Železnice Železniční průmysl

Přehledně: Přes 30 miliard do vlaků Českých drah. Od vozů na 230 km/h až po modernizaci nesmrtelných motoráků

Souprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy
Souprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Foto: Dalibor Palko
Pod smlouvou jsou i opce na nová vozidla v hodnotě přes 16 miliard korun, běží velké soutěže na lokomotivy.

České dráhy v posledních týdnech a měsících oznámily několik velkých kontraktů na nákup nových vozidel. Postupně za ně utratí přes třicet miliard korun. Dalších 16,5 miliardy korun představuje hodnota nových souprav, na které mají České dráhy opci, aktuálně také běží soutěže na nové lokomotivy v hodnotě až 16 miliard korun.

Vzhledem k velkému množství zpráv o nových zakázkách jsme se rozhodli pro přehled hlavních investic do nových vozidel a modernizací starších vozů.

Nové vozy pro regionální dopravu

Push-pull 678 – Patrové netrakční jednotky s řídicím vozem
Kontrakt z března 2019 na dodání až 5 jednotek v hodnotě jedné miliardy korun počítá s nasazením v Moravskoslezském kraji na trať z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí. Jednotky jsou již vyrobeny, probíhá jejich testování. Na trati by se měly objevit v druhé polovině roku, výrobce Škoda Transportation.

EMU160 – Dvouvozové jednotky typu RegioPanter
Rámcový kontrakt z března 2019 na dodání až 50 jednotek v hodnotě přes 5,8 miliardy korun. České dráhy nakonec rozhodly o vyčerpání celé smlouvy. 31 vozidel bylo objednáno v březnu 2019 v hodnotě 3,627 miliardy korun, 19 vozidel objednáno v prosinci 2020 v hodnotě 2,223 miliardy korun. Jednotky se objeví na tratích letos a postupně až do roku 2024. Výrobcem je Škoda Transportation. Testování běží od prosince. Výroba nabrala zpoždění. První jednotky budou jezdit na nové lince spěšných vlaků z Plzně do Karlových Varů. Další budou jezdit na lince P2 Klatovy – Plzeň – Beroun, na Vysočině, v Jihočeském a Moravskoslezském kraji.

EMU240 – Třívozové jednotky typu RegioPanter
V listopadu loňského roku podepsaná rámcová smlouva se Škodou Transportation na dodání až 60 jednotek v hodnotě téměř 9,6 miliardy korun. ČD v prosinci 2020 podepsaly závaznou objednávku na 29 vozidel v hodnotě 4,64 miliardy korun. Jisté je nasazení do Olomouckého kraje a na trať Ostrava – Opava. V provozu se objeví postupně v letech 2023–2024.

DMU120 – motorové jednotky typu RegioShark
Rámcový kontrakt z února 2021 s polskou společností Pesa počítá s dodáním až 160 jednotek v hodnotě přes 14 miliard korun. ČD v únoru 2021 podepsaly závaznou objednávku na 33 vozidel v hodnotě bezmála 3 miliardy korun. Plánované nasazení je postupně v období jízdního řádu 2023 a dále. Zamíří do různých krajů, konkrétněji jsme plán popsali zde.

Nové vlaky do dálkové dopravy

50 dálkových vozů (10 netrakčních souprav po pěti vozech)

Pro linky mezi Prahou a Chebem vyrábí sdružení firem Siemens a Škoda Transportation. Hodnota kontraktu z července 2018 je necelé 3 miliardy korun. Plánované nasazení v druhé polovině 2021. Běží již testování prvních souprav, Siemens vyrobil ve Vídni tento týden poslední vůz, finální montáž probíhá v Ostravě.

180 dálkových vozů (20 netrakčních vratných jednotek po devíti vozech)
Poslední velký nákup uzavřený tento týden. Hodnota je 12,5 miliardy korun. S nasazením ČD počítají postupně v letech 2024 až 2026 na linkách z Prahy přes Ústí nad Labem do Hamburku či přes Brno do Budapešti a Vídně.

