České dráhy si pořizují licence v sousedních zemích, podrobnosti tají

Jednotky RegioPanter a RegioShark v Chomutově. Foto: České dráhyJednotky RegioPanter a RegioShark v Chomutově. Foto: České dráhy

Průlom: České dráhy si vyřizují licence, aby mohly provozovat osobní dopravu v sousedních zemích.

162 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Toník

Když tu máme německé dráhy pod značkou Arriva, tak co to nedělat i obráceně.

Jirka

No jasně, ale to budeš koukat s jakou se potážou v Německu, nastaví naprosto nesplnitelné podmínky….

Alexandr Mikulka

Proto tam x českých dopravců už licenci (Správně Osvědčení bezpečnosti díl B) má, že?

Samo

Zaujímalo by ma či okrem dotovanej dopravy zvažujú aj komerčnú (aj keď je mi jasné že nahlas to teraz nikto nepovie). Keby linky z Prahy na Slovensko prešli komplet pod ČD, bez spolupráce s tragédmi zo ZSSK, tak by som sa vôbec nenahneval.

Pravdepodobnost

Je to slibny zacatek dobreho trendu mezinarodni dopravy. V idealnim pripade by budapest-berlin jezdily CD DB regio i tramvaje celou trasu za svoje (vnitrostatni) tarify a kazdy by si mohl vybrat cim chce jet.

Furt se tlaci spojena evropa ale na nekterych trasach (bohumin chalupki) je levnejsi koupit si dve vnitrostatni jizdenky a pres hranice jet taxikem. A stejne to vyjde levnej nez normalni jizdenka (mezinarodni tarif) na celou cestu.

Tak jak jezdi jancura do rieky by se melo cestovat po cele evrope.

-TR-

Na trase Bohumín – Chałupki je možné využít doplatkovou jízdenku za 16 Kč a dál jet za polské vnitrostátní jízdné. Má to však úskalí. Jízdenka platí pouze ve vlacích společnosti Koleje Śląskie, což znamená, že ji lze využít jen v osobních vlacích. Společnost PKP IC, která v Polsku provozuje dálkové vlaky, nemá zájem o cestující, kteří jedou přes hranici jen krátký úsek, protože všechny dálkové vlaky v Polsku jsou povinně místenkové, a cestující na kratší vzdálenost by zbytečně zabírali místa cestujícím, kteří jedou delší vzdálenost, třeba přes celé Polsko. Takže to, že na krátkou vzdálenost jsou ty jízdenky velmi drahé,… Číst vice »

Pravdepodobnost

502 kc Chalupki – Hel (84,50 zl * 5,929 korun/zl)
100 taxik Bohumin – Chalupki

Ten taxik to diky obratu soupravy stihne rychlej nez rychlik;-).

David

Tak třeba na trati Domažlice – Schwandorf si to představit umím. Nebo Veselí nad Moravou – Nové Mesto nad Váhom – Trenčín.

-TR-

To záleží na tom, jak si to budou představovat zahraniční objednatelé. Provoz na trase Domažlice – Schwandorf je zajišťován ve spolupráci s Die Länderbahn (Ex i Os), na trase Veselí nad Moravou – Nové Mesto nad Váhom funguje spolupráce s ŽSSK.

Problém ve druhém případě, který se od rozdělení Československa nepodařilo vyřešit, je přestupování na hranicích (Velká nad Veličkou nebo Vrbovce). Kdyby jel přímý vlak, mohlo by být toto spojení víc vyhledávané než dnes.

Bob

„principu, že s okolními státními dopravci České dráhy na zajištění spojů spolupracují a takříkajíc jim nelezou do zelí“ – inu, v autobusové dopravě se ta spolupráce dělá většinou tak, že buď více dopravců se podělí o spoje na jedné lince (trase) nebo že na sebe spoje někde rozumně navazují, nebo formou nějaké subdodávky či frančízy. Aby spoj měnil dopravce uprostřed jízdy v nějakém fiktivním tarifním bodě mezi zastávkami, to je opravdu dost bizarní železniční tradice.

