České dráhy si chtějí pronajmout další dieselové jednotky pro provoz ve Středočeském a Pardubickém kraji

Motorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhyMotorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhy

Pronájem má překlenout dobu do dodání nových vozidel od společnosti PESA.

216 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

A co tak NAJEDNOU? Že se zrovna ČD chvástání vozidly nízkopodlažními, pro cestující se sníženou pohyblivostí, odpovídajícími 21.stoleti a tak, když nám doposud vnucovaly ty odporné stísněné a nevetratelne vozidla 810 a jejich odvozeniny a chvastaly se, jak jsou jedinečné, perfektní a nenahraditelné. A to právě ve Středočeském kraji! Že jim navíc NAJEDNOU nevadí vyhodit tolik peněz za pouhý pronájem!!! Hlavně by je první měli nasadit všude tam, kde dosud jezdí ty hnusné chcipaky 810 s pidisedadly, aby nám skutečně dokázali že jim jde o zvýšení kvality cestování a ne o strach že ztráty zakázek. Ty se totiž velice těžce… Číst vice »

zdenek

Tak už i Srbové mají a kupují kvalitu a jezdí 200 https://www.youtube.com/watch?v=fc5kGD7qQqw

Miloš

Polské jednotky

Pája

Přesto jsou pohodlnější, živější a příjemnější než ty z dob ČSSR.

Tomáš Záruba

Každý krůček směrem od 809-814 lze jedině uvítat s mávátky.

Jiří Kocurek

A nebo s jízdenkou, když na to přijde.

Mirek Zv.

Za cenu rušení provozu na tratích?

Hans

Ano pro kraj kde ruší objednávky z důvodu nevyužití vlakových spojů. Na takových místech budou nové vozy nejlépe využity, že?

Petr

To jsou věci takže S76 stále 2×810 a S60 1×814.

haf

Mohli by je nasadit na trať Praha – Kladno. Ta by si docela zasloužila lepší vozy, jezdí tam dost cestujících.

Hans

Tam jezdí aspoň celkem pohodlná nízkopodlažní Regionova. Nasadit by je měli první na Tachovsko a Opavsko, kde dosud jezdí chcipaky 810 s pidisedadly.

RafaK

Na trať 070. Děkujeme 😃

Patrik

Tam půjdou Push-puly z Řevnic.

Henry

Push-puly z Řevnice jsou v elektronické trakci

Henry

Elektrické

Apollo17

Ale ta elektrická lok. se dá odpojit a vyměnit za dízlovou.

Henry

Původní myšlenka taková byla, ale jaksi to např. se 750.7 či 854 nekomunikuje

Vbb

Push-pully MSK se 750.7 jaksi komunikují, takže naučit je (750.7) komunikovat s Bflmpsvz už velký problém nebude, je to jen další klon WTB ČD protokolu.

Hans

Právě tímto se ČD chvastaly v Moravskoslezském kraji na tratí Ostrava – Frenštát do Beskyd, která je silně vytížená. Kraj se rozhodl nečekat, až se Správě železnic uraci trať elektrifikovat, a proto to objednal už před lety. A jak to dopadlo? Jenom tím libozvučný chvástáním se o nových Push pull jednotkách, které se objeví jen občas ve dvou kusech. Těch objednaných pět kusů tam neni, a to se o nich mluví už nejméně čtyři roky!!!

rozinka

A to má být jako zlepšení, to pojízdné přelakované vrakoviště?

Tomáš Záruba

Konkrétně v případě 070 jde o pokrok ze 60. do 70. let. 😀 Z hlediska subjektivního „pocitu modernosti a pohodlnosti“ samozřejmě sešup kamsi do sklepa.

Patrik

Ano zlepšení v tom, že to bude nízkopodlažní a budou zásuvky a wi-fi ve všech vozech.

Hans

Ano jsem pro. Na příklad ty již vyřazené hydrodynamické Krokodýly 851, které jsou prakticky shodné s 854. A to se vyráběly ve druhé polovině 60. let minulého století!!!

Tonda Sehnal

Víte prosím někdo, kdo by mohl vůbec být pronajímatelem? Lokomotivy ok, ale jednotky? U nás schválené? 🤔🤔

LiborV

Těch větších firem, které mohou pronajmout např. Desira je po Evropě cca 6.

noerf

Potecionalnich pronajímatelů je dost. Otázka je, když máme rok 2022 a nové dieslové jednotky se mají dodávat od roku 2024, tedy za dva roky, proč má být pronájem s obcí prakticky do konce konce roku 2030, kdy končí smlouvy s kraji.

všd

Protože potom nahradí zbývající starší jednotky, případně přejdou i do jiných krajů.

všd

Desira jsou u nás schválená, starší Pesy možná taky (jezdí do Trutnova a Adršpachu), Talenty asi taky (vzájemné uznávání se Slovenskem tuším stále platí).

dizgrafyq

Abych shrnul jedno názorové křídlo diskutujících 🙂

S řadou 810 dosáhl vývoj železničních vozidel pomyslného vrcholu! Ohledně konstrukce, bezpenosti, komfortu a vybavení už není co nového vymýšlet! Vše nad rámec šukafonu je jen zbytečná rozmařilost a vyhazování peněz.

Výkolejka

Spis bych rekl ze vetsina lidi to takto vidi ale je tu nekolik malo diskutujicich kteri zrejme z duvodu nedostatecneho rozjledu toto nechapou.

PetrN

Ano, poměr hlasů u tohoto a vašeho komentáře o to jednoznačně mluví, že? 😂🤦‍♀️

Výkolejka

Hlasování je už u konce?

PetrN

Ne, ale poměr 25:1 mluví jasně.. Opět, chápu, jste železniční odborář tudíž logika je vám asi dost cizí, ale zkuste se zamyslet 🙂

Výkolejka

Nesouhlasím.