Hnací vozidla

90 lokomotiv na 200 km/h – soutěž stále běží, hodnota zhruba 10 miliard korun.

50 lokomotiv na 230 km/h, soutěž stále běží, hodnota zhruba 6 miliard korun.

Modernizace (největší akce)

Úpravy vozů Bdmtee, aktuálně 16 kusů pro Pardubický kraj, opce na dalších 36 kusů. Nasazení do provozu letos. Dodavatelem je Tratec – CS, hodnota 216 milionů korun, opce v hodnotě 486 milionů korun.

Modernizace jednotek Stadler GTW pro Olomoucký kraj. Celkem 12 kusů, probíhá v ŽOS Zvolen. Celkem náklady 270 milionů korun.

Modernizace vozů řady 810 na 811.  Zakázka na modernizaci 14 motorových vozů 810 a 10 přípojných vozů Bdtax pro Moravskoslezský kraj. Modernizace probíhá v DPOV, dceřiné firmě Českých drah. Cena nezveřejněna.

Modernizace 9 lůžkových vozů WLABmee. Zakázka za 130 milionů, dodavatelem Pars nova.

Stadler RegioShuttle RS1. Nákup 22 kusů použitých vozidel z Německa, 13 kusů již dodáno koncem 2020, dalších 9 kusů později (projdou předtím opravami vyšších stupňů v zahraničí), nasazení prvních plánuje dopravce ještě letos. Soutěž na modernizaci vozů běží, nákupní cena 700 tisíc eur za kus.

Odebírat
Upozornit na
guest
115 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Dnes jsem zaslechl novinku. Na čtvrtém koridoru by v budoucnu mělo jezdit Pendolino a to až do Bernu. Zajímavé, otázka nakolik je to pravda🤔 ale smysl to možná dává. Staví se tam dráha na 200km/h pouze pro naklápěcí jednotky, nové vozy jsou objednané i na linku do Vídně a Grazu. Tudíž by starší mohli jezdit na Ostravu i kvůli větší kapacitě než má pendo… No a Pendolina poslat na jih…

Leinad

Jojo, podle modrogumí logiky klimatizace v šukafonu, který možná z kopce pojede 80, ale v Honeckrech prohánějících se 140-160 na korydoru zůstávají otevírací okna 😉

Novák 444

Regionova ve žlutém provedení je nejošklivější vlak co znám.

Leinad

Mě se líbí žlutá víc než Najbrt.

Viki

Šukafon zůstane furt šukafonem,ať s ním uděláte cokoliv.pokud tam bude vlez,jak do kurníku,tak je to o ničem

Leinad

Regionovizace tomu moc nepomůže.

Jiří Kocurek

Cokoliv? Jeden postup bych věděl. Zahrnuje ocelářskou pec a válcovny.

Jarda Š.

A s nimi tam půjdou i koleje, po kterých teď jezdí.

Vašek

Souhlas. Jen, aby laminát to železo moc nezasíroval.

VTT

S dalšími dodávkami Interpanterů se tedy nepočítá?

Dušan

37 Regiopanterů – mimo plány ČD, a.s. – získá do majetku JMK.

VTT

Dík, ale o Regiopanterech tu psané je. Mně zajímaly Interpantery – to na rychlíky budou stačit modernizované vozy z EC a spol., které budou vytlačeny těmi netrakčními jednotkami?
Taková jednotka, jako IP, by mi na rychlíky, jako Praha – Děčín, přišla lepší, než klasika.

medical_examiner

Změnou priorit by bylo možné do šrotu poslat 180 B, většinu BDs, 15-20 AB a všechny A…
Takže na R9 by klidně mohla jezdit Bmz241 a Ampz143…

David S.

Ne, Interpantery se neplánují.

