Dopravci Železnice

163 dotazů. Plzeňský kraj posunul uzávěrku výběru dopravce pro pošumavské lokálky

Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Plzeňský kraj hledá dopravce, který bude jezdit dalších deset let na lokálkách v Pošumaví a v Českém Lese.

Až do 23. září posunul Plzeňský kraj uzávěrku pro podání nabídek dopravců na provoz části tratí v oblasti Jihozápad. Důvodem je vysoký počet dotazů, který k soutěži přišel.

Další posun o více než měsíc vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek a na profilu zadavatele. „Plzeňský kraj obdržel velké množství dotazů k zadávací dokumentaci, které vyžadovalo delší čas na zpracování odpovědí. Dotazy byly právního, ekonomického a technického rázu. O dobu, než byly dotazy zodpovězeny, zadavatel prodloužil lhůtu pro podání nabídek v souladu se zákonem,“ řekla mluvčí kraje Eva Mertlová. Celkem přišlo 163 dotazů.

Kraj v soutěži hledá provozovatele vlaků ve dvou souborech: pošumavské lokálky a tratě v Českém lese. Odhadovaná hodnota zakázky je 2,8 miliardy korun.

Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci.

V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně 8 (6 kmenových, 2 záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až 8 jízdních kol a dvou kočárků. Musí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a wi-fi a musí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí.

U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.

V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.

Kraj počítá s objednáním 13,36 milionu kilometrů za deset let, z toho 7,56 připadá na Pošumaví. Podle dokumentace se objem zadaných kilometrů může zvýšit až o 50 %. V takovém případě je odhadovaná cena u Pošumaví 1,59 miliardy korun, u Českého lesa 1,21 miliardy korun.

Kraj kvůli soutěži provedl před vyhlášením tržní konzultace, těch se kromě Českých drah zúčastnil také Leo Express a GW Train Regio.

Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), a linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.

Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022. Pokud se nepodaří vysoutěžit zakázku včas, dojde k prodloužení smlouvy s Českými drahami. „Posun plnění zakázky závisí na datu uzavření smlouvy. Datum podpisu smlouvy zatím není známo a závisí na dalším průběhu veřejné zakázky,“ dodala Mertlová.

Plzeňský kraj letos vypsal smlouvu na provoz na tratích v provozním souboru Plzeňsko, u soutěže také kvůli množství dotazů posunul termín pro odevzdání nabídek.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Guláš

Ať tam jede nějakej sráč s německejma popelnicema s prosedělejma sedačka který do kopce nevyjedou nebo o půl hodiny později ale jede za 0,90 Kč za kilometr bude mít WiFi ale strojvedoucí z Afriky adt.

Hans

No, v září se tam chystám, tak uvidíme, co se děje. Další region, kde už mají těch chcipaku od ČD plně zuby. Ať se na hejtmanství Plzeňského kraje starají, moc jím fandím.

A A

Kde se z Horažďovic do Domažlic využije 100 km/h?

Haha

Bude instalováno TZZ spolu se zvýšením rychlosti.

Haha

Revitalizace trati Horažďovice předměstí (mimo) – Sušice (včetně)
Trať: 185 – Horažďovice předměstí – Domažlice
StavPříprava
Zahájení realizace2027
Konec realizace2028
Stavební správaZápad
KrajPlzeňský
Stavba bude řešit revitalizaci předmětného úseku trati, zahrnující zejména rekonstrukci a zabezpečení přejezdů, výstavbu traťového zabezpečovacího zařízení a přestavbu železničních stanic a zastávek pro zajištění bezbariérového přístupu pro cestující.

Kirak

Tady jde vidět a za to je třeba dopravce pochválit aby si neudělali ostudu palec nahoru 👍

ABC

Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy

A jak z ní chtěj vytáhnout to kilo nebo to zde taky neplatí?

michal

Tam stačí 80 km/h

Petr

Jen tak pro zajímavost, průměrné počty cetujících za den

P11 Horažďovice předměstí – Klatovy: 1946
P23 Domažlice – Klatovy: 525
P32 Poběžovice – Holýšov: 330
P33 Domažlice – Tachov: 1887

všd

Docela mne překvapuje tak nízký počet Domažlice-Klatovy, ten zbytek tak nějak odpovídá mým očekáváním. S tím, že nejvíce lidí jezdí v úsecích, jako Sušice-Horažďovice nebo Domažlice-Poběžovice a ty okrajové části mají mizivé využití.

Petr

Domažlice-Klatovy jede vlak 53 minut, bus jede 50 minut a ještě v obou městech zastaví tak o kilometr blíže k centru než vlak. Navíc obě města mají přímé vlakové spojení s Plzní i Prahou, takže není důvod využívat tuto linku k přestup na rozdíl od Sušice nebo Tachova, na těch linkách asi opravdu většina lidí přestupuje v Horažďovicích nebo Plané na rychlou vrstvu do Plzně

PetrB

Měla si přihlásit i ARRIVA, protože její autobusový start v Plzeňském kraji se fakt povedl (pro mě nechápavé jedná se o ironii).