PetrN

Nesouhlasí, ale argument nemáš… Ty fakt můžeš dělat akorát v těch odborech 😂🤦‍♀️

Výkolejka

Díky že jste mi zase začal tykat, velice si toho cením.Jak jste totiž napsal pod minulým článkem, cituji:“ tykání používám pouze pro lidi kterých si vážím“.

Jaké argumenty byste chtěl? „Hlasování“ se účastní max. několik desítek železničních nadšenců účastnící se této diskuze, to není zrovna typický vzorek cestujících.

PetrN

Já psal, že tykání používám u lidí, kterých si nevážím(bereme li v potaz lidi, které neznám)
Tak mi napište, podle čeho soudit, že lidi mají 81 rádi? Běžní cestující je nenávidí, a mají je rádi pouze právě železniční nadšenci, a i v anketě mezi nimi evidentně pohoreli… Tak kde, u koho jsou 810 oblibene? Kromě tupych odborářů, jako ses ty..

Pája

Já jsem se o tom bavil s cestujícími mnohokrát, ale 810 se zastala akorát postarší průvodčí. Ano, je to pro ni na průchod nejsnadnější. Regina je druhá a Žraloka nemusí.

Mirek Zv.

A výsledkem zamyšlení bude co? Že protože 810 není ideální, tak ji zlikvidujeme spolu s provozem na 20 lokálkách? Zkuste se zamyslet Vy.

Filip Peter

Péťa tu zase předvádí aroganci a tupost, kterážto je vlastní internetovým silákům a do sebe zahleděným všeználkům… Ač neříkám, že nesouhlasím přinejmenším forma je ubohost.
Hezký den přeji.

Honza D.

Přesně tak. Dokonce by se dalo říct „s Šukafonem na věčné časy a nikdy jinak:“ 🙂

Petr

A to jim pořád někdo dával rok, maximálně dva. 😀

Ondra L.

Myslim, ze se tu vozum 810 obecne venuje prilis velka pozornost. Uz jsem tu jednou psal, ze spousta lidi by snad ani bez slova „810“ neposkladala vetu. Nebo ta prezdivka „sukafon“ – proboha kdo to vymyslel a pouziva se to vubec v zive reci? To je snad jeste horsi nez „zabotlam“. A to temahle posahanyma prezdivkama nejaky máčo dokonce zaplevelil i clanky na wikipedii.

Chronosphere

Šukafon je oficiální název v každém depu. Takže jestli chcete vědět,kdo to vymyslel,stavte se v provozovně ČD. 😃

Ondra L.

Ja jsem se s tim slovem v zive reci nikdy nesetkal, a to jsem primo z zeleznicarske rodiny.

všd

Ne. Slyšel jsem skleník, orchestrion, osmsetdesítka, nebo dokonce i hurvínek (jako nástupce těch původních).

V každém určitě ne. Znám to jen z netu.

Petr

Jasně od té doby co dostal uhlák střechu a mohla se tak zrušit IV. třída, je 810 luxus. Možná by to vylepšila jen hydroponie.:-D

Pája

Kdyby jen dosáhl. On dokonce ten vrchol předběhl. 😃 Teď je potřeba počkat dobrých 70 let, než vývoj kolejových vozidel 810 překoná . 😀

Jiří Kocurek

Vlastně by se mohl uzavřít i Výzkumný ústav železniční. Podobně jako v 19. století chtěl předseda patentového úřadu tento úřad zavřít, což podepřel slovy: „Vše už bylo vynalezeno“.

Hans

Ano ale jedná se o vrchol v přesně opačném slova smyslu!!! Kdyby v těch 810 ještě jako M152 od začátku byly polopouště i okna a sedadla stejného typu jako v Bdt a se stejnou roztečí,mohl by se zvětšit rozvor kol na 9,4 m jako u Rybáků, stály by se oblíbenými vozidly vhodnými pro delší vzdálenosti a nikdo by na ně nenadaval., Navíc by ČD měly v ruce dobrý trumf. Takhle si akorát utržily padesátiletou ostudu a navíc jako by v ní chtěly pokračovat. Na každé rekonstrukcí 810 totiž něco musí ZDUPAT!;; Ty nové 811 na tratích Moravskoslezského kraje sice mají… Číst vice »

všd

Vrcholu nedosáhl. Výhodou je nízká cena, leckde cokoli dražšího nikdo platit nebude.

Konkrétně komfort lépe zajišťují 854, velké rozteče sedaček apod., ale jejich věk je faktem, který nezměníme. Samostatná kapitola jsou 810 a jejich deriváty na tratích, kde lze jezdit rychleji, i když je tam poměrně málo cestujících, tedy 071 nebo dolní 080, nebo jinde navíc dokonce pod dráty (pro méně znalé, i vzdálenosti mezi zastávkami jsou poměrně velké vzdálenosti).

Camillos

Tak to vypadá na další konec „staháčů“ – vozidel s okny, která se dají stáhnout na půl žerdi a koukat se z nich. Moje děti a ostatně i já sám se rádi koukáme z otevřeného okna vlaku ven, pokud tomu počasí a další okolnosti dovolí; bohužel pomalu, ale jistě tato možnost postupně mizí. Existuje třeba nějaký přehled toho, na kterých tratích se tak „ještě člověk může svézt“, a pokud omezeně, tak kterými vlaky? Ano, dá se spoj po spoji probírat řazení na vagonwebu, ale to je práce opravdu na dlouho. Kdybyste někdo věděl o takovémto zdroji (ideálně mapa anebo přehled… Číst vice »

Jiří Kocurek

Většina cestujících v tom vlaku ale nejede na koukací výlet.

Kuba

Jak ve kterém.