Erik

Třeba Jančura je vzor domluvy mezi dopravci. 🤣🤣

Leinad

Domluvení místních autobusů po Chorvatsku, které na nádražích čekají na koupáky z žlutého vlaku 🙂

Pravdepodobnost

Jo proste bratislavsky pól. Jedu s CD a jedu s ZSSK a jedu s MAVem. Pritom jsem ani nevstal ze sedadla.

X 1

Ad. Lezení do zelí. 🙂 Lezení do zelí je v EU celkem běžné. Zářným příklad nám předkládají socialistické SNCF. Zatímco doma denně prodělávají milion Eur, tak v zahraničí jedou jejich dceřiné společnosti na plné obrátky. Captrain v cargu je už po celé Evropě. Keolis a jiné podílové dceřiné firmy jezdí jak v závazku, tak v komerčním provozu (Westbahn, Thales). Nově budou i na Španěských VRT. Nizozemské Abellio je na Německých regionálních trasách číslo dvě po DB Regio. Britský Go- ahead nebo National Express také pěkně rozebírají Německou dotovanou dopravu. A Italské státní dráhy? Ty snad ani netřeba zmiňovat. Na rozdíl… Číst vice »

ABC

ČD teda zjistily že o německou licenci si stačí zažádat a není třeba kvůli tomu kupovat Leo Expres?

Leinad

Dvacet let po objednání 680 bez domluvy s DB Fernverkehr zjistily, že 680 může jezdit bez ohledu na jejich názor.

Kalanis

Tak je čas sehnat další. těch 7 ks bylo vždycky trochu málo.

Hanzi

Ještě by tam měli posílat ten ,, přetěžovány a ubreceny,, personál. Ať se venku pokochají.

Erik

Jediný kňoura si tady ty.

Axel

Pro Erik: Vy jste pracoval/pracujete pro ČD/SŽDC?

švestka

To je z jeho modrugumního projevu vidět…

Kopfjäger

Z toho vašeho taky. Beřkovice už vás volají

Leoš Konečný

A to jako statni dopravce si dovolit jezdit v zahranici??? Kdyby se radeji venovali poradne provozu v Cesku

Bob

Je to akciová společnost, ne příspěvková organizace nebo nadace.

Vlastimil Kocurek

Tak de iure je to a.s. Ale, ……………………….

Pravdepodobnost

de facto je taky

Urban Transport Lover

Konečně pochopili, že ziskem získaným provozem v zahraničí budou mít lepší cash flow pro nákup lepší techniky a nákup lepšího personálu – lépe ho zaplatí..
– ještě vyházet pokladní a nádražích a nainstalovat tam prodejní automaty..

Dominik

Co s tím furt máte?
Fronty u pokladen dokazují, že nemalá část lidí upřednostňuje živou pokladní, jak automat, a i když třeba ve stanici automaty byly, tak ani fronta lidí nepřesvědčila, jít k automatu.

Garry

No jasně!Iredo si koupíte v automatu,v telefonu,přez aplikakaci.A jiné IDS.Budete prekvapen,ale 70 procent občasných cestujících jdou ke kase.Nevyznají se v tarifnim bordelu který byl nastaven v jednotlivých krajích. Zrušit pokladní?Vy jste fakt vtipálek.😁

Samo

Časť cestujúcich by samozrejme kasy využívala aj naďalej, ale značnú časť by sa dalo presunúť na automaty, obzvlášť ak by tie automaty boli spravené kvalitne a dokázali vydávať prevažnú väčšinu produktov (vrátane tých čo nejdú v eshope, ale idú na kase).

Napr. ÖBB rieši predaj primárne cez automaty už asi 10 rokov a pokladne má len v najväčších uzloch. Tu sa stále tvárime že to nejde.

Leinad

Jo cestující se nevyznaji v tom že jízdenka Praha-Kladno vydána PID automatem platí ve vlaku i v autobuse. (Na novějších typech automatů zadaná třeba i formou „hledání spojení“)
Cestující jsou radši, když jim modrogumí pokladní najust vydá něco, co neplatí v rychlíku Arriva vlaky ani v autobuse 3xx.

