České dráhy rozšiřují provoz RegioPanterů v PID, jezdí s nimi do Kralup

RegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhyRegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhy

Dodávka pro PID završí velký kontrakt Škody na nové jednotky.

104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Andy

Může mi někdo vysvětlit, proč tyto nové jednotky nemají nijak zakrytá strojní zařízení umístěná nahoře nad prostorem pro cestující ? Déšť a nečistoty, v zimě sníh a námraza jim nijak nevadí ?

Metro

To co tam je, není první třída, ale ostuda. Ty co to objednávali, snad nikdy v životě první třídu v ešusu neviděli. To už staré A v 80.letecj bylo komfortnější než tahle hrůza.

M 474 003

Jak to spolupracuje s kolejovými obvody, když to piští na různých kmitočtech???

Bram

Vozidlo úspěšně prošlo i testy elektromagnetické kompatibility, tak proč to řešíš?!?

M 474 003

Protože to hnusně piští. Kdo to má poslouchat? Já chci vzduchové cvakání.

Jiří Kocurek

Pištění (zvuk) nepatří mezi elektromagnetické jevy.

M 474 003

Ne, ale magnetostrikcí v cívce pištění vzniká. Pokud má železné jádro.

Zlámalík

Asi dobře, když to piští na RŮZNÝCH. Nesmí to pištět na stejných 🙂

M 474 003

Ten kmitočet, na kterém by to rušilo, to přeskočí?

Twix

Přeskakovat kmitočtová pásma se dá celkem jednoduše v případě spínací i výstupní frekvence.

Někdo

Nevíte co budete jezdit na vyložených spojích Praha Smíchov- Řevnice, jestli furt stávající soupravy nebo panteři?

2101

Uvolněné 471 z Os do Kralup/Ústí

Pan průvodčí

Ne. Uvolněné 471 částečně budou sanovat dlouhodobý nedostatek a částečně posílí od nového GVD S2/22.
Krátké S7 do Řevnic budou do rekonstrukce celé 171 pravděpodobně v režiji pater. Důvodem jsou především technické parametry tratě a vozidel.

XXXD

Asi do roku 2027 stávající 162 + patra/honecky + sysel. Poté (závisí na zavádění výhradního provozu ETCS na ostatních tratích 471) by na všech spojích S7 měli jezdit starší kusy 471, které už nedostanou ETCS. V roce 2029 by už snad měli být nové EMU 400.

Pan průvodčí

Nechci vytvářet fabulace, ale přesun starších 471 bez ETCS na S7 je přeci přímo závislý na dodávkách nových jednotek EMU400, ne ? Poněvadž se nedá předpokládat, že by turnusová potřeba na jiných linkách do příchodu EMU400 klesla. Tedy pokud se v dohledné době nepřesunou bohumínské 471 do Prahy.

XXXD

Ne. Přesun starších 471 souvisí se zaváděním výhradního provozu ETCS na 221 a 231 (na 011 bude už od ledna 2025), kdy staré jednotky bez ETCS po zavedení výhradního provozu ETCS na těchto tratích budou moci ze svých výkonů jezdit už jen na 171. Chybějící 471 na ostatních tratí by měly nahradit syslografy (co se říkalo, počítá se s nasazením na vložené S9 do Strančic), které dnes jezdí na 171 a ETCS mít budou (jak loko tak i řidičák). EMU 400 jsou od počátku určeny mimo jiné přímo pro S7 (primárně 171) a měli by být hned s novou smlouvou… Číst vice »

tarten

A odkud to všechno máte? Odporuje to zprávě, že se do 66 instaluje ETCS.
https://zdopravy.cz/prvnich-16-elefantu-je-mimo-hru-s-etcs-dojezdi-na-tratich-bez-noveho-systemu-113469/

XXXD

Vy jste asi nečetl ani ten nadpis toho článku, máte to tam napsané. 16 Elefantů ETCS nedostane, to jsou ty které budou muset cca od roku 2027 jezdit jen na 171, protože všude jinde bude alespoň na části trasy výhradní provoz ETCS.

M 474 003

810 010 010 010 010 810

Jan

Takové šroty nám sem teď budou jezdit, to jsme to dopravovali! To už ty 471 jsou mnohem lepší a hlavně prostornější. Ať mi nikdo nevykládá, že klasická třívozová jednotka nahradí tříivozovou patrovou jednotku!

