LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Strojvedoucí budeme hledat i na Slovensku, říká před velkou expanzí šéf Arrivy

Daniel Adamka, šéf skupiny Arriva Transport Česká republika. Pramen: ArrivaDaniel Adamka, šéf skupiny Arriva Transport Česká republika. Pramen: Arriva

Společnost Arriva vlaky se dlouhá léta neúspěšně snažila dostat na českých kolejích do závazku veřejné služby. Podařilo se to až

Společnost Arriva vlaky se dlouhá léta neúspěšně snažila dostat na českých kolejích do závazku veřejné služby. Podařilo se to až v posledních měsících, kdy začala obsluhovat pražskou městskou linku a v takzvaných rozstřelech získala provoz čtyř rychlíkových linek a dopravní obslužnost v Libereckém a Zlínském kraji. Velký nástup má přijít v prosinci. Jak se na to firma připravuje, kolik jí bude expanze v tuzemsku stát, kde vezme lidi a vlaky? Odpovídá šéf tuzemské skupiny Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka.

Za poslední dobu jste získali řadu zakázek v závazku veřejné služby na železnici. Spíte klidně s tolika novými smlouvami?

Spím klidně, neděsí mě to. Tady ve firmě máme radost, že máme nové zakázky, tři roky jsme o ně bojovali. Jsme rádi, že jsme uspěli.

Kolik budete shánět pro železnici lidí?

Je to zhruba 300 lidí. Hlavně půjde o strojvedoucí a další vlakový personál.

Budou muset mít všichni průvodčí dopravní zkoušky?

Ano, všichni průvodčí budou mít dopravní zkoušky.

Daří se vám shánění nových zaměstnanců?

Zatím se spíše lidé hlásí sami, hlavní kampaň na nábor teprve přijde. Čekáme ještě na podpisy smluv ve Zlínském a Libereckém kraji, smlouvu s ministerstvem dopravy už máme.

Budete přetahovat lidi z Českých drah nebo si budete vychovávat vlastní?

Bude to stejné jako u autobusových tendrů. U nich většina řidičů přejde vždy k novému provozovateli. Tady to čekám také, i když jejich podíl na železnici bude možná menší. Také si samozřejmě vychováváme strojvedoucí sami. Máme jich aktuálně kolem padesáti, jezdí osobní i nákladní dopravu. Není to tedy něco, co by nám bylo cizí. Víme, jak se nabírají budoucí strojvedoucí takříkajíc z ulice, víme, co znamená jejich vyškolení a jak dlouho trvá.

Budete hledat i v zahraničí, podobně jako u řidičů autobusů?

Ano, určitě se nabízí Slovensko, kde mají strojvedoucí nižší mzdy.

Na co chcete strojvedoucí lákat? Právě na vyšší mzdy?

Není to jen o mzdách. Je to například o systému směn a dalších podmínkách. Chceme jim práci zpestřit, třeba kombinovat osobní dopravu se směnou na nákladních vlacích, které v Česku provozujeme. Může to být pro ně zajímavější než jezdit neustále po jedné trati.

Nebylo by jednodušší dohodnout se s ČD na převodu zaměstnanců, jako to nakonec udělal na Šumavě GW Train?

Teď pochopitelně trošku bublají emoce, čekáme, až se zklidní. Problém je i to, že se postupně mění představenstvo ČD a nevíme, s kým tam vlastně jednat.

Budete uznávat režijky na svých linkách, podobně jako to činíte na městské lince?

U rychlíků ne, tam to není ve smlouvě. Ve Zlíně to je ještě věcí jednání.

Režijky patří k hlavním agendám železničních odborů. Počítáte s železničními odbory ve firmě?

V autobusech máme dvacet různých odborových organizací, víme tedy, jak s nimi komunikovat. Železniční odbory nicméně nemáme.

Bude vám stačit zázemí pro vlaky, které máte v teplárně v Praze-Malešicích?

Určitě budeme hledat něco ve Zlíně, tam už vedeme jednání. Dokud se ale nedohodneme, tak nechci být konkrétní. Hledáme ještě něco i v okolí Prahy. O vlastním depu zatím nepřemýšlíme, smlouva na rychlíky je jen na tři roky.

Nebudete depa budovat v koncových stanicích rychlíků?

To nám nedává příliš smysl, půjde maximálně o zázemí pro zaměstnance.

Kolik vlaků budete celkem od prosince potřebovat?

Dvacet sedm jednotek bude pro rychlíkové linky. Do Zlína potřebujeme 10 vlaků od Leo Expressu, 12 bude našich jednotek 646 (Stadler GTW). Ty mají být ve Zlíně nejpozději do dvou let, do té doby by měly jezdit 628. Do Liberce potřebujeme pět jednotek Siemens Desiro, přechodně maximálně na rok 628.

Jakým modelem bude fungovat spolupráce s Leo Expressem?

Leo Express dodá vozidla a bude je mít na starost, posádky budou naše.

Stíháte všechny potřebné jednotky takto rychle zprovoznit?

Jedenáct jednotek 628 se teď zprovozňuje v Německu, aby do konce března přijely do České republiky a mohla začít jejich modernizace. Ta se uskuteční v Pars nova, harmonogram už je schválený.

Jak budou jednotky 628 po modernizaci vypadat?

Část jich bude vybavena toaletou pro invalidy, část bude s normálním WC, ty budou jen na posily. Část bude se dvěma toaletami, takže budeme mít fakticky tři různé typy. Jinak půjde o podobné úpravy v interiéru, jaké jsme udělali u stávajících jednotek.

Určili jste si nějaký mezní termín, kdy si řeknete, že to ještě zvládnete, nebo od toho odstoupíte?

Neřešíme variantu, že to nezvládneme. My to zvládneme.

Jakým způsobem financujete start nových linek?

Arriva má v Česku velké tržby a vydělává. Když tyto peníze dáte dohromady, tak jsou to zajímavé peníze. V rámci celé skupiny pak funguje takzvaný cash pooling, což je nástroj, ze kterého si půjčujeme peníze.

O kolik peněz celkem jde?

Řádově jde o stovky milionů korun, je to více než půl miliardy.

Máte od svého majitele, skupiny DB, na vlaky slevu?

Ne, prodávají nám je za stejných podmínek jako komukoliv jinému. Za tržní cenu. Jednotky 646 nám prodávají za stejných podmínek, za jakých je prodali Českým drahám.

Co budete dělat s tolika jednotkami 628 po třech letech, až skončí smlouva na rychlíky s ministerstvem dopravy?

Plány na jejich využití určitě máme. Uvidíme, jak stihne ministerstvo dopravy vysoutěžit nový provoz.

Kdyby vás teď někdo oslovil, ať ještě podáte nabídku do další soutěže na železnici, přihlásíte se?

Teď se hlavně nic nevypisuje a máme plné ruce práce se zakázkami od prosince 2019. Není reálné, že bychom se teď do něčeho ještě hlásili s tím, že vyjedeme v roce 2019. Nicméně věříme, že soutěže budou pokračovat.

Plzeňský kraj už vypsal tržní konzultace na dieselové tratě, zajímá vás to?

Určitě, protože tam je start v roce 2021 nebo 2022, to je pro nás reálné stihnout a zvládnout. Bohužel nám přijde, že je to poslední kraj, který chce ještě soutěžit, v ostatních je víceméně zatím rozhodnuto. (Druhou část rozhovoru na téma autobusové dopravy přinese deník Zdopravy.cz o víkendu)

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy Arriva Arriva vlaky Daniel Adamka Top
223 komentářů