České dráhy protahují soutěž na bateriové jednotky, do Moravskoslezského kraje dorazí později
Bateriový FLIRT. Foto: Stadler Rail
K podání nabídek by mělo dojít teprve příští týden.
K podání nabídek by mělo dojít teprve příští týden.
Proste se bude soutezit tak dlouho, dokud nebude vitezem Skoda 🙂
Tady v MSK (vlaky) a v Ostrave (tramvaje) se od jinych firem proste nakupovat nebude 😉
I to zadani Ceskym draham bez souteze muselo probehnout, protoze kdyby to nahodou vyhral nejaky soukromnik, tak v ramci radneho hospodare (rozumeno lepsi kvalita za stejne/mensi penize) by Skodovky na 99% nenasadil…
To je sice hezké, ale firma, která nemá ani prototyp daného vlaku, by neměla mít přístup do soutěže.
Kdyby se ta „administrativní energie“ vrhla raději do normální elektrizace, tak už se v Krnově a Štramberku mohly pomalu betonovat patky.
Furt doufám, že to UOHS shodí ze stolu.
Co by měl shazovat ze stolu. Ty vlaky jsou vyrobené.
Celou tu parodii na výběrko. To že jsou vyrobený nic neznamená.
Nezajímá mě byrokracie. Zbytečně prodlužuje obměnu vozového parku.
Takže jak by měly ČD kupovat vozidla? Podle uvážení nějakého zasloužilého železničáře z O12? Podle výše provize poskytnuté zainteresovaným železničářům?
Hlavně, pokud jediný dodavatel má prototyp, tak proč by měla soutěžit jiná firma. Kde byste ty Regiopantery vzal? A kdyby byly jiné typy, tak budete udržovat zvlášť servis a technickou podporu a zázemí pro jiný typ?
pokud byrokracie omezí tyhle kamarádšofty, tak nevidím problém. A pokud to bude finačně bolet obě strany, tak to bude výstraha pro ostatní.
V praxi ta byrokracie znamená, že nebudou vlaky v termínu. A snaha protlačit jiného výrobce může spíše prodražit, než zlevnit zakázku.
Musíme soutěžit dodavatele podle zákona o zadávání veřejných zakázek, což nás znevýhodňuje proti soukromé konkurenci…
Stát totiž nemá podnikat, to mají z toho.
Přičemž soukromník sice nemusí, ale přesto soutěže dělá, je to v jeho vlastním zájmu.
Ale může je dělat i poptávkovým řízením, prostě se zeptá firem x,y,z a pak může třeba po odpovědi formy x tlačit na y a z, zda nebudou levnější.
Má zkrátka větší flexibilitu, než pevně stanovené podmínky státního VŘ. Problém však je, že ve státním se utrácí cizí peníze na cizí účel, a samovolná ochota pohlídat si, za co je utrácím, je na rozdíl od soukromníka téměř nulová nebo minimálně kostrbatá.
Však právě kvůli té (ne)ochotě „pohlídat si“ ta podmínka existuje. Spřátelená firma, Ivánek a kamarádi, oni to sice udělají za víc, ale „podělí se“ s úředníkem… a vůbec to není tunelování…
Ale totéž funguje i ve velkých korporátech. Akorát se neokrádá stát, ale někdo jiný.
Dokážete si ale představit fungující železnici bez státem vlastněného provozovatele osobní dopravy?
Funguje to takto někde ve světě? Já vím jen o Anglii (kterou bych si za vzor rozhodně nebral) a USA (hodně odlišný případ).
Spíš je problém nepružný zákon o zadávání veř.zakázek, resp. možnost neustálých odvolávaček apod. TOTO nás odlišuje například od Rakouska, kde OEBB je také vlastněn státem, ale podobné problémy imho nemá.
Nejen že si to dokáží představit ale tuto možnost osobně i preferují. Státního drážního dopravce tu zkouší sto let a furt na bobek. Nevidím jediný důvod proč by měl stát provozovat cirkus na kolejích. Stát má stanovit pravidla a makat na infra.