Vlastimil Kocurek

1. skoro všechny nákupy vlaků jdou z EU, ČD si na to prostě nevydělají.
2. pojem cash flow bych z toho úplně vynechal
3. Když jedu s Jančurou, nesetkám se ani s pokladní, ani že by mi někdo kontroloval lístek. I to je úspora. Stačí že si ve správné stanici sednu na správné místo.
Nejsme proti robotům, ale když ty pokladní jsou tak milé, krásné, vstřícné, fundované….

Anonym03

Proč by nemohly? Ať pak neexistují soukromníci, kteří jim ubírají kšefty, a je zase jediný dopravce pro celý stát.

Jiří Kocurek

Žejo, jako ten Žlutý mezi Bratislavou a Dunajskou Středou.

Pravdepodobnost

Deutche Bahn je vlastnikem firmy Arriva. Jiste jste o ni slysel protoze vyjma nekolika rychlikovych linek provozuje i autobusy po cele cr. Ty jezdi z horni dolni do okresniho mesta a k domovskemu reichu se nepriblizi na 200 km.

X 1

Arriva Netherland zajíždí svými vlaky i do Némecka.

Herbert West

No a čo „nelezení do zelí“ v podaní Deutsche Bahn skrz Arrivu? Arriva sa tvári ako poctivo získali 30-ročné črepy 628/629 pričom je aj hlúpemu jasné, že dávno splatené a odpísané motorové vozne so zostatkovou cenou na úrovni ceny za prípadnú šrotáciu. DB len previedli do Arrivy za pár tisíc Eur tieto DMJ a teda sa položka „leasing – nákup ŽKV“ nemá ako premietnúť do ceny pri súťaži a o to sú lacnejší potom. Ale tak nechápem prečo nedostali dodnes DB s touto šmelinou po zobáku, očividne sú nemci übermensch a furt sa Európa nepoučila, že ich treba tvrdo držať… Číst vice »

Urban Transport Lover

mluvíš mi z duše..

KarelF

O tom tady píšu pořád. Pro Němce jsme jen druhořadými občany EU. Takže to začíná v Kauflandech jde přes T-Mobile a končí to u Arrivy. A mezi by se našlo jistě mnoho dalšího. Na celém tom mne vadí mnohé, ale nejvíce to, že jsme takový národ blbů, že tomu ještě tleskáme.

Bram

Právě se tu objevili dva čeští blbci: Urban Transport Lover a KarelF. A Slováci evidentně prostřednictvím blbce Herberta Westa nechtějí zůstat pozadu:-).

Jan Sůra

Jak vám do této teorie zapadá Škoda Auto, Karle Okamuro?

Erik

Pane Sůro, myslíte, že Škoda auto je to jinak. Není.

Jan Sůra

Nesmíte vycházet z toho, co se píše poslední týdny. Realita: porovnejte pozici na trhu před a po vstupu německého kapitálu. Porovnejte mzdy ve Škodě Auto a porovnejte s českým průměrem.

Ketchup1970

Ještě porovnání zisku na jedno prodané auto – Škoda +700€ a vw – 400€. Kde je ten rozdíl ?

Alexandr Mikulka

Třeba tam, že Škoda za používání vývoje VW platí jen symbolické ceny.

J. V.

A jak Vám do Vaší teorie zapadá vyplácení dividend do zahraničních, mateřských společností, pane Sůro?

Jan Sůra

Co je na tom špatného? Akcionáři investují do firem proto, aby dostávali podíl na zisku. Mimochodem, dividenda Škody Auto se daní v ČR.

Honza D.

Doufám, že dle svého nejlepšího přesvědčení nenakupujeme ani v Kauflandu a ani v Lidlu, váš mobilní operátor není T-Mobile a auto před barákem je čistokrevný Ital, Francouz, Korejec nebo Rumun.

Jan Sůra

Pokud Arriva vlaky do modernizace a nákupu vozidel investovala v ČR 750 milionů Kč, to jsou ty tisíce eur? Jaké odpisy započítaly ČD do nákladů u výkonů, o které přišly? 843, 854,810,814, samé nové kvalitní stroje, že?

