České dráhy uhájily nakonec provoz na Plzeňsku a v Českém lese, získají desetiletý kontrakt
Jednání s více dopravci stlačilo cenu zhruba o pětinu.
České dráhy (ČD) budou do roku 2033 jezdit na Plzeňsku a v Českém lese. Jde přibližně o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků v Plzeňském kraji. Desetiletý kontrakt, který začne od prosince 2023, je zhruba za čtyři miliardy korun. Vítězného dopravce pro obě oblasti schválili dnes jednomyslně radní Plzeňského kraje. Ve hře byly ještě společnosti Arriva a Leo Express. ČTK to řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Dnes provozují osobní vlaky v obou oblastech ČD.
„Teď zveřejníme záměr uzavřít smlouvu přímým zadáním s Českými drahami. Případné námitky lze podat deset dnů po zveřejnění,“ uvedl Čížek. ČD slíbily zavést nová vozidla od polské společnosti PESA, nahradí 40 let staré motorové soupravy. Podle Čížka bude moci kraj uzavřít smlouvu s ČD až po polovině října. Důvodem je, že Plzeňský kraj původně vyhlásil v obou oblastech výběrové řízení na dopravce, notifikované u EU, které ale nakonec kvůli vysoké ceně zrušil a šel cestou přímého zadání. „Museli jsme proto změnit notifikaci na přímé zadání, na což se musí čekat rok. Takže podepsat smlouvu můžeme až po 15. říjnu, kdy uběhne rok od změny notifikace,“ řekl.
Konečné znění smlouvy bude podle mluvčí kraje Heleny Frintové ještě schvalovat zastupitelstvo. „Uzavřením této přímé smlouvy dosáhne kraj oproti předchozí neúspěšné veřejné soutěži desetileté úspory ve výši více než půl miliardy korun,“ uvedla. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz České dráhy snížily nabídku oproti původní verzi o 60 korun za kilometr.
Podle Čížka zájemci upravovali nabídky a cenu výrazně sblížili. A sblížily se také právní požadavky, uvedl. Kraj se podle něj rozhodoval strategicky, tedy zda jít do starších repasovaných vozidel několika typů za nižší cenu, nebo vybrat ČD, které jako jediné nabídly velký podíl nových vlaků. „U ostatních nabídek to byly buď leasingy starších vozidel, nebo by si je firmy koupily a repasovaly je,“ uvedl. Kraj podle Čížka upřednostnil o něco dražší variantu kvůli tomu, že po čtyřech pěti letech bude mít na území celého regionu základní dva typy vozidel 21. století – na elektrifikovaných tratích soupravy RegioPanter, které už jezdí, a na motorových tratích jednotky Pesa RegioShark.
První nová jednotka v roce 2023
ČD jako jediné přišly s nabídkou nových dvouvozových motorových jednotek. Na Plzeňsku budou zaváděny postupně, v prvním roce budou ještě využité vozy staré nejvíc deset let. „V prosinci 2023 by měla vyjet na Plzeňsku jedna nová Pesa a do poloviny roku 2024 už jich bude všech 11. ČD to nakonec urychlily. Takže v průběhu roku 2024 budeme mít na Plzeňsku zásadně moderní vozbu s naprostou většinou nových vozidel,“ řekl. Nahradí soupravy RegioNova, staré třeba 40 let. Podobný model bude i v Českém lese, kde se budou nové vozy zavádět postupně do roku 2026. Tam to jsou malé lokálky a frekvence cestujících jsou nízké, řekl.
Náměstek už minulý týden uvedl, že se kraji po několika kolech jednání díky konkurenci podařilo výrazně snížit nabízenou cenu za vlakový kilometr. „Oproti tomu, když jsme vyhlásili soutěž v roce 2021, tak jsme se dostali o 15 až 20 procent níž,“ uvedl.
O regionální dopravu ve dvou oblastech projevilo zájem pět z 11 železničních dopravců, které kraj oslovil. Nabídky odevzdali zájemci do 7. února. V Českém lese najedou vlaky asi 500.000 km ročně, na Plzeňsku trojnásobek. Celkem jde zhruba o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. V souboru Plzeňsko jsou tratě Planá – Tachov, Rokycany – Nezvěstice, Nýřany – Heřmanova Huť, Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Plzeň – Žihle a Klatovy – Železná Ruda. V Českém lese pak tratě Tachov – Domažlice a Poběžovice – Staňkov – Holýšov.
Už předloni v dubnu podepsal kraj smlouvu s českým železničním dopravcem GW Train Regio, který bude od prosince 2023 deset let zajišťovat osobní dopravu v Pošumaví, tedy na tratích Horažďovice – Sušice – Klatovy se zajížděním až do jihočeských Strakonic a z Domažlic do Klatov. GW Train nabídl v elektronické aukci nejnižší cenu. Teď tam jezdí ČD.
ČTK