Jiří Kocurek

Jistě, jsou výjimky. Za rok jelo do Mochova ročně něco kolem 1400 vlaků a 1 jediný z nich byl obsazen výletníky v počtu řádově převyšujícím pravidelné cestující.

Michal

Za rok ano, ale během dne PID v Čelákovicích 8. 9? 2018 tam jel plný kredenc (vůz 831)

všd

Zrovna Mochov, kde nic není, bych nebral za bernou minci.

Jako protipříklad mohu uvést Mšeno.

PvvS

Ostatní spíš ocení ticho a bez průvanu..

petr

a to je všeobecný problém hromadné dopravy.sto lidí-sto požadavků.každý chce něco jiného

libor

doporučuji zakoupit osobní automobil, tam se okna dají normálně stahovat a můžete za jízdy koukat, mávat, hulákat …vše co vás napadne..;-)

Honza D.

Jen s tím prújezdem harmaneckých tunelú to bude slabší 🙂

Jiří Kocurek

Tak Slavošovce, ty lze legálně projet na kole.

Michal

Bčka jezdí na vlacích R Labe, R Vltava, R Lužnice, R Vysočina, R Hradečan, R Krakonoš, R Střekov (RegioJet) a noční RegioJet do Košic

všd

Kde vzal RegioJet vozy B?

Daniel Jablonecký

Možná by bylo dobré v článku zmínit, že je to především tlak objednatelů na zlepšení kvality dopravy na vybraných tratích, který nutí ČD dělat takové kroky.

Výkolejka

A to by jako kvalita nějak utrpěla kdyby se tam nasadily na nejvytíženější spoje přebytkové 854 a na okrajové 814, lépe 810?
V čem má být nějak Pesa lepší?

rozinka

Jako že popelnice 810 je nějaká kvalita? Byl jste tam někdy na WC?

Výkolejka

Jezdíte vlakem abyste mohl jít na WC ?

Jiří Kocurek

V tom případě ovšem popíráte nutnost mít ve veřejné dopravě WC, přinejmenším na krátké trasy.

Výkolejka

Jak můžu něco takového popírat, když jsem nikdy netvrdil, že to tam musí být?

tarten

A co okna, nestačila by papírová? A střechu to také musí mít? Na střechu to nejede.

Výkolejka

Ale okna tam jsou skleněná a střecha ocelová …. a plní svou funkci, co by znamenalo Vaše vylepšení?

Petr

Střechu ano IV. třída už je dávno zrušená.

oce

Osobně v tom nevidím problém. V autě, busu atd. také WC není. V praxi moderní přináší dost problémů. Je choulostivé na ucpání a pak přináší nutnost měnit vozidlo když není funkční WC.

Rudolf Tuček

Z pohledu údržby mám radši vakuová wc než rouru pod vůz. Roura pod vůz byl větší humus a jsem rad že jsou skoro pryč. Nejčastější příčina odstavení wc z provozu je nedostatek vody v nádrži nebo plná nádrž na fekálie, ucpání je méně časté.

petr

ano choulostivé je…pokud tam náhodou někdo nenarve balík papírových ručníků či tam někdo nespláchne tričko…

Vít Jůza

Ano, vlakem se jezdí, aby se mohlo na WC.

všd

Dá se to tak říct, v buse se na WC nemůže, proto někteří preferují vlak 😀

Vít Jůza

Zrovna v 810 problémy s WC už desítiletí nepamatuji.

Pája

Ani v zimě?

všd

Co třeba s vodou na WC?

Kuba

A co je na něm konkrétně špatně? Že je vždy funkční, protože díra do kolejí se jen tak neucpe, nebo že nemůžete ohmatávat tlačítka na vodu, protože ta se spouští nožním pedálem?

Ic540

Ono by možná i šlo aby se místo tlačítka používal pedál. Technicky to určitě reálné je…hihi…

petr

technicky by se to muselo celé přestavět

Rudolf Tuček

V mrazech býva roura také ucpaná, v depu v teplé hale po několika hodinách vyjede z roury válec všeho možného.
Když zmáčkněte tlačítko na vodu tak si umyjete ruce a pak už na nej nesahate tak v čem je problém když pak musíte stejně sáhnou na kliku od dveří.

VTT

WC „díra do kolejí“ má tu zásadní nevýhodu, že od října do května se do nádrží nedoplňovala voda „vono by to tam zamrzlo“ a podle toho stav těch záchodů vypadal.

Rudolf Tuček

Stav by byl lepší kdyby součástky které přichází do kontaktu s močí byly z nerezu. Co se okolo osobních vozů pohybují tak voda v zimě se posledních 20 let doplňuje pravidelně.

VTT

V Bčkách na R17 ano, ale na existenci vody na WC v benešovských Sp bych zrovna nesázel.
I kdyby byly součástky ze zlata, stav by lepší nebyl, když se nedá splachovat.

Jiří Kocurek

Vždy funkční? Ve stanici nelze.

petr

na to pozor!není 810 jako 810!

kubisek

Skoro ve všem.

Pája

Nemyslíte srovnání Pesy s otočnými podvozky, pneumatickým vypružením, kotoučovými brzdami a ve stoupání klidně dvojnásobnou akcelerací oproti uskákané 814 vážně, že ne?

Výkolejka

A jak tedy vysvětlíte že na trati VM – Hulín má ta 814 úplně stejné jízdní doby jako 844 a dokonce pozoruji že při zpoždění ta 814 víc stáhne než ta 844?

Jiří Kocurek

Protože jsou jízdní doby napsané na 814. Když pojede Pendolíno podle JŘ pro 810 bude mít jízdní doby jako ta 810.