Axel

Dobrý večer, byl by prosím zdroj o té „investici 750 milionů do vlaků“? Neboť za firmu „Arriva Vlaky s.r.o.“ poslední zveřejněná čísla jsou za roku 2016 . Tj. od doby uplynulo přes 40 měsíců.

Axel

Děkuji. Ale v odkazu není to co píšete… Váš údaj mi připadá podstřelený… a) např. atlasvozu . cz uvádí u Arrivy celkem 95 vagonů (většina typu 845 + cca 7 vagonů Desiro) b) plus 12x Stadler GTW (pro ježdění Arrivy u nás ve Zlínském kraji). Podobné Stadler GTW si ve stejném počtu 12 ks koupilo ČD (za 190 milionů a prý dalších cca 300 milionů do opravy).. Tj. pokud Arriva za 12x Stadler zaplatila taky 190 milionů… tak na 95 vagonů by zbývalo (750-190=)560 milionů investičních peněz = tj. průměrně 6 milionů na vagon…Když si srovnám cenu starších vagonů pro… Číst vice »

Jan Sůra

Je to autorizovaný rozhovor. Jen jsem chtěl vyvrátit tvrzení o tom, že sem dávají vozy za pár tisíc eur.

Cyklista

No a z těch 12 ks Stadlerů u ČD už 4 jezdí =)

David

To je ale přiblblej komentář.

Pepa

Co peáž Jeseník – Głuchołazy – Krnov ?

ABC

co je s ní? tam snad jezdí ČD pod českou licencí, ne?

Urban Transport Lover

to vzniklo jenom tím, že někdo blbě nakreslil poválečný hranice a nerespektoval vedení železničních
tratí – těch míst je víc..
– následující stanice z Glucholaz na obě strany je už v ČR

Modré zábradlí

Nowy Swietow jsme anektovali kdy?

Luděk Štěkala

S kolegy z třetího výsadkového praporu Příbram na tom zrovna pracujeme.

Pravdepodobnost

z glucholaz vedou 3 smery a ten na nowy swietow neni smerem na cr

Hanyz

Głuchołazy bez krajowych pociągów. Czeskie mijają wyremontowany dworzec
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/glucholazy-bez-krajowych-pociagow-czeskie-mijaja-wyremontowany-dworzec-98062.html

Jiří 3

Ještě mne napadá, že by v případě získání licence a následného provozu na trati Bratislava-Komárno, si nechat tuto trať provozovat od ZSSK jako od subdodavatele.

Georg

ano, to je genialni napad, ostatne jako cela tato „mezinarodni expanze“ blbecku, co neumi provozovat poradne ani to, co uz davno maji..

_Pavel_

Proč?

Urban Transport Lover

ZSSK to nemají čím provozovat – v požadované kvalitě nedisponují ničím, co by tam mohli ihned nasadit.
Ty pantery co mají jsou z dotací a mohou jezdit jen na určitém teritoriu (Župě).

Mišin

V závěru článku se píše: …dosud dodržovaného principu, že s okolními státními dopravci České dráhy na zajištění spojů spolupracují a takříkajíc jim „nelezou do zelí“.
Není to poprvé co se tady a pod články objevuje to „nelezení do zelí“ – zajímaly by mne podrobnosti. Jak se na takové „nelezení do zelí“ dívá legislativa? Není to zakázaná dohoda – kartel? Nebo je to je , či doposud byla jen jakási neschopnost či neochota dotčených společností skutečně podnikat?

D.S.

Jedná se o spolupráci, kdy v daném státě je dopravcem místní dopravce. Podobně to má i RJ s vlaky do Rijeky, kde ve Slovinsku a Chorvatsku je dopravcem SŽ a HŽ.

Martin Novak

Čistě hypoteticky…znamená to tedy, že na území SLO a HR platí ve vlaku Regiojetu příslušná FIPka?

D.S.

Myslím, že uznávat FIP ve všech vlacích státního dopravce není povinné a asi se i takové případy ve skutečnosti najdou.

Kalina

Zjevně jste nepochopil význam slova „kartel“.