X 1

Bravo.
I v této nelehké době investují ČD do vozového parku snad nejvíce prostředků ve své historii.
Ale není se co divit. I v železničním zahraničí se dost investuje a modernizuje.
Ad. Nové netrakční jednotky Siemens/Škoda Railjet.
U těchto jednotek bych si osobně představoval spíše rámcovou smlouvu na více kusů.
Proč? Protože budoucí soutěže. A to nejen u nás ale i v zahraničí.
Například blížící se konec na linkách ALEXe z Mnichova do Prahy a Hofu.
Byla by to velká šance pro ČD, vstoupit s kvalitní technikou na náročný Německý trh dotované dopravy.

jan v

Neznám parametry jaké si Bavoři pro linku napsali do VŘ, ale vzhledem k tomu kdo to vyhrál, bych předpokládál, že tam byl velký tlak na cenu, který by nasazení takové jednotky neospravedlnil. Ale trochu jsem čekal, že alespoň některé z těch vagonů určených nyní na Cheb se do Mnichova, (pokud to v příštím běhu vysoutěží České dráhy) podívají.

X 1

Od 12/2023 do 12/2026 objednavatel BEG soutěží linky Mnichov – Hof a Mnichov – Praha v tzv. režimu Übergang, tedy přechodné období. Pro toto období objednavatel nepožaduje nové vozy. Stačí ojetiny. Novinkou je rozdělení obou linek. Doposud jezdili společně. Nově budou samostatně.
V nové soutěži, jež bude mít počátek účinnosti od 12/2026 bude Bavorský svaz dopravy požadovat pouze novou techniku.

Sharkovec

Au, tak krásný seznam to mohl být, a pak jsem viděl ty 811. V MSK se těch orchestrionů fakt nezbavíme 😀

medical_examiner

Když budete mít štěstí, tak za 20-30 let je nahradí VT504 v počeštěném, čtyřnápravovém provedení.

medical_examiner

Mě to nefunguje!

Vojta1

Mám velkou radost.

Ano, v ideálním světě by ty nákupy byly rychlejší, ale i tyto zmíněné pomůžou odstranit z českých tratí velkou část těch nejhorších vlaků. V kombinaci s rozsáhlými modernizacemi SŽ tyto modernizace ušetří mnoha lidem při cestách obrovské množství času a to nemluvím o zvýšení komfortu. Některá linky se díky tomu skokově posunou v kvalitě přepravy třeba i o 50 let.

Osobně mám ale docela obavu o ČD, ta společnost je vysoce předlužená i díky těmto nákupům…

jan v

To je velmi dobrá úvaha, nyní jsou peníze levné, a obsluha dluhů proto také. Ale v budoucnu to může dráhy nehezky dohonit. Snad ale i ty investice přinesou větší zájem o cestování vlakem.

Tom

Já jsem šťastný! 🙂 A díky těm, kdo se o toto na ČD zasloužili, protože v seznamu není projekt, se kterým bych měl nějaký větší problém. 👍

Jediným trnem v oku pro mě zůstává rekonstrukce 810, což by mi nevadilo, kdyby se jednalo o rekonstrukci pouze motoráků bez přívěsných vozů na tratě, které by bez nich zanikly. Ovšem v momentě, kdy na dané trase pravidelně jezdí 810 + 010, bych tam už cpal ojeté RS1 nebo něco jiného nízkopodlažního.

anon

010 zrejme jako posila pro male mnozstvi pripadu, kdy bude potreba. Provozovat 2 typy vozidel na jedne lince by asi vyslo hur.

Y.K.

Popravdě, nechci tady vypadat jako nějaký sklaní fanda 810, ale jejich rekonstrukce dává na určité okrajové výkony smysl. Vyrobit dnes „kolejový autobus“ je nereálné, co to potřebuje je nový pohonný řetězec a interiér. Reko 810 si na nic nehraje (na rozdíl od Regionovy) a může zastat práci na lokálce kde je moderní jednotka s 200 místy příliš. Poněkud mi k tomuto nesedí ten přípojný vůz.

Jinak z nákupů nových vozidel mám radost, těším nákupem nových dálkových vozů ty současné uvolněné probublají dolů a zbylá Béčka tak konečně půjdou do vysoké pece.