Výkolejka

Jízdní doby jsou napsané na 814 a proto 814 lépe dohání zpoždění než 844???
Nemělo by to být logicky tedy opačně?
Doporučuji se zamyslet nad tím co píšete : – D

Vojtěch Suchan

To je samozřejmě úplná blbost :DD pesa má jen asi dvojnásobnou akceleraci, než 814, takže kecy s doháněním zpoždění si nechte pro sebe. Taky jen jedno z těch vozidel aktivně neodrazuje cestující od používání vhd, a pesa to není.

Výkolejka

Spíš doporučuji praxi před teorií …
Ono to totiž vůbec není akcelerací ale délkou pobytu v těch zastávkách kde Pesa nekonečně dlouho zavírá dveře a zasouvá schůdky.
Ale jo od stolu jste zkusil být chytřejší : – D

Josef22

Jo, to dává smysl. Takže si raději koupím starou Feldu, protože podle Vašeho IQ pojede rychleji a líp, než nové BMW. Prosím Vás, buď uveďte důkazy nebo se víc neztrapňujte, protože za tenhle výblitek bych se styděl až do smrti.

Výkolejka

Nevím jak se dá něco takového dokázat krom toho že tam pojedete zrovna když bude zpoždění a pojede 814 a pak se Vám totéž stane když pojede 844. Ale nevím co je nepochopitelného na tom, že na trati, kde se jezdí max70 a je tam jedna zastávka za druhou se prostě čas ztracený otvíráním dveří, vysouváním schůdku a jeho následným zasouváním a zavíráním dveří, nedožene lepším zrychlením? Co Vám na tom přijde tak neuvěřitelného, že je potřeba celý život se za takový názor stydět? Spojitost s BMW a Felicií nechápu, tam je zavírání dveří jiné? Dělá BMW nějakou zdlouhavou procedůru… Číst vice »

Rudolf Tuček

Na kolínské trati když přišly ešusy tak také nestíhaly jízdní doby pro 451 kvůli pomalejšímu zavírání dveří.

Pavel

Pokud někdo u ČD uvažuje takhle, tak se nedivím relativní oblíbenosti Arrivy na tratích, kde ČD nahradila i přes to, že osobně nejsem její fanda.

Výkolejka

A proc by mela byt arriva tam kde jezdi neoblibena?

Pája

Dobrý 😀 Tím, že Arriva neprovozuje 810 a 814 udělala hned první den skok ke zlepšení kvality cestování. Pokud to nevidíte a nechcete vidět a pořád dokola obhajujete něco, co se cestujícím evidentně nelíbí a pochopil to i pan Bednařík, tak tím ČD opravdu „hodně pomůžete“ .

Pája

Správně má být Bednárik. To je to automatické dokončování slov spojené s nepozorností. Už se mi takhle „povedly“ i vejšplechty skoro na ban. I když někdy se aspoň člověk zasměje.

Twix

Proč nejdou na S5 a S6 nasadit 854?
– Asi 10 let se cestujícím nabízí 100 % spojů s nízkopodlažním nástupem, zrovna tady docela dost kočárků, kol, odrážedel atd. jezdí. Bylo by dost problematické to sebrat.
– Řidičáky přebytkové nejsou a objíždění v Praze nepřipadá v úvahu.
– Akceleraci do těch kopců to má bídnější než současné 814, nástup potrvá také déle, a jízdní doby jsou už pro 814 dost napjaté.
– „Nejvytíženější spoje“ jsou prakticky celá ranní i odpolední špička, kdy jezdí 814 zdvojené. Kolik těch přebytkových 854 máme?

Výkolejka

– Když tam 10 let něco jezdí tak už to nikdy nejde změnit?
– Včera jsem na vlastní oči objíždění na hlaváku viděl takže to jde
– těch pár minu navíc nikoho nezabije
– když tam tedy jezdí zdvojené 814 tak nechápu co se komu nelíbí a proč tam chce něco jiného?

Twix

– Jde, ale logicky na vozidla se všemi nástupy nízkopodlažními. Ne naopak.
– Na hlavák ani jedna z linek nejezdí. Za pár minut obratu se neobjede souprava ani na Masaryčce, ani na Smíchově (tam to docela jde, ale těch pár minut si to často už přiveze).
– Těch pár minut navíc někoho zabije. Zabije to jízdní řád na těch jednokolejkách, vlaky se tam nevejdou.
– Zdvojená 814 je sice lepší než ropovod 4 šukafonů, ale pořád spíš taková nouzovka co pro ten počet cestujících ospravedlní náhradu pohodlnějším a svižnějším vozidlem.

Miroslav Zikmund

Zdvojená 814 má stejnou spotřebu jako ropovod 4 šukafonů protože se počítá v litrech na 1 000 tkm a u 914 je samostatné topení, zatímco „šukafon“ topí především odpadním teplem spalovacího motoru …. takže 814+914 mohou být spotřebově náročnější než 2×810 (809).

všd

814 nemá spotřebu za 2 810. 810+2*010+810 je jiný případ, ale tam se zase musí samostatně topit v těch 010, takže to nevyjde nic moc.

Martin Lér

Hustý! Vy jste ještě zábavnější persona než Alex. Pevně doufám, že váš pohled „k čemu kvalitní služby, krácení jízdní doby a nízký nástup, mají být rádi, že na ně nesneží“ sdílí co nejméně vašich kolegů.

Nebo neplatí vám prodejci aut? S takovými službami a přístupem totiž jen srdcar a dobrodruh bude jezdit vlakem dobrovolně.

všd

Na ty Sp na Dubí by snad 854 nasadit šly, ale na Os by to bylo neproduktivní, kvůli akceleraci.

libor

anebo pak místo 810 rovnou autobus… a je to 😉 a ještě ušetří

Jiří Kocurek

Ale jedině ŠL 11! Má ten samý bezemisní motor, který bude pracovat ikdyž dojde ropa.