Georg

a presne z tohoto duvodu to zustane jen ve fazi ideji…

ABC

https://www.lupa.cz/clanky/kmitocty-jaromira-novaka-tacitni-koluze-neni-kartel/

Nicméně myslím že i k tomuto stavu do má zatím daleko. Tam kde by nějaká aktivita připadala v úvahu se „soutěží“ asi podobně jako u nás a v nevím co by mohly ČD nabídnout v Neměcku, kde se skutečně soutěží.

Leinad

Minimální cenu v 810.

Kosmik

S ansámblem ČD je provozování dopravy jinde než v ČR neproveditelné. Takže 4 licence, 4 SROčka, dodržovat 4 zákoníky práce, nechat si lézt finanční úřady do účetnictví. Vcelku utopie. Leda tak to Slovensko, a pár výletních a propagačních vlaků.

pejan

V Olomouci je aktuálně 31 stupňů Celsia

Georg

na wurzenpass vzduch 25, pivo 10. 🙂

K.S.

Píp, píp, píp, píííííp, je právě dvanáct hodin a třicet minut.

ABC

… náš milovaný soudruh Brežněv vykonal malou potřebu

Ctenar

do kalhot

ABC

Časový signál rádia Jerevan: „Pip, pip, je právě 7 hodin a soudruh Brežněv vykonal malou potřebu“. Za hodinu: „Pip, pip, je právě 8 hodin a soudruh Brežněv vykonal velkou potřebu.“ A za další hodinu: „Pip, pip, je právě 9 hodin a soudruh Brežněv se probudil!“

Jerry

Tohle je zpráva typu j

Jerry

Jpp

Kubrt

Jako že člen představenstva ČD je jedna paní?

Jerry

Přesně..tiskové to neotvrdilo

Jiří Voborský

Ať se ČD starají hlavně o kvalitu služeb tady. Aby to nedopadlo jako c ČEZem a jeho zahraničními aktivitami.

_Pavel_

Jenže ostatní státní společnosti si o licenci v ČR požádají a ČD by pak byly v nevýhodné pozici.

Georg

to je myslim velmi vhodne prirovnani…

Par

Z našich daní budeme zkvalitňovat dopravu venku? Např na trati Blava Komárno….

-TR-

Proč z našich daní? ČD za to dostanou zaplaceno od slovenského MD, pokud tam budou jezdit.

švestka

To dostanou, on je to totiž jeden z mála rozumných nápadů jít do soutěží v cizině. Spíš teda na balkáně, kde mohou své šroty udat, v Německu by je s tim hnali. Jen nechápu, jak se s tím vyrovnají odbory a pravověrní zastánci jediné správné dráhy, že ČD budou vyzobávat rozinky bratrským ŽSSK.

Nekdo

Asi tak jako miluji Arrivu u nas. Oh wait…

ABC

myslím že i na Balkáně maj víc Desir než má ČD 🙂

Urban Transport Lover

Historicky je dělící linie Brno – Vídeň – za touto linií historicky i kulturně začíná Balkán

KarelF

Já myslel, že tam už je Rusko nebo Ural či Ukrajina.

milmic

Takže vlastne bývalého člena KSČ Zemana za prezidenta a ex-eštébáka Bureše za premiera si zvolili lidé
„na západe“.
😂😂😂

Urban Transport Lover

i v Německu jezdí mnohem horší šroty – v Bavorsku třeba Alex, v Hamburku DB Regio (příměsto) – to už jsou vážně vraky…

KarelF

Tak proč to nešoupli k nám. našlo by se spousta lidí co by tomu zatleskali jako super čuper vlakům. ideálně v barvách Arriva.

KarelF

A proč neženete Arrivu z těma šrotama od DB vytaženýma z vlečky u teplárny kde stáli nejméně 10 let, protože to nemohlo už u Němců jezdit.

Gale

Zase tam možná budou platit režijky…

Anonym03

Pochybuju.

Roman

Je to přesně naopak než píšete.

Georg

mate pravdu, cd ma za 30 miliard makat na zkvalitneni dopravy v cesku, ne vymyslet kraviny o „expanzi“.
uz staci ten kseft s bmz v nemecku.