Honza

Čím míň vím, tím více píšu…

Kubrt

Mezi Prahou a Kralupy budou jezdit pantery v silných časech zdvojené (už tedy jezdí).

tarten

Ano, viděl jsem.

Twix

To nikdo nevykládá. Mezi Prahou a Kralupy budou jezdit ve dvojici (resp. už tak jezdí), dál bohatě stačí sólo panter. A že je prostornější? No nevím, interiér pantera by mohl být lepší, ale srovnávat prostornost se slonem, který má dole ten klaustrofobický oddíl se sklopnými sedačkami, nahoře šikmé bočnice a každou druhou zastávku se tam někdo majzne hlavou o polici u stropu…

aaa

Jojo, já se majznul už 3x :))
Nedávno jsem jel tim novým panterem do Kralup, zdvojenej, a popravdě byl prázdnej, takže nechápu ty stížnosti na kapacitu.

Kubrt

Ted o prázdninách je ten dvojpanter na Kralupy předimenzovaný, ve školním roce se to zaplní. Jednoešusy v úseku z Roztok do Prahy ve špičce už byly dost plné.

tarten

Ve slonu nahoře jsem se majznul mnohem víckrát. :))

lokodepo

Kdy se konečně dočkáme plnohodnotných náhrad Slonů? ROPID a IDSK o EMU 400 mluví už asi deset let, ale ještě žádný dopravce kromě ČD na ně nevypsal soutěž, resp. ČD soutěž pozastavily a čekají, co si objednatelé dopravy budou přát. Nebo je to jinak?

Avlaky

Nikdo jiný tu soutěž vypisovat nemusí

Domluví si to s výrobci až vyhraji

Matěj

„Kraj počítá s pořízením 54 jednotek EMU 400 v hodnotě zhruba 21,6 miliardy korun. Nákup nechá na dopravcích, varianty nákupu objednateli padly.“

Sysel

Právě v tom článku se píše, že objednatelé nic kupovat nebudou a na 30 let je to proto, aby si investici dopravci mohli rozložit v čase 😉

Michal M

OK, nicméně tržní konzultace a asi i podrobné požadavky na vozidla jsou iniciativa kraje.

tarten

Tržní konzultace jsou iniciativou ČD. Pak popadla kraje myšlenka o vlastním nákupu, tak rozjely vlastní tržní konzultaci, ale následně od toho ustoupily.

Amity

Součástí zakázky je ještě 5 jednotek pro trať Přerov – Břeclav. Ty mají taky vyjet letos?

Lukáš

Mají.

David

Tak hlavně aby je také myli a nedopadlo to jako s CityElefany, kde na udržování čistoty ČD dávno rezignovaly /a to jak z venku, tak zevniř/.

Zapa

On na to není hlavně asi čas, vzhledem k jejich počtu. Kupodivu mi předevčírem ráno jeden Elefant dorazil přímo z ONJ, s ještě vlhkými sedačkami, takže nějaké čištění se provádí.

Brzda dopravy

Objednají se dvousystémové jednotky, aby mohly protáhnout spěšňáky do Čáslavi a dřív než příjdou, tak jsou rozhodnutý, že vlastně do Čáslavi jezdit nebudou, asi aby ten druhej systém zbytečně neopotřebovali…

Kubrt

Aniž bych obhajoval nezavedení Sp do Čáslavi (což by bylo fajn), stejně by se už čistě stejnosměrné jendotky neobjednaly, když i někdejší 440 jsou přestavěné na 640.

Elb

Aby taky ty první Pantery nedožívali v době, kdy bude pod střídavinou.

Joe

Co myslet trochu dopředu? Ty jednotky čeká takových 20-30 let života, a za tu dobu a) zmizí stejnosměr úplně, b) mohou xkrát změnit nátěr a být poslány sloužit do míst, kde už střídavina dávno je, c) Sp do Čáslavi může být zaveden.

Brzda dopravy

Zase zbytečná debata, holt je tu více než zdrávo obdivovatelů nesmyslných rozhodnutí a nesplněných slibů…

Je úplně jedno, co tu bude za 20, 50 nebo 1000 let, ale když se řekne, že se něco objedná kvůli něčemu a pak se to opět beze slova nesplní a naprosto to postrádá smysl, tak je to jen a jen další neschopnost a ukázka nekompetentnosti a nekomplexních řešení.
Hlavně zase hodně mínusů, dohadovat se nemá smysl a ani obhajovat neobhajitelné…

Michal M

Že se objednaly dvousystémové jednotky jenom kvůli zajíždění do Čáslavi je čistě tvoje fabulace.
Počkal bych na příští GVD, až jich bude víc a třeba dojde i na Čáslav…

Radim

V příštím GVD budou ty Sp z půlky jezdit jako osobák (z Poříčan) a do Kutné Hory bude jezdit jenom půlka z nich (jeden za hodinu).