Protože když ropa dojde, tak autobusy jezdit přestanou, ale železnice se to nedotkne. To je postulát a zákon!

zdenek

A zaplatí to?

Daniel Jablonecký

Samozřejmě.

Ondra L.

Tak to je asi logicke, koneckoncu stejne jako u kterekoliv jine firm. Tady zas nekdo objevil ameriku.

Sysel

Prosim, reálně ví nekdo o firmě která pronajímá vozidla těchto specifikací (tedy má je) a splňuje podmínky, hlavně reference, tedy uskutečněný nájem vozidel – viz ZD: Vymezení minimální úrovně tohoto kvalifikačního předpokladu odpovídající druhu, rozsahu a složitosti předmětu plnění veřejné zakázky dle § 73 odst. 6 písm. b) ZZVZ: Účastník splňuje tento kvalifikační předpoklad, pokud v posledních 3 letech realizoval služby spočívající v úplatném poskytnutí alespoň 3 ks motorových jednotek třetí osobě k užívání v osobní drážní dopravě v celkovém objemu alespoň 5 000 000 Kč bez DPH Obdobná soutěž už byla v roce 2019 a nikdo se nepřihlásil. Beru… Číst vice »

Ares

Ano, taková firma je třeba v Německu.

LiborV

V Německu probíhá poslední 2 – 3 roky výrazná obměna vozidel. Například taková Desira se vyřazují ve velkém. Pro tamní objednatele vlakové dopravy jsou málo ekologická a stará. A nejen ona. I modernizovaná. Velká obměna vozidel probíhá například i v Nizozemí. Pronajímatelé vozidel je právě tam nakupují a pak je nabízí k pronájmům.

Gwann

ale jete desiro za tyhle prachy na pronájem je zhovadilost

LiborV

Jistě lze pronajmout i jiná v Německu měněná vozidla. Úplně nemám přehled, která splňují podmínky výběrového řízení. Jaká vozidla by to mohla být podle Vašeho kvalifikovaného odhadu.

všd

Čím nahrazují Desira, kromě autobusů a elektrických vozidel?

Jarda

A na 070 s 854 na vecne casy.

Radim

To si myslí „skoro každý. A taky… „Na 280 s 460 na věčné časy…“ 😀

Kubrt

Na 280 už jsou objednané pantery; na 070 přišla inovace v podobě 750.7 a to musístačit. Taky kdo by neměl rád brejlovce 😀

rozinka

A taky vyřazené přelakované pošťáky s řídícím pultem a to je teprve výkřik techniky, z ktetého si v Evropě sednou na prdel!

Výkolejka

Co všechno z toho pošťáku bylo původní než to dali do laku a nebo dokonce poslali do provozu?
Kdybyste nevěděl že jde o bývalý pošťák, nikdy byste na to nepřišel. Skutečně nejde o vůz co má na bočnici ještě poštovní schránku v novém laku : – D

Gwann

s tím pruzení na téma řídící vůz si jděte škubnout, vašnosto.

za prvé ty pošťáky nebyly ani tak staré.
za druhé…čím ty řídící vozy chcete nahradit?

VTT

Celou tuhle soupravu chceme nahradit. Třeba dvěmi spojenými žraloky.

Kuba

Doufejme.

Výkolejka

Nejlepší stroje!

Jiří Kocurek

Prdlajs, starý šrot je to.

Výkolejka

Nejlepší stroje!

kubisek

Taky jsme si mysleli, že na 110 s 809 na věčné časy a hle?

xyz

Pronájem motorových jednotek? S tím už mají ČD dlouholetou zkušenost, přeci. http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-2780/

Po sepsání 10leté (2009 – 2019) smlouvy bez soutěže, kterážto smlouva jim dala možnost dlouhodobě uplatnit právě i ta vozidla, si ČD pronajaly Desira pro rychlíky Praha – Rakovník a Praha – Příbram – České Budějovice.

Čímž pádem bylo ospravedlněno, že ty kšefty dostaly ČD přímo bez soutěže, protože i tak byla přinesena nová kvalita cestování. 🙂

rozinka

Kde vlastně dnes jezdí Desira z těchto linek? Nějak jsem o nich dlouho neslyšel.

xyz

Aby byla ve 12/2019 vrácena pronajímateli poté, co byly moderní vozy ČD z těchto výkonů vystrnaděny low-costovou Arrivou a její řadou 845 (resp. na trati č. 200 občasně i s… Desiry). 🙂

Kuba

ČD mají motoráků, že nevědí, co s nimi, ale budou si pronajímat další.

Systémový_specialista

Jasné uplatnění pro ty vyřazované 810!

Pezos

Kéž by byly všechny kraje jako Moravskoslezský… 😉
(ironie)

Ares

A jakejch, jen se srdce směje. Jeden lepší jak druhej..

PetrN

A kolik těchto motoráků splňuje požadavky 21. století?? 🤦‍♀️

Kuba

Přinejmenším 814 určitě, 842 a 843 s výjimkou vysokopodlažnosti také.

rozinka

Takže nesplňují.

rozinka

A 814 má klimatizaci?

Pája

Pohon jednoho dvojkolí a malý výkon, ne moc ideální trakční vlastnosti, motorový vůz není nízkopodlažní vůbec, jednonápravové podvozky a brzdy na špalky, nemá to klimu, WiFi, zásuvky – tohle do 21. století vážně nepatří.

Pája

Omluva, to patřilo panu Kubovi.