Hynek

Expanze právě má přinést část peněz na zkvalitnění dopravy v Česku, ale o vašich ekonomických znalostech lze úspěšně pochybovat.

Anonym03

Tak vy jste úplně mimo člověče.

Drtikol

Takže v praxi nové jednotky do zahraničí a pro ČR vytrhnout šrot z kopřiv.

Ludva

A nebo to v praxi bude jako to dělá DB, 810 do zahraničí kde prorazí nízkou cenou a za utržené peníze nové jednotky k nám :-).

švestka

To ale pak budou ČD v těch zemích vyzobávat rozinky soudruhům odborářům a to se přece nedělá!

Ludva

Ale ale ty jako takový odborník a nevíš čemu se říká vyzobávání rozinek ? No znovu jen ukazuješ, že jedinou tvojí odborností je pomlouvat ČD a závidět režíjky. Nebo myslíš , že by ČD, jak jsem trochu s nadsázkou psal , s těma 810 vozily jen lukrativní a hodně používané rychlíky 🙂 ? Měl by jsi si také něco nastudovat o železnici a ne přemýšlet jen s tou nenávistí k ČD :-).

Ludva

A ještě pro švestku – to co jsem popsal, přeci DB skutečně dělá. Šroty k nám, aby se lidé jako ty, nad nimi mohli rozplývat blahem a pro své zákazníky nové jednotky.

švestka

A ještě pro Ludvu, co teprve síťový efekt v okolních státech, který tak ČD rozbijou? To by se nikdy nemělo stát!

KarelF

Z pohledu běžného zákazníka. Jen ať ČD vysoutěží něco třebas v Německu a pošle jim tam repasované koženky nebo motoráčky z 80 let. Jen ať Němec okusí vlastní medicínu.

Jan Sůra

Chápete, že zákazníkem v ČR jsou kraje a ministerstvo dopravy?

David

Ty si taky medicína.

X 1

KarelF
Německý region si zaplatí to, co si objedná.
Zbrusu nový Motorák; nízkopodlažní, 140km/h; klima a Wi-fi.
České regiony ani stát si toto neobjednali.

Kaď

Zajímalo by mě kde soudruzi z NDR udělali chybu ?

švestka

Ale vím narozdíl od tebe, to je přisát se na státní cecek s nějakou zdo objednávkou a řádně dojit.

Urban Transport Lover

no hurá – už to někdo pochopil..!!!

XXXD

No jo běžná praxe. DB v Německu kupují nové vlaky a ojetiny posílají skrz Arrivu do jiných zemí (ČR).

Pe.tr

Touto cestou by mohlo jít i ČD . Hned jak by nakoupily novější vlaky tak by mohli s modifikaceni 810 , 843 na rychlíky prověřené vozy B a Honekery expandovat třeba v Indii .

-TR-

Expanze do Indie by narážela na problém v podobě rozchodu. V Indii se používá rozchod 1676 mm.

medical_examiner

To by byl problém vyměnit podvozky? Rychlost 160 km/h přece v Indii nemají…

Petr

Mají, osobně vyzkoušeno.

Pražák

Jenže ojeté Desiro, Lint…… patří v našich podmínkách k tomu nejlepšímu co na kolejích potkáte. O tom, že by v některé ze soudních zemí považovali za zlepšení šukafon nebo honeker lze s úspěchem pochybovat.

Kubrt

No, pár sukafonu se dostalo do Polska ve své životní roli zachrancu lokalek. To už se asi opakovat nebude, ale myslím si, že regionovy by v Bulharsku, exJugoslavii nebo Albanii posloužit mohly. Tomu ale musí předcházet dva nezbytné kroky: 1. tamní objednavatele (zadavatele, organizátoři) dopravy musí mit zájem místní železniční dopravu provozovat a financovat. 2. musí uspořádat nějakou formu soutěže otevřenou i pro jiné než dosavadní dopravce.

-TR-

810 v Polsku nejsou příliš obvyklé. V současné době probíhá nebo se připravuje obnova mnoha zrušených tratí, přičemž se pro ně kupují zcela nová vozidla.