Gajda

Víš kolik toho ze dne na den převzali? Na to si myslím, že to zvládli dost dobře. Uznávám, že kdybych stál na zastávce a autobus nepřijel nebo bych přijel pozdě do práce a tam mě někdo seřval, nemohl bych jim přijít na jméno, ale ono se to stává naprosto všem, i těm co jezdí někde už dlouhý roky…

David

Člověk, který neumí napsat ironický příspěvek bez toho, aby musel explicitně zdůrazňovat, že se jedná o ironii, by se do takových příspěvků neměl vůbec pouštět. Ironie a vtip se nevysvětluje, ani se na ně neupozorňuje.

Alex

i méně chápaví ví, že je velký rozdíl mezi železniční a autobusovou Arrivou.

Lehce kontroverzní šotouš

A kde ty RS1 seženou? Nové se prý nevyrábí a nemyslím si, že na severu Čech a na Vysočině jich mají tolik, aby je přesouvali na jihozápad. Nebo snad kraj Vysočina omezil dopravu natolik, že budou mít dostatek vlaků?

Zrzek

Uděláme řídící vůz k 842, nízkopodlažní pro kola a vozíčkáře. Rychlost 100km/h 842 taky zvládne. Podmínky by splnila jen ji chybí nízkopodlažnost.

medical_examiner

On by ten řídící vůz nemohl mít nízkopodlažní střed jako 840?

David

To už nechte na dopravcích jak se s tím poperou.

všd

Teoreticky by stačily 842 sólo se zvedací plošinou. 71 cestujících + upravit služební oddíl a WC. 843+943 by to splňovaly i bez větších úprav.

Jiří Kocurek

Odkud se vezmou?

Mirek111

z Brna….

ACD

Snad to bude ČD. Ve Zlínském kraji došlo k snížení služeb.Proste to Arrivě nejde.Jak info cestujim, tak přístupem provozního personálu….

MlB

Na Zlínsku mi od Arrivy přijde nejvtipnější řešení zastávek na znamení. V celém voze žádné tlačítko signalizace, podle předpisů by tedy měli stavět vždy. V praxi to funguje tak, že pokud k cestujícímu včas nedojde průvodčí a nedozví se od něj že chce vystupovat v zastávce na znamení, má prostě cestující smůlu…

Vít Jůza

To v Libereckém kraji jsem si v Arrivě chtěl rozsvítit, a zahoukalo znamení o výstupu. (Jinak to světlo nade mnou asi bylo jak snad jediné ve vagoně rozbité … ) Prostě tlačítko na dosah ruky, ne jako u ČD … .

Hezky česky

Doufám, že se to povede vysoutěžit a s ČD se zde již nepotkáme.

Tomeš 43

A proč ne? Dopravci jezdí jen stím co kraj zaplatí, ne?

Gwann

Vy jste ale kousek…

Marek Kováč

Hezky česky a chtěl by co? Německou Arrivu? Trochu chucpe ne? 😁

medical_examiner

Protože německé motoráky jsou poněkud „trejfe“

Švestka

Který uchazeč měl nejvíc dotazů?

Lektor

Dotazy jsou zpravidla anonymní nebo by alespoň měly být.

Alf

Bylo-li tam něco opravdu nejasného, tak se zeptal každý uchazeč a dotaz na jednu věc tam může být třeba 5x.

T448

Dotazy mohou být samozřejmě kladeny z několika důvodů: 1) Abyste mohli nabídku správně nacenit. Někdy se sejdou dost podobné ceny a každé hledání úspory se může vyplatit. Navíc často je spousta věcí v zadávačkách popsána dost vágně (nebo vůbec) a dopravce potřebuje vědět, co přesně má nacenit. Včetně zakalkulování případných rizik. 2) Abyste výběrko zdržovali. A to může mít dva základní důvody: a) Jste v procesu hledání vozidel, ale nemáte nic podepsaného. A doufáte, že to během dalších několika týdnů doladíte a podepíšete. b) K datu předpokládaného zahájení provozu nejste schopni provoz zahájit. A hrajete na to, že když se… Číst vice »

LiborV

Moc krásně jste T488 popsal tajemství velké části dotazů. Technické dotazy mohou být spojené i s tím, že při hledání vhodného vozidla narazili techničtí pracovníci dopravce na nepřesné zadání nějaké technické specifikace vozidla, kterou lze vykládat (rozumět) 2 různými způsoby. Pak se mohou zeptat, jak to zadavatel myslel.

XXXD

c) Nejste schopen podat odpovídající nabídku, to ale neznemená, že nemůžete ostatním škodit.

JirkaK

takže ve výsledku velký průšvih, k čemu byly tržní konzultace, když stejně nakonec dopravci mají stále hodně dotazů

Kubrt

Proč velký průšvih? Naopak je fajn, že se nejasnosti vysvětlí předem.

Lektor

Dotazy jsou naprosto legitimní a správnou věcí, minimál o ukazuje že se zadáním někdo opravdu zabýval.

Džamel

Nemělo by se to spíše poptávat/konzultovat tak, aby bylo vše tak jasné, že dotazů bude naprosté minimum? Na mě to působí, že se to vypsalo strašně obecně, když je toho tolik.

Kubrt

Četl jsi tu zadávajci dokumentaci? Je napsána dost pečlivě, ale jedná se o dost složitou věc, v ČR pořád ještě novou, takže všichni zainteresovani se učí.

David

Kde je možné si ji přečíst?