Státní dopravce je mnohde u nás s kvalitou i úrovní služeb o řád výš než soukromník, tím netvrdím že všude.
Sorry, ale jestli to nevíte, tak i u nás byli první drážní dopravci soukromí.
Ale hned při první krizi v podstatě všichni zkrachovali a musel je převzít stát.
Pak se po čase znovu zprivatizovali, a při další krizi šli až na výjimky dopravců uhlí zase všichni do kytek.
Takže – soukromníci na dráze, pokud jde o obecnou přepravu osob, fungují do první krize.
Mohu poprosit o info, kteří soukromí železniční dopravci „v podstatě všichni zkrachovali“, následně byli zprivatizováni a pak zase zkrachovali?
Jinak samozřejmě podmínky tvrdého kapitalismu 19. století a dnešních státní/krajských objednávek výkonů a štědrého státního dotování dopravbí cesty se nedají srovnávat. Samozřejmě i dnes může dopravce zkrachovat, stejně jako někteří zkrachovali v 19. století.
Jakpak by asi fungoval „státní dopravce“, bez dosypu ?
1. Tady máte ukázku, že zákon o zadávání veřejných zakázek je výmluva.
2. Doporučuji se podívat, jak dlouho trvají některé zakázky u ÖBB. Třeba tahle https://zdopravy.cz/stadler-uspel-u-soudu-vyhral-soutez-na-186-dvoupodlaznich-jednotek-kiss-pro-obb-105371/
Když výmluva, tak v čem je zakopený pes, pan Sůro. A konkrétně, prosím pěkně.
Co je tak nepředstavitelného na tom, aby osobní dopravu zajišťovaly pouze dopravci, kteří nejsou v majetku státu? V čem je existence státního osobního dopravce tak nenahraditelná?
V počtu pracovních míst pro neschopné leč poslušné a ochotné co si to patřičně zasloužili… 🙂
Tady asi plní náš největší národní dopravce funkci „dodavatele poslední instance“.
Tato funkce sice není doménou výlučně státních firem, ale obecně firem, které mají dominantní postavení na trhu a regulátor na ně má páky a může jim dávat určité podmínky.
No a u osobní železniční dopravy nám to momentálně splývá v jedno.
U dodavatelů el. energie je tato funkce také, akorát, že tam jsou všichni „soukromníci“ a dělí se to na jednotlivé územní celky v rámci státu.
Jo. A jakej je státní dosyp těmto “soukromníkům”?
Co si představujete pod pojmem pružný zákon? Když kritizujete zákon jako nepružný? To že ho budeme ad hoc co 1/4 roku novelizovat podle toho jak kdo píská a pak se ve VVŘ a VZ nevyzná ani chrochro? To myslíte, že je účel zákona o zadávání VZ a souvisejících předpisů?
Asi takový zákon, který se dá ohýbat dle potřeby jak vrba ve větru. To raději ne.
Dokonce existuji i soukrome/privatizovane posty …
Ovšem zase jim každej ochotně půjčuje a za solidní úrok, protože majitel je stát. To je zase tak trošku zvýhodňuje. Stejně jako když jim padal do klína majetek, u kterýho je nic nestálo ho vybudovat a mohli ho vesele prodávat. O tom si konkurence taky může nechat jen zdát. V něčem jsou na tom hůř, v něčem zase líp.
Co se jednotek z alternativním pohonem týče, zde jsou podrobnější informace z jedné konference. http://perner.cz/Seminare/Ids_2023_zaver/02-02-Sindel.pdf
Jen to nabíjení na DC je tam poněkud podivné…
Konkrétně co je tam podivné?
Co konkrétně myslíte?