Výkolejka

A jak a kde se konkrétně projevují ty nevýhody jako jedna hnaná náprava?
A malý výkon? Na motorák této hmotnosti? Podle GPS tyhle motoráky jezdí v úseku Frýdlant n O – Čeladná 80km/h což je max. rychlost a přitom je tam 20 promile stoupání …

Pavel

Výkon a jedno hnané dvojkolí se projevují i na obyčejné lokálce mezi Zlínem a Otrokovicemi. Jezdilo tady oboje. Po návratu Regionov opět čekají koridorové vlaky v Otrokovicích na opožděnou 814. A nejsou to jen Honeckery se Syslem. No a pokud si vzpomenete na jízdní zkoušky 814 na Zubačce, tak podmínkou zdolání stoupání se ukázalo být hnací dvojkolí dole (řidičákem napřed). Obráceně se nahoru při stejném počasí nedostala vůbec. Jenže ono nejde jen o to nějak někam dojet, už nejsme v 19. století. Dnes jsou potřeba i rozumné jízdní doby, přičemž na jednokolejné trati se zpoždění přenáší a 814 se svojí… Číst vice »

Výkolejka

A že těch zubacek kde by ta 814 nebyla vhodna máme : – D

Pája

Zkuste si to přečíst celé a pomalu, ne jen vypíchnout jednu věc bez pochopení kontextu.

Luboš Beneš

Taky je nasazují Klatovy-Železná Ruda a osobně jsem zažil Max 30 km/hod, +25 minut zpoždění…prostě nevhodné vozidlo na horskou trať.

Kuba

Lepší trakční vlastnosti se dají využít jen v případě, kdy mohu změnit dopravní model – na trati s pevně daným křižováním lze využít jen ke stahování zpoždění. WiFi a zásuvky jsou pozlátko – koupí jízdenky si objednávám především kvalitní přepravu, když budu chtít internetové připojení, koupím si data.
Klimatizace – kolik dní v roce se to využije?

Pavel

Stahování zpoždění je na tratích, kde navazují na hlavní trať alespoň na jednom konci denní chleba. Klimatizace? Wifi? Zásuvky? Snad neobhajujete v roce 2022 vozidla bez ní a bez WIFI?

Výkolejka

Wifi bude behem par let tak zastarala technologie jako pevna linka : – D

Kuba

Jak vyplývá už z minulého příspěvku, obhajuji.
WiFi je přežitek, kdo chce data, má je ve vlastním mobilu. Jestli se mu je nechce platit, jeho problém, nevím, proč by to měl financovat erár.

Lukáš Chytil

Většinu dní v zimě a v létě.

Kuba

Na topení v zimě existuje jednodušší řešení než klimatizace. A v létě taky nejsou tropy většinu dní.

Výkolejka

Nízkopodlažnost se zbytečně přeceňuje. Dle mého názoru jde o řešení které nesmyslně rozbíjí interiéry vozů a snižuje kapacitu. Navíc přínos u nástupišť 550mm je víc než sporný!

Ares

Tak hlavně že všude máme ty 550ková nástupiště..

Výkolejka

ZA to ale může přece výborně řízená SŽ že nemáme, ne dopravce. No a tam kde nejsou žádné bezbarierové vozidlo už stejně není bezbarierové tak je to úplně jedno.

PetrN

Jasný, nízkopodlažnost se predcenuje, ona je vlastně úplně zbytečná, na co bychom měli umožnit snadné cestování handicapovaným a maminkám s kočárky, že? 🤦‍♀️
Vaznenj, čtěte a koukejte, tohle píše železniční odborář 🙂

Výkolejka

Jen tak pro zajímavost na lince R8 kde jezdí Rj není ani jeden vůz nízkopodlažní a přesto tam mohou cestovat jak invalidé tak maminky s kočárky … a taky cestují. Není to divné, když to bez nízkopodlažnosti nejde? : – D

PetrN

To nikdo neřekl, že to nejde, zase a opět vkládate něco do úst, co nikdo neřekl 🙂
Linka R8 má zase jiné přednosti, minimálně je to rozhodně kvalitativní posun od doby, kdy tam jezdil národní dopravce s legendárním B249 😂

Výkolejka

Vozy řady B které se daji poměrně jednoduše a hlavne levne prestavet na vozy podobne interjetum si opravdu kritiku nezaslouží. I v puvodnim stavu jsou mezi cestujicimi velmi oblíbené. Proc by jinak byly obcas nasazovany na IC? No jednoduse proto ze i pri nizsi max rychlosti pritahnou dost cestujicich kteří nemaji problem s tim prijet do cile o par minut později.

PetrN

Proč jezdí Becka na IC vlacích? 😀 Protože holt národní dopravce nema dost adekvátních vozu. Upřímně bych vám přál zkusit si cestu v pátečním ex/IC, kde jede jako náhrada Béčko. Ty komentáře spolucestujících o kvalitě CD jsou vždycky top a královský se bavím, když tím náhodou jedu :D.
Ne, Béčka rozhodně nejsou mezi cestujícími oblíbená ani náhodou, je ti hnus, kterému se každý směje a věc, která měla dávno odtahnout z kolejí. Jediné, kde je ochotně toleruji jsou posily, ale v kmenových soupravach nemají co dělat.

Výkolejka

Sice plkat tady něco o smějících se cestujících když vidí B jsou blbost, ale pořád tady platí to, že jde B lehce a levně rekonstruovat na vozy podobné interjetům!

PetrN

Pane Suro, nechcete konečně zabanovat tohoto zcela evidentniho trola?

Výkolejka

A už je tady zase volání po cenzůře. Výše používáte tykání, no už chybí jen ty vulgarity že Petře.

Jen bych Vás chtěl upozornit, že pod minulým článkem,kde jste se mnou taky diskutoval byla velká část vašich příspěvků hodnocena velmi negativně. A to na to že tady vlastně nepíšete žádné názory je opravdu hodně slabé. Takže z tohoto pohledu jste min. stejný troll jako já!