Martin

To mate pravdu, ma to vsak jedno ale, a to, ze nejsou bezbarierove… stejne ale je bohuzel i na tratich co se tyce nastupist a pristup k nim…

bently

No konečně se modernizace voz. parku ČD řádně rozhýbala!
Musím říct, že jsem mile překvapen prozíravostí aktuálního vedení a.s., které po dlouhé době myslí (a koná) s přesahem do budoucna. Bez průběžné obnovy voz. parku by se z ČD stal skanzen, kterému by se začali zákazníci vyhýbat obloukem.
Fakt, že nemalá část nových vozů se bude vyrábět (nebo alespoň kompletovat) přímo v ČR, je taktéž příjemnou zprávou.

Dan

Ještě tak kdyby se na našich kolejích dalo jezdit rychleji. Kupujeme vlaky na 230 km/h a Ústí – Choceň s velkou slávou v roce 2021 rekonstruujeme na 80-90 km/h :-/ A to koridor. O vedlejších tratích škoda mluvit…

SaulGoodman

Je to začarovaný kruh. Na co rekonstruovat tratě na rychlosti, na které nejsou vlaky? A na co nakupovat vlaky na rychlosti, na které nejsou tratě? Někdo prostě ten první krok udělat musí…

Dan

Přesně tak….No kéž by se tohle prokletí konečně zlomilo.

pkajetan

Na tohle jste studoval ekonomii, bravo! To se pozná machr! Bravo a respekt!

Jiří Kocurek

Na to stačí zdravý rozum.

V. K.

Tak SŽ chce v roce 2025 zahájit stavbu VRT a tam bude 200 km/h minimální rychlost.

Jiří Kocurek

Ty vlaky na 230 km/h mají jezdit do Berlína. Pro tuhle trasu jsou nějaké vedlejší tratě naprosto irelevantní.
Ale ano, kvůli Bezpráví byl nesmysl vyrábět mašiny řady 150/350. Na vedlejší trati přes Chornici by jezdit nemohly. A přesto všechno vzniky.

Martin

Teoreticky by mohli na budouci vetev VRT do Mostu a dal do Chebu, tam ma byt max. 250km/h… ale kdo vi, kdy vubec bude….

Jiří Kuba

Mezi Chocní a Ústím se bude po rekonstrukci současné trati stavět nový úsek a tunel na rychlost 200…

Jiří Kuba

Aby české vlaky mohly jezdit v budoucnu do Německa a Rakouska, kde bude a někde už na běžných tratích je rychlost 200 km/h, musíme mít vlaky na tuto rychlost… U nás se této rychlosti také brzy dočkáme.

Laik

Ambiciózní, dobře ČD. Snad se podaří vyřadit všechny obstarožní kousky.

Bmo

Nejlepší by bylo vyřadit celé obstarožní ČD, hlavně pak všechny zbytečné papaláše.

Jedine vlaky

Dvouvozové Pantery mají jezdit v Jihomoravském kraji? Kde? Vždyť kraj si objednal svoje jednotky.

Kubrt

A kde se to píše?

Jedine vlaky

Už to autor smazal, bylo to napsané po Jihočeském kraji.

Sysel

Jihočeský je jinde, než Jihomoravský.
Možná měli napsat spíše Bulhar, to by možná pochopil každý…

teddik

Tak hlavně, aby se povedlo sehnat lokomotivy na 230 km/h, které budou schválené alespoň pro provoz ve všech státech, které s námi sousedí ideálně na max. rychlost 230 km/h-pokud se v daném státě taková rychlost bude vyskytovat, samozřejmě musí být tří systémové. A pokud se podaří dosáhnout hmotnosti pod 88 tun, bude jedině dobře kvůli nepříznivým účinkům na trať při max. rychlosti. Ale vyrobit takovou lokomotivu bude opravdu oříšek, protože trafo na střídavou soustavu má běžně okolo 15 tun. Ale třeba se dočkáme nové verze Vectrona, který bude postaven na max. 230 km/h.

Milan

Je v současnosti v provozu a nadále nějaká loko na 230km/h?

Haha

Taurusy.

teddik

Je rakouské Taurusy řady 1116 a 1216, které jezdí v Rakousku a v Německu na určitých tratích 230 km/h. V Rakousku se jezdí např.: 230 mezi Vídní a Lincem se soupravami railjet.