Brzda dopravy

Tady si člověk opravdu připadá, jak v Monty Pythonech… Bohužel ti byli vtipní, tohle je jen přehlídka nesmyslů…

Vždyť je na to i odkaz v článku, že měly od 12/24 jezdit do Čáslavi ty fabulante!

Twix

Ale nikdo netvrdí že právě kvůli tomu se objednaly vlaky dvousystémové. První a poslední SS panteři byli vyrobeni roku 2011 a už jsou také dualizovaní. Dneska už tady nikdo nic čistě SS vyrábět nebude. Tito panteři začnou pod střídavou soustavou jezdit velmi brzy, určitě dříve než panteři Regiojetu pro Prahu.

Joe

Nekomplexních řešení 😀 Jasně, takže by se objednaly jednosystémové kusy a dejme tomu za 5-10 let by se najednou zjistilo, že jejich využití začíná být omezené a musí se na nich udělat dualizace. A vsadím boty že ty a podobný šťourové by byli první, kdo by psal komentáře typu „Kterej blbec tohle vymyslel, zase se do toho cpou zbytečně prachy, to nemohli objednat rovnou dvousystém když věděli, že se budou přepínat soustavy?“. Brzda brzdou zůstane.

Brzda dopravy

Jsem to psal už dvakrát, ale napíšu to potřetí… Diskuze je zbytečná s někým, kdo má zakrnělý mozek a nedokáže pochopit triviální věc…
Takže do třetice, aby to pochopili i úředníci na SŽ, kraji, ČD i PIDu…

Když prezentuji (slibuji), že něco pořizuji (z veřejných zdrojů) za konkrétním účelem a pak to poruším, tak to je to pořád jen porušení toho slibu. A že se nevyužije ta konkrétní specifikace to jen podtrhuje.

Ale u nás je přece normální, že tomu všelijací joudové budou ještě tleskat…

Michal M

A pořád zabržděno, že? Takže stejnosměr jsme si vysvětlili.
Kraj kupuje pantery podle svých možností a plánuje jejich nasazení.
Třeba časem přišli na to, že vlastnosti pantera se zpočátku dají využít lépe jinde než vozením vzduchu mezi Kolínem a Čáslaví.
Ze skály to neshoděj, bude to jezdit jinde. Mohl by ses už zklidnit…

Jiří Kocurek

To už je nemoc: Objednávat jednotky přímo pro danou trať a bez možnosti užít je jinde.

Vy jste si nevšiml, jak se provozní potřeby mění a jednotky jezdí podle toho, někdy přesunuty do jiného depa?

Anonymní alkoholik

Oni ho ale i v případě nezajíždění do Čáslavi potřebovat budou – po roce 25 se má v rámci modernizace úseku Kolín – KH přesouvat styk soustav blíže ke Kolínu.

Jiří Kocurek

Nemá být náhodou na Kladně střídavina, na kterou je to už nachytané? Kupovat v tuto chvíli vlaky, které tam nedojedou, to by byl opravdu exemplární selhání.
Nikde není dáno, že od příštího GVD se pod střídavinu nepodívají (za Benešov, kde tak sakra moc vadil závcik na ETCS v dieslu).

tarten

Objednávání čistě stejnosměrného pantera by byla taková hlupačina, že to už nefunguje ani jako vtip.

Kubrt

„Nahradily až 30 let staré vlaky“

Copak 30; honekry 35 let, Bmo 46 let. Cestující na S4 hodnotí pantery pozitivně.

Tomáš

Tak RegioPantery jsou taky ještě relativně nové, ale za těch 10-20 let až se něco najezdí, to teprve bude opravdové porovnáníčko. Jen aby nakonec ještě cestující nestesknili po těch starších soupravách. Víme jak to u nás je, že?

tarten

Po kterých že starých soupravách? Mluvíme o Praze a tady jsem si nevšiml, že by někdo tesknil po pravidelném provozu žabotlamů s jejich umělotinovými lavicemi, skákáním, třískáním a sněžením zkrz stěny. Ty jsou „krásné“, ale zůstaly na bezpečné úrovni muzeální nostalgie.