„Moravskoslezský kraj uvedl, že nemá od Českých drah žádné informace o možném zpoždění dodávek.“ No bodejť, zpoždění nevadí, hlavně když to bude „brzy“. Vedení kraje, ze kterého mimo jiné pocházím, mě nikdy nepřestane fascinovat. To, že drahám přišoupli s prodloužením 10letého kontraktu „velkou malou domů“ fakticky znamená, že kvalitativně se doprava nikam moc neposune. Názorný příklad je zde. My si vymyslíme něco, co reálně neexistuje, není to schváleno, chceme to brzy, ale pro jistotu, kdyby „brzy“ nebylo dostatečně brzy, si dáme do smlouvy „kucíí, roční zpožděníčko nevadí.. a když to nestihne ani potom, tak vlastně taky ne… vypíšeme další výběrko… Číst vice »
Delší dobu je ticho po pěšině kolem dobíječek v Krnově a v Budišově. https://zdopravy.cz/dalsi-naklady-na-moravskoslezsky-bateriovy-zeleznicni-experiment-dobijecky-vyjdou-az-na-80-milionu-korun-153944/
Zdravím. Ono je taky možné že žádné nabíječky nebudou. Je tam sice v článku uvedená trať R61 Krnov Opava Ostrava Havířov Český Těšín. Ale to se jedná zjevně o dočasný stav. Bylo psáno i zde že se bude soutěžit R27 s linkami Msk v oblasti Krnova. Tedy MD ČR s Ms krajem. Cílový stav bude i dle aktualizovaného plánu kraje zřejmě trochu jiný. K 2 hodině R27 Olomouc Krnov Ostrava budou jezdit ještě vlaky spěšné Krnov Ostrava. A spěšné vlaky Ostrava Svinov Mosty u Jablunkova/Čadca zvlášť. Takže tady nabíječky netřeba. Je třeba jen doufat že neuskuteční pro rameno R27 a… Číst vice »
Už několikrát zde zaznělo, že „okružní“ linka S7 je omylem resp. hloupým výmyslem diletantů z MSK a KODISu, neopodstatněným jak z hlediska frekvenčního, tak i provozního, oběhového a ekonomického. (Když už budou ty BEMU, tak někde jezdit musí…. aneb předem teoreticky vymyšlený následek bez vzniklé příčiny). Rovněž vedení přímých vlaků Ostrava – Nový Jičín, Ostrava – Budišov n.B., Ostrava – Veřovice je drahým a neekonomickým nesmyslem, působícím zvláště paradoxně po rozbití přímého spojení Ostrava – Frenštát p.R., resp. Val. Meziříčí. Není se co divit, holt v „chytrém regionu“ pánů Unucků, Podstawků a Stejskalů je možné všechno, i ty největší nesmysly.… Číst vice »
No jestli je S7 nesmyslem je otázkou polemiky pro některé buď zhrzené nebo ty co nepochopili nový systém navrhovaných S a R linek. Jejich kombinaci a doplňování se na jednotlivých úsecích po modernizaci tratí v Msk… Od koho však zaznělo že je něco nesmysl? Řekl bych že od těch kteří zastávají současný stav. Třeba na relaci OV centrum Štramberk. Pro ně nejlépe když cestující využije MHD na Hlavní. Tam absolvuje tu opičí dráhu na nástupiště. Popojede něčím do Studénky a tam přestoupí ve směru Štramberk. A ekonomika o které píšete? Určitě bude nejlepší když každá trať bude mít svůj vláček… Číst vice »
Dovedete si jistě spočítat, kolik by za těch 19x 35 + 2x 80 mil. (825 mil.) navíc, šlo pořídit EMU resp. kolik km tratí by mohlo být elektrizováno. A baterky samozřejmě nevydrží celou dobu životnosti BEMU………. (Myšleno je to možná dobře, ale dopadne to jako vždycky – viz 380, P-P na ČD i DB…….) Sám si protiřečíte, protože podle vás musí přece mít každá trať svůj vláček, ale až do Ostravy (t.j. ze Štramberku, N.Jičína, Budišova) a k tomu se ještě jako bonus můžete svézt dokolečka z Havířova do Svinova přes F-M … Koncepce rozvoje dopravní infrastruktury (už v roce… Číst vice »