Milan

Blbě jsem to napsal. Myslel jsem lokomotivu, která se aktuálně vyrábí.

teddik

Zadna lokomotiva na 230 se nyni nevyrabi, ale je mozne, ze uz nejaky vyrobce pripravuje projekt a vyrobu loko na 230.

metroman

Snad jedině Talgo Travca, měla by být součástí kontraktu pro DB a jejich ECx. https://www.talgo.com/travca/

teddik

Nejsem si úplně jistý, ale lokomotiva Talgo není vícesystémová, možná znalejší budou vědět více, nebo mě poopraví a ČD potřebují více systémovou, která umí 25kV 50 Hz, 15kV 16,7 Hz a 3kV

Tonda Sehnal

Asi před dvěma (třemi) lety uveřejňoval Siemens koncept podvozků pro tuto rychlost. Jednalo se o koncept sdílející techniku současných podvozků loko MS, včetně totožného otočného čepu a jeho pryžového vypružení (oproti lemniskáty u Taurusů). Úpravy spočívaly v jiné, již zcela odpružené nápravové převodovce, přenosu momentu dutým hřídelem a lehčích brzdových kotoučů (materiál nebyl uveden). Takže cesta je. Jen si to objednat a zaplatit. 😉

Karel

Jsem zvědavý po volbách až nastanou úsporná opatření, kolik toho skutečně nakoupí.

Lektor

Na většinu už jsou podepsaný smlouvy, část už je nebo se vyrábí. Jediný na co nejsou smlouvy jsou el. lokomotivy.

V. K.

No v krajích už je po volbách, takže tam je to jasné. Co se týká dálkové dopravy, tam samozřejmě problém může nastat, protože konsolidace veřejných rozpočtů je nevyhnutelná.

Nádražàk

Ty bláho, kde na to berou.

Apollo17

Z bankovních úvěrů.

pkajetan

to je mínusů, co? Vy nevíte, že brát si dluhy je nromální i v době, kdy má země 3 biliony korun dluhů? takhle nám vymyli mozky, stačilo 30 let – na vše si půjčíme! přece

Pajos

Jak souvisí zadluženost státu se zadlužením této a.s. která má navíc ty nákupy pokryté smlouvami?

Kubrt

Tak tak, to by se za komoušů nestalo, ti hospodařili tak skvěle, že 5 let po převzetí absolutní moci to tu dotáhli ke státnímu bankrotu, krycím jménem měnové reformě. Ostatně státy, které se centrálně plánované ekonomiky nevzdaly, jako třeba Kuba a KLDR, jednoznačně ukazují, jak skvělé výsledky komunističtí národohospodáři dosahují.

Jiří Kocurek

A v sovětském svazu k hyperinflaci. Aktuálně je možno sledovat Venezuelu.

Greta

Jsem si jist že vy, Kajetáne, máte mozek vymyty déle než třicet let. Dycky bolševik co?

Jiří

Proč ne, když jsou to fiat peníze? Nehledě k tomu, že je potřeba v ekonomice, jak společnost bohatne, stále víc a víc peněz. A ty vznikají z podstatné části tak, že se někdo zadluží u bank. Jinak to v ekonomice s fiat penězi nejde.

Facepalm

P2 Klatovy – Plzeň – Beroun.

Může i někdo vysvětlit smysl týhle „Berounky“ ukončený 20 minut / na poslední rychlíkový stanici před Prahou? A tu stávající Berounku to má nahradit, nebo to s ní pojede v nějakém prokladu?

Haha

Proklad k R, je to Os. Většina spojů Přestice – Plzeň – Beroun.

Facepalm

Jasně, takže 78xx a 75xx scuknutý do jedný průjezdný linky, to dává smysl. Nějak mi z článku vyplynulo, že to bude rychlík, díky z ujasnění.

Klabavátor

Že by regionální doprava (hlavně v Plz. kraji) s možností přestupu na konci na Prahu?