Michal.S

Na S4 jsem se tím vezl už několikrát a už jsem si je celkem oblíbil. Nejen kvůli přijmnější klimatizaci než ten mrazák ve Slonech.

Richard

Slon to umí stejně, jde jen o to, nestěžovat si tady, ale vlakvedoucímu, aby přidal na teplotě….

Zapa

Jak kdy. Někdy je hodně velký problém to rozumně uregulovat . A hlavně, každý jsme jiný a každý máme jiný pohled na správnou teplotu.

Honza

Ono to u 471 nebylo tak jednoduché. Jedno kolečko na celý vagón, v mezipatře zima, dole vedro, nahoře mrazák…

Pan průvodčí

V Panteru je také jeden volič na jeden vůz. Ale je to nové a v záruce. Problém 471 je v absenci údržby agregátů klimatizace. Závady na agregátech, ventilátorech nebo chybějící médium se řeší jen když zbyde čas nebo je souprava odstavena delší dobu kvůli jiné závadě. V depu je hluboký podstav napříč všemi profesemi. Snad nové Pantery trochu pomohou obecně stav 471 zlepšit. Nárůst turnusové výpravy od prosince díky posílení na trati 231 bude jen +4, elefantů se z S4 uvolní 8.

M 474 003

Problém 471 je v termostatu schovaném v krabičce. Ty zobrazovací jednotky a elektronika okolo ohřívají termistor, takže systém si myslí, že je vedro a pouští studený vzduch. Pokud by se ta krabička odstranila, bude teplota akorát, ale ten termostat hned někdo ukradne.

M474003

To je snad nejhorší, co kdy jezdilo. Akusticky propojené, když je na jednom kraji hlučná zábava, je to slyšet po celé soupravě. Pištění, kňourání… Schůdek okopírovaný z tramvaje Ponorky… To je na sluchátka s potlačováním okolního hluku.

Zapa

Jj, zlatý pantografy a tornáda, to byl vyloženě balzám pro uši, hlavně při otevřených oknech.😀

M 474 003

To byly normální zvuky a ne pištění.

Bert

Při brzdění tornád nebylo pištění?

tarten

To byl pravda skřípot.

mlokXCM

Nedávno jsem ho viděl na lince S9. Ale asi se jednalo o nějakou mimořádnou událost.

Kubrt

Je tam dočasný jednodenní turnus.

Twix

Já před dvěma týdny na S7 Řevnice – Český Brod.

Pan průvodčí

Tam to ale bylo kvůli akci v Českém Brodě, kdy se představovala poptávková doprava. Ten den se jen prohodily oběhy a na S4 zase jezdil dvoješus. 🙂

Twix

Díky za objasnění.

Joe

Půjdou na Sp Vrchlice nebo až od nového GVD?

Tomáš

Honeckery mám na Vrchlicích nejraději. S Regiopanterem to bude pouze hluk a nuda.

Michal M

Je to tak. Člověk si propotí záda a na notebooku si zahraje v Chromu tu hru jak ještěr skáče přes kaktusy.

Jackub

,🤣🤣🤣

Tomáš

Jako ve vedrech je to opravdu síla i když koženky tam honeckery už nemají. Ale obecně ta jízda je prostě tichá a klidná.
Já bych raději viděl na tratích nějakpu solidní náhradu za hockery než RegioPantery. K čemu mi jako cestujícímu je nový klimatizovaný interiér s USB zásuvkou, když tam na mě vždy něco odněkud syčí, píská a cvaká. To i ty staré Elephanty jsou komfortnější. Kde je tedy u RegioPanterů ten pokrok?

Michal M

Pokrok u nízkopodlažních a jednopodlažních jednotek je v rychlejší výměně cestujících a zkrácení pobytů ve stanici. Dál je možné díky kamerám přestat vlaky vypravovat pískáním.
Jednotky jsou lehčí a díky distribuci pohonu lépe akcelerují a pravděpodobně i brzdí (včetně rekuperace).
Tyhle úspory v jízdních dobách se můžou hezky nasčítat a vyšší průměrná rychlost osobáku zvyšuje propustnost koridorových tratí.
Předloni jsem jel fungl novým jihočeským panterem z JH do VnL a jediné, co mi vadilo, byl strašný a nevyvětratelný plastový smrad. (Škodovácké klimy jsou tradičně velmi mizerné.)

jouda

Už aby byly dodány všechny, protože na trati 231 se nám zase nějak častěji než by bylo záhodno stává, že v ranní špičce přijede místo dvou slonů jen jeden. Např. dnes hned 2x po sobě jel jeden místo dvou. Hodinová kapacita tedy místo pěti jednotek jen tři.

