Přehledně: Přes 30 miliard do vlaků Českých drah. Od vozů na 230 km/h až po modernizaci nesmrtelných motoráků

Souprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhySouprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy

Pod smlouvou jsou i opce na nová vozidla v hodnotě přes 16 miliard korun, běží velké soutěže na lokomotivy.

České dráhy v posledních týdnech a měsících oznámily několik velkých kontraktů na nákup nových vozidel. Postupně za ně utratí přes třicet miliard korun. Dalších 16,5 miliardy korun představuje hodnota nových souprav, na které mají České dráhy opci, aktuálně také běží soutěže na nové lokomotivy v hodnotě až 16 miliard korun.

Vzhledem k velkému množství zpráv o nových zakázkách jsme se rozhodli pro přehled hlavních investic do nových vozidel a modernizací starších vozů.

Nové vozy pro regionální dopravu

Push-pull 678 – Patrové netrakční jednotky s řídicím vozem
Kontrakt z března 2019 na dodání až 5 jednotek v hodnotě jedné miliardy korun počítá s nasazením v Moravskoslezském kraji na trať z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí. Jednotky jsou již vyrobeny, probíhá jejich testování. Na trati by se měly objevit v druhé polovině roku, výrobce Škoda Transportation.

EMU160 – Dvouvozové jednotky typu RegioPanter
Rámcový kontrakt z března 2019 na dodání až 50 jednotek v hodnotě přes 5,8 miliardy korun. České dráhy nakonec rozhodly o vyčerpání celé smlouvy. 31 vozidel bylo objednáno v březnu 2019 v hodnotě 3,627 miliardy korun, 19 vozidel objednáno v prosinci 2020 v hodnotě 2,223 miliardy korun. Jednotky se objeví na tratích letos a postupně až do roku 2024. Výrobcem je Škoda Transportation. Testování běží od prosince. Výroba nabrala zpoždění. První jednotky budou jezdit na nové lince spěšných vlaků z Plzně do Karlových Varů. Další budou jezdit na lince P2 Klatovy – Plzeň – Beroun, na Vysočině, v Jihočeském a Moravskoslezském kraji.

EMU240 – Třívozové jednotky typu RegioPanter
V listopadu loňského roku podepsaná rámcová smlouva se Škodou Transportation na dodání až 60 jednotek v hodnotě téměř 9,6 miliardy korun. ČD v prosinci 2020 podepsaly závaznou objednávku na 29 vozidel v hodnotě 4,64 miliardy korun. Jisté je nasazení do Olomouckého kraje a na trať Ostrava – Opava. V provozu se objeví postupně v letech 2023–2024.

DMU120 – motorové jednotky typu RegioShark
Rámcový kontrakt z února 2021 s polskou společností Pesa počítá s dodáním až 160 jednotek v hodnotě přes 14 miliard korun. ČD v únoru 2021 podepsaly závaznou objednávku na 33 vozidel v hodnotě bezmála 3 miliardy korun. Plánované nasazení je postupně v období jízdního řádu 2023 a dále. Zamíří do různých krajů, konkrétněji jsme plán popsali zde.

Nové vlaky do dálkové dopravy

50 dálkových vozů (10 netrakčních souprav po pěti vozech)

Pro linky mezi Prahou a Chebem vyrábí sdružení firem Siemens a Škoda Transportation. Hodnota kontraktu z července 2018 je necelé 3 miliardy korun. Plánované nasazení v druhé polovině 2021. Běží již testování prvních souprav, Siemens vyrobil ve Vídni tento týden poslední vůz, finální montáž probíhá v Ostravě.

180 dálkových vozů (20 netrakčních vratných jednotek po devíti vozech)
Poslední velký nákup uzavřený tento týden. Hodnota je 12,5 miliardy korun. S nasazením ČD počítají postupně v letech 2024 až 2026 na linkách z Prahy přes Ústí nad Labem do Hamburku či přes Brno do Budapešti a Vídně.

Hnací vozidla

90 lokomotiv na 200 km/h – soutěž stále běží, hodnota zhruba 10 miliard korun.

50 lokomotiv na 230 km/h, soutěž stále běží, hodnota zhruba 6 miliard korun.

Modernizace (největší akce)

Úpravy vozů Bdmtee, aktuálně 16 kusů pro Pardubický kraj, opce na dalších 36 kusů. Nasazení do provozu letos. Dodavatelem je Tratec – CS, hodnota 216 milionů korun, opce v hodnotě 486 milionů korun.

Modernizace jednotek Stadler GTW pro Olomoucký kraj. Celkem 12 kusů, probíhá v ŽOS Zvolen. Celkem náklady 270 milionů korun.

Modernizace vozů řady 810 na 811.  Zakázka na modernizaci 14 motorových vozů 810 a 10 přípojných vozů Bdtax pro Moravskoslezský kraj. Modernizace probíhá v DPOV, dceřiné firmě Českých drah. Cena nezveřejněna.

Modernizace 9 lůžkových vozů WLABmee. Zakázka za 130 milionů, dodavatelem Pars nova.

Stadler RegioShuttle RS1. Nákup 22 kusů použitých vozidel z Německa, 13 kusů již dodáno koncem 2020, dalších 9 kusů později (projdou předtím opravami vyšších stupňů v zahraničí), nasazení prvních plánuje dopravce ještě letos. Soutěž na modernizaci vozů běží, nákupní cena 700 tisíc eur za kus.

Souprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Foto: Dalibor PalkoŘídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: SiemensNový dvouvozový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhyVýroba nových jednotek RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhyNový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhyMotorová jednotka Pesa pro České dráhy. Foto: PesaZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotorový vůz řady 811 pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhyJednotka 646 Stadler GTW  Českých drah. Pramen: České dráhyVozy Stadler RS1, které nakoupily České dráhy u německého dopravce SWEG. Foto: České dráhy
Tagy České dráhy Top
115 komentářů