Lektor

Obyčejný osobák, který takto jezdí už roky.

BND 30

Nějaký nápad, jak to procpat báboblokem ku Praze?
Co přenos zpoždění na dlouhých ramenech… Pražák by ocenil rozvrat taktu kvůli problému u Chlumčan..m

Vladimir

Na trati Ostrava – Opava jezdi po strop naplneny City Elephant a oni tam chteni dat 3vozovy RegioPanter? To nejak nechapu. Nekdy loni byla diskuze, ze tato trat je nejvytizenejsi elektricka jednokolejka v CR s potencialem rozsireni na dvoukolejkolejnou trat, aby se zvysila jeji propustnost.

Matti

Po strop naplněný ve špičkách, to jo. Ale v ranních a večerních hodinách jezdí jen motorák, popř. regionova. Plus osobní vlak jedoucí pět minut po rychlíku R27 obecně nebývá nijak extra plný. Pracovat se s tím asi dá.

Rosťa

Buď rád, že Ti tam nedají tu vytunenou 810 resp. 811.

Willy

Na této trase dle praxe v dopoledních hodinách, v horním patře elefantu obsazených tak 5 oddílů max.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Já si spíš myslím, že to bude jezdit na pendlech Svinov – Kunčice (- Havířov)

a8n

Na ty do Kunčic by stačil MUV.

MS kraj

V MS kraji se budou dít věci a než začnou jezdit panteři, tak bude všechno úúúúplně jinak.

Oldřich Sládek

Nejvytíženější elektrická jednokolejka v ČR leží jinde.

Jiří Kocurek

Jezí po ní dvě rychlíkové linky a v části trasy není místo pro osobní vlaky. Ta jednokolejka spojuje 3 krajská města a 4. by mohla. Lež do Zlína je to dnes na 3 přestupy. I nějaký ten nákladní vlak se podaří propasírovat.

a8n

Na Opavu to je 1h Os, 2h R, v PD 2h Sp a k tomu náhodné výstřely vyšší vrstvy. Z hlediska počtu vlaků to bude vycházet celkem podobně.

medical_examiner

A když v tom budou, mohli by provést nějaké napřímení.

David

a do Královehradeckého kraje celkem nula nových souprav. Naprosto úžasné. A to bylo plánů, jak příjdou nové regiosharky na Os Broumov-Choceň (k změně došlo, místo nízkopodlažních 814 jezdí vysokopodlažní 854), nové soupravy pro rychlíky/spěšné Hradec-Trutnov (došlo k změně, místo 854 s Bdtn bude jezdit 843 s Btn, který mají nižší kapacitu, nižší rychlost a výkon naprosto stejný jako ta 854), a to bych mohl jmenovat dál. Prostě sliby chyby a jediný co KHK splní, bude zdražení jízdného.

Asdfg

Nové jednotky do Královéhradeckého kraje přijdou, jsou ve smlouvě. A 843 kraj chce kvůli tomu že proti 854 mají plošinu pro vozíčkáře. Kraj chce aby co nejvíc spojů bylo schopno vozíčkáře přepravit.

pkajetan

prosím Vás kdy jste naposledy viděl vozíčkáře ve vlaku? Ja za 30 let 3x , protože se zcela vyjímečně a proč? protože se nedostane buď na nádraží anebo do/z podchodu k vlaku :((((

asdfg

Kraj možnost přepravy vozíčkářů požaduje. To že jich jezdí málo je druhá věc. Berme to jako takovou solidaritu že se jim společnost snaží vyjít vstříc a umožnit jim cestovat. Což se v posledních 15 letech opravdu mění k lepšímu.

Jiří Kocurek

Víte proč vozíčkáři nelozí po žebříku? Protože Honecker…

medical_examiner

Asi je tam chtějí nalákat…

Lektor

Do Hradce by měly mířít motoráky z PEsy + na HK – Týniště (-po eletrifikace Rychnov) panteři.

Milan

Nevíte jak se po elektrifikaci Rychnova naloží s tratí na Letohrad? Jestli se třeba bude muset v Castolovicích přestupovat? Elektronizace do Letohradu byla myslím zamítnutá kvůli tunelu v Liticích nad Orlicí.