Pán jeskyně

Nejen vám na trati 231, na 171 a zřejmě i jinde totéž…

Kosmik

Jsou prázdniny. Jeden stačí.

Pan průvodčí

Běžte to říct lidem v Čelákovicích nebo v Říčanech na nástupiště v ranní špičce. Tedy pokud se už nechcete sám oblékat.

Patra

Takže konec pater na vlacích do Kralup. Budou mi chybět.

Mic

Vzhledem k panteří poruchovosti asi budem na slony vzpomínat…

Bez přezdívky

Mínusáři evidentně nemají každodenní zkušenost. Ač je to už několikátá verze pantera, tak to furt trpí na mnoho dětských nemocí. Zpoždění a rušení spojů je díky tomu bohužel častější než je záhodno. Snad se ta spolehlivost co nejdřív zlepší. Holt je to výrobek shadewerke, co jsme chtěli to máme.

LetecJaromír

Proboha jsou to nové soupravy. Musí se vychytal. Ty samé co jezdí v Olomouci jezdí prakticky bez problémů. I velmi poruchové Moravie se podařilo vyladit. Chce to jen čas.

mic

Potíž je, že ten čas je cestujících…
Vychytat se to může (má) při jízdách bez lidí. I tak je nepříjemné, když mrtvá souprava v Řeži zablokuje kolej a zpoždění se pak táhne.

LetecJaromír

Jsou věci co bez cestujících nevychytáš a to jsou třeba dveře, různý náklon kolejí na zastávkách a chování dveří apod… to prostě v depu nezjistíš

Leinad

Jak „nové“ – čím vším se to liší od jiných Panterů či Moravií, že se to musí znovu testovat a vychytávat?
Při výrobě Moravií stihla Škodovka zapomenout, jak se dělá dvousystém?

LetecJaromír

Proboha živého, musí se vyladit každý kus zvlášť 😀

Pan průvodčí

https://sledovani.55p.cz/decin_661_2024/?disp=7-2024

V Děčíně mají turnusovou potřebu 7 ze 7.
Nespolehlivost si představuji trochu jinak. Odstavy v naprostě většině jen kvůli servisu a plánovaným opravám.

Pezos

Ale všichni budou vzpomínat na slony, i po 20 letech hromadně chcípající pokaždé, co napadne pár cm sněhu 😉

Hoermalmeister

Takže Přerov – Břeclav bude mít Pantery dřív než PID?

Michal M

Tak pokud je PID už má, tak ten budoucí čas nedává moc smysl, ne?

Hoermalmeister

No právě, v Bvi ještě není ani jeden, ale mají být dřív než v Praze, kde už jsou? Zvláštní

Francimor

Řekl bych že nejezdí 4 ale už sedm. A dodávka pro středočeský kraj kontrakt nezavrsi protože bude následovat dodávka pro Zlínský kraj.

Avlaky

Možná autora zmatlo kvuli číslování, kde je momentálně číselná mezera

Pán jeskyně

Na ty Kralupy jsou vypravovány denně čtyři jednotky (dvě dvojice) ze sedmi převzatých.

Apollo 17

Jedna jezdí v Děčíně (234), na níž se zacvičují strojvedoucí z Ústí a Děčína. Jezdí Děčín- Litvínov, v So,Ne Děčín- Kadaň.

medved

kde máte mezeru? souprava 201-203, 206-229 jsou Olomoucké, soupravy 204-205 Bohumínské, soupravy 230-233 jsou Hradecké, 234-256 budou Pražské a 257-260 budou Zlínské

Vojta

Ta mezera je zjevně myšlena v těch, které jsou k vidění nyní. Jde totiž o 234, 235, 237, 239, 242, 243 a 244.

Ze sedmi denně jezdí na Kralupy čtyři, ale dodaných je opravdu minimálně sedm. Kromě té, která jezdí v Děčíně ještě jedna jezdí denně na Benešov.

Petr Šimral

Koukám na ní již minimálně týden, spíše čtrnáct dní.