Výkolejka

Že Vás baví číst tuhle stupidní diskuzi : – DDDDDD

Lukáš Chytil

A tohle myslíte zcela vážně? Vždyť to nemá ani CZE. Jediná rekonstrukce je možná akorát tak Metalšrotu Tlumačov.

Pavel

Super, zítra mně přijďte pomoct s výstupem z motorového vozu sestavy 814 do stanice Zlín -střed. Předem děkuji.

Výkolejka

Je snad moje chyba ze tam neni pořádně nástupiště?

Jiří Kocurek

„Nízkopodlažnost se zbytečně přeceňuje.“

Nikoliv. Jen si říkám, že někteří by si to měli zažít na pět minut na zkoušku.

Luboš Beneš

A proto stará dobrá Anglie nemá schůdky a všude vysoké perony…..

Ryk Mat

Zákazník (Středočeský kraj) za ten hnusinec odmítá platit, neb veřejnost v nich nechce jezdit a jezdí vlastními klimatizovanými auty. A ČD tedy své už v době výroby zoufale zastaralé rakve a další ještě starší odpad mohou už jen odeslat na více než zaslouženou recyklaci. Pomalu se vracíme ke zdravému stavu, kdy platící zákazník dostane službu jakou požaduje a ne parodii na službu dle představ dodavatele.

Výkolejka

To je naprosto nesmyslna představa. Nejak totiz zapominate na to ze prumerne ceske auto ma vice jak patnact let a 15 let je v autoprumysl silene dlouha doba. V roce 2007 bylo prumerne nove české auto neco jako fabia s trapnym vykonem okolo 50kW a klimou za příplatek, nebo ucoudena octavia s dnes zakladnim vykonem kolem 80kW. O bezpecnosti z dnesniho pohledu nemuze byt ani řeč, natoz o dobrem technickem stavu.

PetrN

Průměrne auto je staré 15 let, průměrné Béčko kolik? 40? A o bezpečnosti v nacpanem koženkovém i místem kupé se snad bavit ani nebudeme, ve vší účtě k vám…

Výkolejka

Ona se u osobních vozů řeší aktivní a pasivní bezpečnost jako u aut? Je tam třeba lineasistent, nebo upozornění na vlaky v mrtvém úhlu? : – D

PetrN

Máte pravdu, neřeší, každému je to u p.dele, to je ale vizitka, co? 🙂 V Becku není bezpečného snad vůbec nic, ale hlavně že v tom platí odborarska rezijka, co? 😀

Výkolejka

A jakou bezpečnost byste si tam představoval? Vozy jsou dnes běžně osazeny blokováním dveří, tak leda že byste vypadl z okna : – D Ale tak hloupý snad nejste, nebo ano a skutečně by se měla řešit „odolnost proti vypadnutí z okna“ ? : – D

Kuba

A proto budou ČD pořizovat nové dieselové jednotky, tedy stroje rovněž zastaralé už v době výroby.
To už radši ať podrží ty rakve o pár let dýl a nahradí je rovnou něčím bez spalovacího motoru.

Jiří Kocurek

Jen podotknu, že eletkromotor je vynález staršího data.

Geralt

Nové jednotky jsou určitě fajn, ale uprámně si myslím že na takové krátké úseky jako je Choceň – Vysoké Mýto je Regionova stále plně vyhovující vozidlo za pár korun.

SYN

Za pár korun? No… ono se dá ještě nějaké další koupit nebo tak? A co trvanlivost, nebude ji mít nějaká RS1 nejmíň dvojnásobnou?

D.S.

Na trati Choceň – Litomyšl jsou nějaké úpravy v plánu v letech 2023-2025, těžko říct, co všechno se bude dělat, ale zvýšení rychlosti alespoň do Vysokého Mýta by trati určitě prospělo. Také by se nabízela změna dopravního konceptu, kdy by vlaky z Vysokého Mýta pokračovaly do České Třebové a Lanškrouna, čímž by se vytvořilo logické přepravní rameno.

Tom

A ještě více zabít nákladní dopravu v Bezpráví…

D.S.

Psal jsem změnu dopravního konceptu, tedy na úkor současných osobáků Pardubice – Třebová, které by končily v Chocni a s možným zastavením R19 v Brandýse.

Gwann

diesel pod dráty

D.S.

Jako Leo do Králík? Nebo ze Třebové do Zábřehu či Letovic. Samozřejmě ideální by bylo hybridní vozidlo nebo ty kousky dodrátovat. Hlavní by ale měl být přepravní potenciál.

Pomeranč

Plně vyhovující by bylo dotáhnout do VM dráty, udělat na trati dálkové řízení a nasadit dvouvozové pantery. A k tomu komentáři o prodlužování tratě – když už, tak do Svitav, ideálně souběžně s D35.

Jiří Kocurek

Nebude levnější do těch Panterů zastavět baterie, než stavět dráty pro 1 pár vlaků za hodinu?
Choceň-Třebová(-Rudoltice) se můžou dobíjet z troleje a ty kousky mimo troleje už dnešní baterie bez problémů zvládne.

Na Sázavu kdy?

Praha – Vrané – Čerčany a Čerčany – Zruč nad Sázavou opět nic? Nechápu proč na tyhle tratě dávají ty největší šroty

MirekP

Chtějí postupně odradit zbývající cestující nekvalitou, zpožděním, vynecháním spojů …. Pak už je jen krok ke snížení četnosti spojů a směřování k zastavení dopravy. Stejně jako se jim to podařilo na dobříšské větvi.

Daniel Jablonecký

Ale ale ale… Tohle je opravdu hloupý komentář.