David

a kde by se asi vzali? nikde se o motorech z Pesy nic nepíše

Anton

Přesně tak,ty Btn jsou krok zpět,bude moc ,,zajímavá“ přeprava kol a kočárků👎
zase se bude kálet na koleje😡v zimě bez vody -pokrok se fakt nezastaví.

Vít Jůza

50 dálkových vlaků zjevně má být „vozů“.

noerf

Je pozitivní, že ČD nakupují nové lokomotivy, vagony a jednotky. Na druhou stranu se nemohu ubránit dojmu, že pořizovat lokomotivy a vagony na rychlost nad 200 km/hod je mrhání peněz. Jendnak v ČR bude jen pár úseků, kde lze využít rychlost nad 160 km/hod a maximální rychlost bude stejně 200 km/hod. V případě VRT tratí pak bude třeba úlně jiné typy vlaků s rychlostí 350 Km/hod, které budou výrazně přínosnější
S tím souvisí i další věc, že se téměř nepočítá s výměnou vagonů u rychlíkových linek, které jsou dnes stále ostudou ČD, na rozdíl od linek kde působí konkurenční dopravci.

DuDr.

Ale ty lokomotivy i vozy nebudou přeci jezdit jen v ČR.

libor

co těch 50+180 vozů? sice to půjde na „lepší“ vlaky, ale snad se z nich uvolní ty „horší“ aby nahradily ty nejhorší. Jinak málo to jo, souhlas.

Jirka

Nad 200 km/h ty lokomotivy pojedou v zahranici, treba v Nemecku 😉

noerf

V Rakousku do Vídně, Slovensku a Maďarsku do Bratislavy a Budapešti také ne. Tady když využije během deseti let rychlost 200 km/hod na několika úsecích bude to skvělé.
V Německu je to záležitost DB, kdy se jezdí na jeho podnikatelské riziko. Nikoliv na podnikatelské riziko ČD.

Apollo17

Tak když se jezdí na „podnikatelské riziko DB“ se soupravou ČD, tak ta souprava na tu rychlost nemusí být konstruována?
Já také mrhám penězi,protože mám osobní vůz s max. rychlostí 190 km/h, ikdyž u nás můžu jezdit jen 130 km/h. Neměl bych si koupit nějaký pomalejší ?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Rakousko modernizuje nebo staví nové tratě s rychlostí na 200-250 km/h. Modernizace dalších tratí je v plánu. Takže i když si ty vlaky chvíli počkají, tak v Rakousku si ji užijí.

T478.5

A Vám nedochází, že když na česká souprava jede do Německa, že nám za to DB samozřejmě platí? A zřejmě nemálo?

Jackub

Není 200, resp. 230 km/h na předmětné tratě v Německu málo? 🤔 Měl jsem za to, že mezi Berlínem a Hamburkem je VRT s provozem jednotek ICE. Pokud tomu tak je, nebudou tam naše soupravy zdržovat? A proč by jimi Němci jezdili, když ICE je mezi oběma městy přepraví rychleji? 🤔

Big Fat Fabulous Woman

Fundamentální ekonomický zákon nabídka vs. poptávka. Cena jízdného pomalejší EC jednotkou je výrazně nižší než u moderního ICE.

Ex ČD

Berlin – Hamburg je trať s vmax 230 a jezdí tam kde co

Jarda Š.

Navíc lokomotiva má předpokládanou životnost minimálně 30 let a první úseky VRT by u nás měly být do 10 let.