V bývalé Jugoslávii je lokálek minimum. Tam je naopak problém i se zajištěním provozu na hlavních tratích, jsou ale třeba klasické soupravy tažené lokomotivou, nikoliv motoráky.

Kubrt

Píšu, ze pár sukafonu (přesně tedy 4) je v Polsku, nikoliv že jsou tam obvyklé.
V Srbsku a Chorvatsku je lokalek poměrně dost, ale jistě se shodneme, že primární je vůbec vůle je provozovat, ostatní uz jsou řešitelné technikalie.

-TR-

Co se týče Srbska a Chorvatska: hodně záleží na tom, co si představujete pod pojmem „lokálka“. Mnoho z těchto tratí jsou ve skutečnosti doplňkové hlavní tratě spojující středně velká města.

Tam je především problém v podobě zajištění samotného základu. Chybí dálkové vlaky do Bosny, Rumunska a Makedonie. Alespoň jeden dálkový vlak denně by prozatím stačil. Třeba takový vlak z Bělehradu do Bukurešti bylo tradiční spojení, která fungovalo po mnohá desetiletí.

Kubrt

Jsou to jednokolejne neelektrifikovane tratě místního významu s minimálním nebo žádným provozem, ale klidně jim říkej doplňkové hlavní tratě:-)

K.S.

No takže v zásadě to co se za lokálku mnohými považuje i u nás kvůli zanedbání a myšlení z konce 2. světové, aneb do Rakouska to stačí přes Břeclav.

MlB

V Srbsku je sice dost lokálních tratí, ale málokde je provozována pravidelná osobní doprava a změnu lze těžko očekávat. Tam mají obrovské problémy i se zajištěním provozu na páteřních tratích a spojení se zahraničím. I ten jediný směr, který byl v poslední době vlakem realizovatelný (tj. Budapest-Novi Sad-Beograd) je aktuálně přerušen dlouhotrvající totální rekonstrukcí.

Jinak srbské vozy jsou paradoxně docela kvalitní, tam by si ČD se svým odpadem neškrtly. Problém je v nízké rychlosti, která je nutná kvůli katastofálnímu stavu infrastruktury.

Jerry

Do Polska ČD prodali asi 4 ks motoraku r.810 soukromníkovi.

-TR-

To vím. Ale i tak je 810 na polských kolejích vzácná a nelze říct, že by šlo o typický jev.

Kubrt

On to tady nikdo netvrdí…

Pražák

Jenže ten článek explicitně mluví o sousedních zemích a nikoliv o poměrně vzdáleném Západním Balkánu. A v těchto státech opravdu Regionova na nikoho dojem neudělá.😉

-TR-

To není nic nového. Např. dopravce Die Länderbahn provozuje vnitrostátní vlaky i v Česku, ale třeba vlaky Zwickau – Sokolov jsou provozovány ve spolupráci s GWTR. Náhodou není špatná perspektiva, že by ČD jezdily na Slovensku na svou licenci. Víme, jak mizerně funguje ŽSSK. Takže klidně by ČD kromě trati Bratislava – Komárno mohly převzít i další výkony a zlepšit tak kvalitu služeb. Např. rychlíky Zvolen – Košice by mohly být do budoucna vedeny motorovými vozy 843 a 854 + přípojnými vozy. Díky tomu by mohlo jezdit i více vlaků než dnes, protože ŽSSK nemá vozidla na to, aby odjezdila… Číst vice »

Pe.tr

ŽSSK je nemá a ČD ano. A kde je doposud schovávají ?

-TR-

V současné době okolnosti nasvědčují tomu, že v budoucnu budou mít ČD přebytek 843 a 854. Tato situace by nastala v případě, kdyby rychlíky Ústí – Liberec, Liberec – Pardubice a Olomouc – Krnov – Ostrava převzala Arriva.

Pe.tr

Nemyslím si , že právě tyto stroje i po zmrtvýchvstání jsou natolik atraktivní dopravní prostředek vhodný k cestování v roce 2020 . Chtěl by někdo jezdit dnes wartburgem , moskvičem , volhou ? Pár nadšenců jistě , na cestě se na to rád podíváš ale denně tím jezdit nechce nikdo .