Ano lusknutím prstů se nezadrátuje. A když se k tomu přidají ruzné spolky z okolí 322 tak budeme rádi za to když bude tato trať zatím alespoň modernizována aby se dosáhlo potřebných časů pro přestupy ve FM a ČT. O to více bolí číst články o Židlochovicích a Hustopečích… Spočítat si to umím kolik by co a za to bylo a ono to i u srdce zamrzí/zamrazí. Ale vzhledem k tomu jaký je stav věcí tak svým způsobem zbývá respektive nezbývá nic jiného než věřit že BEMU uspějí. Jinak 81x i po roce 2034…snad ne… Navíc je jasné že dále… Číst vice »
Krajští politici naštěstí neusilují pouze o hlasy železničářů, ale celé veřejnosti. Tedy těch laiků, kterým je jedno, že v 19. století někdo rozhodl, kudy povedou tratě páteřní a tratě pobočné, a chtějí cestovat do krajské metropole za prací či studiem rychle a pohodlně, bez X přestupů, každodenních překvapení typu „hádejte, z kterého nástupiště dnes pojedeme“, koukání na koncovky ujíždějících přípojů, přemýšlení, který vlak jako přípoj smím či nesmím použít v rámci IDS, atd. Podobně to mají i občané velkých měst, kteří o víkendu chtějí snadno a pohodlně třeba na Malou Morávku, Ostravici nebo do Vrbna pod Pradědem, a nechtějí se… Číst vice »
Krajským politikům o hlasy celé veřejnosti, vůbec nejde a nijak o ně neusilují. Jistě se o tom denně přesvědčujete.
Odkudkoliv, kamkoliv, kdykoliv, rychle a pohodlně, z každé lokálky, bez přemýšlení -levně, hlavně o víkendu pro občany velkých měst snadno a pohodlně s bicyklem nebo lyžemi, bez přestupů…….
Nevíte vůbec o čem mluvíte. Železniční doprava pro vás asi není a nikdy nebude. Kupte si auto … 🙂
Zajímavá, ale symptomatická úvaha. Komu se předpotopní železnice nelíbí, ať si jezdí autem, do ničeho nekecá, a nechá její osud v rukou zasloužilých ajznboňáků, díky kterým Česku v mezinárodním srovnání setrvale „ujíždí vlak“.
I major Terazky řekl že:
„Na odbornú robotu treba mať odborníkov“
Pokud myslíte, že pravými odborníky v na železnici v MSK jsou vrcholově náměstci hejtmana pro dopravu – jednou tělocvikář, podruhé ajťák a potřetí ředitel dopravce vozícího uhlí, pak se nedivte.
A „vlak ujíždí“ jen tolik, kolik, se do dopravy a železnice sype – podobně jako do školství, zdravotnictví atd.
Čuju v tom zase nějakou lumpárnu… bohužel. Každopádně jsem zvědav jak budou fungovat ty 4 kusy od Škody. Zatím je ticho a mám obavu, že v prosinci bude na SP do Štramberka přestup ve Studénce kvůli ETCS.
Kvatra přece mají dostat ETCS, ne? Jedině snad, že by se do prosince nestihlo ETCS dosadit do ani těch dvou valašských kvater, která jsou na štramberské Sp potřebné.
Zpestřením provozu byla i lokomotiva ř. 380…
Zajímalo by mě, jak to vypadá i s dalšími výběrovými řízeními. Např. Na jednotky pro Prahu, anebo na rychlikove jednotky. Anebo to už padlo, tím jak linku r9 získal Regiojet? Přece jenom jsem si myslel, že ty jednotky chtěli i na další trate:)
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-shani-nove-jednotky-pro-rychliky-za-32-miliard-korun-130967/
Když žádné „další tratě“ nemají jisté, tak v roce 2025 určitě žádné nové jednotky nebudou( kromě jednotek PESA dopravce RJ).