Jiří Kocurek

A taky je důležité, aby odbory protestovaly proti soutěži, kde bude kraj požadovat nizkopodlažní vozidla. To aby se to mohlo nabagrovat ČD a mohlo tam zůstat to, co tam teďka jezdí. A nedejbože, aby si nějaká Arriva vymyslela, že chce rychlíky z Liberce do Kolína, to je okamžitě oheň na střeše.

Twix

Na dobříšské větvi nebyly hlavním problémem soupravy. Zpoždění někdy ano, ale obvykle ne kvůli soupravě. Tam jde o to, že pro většinu cestujících má větší smysl stahovat to autobusy na D4. Trať prošla rekonstrukcí, odstraněny byly pomalé jízdy (hlavně přes přejezdy, téměř všechny dostaly PZZ), místy se objevila bezstyková kolej, umožnil se hodinový takt a jízdní doby se docela výrazně zkrátily. Bohužel tomu předcházely delší výluky, kdy lidi co bydlí poblíž nádraží museli na NAD daleko, navíc výluky v pražském uzlu, a nevhodný grafikon s prostoji, než byla rekonstrukce dokončena.

MirekP

Ano máte pravdu, výluky byly po několik let po sobě vždy cca 6 týdnů na podzim a dost to zabily.
Nicméně pro část lidí na trase byl vlak výhodnější než autobusem na Smíchov a pak přes půl Prahy. Vlak prostě jede na jinou stranu města.
Ale jinak jsou problém i ty regionovy trio. Jezdím tím a jsou vážný problém. Není výjimkou, že z Měchenic do Mníšku chytnou několik minu zpoždění, protože nejsou schopné vyjet nahoru – prokluzy, přehřívání, problémy s rozjezdem.

Na Sázavu kdy?

Přesně! Totální zvěrstvo je 20 minutové čekání vlaků v Jílovém a někdy i v Týnci. Jezdili jsme z Kamenného Přívozu na Prahu ale díky tomu vlak místo hodiny jede 1:20 a to fakt lidi štve a vyhání. To je nutné vyřešit a hned. Čekal jsem že rekonstrukce trati zkrátí čas na 50 minut a nezkrátil se vůbec.
Ideální by dále bylo kdyby všechny vlaky z Čerčan jely pak přes Říčany jako rychlík do Prahy což by skvěle obsloužilo Týnec

Ferda

Já bych také čekal, že na zrekonstruovanou trať Praha – Vrané – Čerčany nasadí něco nového, třeba Mireo Plus B. S otevřením Metra D už v roce 2029 vzroste poptávka po kvalitním spojení od jihu do Krče. ČD – času dost – asi se dočkáme v roce 2035.

Gwann

CD nasadí to, co jim někdo zaplatí…a výrobce vyrobí.

dráhy mají za sebou spoustu slibů…a mnohé nesplnene…ale rozhodně nejsou jediný viník.

Kubrt

V tomto případě je na tahu kraj, co bude požadovat.

VTT

Řekl bych, že kdyby kraj byl co k čemu, tak by na dolní Pacifik (nebo přinejmenším v úseku Prha – Davle, s tím, že by nebyly přímé vlaky do Čerčan přes Vrané) a na Rudenku chtěl nasadit buď nově získané Stadlery nebo žraloky. Aby se i z těchto tratí mohla stát trochu slušná součást eska.

Gwann

přiznám se, že nechápu odhadovanou cenu…

jeden shark je za cca 100 mio
dvacet sharku na 4,5+3 roky miliarda, tedy 50 mio/ks

při pořízení vozidla s odhadovanou životností 40 let…odpisy vycházejí 2,5mio/rok (ok, klidně 3,3 mio, dejme 30 let), tedy na odpisech cca 20-22mio. něco je zisk, něco úroky financování pronajímatele (ale proč platit kdo ví kolik na úrocích, když sám je mám poměrně nízké…), ale zbytek je údržba? to je taková raketa? jste někdo schopen komentovat?

PS: nadávat, kolik stály reginy, nyní vhodné akorát tak do šrotu…a to mnohdy po 10 letech provozu…se tu opět nabízí…

kix

10 je nejmladším a do šrotu se rozhodně nechystaji, plánovaná životnost byla 15-20 let,což nejspíš většina kusů ještě protáhne

Ondřej

jendak si myslím, že to ten pronajímatel bude chtít odepsat rychleji, než za 30 let. Odpisy se nepočítají na celou životnost, lokomotivy jsou ve 3. odpisové skupině, tj. 10 let.

Ondřej

Respektive, ani to nelze odepisovat pomaleji, než na 10 let. Ale samoyřejmě neznamenýá, že celou hodnotu odpisu musí promítnout do nájmu, protože ani účetně odepsaná věc nemá nulovou hodnotu (ani zdaleka)

T448

Ale jde. Je trochu rozdíl mezi účetními a daňovými odpisy. 😉

Kumsta

No, jak píšou odpisy jsou na třeba polovinu životnosti. A ano, údržba je opravdu tak vysoká položka. Obvzlášť u „novějších“ strojů jako RS1 a Shark jde každá oprava do desítek tisíc. Nechcete vědět kolik stojí třeba výměna stěrače na 841..

zdenek

A to je podle mě ta výhoda starých komunistických strojů. Ke kterým nejspíš výrobce předal i manuály a výkresy.

zdenek

A tedy možnost servisovat sám. Nebo v opravnách nejen výrobce.

zdenek

On ten stěrač bude asi hodně certifikovaný pro drážní prostředí 🙂 A je určitě lepší než ten do aut:-)

Kumsta

To možná bude, ale nic to nemění na tom, že díl, práce nebo doručení stojí neskutečný peníze. Plus u čd je všechno tak 200% naražený,aby se z toho všichni uživili..

T448

Běžně se nájemné u takových jednotek pohybuje kolem 20 000 EUR za jednotku za měsíc.