 ráno tak tak pořád jezděte spát den předem mezi skříňky. Jo, závist a nepřejícnost, to je vlastnost nás čechů.

***** Petr

Spíš narovnání vztahu . Závist a nepřejícnost určitě ne. Zde se jedná o vycuranost a podraz na objednavatele a daňového poplatníka . Ve své režii a na komerční riziko s pánem Bohem .

rozinka

Zaměstnavatel, takže ČD mají v tomto případě uhradit do krajské kasy jízdné za své zaměstnance, které projedou.

Beny

Celkem by mě zajímalo, s čím přišel LE(T). Jestli někde objevil něco jako další LINTy?
Také moc nerozumím jak se podařilo v souboru Český les protlačit tak velká nová vozidla za akceptovatelnou cenu.

No, každopádně gratulace modrým! Je skvělé, že to umí kvalitně a levně!

Haha

Podle mě to blbě pochopila ČTK; pokud platí původní předpoklad ze soutěže, tak přechodně lze použít 814 s doplněnými věcmi jako zásuvky a pak plní podmínky jen RS1.

Kubrt

Ano, je to tak, 814 a později RS1, tisková zpráva kraje to potvrzuje.

Gajda

Je otázka, jak to pak skutečně vyjde ekonomicky. Aby jen proto, aby to neztratily neprodělají. Takovej Liberec-Pardubice 2.0

Bert

Pochopil jsem správně, že Sharky budou jezdit i na tratích, kde dodnes jezdí samotné 810, někdy i bez průvodčího, jako například Staňkov-Poběžovice?

Kubrt

Na „Českém lese“ budou 814 a pozdějí RS1.

Daniel

Budou v Českém lese od 12/2023 výjimečně 814 nebo částečně i 810 jako v dnešní době?

Jméno*

Od 12/23 dočasně POUZE 814 po částečné reko (žádná 810), pak RS1.

Gargy

Ale právě ten šaryk muže zkrátit jízdní doby a přilákat nové cestující.

Tom

No super! Chvála pro všechny strany. 🙂 Jen dotaz… těch 11 jednotek bude z 33 již objednaných nebo to bude nově navíc? Tzn. 33 Královehradecký kraj + 33 v podstatě celá ČR + 11 Plzeňský kraj, čili 77 celkem? :O

Tom

Oprava: prvních 33 jednotek by podle starších článků mělo být „ve Středočeském, Pardubickém, Jihočeském kraji, na Vysočině a v Praze“, tzn. že sem půjdou ještě úplně jiné.

Tomariero

Aktuálně jich je objednáno 66 s dodáním až do konce roku 2026 (KHK to má hodně rozprostřené), první mají přijít v březnu 2023 první asi pro Sředočeký kraj a poté Jihočeský kraj. Takže ty určitě nová objednávka v rámci rámcovky na 160ks

Studý Chudent

Mám radost, že se ČD za posledních 10 let zlepšily a nakonec dokážou být i nějak konkurenceschopné.

Taky rád vidím, že Plzeňský kraj nejde po nejlevnější nabídce, ale radši vezme smlouvu s novými vozy

Martin1

Kéž by takto uvažovalo i samotné MD.

Ondřej

Snad se nové jednotky projeví i na obsazenosti.

Vašek

S obsazeností je snad problém? Čekám kdy navrhnete dráhu zrušit a nahradit autobusem.

Ondřej

Tak kdyby nové vlaky měly podobný efekt, jako tenkrát Regiojet z Komárna do Bratislavy, asi by se nikdo nezlobil. A tim nemyslím, absolutní čísla, takový potenciál v plzeňském kraji snad ani není, ale spíš nárůst cestujících.

Tomariero

Tak tam to bylo hlavně o tom že na trati proběhla rekonstrukce a zároveň došlo k objednání mnohem více spojů takže k nárůstu cestujících by došlo i pod ZSSK, samozřejmě že kvalita vlaků taky pomohla ale nemyslím si že to bylo to hlavní.

Ondřej

Já si naopak myslím, že kvalita vlaků a minimálně ze začátku prozákaznickost Regiojetu byla dost zásadní. To jde ostatně vidět teď, kdy tam těch lidí už tolik nejezdí (ale ok, byl covid, třeba se to zlepší)

Andrej Veliký

To v blízkém budoucnu ale už bohužel nepůjde. Brzy budou muset být povinně výběrová řízení (nikoli přímá zadání) kde budou definované nějaké požadavky, a levnější vyhrává. Přístup „bereme druhého, protože za víc peněz dá více muziky“ nebude přípustný. Sorry jako.

Kubrt

Tak se holt objednavatelé budou muset naučit specifikovat své požadavky. Nic nemožného.

blue

Proč by se nutně muselo jít cestou „levnější vyhrává“? Zákon už nejméně pět let nic takového nenařizuje. Pokud si zadavatel dobře nastaví parametry, nemusí nižší cena vůbec znamenat výhru.

XYYY

Ona ojetá nízkopodlažní vozidla na západ od Šumavy a Krušných hor na trhu ojetých vozidel pomalu docházejí. Zájemci nejsou jen v tuzemsku, ale i v Rumunsku a Bulharsku. Pak nezbývá než se poohlédnout po něčem novém, ale už není tak finančně zajímavé, zejména z hlediska nízké nabídkové ceny za vlakový / vozidlový kilometr …. Nové vozidlo z výroby podléhá garanci, tudíž závady mimo standardní provozní údržbu jdou na triko výrobce, garanční servis výrobce obvykle nemá dostatečné technické zázemí na provedení opravárenského zásahu – výměna technologického celku, sic potřebné má servis k mání … Takže provést opravu během několika hodin není… Číst vice »

Kluk z jihu

,,České dráhy snížily nabídku oproti původní verzi o 60 korun za kilometr.“
Takže ono to přece jenom jde, když se chce. Ještě k tomu s novými vlaky 🙂

M H

Zajímavé by bylo vědět, jestli šlo o totožné nabídky za různé ceny, nebo jestli tam došlo k nějakým kompromisům. Ono třeba i pouhé předělání oběhů či možnost zálohy ve formě regionovy může udělat s cenou divy…

Radim

Já myslel že jako zálohy jsou tak nějak vždy myšleny „ojetiny“ nebo někdy / u některých dopravců i „nic“ resp. „něco si půjčím od konkurence“. Nebo ne?

Kubrt

Záleží, jak si to strany upraví ve smlouvě (a jaké si dohodnou sankce za neplnění). Třeba RJ v UK – až tedy bude mít Elfy – má ve smlouvě turnus pro 6 jednotek a jednu musí mít záložní. Což samozřejmě nepokryje všechny náhrady, zejména až začnou nabíhat do periodických oprav, ale je to nějaký kompromis mezi náhradou něčím zcela nevyhovujícím a náklady na nová vozidla.