Filda

Toto je tak zcestný názor, až je mi z toho na blití. V horizontu několika let by tady mohlo být dost úseků na 200. O zahraničí nemluvě. Podle vaší logiky bychom mohli stále jezdit do Německa s Bastardy, však co, 160 u nás stačí, tak co… Kdyby to ČD podle vaší logiky udělalo, tak je DB pošle leda tak do háje a podepíše spolupráci se žlutým… Podle vás se bude v zahraničí, zejména pak v Rakousku stále jezdit stejnou rychlostí, jak se jezdí teď? (jo, o Slovensku a Maďarsku bych pochybnosti měl, ale rakušani budou tu vyšší rychlost posouvat nahoru… Číst vice »

julio

Juh Slovenská bude na 200, tam to snáď stihnú rekonštruovať kým skončí lokomotíva a vozňom životnosť.

medical_examiner

Věřte – nevěřte…uvádí…vím já?…

Okk

Máte pravdu v tom, že teď se ta rychlost u nás nevyužije. Na druhou stranu se ty vlaky kupují s nějakým výhledem a plánovanou životností. Myslím si, že ČD správně předpokládá, že se tu v následujících 30 letech nějaká taková trať objeví (I kdyby to byl jen ten krátký demo úsek VRT u Prahy). Někde se prostě začít musí (dilema – nač stavět tratě na vyšší rychlost, když po nich nemá co jezdit vs nač kupovat vlaky na vyšší rychlost, když nemají kde jezdit) . Navíc tu chychlost už teď mohou využít na vlacích v zahraničí (DE, AT).

Jiří Kocurek

A proč vlastně pan Císař Ferdinand kupovali lokomotivy, když pan Císař neměli tratě. A proč vlastně pan Císař Ferdinand dali stavět trati, když lokomotivu neměli a kupovati ji museli.

Péťa

Na VRT pod SŽ se ve volné kapacitě plánuje také provoz „regionálních“ expresů se stanovenou rychlostí od 200. Soupravy jen na 200 by pravidelnosti nepřidaly.

Dušan

a) ty netrakční jednotky na V = 230 km/h budou mít minimální životnost 40 let, čili až do roku cca. 2061 b) mají být nasazeny do Německa, kde se těch V = 230 km/h jezdí mezi Berlínem a Hamburgem už teď, v Rakousku se mezitím dokončuje tunely pod Semmeringem, který tu V = 230 km/h taky umožní c) i kdyby do Německa ani Rakouska nakonec ty soupravy nejely, tak s ohledem na minimální životnost mohou tu rychlost potenciálně v budoucnu využít minimálně ve 3 scénářích ze 4 možných v rámci zvažované VRT sítě v ČR, kdy je potřeba vždy mít… Číst vice »

Jiří Kocurek

Chělo by to nové vagony na rychlost 100 km/h. Konkrétně na R Brno-Jihlava-Budějovice-Plzeň. I z Brna do Olomouce by svoji pomalost využily. Nač plýtvat rychlostním potencionálem řady Bdmtee, lidově Honeckerů.

yxc

Nějak mi uniká proč je dle toho obr. trasa Praha-Olomouc vedená přes Brněnskou VRT. Po dostavbě Ústí-Choceň a zrychlení těch pár úseků kolem Pardubic na 200 km/h bude jednoznačně rychlejší cesta přes Hradubickou VRT.
Asi je potřeba zlepšit ekonomickou efektivitu té Brněnské, jinak si to neumím vysvětlit. A až příjde na řadu příprava té Hradubické, tak se to přehodnotí.

Jaaa

Nebude rychlejší. Úpravy, o kterých mluvíte, nezkrátí cestu přes Českou Třebovou o 40-50 minut. To je jen váš chybný odhad.

ads

Teď dáte Praha-Olomouc za cca 2h, když nejsou výluky. A Praha-Pce za cca 50 min. To chcete tvrdit, že přes VRT Brno to dáte do Olomouce za 1h 10 min až 1h 20min. Přitom jen Praha-Brno potrvá hodinu. To je dle Vás 10-20min na trasu Brno-Olomouc. Přitom VRT bude je do Přerova a v tom obrázku je linkové vedení přes Prostějov, nikoli Přerov. Po dostavbě Hradubické VRT se dostanete na trase z Prahy do PCE na 30min z 50min. Vzdálenost je stejná jako Brno-Olomouc, kde ani nebude VRT v celé délce, takže pod 40 min se nedostanete (nikoli 10-20min. jak… Číst vice »