„Prahu“ zatím řeší napřímo objednatel a možná to dopadne tak, že si jednotky i přímo vytendruje a koupí.
https://pid.cz/zahajeni-predbeznych-trznich-konzultaci-s-vyrobci-zel-vozidel/
Nekoupí, nemá na to prachy.
V cashi by ty vlaky nekupovala ani Praha, ani Středočeský kraj, ani ČD. Ať už bude majitelem kdokoliv, bude tam nějaká forma financování z vnějších zdrojů.
Jenže pokud to koupí kraj a půjčí si na to, tak to jde v rozpočtu do celkového zadlužení a o to jde v prvé řadě.
Až se ukážou ceny z JMK, tak je klidně možný, že by provoz vlastních jednotek i se splátkama mohl být levnjší, než najmutých od ČD.
A co je na zadlužení krajů v ČR tak dramatického? Jen tak pro představu, v absolutních číslech (na nějaká relativní srovnání teď nemám kapacitu): Praha má dluhy 13 mld, všechny kraje dohromady 25 mld, České dráhy 68 mld. To samo o sobě neříká nic o tom, kdo má šanci třeba na lepší úrok u úvěru na nákup vlaků, ale přinejmenším to ukazuje, že kraje ČR nejsou nijak dramaticky předlužené.
Odvážné, vizionářské, jednání u politiků může být fajn, ale nejsem si jist jestli v tomto případě to není spíš neodpovědnost než odvaha. A „zpestření provozu“ bych do toho vůbec netahal, to má pozitivní význam pro šotouše, ale tím to končí.
Když vidím jak to trvá, tak mě napadá, jak to vypadá s „motorovými rychlíky“? Rok 2027 do kdy má Arriva smlouvu se pomalu blíží a s tím jak to bude dál, natož vypsáním výběrového řízení, je zatím ticho po pěšině
No vypíše se výběrové řízení až to bude hořet, tedy na začátku roku 2027, tak jako vždycky.
Následovat bude vozová hradba z mlžení, neurčitých výroků, svalování viny, poukazování na všecky okolo, že vodíková 810 je fungl nové vozidlo a motýle kradnú pyl.
Je potřeba pogratulovat moravsko-slezskému kraji k jednotkám, které nikdo neviděl. Pokud vezmu v potaz, že testování nové řady trvá 7 – 8 měsíců na VÚZ než dojde ke zkušebnímu provozu a nezaznamenal jsem, že by bateriové jednotky byli již vyrobené, tak ten termín nasazení je dost na hraně.
Nějaké 15ev byly teď v Plzni, ale nevím jestli ty s bateriemi. Pokud už je testují, tak do konce roku to mohou stihnout
Ty 4 se mají stihnout. Ale text je o soutěži na 15
Tak je docela časté, že objednaný vlak v dané verzi ještě neexistuje. Nicméně na to, že o bateriovém vlaku mluvil před pěti lety Kupec jako o hotové věci je velmi bizarní že jsou po pěti letech 4 ks v Plzni a stav jejich schválení i jakékoliv podrobnosti jsou vrcholně nejasné. Jak hezky vysvětlil v minulé diskusi vývojář BEVu, skutečná BEV je významná modifikace původní elektrické jednotky. Akce „Panter BEV“ vypadá na nějakou cochcárnu po česku s minimální úpravou původní jednotky, kterou pak nacpou polostátnímu molochu (ideálně v rámci existující rámcovky) a to celé zaplatí retardovaný ostavský objednatel. Veškeré dosavadní indicie… Číst vice »
Ty 4 soupravy už fyzicky existují?
Ano, existují.
No vysvětlil. Spíše upozorníl na nevhodně zvolenou koncepci konkurence.
Očekávám pantera s takovým lepším last mile modulem… O dojezdech srovnatelných s tím, co z toho vyždímá konkurence si můžou nechat zdát, to budou mít za dalších 5-10 let v další generaci.