-TR-

Na Slovensku jsou místní rádi za cokoliv, hlavně, že to nějak jede.

Samo

Ak je alternatívou plesnivé B od ZSSK, tak je aj tá 843 celkom posun vpred. Ešte aj v tej prvej triede by to bolo zlepšenie, lebo to má aspoň veľké okná na rozdiel od Aeerov ktorým konzistentne nejde klíma už asi 5 rokov.

Mirek111

Pro schopné vedení, proč ne…Jen, tak nějak mi nejde na rozum to, že chtějí expandovat jinde, a doma, si neošéfují R8 a S49 včetně, regionálních rychlíků v nezávislé trakci….

Hynek

Tak asi se jim nevyplatí podstřelovat cenu a pak vydírat své vlastníky (respektive tam nejsou takové kamarádšofty, aby se to upeklo), aby jim ten prodělek dorovnalo ztráty skrze nenápadné úseky jako se stalo na R8.

X 1

Doma jsou zakázky nic, moc. Ale v reichu, to je jinej vejvar.
Takže, zahraniční licence = gut, gut, super gut.

noerf

DB skrz Arrivu se bude prosazovat všude. To samé dělají italské státní dráhy přes různě pojmenované společnosti (Alex, Trilex, …). Na druhou stranu by ČD v případě zisku licence mohli jezdit podobně jako Regiojet některé zahraniční spoje na vlastní riziko a pod svou značkou a v daném státě si pouze pronajmout část posádky (strojvedoucí, vlakvedoucí)

-TR-

Na Slovensku ani není třeba ad hoc posádka. U RegioJetu klidně jezdí slovenští strojvedoucí až do Prahy.

XXXD

No zrovna DB chtěly Arrivu nedávno prodat a nevím jak moc s ní do budoucna počítají. Pro DB je hlavně dobrá tím, že jí můžou prodávat své ojetiny, čímž se jich zbaví a ještě dostanou něco zaplaceno.

Kubrt

Kupci na ojetiny DB by se našly i bez Arrivy.

Avlaky

No jako v bazaru DB jich je celkem dost

XXXD

Na ty lepší ano, ale nevím jak moc velký zájem by byl o ojetiny typu DB 628.

noerf

-TR-: myslel jsem státy jako Německo, Rakousko, Polsko. Na Slovensko díky blízkosti jazyků a podobnému zabezpečení se strojvedoucí měnit nemusí.
XXXD: DB chtěli Arrivu prodat, aby snížili své vlastní zadlužení, které je vysoké a DB přišla o část tratí v regionální dopravě (například Alex v Bavorsku) a zároveň vlaky pod značkou flixtrain také ubírají část tržeb.

jiný Petr

Na hranici CZ-D se strojvedoucí taky měnit nemusí, pokud mají zkoušky pro oba státy. Ta situace se nijak neliší od hranice CZ-SK.

KarelF

Německo začíná se svými státními firmami obecně narážet na jejich antimonopolní úřad který jim nařizuje prodávat právě takovéto dceřiné společnosti. Jaké jsou podmínky, ale netuším zaregistroval jsem to asi před půl rokem kdesi v mediích.

PetrB

To by byla prča, kdyby např. Österreichische Bundesbahnen vyšachovaly České dráhy z některých tratí 😂

Já, kdo jiný

V nákladní dopravě zcela běžné.

PetrB

Tento článek se týká osobní dopravy nebo mi něco uniklo?

Pitrys

Vectrony OBB potkávám čím dál častěji.

Já, kdo jiný

Nejen Vectrony. Hodně velká část sežraného dřeva z Vysočiny bez marží.

K.S.

A je celkem škoda že není drát z Jihlavy do Znojma, to by možná doprava ještě vzrostla.

XXXD

No to by se jim asi sotva povedlo. Leda, že by nakoupily někde nějaké ojetiny.

Radek

Z české peníze těžko.

Jan Pytela

ČSAD České Budějovice…