No vzhledem k tomu, že baterie budou použity stejné konstrukce a spotřeba těch vlaku je příbližně stejná. ale konkurence je limitováná hmotnosti. Já očekám podobné vlastnosti…..
Ano, a rozdíl je právě to „přibližně stejná“, což si u vytuněného BEVu představuju jako 10-15%, což se promítá do adekvátně prodlouženého dojezdu.
Hmotnost hraje u regionálních vozidel poměrně zásadní roli. Zejména pokud jde o BEMU. http://perner.cz/Seminare/Ids_2023_zaver/02-02-Sindel.pdf
Podle prezentace je rozdíl ve hmotnosti 10-15% při využití Jacobsova podvozku. Další konstrukční optimalizace a řízení spotřeby mohou rozdíl v dojezdu posunout ještě dál.
Jinými slovy Siemens je o generaci dál, Škodovka je na úrovni prototypu Desiro ML pro OeBB.
P.S.: u Pernerů by se mohli hecnout a nainstalovat si Let’s Encrypt SSL…
Kde je v ten prezentaci nižží hmotnost pomocí Jacobsnových podvozku?
Strana 8.
Díky. Ale ja tam vidím jednovozovou jednotku, dvojvůz s Jacobsnovými podvozky a dvoj vůz s klasickým uspořádním. ROzdíl mezi dvojvozy je ve všem kolem 10-15 procetn, vaha kapacita.
Já tam nevidímže použiti Jacobsnových podvozku ušetřím 15 procent hmostnosti.
Při vztažení na jednu sedačku.
90 000/120 = 750 kg
110000/140 =
785
Rozdíl 3-5 procent.
Jinak Panther mám mít 106 000 / 150 = 708 kg….
Řada 650/651 váží necelých 103t, k tomu pár tun baterek DC/DC měnič a jste někde okolo 110t, možná víc.
Na straně 8 jsou uvedeny i orientační celkové hmotnosti. Rozdíl u dvouvozové jednotky je poměrně velký, protože se ušetří jeden podvozek ze 4. U BEMU se pak samozřejmě ušetří i na baterce, protože na stejný dojezd stačí nižší kapacita.
Ale dvouvozová jednotka s Jakobsovými podvozky je o 10 metrů kratší, než klasická. rozdíl je i v sedačkách – 150/120 sedadel. Toto srovnání je blbost.
No záleží na modelu, ale u Mirea ten rozdíl tak velký zdaleka není. Kapacita je o něco nižší, ale rozhodně ne o 30 míst. Otázkou pak zůstává, jestli je kapacita okolo 150 míst u BEMU vůbec potřeba. Přece jenom se jedná o náhradu regionov a odvozenin Desira Classic s kapacitou výrazně nižší.
Už jen „neustále se snižují požadavky“ ve mě vyvolává pocit že se to opět šije na míru škodovce…
Mě by zajimalo co tím myšleno. Snižuji požádavky…
Tak jsou tam takové (pro výrobce nepěkné) věci jako dojezd na baterie a garance této vzdálenosti s nějakým časovým odstupem. Třeba v ČD zjistili, že vlastně nepotřebujou na baterky jezdit nějak kór daleko…
MSK se drží principu „Jen blbec nemění své názory“. Viz třeba https://zdopravy.cz/dalsi-naklady-na-moravskoslezsky-bateriovy-zeleznicni-experiment-dobijecky-vyjdou-az-na-80-milionu-korun-153944/
To je prosté – zákazník požaduje nižší dojezd než původně, toleruje vyšší hmotnost apod.
Aha. Po mě to chce heslo. Tak se tam zda se tam někdo ví. ¨
A jedině co jsem tam našel přístupné, že výrobce požáduje nižší kapacitu sedadel.
Omlouvám se, to byla z mé strany spekulace.
Někdy mám pocit, že MS kraj zaplatí Škodě každou fakturu,kterou pošle.
To samé Pesy pro Prahu.